Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt VIII U 2084/17

UZASADNIENIE

Decyzją z dnia 3 października 2017 roku Dyrektor Wojskowego Biura Emerytalnego w Ł. przyznał wnioskodawcy P. W. od dnia 1 sierpnia 2017 roku prawo do emerytury wojskowej. Ustalając wysokość emerytury na kwotę 3.241,75 zł brutto miesięcznie, wojskowy organ emerytalny przyjął 60,18% podstawy jej wymiaru, gdzie okres pełnienia przez wnioskodawcę służby w Polskim Kontyngencie Wojskowym w Składzie Międzynarodowych Sił Stabilizacyjnych w Republice Iraku, stanowić miał 3,5% - przy przyjęciu, iż okres ten wyniósł 6 miesięcy i 15 dni.

/decyzja z dnia 3 października 2017 roku k. 26 - 27 akt (...), załącznik do decyzji k. 24 I 25 akt (...)/

Odwołanie od w/w decyzji złożył P. W. podnosząc, że organ rentowy niewłaściwie wyliczył procenty emerytury wojskowej przysługującej za okres służby w warunkach szczególnych tj. misja poza granicami państwa - II zmiana (...) Irak w 2004 roku.

/odwołanie z dnia 17 października 2017 roku k. 2/

W odpowiedzi na odwołanie z dnia 2 listopada 2017 roku Dyrektor Wojskowego Biura Emerytalnego w Ł. wniósł o jego oddalenie, podtrzymując argumentację przedstawioną w zaskarżonej decyzji.

/odpowiedź na odwołanie z dnia 2 listopada 2017 roku k. 3-3v/

Na rozprawie w dniu 10 maja 2018 roku wnioskodawca poparł odwołanie oraz wyjaśnił, że organ rentowy dokonał zwiększenia jego emerytury o 3,5%, a powinien o 4% ze względu na to, że posiadał 8 miesięcy kalendarzowych służby w Iraku rozpoczęte.

/stanowisko wnioskodawcy e - protokół z dnia 10 maja 2018 roku 00:00:58 - 00:02:33 płyta CD k. 23/

Sąd Okręgowy w Łodzi ustalił następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca P. W. urodził się dnia (...). Pełnił służbę wojskową od dnia 7 maja 1996 roku.

/okoliczność bezsporna, odpis przebiegu służby wojskowej akta (...) brak nr kart /

Wnioskodawca pełnił służbę w Polskim Kontyngencie Wojskowym w Składzie Międzynarodowych Sił Stabilizacyjnych w Republice Iraku w okresie od dnia 28 stycznia 2004 roku do dnia 11 sierpnia 2004 roku - czyli 8 miesięcy.

/zaświadczenie z dnia 11 sierpnia 2004 roku k. 13 akt (...)/

Wnioskodawca został zwolniony ze służby wojskowej w dniu 31 lipca 2017 roku, w chwili zwolnienia posiadał stopień wojskowy sierżanta.

/okoliczność bezsporna, odpis przebiegu służby wojskowej akta (...) brak nr karty /

W dniu 3 sierpnia 2017 roku wnioskodawca złożył wniosek o ustalenie uprawnień do emerytury wojskowej.

/wniosek o emeryturę z dnia 3 sierpnia 2017 roku k. 2 - 3 akt (...)/

Zaskarżoną decyzją z dnia 3 października 2017 roku Dyrektor Wojskowego Biura Emerytalnego w Ł. przyznał wnioskodawcy P. W. od dnia 1 sierpnia 2017 roku prawo do emerytury wojskowej. Ustalając wysokość emerytury na kwotę 3.241,75 zł brutto miesięcznie, wojskowy organ emerytalny przyjął 60,18% podstawy jej wymiaru, gdzie okres pełnienia przez wnioskodawcę służby w Polskim Kontyngencie Wojskowym w Składzie Międzynarodowych Sił Stabilizacyjnych w Republice Iraku, stanowić miał 3,5% - przy przyjęciu, iż okres ten wyniósł 6 miesięcy i 15 dni.

/decyzja z dnia 3 października 2017 roku k. 26 - 27 akt (...), załącznik do decyzji k. 25 akt (...)/

Sąd Okręgowy dokonał ustaleń stanu faktycznego w oparciu o wyżej przytoczone dokumenty z akt (...) i akt sprawy, uznając je za wiarygodne.

Sąd Okręgowy w Łodzi zważył, co następuje:

W świetle zebranego w sprawie materiału dowodowego odwołanie P. W. zasługuje na uwzględnienie.

