Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt V U 98/18

WYROK

W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Dnia 27 marca 2019 r.

Sąd Okręgowy - Sąd Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w Legnicy

w składzie:

Przewodniczący: SSO Mirosława Molenda-Migdalewicz

Protokolant: star. sekr. sądowy Katarzyna Awsiukiewicz

po rozpoznaniu w dniu 27 marca 2019 r. w Legnicy

sprawy z wniosku K. B., Urzędu Gminy C., E. R., B. S.

przeciwko Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych Oddział w L.

przy udziale P. N.

o ustalenie niepodlegania ubezpieczeniom społecznym

na skutek odwołania K. B., Urzędu Gminy C., E. R., B. S.

od decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w L.

z dnia 22 listopada 2017 r. znak (...) dot. K. B.

z dnia 22 listopada 2017 r. znak (...) dot. P. N.

z dnia 22 listopada 2017 r. znak (...) dot. E. R.

z dnia 22 listopada 2017 r. znak (...) dot. B. S.

I.  zmienia decyzję Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w L. z dnia 22 listopada 2017 r. znak (...) i ustala, że K. B. nie podlegał obowiązkowym ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowemu i wypadkowemu w okresie od 01 czerwca 2016 r. do 31 grudnia 2016 r. jako zleceniobiorca u płatnika składek Urzędu Gminy C.,

II.  zmienia decyzję Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w L. z dnia 22 listopada 2017 r. znak (...) i ustala, że E. R. nie podlegała obowiązkowym ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowemu i wypadkowemu w okresie od 02 stycznia 2014 r. do 31 grudnia 2014 r., od 02 stycznia 2015 r. do 31 grudnia 2015 r. i od 01 stycznia 2016 r. do 31 grudnia 2016 r. jako zleceniobiorca u płatnika składek Urzędu Gminy C.,

III.  zmienia decyzję Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w L. z dnia 22 listopada 2017 r. znak (...) i ustala, że B. S. nie podlegał obowiązkowym ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowemu i wypadkowemu w okresie od 02 stycznia 2014 r. do 31 grudnia 2014 r., od 02 stycznia 2015 r. do 31 grudnia 2015 r., od 01 stycznia 2016 r. do 31 grudnia 2016 r. jako zleceniobiorca u płatnika składek Urzędu Gminy C.,

IV.  oddala odwołanie od decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w L. z dnia 22 listopada 2017 r. znak (...) dot. P. N.,

V.  zasądza od Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w L. na rzecz Urzędu Gminy C. kwotę 360 zł tytułem zwrotu kosztów zastępstwa procesowego.

SSO Mirosława Molenda-Migdalewicz

Sygn. akt V U 98/18

UZASADNIENIE

Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w L. wydał decyzję
nr (...) którą ustalił, że K. B. podlega obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowym i wypadkowemu w okresie od dnia 1 czerwca 2016 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. jako zleceniobiorca u płatnika składek Urząd Gminy C.. Jednocześnie Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w L. ustalił K. B. podstawę wymiaru składek na obowiązkowe ubezpieczenia emerytalne, rentowe, wypadkowe i zdrowotne za okres czerwiec-grudzień 2016 r. w kwocie 600 zł na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz ubezpieczenia wypadkowe i w kwocie 532,44 zł na ubezpieczenie zdrowotne.

Ponadto ustalił wysokość składki na ubezpieczenie zdrowotne na kwotę 47,92 zł.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w L. wydał również decyzję
nr (...) którą ustalił, że E. R. podlega obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowym i wypadkowemu w okresach: od dnia 2 stycznia 2014 r. do dnia 31 grudnia 2014 r., od dnia 2 stycznia 2015 r. do dnia 31 grudnia 2015 r. oraz od dnia 1 stycznia 2016 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. jako zleceniobiorca u płatnika składek Urząd Gminy C.. Jednocześnie Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w L. ustalił E. R. podstawę wymiaru składek na obowiązkowe ubezpieczenia emerytalne, rentowe, wypadkowe i zdrowotne za okres od stycznia 2014 r. do grudnia 2016 r. w kwocie 300 zł na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz ubezpieczenia wypadkowe
i w kwocie 266,22 zł na ubezpieczenie zdrowotne. Ponadto ustalił wysokość składki
na ubezpieczenie zdrowotne na kwotę 23,96zł.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w L. wydał również decyzję
nr (...) którą ustalił, że B. S. podlega obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowym i wypadkowemu w okresach:
od dnia 2 stycznia 2014 r. do dnia 31 grudnia 2014 r., od dnia 2 stycznia 2015 r. do dnia
31 grudnia 2015 r. oraz od dnia 1 stycznia 2016 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. jako zleceniobiorca u płatnika składek Urząd Gminy C.. Jednocześnie Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w L. ustalił B. S. podstawę wymiaru składek na obowiązkowe ubezpieczenia emerytalne, rentowe, wypadkowe i zdrowotne
za okres od stycznia 2014 r. do grudnia 2014 r. w kwocie 500 zł na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz ubezpieczenia wypadkowe i w kwocie 443,70 zł na ubezpieczenie zdrowotne. Nadto ustalił wysokość składki na ubezpieczenie zdrowotne na kwotę 39,93 zł. Jednocześnie ustalił B. S. podstawę wymiaru składek na obowiązkowe ubezpieczenia emerytalne, rentowe, wypadkowe i zdrowotne za okres od stycznia 2015 r.
do grudnia 2016 r. w kwocie 1.000 zł na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz ubezpieczenia wypadkowe i w kwocie 887,40 zł na ubezpieczenie zdrowotne. Ponadto ustalił wysokość składki na ubezpieczenie zdrowotne na kwotę 79,87 zł.

