Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt KIO 383/14
WYROK
z dnia 13 marca 2014 r.

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:

Przewodniczący: Magdalena Grabarczyk

Protokolant: Agata Dziuban

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 12 marca 2014 r. w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 27 lutego 2014 r. przez Voxel S.A. w
Krakowie w postępowaniu prowadzonym przez Samodzielny Publiczny Szpital Kliniczny nr 4
w Lublinie

przy udziale IASON Sp. z o.o. w Warszawie zgłaszającej swoje przystąpienie do
postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego

orzeka:

1. oddala odwołanie;

2. kosztami postępowania obciąża Voxel S.A. w Krakowie i zalicza w poczet kosztów
postępowania odwoławczego kwotę 15.000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero
groszy) uiszczoną przez Voxel S.A. w Krakowie tytułem wpisu od odwołania.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 907 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia
jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do Sądu Okręgowego w Lublinie.



Przewodniczący: ………………………




Sygn. akt KIO 383/14

Uzasadnienie

Zamawiający – Samodzielny Publiczny Szpital Kliniczny nr 4 w Lublinie - prowadzi w trybie
przetargu nieograniczonego na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku - Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 907 ze zm.), dalej jako: „ustawa” lub „Pzp”
postępowanie o udzielenie zamówienia, którego przedmiotem jest dostawa
radiofarmaceutyków dla Pracowni PET Zakładu Radiologii i Medycyny Nuklearnej – 2
zadania.
Ogłoszenie o zamówieniu opublikowane zostało w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 19
listopada 2013 r., pod numerem 2013/S 224-389534.
Wartość zamówienia jest większa niż kwota wskazana w przepisach wydanych na podstawie art.
11 ust. 8 Pzp.

19.02.2014 r. zamawiający przesłał informację o wykluczeniu z postępowania na podstawie
art. 24 ust. 2 pkt 4 Pzp Voxel S.A. w Krakowie oraz o odrzuceniu oferty tego wykonawcy na
podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp.
Voxel S.A.w odwołaniu wniesionym 27 lutego 2014 r. zarzucił zamawiającemu naruszenie:
- art. 24 ust. 2 pkt 4 w zw. z art. 7 ust. 1 Pzp przez bezpodstawne wykluczenie odwołującego
z postępowania pomimo tego, iż odwołujący wykazał się spełnieniem wszystkich warunków
postawionych przez zamawiającego;
- art. 26 ust. 3 Pzp bezpodstawne wezwanie odwołującego do uzupełnienia oferty pomimo
tego, iż zgodnie ze stanowiskiem zamawiającego oferta odwołującego podlega odrzuceniu;
- art. 26 ust. 4 w zw. z art. 7 ust. 1 Pzp przez brak wezwania odwołującego do złożenia
wyjaśnień w zakresie zobowiązania do udostępnienia odwołującemu wiedzy i
doświadczenia;
- art. 89 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 7 ust. 1 przez niezgodne z przepisami i bezpodstawne
odrzucenie oferty odwołującego mimo tego, iż jest ona w pełni zgodna ze specyfikacją
istotnych warunków zamówienia, dalej jako: „SIWZ”;
- art. 24 ust. 3 w zw. z art. 7 ust. 1 Pzp przez niejasne sformułowanie informacji o
wykluczeniu wykonawcy z postępowania, z której nie wynika precyzyjnie, czy wykonawca
został jedynie wykluczony, czy też jego oferta została także odrzucona z uwagi na jej
niezgodność z SIWZ;


- art. 92 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 7 ust. 1 przez takie sformułowanie zawiadomienia o
wynikach postępowania, z którego nie wynika jednoznacznie, czy oferta odwołującego
została odrzucona.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie zamawiającemu unieważnienia
czynności wykluczenia i odrzucenia oferty odwołującego, unieważnienia czynności wyboru
oferty najkorzystniejszej, powtórnego badania i oceny ofert, wyboru oferty odwołującego jako
najkorzystniejszej oferty złożonej w przedmiotowym postępowaniu.

