Pełny tekst orzeczenia

Sygnatura akt IV U 95/20

WYROK

W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

dnia 22 czerwca 2020 r.

Sąd Rejonowy w Świdnicy , IV Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych

w osobie SSR Magdaleny Piątkowskiej

po rozpoznaniu w dniu 22 czerwca 2020 r. na posiedzeniu niejawnym w trybie art. 148 1 kpc

sprawy z odwołania D. L.

od orzeczenia Komendanta Powiatowej Policji w K. z dnia 25 listopada 2019 r. roku, znak: nr (...)

o jednorazowe odszkodowanie przysługujące w razie chorób pozostających w związku ze służbą w Policji

I zmienia zaskarżoną decyzję Komendanta Powiatowej Policji w K. z dnia 25 listopada 2019 r. roku, znak: nr (...) i zasądza na rzecz D. L. kwotę 19.680 zł. tytułem jednorazowego odszkodowania przysługującego w razie chorób pozostających w związku ze służbą w Policji,

II. zasadza od Komendanta Powiatowej Policji w K. na rzecz D. L. kwotę 180 zł. tytułem zwrotu kosztów zastępstwa prawnego,

III. dalej idący wniosek w zakresie kosztów zastępstwa prawnego oddala

UZASADNIENIE

Powód D. L. wniósł odwołanie od decyzji Komendanta Powiatowego Policji w K. z dnia 25 listopada 2019r. nr (...) odmawiającej mu prawa do jednorazowego odszkodowania przysługującego w razie chorób pozostających w związku ze służbą w Policji. W uzasadnieniu powód wskazał, iż nie zgadza się ze stanowiskiem organu rentowego jakoby jego roszczenie uległo przedawnieniu z upływem 3 lat od kiedy stało się wymagalne. Podniósł, iż 20% uszczerbek powstał w 2011r., a nie w 2019r. Data choroby to 28.07.2011r. , a zwolnienie ze służby miało miejsce 15.10.2011r., nie 01.05.201r. Ponadto wskazał, iż roszczenia z tytułu choroby zawodowej nie ulegają przedawnieniu według zasad wskazanych przez stronę pozwaną.

Odpowiadając na odwołanie Komendant Powiatowy Policji w K. wniósł o jego oddalenie z uwagi na brak podstaw prawnych do jego uwzględnienia oraz o zasądzenie kosztów procesu. Uzasadniając swoje stanowisko organ podniósł, że jednorazowe odszkodowanie przysługuje jeżeli funkcjonariusz zwolniony ze służby doznał uszczerbku na zdrowiu wskutek choroby nie później niż w ciągu 3 lat od dnia zwolnienia ze służby. Powołano się na art. 107 ustawy o Policji, zgodnie z którym roszczenia z tytułu prawa do uposażenia i innych świadczeń oraz należności pieniężnych ulegają przedawnieniu z upływem 3 lat od dnia, w którym roszczenie stało się wymagalne.

Dnia 6.04.20r. do sprawy po stronie powoda zgłosił się pełnomocnik i w piśmie (k.11-13 akt) wniósł o zmianę zaskarżonej decyzji i zasądzenie na rzecz powoda kwoty 19.680zł. tytułem jednorazowego odszkodowania przysługującego w razie chorób pozostających w związku ze służbą w Policji wraz z odsetkami od dnia wydania wyroku do dnia zapłaty oraz zasądzenie kosztów procesu w kwocie 2.700 zł. Podniósł on, iż organ rentowy nie był uprawniony do samodzielnego ustalenia czasookresu powstania choroby skoro nie podważył ustaleń (...) orzekającej w tym zakresie. Wskazano, iż postępowanie toczące się w sprawie uznania powoda za inwalidę w związku ze służbą determinowało rozstrzygnięcie komisji lekarskiej wydane obecnie w sprawie prawa do jednorazowego odszkodowania. Podniesiono, iż z uwagi na fakt, że nie ma sporu co do wysokości uszczerbku na zdrowiu powoda ( 20%) powód nie wnosi o powołanie biegłego w sprawie. Co do zarzutu przedawnienia przytoczono wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 24 kwietnia 2002r. wydanego w sprawie P 5/2001, gdzie uznano, iż roszczenia z tytułu chorób zawodowych nie ulegają przedawnieniu i maja charakter gwarancyjny.

Co do wysokości kosztów procesu przedstawiono podstawę prawną - §2 pkt. 5 w zw. z §9 ust. 1 pkt 2 w zw. z §9 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia MS z dnia 22.10.2015r. w sprawie opłat za czynności radców prawnych oraz sposób jego wyliczenia.

