Pełny tekst orzeczenia

193/2/B/2013

POSTANOWIENIE
z dnia 10 grudnia 2012 r.
Sygn. akt Ts 311/11

Trybunał Konstytucyjny w składzie:

Marek Kotlinowski,

po wstępnym rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym skargi konstytucyjnej Andrzeja i Barbary B. w sprawie zgodności:
art. 129 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150, ze zm.) w związku z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o wprowadzeniu ustawy – Prawo ochrony środowiska, ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 100, poz. 1085, ze zm.) oraz w związku z art. 140 i art. 361 § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93, ze zm.) z art. 2, art. 5, art. 7, art. 21 ust. 1 i 2, art. 31 ust. 3, art. 32 ust. 1 i 2 w związku z art. 21 ust. 1 i 2 i art. 64 ust. 1-3, oraz art. 64 ust. 1-3 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej,

p o s t a n a w i a:

1) podjąć zawieszone postępowanie;
2) odmówić nadania dalszego biegu skardze konstytucyjnej.

UZASADNIENIE

W skardze konstytucyjnej z 8 listopada 2011 r. Andrzej i Barbara B. (dalej: skarżący) wnieśli o zbadanie zgodności art. 129 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150, ze zm.; dalej: p.o.ś.) w związku z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o wprowadzeniu ustawy – Prawo ochrony środowiska, ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 100, poz. 1085, ze zm.; dalej: ustawa wprowadzająca z 2001 r.) oraz w związku z art. 140 i art. 361 § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93, ze zm.; dalej: k.c.) z art. 2, art. 5, art. 7, art. 21 ust. 1 i 2, art. 31 ust. 3, art. 32 ust. 1 i 2 w związku z art. 21 ust. 1 i 2 i art. 64 ust. 1-3, oraz art. 64 ust. 1-3 Konstytucji.
Skarga została sformułowana na tle następującego stanu prawnego i faktycznego. Uchwałą z dnia 5 stycznia 1978 r. nr IX/49/78 Wojewódzkiej Rady Narodowej został utworzony Nadmorski Park Krajobrazowy (Dz. Urz. WRN w Gdańsku z 1978 r. Nr 1, poz. 3). Rozporządzeniem nr 5/94 Wojewody Gdańskiego z dnia 8 listopada 1994 r. w sprawie wyznaczenia obszarów chronionego krajobrazu, określenia granic parków krajobrazowych i utworzenia wobec nich otulin oraz wprowadzenia obowiązujących w nich zakazów i ograniczeń (Dz. Urz. Woj. Gdańskiego z 1994 r. Nr 27, poz. 139) na terenie parku wprowadzono m.in. zakaz lokalizowania obiektów budowlanych w pasie szerokości 200 m od krawędzi brzegów klifowych oraz w pasie technicznym brzegu morskiego. Rozporządzenie to zostało zmienione przez rozporządzenie nr 11/98 Wojewody Gdańskiego z dnia 3 września 1998 r. (Dz. Urz. Woj. Gdańskiego z 1998 r. Nr 59, poz. 294); zakazy dotyczące lokalizowania obiektów budowlanych nie uległy zmianie. Zakazy te zostały również uregulowane w § 3 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia nr 55/06 z dnia 15 maja 2006 r. w sprawie Nadmorskiego Parku Krajobrazowego (Dz. Urz. Woj. Pomorskiego z 2006 r. Nr 58, poz. 1192).