W uzasadnieniu zarzutu dotyczącego wykluczenia z postępowania odwołujący stwierdził, iż
zamawiający w SIWZ konkretne wymagania odnośnie rodzaju składanych dokumentów
zawarł jedynie w odniesieniu do warunku, o którym mowa w art. 22 ust. 1 pkt 4 Pzp oraz, że
kwestię przekazania wiedzy i doświadczenia oceniać należy inaczej w zależności od rodzaju
zamówienia. Podniósł, że treść zobowiązania GE Healthcare AS z siedzibą w Oslo jest
kompletna i nie zawiera żadnych uchybień. Mimo, że sama treść zobowiązania nie wskazuje
charakteru stosunku, jaki będzie łączył odwołującego z podmiotem udostępniającym swe
zasoby, to już z pozostałych dokumentów dostępnych zamawiającemu oraz wyjaśnień, a
także zasad prawnych regulujących obrót produktami leczniczymi, wynika bezsprzecznie,
jaki charakter stosunków będzie łączył strony.
Odwołujący zarzucił, że wykluczenie go z postępowania jedynie w oparciu o brak jednego
sformułowania w treści zobowiązania bez prawidłowego odniesienia tego zobowiązania do
kontekstu sytuacyjnego, w jakim to zobowiązanie zostało złożone stanowi przejaw
nadmiernego formalizmu, który nie służy dobrze pojętym interesom zamawiającego.
Zdaniem odwołującego art. 26 ust. 3 ustawy został przez zamawiającego zastosowany w
sposób nieprawidłowy, gdyż wezwał on odwołującego do uzupełnienia oferty pomimo tego,
że zdaniem zamawiającego oferta ta podlegała odrzuceniu. Zamawiający całkowicie pominął
też procedurę ustanowioną przez ustawodawcę w art. 26 ust. 4 Pzp, nie wzywając
odwołującego do złożenia odpowiednich wyjaśnień w odniesieniu do dokumentu złożonego
w celu wykazania spełnienia warunków przedmiotowego postępowania.
Odnosząc się do podstaw odrzucenia jego oferty odwołujący wywiódł, że termin, dzień i godzina
kalibracji, który znajduje się w Charakterystyce Produktu Leczniczego w żaden sposób nie
odnoszą się do wymogu, by kalibracja danej dostawy do zamawiającego opiewała na godz. 9.00
w dniu dostawy. Stanowisko takie potwierdził sam podmiot odpowiedzialny stwierdzając
jednoznacznie, iż pojęcia dnia i godziny kalibracji należy rozumieć jako daty i czasu określanego
przez odbiorcę w zamówieniu. Termin godzina kalibracji użyty w Charakterystyce stanowi,
zgodnie z informacją podmiotu odpowiedzialnego, technologiczną charakterystykę danej serii.



IASON Sp. z o.o. w Warszawie przystąpiła do postępowania odwoławczego po stronie
zamawiającego, zachowując termin ustawowy oraz obowiązek przekazania kopii
przystąpienia zamawiającemu i odwołującemu. Przystępujący wniósł o oddalenie odwołania.

Izba ustaliła, że odwołanie nie podlega odrzuceniu i przeprowadziła rozprawę, podczas której
strony i uczestnik podtrzymali dotychczasowe stanowiska.

Izba ustaliła i zważyła, co następuje:

Odwołujący jest uprawniony do wniesienia odwołania zgodnie z art. 179 ust. 1 Pzp. Jest
wykonawcą, który złożył ofertę i ma interes w uzyskaniu danego zamówienia. Zarzucane
zamawiającemu naruszenia przepisów powodują, że odwołujący, który złożył ofertę z
najniższą ceną, może ponieść szkodę w postaci utraty możliwości uznania jego oferty za
najkorzystniejszą i wynagrodzenia za wykonanie umowy w sprawie zamówienia.

