
 
 
 

Sygn. akt I CSK 133/11 
 
 
 

WYROK 
W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ 

 
Dnia 13 stycznia 2012 r. 

Sąd Najwyższy w składzie : 

 
SSN Hubert Wrzeszcz (przewodniczący) 

SSN Józef Frąckowiak 

SSN Kazimierz Zawada (sprawozdawca) 
 
w sprawie z powództwa A.A. 

przeciwko P. Spółce z o.o. w W.,B.B.  

i C.C. 

o ochronę dóbr osobistych i zasądzenie, 

po rozpoznaniu na rozprawie w Izbie Cywilnej w dniu 13 stycznia 2012 r., 

skargi kasacyjnej pozwanych  

od wyroku Sądu Apelacyjnego  

z dnia 27 października 2010 r.,  

 

 

 
uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę Sądowi 

Apelacyjnemu do ponownego rozpoznania i  rozstrzygnięcia o 

kosztach postępowania kasacyjnego. 

 

 
 

Uzasadnienie 

 



 2 

 

Sąd Okręgowy wyrokiem z dnia 18 listopada 2009 r. na żądanie powódki, 

A.A., nakazał pozwanym: wydawcy dziennika „X.” spółce „P.”, redaktorowi 

naczelnemu dziennika „X.” B.B. oraz dziennikarzowi dziennika „X.” C.C., 

opublikowanie w trzech kolejnych wydaniach ogólnokrajowych „X.” na stronie 

tytułowej w ciągu czternastu dni od uprawomocnienia się wyroku następujących 

przeprosin: 

„W wykonaniu prawomocnego wyroku Sądu Okręgowego niniejszym 

składamy wyrazy ubolewania w związku z zamieszczonymi w okresie od dnia  [...] 

na łamach „X.” publikacjami zawierającymi nieprawdziwe informacje dotyczące pani 

A.A., na skutek których uszczerbku doznało jej dobre imię. Redakcja „X.”. 

Ponadto zasądził od pozwanych solidarnie kwotę 50 000 zł na rzecz 

„Hospicjum dla Dzieci” w W. 

Podstawę faktyczną wyroku stanowiły następujące ustalenia: 

W dniach [...] ukazały się w „X.” teksty, których autorem był C.C.: „Love story 

z korupcją w tle”, „Obrona A.A. w kinie [...]. Nowa wersja A..”, „Lewe rozliczenia 

[...].”. Wszystkie teksty dotyczyły relacji majątkowych między powódką 

a  „Stowarzyszeniem Y.” w K., którego powódka była współzałożycielem i 

początkowo wiceprezesem. Informowały one o tym, że lokal mieszkalny przy ul. J. 

[...] w K. będący własnością powódki został wyremontowany przez Stowarzyszenie 

z jego środków. W 2004 r. powódka została [...] w Ministerstwie [...]. Po objęciu tej 

funkcji zrezygnowała z członkostwa Stowarzyszenia, w chwili ukazania się 

dotyczących jej publikacji była dyrektorem „Z.”. Mieszkanie przy ul. J. [...], które 

nabyła 23 sierpnia 2004 r., postanowiła po objęciu stanowiska [...] sprzedać. Dnia 