W 1996 r. skarżący nabyli dwie nieruchomości położone w granicach Nadmorskiego Parku Krajobrazowego. W 2004 r. skarżąca wystąpiła z wnioskiem o wydanie decyzji o warunkach zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie budynku mieszkalnego, gospodarczego oraz wiaty na działce nr 179 i 180 w gminie Chłapowo. Postanowieniem z 1 lipca 2005 r. Wojewódzki Konserwator Przyrody w Gdańsku odmówił realizacji planowanej inwestycji. Na tę odmowę skarżąca wniosła zażalenie, w wyniku którego Minister Środowiska uchylił zaskarżone postanowienie i przekazał sprawę do ponownego rozpoznania. Wojewoda Pomorski postanowieniem z 27 czerwca 2006 r. odmówił uzgodnienia przedmiotowych warunków zabudowy w zakresie ochrony przyrody i krajobrazu dla budowy budynku mieszkalnego, gospodarczego oraz wiaty na działce nr 179 i 180 gmina Chłapowo na terenie Nadmorskiego Parku Krajobrazowego. Na powyższe orzeczenie skarżący złożyli zażalenie. Minister Środowiska po rozpoznaniu zażalenia postanowieniem z 31 maja 2007 r. utrzymał w mocy zaskarżone postanowienie Wojewody. W 2008 r. skarżący wystąpili z pozwem przeciwko Skarbowi Państwa – Wojewodzie Pomorskiemu o zapłatę odszkodowania za ograniczenie sposobu korzystania z nieruchomości przez wydanie przez Wojewodę Pomorskiego rozporządzenia nr 55/06 i ustanowienie w nim zakazu lokalizowania budowli w pasie szerokości 200 m od krawędzi brzegów klifowych oraz w pasie technicznym brzegu morskiego. W wyroku z 26 maja 2010 r. Sąd Okręgowy w Gdańsku – I Wydział Cywilny (sygn. akt I C 699/08) oddalił powództwo skarżących oraz zasądził od nich na rzecz Skarbu Państwa koszty zastępstwa procesowego. Skarżący złożyli od powyższego wyroku apelację, którą Sąd Apelacyjny w Gdańsku – I Wydział Cywilny, podzielając argumentację Sądu Okręgowego w Gdańsku, oddalił wyrokiem z 29 czerwca 2011 r. (sygn. akt I ACa 71/11). Równocześnie z wniesieniem skargi konstytucyjnej skarżący wnieśli skargę kasacyjną do Sądu Najwyższego.
W skardze konstytucyjnej podniesiono, że wskazane w petitum przepisy naruszają art. 2 Konstytucji i wynikające z niego – zasadę demokratycznego państwa prawnego, zasadę zaufania obywateli do państwa i stanowionego przez nie prawa, zasadę bezpieczeństwa prawnego obywateli, zasadę proporcjonalności, zasadę praworządności, zasadę sprawiedliwości społecznej i wynikający z niej obowiązek powstrzymywania się przez ustawodawcę od kreowania nieusprawiedliwionych, niepopartych obiektywnymi wymogami i kryteriami przywilejów dla wybranych grup obywateli oraz obowiązek równego traktowania. Wzorcem kontroli konstytucyjności przepisów zakwestionowanych w niniejszej skardze uczyniono również: art. 5 Konstytucji i wyrażony w nim nakaz strzeżenia wolności i praw człowieka i obywatela, obejmujący obowiązek wykorzystania środków prawnych o charakterze instytucjonalnym, stworzonych i stosowanych przez państwo dla zapewnienia realizacji praw i wolności jednostki; art. 21 ust. 1 i 2 Konstytucji i zasadę ochrony własności oraz wynikający z niej obowiązek państwa ochrony własności, a w przypadku jej ograniczenia – obowiązek zapewnienia słusznego odszkodowania; art. 31 ust. 3 Konstytucji – zasadę proporcjonalności, a także art. 64 Konstytucji i wynikające z niego prawo własności, obowiązek zagwarantowania ochrony własności, zasadę równej dla wszystkich ochrony prawnej własności, zakaz ograniczania