Z dokonanych ustaleń wynika, że wnioskodawca pełnił służę w strefie działań wojennych w Polskich Kontyngentach Wojskowych w składzie Międzynarodowych Sił Stabilizacyjnych z udziałem Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w Republice Iraku w okresach, uznanych za strefę działań wojennych od dnia 28 stycznia 2004 roku do dnia 11 sierpnia 2004 roku - 8 miesięcy.

Przedmiotem sporu w niniejszej sprawie była zasadność domagania się przez wnioskodawcę podwyższenia podstawy wymiaru świadczenia emerytalnego (emerytury wojskowej) o 0,5 % z tytułu pełnienia służby w strefie działań wojennych do 4% w miejsce 3,5%.

Zasady ustalenia podstawy wymiaru emerytury z tytułu służby wojskowej reguluje art. 15 ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz. U. z 2016 r. poz. 1037 j.t. z późn. zm.).

Zgodnie z przepisami art. 15 ust. 3 ww. ustawy, emeryturę podwyższa się o 0,5% podstawy wymiaru za każdy rozpoczęty miesiąc pełnienia służby na froncie w czasie wojny lub w strefie działań wojennych.

Jak przyjmuje judykatura, w przypadku służby w strefie działań wojennych każdy rozpoczęty miesiąc służby powoduje podwyższenie podstawy wymiaru świadczenia, niezależnie od tego, ile dni w tym miesiącu służba była pełniona, co nie stanowi naruszenia art. 15 ust 3 ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 666) oraz § 4 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczegółowych warunków podwyższania emerytur wojskowych (Dz. U. z 2004 r. Nr 67, poz. 618 z późn. zm.) (wyroki Sądu Apelacyjnego w Białymstoku: z dnia 2 grudnia 2014 r., III AUa 898/14, oraz z dnia 29 października 2014 r., III AUa 756/14).

Z kolei § 4 ust. 1 punkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 lipca 2011 r. w sprawie szczegółowych warunków podwyższania emerytur wojskowych (Dz. U. z 2011 r. Nr 159, poz. 946), stanowi, że emeryturę wojskową podwyższa się o 0,5% podstawy wymiaru za każdy rozpoczęty miesiąc pełnienia służby w strefie działań wojennych w polskich kontyngentach wojskowych wydzielonych z Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej lub przez kierowanych do pełnienia służby w tej strefie z polskich przedstawicielstw wojskowych oraz polskich zespołów łącznikowych przy organizacjach międzynarodowych i międzynarodowych strukturach wojskowych albo bezpośrednio z organizacji międzynarodowych, międzynarodowych struktur wojskowych i obcych jednostek wojskowych.

Zgodnie zaś z treścią § 26 ust 1 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 10 lutego 2012 r. w sprawie trybu postępowania i właściwości organów w sprawach zaopatrzenia emerytalnego żołnierzy zawodowych oraz uprawnionych członków ich rodzin (Dz. U. z 2012 r. poz. 194) przy obliczaniu wysługi emerytalnej sumuje się poszczególne okresy o jednakowym procentowym wskaźniku, obejmujące lata, miesiące i dni. Sumę dni zamienia się na miesiące, przyjmując za miesiąc trzydzieści dni kalendarzowych. Sumę miesięcy zamienia się na lata, przyjmując pełne 12 miesięcy za jeden rok. W końcowym podsumowaniu okresy niepełnych miesięcy nie są uwzględniane, z wyjątkiem okresów, o których mowa w art. 15 ust. 3 ww. ustawy.

Treść powyższych przepisów nie pozostawia wątpliwości, iż w przypadku służby w strefie działań wojennych każdy rozpoczęty miesiąc służby powoduje podwyższenie podstawy wymiaru świadczenia niezależnie od tego, ile dni w tym miesiącu służba była pełniona.

