Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt: KIO 528/17

WYROK
z dnia 31 marca 2017 r.


Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:

Przewodniczący: Andrzej Niwicki

Protokolant: Sylwia Muniak


po rozpoznaniu na rozprawie z udziałem stron dnia 29 marca 2017 r. odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 20 marca 2017 r. przez wykonawcę M. C.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą M. M. C., ul. (…) w postępowaniu
prowadzonym przez M. C. M. im. dr. K. J. w Ł., ul. (…)

przy udziale wykonawcy K. D. F., M. M. Sp. J., ul. (…) zgłaszającego swoje przystąpienie do
postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego

orzeka:

1. Oddala odwołanie.
2.kosztami postępowania obciąża M. C. prowadzącego działalność gospodarczą pod
firmą M. M. C., ul. (…) i zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę
15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez
wykonawcę M. C. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą M. M. C., ul.
(…) tytułem wpisu od odwołania.
2.1 Zasądza od M. C. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą M. M. C., ul.
(…) na rzecz M. C. M. im. dr. K. J. w Ł. kwotę 3 617 zł 00 gr (słownie: osiemnaście
tysięcy sześćset złotych zero groszy) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego
poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika i poniesionych kosztów opłaty
skarbowej.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2164 ze zmianami) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni
od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Łodzi.


Przewodniczący: ………………………………

Sygn. akt: KIO 528/17

Uzasadnienie

Zamawiający: M. C. M. im. dr. K. J. w Ł. prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego na: „Dostawę sprzętu medycznego do M. C. M. im. dr K. J. - SZP.292-11/2017".
Ogłoszenie przesłano do Dz. U. UE w dniu 08.03.2017 r. oraz zamieszczono na tablicy
informacyjnej w siedzibie Zamawiającego oraz na stronie internetowej (…) w dniu
10.03.2017r, [ogłoszenie nr 2017/S 049 - 090713].
Odwołujący: M. M. C. uI. (…) ODWOŁANIE wniósł odwołanie wobec czynności
sporządzenia treści ogłoszenia oraz specyfikacji istotnych warunków zamówienia (dalej
„SIWZ") w zakresie opisu przedmiotu zamówienia w zakresie V - Łóżka szpitalne.
Czynności Zamawiającego naruszają interes Odwołującego, który zamierza ubiegać się o
udzielenie zamówienia. Naruszenie interesu polega na możliwości poniesienia szkody w
związku z brakiem możliwości złożenia oferty, oraz naruszeniem zasad uczciwej konkurencji,
z uwagi na to, że opis przedmiotu zamówienia w zakresie V dla poz. 1 i 2 wskazuje na
produkty firmy S., zaś dla poz. 3 na produkty firmy L., której przedstawicielem w Polsce jest
firma K.
Opisując przedmiot zamówienia zamawiający posłużył się danymi technicznymi sprzętu ww.
Czynności Zamawiającego w związku z powyższym powodują, naruszenie art 7 ust. 1 w
związku z brzmieniem art 29 ust. 2 i 3 ustawy pzp w zw. z art. 3 i art. 15 ust 1 pkt 3 ustawy z
16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz.U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1503
z późn. zm.).
Stwierdzić należy, że:
1. opis przedmiotu zamówienia utrudnia uczciwą konkurencję i równe traktowanie
wykonawców, a dodatkowo poprzez zastosowanie do opisu cech charakterystycznych dla
jednego producenta opis przedmiotu zamówienia prowadzi na uprzywilejowania a także
wyeliminowania zarówno producentów jak i produktów innych producentów,
2. dobór parametrów technicznych charakteryzuje sprzęt jednego producenta, a w
konsekwencji daje możliwość zaoferowania jedynie konkretnego produktu, z
wyeliminowaniem ofert konkurencyjnych.
Mając na uwadze powyższe Odwołujący wnosi o nakazanie Zamawiającemu dokonanie
modyfikacji treści siwz zgodnie z żądaniami zawartymi w uzasadnieniu odwołania,

UZASADNIENIE
Zamawiający wszczynając postępowanie i publikując SIWZ poinformował wszystkich
Wykonawców o swoich wymaganiach dotyczących opisu przedmiotu zamówienia.. Po
zapoznaniu się z treścią siwz, w tym w szczególności opisem wymagań dotyczących sprzętu
medycznego stwierdzić należy, że w zakresie V w pozycji 1 i 2 ofertę może złożyć tylko firma
S., zaś w poz. 3 tylko firma Konkret (przedstawiciel firmy L. w Polsce).
Zamawiający w zakresie V zamierza kupić:
Poz. 1 - Łóżka szpitalne na Oddział Chirurgii Ogólnej Wielofunkcyjne łóżko elektryczne wraz
z wyposażeniem, którego zamierza kupić 29 sztuk,
Poz. 2 - Łóżka szpitalne na Oddział Chirurgii Urazowo-Ortopedycznej Wielofunkcyjne łóżko
elektryczne z ramą wyciągową i wyposażeniem, którego zamierza kupić 40 szt. Poz. 3 -
Łóżka szpitalne na Oddział Rehabilitacji Wielofunkcyjne łóżko elektryczne z wyposażeniem,
którego zamierza kupić 43 szt.
Znaczące w zakresie tego zakresu jest odmienne uregulowanie dotyczące możliwości
składania ofert częściowych, gdzie w wymaganiach podstawowych dla opisu przedmiotu
zamówienia wskazał, że „Zamawiający dopuszcza składanie ofert częściowych (w podziale
na osiem Zakresów, przy czym Zakres I - IV oraz VI - VIII pozostają jako Zakresy
niepodzielne, natomiast w Zakresie V Zamawiający dopuszcza składanie ofert na
poszczególne pozycje)."
Tym samym każdy z producentów może złożyć ofertę na pozycję w której to właśnie jego
sprzęt jako jedyny został dopuszczony. W ten również sposób Zamawiający uniemożliwił
wzięcie udziału w postępowaniu przetargowym wszystkim wykonawcom, którzy nie mają w
ofercie dokładnie takich elementów konstrukcyjnych, czy technicznych jak wskazane w siwz.
Podkreślenia wymaga również fakt, że ograniczające konkurencję elementy opisu
przedmiotu zamówienia dotyczą nie mających znaczenia użytkowego elementów budowy
czy wyposażenia, w szczególności szafek przyłóżkowych, jakie kupuje się wraz z łóżkami.
Tak więc to przede wszystkim opis szafek lub nieistotnych elementów konstrukcyjnych
powoduje, że wiodący producenci łóżek nie mogą dostarczyć swoich produktów bowiem
łóżka wraz z szafką tworzy komplet
Analizując dokładnie załącznik - opis przedmiotu zamówienia wskazuje na elementy, które
uniemożliwiają złożenie konkurencyjnej oferty (na czerwono), które zdaniem Odwołującego
nie mają żadnego znaczenia dla walorów użytkowych zakupywanego sprzętu.
Poz. 1 Łóżka szpitalne na Oddział Chirurgii Ogólnej Wielofunkcyjne łóżko elektryczne wraz z
wyposażeniem oraz w poz. 2 Łóżka szpitalne na Oddział Chirurgii Urazowo-Ortopedycznej
Wielofunkcyjne łóżko elektryczne z ramą wyciągową i wyposażeniem w pkt 33 zamawiający

