Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt VIII U 1639/17

UZASADNIENIE

Decyzją z dnia 13 czerwca 2017 roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych I Oddział w Ł. na podstawie ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1383 ze zm.), rozporządzenia (WE) 883/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r., w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego (Dz.Urz.UE L 166 z 30 kwietnia 2004, ze zm., Polskie Wydanie Specjalne 2004, rozdz.5,t.5,ze zm.), rozporządzenia (WE) 987/2009 z dnia 16 września 2009r. dotyczącego wykonywania rozporządzenia (WE) 883/2004 w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego (Dz. Urz. UE L 284 z 30 października 2009r. z późn. zm.), po rozpoznaniu wniosku z dnia 1 kwietnia 2016 roku, odmówił M. W. prawa do renty z tytułu niezdolności do pracy. Organ rentowy w uzasadnieniu decyzji wskazał, że podstawę do wydania niniejszej decyzji stanowi orzeczenie Lekarza Orzecznika ZUS z dnia 23 lutego 2017 roku, w którym został on uznany za całkowicie niezdolnego do pracy do dnia 31 stycznia 2020 roku, z datą powstania niezdolności do pracy wskazaną na dzień 6 czerwca 2008 roku. Podniesiono, że w 10-leciu od daty zgłoszenia wniosku, przesuniętym o okres pobierania greckiej renty inwalidzkiej, tj. w okresie od dnia 29 lipca 1998 roku do dnia
31 marca 2016 roku został udowodniony okres ubezpieczenia w Grecji 4 lata i 7 miesięcy. W 10-leciu przed powstaniem niezdolności do pracy tj. w okresie od dnia 6 czerwca 1998 roku do dnia 5 czerwca 2008 roku ubezpieczony udowodnił 4 lata i 7 miesięcy okresu ubezpieczenia przebytego w Grecji w latach 2000 - 2006. Ponadto niezdolność do pracy powstała po upływie 18 – miesięcy od ustania ubezpieczenia na terenie Grecji, które zakończyło się w dniu 20 października 2006 roku. W związku z powyższym wnioskodawcy nie przysługuje prawo do renty z tytułu niezdolności do pracy.

/decyzja z dnia 13 czerwca 2017 roku k.52 tom II akt ZUS/

Odwołanie od w/w decyzji w dniu 27 lipca 2017 roku, złożył wnioskodawca M. W. podnosząc, że organ rentowy nie uwzględnił do stażu pracy „okresów chorobowych” przebytych w Grecji od dnia 21 października 2006 roku do dnia 31 lipca 2008 roku. Zakład (...) w Grecji nie wpisał tych okresów do formularza E-205, gdyż miał on wystarczającą ilość przepracowanych dni do uzyskania świadczenia rentowego w Grecji. Ponadto podniósł, że ZUS nieprawidłowo przyjął, że jego niezdolność do pracy powstała w dniu 6 czerwca 2008 roku, skoro był niezdolny do pracy już od dnia
21 października 2006 roku i po dwóch latach pobierania „chorobowego” w Grecji otrzymał tam rentę z tytułu niezdolności do pracy.

/ odwołanie - k. 2 -2v/

W odpowiedzi na odwołanie z dnia 17 sierpnia 2017 roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych I Oddział w Ł. wniósł o jego oddalenie. W uzasadnieniu odpowiedzi na odwołanie organ rentowy wskazał, że na wniosek ubezpieczonego zostało wdrożone postępowanie z grecką instytucją ubezpieczeniową, mające na celu pozyskanie potwierdzenia okresów zasiłków chorobowych. W dniu 19 lipca 2017 roku do Wydziału (...) Umów Międzynarodowych wpłynęło takie potwierdzenie - w formie zaświadczenia o ilości dni zasiłków chorobowych w poszczególnych latach. Okresy te pozostają bez wpływu na prawo do renty z tytułu niezdolności do pracy, gdyż nie zostały umieszczone w formularzu E205GR. Ponadto zgodnie z informacją przekazaną przez grecką instytucję ubezpieczeniową (...) okresy pobierania zasiłków chorobowych nie są uwzględniane do ustalenia prawa do renty z tytułu niezdolności do pracy i nie zostaną wykazane w formularzu E 205GR. Zatem formularz E205GR z dnia 13 października 2008 roku jest aktualny.

/odpowiedź na odwołanie z dnia 17 sierpnia 2017 roku k. 4-5 /

W piśmie z dnia 8 marca 2019 roku pełnomocnik wnioskodawcy ustanowiony z urzędu poparł odwołanie wniesione przez wnioskodawcę oraz wniósł o zobowiązanie ZUS do zwrócenia się do (...) z wnioskiem o potwierdzenie okresów ubezpieczenia M. W., obejmującego wszystkie okresy składkowe i nieskładkowe ubezpieczonego, a w przypadku odmowy przez (...) do wskazania podstawy prawnej odmowy oraz do wskazania, czy okres pobierania zasiłku chorobowego jest okresem ubezpieczenia w świetle prawa greckiego (ze wskazaniem podstawy prawnej). Ponadto pełnomocnik ubezpieczonego wniósł - w przypadku odmowy przez (...) wykazania wszystkich okresów składkowych i nieskładkowych – do zobowiązania ZUS do ponownego przeliczenia okresów składkowych i nieskładkowych ubezpieczonego z uwzględnieniem dokumentów z (...) załączonych osobiście przez odwołującego do akt sprawy, potwierdzających okresy pobierania zasiłku chorobowego w Grecji.

