Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt KIO 2604/17

POSTANOWIENIE
z dnia 22 grudnia 2017 r.

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Lubomira Matczuk-Mazuś

po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron w dniu 22 grudnia 2017 r.
w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 8 grudnia
2017 r. przez wykonawcę: Szpital Specjalistyczny „INFLANCKA” im. Krysi Niżyńskiej
„Zakurzonej” SPZOZ, ul. Inflancka 6, 00-189 Warszawa

w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Samodzielny Publiczny Szpital
Kliniczny im. prof. Witolda Orłowskiego CMKP, ul. Czerniakowska 231, 00-416
Warszawa

postanawia:

1) umarza postępowanie odwoławcze;
2) koszty postępowania odwoławczego znosi wzajemnie i nakazuje zwrot z rachunku
bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz wykonawcy: Szpital Specjalistyczny
„INFLANCKA” im. Krysi Niżyńskiej „Zakurzonej” SPZOZ, ul. Inflancka 6, 00-189 Warszawa
kwoty 7 500 zł 00 gr (słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczonej
tytułem wpisu.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2017 r. poz. 1579, późn. zm.) na postanowienie – w terminie 7 dni od dnia jego
doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do
Sądu Okręgowego w Warszawie.

Przewodniczący: …………………………..

Sygn. akt KIO 2604/17
U z a s a d n i e n i e

Zamawiający – Samodzielny Publiczny Szpital Kliniczny im. prof. Witolda Orłowskiego
CMKP z siedzibą w Warszawie – prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego postępowanie
o udzielenie zamówienia publicznego na dostawę mieszanin w postaci worków dla niemowląt
w ciągu 12 miesięcy – 2 pakiety (znak sprawy: 109/8/2017), na podstawie ustawy z dnia 29
stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych, zwanej dalej „ustawa Pzp”, „ustawa” lub „Pzp”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych
– Ogłoszenie nr 626992-N-2017 z dnia 2017-12-04. Specyfikacja istotnych warunków
zamówienia została zamieszczona na stronie internetowej zamawiającego w dniu 4 grudnia
2017 r.
Odwołujący – Szpital Specjalistyczny „INFLANCKA” im. Krysi Niżyńskiej „Zakurzonej”
SPZOZ z siedzibą w Warszawie – wniósł na podstawie art. 182 ust. 2 pkt 1 (wł. pkt 2) w zw. z
art. 180 ustawy Pzp odwołanie wobec treści na postanowienia Specyfikacji Istotnych
Warunków Zamówienia, zwanej dalej „SIWZ”.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie wskazanych niżej przepisów ustawy
Pzp:
(1) art. 29 ust. 1 i 2 przez opisanie przedmiotu zamówienia w sposób niewłaściwy, niejasny, a
ponadto utrudniający uczciwą konkurencję przez zawarcie we Wzorze Formularza Oferty,
stanowiącym Załącznik nr 1 do SIWZ następujących wymagań dla mieszanin oferowanych
w pakiecie nr 1 i pakiecie nr 2: Okres ważności 30 dni dla żywienia startowego;
(2) art. 7 ust. 1 przez prowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego
w sposób niezapewniający zachowania uczciwej konkurencji oraz równego traktowania
Wykonawców, bowiem Wykonawcy zapoznając się z treścią, zarówno opisu przedmiotu
zamówienia, jak i opisu sposobu dokonywania oceny spełniania warunków udziału
w postępowaniu, podejmują decyzję o swoim udziale w postępowaniu o udzielenie
zamówienia, a nadmierne i nieproporcjonalne wymagania Zamawiającego, o których mowa
powyżej mogą powodować nieuzasadnioną rezygnację z udziału w postępowaniu, a także
utrudniać konkurencję pomiędzy Wykonawcami.
Mając na uwadze wyżej sformułowane zarzuty, Odwołujący wniósł o:
(1) uwzględnienie odwołania w całości;
(2) nakazanie Zamawiającemu dokonania zmiany Specyfikacji Istotnych Warunków
Zamówienia przez zmianę zapisu w załączniku nr 1 Wzoru Formularza Oferty; tzn.
zastąpienie sentencji: „Okres ważności 24h dla żywienia kompletnego i częściowego oraz

30 dni dla żywienia startowego” zdaniem: „Okres ważności 24h dla żywienia kompletnego
i częściowego oraz 7 dni dla żywienia startowego”.

Zamawiający wniósł do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej odpowiedź na odwołanie w
formie pisemnej w dniu 22 grudnia 2017 r. (za pomocą faksu i w postaci elektronicznej
w dniu 19 grudnia 2017 r.), na podstawie art. 186 ust. 1 ustawy Pzp, w której zamieścił
oświadczenie, że: 1) uwzględnia w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu, 2) wnosi
o umorzenie postępowania odwoławczego.

Krajowa Izba Odwoławcza uznała na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron
w dniu 22 grudnia 2017 r., że zamawiający uwzględnił w całości zarzuty przedstawione
w odwołaniu. W postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił
w terminie żaden wykonawca. Termin zgłoszenia przystąpienia do postępowania
odwoławczego upłynął w dniu 14 grudnia 2017 r. – kopia odwołania wraz z wezwaniem
wykonawców do udziału w postępowaniu odwoławczym została zamieszczona na stronie
internetowej zamawiającego oraz na tablicy ogłoszeń w jego siedzibie, w dniu 11 grudnia 2017
r.

Izba umorzyła postępowanie odwoławcze na podstawie art. 186 ust. 2 ustawy Pzp.
W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności
w postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.

Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego na podstawie art. 192 ust. 9 i 10
Pzp, Izba uwzględniła przepisy art. 186 ust. 6 pkt 1 tej ustawy znosząc wzajemnie koszty
postępowania odwoławczego. Na podstawie § 5 ust. 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania
(Dz. U. Nr 41, poz. 238, z późn. zm.), Izba orzekła o dokonaniu zwrotu odwołującemu
z rachunku Urzędu kwoty uiszczonej tytułem wpisu (7 500 zł).


Przewodniczący: ………………………….