Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt KIO/UZP 1447/07
WYROK
dnia 27 grudnia 2007 roku

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Luiza Łamejko
Członkowie: Ewa Marcjoniak
Małgorzata Rakowska


Protokolant: Urszula Krynicka
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 27 grudnia 2007 roku w Warszawie odwołania
wniesionego przez MERAZET Spółka Akcyjna z siedzibą w Poznaniu, ul. Jakuba
Krauthofera 36 od rozstrzygnięcia przez zamawiającego Urząd Dozoru Technicznego w
Warszawie, ul. Szczęśliwicka 34 protestu z dnia 15 listopada 2007 roku

orzeka:

I. Uwzględnia odwołanie,
II. Nakazuje powtórzenie czynności oceny i wyboru ofert,
III. Kosztami postępowania obciąża Urząd Dozoru Technicznego w Warszawie i nakazuje:
1) zaliczyć na rzecz Urzędu Zamówień Publicznych koszty w wysokości 3.156 zł
0 gr (słownie: trzy tysiące sto pięćdziesiąt sześć złotych zero groszy)
z kwoty wpisu uiszczonego przez MERAZET Spółka Akcyjna z siedzibą w
Poznaniu,
2) dokonać wpłaty kwoty 3.156 zł 0 gr (słownie: trzy tysiące sto pięćdziesiąt
sześć złotych zero groszy) przez Urząd Dozoru Technicznego w Warszawie
na rzecz MERAZET Spółka Akcyjna z siedzibą w Poznaniu stanowiącej
uzasadnione koszty strony poniesione z tytułu kosztów postępowania,
3) dokonać zwrotu kwoty 16.844 zł 0 gr (słownie: szesnaście tysięcy osiemset
czterdzieści cztery złote zero groszy) z rachunku dochodów własnych Urzędu

Zamówień Publicznych na rzecz MERAZET Spółka Akcyjna z siedzibą
w Poznaniu.


U z a s a d n i e n i e

Zamawiający tj. Urząd Dozoru Technicznego w Warszawie wszczął w trybie przetargu
nieograniczonego postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na dostawę
wyposażenia pomiarowo – badawczego. O wynikach oceny ofert i wyborze oferty
najkorzystniejszej w przedmiotowym postępowaniu Zamawiający poinformował pismem
z dnia 5 listopada 2007 r. Pismo to zostało doręczone Odwołującemu faksem w dniu
9 listopada br. oraz pocztą w dniu 12 listopada br.
Na ww. czynność Zamawiającego Odwołujący się w dniu 16 listopada 2007 r. (pismo
z dnia 15 listopada 2007 r.) złożył protest wobec następujących czynności Zamawiającego:
- wykluczenia MERAZET Spółka Akcyjna z postępowania,
- wyboru oferty HAHN+KOLB Polska Sp. z o.o. jako oferty najkorzystniejszej,
- zaniechania odrzucenia oferty HAHN+KOLB Polska Sp. z o.o. w związku z niezgodnością
oferty tego Wykonawcy z treścią Specyfikacji istotnych warunkόw zamόwienia.
Jednocześnie wniósł o: przywrócenie MERAZET Spółka Akcyjna do postępowania,
dokonanie ponownej oceny ofert, odrzucenie oferty HAHN+KOLB Polska Sp. z o.o. oraz
unieważnienie postępowania z uwagi na fakt, iż jest ono obarczone wadą uniemożliwiającą
zawarcie ważnej umowy w sprawie zamówienia publicznego.
Protest został złożony z zachowaniem terminu ustawowego z art. 180 ust. 2 ustawy
Prawo zamówień publicznych.
Do postępowania protestacyjnego przystąpienie zgłosiła w dniu 19 listopada 2007 r.
firma HAHN+KOLB Polska Sp. z o.o. odnosząc się do zarzutów podniesionych przez
Odwołującego się w proteście.
Zamawiający pismem z dnia 26 listopada br. uwzględnił protest w części dotyczącej
wykluczenia Odwołującego z postępowania jednocześnie zobowiązując się do powtórzenia
czynności oceny ofert.