/ pismo pełnomocnika wnioskodawcy – k.118-119/

Na rozprawie w dniu 20 maja 2019 roku - poprzedzającej wydanie wyroku - pełnomocnik wnioskodawcy poparł odwołanie i podtrzymał wnioski dowodowe zawarte w piśmie z dnia 8 marca 2019 roku oraz oświadczył, że wnioskodawca kwestionuje w niniejszym postępowaniu nieuwzględnienie przez ZUS okresów tzw. chorobowego przebytych przez odwołującego w Grecji. Pełnomocnik organu rentowego wniósł o oddalenie odwołania.

/stanowisko pełnomocników stron e - protokół rozprawy z dnia 20 maja 2019 roku 00:01:58 - 00:04:28 - płyta CD k. 143/

Sąd ustalił następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca M. W. urodził się w dniu (...).

/okoliczność bezsporna/

W dniu 18 marca 2008 roku wnioskodawca złożył wniosek o ustalenie prawa do renty z tytułu niezdolności do pracy.

/ okoliczność bezsporna /

W dniu 28 października 2008 roku do ZUS – u I Oddział w Ł. wpłynął formularz z dnia 13 października 2008 roku - E 205 GR nadesłany przez grecką instytucję ubezpieczeniową (...), w której potwierdzono 1419 dni ubezpieczenia wnioskodawcy w Grecji w latach 2000 – 2006.

/formularz E 205 GR – k.15-17 tom V akt ZUS/

Decyzją z dnia 16 marca 2009 roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych I Oddział w Ł. na podstawie ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2004 r. poz. 353 ze zm.), rozporządzenia Rady EWG 1408/71 w sprawie stosowania systemów zabezpieczenia społecznego w stosunku do pracowników najemnych, osób prowadzących działalność na własny rachunek oraz do członków ich rodzin, przemieszczających się we Wspólnocie (Dz.Urz.WE L 149 z 1971, ze zm.) po rozpoznaniu wniosku z dnia 18 marca 2008 roku, odmówił M. W. prawa do renty z tytułu niezdolności do pracy z polskiego ustawodawstwa z łączonych okresów ubezpieczenia w Polsce i w Grecji. Organ rentowy w uzasadnieniu decyzji wskazał, że w 10-leciu przed datą powstania niezdolności do pracy, tj. od 7 czerwca 1998 roku do
6 czerwca 2008 roku, jaki i w 10-leciu przed datą zgłoszenia wniosku, tj. w okresie od
19 marca 1998 roku do 18 marca 2008 roku został udowodniony okres ubezpieczenia w Grecji 4 lata i 7 miesięcy przebyty w latach 2002-2006.

/decyzja z dnia 16 marca 2009 roku k.83 tom V akt ZUS/

Wnioskodawca złożył do Sądu Okręgowego w Łodzi odwołanie od powyższej decyzji organu rentowego, kwestionując nieuwzględnienie pobierania zasiłku chorobowego w Grecji w okresie od dnia 21 października 2006 roku do dnia 31 lipca 2008 roku. Sprawa została zarejestrowana pod sygn. akt VIII U 1270/09.

/ okoliczność bezsporna, a nadto kopia odwołania – k.89 tom V akt ZUS /

W związku z podniesionym przez odwołującego zarzutem organ rentowy pismem z dnia 2 czerwca 2009 roku zwrócił się do greckiej instytucji ubezpieczeniowej (...) o ponowne sprawdzenie okresu ubezpieczenia wnioskodawcy przebytego na terenie Grecji.

/pismo ZUS – k.91 plik V akt ZUS/

W dniu 9 października 2009 roku do ZUS – u wpłynęła odpowiedź na pismo z dnia
2 czerwca 2009 roku, w którym grecka instytucja ubezpieczeniowa wskazała, że okres ubezpieczenia w (...), który został podany w E 205 GR z dnia 13 października 2008 roku wynika z faktycznego zatrudnienia, które zainteresowany zakończył w dniu
20 października 2006 roku. Od dnia 30 października 2005 roku do dnia 30 czerwca 2008 roku ubezpieczony pobierał zasiłek z tytułu choroby z (...). Formularz E 205 GR z dnia
13 października 2008 roku nadal obowiązuje, ponieważ okres choroby jest fikcyjny i nie jest podawany z wyjątkiem, jeśli jest uwzględniany do przyznania prawa do emerytury. W żadnym wypadku zgodnie z greckim ustawodawstwem okres ten nie jest doliczany do przyznania prawa do renty rodzinnej i inwalidzkiej.

