Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt II UK 9/15
WYROK
W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Dnia 20 stycznia 2016 r.
Sąd Najwyższy w składzie:
SSN Romualda Spyt (przewodniczący)
SSN Beata Gudowska (sprawozdawca)
SSN Halina Kiryło
w sprawie z wniosku M.B.
przeciwko Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych
o zwrot świadczenia,
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w Izbie Pracy, Ubezpieczeń
Społecznych i Spraw Publicznych w dniu 20 stycznia 2016 r.,
skargi kasacyjnej organu rentowego od wyroku Sądu Apelacyjnego
z dnia 27 sierpnia 2014 r.,
uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę Sądowi
Apelacyjnemu do ponownego rozpoznania i orzeczenia o
kosztach postępowania kasacyjnego.
UZASADNIENIE
M. B. pobierała od 1999 r. rentę z tytułu niezdolności do pracy
spowodowanej chorobą zawodową i od dnia 1 września 2001 r. nabyła prawo do
emerytury. Świadczenia te były wypłacane w zbiegu ustalonym decyzją z dnia 26
2
października 2001 r. jako połowa renty z tytułu częściowej niezdolności do pracy w
związku z chorobą zawodową i pełna emerytura.
Ubezpieczona była informowana oraz pouczana o braku możliwości
pobierania świadczeń w zbiegu w razie osiągania przychodów, a także o
konieczności zawiadomienia o tej okoliczności.
Od dnia 3 listopada 2008 r. ubezpieczona rozpoczęła prowadzenie
działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej, zajmującej się kupnem,
sprzedażą, wynajmem i administrowaniem nieruchomościami. Z tytułu tej
działalności zgłosiła przystąpienie do ubezpieczenia zdrowotnego.
Decyzją z dnia 4 czerwca 2012 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych, po
ustaleniu osiągania przez M. B. przychodu, wstrzymał wypłatę renty z tytułu
choroby zawodowej w zbiegu z emeryturą od dnia 1 lipca 2012 r., tj. od
najbliższego terminu płatności, a decyzją z dnia 10 lipca 2012 r. zobowiązał ją do
zwrotu nienależnie pobranych świadczeń w okresie od dnia 1 lipca 2009 r. do dnia
30 czerwca 2012 r. w kwocie 22.355 zł.
Odwołanie M. B. od decyzji z dnia 10 lipca 2012 r. zostało oddalone
wyrokiem Sądu Okręgowego w P. z dnia 2 września 2013 r. na podstawie art. 138
ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń
Społecznych (obecnie jednolity tekst: Dz.U. z 2015 r., poz. 748 ze zm.), art. 84 ust.
1, ust. 9 i 11 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń
społecznych (obecnie jednolity tekst: Dz.U. z 2015 r., poz. 121 ze zm.) oraz art. 26
ust. 3 ustawy z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu
wypadków przy pracy i chorób zawodowych (obecnie jednolity tekst: Dz.U. z 2015
r., poz. 1242 ze zm.). Sąd Okręgowy stwierdził, że odwołująca – mimo
prawidłowego pouczenia o takim obowiązku - nie powiadomiła organu rentowego o
osiąganiu przychodu w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, gdyż nie
uznał za powiadomienie, o którym mowa w art. 138 ust. 4 ustawy o emeryturach i
rentach, zgłoszenia do ubezpieczeń z tytułu prowadzonej działalności
gospodarczej, ograniczonego do ubezpieczenia zdrowotnego.
Sąd Apelacyjny wyrokiem z dnia 27 sierpnia 2014 r., uwzględnił apelację M.
B. i zmienił wyrok Sądu pierwszej instancji oraz decyzję organu rentowego z dnia
10 lipca 2012 r., stwierdzając brak obowiązku zwrotu nienależnie pobranych
3
świadczeń za okres dłuższy niż 12 miesięcy (od dnia 1 lipca 2009 r. do dnia 10
lipca 2011 r.). W ocenie tego Sądu, skoro w art. 138 ust. 4 ustawy o emeryturach i
rentach nie została określona forma zawiadomienia organu rentowego o
okolicznościach powodujących wstrzymanie wypłaty świadczeń, to forma
zawiadomienia może być dowolna, więc jest nim każda informacja wskazująca na
zajście okoliczności określonych w tym przepisie, także zgłoszenie do
ubezpieczenia zdrowotnego.