opisał wymagania (graniczne/odcinające) dla szafki przyłóżkowej Korpus szafki wykonany z
profili aluminiowych.
Ramki szuflad oraz boki korpusu wykonane z ocynkowanej stali pokrytej lakierem
poliestrowo- epoksydowym. Blat szafki oraz czoła szuflad wykonane z wytrzymałego i
wodoodpornego tworzywa HPL (o grubości min. 6 mm). Tylna część blatu szafki
wyposażona w aluminiowy reling posiadający tworzywowy haczyk na ręcznik oraz tworzywo
wy uchwyt na szklankę z możliwością demontażu oraz przesuwania na całej jego długości.
Boczne krawędzie blatu szafki zabezpieczone aluminiowymi listwami w kształcie litery ”C".
Szafka składająca się z dwóch szuflad, pomiędzy szufladami półka na prasę o wysokości
min. 160 mm - dostęp do półki od frontu szafki. Szuflada górna wyposażona w odejmowany
tworzywowy (ABS) wkład ułatwiający mycie i dezynfekcję z podziałem na 3 części.
Wysokość szuflady min. 110 mm. Szuflada wysuwana spod górnego blatu szafki na
prowadnicach rolkowych umożliwiających ciche i łatwe wysuwanie i domykanie. Szuflada
dolna wyposażona w odejmowany tworzywowy (ABS] wkład łatwy do mycia i dezynfekcji,
dzielący wnętrze szuflady na 3 części. Jedna z części ma pełnić funkcję uchwytu na 2 butelki
o pojemności min. 1,5 l, uchwyt na butelki z możliwością jego demontażu. Wysokość
szuflady min. 350 mm. Szuflada wyposażona w prowadnice rolkowe umożliwiające ciche i
łatwe wysuwanie i domykanie.
Wymiary zewnętrzne:
- wysokość: 900 mm (± 20 mm],
- szerokość szafki: 460 mm (± 20 mm],
- szerokość szafki z zamontowanym, złożonym blatem bocznym: 550 mm (± 20 mm],
- szerokość przy rozłożonym blacie: 1150 mm (± 20 mm),
- głębokość: 470 mm (± 20 mm).
Czoła szuflad zaopatrzone w uchwyty w kolorze stalowym. Pod dolną szufladą półka na
rzeczy podręczne pacjenta (np. obuwie], wykonana z tworzywa ABS. Dostęp do półki tylko
od frontu szafki. Szafka wyposażona w blat boczny z bezstopniową regulacją wysokości za
pomocą sprężyny gazowej bez możliwości regulacji kąta pochylenia blatu. Blat boczny z
możliwością montażu do wszystkich szafek bez konieczności dokonywania zmian
konstrukcyjnych oraz użycia narzędzi. Sprężyna gazowa osłonięta w aluminiowej,
prostokątnej obudowie. Mechanizm unoszenia oraz zwalniania blatu umieszczony w
tworzywowej ergonomicznej manetce umieszczonej na wysokości blatu głównego szafki, nie
wymuszającej konieczności pochylania się celem rozłożenia lub uniesienia blatu bocznego.
Regulacja blatu bocznego w zakresie: 750 - 1100 mm (± 20 mm). Blat półki bocznej
wykonany z wytrzymałego i wodoodpornego tworzywa HPL fo grubości min. 6 mm), wspornik
blatu osłonięty zaokrąglona osłoną wykonaną z aluminium, min, dwie krawędzie

zabezpieczone aluminiowymi listwami w kształcie litery C. Blat boczny z możliwością jego
rozłożenia na każdej wysokości bez konieczności odsuwania szafki od łóżka oraz bez
konieczności obrotu blatu o kąt 180°. Rozkładnie blatu bocznego rozpoczyna się poprzez
odchylenie górnej krawędzi blatu na zewnątrz (górna krawędź wyposażona w tworzywowy
uchwyt wystający poza obrys blatu) nie dopuszcza się rozwiązania odwrotnego polegającego
na odchyleniu dolnej krawędzi blatu - wymuszającego konieczność pochylania się oraz
odsuwania szafki od krawędzi łóżka.
Łatwo odejmowany blat boczny z możliwością zamocowania z lewej lub prawej strony szafki
(bez użycia narzędzi}. Szafka wyposażona w 4 podwójne koła jezdne w tym min. 2 z
blokadą, o śr. min. 50 mm z elastycznym, niebrudzącym podłóg bieżnikiem. Blat boczny
szafki wyposażony w dodatkowe 5 koło zapewniające większą stabilność podczas
spożywania posiłków - piąte koło znajduje się centralnie pod obudową sprężyny gazowej.
Konstrukcja szafki przystosowana do dezynfekcji środkami dopuszczonymi do użycia w
szpitalach. Możliwość wyboru kolorów frontów szuflad oraz blatów z min. 10 kolorów oraz
możliwość wyboru koloru ramy szafki w tym kolor szary. Kolorystyka lakieru i wybarwień HPL
identyczna jak w łóżkach
Wszystkie zaznaczone (w odwołaniu kolorem czerwonym) wymagania są charakterystyczne
dla konstrukcji szafki firmy S., wszystkie łącznie spełnia tylko produkt tej firmy.
Wnosi zatem o dopuszczenie rozwiązania równoważnego w zakresie elementów
konstrukcyjnych szafek, które nie mają żadnego znaczenia użytkowego. Podkreślić należy,
że oferowana szafka spełnia wszystkie funkcjonalności jakich wymaga zamawiający:
Korpus szafki wykonany z profili stalowych. Ramki szuflad oraz boki korpusu wykonane z
ocynkowanej stali pokrytej lakierem poliestrowo-epoksydowym. Blat szafki wykonany z
białego tworzywa ABS, czoła szuflad wykonane z metalu lakierowanego proszkowo. Tylna
część szafki wyposażona w stalowy reling posiadający tworzywowy haczyk na ręcznik oraz
tworzywo wy uchwyt na szklankę z możliwością demontażu oraz przesuwania na całej jego
długości. Wystające krawędzie blatu szafki. Szafka składająca się z dwóch szuflad,
pomiędzy szufladami półka na prasę o wysokości min. 110 mm - dostęp do półki z dwóch
stron szafki. Szuflada górna wyposażona w odejmowany tworzywowy (ABS) wkład
ułatwiający mycie i dezynfekcję z podziałem na 3 części. Wysokość szuflady min. 95 mm.
Szuflada wysuwana spod górnego blatu szafki na prowadnicach suwnych umożliwiających
ciche i łatwe wysuwanie i domykanie. Szuflada dolna wyposażona w odejmowany
tworzywowy (ABS) wkład łatwy do mycia i dezynfekcji, dzielący wnętrze szuflady na 3 części.
Jedna z części ma pełnić funkcję uchwytu na 2 butelki o pojemności min. 1,5 1, uchwyt na
butelki z możliwością jego demontażu. Wysokość szuflady min. 350 mm. Szuflada
wyposażona w prowadnice rolkowe umożliwiające ciche i łatwe wysuwanie i domykanie.