/ pismo z dnia 30.09.2009 r. – k.103 z tłumaczeniem – k.109 tom V akt ZUS/

W dniu 21 października 2009 roku do ZUS – u wpłynęło kolejne pismo z greckiej instytucji ubezpieczeniowej (w odpowiedzi na pismo organu rentowego z dnia 2 czerwca 2009 roku), w którym wyjaśniono, że zgodnie z wewnętrznym ustawodawstwem greckim, okres zasiłku z tytułu choroby jest uznawany jako okres ubezpieczenia do przyznania prawa do emerytury, pod warunkiem, że nie są spełnione wymogi stażowe na podstawie okresu ubezpieczenia, który został przebyty przez wnioskodawcę. Jest zatem jasne, że w przypadku wnioskodawcy nie jest możliwe wystawienie formularza E 205 GR, w którym zawarty będzie okres, kiedy pobierał zasiłek z tytułu choroby.

/pismo – k.117 z tłumaczeniem – k.121 tom V akt ZUS/

Postanowieniem z dnia 3 marca 2010 roku Sąd Okręgowy w Łodzi VIII Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych umorzył postępowanie w sprawie VIII U 1270/09 z uwagi na cofnięcie odwołania przez M. W..

/odpis postanowienia – k. 137 tom V akt ZUS/

Kolejną prawomocną decyzją z dnia 31 stycznia 2011 roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych I Oddział w Ł. na podstawie ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2004 r. poz. 353 ze zm.), rozporządzenia Rady EWG 1408/71 w sprawie stosowania systemów zabezpieczenia społecznego w stosunku do pracowników najemnych, osób prowadzących działalność na własny rachunek oraz do członków ich rodzin, przemieszczających się we Wspólnocie (Dz.Urz.WE L 149 z 1971, ze zm.) po rozpoznaniu wniosku z dnia 1 kwietnia 2010 roku, odmówił M. W. prawa do renty z tytułu niezdolności do pracy z polskiego ustawodawstwa z łączonych okresów ubezpieczenia w Polsce i w Grecji. Organ rentowy w uzasadnieniu decyzji wskazał, że w dniu 15 czerwca 2010 roku otrzymał z greckiej instytucji ubezpieczeniowej (...) wniosek o rentę z tytułu niezdolności do pracy na formularzu E 204 GR. Do wniosku nie dołączono nowego formularza E 205 GR, potwierdzającego zatrudnienie ubezpieczonego na terenie Grecji. Grecka instytucja ubezpieczeniowa (...) decyzją z dnia
28 maja 2010 roku potwierdziła grecki staż ubezpieczonego bez zmian, tj. w ilości (...), tj. 4 lata i 7 miesięcy przebyty w latach 2000-2006. Nie przedłożono nowych dowodów, które miałyby wpływ na prawo do świadczenia. W związku z powyższym brak jest podstaw prawnych do przyznania renty z tytułu niezdolności do pracy.

/ decyzja – k.175 tom V akt ZUS/

W dniu 1 kwietnia 2016 roku wnioskodawca złożył wniosek o ustalenie prawa do renty z tytułu niezdolności do pracy.

/ okoliczność bezsporna /

Lekarz Orzecznik ZUS po przeprowadzeniu bezpośredniego badania wnioskodawcy i dokonaniu analizy dokumentacji medycznej, rozpoznał u niego stan po operacji guza mózgu półkuli prawej w 2007 roku i 2008 roku leczony raddio i chemioterapią z utrzymującymi się napadami padaczkowymi. Lekarz Orzecznik ZUS orzeczeniem z dnia 23 lutego 2017 roku uznał, że wnioskodawca jest całkowicie niezdolny do pracy od dnia 6 czerwca 2008 roku do dnia 31 stycznia 2020 roku.

/ orzeczenie Lekarza Orzecznika ZUS z dnia 23.02.2017r. k. 20 tom II akt ZUS, opinia lekarska z dnia 23.02.2017 roku k. 152 akt orzeczniczo-lekarskich ZUS/