W uzasadnieniu przedmiotowych decyzji organ rentowy wskazał, że płatnik składek Urząd Gminy C. w ramach prowadzonej działalności zatrudniał osoby na podstawie umów nazwanych umowami o dzieło oraz wypłacał tym osobom wynagrodzenia. Umowy zawierane były na okresy roczne od stycznia do 31 grudnia danego roku. Za wykonywanie czynności określonych w umowie, przysługiwało wynagrodzenie płatne miesięcznie
na podstawie list płac na wskazany rachunek bankowy. Na przedmiot umów składały
się czynności, które osoby w ramach zawartych umów wykonywały pod nadzorem
we wskazanym przez zleceniodawcę miejscu i czasie. Wykonanie zleconych prac wymagało współpracy z innymi osobami. W ramach zawartych umów cywilnoprawnych, ubezpieczeni zobowiązali się na zlecenie zamawiającego do opracowaniu własnego autorskiego programu artystycznego oraz do prowadzeniu zespołów folklorystycznych i ich obsłudze instrumentalnej. Osoby na wykonywane prace w ramach zawartych umów nie udzielały rękojmi lub gwarancji. Organ zauważył, że według złożonych zeznań, ubezpieczeni
na podstawie zawartych umów przygotowywali prowadzone przez siebie zespoły ludowe
do występów i razem z zespołami występowali na uroczystościach organizowanych przez płatnika składek. Szczegóły występów ustalane były w trakcie trwania umów z kierownikami zespołów przed wykonaniem konkretnego występu. Wynagrodzenie przysługujące
na podstawie zawartych umów ustalone zostało w stawce miesięcznej i nie było uzależnione od ilości prób z zespołami lub ilości występów. Ponadto organ ustalił, że osoby wykonujące pracę na podstawie umowy cywilnoprawnej, nie miały wpływu na treść zawieranych umów. Według złożonych zeznań, poza zawartą umową o dzieło nie były sporządzane
inne dokumenty, w tym potwierdzające wykonanie lub przyjęcie dzieła. Organ wskazał,
że wykonanie umowy polegało na podjęciu ciągu czynności, które nie prowadziło
do zindywidualizowanego rezultatu. Ponadto organ nadmienił, że na wykonane prace
nie udzielano rękojmi lub gwarancji. Wobec powyższego, płatnik składek winien dokonać zgłoszenia zleceniobiorców do ubezpieczeń społecznych ( emerytalnego, rentowych, wypadkowego ) i ubezpieczenia zdrowotnego z tytułu wykonywania umowy cywilnoprawnej.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w L. wydał decyzję
nr (...) którą ustalił, że P. N. podlega obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowym i wypadkowemu w okresach od dnia 1 kwietnia 2013 r. do dnia 13 lipca 2014 r., od dnia 25 stycznia 2016 r. do dnia 29 lutego 2016 r., od dnia 1 lipca 2016 r. do dnia 4 lipca 2016 r. jako zleceniobiorca u płatnika składek Urząd Gminy C..

Jednocześnie Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w L. ustalił P. N. podstawę wymiaru składek :

- za okres kwiecień 2013 r. do czerwca 2014 r. w kwocie 340 zł na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz ubezpieczenia wypadkowe i w kwocie 301,72 zł na ubezpieczenie zdrowotne. oraz ustalił wysokość składki na ubezpieczenie zdrowotne na kwotę 27,15 zł.

- za miesiąc lipiec 2014 r. w kwocie 142,58 zł na obowiązkowe ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz ubezpieczenia wypadkowe i w kwocie 323,94 zł na ubezpieczenie zdrowotne. oraz ustalił wysokość składki na ubezpieczenie zdrowotne na kwotę 29,15 zł.

- za miesiąc styczeń 2016 r. w kwocie 83,55 zł na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz ubezpieczenia wypadkowe i w kwocie 360,60 zł na ubezpieczenie zdrowotne oraz ustalił wysokość składki na ubezpieczenie zdrowotne na kwotę 32,45 zł.

- za miesiąc luty 2016 r. w kwocie 370,00 zł na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz ubezpieczenia wypadkowe i w kwocie 328,34 zł na ubezpieczenie zdrowotne oraz ustalił wysokość składki na ubezpieczenie zdrowotne na kwotę 29,55 zł.

- za miesiąc lipiec 2016 r. w kwocie 47,74 zł na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz ubezpieczenia wypadkowe i w kwocie 364,62 zł na ubezpieczenie zdrowotne , a ponadto ustalił wysokość składki na ubezpieczenie zdrowotne na kwotę 32,82 zł.