Wymiary zewnętrzne:
- wysokość: 910 mm,
- szerokość szafki: 420 mm,
- szerokość szafki z zamontowanym, złożonym blatem bocznym: 520 mm,
- szerokość przy rozłożonym blacie: 1100 mm,
- głębokość: 450 mm.
Czoła szuflad zaopatrzone w uchwyty w kolorze stalowym. Pod dolną szufladą półka na
rzeczy podręczne pacjenta (np. obuwie), wykonana z metalu lakierowanego proszkowo,
Dostęp do półki z dwóch stron szafki. Szafka wyposażona w blat boczny z bezstopniową
regulacją wysokości za pomocą sprężyny gazowej z możliwością regulacji kąta pochylenia
blatu. Blat boczny zamontowany na stałe, szafka obustronna, z możliwością postawienia z
prawej lub lewej strony łóżka. Sprężyna gazowa osłonięta w stalowej obudowie. Mechanizm
unoszenia oraz zwalniania blatu umieszczony na wysokości blatu głównego szafki, za
pomocą ergonomicznej, metalowej manetki, nie wymuszającej konieczności pochylania się
celem rozłożenia lub uniesienia blatu bocznego. Regulacja blatu bocznego w zakresie: 800 -
1100 mm. Blat półki bocznej wykonany z wytrzymałego i wodoodpornego białego tworzywa
ABS, wspartym metalowa- konstrukcją, 4 wystające, zaokrąglone krawędzie. Blat boczny z
możliwością jego rozłożenia na każdej wysokości bez konieczności odsuwania szafki od
łóżka oraz bez konieczności obrotu blatu o kąt 180°. Rozkładnie blatu bocznego rozpoczyna
się poprzez odchylenie górnej krawędzi blatu na zewnątrz (od spodu blatu tworzywowy
uchwyt). Nieodejmowany blat boczny zamocowany na stałe bez konieczności przekładania
blatu. Szafka wyposażona w 4 podwójne koła jezdne w tym 2 z blokadą, o śr. 65 mm z
elastycznym, niebrudzącym podłóg bieżnikiem. Konstrukcja szafki przystosowana do
dezynfekcji środkami dopuszczonymi do użycia w szpitalach. Możliwość wyboru kolorów
frontów szuflad z min. 10 kolorów oraz możliwość wyboru koloru ramy szafki w tym kolor
szary. Kolorystyka lakieru identyczna jak w łóżkach.
Dodatkowo w zakresie tej pozycji 1 i 2 zamawiający:
• w pkt. 17 żąda aby szczyty łóżka wypełnione były płytą tworzywową o grubości 10
mm(+/- 2 mm) , łóżko którego jesteśmy dystrybutorem posiada płytę 6 mm - w ciągu naszego
wieloletniego doświadczenia w branży nigdy nie miało miejsca uszkodzenie wypełnienia
szczytu z powodu jej grubości.
Wnosimy zatem o zmianę wymagań ograniczających konkurencję.
• w pkt. 22 wskazał, że łóżko winno być wyposażone w elastyczne uchwyty materaca -
wymaganie to uniemożliwia Nam złożenie oferty, bowiem łóżko producenta, którego
jesteśmy dystrybutorem posiada metalowe uchwyty materaca. W oferowanym przez Nas
łóżku uchwyty materaca nie wystają powyżej powierzchni materaca, tym samym nie

zagrażają powstawaniu urazów kończyn. W związku z czym stwierdzić należy, że
funkcjonalność zostaje zachowana, a jedynie rodzaj materiału z jakiego jest wytwarzany
konkretny element uniemożliwia złożenie oferty.
Wnosimy zatem o nakazanie Zamawiającemu zmianę wymagań ograniczających
konkurencję.
• w pkt. 32 zamawiający opisał parametry materaca wskazując że wymaga aby:
Materac piankowy przeznaczony dla szpitali lub innych placówek medycznych, stosowany w
profilaktyce przeciwodleżynowej i leczeniu odleżyn stopnia I i II potwierdzone badaniami
klinicznymi (Wykonawca oświadcza, że posiada dokumenty potwierdzające takie badania
oraz że na każde żądanie Zamawiającego, przedstawi poświadczone za zgodność z
oryginałem kserokopie). Materac okładający się z dwóch warstw. Górna warstwa materaca o
wysokości od 11-9 cm (9 cm w sekcji głowy, 11 cm w sekcji nóg) : wykonana z pianki o
gęstości 25 kg/m3. posiadający unikalny 3-strefowv profil igłowa - tułów - nogi), który
zmniejsza nacisk na tkankę miękką ciała, poprawia cyrkulację powietrza utrzymując suchą
skórę, posiadający specjalne, wzdłużne i symetryczne nacięcia w okolicy lędźwiowej części
kręgosłupa, kości ogonowej i miednicy niwelujące napięcie powierzchniowe pianki. Dolna
warstwa materaca o wysokości 4 cm: wykonana z pianki o gęstości 28 kg/m3 i zwiększonej
twardości, stabilizującej materac oraz zmniejszającej nacisk podłoża na ciało użytkownika.
Wymiary dostosowane do leża. Wyposażony w pokrowiec paroprzepuszczalny.
nieprzemakalny zamek w kształcie litery „C".
Posiadamy łóżko wyposażone w materac przeciwodleżynowy o lepszych parametrach niż
wymagane przez Zamawiającego, tj. o gr. 14 cm, składający się z dwóch warstw, spód z
wysoce próżniowej pianki, wierzchnia warstwa z termoelastycznej pianki z funkcją pamięci
kształtu, warstwy połączone na zasadzie nachodzących grzebieni, bez elementów klejonych,
składający się z 7 stref anatomicznych (głowa, barki, plecy, biodra, uda, podudzia i stopy) z
nacięciami i otworami powodującymi dobrą cyrkulację powietrza i odprowadzenia nadmiaru
wilgoci, umożliwiający równomierne rozłożenie ciężaru pacjenta, dostosowujący się do ciała
pacjenta, stosowany przy ryzyku powstawania odleżyn do III st. w pokrowcu z tkaniny
nieprzemakalnej, zmywalnej, paroprzepuszczalnej, zamykany na zamek błyskawiczny,
przystosowanym do prania w temp. co najmniej 95 stopni.
- opisane przez nas materac jest lepszy od wymaganego,
- materac posiada 2 równe warstwy o grubości w sumie 14 cm, stosowany jest w
profilaktyce przeciwodleżynowej stopnia III
- posiada 7 stref
Wnosimy zatem o zmianę wymagań ograniczających konkurencję i dopuszczenie
rozwiązania równoważnego.

Dodatkowo w poz. 2:
• w pkt. 27 Zamawiający żąda:
Podwójna rama wyciągowa wykonana z okrągłych rur (stal węglowa, chromowana
wyposażona w wieszak kroplówki 1 szt. uchwyt do ręki 2 szt., 3 szt. rolek wyciągowych) - 1
kpl. Wszystkie belki wzdłużne i poprzeczne wyposażone w zabezpieczenia przed spadaniem
bloczków. Belki poprzeczne nie wystające poza szerokość ramy leża wykonane z rur o
średnicy 25 mm. belki wzdłużne wykonane z rur o średnicy 28 mm. belki pionowe wykonane
z rur o średnicy 32 mm. Góra ramy wyposażona w siatkę do zawieszania podwieszek o dł.
min. 1/3 ramy leża wykonana z siatki stalowej o średnicy pręta stalowego min. 5 mm.
Łóżko producenta, którego jesteśmy dystrybutorem posiada ramę ze stali nierdzewnej
wykonana w całości z rur o średnicy 32 mm.
Wnosimy zatem o nakazanie Zamawiającemu zmianę wymagań ograniczających
konkurencję i dopuszczenie rozwiązania równoważnego.
W Poz. 3 Poz. 3 - Łóżko szpitalne - Oddział Rehabilitacji Wielofunkcyjne łóżko elektryczne z
wyposażeniem
• w pkt. 51 zamawiający opisał parametry szafki:
Szafka dwustronna z blatem bocznym, z możliwością postawienia po obu stronach łóżka z
zachowaniem pełnej funkcjonalności. Szkielet szafki wykonany z stali ocynkowanej,
lakierowanej proszkowo.
Wymiary zewnętrzne szafki:
- wysokość: 98 cm (+/- 5 cm],
- głębokość : 50 cm (+/- 5 cm],
- szerokość: 50 cm (+/- 5 cm],
- regulacja wysokości blatu bocznego: 68 - 115cm (+/~5 cm],
-wymiary blatu bocznego: 35-60 cm (+/- 5 cm].
Szafka wyposażona w:
- jedną szufladę znajdującą się bezpośrednio pod blatem o wysokości minimum 80
mm;
- półkę wewnątrz szafki, niezamykaną z nieograniczonym dostępem z obu stron szafki;
- drugą szufladę o wysokości minimum 350 mm, szuflada posiadająca uchwyt na min.
2 butelki z wodą;
- półkę na basen znajdującą się pod korpusem szafki wykonaną z metalowej,
lakierowanej siatki.
Obie szuflady gwarantujące nieograniczony dostęp do dowolnego miejsca w szafce.
Szuflady wysuwane na prowadnicach ślizgowych. Tworzywowe wkłady szuflad z
możliwością wyjęcia.

