Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt KIO/UZP 1541/09

WYROK
z dnia 11 grudnia 2009 r.

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Ryszard Tetzlaff

Członkowie: Małgorzata Stręciwlik
Klaudia Szczytowska-Maziarz

Protokolant: Paulina Zalewska

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 11 grudnia 2009 r. w Warszawie odwołania wniesionego
przez Thorn Lighting Polska Sp. z o.o., ul. Gazowa 26a, 50-513 Wrocław od
rozstrzygnięcia przez zamawiającego Gminę Kwidzyn, ul. Grudziądzka 30, 82-500
Kwidzyn protestu z dnia 22 września 2009 r.


orzeka:
1. Uwzględnia odwołanie, nakazuje unieważnienie czynności wyboru oferty
najkorzystniejszej, jak również czynności odrzucenia oferty Odwołującego oraz
nakazuje powtórzenie czynności badania i oceny ofert,
2. kosztami postępowania obciąża Gminę Kwidzyn, ul. Grudziądzka 30, 82-500 Kwidzyn
i nakazuje:

1) zaliczyć na rzecz Urzędu Zamówień Publicznych koszty w wysokości 4 462 zł
00 gr (słownie: cztery tysiące czterysta sześćdziesiąt dwa złote zero groszy)
z kwoty wpisu uiszczonego przez Thorn Lighting Polska Sp. z o.o.,
ul. Gazowa 26a, 50-513 Wrocław,

2) dokonać wpłaty kwoty 8 062 zł 00 gr (słownie: osiem tysięcy sześćdziesiąt
dwa złote zero groszy) przez Gminę Kwidzyn, ul. Grudziądzka 30, 82-500
Kwidzyn na rzecz Thorn Lighting Polska Sp. z o.o., ul. Gazowa 26a, 50-
513 Wrocław, stanowiącej uzasadnione koszty strony poniesione z tytułu
wpisu od odwołania i kosztów wynagrodzenia pełnomocnika,

3) dokonać wpłaty kwoty xxx zł xxx gr (słownie: xxx) przez xxx na rzecz Urzędu
Zamówień Publicznych na rachunek dochodów własnych UZP,

4) dokonać zwrotu kwoty 5 538 zł 00 gr (słownie: pięć tysięcy pięćset trzydzieści
osiem złotych zero groszy) z rachunku dochodów własnych Urzędu Zamówień
Publicznych na rzecz Thorn Lighting Polska Sp. z o.o., ul. Gazowa 26a, 50-
513 Wrocław.

U z a s a d n i e n i e

Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego prowadzone w trybie przetargu
nieograniczonego na „Modernizację oświetlenia drogowego na terenie gminy Kwidzyn
w miejscowościach Baldram, Brachlewo, Korzeniewo i Rakowiec", zostało wszczęte przez
Gminę Kwidzyn, ul. Grudziądzka 30, 82-500 Kwidzyn zwany dalej: „Zamawiającym”,
ogłoszeniem w Biuletynie Zamówień Publicznych Nr 286482-2009 z dnia 20.08.2009 r.
W dniu 18.09.2009 r. Zamawiający przekazał faxem uczestnikom przedmiotowego
postępowania przetargowego zawiadomienie o wyborze oferty firmy Centrum Zaopatrzenia
Energetyki ELTAST Sp. z o.o., ul. Toruńskiej 9, 26-600 Radom. Ponadto, poinformował
o odrzuceniu, na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo
zamówień publicznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655 z później zm.),
zwanej dalej: „Pzp”, oferty firmy: Thorn Lighting Polska Sp. z o. o., ul. Gazowa 26 A, 50-513
Wrocław zwanej dalej: „Thorn Lighting Polska Sp. z o. o.” albo „Protestującym” albo
„Odwołującym”. Wskazał, że nie spełniono warunku określonego w rozdz. V Specyfikacji
Istotnych Warunków Zamówienia zwanej dalej: „SIWZ”, dotyczącego wymaganych przez
Zamawiającego dokumentów które należało złożyć do oferty. Stwierdził, że nie załączono
danych dotyczących podwykonawców. Ponieważ dokument ten nie jest wymieniony
literalnie w Rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 maja 2006 r.
w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy, oraz form,
w jakich te dokumenty mogą być składane (Dz. U. z 2006 r. Nr 87, poz. 605) zwanym dalej:
„Rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 maja 2006 r. w sprawie rodzajów