Skarga kasacyjna organu rentowego została oparta na podstawie naruszenia
prawa materialnego, z zarzutem błędnej wykładni i niezastosowania art. 138 ust. 4 i
5 ustawy o emeryturach i rentach w związku z art. 26 ust. 1 i ust. 3 ustawy o
ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i art. 36 ust. 3 ustawy o
systemie ubezpieczeń społecznych oraz art. 127 ust. 1 ustawy o emeryturach i
rentach przez przyjęcie, że zgłoszenie do obowiązkowego ubezpieczenia
zdrowotnego w związku z podjęciem prowadzenia działalności gospodarczej,
spełnia ustawowy obowiązek, wynikający z art. 26 ust. 3 ustawy o ubezpieczeniu
społecznym z tytułu wypadków przy pracy, zawiadomienia organu rentowego o
okolicznościach powodujących utratę prawa do pobierania świadczeń i że tym
samym zachodzą okoliczności powodujące zastosowanie 12-miesięcznego okresu
do żądania zwrotu nienależnie pobranego świadczenia.
Skarżący podniósł, że przyjęte w zaskarżonym wyroku rozumienie
obowiązku wskazanego w art. 127 ust. 1 w związku z art. 138 ust. 4 ustawy o
emeryturach i rentach jest odmienne od poglądu Sądu Najwyższego wyrażonego w
wyroku z dnia 6 lutego 2013 r., I UK 475/12 (LEX nr 1308054) oraz przez Sąd
Apelacyjny w Łodzi w wyroku z dnia 10 czerwca 2014 r., III AUa 1645/13
(LEX nr 1496437). Jako bezpodstawne określił przyjęcie, że wystarczającą
przesłanką zastosowania art. 138 ust. 4 ustawy o emeryturach i rentach jest
przedłożenie przez świadczeniobiorcę do jakiegokolwiek rejestru lub funduszu
prowadzonego przez organ rentowy jakiegokolwiek dokumentu, z którego wynika,
że dany świadczeniobiorca podjął działalność, z tytułu której uzyskuje przychody
mające wpływ na zawieszalność lub wstrzymanie otrzymywanego świadczenia.
Taka wykładnia zakłada istnienie po stronie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych
pozaustawowego obowiązku stałego obserwowania i weryfikowania na podstawie
4
prowadzonych rejestrów, funduszy i ewidencji przyznanych już świadczeń pod
kątem tego, czy nie zachodzą przesłanki do wstrzymania lub zawieszenia ich
wypłaty.
Skarżący wniósł o uchylenie zaskarżonego wyroku w całości i orzeczenie co
do istoty sprawy przez zmianę wyroku Sądu Apelacyjnego i oddalenie odwołania,
ewentualnie o uchylenie tego wyroku całości i przekazanie sprawy do ponownego
rozpoznania. W razie uwzględnienia wniosku o uchylenie i zmianę zaskarżonego
wyroku, na podstawie art. 39816
k.p.c. w związku z art. 415 k.p.c., wniósł o
orzeczenie zwrotu kwoty 4.230,00 zł z tytułu zwróconych skarżącej kosztów
procesu za obie instancje oraz zasądzenie na jego rzecz kosztów postępowania, w
tym kosztów zastępstwa procesowego w postępowaniu kasacyjnym.
Sąd Najwyższy zważył, co następuje:
Przepisy regulujące stosunki ubezpieczeń społecznych przewidują obowiązki
obydwu stron tych stosunków - ubezpieczonego i organu rentowego - w zakresie
powstania stosunku ubezpieczenia, jego trwania oraz realizacji wynikających z nich
praw. W zakresie stosunku ubezpieczenia społecznego w trakcie realizacji praw,
organ rentowy ma obowiązek wypłaty świadczeń (art. 68 ust. 1 pkt 1, lit. b ustawy o
systemie ubezpieczeń społecznych). Nieprawidłowe wykonanie obowiązku przez
ubezpieczony podmiot wywołuje sankcję np. w postaci objęcia lub ustania
ubezpieczenia z urzędu, obowiązku zwrotu nienależnie pobranych świadczeń w
szerszym zakresie lub prawo żądania świadczeń nieprzyznanych na skutek błędu
organu rentowego. W związku z tym powstaje obowiązek pouczenia o warunkach
powstania, trwania i ustania prawa do konkretnego świadczenia ustalonych w
przepisach prawa materialnego.
Obowiązki ubezpieczonych, których przestrzeganie podlega kontroli Zakładu
Ubezpieczeń Społecznych, wyszczególnione są w rozdziale 8 ustawy o systemie
ubezpieczeń społecznych (art. 80-83c), a także w przepisach szczególnych w
odniesieniu do poszczególnych świadczeń. Zgodnie z art. 80 tej ustawy, w celu
ustalenia prawa do świadczeń oraz ich wysokości ubezpieczeni zobowiązani są do
przedstawiania stanów faktycznych mających wpływ na prawo lub wysokość
5
świadczeń; informowania o wszelkich zmianach mających wpływ na świadczenie;
przedkładania na żądanie środków dowodowych; osobistego stawiennictwa, jeżeli
okoliczności sprawy tego wymagają; poddania się badaniom lekarskim, a także
leczeniu lub rehabilitacji, jeżeli oczekuje się, że leczenie lub rehabilitacja przywróci
zdolność do pracy lub spowoduje, że zdolność do pracy zostanie zachowana.