Fronty szuflad wykonane z tworzywowych odlewów. Czoła szuflad wyposażone w uchwyty
ułatwiające otwieranie i zamykanie szafki.
Układ jezdny: 4 koła jezdne o średnicy min. 75 mm. z elastycznym, niebrudzącym podłóg
bieżnikiem. System blokowania i odblokowywania kół szafki na wysokości ręki leżącego
pacjenta (na wysokości blatu górnego szafki) gwarantujący możliwość przesuwania i dostępu
do szafki bez konieczności opuszczania łóżka. System blokowania i odblokowania
wbudowany w konstrukcję szafki, nie powodujący poszerzenia gabarytów szafki z
wyraźnym/czytelnym oznaczeniem aktywności / nieaktywności hamulców, z dostępem z
dwóch stron szafki za pomocą dwóch zintegrowanych pokręteł. Blat górny i boczny szafki
wykonany z płyty HPL. laminowanej charakteryzującej się wysoką odpornością na wilgoć i
wysoką temperaturę. Możliwość wyboru kolorystyki blatów. Blat górny zabezpieczony
galeryjką chroniącą przed spadaniem przedmiotów z blatu oraz wyposażony w dwa relingi do
przetaczania szafki. Blat boczny posiadający na długich krawędziach tworzywowe galeryjki,
zabezpieczające przedmioty przed zsunięciem się. Możliwość rozbudowy górnej szuflady o
zamek z kluczykiem w celu zabezpieczenia rzeczy pacjenta.
Wszystkie zaznaczone kolorem czerwonym wymagania są charakterystyczne dla konstrukcji
szafki firmy L., wszystkie łącznie spełnia tylko produkt tej firmy.
Wnosimy zatem o dopuszczenie równoważnej szafki, która spełnia wszystkie
.funkcjonalności, ale posiada odmienne niektóre elementy konstrukcyjne:
Szafka dwustronna z blatem bocznym, z możliwością postawienia po obu stronach łóżka z
zachowaniem pełnej funkcjonalności. Szkielet szafki wykonany z stali ocynkowanej,
lakierowanej proszkowo.
Wymiary zewnętrzne szafki:
- wysokość: 91 cm,
- głębokość: 45 cm,
- szerokość: 52 cm,
- regulacja wysokości blatu bocznego: 80 – 110 cm,
- wymiary blatu bocznego: 43-66 cm.
Szafka wyposażona w:
- jedną szufladę znajdującą się bezpośrednio pod blatem o wysokości 95 mm;
- półkę wewnątrz szafki, niezamykaną z nieograniczonym dostępem z obu stron szafki;
- drugą szufladę o wysokości 390 mm, szuflada posiadająca uchwyt na 2 butelki z
wodą;
- półkę na basen znajdującą się pod korpusem szafki wykonaną z metalu,
lakierowanego.

Obie szuflady gwarantujące nieograniczony dostęp do dowolnego miejsca w szafce.
Szuflady wysuwane na prowadnicach ślizgowych. Tworzywo we wkłady szuflad z
możliwością wyjęcia. Fronty szuflad wykonane z metalu lakierowanego proszkowo. Czoła
szuflad wyposażone w uchwyty ułatwiające otwieranie i zamykanie szafki.
Układ jezdny: 4 koła jezdne o średnicy 65 mm, z elastycznym, niebrudzącym podłóg
bieżnikiem. System blokowania i odblokowywania kół szafki na wysokości ręki leżącego
pacjenta (na wysokości blatu górnego szafki) gwarantujący możliwość przesuwania i dostępu
do szafki bez konieczności opuszczania łóżka. System blokowania i odblokowania
wbudowany w konstrukcję szafki, nie powodujący poszerzenia gabarytów szafki z
wyraźnym/czytelnym oznaczeniem aktywności / nieaktywności hamulców, z dostępem z
dwóch stron szafki za pomocą dwóch dźwigni. Blat górny i boczny szafki wykonany z białego
tworzywa ABS charakteryzującej się wysoką odpornością na wilgoć i wysoką temperaturę.
Blat górny z wystającymi zaokrąglonymi krawędziami chroniącymi przed spadaniem
przedmiotów z blatu oraz bok szafki wyposażony w jeden reling do przetaczania szafki. Blat
boczny posiadający wystające zaokrąglone krawędzie, zabezpieczające przedmioty przed
zsunięciem się. Możliwość rozbudowy górnej szuflady o zamek z kluczykiem w celu
zabezpieczenia rzeczy pacjenta.
Dodatkowo w zakresie pozycji 3 zamawiający:
• w pkt. 4 wymaga aby ..mechanizm zwalniania barierki bvł w jej górnej części"
W naszym produkcie posiadamy taki mechanizm w dolnej części, co nie zmienia
funkcjonalności łóżka, wnosimy zatem o dopuszczenie w tym zakresie.
• w pkt. 10 wymaga, aby:
Zabezpieczenie przed nieświadomym uruchomieniem sterowania nożnego poprzez
konieczność świadomego podniesienia osłony chroniącej.
W naszym produkcie posiadamy zabezpieczenie przed nieświadomym uruchomieniem
poprzez konieczność świadomego naciśnięcia przycisku GO znajdującego się na spodzie
sterowania nożnego.
• w pkt. 11. Wymaga aby: Panele sterowania nożnego wymagające dwukrotnego
naciśnięcia przycisku w celu aktywacji sterownika nożnego.
W naszym produkcie posiadamy aktywowanie sterowania nożnego w wyniku naciśnięcia
przycisku GO znajdującego się na spodzie sterowania nożnego.
• w pkt. 29. Wyłączniki/blokady funkcji elektrycznych (uruchamiane na panelu
sterowniczym dla personelu dla poszczególnych regulacji:
- regulacji wysokości,
- regulacji części plecowej,
- regulacji części nożnej,

- przechyłu Trendelenburga i anty-Trendelenburga,
- pozycji krzesła kardiologicznego. Diodowe wskaźniki informujące o zablokowanych
regulacjach w panelu dla personelu
W naszym produkcie posiadamy produkt bez selektywnego wyłącznika/blokady pozycji
krzesła kardiologicznego - to jest zawsze aktywne.
• w pkt. 30 zamawiający wymaga, aby:
Zabezpieczenie przed nieświadomym uruchomieniem funkcji poprzez konieczność
wciśnięcia przycisku uruchamiającego dostępność funkcji. Przycisk aktywacji na panelu dla
personelu i pilocie pacjenta. Naciśnięcie przycisku aktywacji na pilocie lub panelu sterowania
aktywuje wszystkie sterowniki.
W naszym produkcie posiadamy naciśnięcie przycisku aktywacji uruchamia dany sterownik,
nie wszystkie sterowniki? Wymagane Rozwiązanie to zapewnia taką samą funkcjonalność,
jak wymagane, bowiem podczas regulacji korzysta się z jednego sterownika. Dokonywanie
regulacji dwoma sterownikami jednocześnie wywołuje konflikt sprzętu i może być
niebezpieczne dla pacjenta oraz być przyczyną uszkodzenia sprzętu.
• W pkt. 40 zamawiający wymaga 5 kompletów dodatkowych barierek bocznych,
podwyższających standardowe barierki o min. 100 mm.
W naszym produkcie posiadamy barierki boczne o wysokości 45 cm, bez konieczności
stosowania dodatkowych podwyższeń
• W pkt. 43 Dodatkowy kpi. barierek bocznych zapewniających ochronę pacjenta na
całej długości leża, barierki odejmowalne, odchylane, zabezpieczone przed wypadnięciem
poprzez konieczność zwolnienia blokady pojedynczego przycisku - 20 kpi