dokumentów” nie istniała przesłanka, w jego ocenie, do wezwania zgodnie z art. 26 ust. 3 Pzp
do uzupełnienia przedmiotowego dokumentu.
W dniu 22.09.2009 r. (faxem) na podstawie przepisu art. 180 Pzp Thorn Lighting
Polska Sp. z o. o. złożyła protest w odniesieniu na bezzasadne odrzucenie przez
Zamawiającego jego oferty, zarzucając naruszenie:
1) art. 26 ust. 3 Pzp, poprzez zaniechanie przez Zamawiającego wezwania Wykonawcy do
uzupełnienia dokumentów lub oświadczeń,
2) art. 87 ust. 1 Pzp, poprzez zaniechanie przez Zamawiającego czynności zwrócenia się do
Wykonawcy o wyjaśnienie treści złożonej oferty,
3) art. 7 ust. 1 w zw. z art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp, poprzez bezpodstawne odrzucenie przez
Zamawiającego oferty Wykonawcy, uzasadnione nieobowiązującymi obecnie przepisami
Pzp, czego skutkiem jest nierówne traktowanie wszystkich wykonawców. Wnosił o:
1) Unieważnienie przez Zamawiającego decyzji o wyborze najkorzystniejszej oferty,
2) Podjęcie przez Zamawiającego decyzji o ponownym badaniu ofert i zastosowanie się przez
Zamawiającego, do przepisów art. 87 ust. 1 lub art. 26 ust. 3 Pzp,
3) Podjęcie przez Zamawiającego decyzji o ponownym wyborze najkorzystniejszej oferty
Protestującego.
4) W przypadku nieuwzględnienia powyższych wniosków, wnosi o unieważnienie
przedmiotowego postępowania, gdyż wobec naruszeń przepisów Pzp nie jest możliwe
zawarcie ważnej umowy.
W ocenie Protestującego Zamawiający bezzasadnie odrzucił jego ofertę. Wykonawca
podnosi, że § 1 ust. 2 pkt 5 i 5a Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 maja
2006 r. w sprawie rodzajów dokumentów wyraźnie stanowi, że w celu potwierdzenia
opisanego przez Zamawiającego warunku posiadania przez wykonawcę niezbędnej wiedzy
i doświadczenia oraz dysponowania potencjałem technicznym i osobami zdolnymi do
wykonania zamówienia, zamawiający może żądać od wykonawcy wykazu osób i podmiotów,
którymi dysponuje lub będzie dysponował wykonawca i które będą uczestniczyć
w wykonywaniu zamówienia, wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych,
doświadczenia i wykształcenia niezbędnych, niezbędnych do wykonania zamówienia,
a także zakresu wykonywanych przez nich nie czynności, jak również pisemnego
zobowiązania innych podmiotów do udostępnienia osób zdolnych do wykonania zamówienia,
jeżeli w wykazie, wykonawca wskazał osoby, którymi będzie dysponował. Niewątpliwie,
w jego ocenie, dokument zawierający dane odnośnie podwykonawców, mieści się
w katalogu dokumentów, które Zamawiający może żądać od wykonawcy. Jednocześnie, jak
stwierdził, zgodnie z dyspozycją art. 26 ust. 3 Pzp Zamawiający „wzywa" wykonawców do