W uzasadnieniu przedmiotowej decyzji organ rentowy wskazał, że płatnik składek Urząd Gminy w C. nie zgłosił do ubezpieczeń społecznych (emerytalnego, rentowych, wypadkowego) P. N. zatrudnionego na podstawie umowy zlecenia
w okresach: 1 kwietnia 2013r. do 13 lipca 2014r. od 25 stycznia 2016r. do 29 lutego .2016r., od 1 lipca 2016r. do 4 lipca 2016r. oraz nie zadeklarował składek na ww. ubezpieczenia
w okresach od kwietnia 2013r. do lipca 2014r., od stycznia 2016r. do lutego 2016r. oraz za lipiec 2016r. Organ rentowy podniósł, że P. N. świadczył usługi w ramach zawartej umowy zlecenia w okresach: od 1 kwietnia 2013r. do 13 lipca 2014r.,
od 25 stycznia 2016r. do 29 lutego 2016r., od 1 lipca 2016r. do 4 lipca 2016 r. Organ rentowy dodał, że przedmiotem umowy była konserwacja i obsługa samochodu pożarniczego S. w Ochotniczej Straży Pożarnej w J.. Za wykonywanie czynności określonych w umowie, ubezpieczony otrzymywał wynagrodzenie miesięczne płatne na podstawie zbiorczego zestawienia wynagrodzeń. Organ rentowy nadmienił, że przesłuchana
na okoliczność zawarcia umowy zlecenia z P. N. pracownik Urzędu Gminy
w C. K. G. zeznała: „P. N. pomimo złożonych oświadczeń
nie poinformował Urzędu Gminy o rozwiązaniu umowy o pracę oraz o urlopach bezpłatnych udzielonych mu przez pracodawcę, a mających wpływ na obowiązek deklarowania składek
na ubezpieczenia społeczne z tytułu zawartej umowy zlecenia z Urzędem Gminy. Informacje o braku ubezpieczeń zostały przekazane przez P. N. już w toku prowadzonej kontroli przez ZUS. Z uwagi na brak informacji o braku ubezpieczeń społecznych P. N. zgłoszono go wyłącznie do ubezpieczeń zdrowotnych i zgodnie ze zgłoszeniem deklarowano składki wyłącznie na ubezpieczenie zdrowotne.” Wobec powyższego organ uznał, że płatnik składek winien zgłosić do ubezpieczeń społecznych (emerytalnego, rentowych, wypadkowego) P. N. w okresach: l kwietnia 2013r. do 13 lipca 2014r., od 25 stycznia 2016r. do 29 lutego 2016 r., od l lipca 2016r. do 4 lipca 2016r. z tytułu wykonywania umowy zlecenia. Organ rentowy dodał, że P. N. w okresach wykonywania umowy zlecenia, nie posiadał innych tytułów rodzących obowiązek ubezpieczeń społecznych.

Płatnik składek oraz ubezpieczeni B. S., E. R. oraz K. B. odwołali się od przedmiotowych decyzji.

Wnieśli o ich zmianę poprzez stwierdzenie, że ubezpieczeni nie podlegają obowiązkowym ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowym, wypadkowemu w okresach wskazanych w skarżonych decyzjach jako zleceniobiorcy u płatnika składek, a tym samym ustalenia ZUS dotyczące podstawy wymiaru składek na obowiązkowe ubezpieczenia emerytalne, rentowe, wypadkowe wobec ubezpieczonych nie znajdują uzasadnienia prawnego i faktycznego. Nadto płatnik składek wniósł o zasądzenie kosztów postępowania w tym kosztów zastępstwa procesowego według norm przepisanych.

W uzasadnieniu odwołania od decyzji nr (...) płatnik składek wskazał, że ubezpieczony P. N. świadczył usługi w ramach zawartej umowy zlecenia w okresach 1 kwietnia 2013 r. do 13 lipca 2014 r., od 25 stycznia 2016 r.
do 29 lutego 2016 r. oraz od 1 lipca 2016 r. do 4 lipca 2016 r. Przedmiotem umowy
była konserwacja i obsługa samochodu pożarniczego S. w Ochotniczej Straży Pożarnej
w J.. Za wykonanie powyższych czynności ubezpieczony otrzymywał wynagrodzenie miesiące płatne na podstawie zbiorczego zestawienia. Płatnik składek wskazał, że zawierając umowę zlecenia ubezpieczony złożył stosowne oświadczenie
o zatrudnieniu na umowę o prace w innym podmiocie. Na tej podstawie płatnik odprowadzał za ubezpieczonego składki na ubezpieczenie zdrowotne. W toku kontroli płatnika przez organ w lipcu 2017 r. ubezpieczony oświadczył, że jego dotychczasowy stosunek pracy został rozwiązany, jak również potwierdził, że w trakcie zatrudnienia korzystał z urlopów bezpłatnych, udzielanych mu przez pracodawcę. Na tej podstawie organ wydał zaskarżaną decyzję. Płatnik podniósł, że w jego ocenie nie sposób zgodzić się z zaprezentowanym w niej stanowiskiem organu. Płatnik nadmienił, że opierał się na dotychczasowym oświadczeniu ubezpieczonego, w którym ubezpieczony deklarował fakt zatrudnienia.
Na tej podstawie zgłosił go do ubezpieczenia zdrowotnego i z tego tytułu odprowadzał stosowne składki. W ocenie płatnika to do ubezpieczonego należał obowiązek w przekazaniu informacji o zmianie swojej sytuacji pracowniczej. Wobec nie dokonania powyższej czynności przez ubezpieczonego, płatnikowi nie sposób przypisać winy w zaniechaniu realizacji obowiązku zgłoszenia ubezpieczonego do ubezpieczenia emerytalnego, rentowego
i wypadkowego, a następnie odprowadzenia z tego tytułu składek. Płatnik podkreślił, że skoro to ubezpieczony nie wykazał się frasobliwością i odpowiedzialnością we wskazanym zakresie i nie przekazał płatnikowi stosownej informacji, obciążenie płatnika skutkami takiego nieprawidłowego działania ubezpieczonego nie można uznać za działanie zasadne
i sprawiedliwe ze strony organu, a tym samym wymaga podjęcia przez płatnika stosownej obrony prawnej.