Izba uwzględniła ustalenia dokonane na podstawie dokumentów wymienionych w uzasadnieniu i
uznała odwołanie za niezasadne.

W pkt III.B).2).b) SIWZ zamawiający żądał, aby wykonawca powołujący się na zasoby innego
podmiotu w trybie art. 26 ust. 2b Pzp, w celu oceny, czy wykonawca będzie dysponował
zasobami innych podmiotów w stopniu niezbędnym do wykonania zamówienia oraz oceny, czy
stosunek łączący wykonawcę z tymi podmiotami gwarantuje rzeczywisty dostęp do ich zasobów,
złożenia dokumentów dotyczących w szczególności:
- zakresu dostępnych wykonawcy zasobów innego podmiotu;
- sposobu wykorzystania zasobów innego podmiotu przez wykonawcę przy wykonywaniu
zamówienia;
- charakteru stosunku, jaki będzie łączył wykonawcę z innym podmiotem;
- zakresu i okresu udziału innego podmiotu przy wykonywaniu zamówienia.
W treści oświadczenia z 23 grudnia 2014 r. GE Healthcare AS z siedzibą w Oslo zobowiązał się
do przekazania odwołującemu niezbędnych zasobów (w szczególności wiedzy i doświadczenia
przez odpowiednie doradztwo i konsultacje na okres i w zakresie niezbędnym do należytego
wykonania zamówienia) wraz z wykazem dostaw oraz dowodów potwierdzających należyte
wykonanie dostaw na okres niezbędny do wykonania zamówienia.
04.02.2014 r. zamawiający wezwał odwołującego do uzupełnienia pisemnego zobowiązania w
trybie art. 26 ust. 3 Pzp, podnosząc że zobowiązanie GE Healthcare z siedzibą w Oslo nie
zawierało dokumentów dotyczących:


- sposobu wykorzystania zasobów innego podmiotu przez wykonawcę przy wykonywaniu
zamówienia,
- charakteru stosunku jaki będzie łączył wykonawcę z innym podmiotem,
- zakresu udziału innego podmiotu przy wykonywaniu zamówienia.
Odwołujący nie złożył nowego zobowiązania, lecz pismem z 06.02.2014 r. udzielił wyjaśnień.
Wskazał w nich, że zgodnie z treścią zobowiązania GE Healthcare z siedzibą w Oslo wiedza i
doświadczenie zostaną przekazane przez odpowiednie doradztwo i konsultacje. Odwołujący
wyjaśnił, że od 17.05.2010 r. związany jest licencyjną umową z grupą GE, na podstawie
której uprawniony jest do produkcji zaoferowanego farmaceutyku. W ramach współpracy
grupy GE z jej kontrahentami utworzona została sieć TracerNet, skupiająca autoryzowanych
producentów Steripet, której uczestnikiem jest także odwołujący i na bazie której
dokonywana jest wymiana informacji oraz doświadczeń jej uczestników. Powołał również, że
w ofercie złożył oświadczenie o samodzielnym wykonywaniu zamówienia.
Izba uznała, że zamawiający wykluczył odwołującego z postępowania zgodnie z przepisami
ustawy.
Art. 26 ust. 2b Pzp wskazuje na otwarty katalog dowodów, które może złożyć wykonawca
powołujący się na zasoby innego podmiotu, a wymienione w nim pisemne zobowiązanie jest
jedynie przykładowym środkiem dowodowym. Powołany przepis ustawy zawiera wprawdzie
podstawowe elementy relewantne dla powołania się na zasoby innego podmiotu, jednak
zamawiający jest uprawniony do tego, aby z zachowaniem zasad zawartych w art. 7 ust. 1
Pzp wskazywać w postanowieniach SIWZ kwestie szczególnie istotne dla pozytywnej oceny
możliwości skorzystania z zasobów innego podmiotu.
Zdaniem Izby było to możliwe już przed wejściem w życie rozporządzenia w sprawie
rodzajów dokumentów z 19 lutego 2013 r. i a tym bardziej jest dopuszczalne w obecnym
stanie prawnym. Skoro § 1 ust. 6 rozporządzenia w sprawie rodzajów dokumentów wskazuje
w sposób taksatywny zakres wyjaśnień, jakich żądać może zamawiający od wykonawcy
powołującego się na zasoby innego podmiotu, to tym bardziej zamawiający w
postanowieniach SIWZ może żądać udzielenia stosownych informacji już na etapie złożenia
oferty.
Postanowienie pkt III.B).2).b) SIWZ jasno wskazywało zakres informacji, których złożenia
zamawiający żąda w przypadku powołania się na zasoby innego podmiotu. Oczekiwane
przez zamawiającego informacje mogły zostać udzielone w treści pisemnego zobowiązania
innego podmiotu, albo wynikać z innych dokumentów złożonych wraz z ofertą.
Treść zobowiązania GE Healthcare z siedzibą w Oslo oraz inne dokumenty złożone wraz z
ofertą przez odwołującego nie wskazywały na charakteru stosunku, jaki będzie łączył