Sąd Rejonowy ustalił następujący stan faktyczny:

Powód D. L., ur. (...) pełnił służbę od 3.10.1983r. , ostatnio – od 01.05.2010r. jako specjalista Zespołu (...) Komendy Powiatowej Policji w K.. Wobec prośby powoda wyrażonej w raporcie z dnia 14 marca 2011r. skierowano go do (...) celem określenia stanu zdrowia i zdolności do służby w Policji w związku z pogarszającym się stanem zdrowia.

Orzeczeniem Wojewódzkiej Komisji Lekarskiej MSW we W. z dnia 28.07.2014r. nr (...) powód został zaliczony do III grupy inwalidzkiej w związku ze schorzeniem pozostającym w związku ze służbą w Policji – nadciśnieniem tętniczym (...) z przerostem mięśnia sercowego i nerwicą lękowo- depresyjną upośledzającą sprawność. W orzeczeniu tym stwierdzono, iż inwalidztwo istnieje nadal, co było odniesieniem do orzeczenia z 2011r. poprzedzającego zwolnienie powoda ze służby w dniu 15.10.2011r.

W dniu 18.01.2018 r. wnioskodawca złożył wniosek o przyznanie mu jednorazowego odszkodowania w związku z uszczerbkiem na zdrowiu powstałym na skutek choroby pozostającej w związku ze szczególnymi warunkami służby w oparciu o ustawę z dnia 4.04.2014 r. o świadczeniach odszkodowawczych przysługujących w razie wypadku lub choroby pozostających w związku ze służbą.

Dnia 8 marca 2018r. powód został skierowany przed Rejonową Komisję Lekarską MSW we W. w celu ustalenia uszczerbku na zdrowiu w związku z chorobą zawodową pozostającą w związku ze szczególnymi warunkami lub właściwościami służby w Policji .

Orzeczeniem (...) Rejonowej Komisji Lekarskiej podległej ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych we W. z dnia 20.09.2019r. stwierdzono u powoda 20-procentowy uszczerbek na zdrowiu z powodu zaburzeń lękowych i depresyjnych mieszanych (F 41.2), pozostający w związku ze szczególnymi warunkami lub właściwościami służby.

Ustalono datę choroby powodującej uszczerbek na dzień 28 lipca 2011r.

Wobec powyższego Komenda Wojewódzka Policji we W. Wydział Finansów przesłała w/w orzeczenie Komendantowi Powiatowemu Policji w K. celem wydania decyzji dot. jednorazowego odszkodowania. Dnia 18.10.2019r. wszczęto postępowanie zakończone dnia 25 listopada 2019r. decyzja odmowną.

Dowód:

akta KPP w K., a w nich także dokumenty powołane przez powoda w odwołaniu

Ustaleń stanu faktycznego sąd dokonał w oparciu o wszystkie zgromadzone w sprawie dowody z dokumentów, także niewymienione przez powoda w odwołaniu a znajdujące się w aktach KPP w K. ( art. 243 2 kpc). Sąd miał przy tym na uwadze, iż w odpowiedzi na odwołanie nie zaprzeczono wskazanej przez powoda dacie powstania choroby, wysokości uszczerbku na zdrowiu, czy dacie zwolnienia powoda ze służby, które to fakty wskazał w odwołaniu, a które wynikały ze zgromadzonego materiału dowodowego, z którego wynikało iż data 01.05.2010r. była datą objęcia stanowiska specjalisty Zespołu (...), a nie datą zwolnienia ze służby.

Przy tak ustalonym stanie faktycznym sąd zważył:

Odwołanie zasługiwało na uwzględnienie.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 4 kwietnia 2014r. o świadczeniach odszkodowawczych przysługujących w razie wypadku lub choroby pozostających w związku ze służbą, świadczenia odszkodowawcze przysługują funkcjonariuszowi Policji, (…) zwanemu dalej "funkcjonariuszem", który doznał stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu wskutek wypadku albo choroby. Przepis art. 9 pkt 2 w/w ustawy stanowi, że jednorazowe odszkodowanie przysługuje, jeżeli funkcjonariusz albo funkcjonariusz zwolniony ze służby: doznał uszczerbku na zdrowiu wskutek choroby nie później niż w ciągu 3 lat od dnia zwolnienia ze służby.

Jak zaś wynika z art. 4 w/w ustawy, za chorobę uznaje się chorobę spowodowaną działaniem czynników szkodliwych występujących w środowisku służby albo chorobę, która została wymieniona w wykazie chorób pozostających w związku z pełnieniem służby, określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 32 ust. 1 albo 2. Za uszczerbek na zdrowiu doznany wskutek wypadku albo choroby, zwany dalej "uszczerbkiem na zdrowiu", uznaje się:

1) stały uszczerbek na zdrowiu, przez który należy rozumieć takie naruszenie fizycznej lub psychicznej sprawności organizmu, które powoduje upośledzenie czynności organizmu nierokujące poprawy, albo 2) długotrwały uszczerbek na zdrowiu, przez który należy rozumieć takie naruszenie fizycznej lub psychicznej sprawności organizmu, które powoduje upośledzenie czynności organizmu na okres przekraczający 6 miesięcy, jednak rokuje poprawę.