W uzasadnieniu odwołań od decyzji (...), (...) płatnik składek wskazał, że ustalenia dokonane przez organ, stanowiące podstawę zaskarżonej decyzji, w wielu przypadkach nie odnosiły się
do konkretnego ubezpieczonego, lecz dotyczyły sytuacji różnych osób. Organ w sposób swobodny przywołał zeznania przesłuchiwanych, przy czym nie wskazał jak treść tych zeznań odnosi się do konkretnego ubezpieczonego. Organ w sposób nieuprawniony arbitralnie przyjął domniemanie, że okoliczność przedstawiona przez inną osobę i odnosząca się bezpośrednio do tej osoby, obejmuje również właściwego ubezpieczonego, mimo
że w istocie między tymi osobami nie zachodzi żaden związek formalny lub faktyczny. Równocześnie organ nie wskazał ,żeby uzyskał wyjaśnienia określonej okoliczności bezpośrednio od właściwego ubezpieczonego. Równocześnie płatnikowi trudno było wyinterpretować z treści decyzji, jaki charakter należy nadać zeznaniom tych osób -
w szczególności czy należy ich traktować jako świadków, czy też jako domniemanych współuczestników postępowania. Płatnik wskazał na wadliwość dokonanych przez organ ustaleń faktycznych w niniejszej sprawie, bowiem nie dotyczyły one jedynie sytuacji konkretnego ubezpieczonego, ale obejmowały inne osoby lub grupę innych osób, które nie mają związku ze sprawą. Płatnik wskazał, że nawet bez potrzeby dokonywania pogłębionych dywagacji prawnych warunek indywidualności nie został przez organ dostatecznie zachowany, a tym samym wydana przez niego decyzje nie powinny ostać się w obrocie prawnym w dotychczasowym kształcie. Nadto płatnik składek wskazał, że w ramach umów ubezpieczeni zobowiązali się opracować własne, autorskie programy artystyczne i zapewnić instrumentalną obsługę jego wykonania przez zespoły folklorystyczne - tym samym przedmiot umowy został określony w sposób możliwy do wyodrębnienia. Wskazane programy były opracowywane z uwzględnieniem bieżących potrzeb płatnika, które
to wynikały z harmonogramu lokalnych wydarzeń , przedstawionych i ustalonych przez płatnika . Dlatego też programy były przygotowywane pod kątem planowanych w danym roku okoliczności społecznych i z uwzględnieniem ich charakteru - stąd też efektem tych prac były utwory muzyczne i sceniczne o charakterze autorskim, przygotowywane przez ubezpieczonych. Równocześnie z przygotowaniem dzieł płatnik wiązał ich publiczną prezentację, która nie byłaby możliwa bez odpowiedniej oprawy instrumentalnej. Stąd też wynikała konieczność nadania dziełom odpowiedniego brzmienia poprzez wykorzystanie przez ubezpieczonych instrumentów muzycznych, a która to czynność została sformułowana w zawartych między stronami umowach o dzieło pod pojęciem „obsługi instrumentalnej". Tym samym należy wyraźnie podkreślić, że pod wskazanym zwrotem w umowach strony rozumiały działanie ubezpieczonych polegającego na nadaniu muzycznego brzmienia przygotowanego wcześniej przez ubezpieczonych autorskiego programu artystycznego, w celu jego prezentacji. Płatnik podkreślił, że nie oczekiwał, aby ww. programy określoną formę materialną, która podlegałaby przekazaniu mu przez ubezpieczonych. Wynikało to m.in. z faktu, że ze względu na autorski charakter programów, dzieła nie mogłoby być zrealizowane przez podmiot inny niż ubezpieczeni, w sposób gwarantujący ich poprawność i utrzymanie właściwego charakteru występu. Sam płatnik również nie ma przymiotów umożliwiających mu realizację programu we własnym zakresie. W istocie, dla płatnika najważniejszy był efekt w postaci publicznej prezentacji wskazanych programów w ustalonym uprzednio przez strony miejscu i czasie, między innymi w celu promocji Gminy C.. Publiczna prezentacja programów pozwalała nie tylko potwierdzić wykonanie dzieł, ale również ocenić ich jakość, również w oparciu o reakcje publiczności. Mając na uwadze, że występy te spotykały się z pozytywnym przyjęciem ze strony płatnika i słuchaczy, a dodatkowo miały charakter okolicznościowy, autorski i promocyjny, w ocenie płatnika było to wystarczające do stwierdzenia poprawności wykonania dzieł.

W odpowiedzi organ wniósł o oddalenie odwołań oraz o zasądzenie kosztów zastępstwa procesowego wg norm przepisanych.

W uzasadnieniu wskazał na te same przyczyny co w skarżonych decyzjach.

Sąd ustalił następujący stan faktyczny sprawy :

Urząd Gminy C. w ramach swoich obowiązków zajmuje się organizacją wydarzeń kulturalnych na obszarze gminy.

Do grudnia 2015 r. komórką organizacyjną odpowiedzialną za organizowanie imprez kulturalnych był dział ds. oświaty, kultury i sportu.

Od grudnia 2015 r. zmieniła się struktura organizacyjna urzędu i stworzono dział ds. kultury i promocji.

W ramach prowadzonej działalności kulturalnej Urząd Gminy C. zawierał umowy o dzieło, których przedmiotem było wykonanie własnego, autorskiego programu artystycznego przez m.in. ubezpieczonych B. S., E. R. oraz K. B.. Treść umów konsultowana była z radcą prawnym. Kierownicy zespołu przed jej podpisaniem musieli się z nią zapoznać. Treść umowy o dzieło nie była uzgadniana z kierownikami zespołu, ale po przeczytaniu tych umów mogli wnieść uwagi. Umowy te były w treści standardowe . Wpisywane w nich byli tylko nazwy zespołów folklorystycznych , którymi mieli kierować odwołujący się .

Do grudnia 2015 r. osobami, które w Urzędzie Gminy C. były odpowiedzialne
za podpisywanie ww. umów były J. T. oraz A. K. (1). Od grudnia 2015 r. podpisywanie umów o dzieło w imieniu Urzędu Gminy w C. – jako osoby pełniącej funkcję kierownika działu ds. kultury i promocji - należało do obowiązków A. K. (2).