15  listopada 2004 r. zawarła ze Stowarzyszeniem pisemną umowę przedwstępną 

sprzedaży tego lokalu. Stowarzyszenie chciało w tym lokalu urządzić pokoje 

gościnne. W umowie cenę 1 m2 lokalu określono na 3 000 zł. Ponadto przewidziano 

przeprowadzenie remontu lokalu przez Stowarzyszenie z zastrzeżeniem, że w razie 

odstąpienia przez powódkę od umowy zwróci ona Stowarzyszeniu w ciągu trzech 

miesięcy koszty remontu. W dniu 20 czerwca 2006 r. powódka złożyła 

oświadczenie o odstąpieniu i zażądała od Stowarzyszenia wykazu poniesionych 



 3 

nakładów na mieszkanie. Choć jako przyczynę odstąpienia podała nieujawnienie jej 

praw do lokalu w księdze wieczystej, to jednak rzeczywistym powodem odstąpienia 

był gwałtowny wzrost w tym czasie cen nieruchomości w K. W sytuacji gdy strony 

określiły cenę 1 m2 na 3 000, a ceny mieszkań na rynku wzrosły do 8 000 zł za 1 

m2, także prezes Stowarzyszenia,D.D., nie chciał ze szkodą dla powódki obstawać 

przy żądaniu przeniesienia własności lokalu na umówionych warunkach, zwłaszcza, 

że wówczas otwarła się możliwość uzyskania przez Stowarzyszenie pokoi 

gościnnych w innym budynku. Autor publikacji w  „X.”, wskazujących na naruszenie 

prawa przez powódkę wskutek remontu jej mieszkania za pieniądze 

Stowarzyszenia, którego koszt miał wynieść około 200 000 zł, oparł się przede 

wszystkim na anonimowym e-mailu i załączonym do niego pliku z zestawieniem 

wydatków na remont mieszkania i kopią faktury za wykonanie kominka w 

mieszkaniu, anonimowych wypowiedziach sąsiadów oraz wykonawców robót 

budowlanych. Wyjaśnienia powódki i D.D., prezesa Stowarzyszenia, udzielone 

autorowi oraz przekazane mu przez nich dokumenty dotyczące kosztów i zakresu 

remontu oraz ich zwrotu przez powódkę nie zostały przez autora albo w ogóle 

uwzględnione albo uwzględnione nieściśle. Jednakże informacje zawarte w 

artykułach okazały się nieprawdziwe. Remont mieszkania powódki polegał na 

wymianie instalacji elektrycznej, założeniu nowego systemu oświetleniowego, 

wymianie urządzeń grzewczych, montażu kominka i  wanny z hydromasażem, a 

jego koszty według opinii biegłego wyniosły 95 386,40 zł. Powódka zwróciła 

Stowarzyszeniu za remont mieszkania kwotę 94 041,30 zł z  odsetkami w 

wysokości 2 933,32 zł. Postanowieniem Prokuratury Rejonowej z dnia 11 grudnia 

2007 r. umorzono postępowanie przygotowawcze w  sprawie o popełnienie 

przestępstwa z art. 270 § 1 k.p.k.: wyrządzenia w okresie od 2004 r. do sierpnia 

2006 r. znacznej szkody Stowarzyszeniu. Z uzasadnienia tego postanowienia 

wynika, że Stowarzyszenie nie poniosło żadnej szkody w  związku z remontem 

mieszkania powódki. 

Sąd Okręgowy mając na względzie powyższe ustalenia uznał powództwo za 

uzasadnione w świetle art. 12, 41 i 38 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. 

Prawo prasowe (Dz. U. Nr 5, poz. 24 ze zm. – dalej: „Pr. pras”.) oraz art. 23 i 24 

k.c. 



 4 

Sąd Apelacyjny po rozpoznaniu apelacji pozwanych, zarzucającej 

naruszenie art. 6, 24 § 1 i art. 448 k.c., art. 38 i 12 Pr. pras., art. 217 § 1, art. 224 

§ 1, art. 232, 233 § 1, art. 321, 325 i 328 § 2 k.p.c., wyrokiem z dnia 

27  października 2010 r. zmienił wyrok Sądu Okręgowego jedynie w części 

dotyczącej podpisu pod tekstem przeprosin: zastąpił podpis „Redakcja X.” 

podpisami pozwanych. W pozostałym zakresie, podzielając ustalenia i oceny Sądu 

Okręgowego, apelację pozwanych oddalił. 

Według Sądu Apelacyjnego, ponieważ powództwo było skierowane 

przeciwko autorowi publikacji, wydawcy gazety oraz jej redaktorowi naczelnemu, to 

uwzględniając zawarte w pozwie żądanie przeprosin, w podpisie pod ich tekstem 

nie można było wymienić – mimo takiej propozycji powódki – „Redakcji X.”, lecz 

pozwanych. 