Zaskarżoną decyzją z dnia 13 czerwca 2017 roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych I Oddział w Ł. na podstawie ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1383 ze zm.), rozporządzenia (WE) 883/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r., w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego (Dz.Urz.UE L 166 z 30 kwietnia 2004, ze zm., Polskie Wydanie Specjalne 2004, rozdz.5,t.5,ze zm.), rozporządzenia (WE) 987/2009 z dnia 16 września 2009r. dotyczącego wykonywania rozporządzenia (WE) 883/2004 w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego (Dz. Urz. UE L 284 z 30 października 2009r. z późn. zm.), po rozpoznaniu wniosku z dnia 1 kwietnia 2016 roku, odmówił M. W. prawa do renty z tytułu niezdolności do pracy. Organ rentowy w uzasadnieniu decyzji wskazał, że podstawę do wydania niniejszej decyzji stanowi orzeczenie Lekarza Orzecznika ZUS z dnia 23 lutego 2017 roku, w którym został ona uznany za całkowicie niezdolnego do pracy do dnia 31 stycznia 2020 roku z datą powstania niezdolności do pracy wskazaną na 6 czerwca 2008 roku. Podniesiono, że w 10-leciu od daty zgłoszenia wniosku, przesuniętym o okres pobierania greckiej renty inwalidzkiej, tj. w okresie od dnia 29 lipca 1998 roku do dnia
31 marca 2016 roku został udowodniony okres ubezpieczenia w Grecji 4 lata i 7 miesięcy. W 10-leciu przed powstaniem niezdolności do pracy tj. w okresie od dnia 6 czerwca 1998 roku do dnia 5 czerwca 2008 roku ubezpieczony udowodnił 4 lata i 7 miesięcy okresu ubezpieczenia przebytego w Grecji w latach 2000 - 2006. Ponadto niezdolność do pracy powstała po upływie 18 – miesięcy od ustania ubezpieczenia na terenie Grecji, które zakończyło się w dniu 20 października 2006 roku. W związku z powyższym wnioskodawcy nie przysługuje prawo do renty z tytułu niezdolności do pracy.

/decyzja z dnia 13 czerwca 2017 roku k.52 tom II akt ZUS/

Powyższy stan faktyczny Sąd ustalił na podstawie zgromadzonych dowodów w postaci dokumentów zawartych w aktach rentowych ZUS, w tym przede wszystkim formularza E 205 GR z dnia 13 października 2008 roku, w którym potwierdzono 1419 dni ubezpieczenia wnioskodawcy w Grecji w latach 2000 – 2006. Do okresu ubezpieczenia nie wliczono okresów pobierania zasiłków chorobowych w Grecji od dnia 21 października 2006 roku do dnia 31 lipca 2008 roku, gdyż jak wynika z informacji nadesłanej przez grecką instytucję ubezpieczeniową okres choroby jest traktowany jako okres fikcyjny i jest uwzględniany wyłącznie do przyznania prawa do emerytury. W żadnym wypadku zgodnie z greckim ustawodawstwem okres ten nie jest doliczany do przyznania prawa do renty rodzinnej i inwalidzkiej. Wobec powyższego Sąd oddalił wniosek pełnomocnika odwołującego, zgłoszony w piśmie z dnia 8 marca 2019 roku o zobowiązanie ZUS - u do zwrócenia się do (...) z wnioskiem o potwierdzenie okresów ubezpieczenia M. W. obejmującego wszystkie okresy składkowe i nieskładkowe ubezpieczonego, a w przypadku odmowy przez (...) do wskazania podstawy prawnej odmowy oraz do wskazania, czy okres pobierania zasiłku chorobowego jest okresem ubezpieczenia w świetle prawa greckiego (ze wskazaniem podstawy prawnej), w przypadku zaś odmowy przez (...) wykazania wszystkich okresów składkowych i nieskładkowych – do zobowiązania ZUS - u do ponownego przeliczenia okresów składkowych i nieskładkowych ubezpieczonego z uwzględnieniem dokumentów z (...) załączonych osobiście przez odwołującego do akt sprawy, potwierdzających okresy pobierania zasiłku chorobowego w Grecji. Okres pobierania zasiłku chorobowego – tak jak już wyżej wskazano - nie może być bowiem wykazany jako okres ubezpieczenia i nie jest doliczany do przyznania prawa do renty z tytułu niezdolności do pracy. Co istotne, wnioskodawca nie podnosił także, że legitymuje się innymi okresami ubezpieczenia w Grecji – obejmującymi okresy po wystawieniu formularza E 205 GR z dnia 13 października 2008 roku. Zatem brak było jakichkolwiek podstaw do żądania wystawienia nowego formularza E 205 GR.

Sąd uchylił nadto postanowienie o dopuszczenie dowodu z opinii biegłego specjalisty z zakresu neurochirurgii (k.8), gdyż po pierwsze, odwołujący nie kwestionował ostatecznie daty powstania niezdolności do pracy – tylko przyjęte przez ZUS okresy składkowe i nieskładkowe, a po drugie - dowód ten pozostawałby bez znaczenia dla rozpoznania sprawy, mając na uwadze treść art.477 9 § 3 1 kpc, gdyż wnioskodawca nie złożył sprzeciwu od orzeczenia Lekarza Orzecznika ZUS i sprawa nie była rozpoznawana przez Komisję Lekarską ZUS.

Sąd Okręgowy zważył, co następuje :

Odwołanie M. W. od decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych I Oddział w Ł. jest niezasadne i jako takie nie zasługiwało na uwzględnienie.

