Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt III CZP 35/13
UCHWAŁA
Dnia 11 września 2013 r.
Sąd Najwyższy w składzie :
SSN Bogumiła Ustjanicz (przewodniczący, sprawozdawca)
SSN Krzysztof Pietrzykowski
SSN Agnieszka Piotrowska
Protokolant Bożena Kowalska
w sprawie z powództwa U. B., I. O. i M. K.
przeciwko Skarbowi Państwa - Generalnemu Dyrektorowi Dróg Krajowych
i Autostrad Oddziałowi w W.
o zobowiązanie do złożenia oświadczenia woli,
po rozstrzygnięciu w Izbie Cywilnej na posiedzeniu jawnym
w dniu 11 września 2013 r.,
zagadnienia prawnego przedstawionego
przez Sąd Apelacyjny
postanowieniem z dnia 8 marca 2013 r.,
"Czy w świetle art. 13 ust. 3 ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r.
o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji
w zakresie dróg krajowych (Dz.U. Nr 80 poz. 721) w brzmieniu
pierwotnym, ocena przesłanki braku możliwości prawidłowego
korzystania w dotychczasowym celu z części nieruchomości
pozostałej po przejęciu na potrzeby inwestycji drogowej,
winna dotyczyć jedynie oceny niemożności prawidłowego korzystania
z pozostałej działki na skutek odłączenia od niej nabytej
nieruchomości czy też "niemożność" tę należy oceniać szerzej -
2
biorąc pod uwagę również negatywne skutki wynikające z realizacji
inwestycji drogowej, w związku z którą dokonano przejęcia pierwszej
części tej nieruchomości?"
podjął uchwałę:
Przesłanką roszczenia właściciela nieruchomości
o nabycie niewywłaszczonej na cele budowy dróg części tej
nieruchomości (art. 13 ust. 3 ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r.
o szczegółowych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji
w zakresie dróg krajowych - Dz.U. Nr 80, poz. 721 ze zm.) jest
niemożność prawidłowego jej wykorzystania na dotychczasowe
cele będąca następstwem odłączenia od niej części
wywłaszczonej.
Uzasadnienie
3
Powódki wniosły o nakazanie pozwanemu złożenia oświadczenia woli
o nabyciu pozostałej, niewywłaszczonej części nieruchomości, położonej w gminie
Z., obręb N. o powierzchni 0,46 ha wraz z usytuowanymi na niej zabudowaniami,
za równoczesną zapłatą ceny w wysokości 1565045 zł, stosownie do
przypadających im udziałów we współwłasności tej nieruchomości.
Pozwany wniósł o oddalenie powództwa.
Sąd Apelacyjny, rozpoznając sprawę na skutek apelacji powódek od wyroku
Sądu Okręgowego w W. oddalającego ich powództwo, poczynił następujące
ustalenia faktyczne:
Powódki były współwłaścicielkami nieruchomości obejmującej działkę nr 174/2
o powierzchni 0,6000 ha, na której w okresie od 1968 do 2003 r. U. B. prowadziła,
wraz z rodziną, piekarnię i sklep firmowy z pieczywem. Klientelę sklepu stanowiła
miejscowa ludność oraz osoby podróżujące samochodami drogą nr 8. W 1997 r.
dokonała rozbudowy i unowocześnienia piekarni, jednak od 2000 r. jej działalność
zaczęła przynosić straty finansowe, a niska efektywność utrzymywała się do 2003 r.
Już w 2000 r. pojawił się problem rozbudowy drogi krajowej i związanej z tym
infrastruktury; nie było wiadomo jakie będą losy nieruchomości. Kontrolerzy
Państwowej Inspekcji Sanitarnej nakazali usunięcie stwierdzonych
nieprawidłowości w zakresie stanu technicznego i sanitarnego piekarni, która nie
została zmodernizowana, a w październiku 2003 r. U. B. złożyła oświadczenie o
zawieszeniu prowadzenia działalności. W 2006 r. zwróciła się do Państwowej
Inspekcji Sanitarnej o określenie warunków sanitarnych dla modernizacji i
przewidywanej rozbudowy piekarni. Z uzyskanej odpowiedzi wynikało, że
konieczne byłoby przeprowadzenie gruntownego remontu pomieszczeń i
modernizacji. Powódka nie podjęła w tym celu żadnych działań.
Decyzją z dnia 17 listopada 2004 r. Wojewoda […] zatwierdził projekt
podziału działki o numerze 174/2, na działki o numerach 174/3 i 174/4, w związku z
zamiarem nabycia lub wywłaszczenia działki nr 174/3 o powierzchni 0,1419 ha pod
planowaną rozbudowę drogi krajowej. Decyzją nr 829/09 z dnia 15 maja 2009 r.