Sąd Apelacyjny uznał za prawidłowe stanowisko Sądu Okręgowego, że 

pozwani nie wykazali prawdziwości twierdzeń zawartych w publikacjach ani nie 

dowiedli, iż autor publikacji dochował należytej staranności przy zbieraniu 

i  wykorzystaniu materiałów prasowych. W szczególności Sąd Apelacyjny nie 

podzielił zarzutu pozwanych o naruszeniu prze Sąd Okręgowy art. 224 § 1 k.p.c. 

w  związku z art. 217 § 1 i art. 232 k.p.c. oraz art. 6 k.c. wskutek nieuwzględnienia 

wniosku pozwanych o dopuszczenie dowodu z akt sprawy karnej. Sąd Apelacyjny 

wyjaśnił, że akta innej sprawy nie mogą stanowić dowodu, może nim być tylko 

określony materiał zebrany w innej sprawie, pozwani jednak nie sformułowali 

prawidłowego wniosku o dopuszczenie dowodu z konkretnych materiałów 

znajdujących się w aktach sprawy karnej (chodzi o akta Prokuratury Rejonowej , 

31/07/S). Sąd Apelacyjny podkreślił, że dziennikarz jest zobowiązany do 

zachowania szczególnej staranności przy korzystaniu z materiałów anonimowych, a 

pozwany autor publikacji takiej staranności nie zachował. Zdaniem Sądu 

Apelacyjnego, pozwanym można także przypisać winę wymaganą do zasądzenia 

zadośćuczynienia za krzywdę na podstawie art. 448 k.c. 

W skardze kasacyjnej pozwani zarzucili: 



 5 

- naruszenie art. 24 § 1 k.c. i art. 321 w związku z art. 391 k.p.c. przez nakazanie 

pozwanym przeproszenia powódki, mimo iż żądała ona, aby pod przeprosinami 

była podpisana „Redakcja X.”, 

- naruszenie art. 309 k.p.c. przez zdeprecjonowanie mocy dowodowej „wydruków 

wiadomości mailowych”. 

- naruszenie art. 232 w związku z art. 224 § 2 i art. 391 k.p.c. przez przyjęcie, 

że akta innej sprawy nie mogą stanowić dowodu, a może nim być tylko 

określony materiał zebrany w innej sprawie, 

- naruszenie art. 24 § 1 k.c. przez jego zastosowanie, mimo że działanie 

pozwanych nie było bezprawne, 

- naruszenie art. 12 ust. 1 Pr. pras. przez przyjęcie, że autor publikacji nie 

dochował należytej staranności i rzetelności przy zbieraniu i wykorzystaniu 

materiałów prasowych. 

Na rozprawie w dniu 13 stycznia 2012 r. pełnomocnik powódki przedłożył 

pismo zawierające oświadczenie, że wobec zawarcia przez strony ugody 

pozasądowej cofa w całości pozew i zrzeka się wszelkich roszczeń w nim 

dochodzonych. 

Sąd Najwyższy zważył, co następuje: 

1. Oświadczenie pełnomocnika powódki nie mogło skutkować umorzeniem 

postępowania w sprawie, ponieważ z chwilą wydania przez Sąd Apelacyjny wyroku 

z  dnia 27 października 2010 r. postępowanie w sprawie zostało prawomocnie 

zakończone (art. 363 § 1 i art. 3981 § 1 k.p.c.). Po zaskarżeniu przez pozwanych 

prawomocnego wyroku Sądu Apelacyjnego z dnia 27 października 2010 r. skargą 

kasacyjną mogłoby dojść jedynie do cofnięcia skargi kasacyjnej przez pozwanych, 

a w jego następstwie do umorzenia postępowania kasacyjnego. 

2. Z treści pozwu jednoznacznie wynikało, że powódka domagała się 

przeproszenia od wszystkich pozwanych. Dlatego korektura przez Sąd Apelacyjny 

zaproponowanego przez pozwaną, niezharmonizowanego z żądaniem pozwu 

tekstu przeprosin przez wymienienie w podpisie pozwanych zamiast „Redakcji X.” 

odpowiadała niewątpliwej woli powódki i tym samym mieściła się w granicach 



 6 

żądania pozwu, w związku z czym nie naruszała art. 321 § 1 k.p.c., ani tym bardziej 

art. 24 § 1 k.c. 