W naszym produkcie posiadamy dodatkowe barierki boczne zapewniające ochronę pacjenta
na całej długości leża, odejmowalne, odchylane, zabezpieczone przed wypadnięciem
systemem samodociskowym.
• w pkt. 44 zamawiający wymaga
Chromowana podwójna rama ortopedyczna, składająca się z dwóch wzdłużnych^ dwóch
poprzecznych podpórek (rur). dwóch uchwytów ręki, min. 3 kompletów bloczków,
podwójnego wieszaka na kroplówkę oraz poprzeczki montowanej na pionowych
wspornikach. Podpórki/poprzeczki z możliwością regulacji/przesuwu. Montaż ramy w miejscu
szczytów, rama wyposażona w odejmowane szczyty z płyty HPL - 30 kpl
W naszym produkcie posiadamy ramę ze stali nierdzewnej, montowaną do tulei
dodatkowego wyposażenia znajdujących się w narożach łóżka, bez konieczności demontażu
szczytów. Rama wyciągowa jest niezależna od szczytów łóżka. Łóżko jest w pełni sprawne
do użytku również po zdemontowaniu ramy wyciągowej (posiada własne szczyty).

• w pkt 49 i 50 wymaga
Materac z pianki poliuretanowej. Twarda piana na bokach i spodzie. Górna warstwa
wykonana z pianki Viscoelastic z funkcją pamięci kształtu ciała. Materac z podziałem na 7
stref w celu idealnego dostosowania do ciała pacjenta. Każda strefa o innym wyprofilowaniu
w zależności od nacisku ciała pacjenta na daną strefę. Bezpieczne obciążenie robocze min.
230 kg. Wymiary materaca 200 cm x 90 cm. Wysokość materaca min. 14 cm. Pokrowiec
wyposażony w uchwyty do przenoszenia. Materac o właściwościach przeciwodleżvnowvch.
chroniący do IV stopnia odleżyn. Waga materaca maks. 17 kg. Parametry gęstości f3
rodzajeł 46. 50 i 85 kg/m3. Pokrowiec paro przepuszczalny, nie przepuszczający cieczy.
Pokrowiec wyposażony w odpinany zamek dookoła 360. z pokrywą zabezpieczającą przed
wnikaniem płynów. Możliwość odpięcia tylko górnej części pokrowca. Zamek zabezpieczony
przed wnikaniem płynów. Pokrowiec wykonany z materiału rozciągliwego w dwóch
kierunkach. Wewnętrzna strona górnego pokrowca jasnego koloru - w przypadku
uszkodzenia pokrowca i dostania się cieczy do wewnątrz, na jasnej stronie pokrowca
widoczne zabrudzenie. Górna część pokrowca trwale oznaczona, min, producent, model,
wymiary. instrukcja prania i dezynfekcji pokrowca -13 szt.
W naszym produkcie posiadamy łóżko wyposażone w materac przeciwodleżynowy o
lepszych parametrach niż wymagane przez Zamawiającego, tj. o gr. 14 cm, składający się z
dwóch warstw, spód z wysoce próżniowej pianki, wierzchnia warstwa z termoelastycznej
pianki z funkcją
pamięci kształtu, warstwy połączone na zasadzie nachodzących grzebieni, bez elementów
klejonych, składający się z 7 stref anatomicznych (głowa, barki, plecy, biodra, uda, podudzia
i stopy} z nacięciami i otworami powodującymi dobrą cyrkulację powietrza i odprowadzenia
nadmiaru wilgoci, umożliwiający równomierne rozłożenie ciężaru pacjenta, dostosowujący
się do ciała pacjenta, stosowany przy ryzyku powstawania odleżyn do III st, w pokrowcu z
tkaniny nieprzemakalnej, zmywalnej, paroprzepuszczalnej, zamykany na zamek
błyskawiczny, przystosowanym do prania w temp. co najmniej 95 stopni.
- materac posiada 2 równe warstwy o grubości w sumie 14 cm,
-stosowany jest w profilaktyce przeciwodleżynowej stopnia III
- posiada 7 stref
Obecne brzmienie siwz powoduje naruszenia zasad uczciwej konkurencji poprzez jej
ograniczenie i powoduje, że Zamawiający musi kupić w przypadku pozycji nr 1 i 2 łóżka firmy
S., a w przypadku pozycji nr 3 łóżka firmy K. (L.).
W związku z tym, że opisane w specyfikacji parametry wskazują na rozwiązania dwóch
producentów i uniemożliwiają złożenie ofert innym producentom, co stanowi naruszenie

przepisów prawa zamówień publicznych w tym w szczególności art 7 ust. 1, arŁ 29 ust.2 i ust
3 ustawy.
Zgodnie z utrwaloną doktryną i orzecznictwem, Zamawiający opisując przedmiot zamówienia
poprzez wskazanie rozwiązań konkretnych producentów zobowiązany jest do dopuszczenia
rozwiązań równoważnych.
Opisanie przedmiotu zamówienia w sposób wskazujący na jednego producenta nie dotyczy
tylko okoliczności, w których Zamawiający powołuje się na nazwę własną produktu, takim
nieuprawnionym opisanie jest również okoliczność, w której wszystkie łącznie parametry
techniczne konkretnego urządzenia powoduje, że ofertę można złożyć tylko z konkretnym
produktem. Tym samym skoro w tym postępowaniu zachodzi właśnie taka okoliczność, to
Zamawiający zobowiązany jest do zmiany wymagań lub do dopuszczenia rozwiązań
równoważnych, opisując jednocześnie parametry, jakie będą brane pod uwagę przy
dokonywaniu oceny czy dany produkt jest równoważny.
Orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej i Sądów Okręgowych jednoznacznie wskazuje, że
w przypadku opisania przedmiotu zamówienia poprzez wskazanie znaków towarowych,
patentów lub pochodzenia (z czym bez wątpienia w tym postępowaniu mamy do czynienia),
dopuszczenie rozwiązań równoważnych, dla cech technicznych jest obowiązkiem
Zamawiającego.

Rozwiązanie równoważne nie może oznaczać, że inny zaproponowany w ramach
równoważności produkt ma spełniać wszystkie parametry konkretnego produktu określonego
producenta, gdyż narusza to zasadę uczciwej konkurencji i równego traktowania
wykonawców.
Tak więc dopuszczenie równoważnych parametrów stanowi wypełnienie obowiązków
wynikających z ustawy. W niniejszym postępowaniu taki obowiązek jest bezsprzeczny,
bowiem mamy do czynienia z taką okolicznością, że opis przedmiotu zamówienia, jest kopią
parametrów technicznych pochodzących z opisu technicznego konkretnego producenta.
Reasumując stwierdzić należy, że przedmiotowe odwołanie w obliczu argumentacji
przedstawionej powyżej, w tym w szczególności w związku z przywołaniem opisów
technicznych i ulotek stołu preferowanego jest konieczne i zasadne.
Mając na uwadze powyższe wnosi o uwzględnienie odwołania w całości i nakazanie
Zamawiającemu dokonania modyfikacji siwz zgodnie z żądaniami zawartymi w odwołaniu.