uzupełnienia w terminie braków dotyczących dokumentów wymienionych w przedmiotowym
rozporządzeniu.
Zamawiający ma zatem obowiązek wezwać wykonawców do uzupełnienia braków
w odpowiednim terminie. Niewykonanie tego obowiązku stanowi przejaw naruszenia
przepisów Pzp, które stanowi podstawę do unieważnienia każdego z postępowań, w którym
Zamawiający nie zastosuje się do powyższego. Orzecznictwo Zespołu Arbitrów, a obecnie
KIO wyraźnie staje na stanowisku, iż katalog dokumentów, wymienionych w § 1 ust. 2 pkt 5
i 5a Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 maja 2006 r. w sprawie rodzajów
dokumentów jest katalogiem zamkniętym i jedynie tych dokumentów może żądać w danym
postępowaniu Zamawiający. Natomiast ich brak każdorazowo winien być uzupełniany
w trybie art. 26 ust. 3 Pzp, nie stanowi natomiast podstawy do odrzucenia oferty danego
wykonawcy. Ponadto Zamawiający, zgodnie z art. 87 ust. 1 Pzp, ma prawo żądać od
wykonawców wyjaśnień dotyczących treści złożonej oferty. W tym przypadku, Zamawiający
zaniechał zarówno czynności uzyskania wyjaśnień, jak i nie wezwał Protestującego do ich
uzupełnienia.
Jednocześnie, Protestujący oświadczył, że do oferty nie została załączona informacja
o podwykonawcach z uwagi na fakt, że przedmiot zamówienia niniejszego przetargu
Wykonawca zamierza wykonać własnymi siłami, bez udziały podwykonawców. Zamawiający
uzyskałby tę wiedzę, gdyby zgodnie z art. 87 ust. 1 Pzp zwrócił się o wyjaśnienia lub zgodnie
z art. 26 ust. 3 Pzp wezwał Wykonawcę do uzupełnienia oferty w tym przedmiocie.
Konsekwencją naruszenia art. 26 ust. 3 oraz 87 ust. 1 Pzp było, w ocenie
Protestującego, błędne uznanie przez Zamawiającego, jakoby treść jego oferty nie spełniała
wymogów wskazanych przez niego w SIWZ. Przyjęcie takiego stanowiska jest
nieuzasadnione, gdyż jest ono następstwem naruszenia przez Zamawiającego art. 26 ust. 3
Pzp, a co za tym idzie takie zachowanie Zamawiającego poprzez błędną interpretację
stanowi również naruszenie art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp. Nie można obarczać Wykonawcy
konsekwencjami zaniechania wykonania przez Zamawiającego obowiązku ciążącego na nim
z mocy przepisów ustawy. Gdyby Zamawiający zastosował się do obowiązku
uregulowanego w przepisie art. 26 ust. 3 Pzp, nie doszłoby do nieuprawnionego
zastosowania przez niego przepisu art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp, czyli nie doszłoby do
bezzasadnego odrzucenia oferty Wykonawcy. Przyjęcie odrębnej wykładni byłoby sprzeczne
z zamiarem ustawodawcy, który dopuścił możliwość uzupełniania braków odnośnie
oświadczeń i dokumentów o charakterze przedmiotowym we wskazanym przez niego
zakresie, obok istniejącej wcześniej możliwości uzupełnienia braków o charakterze
podmiotowym.
Działanie Zamawiającego nosi ponadto znamiona utrudniania uczciwej konkurencji.
Brak bowiem podstawy prawnej uzasadniającej odrzucenie przez Zamawiającego oferty