wykonawcę z innym podmiotem, zatem w tym zakresie zamawiający zasadnie skorzystał z trybu
wskazanego w art. 26 ust. 3 Pzp.
Odwołujący nie odpowiedział na wezwanie zamawiającego, a wezwanie w odniesieniu do tej
samej okoliczności nie może być ponawiane. Nie jest też dopuszczalne, aby dokumenty żądane
w sposób wyraźny w SIWZ były zastępowane własnym oświadczeniem wykonawcy w sytuacji,
gdy dotyczą one zachowania podmiotu innego, niż wykonawca.
Decyzja o dopuszczeniu produktu leczniczego do obrotu, nie może stanowić
wystarczającego dowodu w świetle wymagań art. 26 ust. 2b Pzp, gdyż - po pierwsze -
wskazuje GE Healthcare Limited z siedzibą w Little Chalfont, podczas gdy swe zasoby
udostępnił GE Healthcare z siedzibą w Oslo. Po drugie, cywilnoprawne relacje biznesowe
dotyczące produkcji leku nie mogą być automatycznie przekładane na podstawie
domniemań zamawiającego na etap wykonania umowy. Zakresem dowodu, zgodnie z art. 26
ust. 2b Pzp objęty jest etap wykonania zamówienia (verba legis „zasoby niezbędne do
wykonania zamówienia”), gdyż celem tego przepisu nie jest jedynie formalne wykazanie
spełniania warunków udziału w postępowaniu, lecz wzmocnienie potencjału wykonawcy przy
realizacji umowy.
Brak wykazania zgodnie z wymaganiami zamawiającego dysponowaniem zasobami innego
podmiotu, na które powołuje się wykonawca w celu wykazania warunku udziału w postępowaniu,
oznacza że warunek udziału w postępowaniu nie został wykazany.
Wobec jasnych postanowień SIWZ bez znaczenia pozostaje, że przedmiotem postępowania
jest dostawa, gdyż zamawiający po upływie terminu otwarcia ofert jest związany swoimi
wymaganiami zapisanymi w SIWZ. Zarzuty naruszenia art. 24 ust. 2 pkt 4 oraz art. 26 ust. 4
w zw. z art. 7 ust. 1 Pzp nie znalazły potwierdzenia.