Odnosząc się do opartego na przepisie art. 9 w/w ustawy zarzutu organu, iż jednorazowe odszkodowanie przysługuje jeżeli funkcjonariusz albo funkcjonariusz zwolniony ze służby doznał uszczerbku na zdrowiu wskutek choroby nie później niż w ciągu 3 lat od dnia zwolnienia ze służby stwierdzić należy, że przesłanka ta została w niniejszej sprawie spełniona. Z jasnej, konkretnej i niezakwestionowanej przez żadną ze stron dokumentacji wynika bowiem, że pomimo stwierdzenia uszczerbku na zdrowiu wnioskodawcy dopiero w postępowaniu zainicjowanym jego wnioskiem o odszkodowanie, za datę uszczerbku na zdrowiu uznać należy rok 2011, kiedy to stwierdzono u powoda inwalidztwo potwierdzone następnie orzeczeniem z 28.07. 2014r. jako istniejące NADAL. A zatem przesłanki ustawowe- wobec pełnienia przez powoda służby do 15.10.2011r. zostały spełnione.

Co do zarzutu przedawnienia wskazać należy, że zgodnie z wyrokiem Sądu Najwyższego z dnia 8.08.2007 r. wydanym w sprawie o sygn.akt II UK 23/07, po uznaniu przez Trybunał Konstytucyjny wyrokiem z dnia 24 kwietnia 2002 r., P 5/01 (Dz.U. Nr 78, poz. 713, opublikowanym w dniu 19 czerwca 2002 r.) niekonstytucyjności art. 32 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 ustawy z dnia 12 czerwca 1975 r. o świadczeniach z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (jednolity tekst: Dz.U. z 1983 r. Nr 30, poz. 144 ze zm.), jednorazowe odszkodowanie z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (art. 9-11 tej ustawy) ma charakter świadczenia z ubezpieczenia społecznego i nie podlega przedawnieniu.

Choroba stwierdzona u powoda od 2011r. została wymieniona w załączniku do rozporządzenia MSWiA z dnia 25.04.2019r. w sprawie ustalania uszczerbku na zdrowiu funkcjonariuszy Policji, Straży Granicznej, (...) Marszałkowskiej, Państwowej Straży Pożarnej, (...)Skarbowej i Służby Ochrony Państwa, a także w poprzednim rozporządzeniu z dnia z dnia 26.06.2014r., które z mocy art. 48 ustawy z dnia 4.04.2014r. a contrario znajdują w niniejszej sprawie zastosowanie. Okoliczność ta wynika nie tylko z treści powołanego przepisu, ale pośrednio również z wyroku Sądu Najwyższego z dnia 15.08.2018 r. wydanego w sprawie o sygn. akt III UK 48/17, gdzie potwierdzono, że literalna wykładnia powołanego przepisu (art.48 ) wskazuje, że datą wyznaczającą reżim prawny jest moment wszczęcia postępowania o świadczenie (odszkodowanie). Ponadto w niniejszej sprawie wskazać trzeba, iż rozporządzenie wymieniające chorobę powoda w załączniku weszło w życie przed orzeczeniem Komisji z dnia 28.07.14r, a komisja ta odbyła się w okresie krótszym niż 3 lata od zwolnienia powoda od służby.

Z uwagi na powyższe Sąd, na podstawie powołanych przepisów, przepisu art. 13 powołanej ustawy z dnia 4.044.2014r. w oparciu o art. 477 14 § 2 k.p.c zmienił zaskarżoną decyzję i orzekł jak w sentencji. Roszczenie nie objęło odsetek, które nie były objęte zaskarżona decyzją.

Co do kosztów procesu sąd nie podzielił stanowiska powoda. Jak wynika bowiem z §9 ust 2 rozporządzenia z dnia 22.10.2015r., który w niniejszej sprawie ma zastosowanie stawki minimalne wynoszą 180 zł w sprawach o świadczenia pieniężne z ubezpieczenia społecznego i zaopatrzenia emerytalnego oraz w sprawach dotyczących podlegania ubezpieczeniom społecznym. Powołane przez pełnomocnika przepisy ust.1 i odwołanie się do wartości przedmiotu sporu dotyczą – zgodnie z brzmieniem tego przepisu SPRAW Z ZAKRESU PRAWA PRACY , a zatem pomiędzy pracownikiem a pracodawcą. Sprawy z odwołań, gdzie Komendant Powiatowy Policji pełni rolę organu działającego w zakresie świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia społecznego- a nie jako pracodawca wobec pracownika -podlegają opłatom z ust. 2 powołanego §9 rozporządzenia z dnia 22.10.2015r.