W myśl art. 57 ust 1 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2018 roku, poz. 1270 z późn. zm.) - zwanej dalej: "ustawą emerytalną", renta z tytułu niezdolności do pracy przysługuje ubezpieczonemu, który spełnił łącznie następujące warunki:

1. jest niezdolny do pracy;

2. ma wymagany okres składkowy i nieskładkowy;

3. niezdolność do pracy powstała w okresach, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 i 2, pkt 3 lit. b, pkt 4, 6, 7 i 9, ust. 2 pkt 1, 3-8 i 9 lit. a, pkt 10 lit. a, pkt 11-12, 13 lit. a, pkt 14 lit. a i pkt 15-17 oraz art. 7 pkt 1-3, 5 lit. a, pkt 6 i 12, albo nie później niż w ciągu 18 miesięcy od ustania tych okresów.

Przepisu ust. 1 pkt 3 nie stosuje się do ubezpieczonego, który udowodnił okres składkowy i nieskładkowy wynoszący co najmniej 20 lat dla kobiety lub 25 lat dla mężczyzny oraz jest całkowicie niezdolny do pracy.

Zgodnie z art. 58 ustawy emerytalnej warunek posiadania wymaganego okresu składkowego i nieskładkowe go, w myśl art. 57 ust. 1 pkt 2, uważa się za spełniony, gdy ubezpieczony osiągnął okres składkowy i nieskładkowy wynoszący łącznie co najmniej:

1) 1 rok -jeżeli niezdolność do pracy powstała przed ukończeniem 20 lat;

2) 2 lata - jeżeli niezdolność do pracy powstała w wieku powyżej 20 do 22 lat;

3) 3 lata - jeżeli niezdolność do pracy powstała w wieku powyżej 22 do 25 łat;

4) 4 lata - jeżeli niezdolność do pracy powstała w wieku powyżej 25 do 30 lat;

5) 5 lat - jeżeli niezdolność do pracy powstała w wieku powyżej 30 lat.

Okres, o kt ó rym mowa w ust. 1 pkt 5, powinien przypada ć w ci ą gu ostatniego dziesi ę ciolecia przed zg ł oszeniem wniosku o rent ę lub przed dniem powstania niezdolno ś ci do pracy; do tego dziesi ę cioletniego okresu nie wlicza si ę okres ó w pobierania renty z tytu ł u niezdolno ś ci do pracy, renty szkoleniowej lub renty rodzinnej.

Jeżeli ubezpieczony nie osiągnął okresu składkowego i nieskładkowego, o którym mowa w ust. 1, warunek posiadania wymaganego okresu uważa się za spełniony, gdy ubezpieczony został zgłoszony do ubezpieczenia przed ukończeniem 18 lat albo w ciągu 6 miesięcy po ukończeniu nauki w szkole ponadpodstawowej, ponadgimnazjalnej lub w szkole wyższej oraz do dnia powstania niezdolności do pracy miał, bez przerwy lub z przerwami nieprzekraczającymi 6 miesięcy, okresy składkowe i nieskładkowe.

Przepisu ust. 2 nie stosuje się do ubezpieczonego, który udowodnił okres składkowy, o którym mowa w art. 6, wynoszący co najmniej 25 lat dla kobiety i 30 lat dla mężczyzny oraz jest całkowicie niezdolny do pracy.

Wnioskodawca M. W. nie spełnia warunków dla przyznania polskiej renty z tytułu niezdolności do pracy w oparciu o cytowane przepisy art. 57-58 ustawy emerytalnej. Brak udowodnionego wymaganego 5-letniego okresu ubezpieczenia w 10-leciu przed zgłoszeniem wniosku i przed powstaniem niezdolności do pracy.

Zgodnie z art. 116 ust. 5 ustawy emerytalnej do wniosku w sprawie przyznania świadczeń powinny być dołączone dowody uzasadniające prawo do świadczeń i ich wysokości, określone w drodze rozporządzenia przez ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego.

Na osobie zainteresowanej ciąży zatem obowiązek przedłożenia dokumentacji wymaganej przepisami art. 116 ust. 5 cytowanej ustawy i przepisami rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 11 października 2011 r. w sprawie postępowania świadczenia emerytalno-rentowe (Dz.U. z 2011 r., nr 237, poz. 1412).

Jak wynika z akt sprawy organ rentowy uwzględnił wszystkie udokumentowane zagraniczne okresy ubezpieczenia M. W..

Wskazać należy, że dokumentem wiążącym dla Strony Polskiej jest formularz serii (...) 205 lub typu (...) oraz decyzje zagranicznych instytucji ubezpieczeniowych w zakresie potwierdzenia zagranicznego stażu pracy - co jednoznacznie wynika z przepisów unijnych.