Zamawiający nie naruszył ustawy przez wezwanie odwołującego do uzupełnienia
dokumentów potwierdzających spełnienia warunków udziału w postępowaniu, mimo że
oferta odwołującego podlega odrzuceniu. Art. 26 ust. 3 Pzp zwalnia wprawdzie
zamawiającego z obowiązku dokonania wezwania, jeśli mimo uzupełnienia oferta
podlegałaby odrzuceniu, jednak nie zabrania zamawiającemu badania oferty przed
ukończeniem oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu.
W okolicznościach sprawy zamawiający równolegle badał treść oferty odwołującego
(oferowane dostawy) i spełnienia przez odwołującego wymagań podmiotowych.
Nie jest więc naruszeniem prawa powołanie się przez zamawiającego na wyniki obu tych
czynności. Przeciwnie, taka praktyka sprzyja szybkości postępowania o udzielenie
zamówienia i zasługuje na aprobatę. Trudno czynić zamawiającemu zarzut, że dokonał


całościowej oceny otrzymanych oświadczeń i dokumentów, a o rezultatach tej oceny
poinformował wykonawców w sposób przewidziany przepisami ustawy.
Zarzut naruszenia art. 26 ust. 3 Pzp nie znalazł potwierdzenia.

Oferta odwołującego podlega odrzuceniu na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp.
Spór dotyczy zadania nr 1 – substancji 18F FDG (fluorodeoxyglukoza) do wykonania badań
u 1.000 pacjentów. Zamawiający w pkt I.2. SIWZ wskazał, że przewiduje składanie
sukcesywnych zamówień na radiofarmaceutyk, w partiach na 5 -14 pacjentów, z aktywnością
każdej aplikacji równej 370 MBq w momencie iniekcji i z okresem podania co 40 min.
Kalibracja radiofarmaceutyku powinna opiewać na godzinę 9.00. W pkt V. 2. 3) SIWZ
zamawiający żądał złożenia wraz z ofertą m.in. Charakterystyki Produktu Leczniczego.
Odwołujący zaoferował lek Steripet.
Pismami z 05 i 12.02.2014 r. zamawiający zwrócił się do odwołującego w trybie art. 87 ust. 1
ustawy Pzp o wyjaśnienie treści złożonej oferty. W pierwszym z nich żądał wykazania, u ilu
pacjentów można wykonać badanie z 1 fiolki leku z zachowaniem wymagań SIWZ oraz
uwzględnieniem okresu rozpadu izotopu. Żądał również wypełnienia tabeli przez wskazanie
aktywności preparatu w fiolce przy badaniach kolejnych pacjentów.
W odpowiedzi odwołujący wskazał, iż termin dzień i godzina kalibracji, który znajduje się w
złożonej Charakterystyce w żaden sposób nie odnosi się do wymogu, by kalibracja danej
dostawy do zamawiającego opiewała na godz. 9.00 w dniu dostawy, lecz oznacza
technologiczną charakterystykę danej serii. Zdaniem odwołującego załączone pismo podmiotu
odpowiedzialnego GE Healtcare potwierdza ten pogląd.
Kolejnym pismem z dnia 12.02.2014 r. zamawiający wyjaśniał stwierdzenia i informacje zawarte
w odpowiedzi na pierwsze wezwanie. Odwołujący udzielił wyjaśnień w piśmie z dnia
13.02.2014r.
Izba zważyła, że Charakterystyka Produktu Leczniczego ma na celu potwierdzenie zgodnie z
art. 25 ust. 1 pkt 2 Pzp, że oferowane dostawy spełniają wymagania zamawiającego.
Zasadniczo zatem informacje istotne dla merytorycznej oceny oferty powinny wynikać z
Charakterystyki. Na doniosłość treści zawartych w tym dokumencie zwracała uwagę Krajowa
Izba Odwoławcza w wyroku z 1 czerwca 2012 r. (sygn. Akt KIO 1004/12).
Nie można wykluczać, że w indywidualnych przypadkach konkretnego postępowania,
dokument taki jak Charakterystyka Produktu Leczniczego nie zawiera treści
potwierdzających spełnianie wymagań zamawiającego, mimo że oferowany produkt w istocie
odpowiada wymaganiom zamawiającego. W takim jednak przypadku rzeczą wykonawcy jest
wykazanie zgodności swej oferty z wymaganiami zamawiającego.