Wykonawcy, co prowadzi jednocześnie do naruszenia zasad równego traktowania przez
Zamawiającego wszystkich wykonawców biorących udział w postępowaniu. Skutkiem
naruszenia wskazanych wyżej przepisów przez Zamawiającego, jest niezachowanie
fundamentalnych zasad wyrażonych w art. 7 ust. 1 Pzp. Nieprzestrzeganie wspomnianych
zasad znajduje wyraz w niezastosowaniu instytucji i rozwiązań ustawowych wprowadzonych
w celu zapewnienia zachowania zasad uczciwej konkurencji oraz równego traktowania
wszystkich wykonawców. Pełna dokumentacja oferty umożliwia racjonalną i rzetelną ocenę
wszystkich ofert przy uwzględnieniu tych samych wymogów, a co za tym idzie pozwala na
identyczne traktowanie wszystkich wykonawców w tych samych okolicznościach oraz
sprawiedliwą ocenę przedstawionych przez nich ofert, w celu zapewnienia uczciwej
konkurencji pomiędzy wykonawcami z jednoczesnym zachowaniem interesu samego
Zamawiającego. Wezwanie przez Zamawiającego do uzupełnienia braków w ofercie
Protestującego nie stanowiłoby zachowania sprzecznego z treścią normy wyrażonej w art. 7
ust. 1 Pzp. Wręcz przeciwnie, nie wypełnienie przez Zamawiającego obowiązku ciążącego
z mocy ustawy, doprowadziło do wspomnianego naruszenia. Również bezpodstawne
zastosowanie względem wykonawcy przepisu art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp stanowi przejaw
naruszenia zasad wskazanych w art. 7 ust. 1 Pzp, gdyż z jednej strony prowadzi do sytuacji,
której jeden z Wykonawców został w sposób nieuzasadniony z treścią przepisów prawa
wykluczony z toczącego się postępowania, co stanowi także przejaw naruszenia reguł
uczciwej konkurencji.
W dniu 23.09.2009 r. Zamawiający faxem wysłał uczestnikom postępowania
przetargowego kopię protestu i wezwał ich do udziału w postępowaniu protestacyjnym.
śadne przystąpienia nie miały miejsca.
Rozstrzygniecie protestu nastąpiło w trybie art. 183 ust. 3 Pzp, poprzez brak jego
rozpatrzenia, tj. oddalenie w dniu upływu ustawowego terminu na jego rozstrzygniecie, czyli
06.10.2009 r.
W dniu 09.10.2009 r. (data nadania u publicznego operatora pocztowego)
Odwołujący na oddalenie protestu wniósł odwołanie do Prezesa UZP, podtrzymując zarzuty
i wnioski zawarte w proteście. Odwołujący wskazał wprost także zarzut naruszenia art. 89
ust. 1 pkt 2 Pzp, poprzez bezzasadne odrzucenie jego oferty. Względem naruszenia art.
87 ust. 1 Pzp stwierdził, że poprzez brak wezwania Wykonawcy do złożenia wyjaśnień
dotyczących treści złożonej oferty i w związku z tym miało miejsce naruszenie przez
Zamawiającego prawa, polegające na niewłaściwej ocenie propozycji zawartej w ofercie
Wykonawcy, którego można było uniknąć, gdyby Zamawiający zwrócił się o stosowne
wyjaśnienia do Wykonawcy. Względem naruszenia art. 7 ust. 1 w zw. z art. 89 ust. 1 pkt 2
Pzp podniósł, że poprzez bezpodstawne odrzucenie oferty i brak wezwania Wykonawcy do