Zgodnie zaś z zasadami wynikającymi z postanowień rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 883/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady
( WE ) nr 987/2009 z dnia 16 kwietnia 2009 r. dotyczącego wykonywania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 883/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego - zarówno polski organ rentowy jak i polski sąd pracy i ubezpieczeń społecznych nie są uprawnione do ustalania i weryfikacji okresów ubezpieczenia przebytych na terenie Grecji na podstawie zeznań zgłoszonych świadków, zaświadczeń i oświadczeń zagranicznych pracodawców lub zaświadczeń wydanych przez inne instytucje (np. podatkowe) niebędące właściwymi zagranicznymi instytucjami ubezpieczeniowymi.

Wskazać także należy, że zgodnie z art. 42 (formularze obowiązujące przy rozpatrywaniu wniosków o świadczenia) rozporządzenia Rady (EWG) nr 574/72 z dnia
21 marca 1972 r. w sprawie wykonywania rozporządzenia Rady (EWG) nr 1408/71 z dnia
14 czerwca 1971 r. w sprawie stosowania systemów zabezpieczenia społecznego w stosunku do pracowników najemnych, osób prowadzących działalność na własny rachunek oraz członków ich rodzin przemieszczających się we Wspólnocie „1. Przy rozpatrywaniu wniosku o świadczenie instytucja rozpatrująca posługuje się formularzem zawierającym w szczególności zestawienie okresów ubezpieczenia lub zamieszkania, ukończonych przez pracownika najemnego lub osobę prowadzącą działalność na własny rachunek w czasie podlegania ustawodawstwu wszystkich odnośnych Państw Członkowskich. 2. Przekazanie tych formularzy instytucji innego Państwa Członkowskiego zastępuje przekazanie dokumentów dowodowych”.

Artykuł 43 rozporządzenia Rady (EWG) nr 574/72 z dnia 21 marca 1972 r. (procedura postępowania danych instytucji przy rozpatrywaniu wniosków) stanowi natomiast, że: „1. Instytucja rozpatrująca wpisuje do formularza określonego w art. 42 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego okresy ubezpieczenia lub zamieszkania ukończone zgodnie ze stosowanym przez nią ustawodawstwem i przekazuje jeden egzemplarz formularza instytucji właściwej ds. ubezpieczenia na wypadek inwalidztwa, starości lub śmierci (emerytury i renty) każdego Państwa Członkowskiego, w której pracownik najemny lub osoba prowadząca działalność na własny rachunek byli ubezpieczeni, załączając, w odpowiednim przypadku, świadectwa pracy przedstawione przez wnioskodawcę.

2. Jeżeli jest tylko jedna inna zainteresowana instytucja, wypełnia ona wymieniony formularz wskazując:

a) okresy ubezpieczenia lub zamieszkania ukończone zgodnie ze stosowanym przez nią ustawodawstwem:

b) wysokość świadczenia, o które wnioskodawca mógłby się ubiegać za te okresy ubezpieczenia lub zamieszkania;

c) teoretyczną i rzeczywistą wysokość świadczeń obliczoną zgodnie z przepisami art. 46 ust. 2 rozporządzenia.

Tak wypełniony formularz zostaje zwrócony instytucji rozpatrującej.

Jeżeli prawo do świadczeń nabywa się przy uwzględnieniu jedynie okresów ubezpieczenia lub zamieszkania, ukończonych zgodnie z ustawodawstwem stosowanym przez instytucję drugiego Państwa Członkowskiego i jeżeli wysokość świadczenia odpowiadającego tym okresom może zostać niezwłocznie ustalona, podczas gdy ustalenie wysokości określonej w lit. c) wymaga znacznie dłuższego czasu, formularz zostaje zwrócony instytucji rozpatrującej wraz z informacjami, określonymi w lit. a) i b); wskazówki określone w lit. c) są przekazywane instytucji rozpatrującej natychmiast po ich zebraniu.

3. Jeżeli są dwie lub więcej instytucji zainteresowanych, każda z instytucji wypełnia wymieniony formularz poprzez podanie okresów ubezpieczenia lub zamieszkania ukończonych zgodnie ze stosowanym przez nią ustawodawstwem i zwraca go instytucji rozpatrującej. Jeżeli prawo do świadczeń uzyskuje się przy uwzględnieniu jedynie okresów ubezpieczenia lub zamieszkania, ukończonych zgodnie z ustawodawstwem stosowanym przez jedną lub więcej instytucji i jeżeli wysokość świadczenia odpowiadającego tym okresom może zostać ustalona niezwłocznie, podaje się ją do wiadomości instytucji rozpatrującej jednocześnie z informacją o okresach ubezpieczenia lub zamieszkania; jeżeli ustalenie wysokości świadczenia wymaga pewnego czasu, podaje się ją instytucji rozpatrującej z chwilą ustalenia.

Po otrzymaniu wszystkich formularzy zawierających informacje o okresach ubezpieczenia lub zamieszkania oraz, w odpowiednim przypadku, o kwocie lub kwotach należnych zgodnie z ustawodawstwem jednego lub więcej zainteresowanych Państw Członkowskich, instytucja rozpatrująca przekazuje jeden egzemplarz tak wypełnionego formularza każdej z zainteresowanych instytucji, które podają w nim wysokość teoretyczną i rzeczywistą świadczeń obliczoną zgodnie z przepisami art. 46 ust. 2 rozporządzenia, a następnie zwracają formularz instytucji rozpatrującej.