własności „w sposób niweczący istotę tego prawa”. Skarżący postawili również zarzut naruszenia zasady równości wobec prawa w zakresie ochrony prawa własności, wskazując na prawo do równej ochrony prawa własności oraz równego obowiązku przyznania słusznego odszkodowania bez dyskryminacji z jakiejkolwiek przyczyny, wynikające z art. 32 ust. 1 i 2 w związku z art. 21 ust. 1 i 2 oraz art. 64 ust. 1–3 Konstytucji. Z treści skargi wynika także, iż skarżący zarzucają niezgodność przepisów stanowiących przedmiot niniejszej skargi z art. 7 ustawy zasadniczej i wyrażoną w nim zasadą legalizmu.
Skarżący podnieśli, że art. 129 ust. 2 p.o.ś. w związku z art. 1 ust. 1 ustawy wprowadzającej z 2001 r. oraz w związku z art. 140 i art. 361 § 2 k.c. narusza wskazane powyżej postanowienia ustawy zasadniczej. Zgodnie bowiem z art. 129 ust. 2 p.o.ś. właściciel, w związku z ograniczeniem sposobu korzystania z nieruchomości, może żądać odszkodowania za poniesioną szkodę. Określenie szkody wymaga porównania sytuacji sprzed wprowadzenia ograniczenia i po jego wprowadzeniu. W przypadku, gdy ograniczenie to jest „kontynuowane” nie można przyjąć – na gruncie zaskarżonej regulacji – wystąpienia szkody, co w konsekwencji uniemożliwia dochodzenie odszkodowania. Prowadzi to zatem do tego, że jednostka, której prawo własności zostało ograniczone zgodnie z wcześniej obowiązującą regulacją nieprzewidującą możliwości uzyskania odszkodowania, zostaje pozbawiona prawa do dochodzenia odszkodowania również na gruncie obecnego unormowania. Sytuacja taka miała miejsce w przypadku skarżących. Prawo własności skarżących uległo znacznemu ograniczeniu, co, w ich ocenie, stanowić powinno – zgodnie z art. 129 ust. 2 p.o.ś. w związku z art. 140 i art. 361 § 2 k.c. – podstawę do dochodzenia odszkodowania. Ze względu jednak na wcześniej istniejące ograniczenia tego prawa, skarżący zostali pozbawieni możliwości dochodzenia odszkodowania. Ograniczenie prawa własności bez możliwości uzyskania odszkodowania, w sytuacji, w której ograniczenie to jest „kontynuowane” stanowi – zdaniem skarżących – naruszenie wskazanych powyżej postanowień Konstytucji.
Zakwestionowana regulacja narusza również zasadę równości – jako kryterium różnicowania sytuacji prawnej osób, których prawo własności zostało ograniczone, wskazano „istnienie lub nie wcześniejszego poszkodowania”.
Postanowieniem z 20 grudnia 2011 r. Trybunał Konstytucyjny, działając w oparciu o art. 20 ustawy z dnia 1 sierpnia 1997 r. o Trybunale Konstytucyjnym (Dz. U. Nr 102, poz. 643, ze zm.; dalej: ustawa o TK) oraz art. 177 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 17 listopada 1764 r. – Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. Nr 43, poz. 296, ze zm.), zawiesił postępowanie w sprawie rozpatrywanej skargi konstytucyjnej do czasu zakończenia postępowania przed Sądem Najwyższym. W uzasadnieniu wskazano, że do czasu wydania orzeczenia przez Sąd Najwyższy nie można badać naruszenia konstytucyjnych wolności lub praw skarżącej ze względu na jego potencjalność.
W wyroku z 27 czerwca 2012 r. Sąd Najwyższy oddalił skargę kasacyjną skarżących (sygn. akt IV CSK 28/12).