Wojewoda […] orzekł o wywłaszczeniu tej działki; wywłaszczone zostały również
4
niemal wszystkie nieruchomości położone wokół nieruchomości powódek. Na
obszarze przylegającym do terenu inwestycji, w sąsiedztwie powódek, znajdują się
dwa stare, niezamieszkałe budynki. Rodziny U. B. i M. K. są jedynymi,
zamieszkującymi w tym rejonie. Pozostała po wywłaszczeniu część nieruchomości
nie ma dostępu ani do drogi powiatowej, dochodziła do niej wywłaszczona działka,
ani bezpośredniego dostępu do drogi krajowej. Dotarcie do dróg publicznych jest
możliwe jedynie za pośrednictwem tzw. drogi serwisowej. Po przebudowie w 2008
r. drogi krajowej nr 8, warunki ewentualnego funkcjonowania piekarni uległy
pogorszeniu, z uwagi na ograniczenia dojazdowe związane z dostawami mąki,
odbiorem pieczywa i dostępnością klientów do sklepu.
Piekarnia i sklep w istniejącym stanie sanitarnym, technicznym oraz układzie
lokalizacyjnym i komunikacyjnym nie nadają się do prawidłowego wykorzystania.
Wartość nieruchomości określona została przez rzeczoznawcę na kwotę 1528495
zł.
Sąd Apelacyjny stwierdził, że przyczyną wywłaszczenia części
nieruchomości powódek, pozbawienia pozostałej części dostępu do drogi
powiatowej oraz uniemożliwienia kontynuowania działalności piekarniczej
i handlowej była realizacja inwestycji przebudowy drogi krajowej numer 8.
W zakresie oceny prawnej roszczenia Sąd ten powziął wątpliwości sformułowane
w zagadnieniu prawnym, przedstawionym Sądowi Najwyższemu do rozstrzygnięcia
na podstawie art. 390 § 1 k.p.c. Dotyczy ona wykładni art. 13 ust. 3 ustawy
o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg
krajowych (Dz. U. Nr 80, poz. 721, dalej: „ustawa o szczególnych zasadach…”),
w pierwotnym brzmieniu. Sąd Apelacyjny uznał, że istnieje możliwość interpretacji
tego przepisu, wskazującej na to, że „brak możliwości korzystania z pozostałej
części nieruchomości na dotychczasowe cele” musi pozostawać w związku
przyczynowym z wywłaszczeniem. Dopuszczalna jest również wykładnia
przyjmująca, że niewywłaszczona część nieruchomości nie nadaje się
na dotychczasowe cele nie z powodu wywłaszczenia, lecz z uwagi na budowę
inwestycji (negatywnych skutków nią wywołanych), na potrzeby której przejęto
pierwszą część nieruchomości.
5
Rozstrzygając przedstawione zagadnienie prawne Sąd Najwyższy zważył,
co następuje:
Uchwalenie w dniu 10 kwietnia 2003 r. ustawy o szczególnych zasadach
przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg krajowych było związane
z wprowadzaniem w życie przyjętych założeń rozwoju gospodarczego kraju,
dotyczących infrastruktury, a celem, zdecydowane uproszczenie przygotowania
i wykonania inwestycji w zakresie dróg krajowych, wpływające na przyspieszenie
rozwoju infrastruktury drogowej (uzasadnienie do projektu ustawy Sejm IV kadencji
– druk numer 858). Stosowanie jej postanowień zostało ograniczone w czasie
- początkowo do 31 grudnia 2007 r., a po zmianach do 2020 r. Ustawa obejmuje
szczególne, odmienne od dotychczasowych uregulowań, rozwiązania prawne
dotyczące ustalania lokalizacji dróg, podziałów nieruchomości i nabywania tych
nieruchomości lub ich części pod budowę dróg oraz budowy tych dróg (art. 1 ust.
1). Swoistość ich polega na połączeniu kilku rozstrzygnięć administracyjnych
w jednej decyzji wojewody o ustaleniu lokalizacji drogi (art. 7 ust. 1); zatwierdza ona
także projekt podziału nieruchomości (art. 12 ust. 1). Rozpoczęcie realizacji
inwestycji wymagało wydania przez wojewodę decyzji o pozwoleniu na budowę
drogi (art. 24 ust. 1), której przebieg określony był w decyzji o ustaleniu lokalizacji.
Zgodnie z art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 18 października 2006 r. o zmianie ustawy
o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg
krajowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 220, poz. 1601
ze zm.), do nieruchomości objętych decyzjami o ustaleniu lokalizacji drogi krajowej,
wydanymi na podstawie dotychczasowych przepisów, stosuje się przepisy rozdziału
trzeciego ustawy w dotychczasowym brzmieniu, które regulują nabywanie
nieruchomości pod drogi.