4. Z chwilą, gdy instytucja rozpatrująca stwierdza, po otrzymaniu informacji określonych w ust. 2 lub 3, że należy zastosować przepisy art. 40 ust. 2 lub art. 48 ust. 2 lub 3 rozporządzenia, powiadamia o tym inne zainteresowane instytucje.

5. W przypadku przewidzianym w art. 37 lit. d) rozporządzenia wykonawczego, instytucje Państw Członkowskich, których ustawodawstwu wnioskodawca podlegał, ale zwrócił się o odroczenie ustalenia świadczeń, wykazują jedynie w formularzu przewidzianym w przepisach art. 42 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego okresy ubezpieczenia lub zamieszkania ukończone przez wnioskodawcę zgodnie z stosowanym przez nie ustawodawstwem.

Wzory formularzy serii (...), w tym formularz typu E 205 zawierający generalnie jednakową treść w wersjach językowych wszystkich państw UE, zatwierdzony przez Komisję Administracyjną ds. Koordynacji (...) Zabezpieczenia (...) jest dokumentem powszechnie stosowanym we wszystkich państwach UE w ramach realizacji rozporządzeń unijnych w obszarze zabezpieczenia społecznego w zakresie przyznawania świadczeń emerytalno-rentowych.

Postanowienia rozporządzenia Rady (EWG) nr 1408/71 z dnia 14 czerwca 1971 r. w sprawie stosowania systemów zabezpieczenia społecznego w stosunku do pracowników najemnych, osób prowadzących działalność na własny rachunek oraz członków ich rodzin przemieszczających się we Wspólnocie i rozporządzenia Rady (EWG) nr 574/72 z dnia
21 marca 1972 r. w sprawie wykonywania rozporządzenia Rady (EWG) nr 1408/71, były stosowane przy załatwianiu spraw emerytalno-rentowych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych I Oddział w W. Wydział (...) Umów Międzynarodowych organ rentowy (wcześniej Zakład Ubezpieczeń Społecznych I Oddział w W. (...) Biuro (...)) od dnia 1 maja 2004 roku tj. od przystąpienia Polski do Unii Europejskiej (UE).

Uwzględniając powyższe przepisy unijne od dnia 1 maja 2004 roku formularz typu E 205 potwierdzający zagraniczne okresy ubezpieczenia i wystawiony przez właściwą zagraniczną instytucję ubezpieczeniową stał się dokumentem wiążącym dla Strony Polskiej w zakresie potwierdzenia lub odmowy potwierdzenia zagranicznych okresów ubezpieczenia, a także w zakresie uwzględnionego wymiaru zagranicznych okresów ubezpieczenia (w tym wymiaru m.in. okresów składkowych i nieskładkowych) oraz charakteru tych okresów ubezpieczenia.

Cytowane wyżej rozporządzenia unijne zostały z dniem 1 maja 2010 roku zastąpione rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 883/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego i rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 987/2009 z dnia 16 września 2009 r. dotyczącego wykonywania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 883/2004 z dnia
29 kwietnia 2004 r. w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego (Dz.U. UE L nr 284 z dnia 30.10.2009 r.).

Przy rozpatrywaniu wniosków o emeryturę lub rentę Zakład Ubezpieczeń Społecznych I Oddział, Wydział (...) Umów Międzynarodowych w W. - pełniąc funkcję instytucji kontaktowej, instytucji właściwej oraz instytucji miejsca zamieszkania - zobowiązany jest na podstawie postanowień rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 883/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. oraz art. 1, art. 2, art. 4, art. 95, a także załącznika 4 do rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 987/2009 z dnia 16 września 2009 r. do elektronicznej wymiany informacji i danych we współpracy z instytucjami właściwymi i łącznikowymi innych państw członkowskich przy użyciu dokumentów elektronicznych (...).

Zgodnie z postanowieniami art. 95 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 987/2009 z dnia 16 września 2009 r. dla wdrożenia elektronicznej wymiany danych przewidziany został okres przejściowy od dnia 1 maja 2010 roku do dnia 30 kwietnia 2012 roku.

Zgodnie z decyzją Komisji Administracyjnej nr El z dnia 12 czerwca 2009 roku w sprawie praktycznych porozumień dotyczących okresu przejściowego dla wymiany danych drogą elektroniczną, o której mowa w art. 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 987/2008 ( (...)) w okresie przejściowym mogą być stosowane dotychczasowe formularze serii (...), pod warunkiem pełnego zagwarantowania praw wnioskodawców pod rządami nowych rozporządzeń.