Bezzasadny okazał się też zarzut naruszenie art. 309 k.p.c. przez 

zdeprecjonowanie mocy dowodowej „wydruków wiadomości mailowych”. 

Sąd Apelacyjny, podzielając ustalenia faktyczne Sądu Okręgowego, nie wykluczył 

zastosowania art. 309 k.p.c. do niepodpisanych „wydruków wiadomości 

mailowych”, a jedynie nie wyciągnął z  przedłożonego przez pozwanych „wydruku 

wiadomości mailowej” oczekiwanego przez nich wniosku, to zaś nie daje podstaw 

do postawienia Sądowi Apelacyjnemu zarzutu naruszenia art. 309 k.p.c. Kwestia 

oceny dowodów, to bowiem problem normowany przez art. 233 § 1 k.p.c. 

3. Według art. 41 Pr. pras., publikowanie ujemnych ocen działalności 

zawodowej i publicznej służy realizacji zadań określonych w art. 1 Pr. pras. 

i  pozostaje pod ochroną prawa. Zainteresowanie prasy relacjami majątkowymi 

między pozwaną, wysoką urzędniczką państwową i współzałożycielką oraz 

początkowo także wiceprezesem Stowarzyszenia, a Stowarzyszeniem było więc 

w  pełni zrozumiałe i uprawnione. W odniesieniu do osób aktywnych na forum 

publicznym zakres dopuszczalnej krytyki jest powszechnie uznawany nawet za 

szerszy. Niemniej krytyka dziennikarska nie może być uprawiana bez 

przestrzegania wymagań określonych w art. 12 ust. 1 pkt 1 Pr. pras., tj. bez 

zachowania szczególnej staranności i rzetelności przy zbieraniu i wykorzystaniu 

materiałów prasowych, zwłaszcza bez sprawdzenia zgodności z prawdą 

uzyskanych wiadomości lub podania ich źródła. 

W okolicznościach sprawy doniosłe znaczenia miała więc, zarówno z punktu 

widzenia zastosowania art. 24 § 1, jak i art. 448 k.c., ocena zachowania przez 

pozwanego dziennikarza wymaganej przez powołany przepis staranności 

i  rzetelności przy zbieraniu i wykorzystaniu materiałów prasowych. Dla tej oceny 

istotne znaczenie mogły mieć także materiały znajdujące się w aktach dotyczących 

wspomnianego wyżej prowadzonego przez Prokuraturę Rejonową postępowania 

przygotowawczego (31/07/S). Sąd Apelacyjny wprawdzie trafnie wskazał, że 

dowodem może być co do zasady jedynie określony materiał zebrany w innej 

sprawie, a nie akta innej sprawy, niemniej jednak w drodze wyjątku od tej zasady 



 7 

nie można wykluczyć uwzględnienia również ogólnie sformułowanego wniosku o 

przeprowadzenie dowodu z akt innej określonej sprawy (co potwierdza art. 224 § 2 

k.p.c.), a mianowicie wtedy, gdy strona nie miała – tak jak w niniejszej sprawie – 

możliwości skonkretyzowania swego wniosku dowodowego ze względu na brak 

dostępu do akt tej innej sprawy (por. wyrok Sądu Najwyższego z dnia 20  lipca 

2007 r., I CSK 134/07, LEX nr 485999). W takiej sytuacji odmowę uwzględnienia 

ogólnie sformułowanego wniosku o przeprowadzenie dowodu z akt innej sprawy 

należy uznać za naruszenie m.in. powołanego w skardze kasacyjnej art. 232 w 

związku z art. 224 § 2 k.p.c. 

Ze względu na zasadność zarzutów skargi kasacyjnej dotyczących 

naruszenia art. 232 w związku z art. 224 § 2 k.p.c. należało na podstawie art. 39815 

§ 1 k.p.c. orzec jak w sentencji. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