Jak wynika ze stanowiska pozwanego organu, mającego odzwierciedlenie w dokumentach akt (...), wnioskodawcy z tytułu pełnienia służby w strefie działań wojennych od dnia 28 stycznia 2004 roku do dnia 11 sierpnia 2004 roku podwyższono emeryturę wojskową o 3,5% uznając, że skarżący pełnił tę służbę przez okres 6 miesięcy i 15 dni – zatem łącznie, w oparciu o § 26 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego, dokonując zaokrąglenia sumy tych konkretnych okresów organ rentowy przyjął służbę w wymiarze 7 miesięcy. Powyższe oznacza, zdaniem Sądu Okręgowego, iż organ w tym zakresie kierował się brzmieniem ww. § 26 ust. 1 zdanie czwarte rozporządzenia wykonawczego z uwzględnieniem zapisu, że "w końcowym podsumowaniu okresy niepełnych miesięcy nie są uwzględniane" - jednakże błędnie pomijając dalszą część tego zdania, tj. "z wyjątkiem okresów, o których mowa w art. 15 ust. 3 ww. ustawy". A zatem pozwany organ ustalił sporne okresy sumując wyłącznie konkretne okresy służby na froncie w czasie wojny lub w strefie działań wojennych ubezpieczonego (od dnia 28 stycznia 2004 roku do dnia 11 sierpnia 2004 roku) tj. zliczając dni, bez uwzględnienia każdego rozpoczętego miesiąca służby, który winien powodować podwyższenie podstawy wymiaru świadczenia niezależnie od tego, ile dni w tym miesiącu służba była pełniona. Ten sposób liczenia spowodował, iż służba ta według (...) wynosiła 6 miesięcy i 15 dni, po czym dopiero tak ustaloną już sumę w oparciu o art. 15 ust. 3 ustawy zaokrąglił w górę do pełnego miesiąca - uzyskując wynik 7 miesięcy, co w konsekwencji oznacza obliczenie wymiaru świadczenia z tytułu pełnienia służby na froncie podczas wojny lub w strefie działań wojennych na poziomie 3,5%.

W powyższym zaś zakresie Sąd Okręgowy podziela stanowisko ubezpieczonego P. W., iż - w oparciu o zebrany w sprawie materiał dowodowy, którym dysponował już organ przyznając mu emeryturę w październiku 2017 roku - ustalenie wymiaru świadczenia z tytułu pełnienia służby na froncie podczas wojny lub w strefie działań wojennych winno odbyć się w sposób odmienny, skutkujący ustaleniem wymiaru świadczenia w tym zakresie na poziomie 4%. W oparciu bowiem o, cytowane wyżej, przepisy art. 15 ust. 3 ustawy w związku z § 4 ust. 1 punkt 2 rozporządzenia w związku z § 26 ust. 1 zdanie czwarte rozporządzenia wykonawczego, do ustalenia ubezpieczonemu wymiaru świadczenia z tytułu pełnienia służby na froncie podczas wojny lub w strefie działań wojennych należało uwzględnić nie konkretne dni służby na froncie w czasie wojny lub w strefie działań wojennych ubezpieczonego (od dnia 28 stycznia 2004 roku do dnia 11 sierpnia 2004 roku) - ale, co wynika z § 26 ust. 1 zdanie czwarte rozporządzenia wykonawczego, każdy rozpoczęty miesiąc służby niezależnie od tego, ile dni w tym miesiącu służba była pełniona.

Zaliczeniu podlegać więc prawidłowo powinien okres 8 miesięcy od stycznia do sierpnia 2004 roku, gdyż w tych miesiącach skarżący świadczył służbę.

Tym samym zaskarżona decyzja została wydana z naruszeniem przepisów art. 15 ust. 3 ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin, § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 lipca 2011 r. w sprawie szczegółowych warunków podwyższania emerytur wojskowych oraz § 26 ust. 1 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 10 lutego 2012 r. w sprawie trybu postępowania i właściwości organów w sprawach zaopatrzenia emerytalnego żołnierzy zawodowych oraz uprawnionych członków ich rodzin.

Prawidłowe obliczenie powoduje wzrost liczby miesięcy pełnienia służby o 1 miesiące, co w kontekście przelicznika 0,5% za każdy miesiąc (art. 15 ust. 3) oznacza, iż podstawa wymiaru świadczenia z tytułu pełnienia służby na froncie podczas wojny lub w strefie działań wojennych dla ubezpieczonego powinna zostać ustalona na poziomie 0,5 punktu procentowego wyżej niż to miało miejsce. Zasadnie więc wnioskodawca domagał się podwyższenia podstawy wymiaru świadczenia o 0,5 % z tytułu pełnienia służby w strefie działań wojennych do 4% w miejsce 3,5%.

W świetle poczynionych rozważań Sąd Okręgowy, na podstawie art. 477 14 § 2 k.p.c., zmienił zaskarżoną decyzję i orzekł jak w sentencji wyroku.

ZARZĄDZENIE

Odpis wyroku z uzasadnieniem doręczyć pełnomocnikowi (...) wraz z aktami emerytalnymi

E.W.