Trybunał Konstytucyjny zważył, co następuje:

Skarga konstytucyjna stanowi kwalifikowany środek ochrony konstytucyjnych praw i wolności, którego wniesienie uwarunkowane jest spełnieniem szeregu przesłanek wynikających bezpośrednio z art. 79 ust. 1 Konstytucji i doprecyzowanych w art. 46-48 ustawy o TK.

W myśl art. 47 ust. 1 pkt 2 ustawy o TK, skarga powinna zawierać wskazanie, jakie konstytucyjne wolności lub prawa, i w jaki sposób – zdaniem skarżącego – zostały naruszone. Obowiązek precyzyjnego wskazania przez skarżącego naruszonych praw lub wolności wynika wprost z zasady wyrażonej w art. 66 ustawy o TK. Zgodnie z tą zasadą Trybunał, orzekając, jest związany granicami wnoszonej skargi. Konsekwencje tego unormowania stanowi, z jednej strony – nałożenie na skarżącego obowiązku szczegółowego przedstawienia wzorca kontroli kwestionowanych przepisów, z drugiej zaś – niemożność zastąpienia w tym zakresie skarżącego przez działający z własnej inicjatywy Trybunał Konstytucyjny. Należy jednocześnie podkreślić, że prawidłowe wykonanie powyższego obowiązku polega nie tylko na wskazaniu przepisów konstytucyjnych, w ocenie skarżącego naruszonych przez kwestionowaną regulację, ale również na uprawdopodobnieniu postawionych zarzutów niekonstytucyjności. Trybunał Konstytucyjny stwierdza, że w rozpoznawanej skardze powyższe wymogi formalne nie zostały spełnione. W skardze sformułowano zarzut naruszenia konstytucyjnych praw i wolności poprzez brak przyznania, na podstawie art. 129 ust. 2 p.o.ś., odszkodowania za ograniczenie prawa własności nieruchomości położonej na terenie parku krajobrazowego, jeżeli ograniczenie to nastąpiło przed dniem wejścia w życie p.o.ś.

Trybunał Konstytucyjny przypomina zatem, że – wbrew argumentacji przedstawionej w skardze – ustawodawca przewidział odpowiedzialność odszkodowawczą nie za samo ograniczenie i nie za każde ograniczenie sposobu korzystania z nieruchomości. Jak trafnie wskazał Sąd Najwyższy w wyroku oddalającym skargę kasacyjną skarżących, odszkodowanie to przysługuje bowiem za konkretną szkodę, która powstała w związku z ograniczeniem sposobu korzystania z nieruchomości, a nie za samo ograniczenie sposobu korzystania z nieruchomości. Konieczną przesłanką odpowiedzialności odszkodowawczej jest więc – jak podkreślił SN – szkoda, której źródło stanowi rozporządzenie lub akt prawa miejscowego powodujący ograniczenie sposobu korzystania z nieruchomości. Szkoda ma być zatem normalnym następstwem wejścia w życie rozporządzenia lub aktu prawa miejscowego wprowadzającego ograniczenia w sposobie korzystania z nieruchomości. Oczywiste jest, że szkoda taka może powstać, gdy akt prawa miejscowego wprowadza nowe lub zwiększa dotychczasowe ograniczenia co do sposobu korzystania z nieruchomości lub też przedłuża na kolejny okres ograniczenia, które zostały wprowadzone na określony czas. Szkoda nie powstaje natomiast, co podkreślił SN, gdy kolejny akt prawny utrzymuje zakres ograniczeń na dotychczasowym poziomie. A taka sytuacja miała miejsce w przypadku skarżących.

Skarżący wystąpili z roszczeniem odszkodowawczym w związku z zakazem lokalizowania obiektów budowlanych w pasie szerokości 200 m od krawędzi brzegów klifowych oraz w pasie technicznym brzegu morskiego. Powyższe ograniczenia w zakresie lokalizowania obiektów budowlanych wprowadziło rozporządzenie z dnia 8 listopada 1994 r. w sprawie wyznaczenia obszarów chronionego krajobrazu, określenia granic parków krajobrazowych i wyznaczenia wokół nich otulin oraz wprowadzenia w nich zakazów i ograniczeń. Zasadnicze znaczenie w niniejszej sprawie ma fakt, że skarżący nabyli przedmiotową nieruchomość w roku 1996. Oznacza to, że ograniczenia w sposobie korzystania z nieruchomości istniały już w chwili jej zakupu. Rozporządzenie z dnia 15 maja 2006 r. nie wprowadziło natomiast żadnych nowych ograniczeń we wskazanym zakresie. Trybunał podkreśla, że w chwili nabycia przez skarżących nieruchomości sposób korzystania z niej był ograniczony przez zakaz lokalizowania nowych obiektów budowlanych w odległości 200 m od krawędzi klifu morskiego. Zatem powodem oddalenia powództwa skarżących nie był – wbrew formułowanym przez nich twierdzeniom – fakt powstania ograniczeń przed wejściem w życie p.o.ś., ale to, że od chwili nabycia przez skarżących nieruchomości sposób korzystania z niej nie został zmieniony. Nie powstała więc szkoda, której naprawienia mogliby się domagać. Brak spełnienia przesłanek art. 129 p.o.ś. oznacza również, że nie wykazano naruszenia konstytucyjnych praw i wolności. Skarżący nie mogą bowiem stawiać zarzutu naruszenia w zakresie uzyskania odszkodowania za szkodę wynikającą z ograniczenia dotychczasowego sposobu korzystania z nieruchomości, albo jej dotychczasowego naruszenia, ponieważ ich prawo własności nie zostało – jak wynika z powyższej analizy – ograniczone, nie ponieśli zatem szkody, za którą mogliby dochodzić, na podstawie art. 129 p.o.ś., odszkodowania. Powoduje to, że nie został spełniony wymóg wynikający z art. 47 ust. 1 pkt 2 ustawy o TK, co stanowi samodzielną podstawę odmowy nadania skardze konstytucyjnej dalszego biegu.