uzupełnienia brakujących dokumentów lub oświadczeń, czym ograniczył uczciwą konkurencję
oraz równe traktowanie wykonawców w niniejszym postępowaniu. Wnosił dodatkowo
o unieważnienia decyzji Zamawiającego w przedmiocie odrzucenia jego oferty. Precyzował
także wniosek wezwania Wykonawcy do uzupełnienia brakujących dokumentów wymaganych
w SIWZ, tj. danych dotyczących podwykonawców (w przypadku uwzględnienia - dostarczenie
oświadczenia o braku zamiaru korzystania z usług podwykonawców).
Odnośnie naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp, Odwołujący przywołał wyrok KIO z dnia
16.03.2008 r., sygn. akt: KIO/UZP 151/08, stwierdzając, że treść oferty jest niezgodna
z SIWZ wówczas, gdy wykonawca oferuje przedmiot inny niż przedmiot zamówienia opisany
w SIWZ. Stwierdził, że w przedmiotowej sprawie nie doszło do naruszenia SIWZ, czy do
powstania niezgodności treści oferty z treścią SIWZ, lecz jedynie do powstania nieścisłości,
która winna zostać usunięta za pomocą uzupełnienia bądź wyjaśnienia treści samej oferty.
Wykonawca nie dołączył bowiem wymaganego dokumentu jedynie z uwagi na to, iż nie
zamierzał korzystać z pomocy podwykonawców i w pełni samodzielnie wykonać przedmiot
zamówienia.
Podtrzymując argumentacje z protestu stwierdził dodatkowo, że § 1 ust. 2 pkt 5 i 5a
Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 maja 2006 r. w sprawie rodzajów
dokumentów należy interpretować w sposób, który pozwoli na objęcie jego zakresem także
kwestii podwykonawców, jako że Zamawiający może poprzez umowny stosunek
cywilnoprawny dysponować innym podmiotem, który będzie uczestniczył w wykonywaniu
zamówienia. Bezspornie zatem stwierdzić należy, w jego ocenie, iż oświadczenie
Wykonawcy zawierające dane odnośnie podwykonawców, mieści się w katalogu
dokumentów, które Zamawiający może żądać od wykonawcy.
Rozporządzenie wskazane powyżej wymienia wszystkie dokumenty i tylko te, jakich
żądać może Zamawiający od Wykonawcy. Wobec tego w argumentacji Zamawiającego
Odwołujący dostrzega sprzeczność, bowiem Zamawiający zawarł w SIWZ wymóg
dostarczenia danych o podwykonawcach, by następnie stwierdzić, że nie należy on do
zamkniętego katalogu dokumentów zawartych w tym Rozporządzeniu, czyli de facto wymóg
ten nie powinien się znaleźć w SIWZ.
Dodatkowo Odwołujący stwierdził, że wyjaśnienie treści oferty przez Zamawiającego,
co prawda nie stanowi jego obowiązku, lecz zaniechanie tej czynności naraża
Zamawiającego na zarzut niedochowania należytej staranności jakiej winien przestrzegać
w trakcie postępowania o zamówienie publiczne, co - jako następstwo - może implikować
zarzut naruszenia interesu publicznego. Wskazał też, że skoro nie przewidywał udziału
podwykonawców. Wspomniane oświadczenie ograniczyłoby się jedynie do jego dołączenia
do oferty. Brak takich danych powinien być potraktowany jako rezygnacja z pomocy
podwykonawców, dokonana przez uczestniczącego w procedurze wykonawcę.

Ponadto, tego typu brak można również zakwalifikować, w ocenie Odwołującego,
jako „inną omyłkę", o której stanowi z art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp, co pociąga za sobą obowiązek
Zamawiającego samodzielnego poprawienia oferty przy niezwłocznym zawiadomieniu
Wykonawcy. W konsekwencji tak znikomy brak stał się powodem odrzucenia oferty
i udaremnił naczelne założenie prawodawcy odnośnie przepisów o zamówieniach
publicznych, jakim jest wykonywanie zamówień państwowych jednostek organizacyjnych
i innych podmiotów przy minimalizacji kosztów. Kopie treści odwołania Zamawiający
otrzymał tego samego dnia (faxem).

Skład orzekający Krajowej Izby Odwoławczej, po przeprowadzeniu
postępowania w sprawie, zapoznaniu się z dokumentacją postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, w tym w szczególności postanowieniami SIWZ, treścią oferty
Odwołującego, jak również po zapoznaniu się z protestem, odwołaniem, po
wysłuchaniu oświadczeń, jak i stanowisk stron zaprezentowanych w toku rozprawy
ustalił i zważył, co następuje.