Na terenie gminy C. działa obecnie 7 zespołów folklorystycznych. W ostatnich latach powstały dwa zespoły. Członkowie zespołów folklorystycznych z wyjątkiem kierowników nie otrzymują żadnego wynagrodzenia. Urząd Gminy raz w roku jednemu zespołowi może przekazać tytułem dotacji na działalność kwotę 2.000 zł. Każdy zespół
na taką dotację musi czekać 7 lat. Zespoły folklorystyczne działające na terenie gminy są to zespoły amatorskie . Członkowie tych zespołów organizują stroje we własnym zakresie. Urząd Gminy – w spornych okresach - zawierał umowy o dzieło jedynie z kierownikami ww. zespołów. Kierownicy zespołów muszą tworzyć melodię i napisać do niej słowa. Melodie i słowa są dopasowane do możliwości wokalnych członków zespołu , które są zróżnicowane z uwagi na wiek , barwy głosu itp. Piosenki ,które tworzą kierownicy
są piosenkami okolicznościowymi Często komponowane są na jubileusze zespołu, na dożynki i święta ludowe, jasełka , Dzień Babci i Dzień Dziadka., Dzień Strażaka , święto szkoły itp. uroczystości istotne dla mieszkańców danej wsi .

W ciągu roku zespoły mogą wystąpić nawet po 10 razy każdy. Gmina C. obejmuje 23 sołectwa, które organizują też dożynki, na których zespoły folklorystyczne również występują. Zespoły wyjeżdżają również na konkursy i występują poza terenem gminy
w ramach promocji Gminy C.. Terminy występów są odgórnie ustalane,ale są też imprezy niezaplanowane. Czasami członkinie zespołu same zgłaszają, że jest możliwe wzięcia udziału w imprezie poza gminą, że jest jakiś konkurs i zwracają się o zapewnienie przez gminę możliwości dojazdu. Członkowie zespołu sami wychodzą z inicjatywą występów
poza program imprez artystycznych przygotowany przez dział promocji urzędu.

W każdym roku kierownik zespołu folklorystycznego musi przygotować nowy program artystyczny. Kierownicy zespołów przygotowują także taniec, nie są to rozbudowane formy taneczne, gdyż większość członków zespołów folklorystycznych to osoby starsze. Kierownicy zespołów muzycznych nie mają obowiązku składania sprawozdań z postępów zespołów przed otrzymaniem wynagrodzenia miesięcznego na podstawie umowy o dzieło. Rezultat ich prac
i efekt jest widocznych podczas występów, gdyż zespół prezentuje program artystyczny. Prezentacja każdego zespołu w wydarzeniach kulturalnych zaplanowanych przez Urząd Gminy w C. to występ ok. 20 minutowy. W ciągu roku każdy zespół przedstawia około 8 nowych programów artystycznych. W gminie jest zawsze gminne kolędowanie, jarmark wielkanocny. Zespoły też wyjeżdżają poza teren gminy, aby promować gminę
- bo otrzymują zaproszenia. Każdy zespół posiada budżet ok. 1.000 zł przekazywanych przez wójta gminy na ten cel. Opłacane są faktury transportowe do tej wysokości.

Stałymi punktami programów artystycznych są występy z nowymi programami w czerwcu na dniach doradztwa rolniczego i w lipcu na festiwalu (...) pod K.. W dniu w którym festiwal ten jest w C. prezentują się wszystkie zespoły folklorystyczne z terenu Gminy C..

Zespoły też bardzo często biorą udział w zakończeniach lub rozpoczęciach roku kalendarzowego.. Podczas tych występów są zawsze prezentowane utwory muzyczne najczęściej śpiewane, które są przygotowane lub zmodyfikowane przez kierowników muzycznych.

Program artystyczny jest przypisany do zespołu dla którego to był stworzony. Nie korzystają z nich inne zespoły. Prawa autorskie z programów artystycznych poszczególnych zespołów folklorystycznych nigdy nie były przenoszone na rzecz Gminy C.. Nie zdarzyło się nigdy tak, że program jednego zespołu był prezentowany przez inny zespół. Programy artystyczne są bardzo zindywidualizowane, bo każdy z zespołów prezentuje inny poziom artystyczny ,wokalny i możliwości ruchowe.

W programach artystycznych zespołów jest prezentowany folklor z miejsc z których przyjechali na teren gminy C. tj. z (...) lub z dawnej Jugosławii

Dowód:

- dokumenty w aktach ZUS w tym: umowy o dzieło, umowy zlecenia oraz zaświadczenia
o uzyskanych dochodach;

-przesłuchanie świadka K. G., e-protokół z dnia 17 września 2018 r. 00:21:24 i nast.
( k.96v-97v );

- przesłuchanie świadka A. K. (2), e-protokół z dnia 17 września 2018 r. 00:58:43 i nast.
( k.97v-98v );

- przesłuchanie świadka J. T., e-protokół z dnia 23 stycznia 2019 r. 00:38:54 i nast. ( k.125-126 );

Wnioskodawca K. B. prowadził zespół (...)
w N. w skład którego wchodziły bardzo uzdolnione panie w starszym wieku ,ale uzdolnione wokalnie , które w latach 60-tych śpiewały w chórkach dla solistów podczas festiwalu w Z. i K..

Zespół (...)dopiero był tworzony, kiedy wnioskodawca przejął nad nim kierownictwo. Wnioskodawca zajmował się akompaniamentem instrumentalnym
dla ok. 20 osób.

Spotkania odbywały się raz w tygodniu. Gdy wnioskodawca zaczął pracować z zespołem to zaproponował , aby zespół śpiewał stare ,zapomniane melodie. Wnioskodawca starał się odszukać stare piosenki i melodie, a jeżeli się nie dało to z tego co ktoś pamiętał i zanucił tworzył muzykę i dopracowywał koniec melodii i tekstu.