Nieruchomości lub ich części przeznaczone na pasy drogowe, zgodnie
z decyzją o ustaleniu lokalizacji drogi, będące własnością osób fizycznych, były
nabywane na podstawie art. 13 ust. 1 w imieniu i na rzecz Skarbu Państwa
przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad w drodze umowy
(sprzedaż, zamiana). W przypadku niedojścia do zawarcia umowy w wyznaczonym
terminie Generalny Dyrektor inicjował postępowanie wywłaszczeniowe,
prowadzone przez wojewodę (art. 15 do art. 18). Ostateczna decyzja o ustaleniu
6
lokalizacji drogi była podstawą nabycia przez Skarb Państwa nieruchomości
stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego (art. 14), do wydania
decyzji o wygaśnięciu trwałego zarządu, wypowiedzenia ze skutkiem
natychmiastowym umów dzierżawy, najmu lub użyczenia, wystąpienia
o rozwiązanie umowy o użytkowanie wieczyste i wszczęcia procedury odzyskania
nieruchomości oddanych w użytkowanie wieczyste w innej formie niż zawarcie
umowy sporządzonej w formie aktu notarialnego (art. 19).
Przepis art. 13 ust. 3 u.s.z.p.r.i.d.k. stanowi, że w przypadku,
o którym mowa w ust. 1, jeżeli nabywana jest część nieruchomości,
a pozostała część nie nadaje się do prawidłowego wykorzystania
na dotychczasowe cele, Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad jest
obowiązany do nabycia, na wniosek właściciela lub użytkownika wieczystego
nieruchomości, w imieniu i na rzecz Skarbu Państwa tej części nieruchomości.
Uzasadnienie do projektu ustawy wskazuje, że uregulowanie to, dotyczące
nabywania t.zw. „resztówek”, leżących poza pasem drogowym, części
nieruchomości, które nie nadają się do wykorzystania, powinno przyczynić się
do usprawnienia procesu wykupu gruntów. Przepis ten nie był do tej pory
przedmiotem wykładni Sądu Najwyższego. W orzecznictwie Naczelnego Sądu
Administracyjnego roszczenie objęte art. 13 ust. 3 traktowane było jako związane
ze skutkiem przejęcia (wywłaszczenia) części nieruchomości (por. wyroki: z dnia
28 października 2005 r., I OW 215/05; z dnia 8 listopada 2011 r., I OSK 1932/10,
niepubl.).
Wykładnia językowa art. 13 ust. 3 u.s.z.p.r.i.d.k., uwzględniająca
pierwszeństwo reguł języka prawnego przed wskazaniami języka potocznego,
przemawia za przyjęciem, że chodzi w nim o sytuację pozbawienia właściciela
nieruchomości własności części nieruchomości (kupno lub wywłaszczenie),
a to ograniczenie zakresu przedmiotu własności, wywołuje konsekwencje
w postaci nieprzydatności okrojonej części, do dalszego wykorzystywania,
na dotychczasowe cele. Przesłanką roszczenia przyznanego właścicielowi
nieruchomości są zatem zdarzenia w postaci kupna lub wywłaszczenia części
nieruchomości oraz utraty przydatności pozostałej jej części do prawidłowego
korzystania, zgodnie dotychczasowymi celami. Na zależność przyczynowo-
7
skutkową pomiędzy tymi zdarzeniami wskazuje określenie warunku –
„jeżeli nabywana jest część nieruchomości”. Zwrot „dotychczasowe cele” dotyczy
czynienia z pozostałej części nieruchomości użytku odpowiadającego
wcześniejszemu założeniu. Określenie tych celów dokonywane jest drogą analizy
korzystania z nieruchomości zanim doszło do podziału i przejęcia jej części oraz
możliwości jego kontynuacji. Chodzi o faktyczne korzystanie z nieruchomości
oraz niemożliwość kontynuowania go przez właściciela, nawet przy dokonaniu
zmiany sposobu osiągania dotychczasowych celów. Za takim rozumieniem art. 13
ust. 3 u.s.z.p.r.i.d.k. przemawia również wykładnia funkcjonalna, wskazująca
na dążenie do ograniczenia negatywnych skutków wywłaszczenia. Pozbawienie
własności nieruchomości, znajdujące usprawiedliwienie w realizacji celu społecznie
pożądanego, powinno co do zasady ograniczać się do niezbędnej jej części.
Przejęcie całej nieruchomości podyktowane zostało zabezpieczeniem interesu
właściciela; stanowi wyjątek od zasady, który powinien być ściśle określony
i interpretowany.