Zamawiający w złożonej odpowiedzi na odwołanie wniósł o jego oddalenie.
Stwierdził, że żądania odwołującego w zakresie szafek były tak daleko idące i szczegółowo
sformułowane, że zamiast służyć poszerzeniu konkurencji zmierzałyby w istocie do

„dopasowania” potrzeb zamawiającego do możliwości konkretnego wykonawcy tj.
odwołującego.
Stwierdzenie, że opis przedmiotu zamówienia preferuje tylko dwóch wykonawców tj. firmę
Ko. i S. uznał za bezpodstawne, co potwierdzić ma fakt, że dnia 25.08.2016 r. firma
odwołującego (M.) zawarła umowę z ZOZ w S. B., której przedmiotem była dostawa łóżek
wraz z szafkami przyłóżkowymi, które odpowiadają wymaganiom zamawiającego.
Zamawiający kwestionuje zarzut preferowania określonych wykonawców i stwierdza, że
zawarte w opisie informacje mają charakter obiektywny i wynikają z jego uzasadnionych
potrzeb w zakresie najważniejszych funkcji technicznych i technologicznych łóżek i szafek,
gwarantujących uzyskanie pożądanego efektu użytkowego. Stwierdził, że szafki są
elementem wyposażenia znaczącym dla użytkownika, a wraz z łóżkami są meblami, które
powinny tworzyć jednolitą podążającą za bieżącymi trendami wzorniczymi całość. Podkreślił
znaczenie wymiaru estetycznego mebli i wpływ na stan emocjonalny pacjentów w trakcie
hospitalizacji jak również stworzenie odpowiednich warunków pracy dla personelu
medycznego.
Odnośnie poszczególnych zarzutów zamawiający wskazał, co następuje.
Zakres V Łóżka szpitalne
poz. 1 Oddział Chirurgii Ogólnej – Wielofunkcyjne łóżko elektryczne wraz z wyposażeniem
/29 szt./
poz. Oddział Chirurgii Urazowo-Ortopedycznej – Wielofunkcyjne łóżko elektryczne z ramą
wyciągową i wyposażeniem /40 szt./
pkt 33 tabeli: Zamawiający podkreśla zasadność wymogu wykonania korpusu szafki z profili
aluminiowych i wskazuje na cenne właściwości aluminium, w tym odporność na utlenianie,
działanie wody, związków azotowych, wielu kwasów organicznych. Podkreśla popyt na
aluminium w wielu dziedzinach gospodarki i szerokie zastosowanie profili aluminiowych.
Żądanie dopuszczenia szafek z blatami i frontami z tworzywa ABS zamiast wymaganego
HPL obniża, zdaniem zamawiającego, ich jakość. Proponowane tworzywo ABS
charakteryzuje się dużą udarnością, twardością i odpornością na zarysowania, lecz nie jest
odporne na działanie światła i promieniowania UV, a także kwasów estrów i ketonów.
Wymagane płyty HPL mają twardą powierzchnię, wytrzymałość na zginanie i rozrywanie,
odporność na związki chemiczne i biologiczne i UV, a także na uderzenia. Płyta nie zwiększa
znacząco wagi szafki. Pomimo dużej wytrzymałości istnieje niebezpieczeństwo uszkodzeń
np. w transporcie stąd wymóg zabezpieczenia aluminiowymi listwami w kształcie C bocznych
krawędzi blatu. Zabezpieczenia metalowe lakierowane proszkowo narażają, zdaniem
zamawiającego, na częste obicia i uszkodzenia mechaniczne powłoki lakierniczej oraz
korozję.

Pkt 17: Zamawiający podkreśla, że dla blatów i frontów szczytów łóżek wymóg wykonania z
płyty HPL jest zasadny, wskazany materiał jest powszechnie dostępny i wykorzystywany
także w szczytach łóżek produkowanych przez firmę P. reprezentowana przez
odwołującego. Zamawiający odwołuje się także do estetyki i podkreśla, że łóżko wraz z
szafką tworzą spójny zestaw i są najbardziej widocznym elementami wyposażenia sal
chorych, zatem powinny posiadać identyczne materiały wykończeniowe i identyczną
kolorystykę.
Pkt 33: zamawiający podkreśla zasadność wyposażenia tylnej części szafki w aluminiowy
reling z uchwytem na ręcznik lub szklankę, gdyż z reguły przedmioty te są kładzione od
przodu lub z boku, a nie od tyłu. Ewentualny reling metalowy lakierowany może podlegać
ścieraniu. Reling ma zabezpieczać przed spadaniem przedmiotów, stąd jego
umiejscowienie. Ponadto blaty wymagają zabezpieczeń przed ukruszeniem z uwagi na
sposób użytkowania szafki, długi okres wzmożonej eksploatacji, narażenia w trakcie migracji
sprzętu po oddziale.
Wysokość półki min. 160 mm w ocenie nie jest parametrem „odcinającym” wobec
dopuszczenia różnych wysokości półek bocznych, analogicznie w przypadku wysokości
szuflad min. 110 mm. Rolkowy system wysuwania jest systemem powszechnie stosowanym,
trwałym, natomiast mechanizmy ślizgowe podlegają szybszemu zużyciu wskutek tarcia.
Sprężyn gazowa osłonięta w aluminiowej prostokątnej obudowie – zamawiający stwierdza,
że osłony aluminiowe zabezpieczające elementy konstrukcyjne są elementem powszechnie
wykorzystywanym w meblarstwie, a aluminium jako komponent nie korodującym, jest
materiałem lepszym niż stal węglowa.
Blat boczny z możliwością montażu bez konieczności dokonywania zmian konstrukcyjnych –
wymóg zamawiający uzasadnia uniknięciem kosztów ewentualnych przyszłych zmian.
Uchwyty z tworzywa zamiast lakierowanej stali uzasadniany jest epidemiologicznie,
ponieważ uchwyty są najbardziej narażone na kontakt z dłońmi, często z potem o kwaśnym
odczynie, poza tym agresywne środki czystości stosowane w służbie zdrowia wchodzą w
reakcje z elementami stalowymi doprowadzając je do szybszej korozji.
Argument, że łatwo demontowalny blat boczny stanowi ograniczenie konkurencji świadczy
zdaniem zamawiającego o chęci zaproponowania produktów pozbawionych możliwości ich
późniejszej rekonfiguracji narażając na koszty przeróbek lub wymiany sprzętu; także wymóg
wyposażenia blatu w koło ocenia jako ułatwiające rekonfiguracje i ułatwienie w komunikacji
(przetaczanie blatu zamiast przenoszenia).
Zamawiający zastrzega swoje prawo wyboru kolorystyki szafek.
Pkt 17: Wymóg wypełnienia szczytów łóżek z płyty HPL o określonej grubości zamawiający
uzasadnia żywotnością, która byłaby obniżona przy spełnieniu żądania odwołującego

zmierzającego do zmniejszenia kosztów materiałowych. Wskazuje na częste kopanie
pacjentów w szczyt przy wymaganej nośności min. 250 kg.
Pkt 32: Stosowanie materacy o różnej wysokości i szerokości w przypadku uchwytów
tworzywowych dają możliwość „zwiększenia” leża, uchwyty spawane na stałe do leża w
przypadku materacy szerszych i wyższych powodują wybrzuszenia i pofałdowania.
Odwołujący proponuje materac o gorszych właściwościach; wymagany ma mieć 15 cm
wysokości, a proponowany 14 cm w sekcji głowy, ma mieć potwierdzenie kliniczne funkcji
profilaktycznej w zapobieganiu w powstawaniu odleżyn, a proponowany takich badań nie
posiada; wymagany ma podaną gęstość z jakiej pianki poliuretanowej jest wykonany, a nie
wiadomo z czego wykonany jest materac proponowany przez odwołującego.
Pkt 27: W zakresie podwójnej ramy wyciągowej odwołujący proponuje ramę wykonaną z
materiału o większej średnicy, lecz nie wspomniał o tym, że każda z belek ma być
wyposażona w zabezpieczenia przed spadaniem bloczków, a góra ramy wyposażona w
siatki do zwieszania podwieszek – co dla zamawiającego było parametrem priorytetowym.