Skład orzekający Izby w pierwszej kolejności ustalił, że nie została wypełniona żadna
z przesłanek skutkujących odrzuceniem odwołania w trybie art. 187 ust. 4 Pzp.
Ustalono również, że Wykonawca wnoszący odwołanie posiadał interes prawny
w rozumieniu art. 179 ust. 1 Pzp, uprawniający go do złożenia protestu i odwołania.
Zdaniem Izby, Odwołujący, którego oferta została odrzucona i nie podlegała
klasyfikacji w ramach kryterium oceny ofert, tj. ceny (100%), w przypadku uwzględnienia
odwołania i powtórzenia czynności badania i oceny złożonych ofert z uwzględnieniem jego
oferty, z uwagi na przedłożenie oferty najkorzystniejszej cenowo, ma szansę na uzyskanie
przedmiotowego zamówienia.
Odnosząc się do podniesionych w proteście, jak i w treści odwołania, zarzutów
stwierdzić należy, że odwołanie zasługuje na uwzględnienie.
Zarzut naruszenia przez Zamawiającego art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp, poprzez
bezzasadne odrzucenie oferty Odwołującego, Izba uznaje za potwierdzone.
Skład orzekający Izby dokonał następujących ustaleń odnośnie przedmiotowego
zarzutu:
Zamawiający w Rozdz. V SIWZ: „Informacja o oświadczeniach i dokumentach, jakie
mają dostarczyć Wykonawcy do oferty” wskazał, że oferta musi zawierać dane dotyczące
podwykonawców. Dodatkowo w Rozdz. VII pkt 1 lit g SIWZ: „Sposób przygotowania oferty”
stwierdził, że żąda się od wykonawców wskazania w ofercie tych części zamówienia, których
wykonanie zamierzają powierzyć podwykonawcom. Z kolei w Rozdz. XIII SIWZ: „Opis

warunków udziału w postępowaniu oraz opis sposobu dokonywania oceny spełniania tych
warunków” zawarł zapis, że ocena spełniania przez wykonawcę warunków określonych
w SIWZ będzie dokonywana na zasadzie - spełnia/nie spełnia wskazując, m.in. dane
dotyczące podwykonawców. Wśród załączników do SIWZ Zamawiający wymienił w Rozdz.
XVI pkt 2 formularz - dane dotyczące podwykonawców. Podobnie w ramach formularza
ofertowego wymienił w pkt 6 jako załączniki nr 1 do oferty - dane dotyczące
podwykonawców. W niniejszym załączniku Zamawiający zawarł zapis - UWAGA:
W przypadku nie zlecenia robót podwykonawcom napisać „NIE DOTYCZY”.
Odwołujący przedłożył ofertę bez wskazanego załącznika nr 1: „Dane dotyczące
podwykonawców”. W ramach środków ochrony prawnej złożył oświadczenie, że uczynił
niniejsze, gdyż zamierza wykonać zamówienie samodzielnie.
Biorąc pod uwagę powyższe ustalenia, Izba stwierdziła co następuje.
Po pierwsze, Izba wskazuje, że argumentacja Odwołującego odnośnie § 1 ust. 2 pkt
5 i 5a Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 maja 2006 r. w sprawie rodzajów
dokumentów jest błędna. Należy bowiem podkreślić, że wskazany przepis daję podstawę
żądania przez Zamawiającego odpowiedniego wykazu wraz z określonymi informacjami
w celu potwierdzenia spełnienia warunków udziału w postępowaniu. śądanie powyższego
dokumentu nie ma zatem na celu uzyskania informacji o podwykonawcach, którym
Wykonawca zamierza powierzyć do realizacji część zamówienia. Ocena Wykonawców pod
katem dysponowania osobami zdolnymi do wykonywania zamówienia publicznego następuje
niezależnie od zamiaru powierzenia części zamówienia podwykonawcom. Stąd też żądanie
powyższego dokumentu powinno służyć potwierdzaniu spełniania warunku dysponowania
przez Wykonawcę osobami zdolnymi do wykonania zamówienia publicznego. Zamawiający
nie powinien wymagać w oparciu o § 1 ust. 2 pkt 5 i 5a w/w rozporządzenia, by żądany
wykaz zawierał dane podwykonawców, którym wykonawca powierzy część zamówienia do
wykonania.
Po drugie, w ocenie Izby z treści SIWZ wynika, że ewentualne negatywne
oświadczenie złożone w ramach załącznika nr 1 do oferty sprowadzałoby się do wpisania
sformułowania „NIE DOTYCZY”. Biorąc pod uwagę wskazane sformułowanie należy uznać,
że brak złożenia stosownego oświadczenia odnośnie udziału podwykonawców w realizacji
zamówienia de facto ma charakter niezgodności z wymogiem formalnym. Nie złożenie
bowiem danych dotyczących podwykonawców jest następstwem samodzielnego
realizowania zamówienia.
Po trzecie, zgodnie z treścią art. 36 ust. 4 Pzp Zamawiający ma prawo żądania od
Wykonawców wskazania w ofercie tych części zamówienia, których wykonanie zamierza
powierzyć podwykonawcom. Oświadczenie woli składane przez Wykonawcę de facto zatem