W rozdziale 9 ustawy (art. 84) uregulowano obowiązki ubezpieczonych związane
ze zwrotem nienależnie pobranych świadczeń.
W tej grupie przepisów plasują się wskazane w zarzutach skargi kasacyjnej
art. 138 ustawy o emeryturach i rentach, art. 84 ust. 1, 9 i 11 ustawy o systemie
ubezpieczeń społecznych oraz art. 26 ust. 3 ustawy o ubezpieczeniu społecznym z
tytułu wypadków przy pracy. Ich zestawienie tworzy prostą konstrukcję zależności
między wypłatą osobie uprawnionej do renty z tytułu niezdolności do pracy z
ubezpieczenia wypadkowego oraz do emerytury na podstawie odrębnych
przepisów a osiąganiem przez tę osobę przychodu powodującego zawieszenie
prawa do świadczeń lub ich zmniejszenia, stosownie do art. 104 ust. 1-4 ustawy o
emeryturach i rentach, niezależnie od wysokości tego przychodu (art. 26 ust. 3
ustawy o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy; por. wyrok
Sądu Najwyższego z dnia 24 lipca 2009 r., I UK 51/09, OSNP 2011 nr 5-6, poz. 84).
Wywołanie skutku powstania okoliczności powodujących zawieszenie prawa
do świadczeń lub zmniejszenia przez organ realizujący wypłatę świadczeń w
zbiegu, wymaga zachowania osoby pobierającej takie świadczenia, opisanego w
art. 127 ust. 1 ustawy o emeryturach i rentach, czyli wykonania obowiązku
polegającego zawiadomieniu organu rentowego o podjęciu działalności, o której
mowa w art. 104 ust. 1-4 ustawy o emeryturach i rentach przynoszącej przychód,
między innymi z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, o wysokości
osiąganego przychodu, a po upływie roku kalendarzowego – o wysokości tego
przychodu uzyskanego w poprzednim roku kalendarzowym.
O tych obowiązkach uprawniony do świadczeń musi być odpowiednio
pouczony, a gdy wypłacający świadczenia organ takiego pouczenia dokonał, osoba
pobierająca świadczenia, która była należycie pouczona o braku prawa do ich
pobierania, ma obowiązek powiadomienia organu rentowego o występujących po
jej stronie okolicznościach powodujących ustanie lub zawieszenie prawa do
6
świadczeń albo wstrzymanie wypłaty świadczeń w całości lub w części. Jeżeli
obowiązek ten wykona, Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie może żądać zwrotu
kwot nienależnie pobranych świadczeń za okres dłuższy niż 12 miesięcy, jeżeli
mimo tego powiadomienia świadczenia były jej nadal wypłacane. Pobieranie
nienależnych świadczeń i niezawiadomienie organu rentowego o okolicznościach
zawartych w pouczeniu powoduje obowiązek zwrotu świadczeń za okres 3 lat
(art. 138 ust. 4 ustawy o emeryturach i rentach). Taki sam jest zakres zwrotu w
wypadku, gdy wypłata nienależnie pobranych świadczeń powstała w związku z
osiągnięciem przychodów, o których mowa w art. 104 ust. 1 tej ustawy (por. wyrok
Sądu Najwyższego z dnia 3 listopada 2015 r., III UK 22/15, niepubl.).
Reasumując, organ rentowy powinien powziąć każdorazowo wiadomość, czy
osoba pobierająca rentę z tytułu choroby zawodowej i emeryturę, w stosownej
proporcji, osiąga przychód powodujący zawieszenie prawa do świadczeń lub
zmniejszenie ich wysokości określony w ustawie o emeryturach i rentach. Tylko
wtedy może postąpić, jak nakazuje art. 26 ust. 1 ustawy o świadczeniach z tytułu
wypadków przy pracy, tj. dokonać, niezależnie od wysokości tego przychodu,
wypłaty wybranego, jednego ze świadczeń, a następnie oceny, czy to świadczenie
ma być wypłacane ze względu na osiągany dochód. Stosuje wówczas zasady
przewidziane w art. 104 ustawy o emeryturach i rentach.