Wnioskodawczyni E. R. prowadzi zespół muzyczny (...)w S.. Wnioskodawczyni akompaniuje zespołowi w trakcie prób i występów. W spornym okresie i aktualnie próby odbywały się 2 razy w miesiącu, ale przed występem próby są częstsze. Do maja 2016 r. odbywały się w prywatnym mieszkaniu jednej z członkiń zespołu, jak była pogoda to na zewnątrz.


W tym zespole jest taka wypracowana zasada, że wnioskodawczyni proponuje utwory które będą wykonywane. Zdarza się, że panie które pochodzą z (...) pamiętają jakieś dawne utwory, Wtedy członkini zespołu, która pamięta utwór pisze wnioskodawczyni tekst i śpiewa piosenkę , następnie wnioskodawczyni to nagrywa, a później opracuje to pod względem muzycznym dopasowując do tonacji i możliwości wokalnych zespołu. Czasami wnioskodawczyni korzysta z piosenek z internetu, czasami tworzenie piosenek to praca zespołowa. Wnioskodawczyni stworzyła razem z członkami zespołu tekst na uroczystość związaną z otrzymaniem przez zespół nowych otrzymaniem nowych strojów. Wnioskodawczyni nie układa nowych melodii, ale słowa do melodii. Stara się dopasować słowa do melodii, a melodię do tonacji i możliwości zespołu.

Zespół (...)ma nagraną jedną płytę. Była nagrana na 10-lecie zespołu.

Wnioskodawca B. S. prowadził zespół muzyczny (...) w S.. W spornym okresie wnioskodawca pisał słowa i melodie. Utwory, które stworzył, to były utwory dla ww. zespołu. Wnioskodawca prowadzi jeszcze inny zespół (...)
z P.i K.. Zespoły prowadzone przez wnioskodawcę mają nagrane płyty
na których są jego kompozycje. Są tam też kompozycje, które wybrał i dopasował tonacyjnie do zespołu, albowiem zadaniem odwołującego się jest dobór odpowiednich piosenki, które mieszczą się w skali wokalnej zespołu. Wnioskodawca napisał m.in. marsz, który jest grany gdy zespół schodzi ze sceny, który jest zawsze przez niego grany jak publiczność klaszcze. W zespole(...)jest ok. 7 osób. W latach 2014 -2016 było 13 osób. W (...) jest zupełnie inny rodzaj folkloru niż w innych zespołach folklorystycznych na terenie Gminy C. . Prezentowany jest folklor z byłej Jugosławii , skąd przyjechała większość mieszkańców wsi . W zespole piosenki śpiewane są też po jugosłowiańsku. Czasami w piosence jedna zwrotka jest w tym języku, a czasami cała piosenka.

Każda wioska ma swoją specyficzną kulturę.

Zespół (...)działa już przez 30 lat.

Wnioskodawca z każdym z prowadzonych zespołów folklorystycznych nagrał po jednej płycie , które na występach rozdawane są za darmo w ramach promocji GminyC. .

Taka sytuacja z formą promocji gminy ma miejsce też w innych zespołach folklorystycznych . Ich płyty nie są sprzedawane .

Dowód:

- przesłuchanie wnioskodawcy K. B., e-protokół z dnia 23 stycznia 2019 r. 01:10:10 i nast. ( k.126-126v );

- przesłuchanie wnioskodawczyni E. R., e-protokół z dnia 23 stycznia 2019 r. 01:33:55 i nast. ( k. 126v-127 );

- przesłuchanie wnioskodawcy B. S., e-protokół z dnia 23 stycznia 2019 r. 01:33:55 i nast. ( k. 127-127v ).

Ubezpieczony P. N. od kilku lat raz do roku zawiera z Urzędem Gminy C. w styczniu każdego roku umowę zlecenia.

Przedmiotem ww. umów jest konserwacja i obsługa samochodu pożarniczego w J..

W okresie od 15 września 2008 r. do 31 marca 2013 r. ubezpieczony P. N. był zatrudniony w P.H.U. (...) z siedzibą w S. (...), na umowę
o pracę na stanowisku kierowcy.

Od 3 marca 2013 r. do 3 sierpnia 2014 r. ubezpieczony P. N. figurował
w Powiatowym Urzędzie Pracy w L. filia w C., jako bezrobotny z prawem
do zasiłku od 11 czerwca 2013 r. do 10 czerwca 2014 r. W powyższym okresie nie składał
w PUP żadnych pisemnych oświadczeń o osiąganiu bądź nie osiąganiu dochodów.
W momencie rejestracji był pouczony o składaniu pisemnego oświadczenia o osiąganych przychodach bądź podjętej pracy w terminie 7 dnia uzyskania przychodu bądź podjęcia pracy. Płatnik składek nie miał ze strony ubezpieczonego, żadnej informacji, że jego sytuacja
w zakresie zatrudnienia uległa w ww. okresie zmianie.

W okresie od 14 lipca 2014 r. do 30 czerwca 2016 r. ubezpieczony był zatrudniony
na pełny etat w (...) , usługi sprzętem budowlanym M. Z. w R. na stanowisku kierowcy samochodu ciężarowego.

Następnie w okresie od 5 lipca 2016 r. do 31 grudnia 2017 r. ubezpieczony
był zatrudniony na pełen etat w (...) J. M. na stanowisku kierowcy a w okresie od 1 stycznia 2018 r. do 5 stycznia 2018 r. był zatrudniony na stanowisku kierowcy samochodu ciężarowego dmc pow. 3,5 t.

W okresie zatrudnienia w (...) J. M. ubezpieczony nie korzystał z urlopów bezpłatnych.