Nie ma sporu, co do tego, że Charakterystyka Produktu Leczniczego złożona przez
odwołującego nie potwierdza wprost spełnienia wymagań zamawiającego, co do stężenia
radiofarmaceutyku oferowanego przez odwołującego.
Zdaniem Izby dowodem na twierdzenie przeciwne nie może być również zapewnienie GE
Healtcare z 6 lutego 2014 r. Odwołujący nie złożył pisma, na które GE Healtcare
odpowiedział, nie jest więc pewne, czy wymagania zamawiającego oraz okoliczności istotne
dla wykonania umowy, były temu podmiotowi znane. Samo odwołanie się do numeru
referencyjnego postępowania nie daje wystarczających podstaw do przyjęcia, że tak było.
Przeciwko odwołującemu przemawia również to, że w postępowaniu odwoławczym
zakończonym wydaniem przez Izbę orzeczenia w dniu 13 stycznia 2014 r. (sygn. Akt KIO
2964/13), odwołujący dowodził, że nie może spełnić wymagań zamawiającego oferując lek
Steripet. Odwołanie to zostało przez Izbę oddalone.
Wybór oferty odwołującego w postępowaniu prowadzonym przez Chorzowskie Centrum
Pediatrii i Onkologii nie ma znaczenia dla oceny czynności innego zamawiającego w innym
postępowaniu, zwłaszcza, że – jak trafnie podniósł zamawiający – odległość siedziby
odwołującego od Chorzowskiego Centrum Pediatrii i Onkologii jest znacznie mniejsza, niż od
siedziby zamawiającego, co z uwagi na właściwości leku (czas rozpadu izotopu) ma istotne
znaczenie dla prawidłowości wykonania zamówienia.
Zarzut naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 7 ust. 1 nie potwierdził się.

Zamawiający nie naruszył również art. 24 ust. 3 oraz art. 92 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 7 ust. 1
Pzp przez niejasne sformułowanie informacji o wykluczeniu wykonawcy z postępowania, z
której nie wynika precyzyjnie, czy wykonawca został jedynie wykluczony, czy też jego oferta
została także odrzucona z uwagi na jej niezgodność z SIWZ oraz przez takie sformułowanie
zawiadomienia o wynikach postępowania, z którego nie wynika jednoznacznie, czy oferta
odwołującego została odrzucona.
Zamawiający dwoma pismami z 19 lutego 2014 r. przesłał odwołującemu informację o
wyniku postępowania zawierającą również informacje o wykluczeniu i odrzuceniu złożonej
przez niego oferty oraz informację skierowaną bezpośrednio do odwołującego. Pisma te
różnią się przez wskazanie szerszej argumentacji w odniesieniu do obu czynności, jednak –
wbrew twierdzeniom wskazują wyraźnie, że oferta odwołującego została odrzucona. Ostatnie
słowa obu pism brzmią:
„…odrzucenie oferty następuje w oparciu o art. 89 ust. 1 pkt 5 Pzp.” W zakresie podstaw
odrzucenia na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp zamawiający użył sformułowania, że
„istnieją także przesłanki do odrzucenia oferty” i wskazał precyzyjnie podstawy swojej oceny.


Wymagania wynikające z art. 92 ust. 1 pkt 2 Pzp zostały więc spełnione. Odwołujący wniósł
odwołanie w granicach powołanych przez zamawiającego okoliczności faktycznych i
prawnych, zatem został osiągnięty również cel obowiązku informacyjnego, które realizuje
powołany przepis.

W tym stanie rzeczy Izba na podstawie art. 192 ust. 1 i 2 Pzp orzekła, jak w pkt 1 sentencji.
O kosztach Izba orzekła na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 Pzp.

Przewodniczący: ................................