powinno dotyczyć wyłącznie okoliczności, w których dany podmiot zamierza skorzystać przy
realizacji zamówienia z pomocy innego podmiotu. Nawet zatem jeśli Zamawiający żądał
w SIWZ przeciwnego oświadczenia, w sytuacji gdy wolą Wykonawcy przy składaniu oferty
była realizacja zamówienia własnymi siłami w 100%, nie może jego brak dla Wykonawcy
skutkować odrzuceniem jego oferty.
Innymi słowy Izba uznała, że brak złożenia jakiegokolwiek oświadczenia w tym
przedmiocie należy uznać za niewskazanie jakichkolwiek części zamówienia przewidzianych
do podwykonania czyli zamiar wykonania zamówienia siłami własnymi, co zresztą
Odwołujący w ramach składanych środków ochrony prawnej oraz w trakcie rozprawy
wyraźnie zadeklarował i potwierdził. Powyższe jest wystarczające do uznania, iż Odwołujący
składając ofertę w określony sposób nie pozostawił żadnych wątpliwości w tym zakresie
i tym samym uczynił zadość żądaniom Zamawiającego w zakresie informacji wymienianych
w art. 36 ust. 4 Pzp, do których żądania uprawniała go ustawa. Złożenie oświadczenia
w formie wykazu mogło mieć miejsce wyłącznie w sytuacji, gdy wykonawca zamierzał
powierzyć część zamówienia do wykonania innym podwykonawcom, w wykonaniu
dyspozycji art. 36 ust. 4 Pzp. (podobnie wyrok KIO z dnia 18.03.2008 r., sygn. akt: KIO/UZP
202/08).
Po czwarte, Izba stoi na stanowisku, że w przedmiotowym stanie faktycznym, takie
oświadczenie poprzez „milczenie” zostało przez Wykonawcę złożone poprzez niedołączenie
do oferty stosownego oświadczenia odnośnie podwykonawców. W tym zakresie wskazując
na stanowisko Sądu Najwyższego z dnia 17 marca 2006 r., sygn. akt: I CSK 63/05:
„Milczenie w myśl art. 60 k.c. może być uznane za przejaw oświadczenia woli wyrażającego
zgodę w takiej sytuacji, w której osoba nie zaprzeczająca mogła i powinna zająć
merytoryczne stanowisko w danej kwestii”.
Z uwagi na powyższe, Izba uznała, że potwierdził się zarzut naruszenia przez
Zamawiającego art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp.
Zarzut naruszenia przez Zamawiającego art. 26 ust. 3 Pzp, poprzez zaniechanie
przez Zamawiającego wezwania Wykonawcy do uzupełnienia dokumentów lub oświadczeń,
w ocenie Izby nie został potwierdzony.
Biorąc pod uwagę stan faktyczny w niniejszym postępowaniu, Izba stwierdziła co
następuje.
Po pierwsze, zarzut, jak i wynikające z niego żądania Odwołującego są nietrafne.
Zgodnie z dyspozycją art. 26 ust. 3 Pzp uzupełnieniu podlegają wyłącznie dokumenty
przewidziane w art. 25 ust. 1 Pzp, zatem możliwość uzupełnienia dotyczy dokumentów
i oświadczeń składanych na potwierdzenie spełniania warunków udziału w postępowaniu
oraz dokumentów potwierdzających, że oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane

spełniają wymagania Zamawiającego. Zakres dokumentów, jakich może żądać Zamawiający
na potwierdzenie powyższego wyznacza rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia
19 maja 2006 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać Zamawiający od
wykonawcy oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane wydane na podstawie art.
25 ust. 2 Pzp.
Po drugie, art. 26 ust. 3 Pzp ma charakter wyjątkowy i należy interpretować go
literalnie, zatem instytucji uzupełniania dokumentów nie można odnosić do innych niż
wymienione w ww. rozporządzeniu dokumentów, stanowiących element oferty, za który Izba
uznała sporny wykaz podwykonawców bądź oświadczenie w tym zakresie.
Po trzecie, zarówno wykaz podwykonawców, jak i oświadczenie o ich nie
zatrudnianiu nie stanowią ani dokumentów podmiotowych składanych na potwierdzenie
spełniania warunków udziału w postępowaniu, ani dokumentów dotyczących przedmiotu
zamówienia, nie mieszczą się więc w dyspozycji art. 25 ust. 1 Pzp, a tym samym art. 26 ust.
3 Pzp.
Podobne stanowisko wynika z orzecznictwa KIO w tym zakresie (np. wyrok KIO
z dnia 18.03.2008 r., sygn. akt: KIO/UZP 202/08, czy też wyrok KIO z dnia z 20.04.2009 r.,
sygn. akt: KIO/UZP 448/09).
Wobec powyższego, Izba uznała zarzut dotyczący naruszenia przez Zamawiającego
art. 26 ust. 3 Pzp za niezasadny.
Zarzut naruszenia przez Zamawiającego art. 87 ust. 1 Pzp, poprzez zaniechanie
przez Zamawiającego czynności zwrócenia się do Wykonawcy o wyjaśnienie treści złożonej
oferty, w ocenie Izby został potwierdzony.
Biorąc pod uwagę stan faktyczny w niniejszym postępowaniu, Izba stwierdziła, że
Zamawiający mógłby skorzystać z przysługującego mu w tym zakresie uprawnienia,
jednakże z uwagi na okoliczności sprawy byłoby to bezcelowe.
Odnośnie zarzutu naruszenia przez Zamawiającego art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp poprzez
nie zakwalifikowanie zaistniałego braku w ofercie Odwołującego odnośnie oświadczenia
o podwykonawcach, jako „innej omyłki", co pociąga za sobą obowiązek Zamawiającego
samodzielnego poprawienia oferty przy niezwłocznym zawiadomieniu Wykonawcy, Izba
pozostawiła niniejszy zarzut bez rozpoznania z uwagi na art. 191 ust. 3 Pzp stanowiący
zakaz orzekania co do zarzutów, które nie były zawarte w proteście, co miało miejsce
w przedmiotowym stanie faktycznym.
Jednocześnie wobec potwierdzenia się zarzutu naruszenia przez Zamawiającego art.
89 ust.1 pkt 2 Pzp oraz art. 87 ust. 1 Pzp, Izba uznała także za zasadny zarzut naruszenia
przez Zamawiającego art. 7 ust. 1 Pzp w zw. z art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp.

Mając powyższe na uwadze, na podstawie art. 191 ust. 1 i 1a Pzp, orzeczono
jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 191 ust. 6 i 7
Pzp, tj. stosownie do wyniku postępowania. O kosztach wynagrodzenia pełnomocnika
Odwołującego skład orzekający Izby orzekł na podstawie § 4 ust. 1 pkt 2 lit. b
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 9 lipca 2007 r. w sprawie wysokości oraz
sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2007 r., Nr 128, poz. 886 z późn. zm.),
uznając za uzasadnione koszty w kwocie 3.600,00 zł, tj. maksymalnej kwocie dopuszczonej
przez w/w rozporządzenie.

Stosownie do art. 194 i 195 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2006 r. Nr 164, poz. 1163, z późn. zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Urzędu Zamówień
Publicznych do Sądu Okręgowego w Gdańsku.

Przewodniczący:
………………………………

Członkowie:

………………………………

………………………………