Ograniczenie żądania zwrotu świadczeń za okres nie dłuższy niż 12
miesięcy wiąże się z zawiadomieniem organu rentowego przez osobę pobierającą
świadczenia o zajściu okoliczności powodujących ustanie lub zawieszenie prawa
do świadczeń albo wstrzymanie wypłaty świadczeń (wyrok Sądu Najwyższego z
dnia 10 grudnia 1985 r., II URN 207/85, PiZS 1986 nr 3, s. 71).
Forma zawiadomienia o osiąganych przychodach nie została określona; nie
jest to forma szczególna, inna niż przewidziana dla wniesienia odwołania od decyzji
Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (art. 83 ust. 5 ustawy o systemie ubezpieczeń
społecznych). Jest to zatem forma pisemna lub ustna, realizowana przez złożenie
oświadczenia do protokołu sporządzonego przez jednostkę organu rentowego. Nie
chodzi jednak o formę, lecz o treść zawiadomienia, które ze swej istoty musi
zawierać oświadczenie o zaistnieniu okoliczności objętych wcześniejszym
pouczeniem. Ciążący na osobie pouczonej obowiązek dotyczy powiadomienia
7
organu wypłacającego świadczenia o zajściu po jej stronie okoliczności ujętych w
pouczeniu, tj. takich, w których świadczenia mu nie przysługują, lub powinny być
wypłacane w niższej wysokości, koreluje bowiem z obowiązkiem pouczenia osoby
pobierającej świadczenia o okolicznościach mających wpływ na ich pobieranie.
Nie jest zawiadomieniem, o którym stanowi art. 84 ust. 3 ustawy o systemie
ubezpieczeń społecznych w związku art. 26 ustawy o ubezpieczeniu społecznym z
tytułu wypadków przy pracy, zgłoszenie do organu ubezpieczeń społecznych
wniosku o objęcie ubezpieczeniem zdrowotnym z tytułu prowadzenia pozarolniczej
działalności, i nie ma znaczenia to, że zgłoszenie takie nie jest obserwowane ze
względu na przesłanki do wstrzymania lub zawieszenia wypłaty świadczeń, lecz
brak w tej czynności treści objętej odpowiednim pouczeniem. Nie ma znaczenia, że
organ rentowy mógł powziąć wiadomość o konieczności wstrzymania wypłaty
świadczeń z urzędu, na podstawie analizy akt, gdyż - mimo istnienia znanych
organowi rentowemu okoliczności powodujących zawieszenie prawa do tego
świadczenia, o których pobierający świadczenie był uprzednio pouczony –
następuje pobranie świadczeń nienależnych (por. wyrok Sądu Najwyższego z dnia
20 sierpnia 2003 r., II UK 13/03 (OSNP 2004 nr 12, poz. 215). W uchwale z dnia 2
czerwca 1987 r., III UZP 19/87 (OSNC 1988 nr 9, poz. 119) Sąd Najwyższy
stwierdził, że organ rentowy może dochodzić zwrotu nadpłaconych świadczeń
także wtedy, gdy wypłaty dokonał, mimo istnienia okoliczności powodujących
ustanie prawa do świadczeń, o których mógł powziąć wiadomość na podstawie akt
rentowych, jeżeli osoba pobierająca świadczenia była pouczona o braku prawa do
ich pobierania i nie powiadomiła Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Te okoliczności uwzględnił Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 6 lutego 2013 r.,
I UK 475/12 (niepubl.), przyjmując, że sformułowanie „powiadomiła” wskazuje na
konieczną aktywność osoby pobierającej świadczenie, wyraźnie ukierunkowaną na
uświadomienie organowi rentowemu zajścia określonych okoliczności. Zgłoszenie
do ubezpieczeń społecznych nie służy bowiem weryfikacji uprawnień do
pobieranych świadczeń; nie stanowi informacji „o zajściu okoliczności
powodujących ustanie lub zawieszenie prawa do świadczeń albo wstrzymanie
wypłaty świadczeń w całości lub w części” także dlatego, że jest to zgłoszenie
płatnika składek (ubezpieczonego), a nie osoby „uprawnionej do renty z tytułu
8
niezdolności do pracy z ubezpieczenia wypadkowego oraz do emerytury na
podstawie odrębnych przepisów”. Zgłoszenie do ubezpieczeń społecznych nie
może więc stanowić podstawy do przyjęcia, że osoba pobierająca niezależne
świadczenie "zawiadomiła organ rentowy”, zważywszy, iż na tle art. 26 ust. 3
ustawy o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy w związku z
art. 127 ust. 1 ustawy o emeryturach i rentach obowiązek zawiadomienia dotyczy
każdego kolejnego roku osiągania przychodu.
W tym stanie rzeczy Sąd Najwyższy uchylił zaskarżony wyrok, jak w
sentencji (art. 39815
§ 1 i odpowiednio stosowanego art. 108 § 2 k.p.c.).
kc