Zakres V pozycja 2 Łóżko szpitalne – Oddział Rehabilitacji – Wielofunkcyjne łóżko
elektryczne z wyposażeniem.
Pkt 33: Określając materiał na fronty szuflad (tworzywowe odlewy) zamawiający kierował się
wygodą pacjenta. Pacjenci oddziału rehabilitacyjnego mają problemy z poruszaniem, są po
urazach, kontuzjach itp. Wymagane fronty szufla są lekkie i gwarantują łatwe otwieranie.
Łatwa jest także dezynfekcja. Front stanowi gładką i jednolitą powierzchnie, bez ryzyka
odpryśnięcia lakieru.
Relingi do przetaczania mają ułatwić pacjentom wygodne i lekkie przesuwanie szafki.
Galeryjki chronią przedmioty pacjenta przed zsunięciem się, dotyczy to także blatu
bocznego.
Wysokość szafki określono na 98 cm z tolerancją 5 cm została dobrana do wszystkich
wysokości leża, analogicznie regulacja wysokość blatu bocznego 68 – 125 cm z tolerancją 5
cm.
Wymiary blatu bocznego 35 – 60 cm z tolerancją 5 cm gwarantować mają maksymalnie dużą
przestrzeń blatu przy minimalnej wadze. Opisany wymiar nie ma na celu ograniczenia
konkurencji na co wskazuje duża tolerancja.
Opisana szafka musi umożliwiać ustawienie jej po prawej i lewej stronie łóżka, zatem
szuflady mają otwierać się dwustronnie, a także ma być wyposażona w dwa pokrętła do
blokowania odblokowania kół po obu stronach do użycia w zależności od ustawienia.

Wymagana średnica kółek /min. 75 mm/ oraz pozostałe parametry mają zapewnić wygodę
pacjenta . Zamawiający zamierza zakupić sprzęt mocny, bezawaryjny i ułatwiający
funkcjonowanie użytkownikom.
Pkt 4: Mechanizm zwalniania barierki umieszczony w górnej części jest wygodny dla
personelu. Osoba zwalniająca barierkę nie musi schylać się pod leże w poszukiwaniu
mechanizmu; czynność można wykonać w pozycji wyprostowanej, co przy założeniu, że jest
wykonywana dziesiątki razy w ciągu dnia, ma ogromne znaczenie dla ergonomii pracy.
Pkt 10: Zabezpieczenie sterownika nożnego osłoną stanowi ochronę przed przypadkowym
uruchomieniem i umożliwia szybie użycie sterownika. Odblokowanie sterownika nożnego jest
intuicyjne i szybkie be konieczności szukania przycisków, co podnosi komfort pracy.
Pkt 11: Odblokowanie sterownika ma być szybkie i łatwe bez potrzeby szukania przycisków.
Sposób zabezpieczenia sterowników przed przypadkowym uruchomieniem ma znaczenie
dla czasu i komfortu pracy. Niewidoczne przyciski odblokowujące przedłużałyby czas
potrzebny na aktywację sterownika.
Pkt 29: W celach bezpieczeństwa zamawiający opisał możliwość blokady regulacji
poszczególnych segmentów łóżka oraz funkcji przechyłu Trendelenburga i anty-
Trendelenburga, a także krzesła kardiologicznego. Nie każdy pacjent może być
pozycjonowany dowolnie wg swojego uznania. Charakterystyka pacjentów oddziału
rehabilitacyjnego wymusza zastosowanie opisanych blokad w celach bezpieczeństwa.
Pkt 30: Naciśnięcie przycisku aktywacji na pilocie lub panelu sterowania aktywujące
wszystkie sterowniki jest wygodne dla personelu podczas wykonywania procedur
pielęgnacyjnych. Odblokowując wszystkie sterowniki po naciśnięciu jednego przycisku
umożliwia wygodne i szybkie użycie zarówno panelu sterowania, jak i pilota. Personel nie
musi dokonywać ponownej aktywacji sterownika po zmianie używanego sterownika.
Wszystkie potrzebne regulacje odbywają się szybko i wygodnie.
Pkt 40: Dostarczone łóżka wraz z barierkami bocznymi muszą spełniać wymagania normy
EN 60601-2-52. Zamawiający nie określił wysokości barierek bocznych, która ma być
zgodna z normą. Jednak w wyjątkowych przypadkach, np. gdy jest otyły pacjent wymagający
zastosowania wyższego materaca, konieczne będzie wyposażenie łóżka w podwyższenie
barierek bocznych bez względu na ich wysokość.
Pkt 43: Dodatkowe barierki boczne zabezpieczające na całej długości leża muszą być
zabezpieczone przed przypadkowym opuszczeniem lub wypadnięciem. Wymóg
zabezpieczenia przyciskiem zwalnianym eliminuje przypadkowe wypadnięcie barierki.
Pkt 44: Opisując wymogi stawiane odnośnie ramy ortopedycznej zamawiającemu zależało,
aby rama ortopedyczna nie zmniejszała przestrzeni na łóżku dla pacjenta. Analizując
istniejące rozwiązania zamawiający uznał, że najlepszym rozwiązaniem będzie montaż ramy

ortopedycznej w tulejkach służących do montażu oryginalnych szczytów, dzięki czemu
przestrzeń dla pacjenta nie zmniejszy się. Dodatkowym aspektem jest zachowanie
dostępności tulei na akcesoria, umieszczonych w narożnikach leża.
Pkt 49 i 50: Opisując materac zamawiający kierował się koniecznością maksymalnego
zabezpieczenia pacjenta przed odleżynami oraz dużym obciążeniem roboczym. Wg wiedzy
zamawiającego pianka Viscoelestic gwarantuje idealne dopasowanie się materaca do
kształtu pacjenta. Istotne jest, aby obciążenie robocze odpowiadało jak najbardziej
obciążeniu łóżka. Często w praktyce spotyka się sytuację, w której wykonawcy oferują łóżko
o obciążeniu 250 kg wraz materacem o obciążeniu 12-150 kg, na skutek czego użytkownik
nie ma możliwości pełnego wykorzystania łóżka dla cięższych pacjentów.

Zamawiający podkreślił, że określa warunki udziału w postępowaniu i opis przedmiotu
stosownie do swoich uzasadnionych potrzeb decydując, co zamierza nabyć i jakie cechy
oferowany przedmiot ma posiadać.

Przystępujący do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego wniósł o
oddalenie odwołania z argumentacją dotyczącą zarzutów odnośnie zakresu V pozycja 3.
Stwierdził, że dysponuje kopiami ofert w postępowaniach, w których wymagano
analogicznych rozwiązań jak w postępowaniu niniejszym, złożonych przez odwołującego,
który potwierdzał możliwość spełnienia warunków przedmiotowych, których obecnie, jak
wynika z odwołania, spełnić nie może.
Wskazał na katalog szafek przyłóżkowych wśród których znajduje w wyposażeniu
wymagana półka na basen pod korpusem szafki wykonana z metalowej lakierowanej siatki,
takie szafki zostały dostarczone do K. C. O. Wskazał także na ofertę dla S. K. nr 4 w L., w
której odwołujący potwierdził parametry szafki, w tym fronty szuflad wykonane z tworzywa
oraz system blokownia i odblokowania 2 kół jednocześnie, system blokowania i
odblokowywania kół za pomocą obrotowego hamulca, system blokowania i odblokowywania
kół z dostępem z dwóch stron szafki na wysokości blatu górnego, a także kolorystyka blatów
szafki dopasowana do kolorystyki łóżek.
Stwierdził, że w ofercie dla K. C. R. i O. odwołujący zadeklarował „mechanizm zwalniania
barierki w jej górnej części, wyłączniki/blokady funkcji elektrycznych (uruchamiane na panelu
sterowniczym dla personelu) dla poszczególnych regulacji /…/ - pozycji krzesła
kardiologicznego, naciśnięcie przycisku aktywacji na pilocie lub panelu sterowania aktywuje
wszystkie sterowniki.”