W Urzędzie Gminy C. zasadą jest, że gdy zmieniają się okoliczności np. zmienia się rodzaj pojazdu lub zmienia się stawka wynagrodzenia wówczas umowa jest aneksowana. Po podpisaniu umowy zlecenia czy innej umowy wręczany jest wzór oświadczenia, które wypełnia strona umowy w zakresie tego czy nie jest zatrudniona u innego pracodawcy. Później umowa z tym oświadczeniem jest przekazywana do innego działu - księgowego, który sporządza kopię tych umów i oświadczeń. Pozostałymi sprawami związanymi zgłaszaniem do ubezpieczenia społecznego zajmuje się księgowość. Nie informuje się osób podpisujących umowy zlecenia o konieczności składania oświadczeń w przypadku zmiany pracodawcy lub ustania stosunku pracy.

Dowód:

- pismo Powiatowego Urzędu Pracy w C. z dnia 22 października 2018 r.( k. 119-121v );

- pismo firmy (...) z dnia 2 października 2018 r.( k. 109 );

- świadectwa pracy P. N. z dnia 31 marca 2013 r.,1 lipca 2016 r., 5 stycznia 2018 r.
( k.103-107 );

- przesłuchanie świadka R. L., e-protokół z dnia 23 stycznia 2019 r 00:14:41 i nast. ( k. 124v-125 );

- przesłuchanie ubezpieczonego P. N., e-protokół z dnia 17 września 2018 r. 01:59:53 i nast. ( k.99-99v ).

Sąd zważył co następuje :

Odwołania K. B., E. R. oraz B. S. zasługiwały na uwzględnienie.

Jak wynika z art. 6 ust. l pkt 4 i art. 12 w zw. z art. 13 pkt 2 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym
oraz ubezpieczeniu wypadkowemu - podlegają od dnia oznaczonego w umowie jako
dnia rozpoczęcia jej wykonywania do dnia rozwiązania lub wygaśnięcia tej umowy -
osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej są osobami wykonującymi pracę na podstawie umowy zlecenia.

Odnosząc się do argumentów zawartych w odwołaniach od decyzji (...) oraz (...) na wstępie wskazać należy, że zgodnie z treścią art. 627 k.c. przez umowę o dzieło przyjmujący zamówienie zobowiązuje się do wykonania oznaczonego dzieła, a zamawiający do zapłaty wynagrodzenia. Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 19 kwietnia 2016 r., ( II UK 184/15, Legalis numer 1460781 ) wskazał, że umowa o dzieło jest konsensualna, wzajemna, w której przyjmujący zamówienie zobowiązuje się do osiągnięcia w przyszłości indywidualnie oznaczonego, samoistnego, obiektywnie możliwego, a subiektywnie pewnego rezultatu pracy ludzkiej o charakterze materialnym lub niematerialnym. Sąd Najwyższy dodał, że pomijając wątpliwości co do uznawania za dzieło rezultatów niematerialnych nieucieleśnionych, rezultatem nieucieleśnionym nie może być sama czynność, a jedynie wynik tej czynności. Dzieło musi bowiem istnieć w postaci postrzegalnej, pozwalającej nie tylko odróżnić
je od innych przedmiotów, ale i uchwycić istotę osiągniętego rezultatu. Stosunek prawny wynikający z umowy o dzieło nie ma charakteru zobowiązania trwałego ( ciągłego ).
W wyroku z dnia 18 czerwca 2003 r., ( II CKN 269/01, Legalis numer 60319 )
Sąd Najwyższy wyraził pogląd, że jeżeli przedmiotem umowy o dzieło ma być utwór
w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim, to przedmiot oznaczenia dzieła powinien być tak określony, aby obowiązkiem przyjmującego zamówienie było dostarczenie zamawiającemu dzieła będącego rezultatem działalności twórczej, o indywidualnym charakterze, ustalonego w skonkretyzowanej przez strony postaci. W razie zawarcia takiej umowy, dla oceny praw i obowiązków stron mają zastosowanie przepisy kodeksu cywilnego, a w zakresie, w którym dzieło jest utworem - przepisy ustawy o prawie autorskim. Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 10 maja 2016 r. ( II UK 217/15, Legalis numer 1472900 ) podniósł, że jednym z kryteriów umożliwiających odróżnienie umowy o dzieło od umowy zlecenia lub umowy o świadczenie usług jest możliwość poddania dzieła sprawdzianowi
na istnienie wad fizycznych. Sprawdzian taki jest zaś niemożliwy do przeprowadzenia,
jeśli strony nie określiły w umowie cech i parametrów indywidualizujących dzieło. Taki brak kryteriów określających pożądany przez zamawiającego wynik ( wytwór ) umowy prowadzi do wniosku, że przedmiotem zainteresowania zamawiającego jest wykonanie określonych czynności, a nie ich rezultat. Niezależnie od powyższe Sąd Najwyższy wskazał, że twórczy charakter dzieła jako rezultatu umowy strony muszą uczynić przedmiotem zamówienia
w umowie o dzieło oraz ustalić wynagrodzenie za przeniesienie praw do utworu ( zawrzeć umowę zbycia praw autorskich ), co wymaga wykazania, że prawa takie wykonawcy przysługiwały.

Umowa o świadczenie usług, do której stosuje się odpowiednio przepisy o zleceniu
( art. 734 § l k.c. w zw. z art. 750 k.c. ) jest natomiast umową starannego działania. Jej celem jest wykonywanie określonych czynności, które nie muszą zmierzać do osiągnięcia zindywidualizowanego rezultatu ( por. np. wyrok Sądu Apelacyjnego w Lublinie z dnia
26 stycznia 2006 r., sygn. akt III AUa 1700/05 ). Okoliczności takie jak zamiar zawarcia umowy o dzieło, a nawet jej świadome podpisanie przez zainteresowanego nie mogą zmienić charakteru zatrudnienia zainicjowanego taką umową, jeżeli zatrudnienie to wykazuje
w przeważającym stopniu cechy innego stosunku prawnego. Nie nazwa bowiem zawartej umowy, ale rzeczywisty jej przedmiot, a także rodzaj i okoliczności jej wykonania świadczą
o typie umowy.