W okresie przejściowym obowiązuje zasada elastycznego podejścia, zgodnie z którą instytucja zobowiązana jest akceptować istotne informacje zawarte w każdym dokumencie wydanym przez inną instytucję, nawet jeśli jego forma, treść i struktura są przestarzałe.

W razie wątpliwości dotyczących praw zainteresowanych instytucja kontaktuje się z instytucją, która wydała dokument, zgodnie z zasadami dobrej współpracy.

Oznacza to, że w ww. okresie przejściowym dotychczasowe formularze unijne, w tym formularze z serii (...) 200 (w tym formularz typu E 205) będą nadal stosowane. Formularze te sukcesywnie będą zastępowane (...)ami, tj. standardowymi elektronicznymi dokumentami.

W dniu 19 października 2011 roku Komisja Administracyjna ds. Koordynacji (...) Zabezpieczenia (...) wydała decyzję nr (...) dotyczącą okresu przejściowego określonego w art. 95 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 987/2009 (2012/c 12/03) w której okres przejściowy o którym mowa w art. 93 ust. 1 cytowanego rozporządzenia zostaje przedłużony o kolejne 24 miesiące tj. do dnia 30 kwietnia 2014 roku.

W decyzji Komisji Administracyjnej ds. Koordynacji (...) Zabezpieczenia (...) nr E4 z dnia 13 marca 2014 r. dotyczącej okresu przejściowego określonego w art. 95 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (EWG ) nr 987/2009, okres przejściowy został wydłużony: dwa lata od dnia, w którym centralny system (...) będzie opracowany, sporządzony i gotowy do uruchomienia.

Cytowane przepisy prawne jednoznacznie zatem potwierdzają iż formularze typu E 205 wystawiane przez zagraniczne instytucie ubezpieczeniowe są nadal wystawiane i w związku z tym, są nadal wiążące dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS).

Przechodząc na grunt niniejszej sprawy zauważyć należy, że organ rentowy rozpatrując prawo do polskiego świadczenia uwzględnił wnioskodawcy okres podlegania ubezpieczeniu społecznemu w czasie zatrudnienia w Grecji w wymiarze 4 lata i 7 miesięcy w latach 2000 - 2006. Było to możliwe, ponieważ grecka instytucja ubezpieczeniowa potwierdziła okresy ubezpieczenia wnioskodawcy przebyte na terenie Grecji w latach 2000-2006, na wymaganym formularzu E 205 GR z dnia 13 października 2008 roku. Za pozostały sporny okres tj. okres pobierania zasiłku chorobowego w Grecji od dnia 21 października 2006 roku do dnia 31 lipca 2008 roku organ rentowy już takich informacji nie otrzymał. W związku z tym nie było możliwe - zgodnie z wnioskiem odwołującego się – aby uznać ten okres jako okres podlegania ubezpieczeniom społecznym. Co istotne, okres ten nie może być zaliczony jako okres podlegania ubezpieczeniom społecznym – gdyż z informacji nadesłanych przez grecką instytucję ubezpieczeniową wprost wynika, że w przypadku ubezpieczonego jest to okres fikcyjny – pobierania zasiłku z tytułu choroby i okres ten nie jest doliczany do przyznania prawa do renty rodzinnej i inwalidzkiej.

Odwołujący nie podnosił także w niniejszym postepowaniu, że legitymuje się innymi okresami ubezpieczenia w Grecji – po dniu wystawienia formularza E 205 GR z dnia
13 października 2008 roku.

W tej sytuacji słusznie Zakład Ubezpieczeń Społecznych odmówił wnioskodawcy przyznania prawa do renty, ponieważ nie został spełniony warunek posiadania co najmniej 5-letniego okresu składkowego i nieskładkowego w dziesięcioleciu przed dniem zgłoszenia wniosku o rentę z tytułu niezdolności do pracy oraz w 10-leciu od daty powstania niezdolności do pracy. Ponadto niezdolność do pracy ubezpieczonego powstała po upływie
18 – miesięcy od ustania ubezpieczenia na terenie Grecji, które zakończyło się w dniu
20 października 2006 roku.

W tych okolicznościach, Sąd Okręgowy nie miał podstaw do uwzględnienia odwołania ubezpieczonego i zmiany zaskarżonej decyzji organu rentowego. O ile bezspornym w sprawie był fakt, że stan zdrowia odwołującego nie pozwala mu na okresowe podjęcie zatrudnienia, o tyle należy podkreślić, że podstawą przyznania prawa do renty jest kumulatywne spełnienie wymienionych wyżej przesłanek, określonych w art. 57 -58 ustawy emerytalnej. W przypadku odwołującego taka okoliczność nie zachodzi, wobec czego prawo do renty odwołującemu nie przysługuje.

Biorąc powyższe pod uwagę, Sąd Okręgowy na podstawie art.477 14 § 1 k.p.c. orzekł o oddaleniu odwołania.

z/odpis wyroku z uzasadnieniem doręczyć pełnomocnikowi wnioskodawcy

19.06.2019r.