Wskazał także na deklarację odwołującego zaoferowania łóżek posiadających
„zabezpieczenie przed nieświadomym uruchomieniem sterowania nożnego poprzez
konieczność świadomego podniesienia osłony chroniącej.”

Strony i uczestnik postępowania odwoławczego złożyli oświadczenia na rozprawie.

Odwołujący poparł odwołanie z zawartą argumentacją. Podtrzymał twierdzenie, że z treści
OPZ wynika wskazanie na konkretnego producenta (dla pozycji 1 ,2, jest to dawny S., dla
pozycji 3 L). Złożył ulotkę informacyjną szafki L oraz S, a także zdjęcia własnych rozwiązań
oferowanych. Stwierdził, że ograniczenie konkurencji nastąpiło głównie przez wymagania
dotyczące szafek przyłóżkowych. Odnośnie pisma Zamawiającego zauważył, że materiałem
do budowy nie jest wyłącznie aluminium. Stwierdził, że inni wskazani w piśmie wykonawcy
nie spełniają warunków przedmiotowych SIWZ. Ocenił, że argumentacja Zamawiającego
dotycząca opisu pozycji 1 i 2 pozostaje
w sprzeczności z opisem pozycji 3. Według Odwołującego potwierdza to tezę, że treść
SIWZ oparto na konkretnych rozwiązaniach przyjętych przez wskazanych producentów.
Podtrzymał ocenę co do wymiarów szafek i zakresu regulacji, które pomimo tolerancji
wskazują w rzeczywistości na jednego producenta i jednocześnie nie mogą być spełnione
przez Odwołującego. Podtrzymał pozostałe zarzuty i uzasadnienie. Stwierdził, że umowa
z S. B. wskazana przez zamawiającego dotyczyła 10 sztuk szafek, które zakupił jako
dostępne na rynku na rzecz Zamawiającego. Zauważył, że niektóre kwestionowane
parametry może spełnić, lecz nie jest wstanie sprostać wszystkim, w tym wskazanym w
odwołaniu jako ograniczające konkurencję. Zakwestionował dowody przedstawione przez
Przystępującego w złożonym piśmie stwierdzając, że nie potwierdzają one możliwości
zaoferowania przedmiotu dostawy zgodnie OPZ. Ponownie wskazał, że przy utrzymaniu
dotychczasowych zapisów SIWZ ofertę w postępowaniu mogły złożyć jedynie podmioty
wskazane w odwołaniu tj. dla pozycji 1 i 2 firma S., a dla pozycji 3 Przystępujący.
Przypomniał, że dla łóżka poz. 3 sformułowano wymóg zwalniania barierek właściwy dla
firmy L. ( K.) natomiast dla pozycji 1 i 2 nie opisano sposobu zwalniania barierek.

Zamawiający wniósł o oddalenie odwołania z argumentacją przedstawioną w złożonym
piśmie. Stwierdza, że różnice kwestionowanych w opisach produktów wynikają z różnych
potrzeb w różnych oddziałach szpitala ( odziały zabiegowe i oddział rehabilitacji). Złożył
treść pytań składanych przez Odwołującego i wskazał, że termin ich składania upływa z
dniem dzisiejszym.

Przystępujący podtrzymał argumentację przedstawioną w złożonym piśmie wraz z
załączonymi dowodami. Przypomniał, że Odwołujący podnosi zarzuty co do parametrów
opisanych w pozycji 3 zakresu V wskazując, że opis jest adresowany
do produktów firmy L., której dystrybutorem jest Przystępujący. Stwierdził,
że kwestionowane parametry w tym m. in. wymiary, wysokość, materiał oraz inne opisane
mają istotne znaczenie w praktyce szpitala zarówno z punktu widzenia pacjenta jak
i personelu, a oczekiwania Odwołującego przedstawione w odwołaniu nie mogą być
oceniane jako równoważne do istniejących. Przedstawił argumenty na zasadność aktualnego
brzmienia SIWZ. Zauważył także wskazując na złożone pismo, że Odwołujący jest w stanie
sprostać wymogom Zamawiającego, które są uzasadnione.

Krajowa Izba Odwoławcza, rozpoznając złożone odwołanie na rozprawie
i uwzględniając zgromadzony materiał dowodowy w sprawie, w tym w szczególności
stanowiska stron i uczestnika przedstawione na piśmie i ustnie do protokołu oraz rozprawy
wraz z przedłożonymi dowodami z dokumentów, ustaliła
i zważyła, co następuje.
Na wstępie skład orzekający zauważa, że zamawiający i przystępujący do postępowania
odwoławczego po jego stronie nie zaprzeczyli twierdzeniu odwołującego, że opisane w siwz
łóżka szpitalne wraz z wyposażeniem zgodnie ze szczegółowo opisanym parametrami
znajdują się w bieżącej ofercie handlowej producentów i dystrybutorów wskazanych w
odwołaniu. W ocenie Izby dopuszczenie jako elementu dostawy szafek przyłóżkowych o
funkcjonalnościach zgodnych z opisanymi w siwz, lecz odmiennych rozwiązaniach
konstrukcyjnych, technologicznych, parametrach wymiarów i materiałowych jest
uzasadnione. Element ten tj. szafka, jest jednakże częścią składową dla wszystkich trzech
pozycji objętych zarzutami, których częścią podstawową są łóżka przeznaczone dla
oddziałów chirurgii ogólnej, chirurgii urazowo-ortopedycznej oraz oddziału rehabilitacyjnego.
W zakresie wymogów ustalonych dla tych łóżek w ocenie Izby zamawiający uzasadnił
postawione warunki co do samej konstrukcji łóżka, budowy materaca przeciwodleżynowego
wyższej klasy niż proponowana przez odwołującego, budowy i umiejscowienia ramy
wyciągowej, usytuowania mechanizmu zwalniania barierki, sterownika nożnego, blokady
regulacji, barierek dodatkowych podwyższających ochronę powyżej wysokości normatywnej.
W ocenie składu orzekającego, w takim stanie rzeczy, fakt naruszenia przez zamawiającego
art. 29 ust. 2 ustawy pzp w zakresie nadmiernie szczegółowego opisu parametrów szafek

pozostaje bez wpływu na wynik oceny w świetle zasadności opisu wymogów dla łóżek, nie
naruszającego przepisów ustawy.
Należy nadto zauważyć, że zamówienie dotyczy przedmiotu dostawy, który ma być
wyprodukowany w roku 2017, zatem powoływanie się jedynie na dysponowanie produktami
wcześniej dostarczanymi na rynek nie wyklucza możliwości oferowania produktów z
produkcji bieżącej.
Mając powyższe na uwadze, na podstawie art. 192 ust. 1 zdanie pierwsze ustawy
pzp, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach skład orzekający Izby orzekł na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy pzp
oraz § 5 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w
sprawie wysokości oraz sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w
postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238 ze zm.).

Przewodniczący: ………………………………