Do tego samego wniosku prowadzi wykładnia systemowa obejmująca
odniesienie sensu odtwarzanego zwrotu do innych norm obowiązujących
w systemie prawnym. Analogiczne unormowanie przewidziane zostało w art. 113
ust. 3 zdanie drugie ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. (jednolity tekst Dz.U.
z 2010 r. Nr 102, poz. 651 ze zm., dalej:” u.g.n.”) – jeżeli wywłaszczeniem objęta
jest część nieruchomości, a pozostała część nie nadaje się do prawidłowego
wykorzystania na dotychczasowe cele, na żądanie właściciela (…) nabywa się
tę część w drodze umowy na rzecz Skarbu Państwa lub na rzecz jednostki
samorządu terytorialnego, w zależności od tego, na czyją rzecz następuje
wywłaszczenie. Mimo odesłania w sprawach nieuregulowanych w rozdziale trzecim
do stosowania ustawy o gospodarce nieruchomościami (art. 23 u.s.z.p.r.i.d.k.), treść
art. 13 ust. 3 zbieżna jest z treścią art. 113 ust. 3 u.g.n. Należy przyjąć, że przepis
ten stanowi dodatkowe potwierdzenie nabycia pozostałej części nieruchomości, jeśli
nie będzie się nadawała do prawidłowego wykorzystania na dotychczasowe cele,
także w sytuacji stosowania uproszczenia procedur przygotowania i realizacji
inwestycji w zakresie dróg krajowych. W wyroku z dnia 2 lutego 2012 r., II CSK
265/112, niepubl. Sąd Najwyższy wyraził pogląd, że roszczenie przyznane art. 113
8
ust. 3 u.g.n. właścicielowi częściowo wywłaszczonej nieruchomości oparte jest na
analizie skutków decyzji wywłaszczeniowej. Sąd Najwyższy w składzie
rozstrzygającym przedstawione zagadnienie prawne podziela ten pogląd. Nie ma
podstaw do odmiennego określania przesłanek roszczeń przyznanych właścicielowi
w obu uregulowaniach, skoro odnoszą się do takiej samej sytuacji i stanowią wyraz
realizacji takiej samej funkcji. Usytuowanie art. 13 ust. 3 w ustawie o szczególnym
charakterze nie ma znaczenia dla określenia kwestii związanych ze skutkami
ograniczenia przedmiotu własności, skoro przepis ten przyznaje właścicielowi takie
same uprawnienia, jak przy nabyciu lub wywłaszczeniu przeprowadzonym na
podstawie przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami. Właściciela
nieruchomości obciąża obowiązek wykazania przesłanek objętych tym przepisem.
Brak ważkich argumentów na rzecz stanowiska, że do przesłanek roszczenia
sformułowanego w art. 13 ust. 3 u.s.z.p.r.i.d.k. należy pogorszenie warunków
korzystania z nieruchomości, również w zakresie poprzednio prowadzonej
działalności, spowodowane nie wywłaszczeniem części nieruchomości, ale
zrealizowaniem inwestycji budowy drogi, zwłaszcza gdy wywłaszczenie części
nieruchomości nie zmieniło sytuacji właścicieli. Pozostaje ono w sprzeczności
z podstawową zasadą wykładni, zgodnie z którą wyjątkowe uregulowanie nie może
być rozszerzająco wykładane, a tym bardziej przyjmowane do przypadków
nieobjętych zakresem tej normy prawnej.
Na marginesie można dodać, że również w art. 36 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia
27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (jednolity tekst
Dz. U. z 2012 r., poz. 647 ze zm., dalej - „u.p.z.p.") przewidziana została możliwość
żądania od gminy wykupienia nieruchomości lub jej części, jeżeli w związku
z uchwaleniem miejscowego planu albo jego zmianą, korzystanie z nieruchomości
lub jej części w dotychczasowy sposób lub zgodny z dotychczasowym
przeznaczeniem stało się niemożliwe bądź istotnie ograniczone. Stosowanie
przepisów o zagospodarowaniu przestrzennym w sprawach dotyczących lokalizacji
dróg zostało wyłączone (art. 10 u.s.z.p.r.i.d.k.), co jednak nie stanowi przeszkody do
dokonywania porównań systemowych, takich samych instytucji, związanych
z działaniami podejmowanymi przez organy państwowe lub samorządowe,
ingerującymi w uprawnienia właścicieli nieruchomości. Dochodzenie roszczenia
9
przewidzianego art. 36 ust. 1 pkt 2 u.p.z.p. wymaga wykazania związku pomiędzy
wprowadzoną zmianą a utratą możliwości dotychczasowego korzystania
z nieruchomości lub jej części.
Z powyższych względów Sąd Najwyższy udzielił odpowiedzi jak na wstępie.