W świetle zebranego w sprawie materiału Sąd doszedł do przekonania, że umowy łączące płatnika składek z ubezpieczonymi maja charakter umów o dzieło.

Przede wszystkim należy zwrócić, że z zeznań słuchanych w sprawie świadków wynika, iż program artystyczny zespołów folklorystycznych składa się – za każdym razem – z piosenek komponowanych lub aranżowanych muzycznie przez kierowników tych zespołów. Każdy z wyżej wymienionych ubezpieczonych – w spornym okresie - komponował piosenki, które były piosenkami okolicznościowymi w zależności od wydarzenia kulturalnego organizowanego przez gminę , co przedstawiono w ustaleniach faktycznych niniejszego uzasadnienia . Czasami kierownicy zespołów folkrotystycznych modyfikują są znane melodie, są one zawsze zaaranżowane do tempa i możliwości wokalnych członków zespołu. Przygotowywany jest też taniec. W każdym roku kierownik każdego zespołu folklorystycznego musi przygotować nowy program artystyczny , inny na każdą uroczystość. Dodatkowo programy artystyczne są przypisywane do zespołu ,dla którego były stworzony. Nie korzystają z nich inne zespoły. Nie zdarzyło się również nigdy tak,
że program jednego zespołu był prezentowany przez inny zespół. Programy artystyczne
są bardzo zindywidualizowane, gdyż każdy z zespołów prezentuje inny poziom artystyczny, wokalny , możliwości ruchowe, a przede wszystkim inny folklor .

Z powyższego wynika wprost, iż płatnik składek był zainteresowany każdorazowo osiągnięciem mającego indywidualny charakter rezultatu. Występy zespołów folklorystycznych miały jednocześnie charakter niestandardowy, spełniający kryteria twórczego utworu.

Bez znaczenia w okolicznościach sprawy pozostaje fakt,
że nie dokonywano przeniesienia praw autorskich na Urząd Gminy C.. W ocenie Sądu bowiem za brakiem konieczności dokonania takiej czynności prawnej przemawiały względy praktyczne. Należy bowiem zauważyć, że program artystyczny miał charakter okolicznościowy
i był wykorzystywany jednorazowo. Po jego wykonaniu stawał się w istocie dla płatnika składek całkowicie nieprzydatny.

Mając na uwadze powyższe Sąd, na podstawie art. 477 14 § 2 k.p.c. zmienił decyzję organu rentowego, uznając, że ubezpieczeni K. B., E. R. oraz B. S. nie podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowemu
i wypadkowemu w okresach wskazanych w skarżonych decyzjach.

Sąd nie podzielił stanowisko zawartego w odwołaniu od decyzji
nr (...). W konsekwencji odwołanie co do P. N. uznano za nieuzasadnione .

Płatnik składek w odwołaniu zauważył, że wnioskodawca P. N. nie dopełnił obowiązku informacyjnego o aktualnym stanie zatrudnienia. Płatnik nadmienił, że opierał się na dotychczasowym oświadczeniu ubezpieczonego, w którym ubezpieczony deklarował fakt zatrudnienia. Na tej podstawie zgłosił go do ubezpieczenia zdrowotnego i z tego tytułu odprowadzał stosowne składki. Urząd Gminy C. podniósł, że to do ubezpieczonego należał obowiązek w przekazaniu informacji o zmianie swojej sytuacji pracowniczej.

W ocenie Sądu taka argumentacja zaprezentowana przez płatnika składek
nie zasługiwała na akceptację ,albowiem nie wynika z niej, aby decyzja podjęta przez organ była błędna.

Zasadą jest, że w sprawach z zakresu ubezpieczeń społecznych zakres przedmiotu sporu wyznacza treść decyzji. Skarżoną decyzją organ ustalił, że wnioskodawca podlega obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowym i wypadkowemu w okresach od dnia 1 kwietnia 2013 r. do dnia 13 lipca 2014 r., od dnia 25 stycznia 2016 r. do dnia 29 lutego 2016 r., od dnia 1 lipca 2016 r. do dnia 4 lipca 2016 r. jako zleceniobiorca u płatnika składek Urząd Gminy C..

Przedmiotowa decyzja jest prawidłowa już tylko z tego powodu, że płatnik składek nie zakwestionował faktu zatrudniania wnioskodawcy na umowę zlecenia , a jednocześnie nie wykazał, aby wnioskodawca posiadał jakiekolwiek inne tytuły rodzące obowiązek ubezpieczeń społecznych.

Skoro zatem wnioskodawca nie był w spornych okresach zatrudniony u innego pracodawcy to bezsprzecznie jedynym podmiotem , który miał obowiązek dokonania zgłoszenia do ubezpieczeń był płatnik składek.

Należy przy tym zauważyć, że to na płatniku składek ciążył obowiązek ustalenia w sposób prawidłowy, jakim ubezpieczeniom wnioskodawca podlegał w spornym okresie. Zgodnie bowiem z art. 47 ust. 3 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych płatnik składek jest zobowiązany złożyć deklarację rozliczeniową korygującą w formie nowego dokumentu zawierającego wszystkie prawidłowe dane określone w art. 46 ust. 4 w każdym przypadku, o którym mowa w art. 41 ust. 6, łącznie z raportem miesięcznym korygującym.

Mając na uwadze powyższe Sąd, na podstawie art. 477 ( 14) § 1 k.p.c. oddalił odwołanie od decyzji nr (...).

O kosztach procesu Sąd orzekł na podstawie art. 100 kpc w zw. § 9 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 22 października 2015 r. w sprawie opłat za czynności radców prawnych ( Dz. U. z 2015 poz. 1804 ).