Na marginesie Trybunał zwraca uwagę, że zarzut skarżących dotyczący możliwości dochodzenia odszkodowania za każde ograniczenie w sposobie korzystania z nieruchomości niezależnie od ograniczeń istniejących wcześniej – do czego w istocie sprowadza się przedstawiona w skardze argumentacja – należy uznać za oczywiście bezzasadny. Zarzut ten wynikał z błędnego przyjęcia przez skarżących, że odszkodowanie, o którym mowa w art. 129 ust. 2 p.o.ś., miałoby służyć w każdym przypadku ograniczenia sposobu korzystania z nieruchomości, niezależnie od wcześniej występujących ograniczeń. Jak wskazał powyżej Trybunał, art. 129 ust. 2 p.o.ś. nie może być rozumiany bez uwzględnienia ust. 1 tego przepisu, punktem odniesienia wprowadzonych ograniczeń musi być – jak wskazano w art. 129 ust. 1 p.o.ś. – dotychczasowy sposób korzystania z nieruchomości. Sąd Najwyższy, odnosząc się do stanowiska skarżących w tym zakresie, wskazał, że przyjęcie, iż roszczenia wynikające z art. 129 ust. 1 i 2 p.o.ś. odżywałyby w związku z każdą zmianą – niezależnie od dotychczasowego zakresu korzystania z nieruchomości – aktu prawnego utrzymującego istniejące już ograniczenia, także w sytuacji, gdy w drodze nowelizacji przepisów lub wprowadzenia nowych regulacji w miejsce dotychczasowych ustawodawca zdecydowałby o utrzymaniu ograniczeń istniejących wcześniej, doprowadziłoby do oderwania odpowiedzialności odszkodowawczej od samych ograniczeń. Za oczywiście bezzasadny Trybunał uznaje również zarzut, w którym skarżący wskazują, że zakwestionowana regulacja dopuszcza ograniczenie prawa własności, wykluczając możliwość korzystania z tego prawa i to bez odszkodowania, przez co narusza art. 21 ust. 2 Konstytucji.

W skardze nieprawidłowo określono również część wzorców kontroli. Trybunał konsekwentnie wskazuje, że art. 2, art. 5, art. 7, art. 21 ust. 1 oraz art. 31 ust. 3 Konstytucji nie mogą stanowić samodzielnych wzorców kontroli w trybie oceny konstytucyjności zainicjowanym wniesieniem skargi konstytucyjnej. Przepisy te nie stanowią bowiem źródeł praw i wolności o charakterze podmiotowym, dlatego też powołanie ich jako samodzielnych wzorców oznacza niespełnienie wymogu art. 47 ust. 1 pkt 2 ustawy o TK i przesądza o konieczności odmowy nadania w tym zakresie dalszego biegu skardze konstytucyjnej.



W tym stanie rzeczy należało odmówić nadania dalszego biegu skardze konstytucyjnej.