Od takiego rozstrzygnięcia protestu Odwołujący złożył w dniu 29 listopada 2007 r.
Odwołanie, w którym podtrzymał wszystkie zarzuty przedstawione w proteście oraz wniósł
o nakazanie Zamawiającemu:
- odrzucenia oferty HAHN+KOLB Polska Sp. z o.o. ze względu na jej niezgodność ze
Specyfikacją istotnych warunków zamówienia,
- dokonania czynności oceny ofert z uwzględnieniem oferty Odwołującego się w zakresie
uwzględnionym w rozstrzygnięciu protestu,
- dokonania czynności wyboru oferty najkorzystniejszej.
Dodatkowo Odwołujący się wniósł o:
- obciążenie Zamawiającego kosztami dojazdów na posiedzenie przedstawicieli
Odwołującego się,
- zasądzenie na rzecz Odwołującego się kosztów wynagrodzenia pełnomocnika według
norm przypisanych,
- rozliczenie kosztów uiszczonego wpisu.
Odwołanie zostało złożone z zachowaniem terminu i warunku jednoczesności
przekazania Zamawiającemu, wynikającego z art. 184 ust. 2 ustawy Prawo zamówień
publicznych.
Na rozprawie przed Krajową Izbę Odwoławczą strony podtrzymały dotychczas
prezentowane stanowiska.
W tym stanie faktycznym Izba zważyła co następuje:
Odwołanie zasługuje na uwzględnienie.
Zarzut dotyczący nie dopełnienia przez Zamawiającego obowiązku wynikającego
z art. 26 ust. 3 ustawy Prawo zamówień publicznych tj. nie wezwania wykonawców,
którzy nie złożyli stosownych oświadczeń lub dokumentów do ich uzupełnienia zasługuje,
zdaniem Izby, na uwzględnienie. Z ustaleń poczynionych w trakcie rozprawy wynika,
iż Zamawiający takiej czynności nie dokonał. Postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego jest postępowaniem sformalizowanym, zatem wezwanie do uzupełnienia
brakujących dokumentów jest czynnością, której Zamawiający nie może pominąć. Biorąc pod
uwagę powyższe, Izba przychyla się do wniosku Odwołującego o powtórne dokonanie
czynności oceny ofert, podczas której Zamawiający zobowiązany będzie, przy dopełnieniu
wszelkich obowiązków wynikających z ustawy Prawo zamówień publicznych, do oceny
złożonych ofert i ponownego wyboru oferty najkorzystniejszej.
Odnosząc się do wniosku Odwołującego o unieważnienie postępowania z uwagi na

fakt, iż zdaniem Odwołującego, jest ono obarczone wadą uniemożliwiającą zawarcie ważnej
umowy w sprawie zamówienia publicznego Izba uznała, iż nie znajduje on uzasadnienia.
Zgodnie z orzeczeniem Sądu Okręgowego w Poznaniu z dnia 4 listopada 2005 r.
(II Ca 941/05) wadą w rozumieniu art. 93 ust. 4 pkt 7 ustawy Prawo zamówień publicznych
jest nieusuwalna wada postępowania uniemożliwiająca zawarcie ważnej umowy. Izba nie
znajduje w przedmiotowym postępowaniu takiej wady, której nie można usunąć podczas
ponownej oceny ofert. Ponadto, Izba stwierdziła, iż nie zachodzą inne przesłanki skutkujące
unieważnieniem postępowania o udzielenie zamówienia publicznego z art. 93 ust. 4 ustawy
Prawo zamówień publicznych.
Mając powyższe na uwadze, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach orzeczono stosownie do wyniku sprawy, na podstawie art. 191 ust. 6 i 7
ustawy Prawo zamówień publicznych.
Stosownie do art. 194 i 195 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2006 r. Nr 164, poz. 1163, z późn. zm.) na niniejszy wyrok
- w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Urzędu Zamówień Publicznych do Sądu Okręgowego w Warszawie.

Przewodniczący:
………………………………

Członkowie:
………………………………
………………………………