Pełny tekst orzeczenia

Sygnatura akt IV P 263/20

WYROK

W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

O., dnia 24 maja 2021 r.

Sąd Rejonowy (...) IV Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w następującym składzie:

Przewodniczący: SSR Grażyna Giżewska-Rozmus

Ławnicy : Anna Hornatkiewicz, Barbara Milewska

Protokolant: Danuta Zakrzewska

po rozpoznaniu w dniu 10 maja 2021 r. (...) na rozprawie sprawy

z powództwa A. P. (1)

przeciwko Zakładowi (...) w S.

o przywrócenie do pracy

I przywraca powoda A. P. (1) do pracy na dotychczasowych warunkach pracy i płacy w pozwanym Zakładzie (...) w S.,

II nakłada na pozwanego obowiązek dalszego zatrudniania powoda do czasu prawomocnego zakończenia postępowania,

III zasądza od pozwanego na rzecz powoda kwotę 3712 zł (trzy tysiące siedemset dwanaście złotych) tytułem zwrotu kosztów procesu, w tym kwotę 180 zł tytułem zwrotu kosztów zastępstwa procesowego.

Sygn. akt. IV P 263/20

UZASADNIENIE

Powód A. P. (1) - wniósł o uznanie za bezskuteczne wypowiedzenia umowy o pracę oraz zasądzenie od pozwanego na rzecz powoda kosztów procesu, w tym kosztów zastępstwa prawnego według norm przepisanych, o ile nie zostanie przedłożony spis kosztów.

W uzasadnieniu pozwu wskazano, iż powód nie zgadza się z przyczynami zawartymi w wypowiedzeniu. W jego ocenie przyczyny wypowiedzenia nie są prawdziwe, a w konsekwencji wypowiedzenie jest niezasadne.

Powód podniósł, że podczas swojej długoletniej pracy współpracował z wieloma Burmistrzami i żaden z nich nie miał zastrzeżeń jego pracy. Ponadto A. P. (1) podkreślił, iż prace związane z wykonywaniem zadań zakładu, którym kierował są wykonywane systematycznie, stosownie do możliwości kadrowych, finansowych i zasobu sprzętowego jakim dysponuje zakład. Co więcej w ocenie powoda zakres zadań, jak również obszar działania zakładu obejmuje praktycznie całe miasto S. i oczekiwanie idealnego porządku w każdym momencie w całym mieście zdanie powoda jest wręcz nierealne, bowiem w każdej chwili mogą zdarzyć się sytuacje, że gdzieś nie wykoszono trawników, lub nie uprzątnięto śmieci. Takie sytuacje jednak zdarzają się sporadycznie. Ponadto powód odniósł się w sposób szczegółowy do przyczyn wskazanych w wypowiedzeniu umowy o prace, podnosząc, ze wszelkie konieczne prace remontowe, porządkowe były wykonywane bez zbędnej zwłoki.

W ocenie powoda nie bez znacznie pozostaje fakt, iż w uzasadnieniu wypowiedzenia wskazano, iż rzekome uchybienia były sygnalizowane przez zastępcę burmistrza, z którą powód przez wiele lat współpracował, a która przez cały okres współpracy była mu nieprzychylna. Strona powodowa podniosła również, że A. P. (1) nigdy nie został w żaden sposób ukarany za rzekome uchybie, nawet ustnie, a co więcej zarzuty powołane w uzasadnieniu wypowiedzenia dotyczą spraw co najmniej sprzed roku.

W odpowiedzi na pozew Zakład (...) w S. wskazał, iż powód jako kierujący samodzielnie zakładem ponosi odpowiedzialność za prawidłową realizację wszystkich zadań należących do zakładu. Pozwany podniósł, iż po konsultacji z zastępcą burmistrza i wskutek obserwacji samego burmistrza oraz sygnałów otrzymywanych z różnych źródeł zdecydował się o konieczności częstszego kontrolowania stanu czystości miasta i sposobu realizacji zadań przez kierowany przez powoda zakład. Burmistrz zlecał kontrole w tym zakresie pracownikom urzędu, w tym naczelnikowi wydziału gospodarki miejskiej, a ponadto dokonywał kontroli osobiście lub z udziałem zastępcy burmistrza. Jak wskazano, powód był na bieżąco i wielokrotnie informowany o stosowanych sposobach kontroli działalności podległych mu służb, wielokrotnie wzywany do poprawienia sytuacji, a zwłaszcza do zamiany filozofii postępowania i wdrożenia własnych rozwiązań umożliwiających ograniczenie występowania niedociągnięć. Pomimo uwag powód nie zmienił zwłaszcza sposobu kierowania służbami mu podległymi. Zasłaniał się brakami kadrowymi, niemożnością sprawnej realizacji wszystkich nałożonych zadań z uwagi na ich nadmiar, wykazywał całkowite niezrozumienie dla oczekiwań przełożonego, tłumaczył się cedowaniem zadań na innych.

Pozwany zaprzeczył, aby sygnalizowane mu przez zastępcę burmistrza S. nieprawidłowości w działalności powoda był konsekwencją negatywnego nastawienia I. B. (1) do powoda.

Sąd ustalił, następujący stan faktyczny

A. P. (1) był zatrudniony w Zakładzie Usług (...) w S. na podstawie umowy o pracę, w pełnym wymiarze czasu pracy, na stanowisku dyrektora. Ostatnie wynagrodzenie powoda wyniosło 5885,20 zł brutto.

( dowód: dokumentacja pracownicza k. 25-40, 42-54)

Do powstania Zakładu (...) doszło w wyniku połączenia Zakładu Usług (...) w S. i Zakładu (...) w S. na podstawie uchwały nr (...) w S. z dnia (...)

( dowód: uchwały k. 21-24)

Do zadań Zakładu (...) w S. należy:

- zabezpieczenie prawidłowej eksploatacji budynków, lokali, instalacji , urządzeń i terenów z nimi związanych,

- obsługa mieszkańców i użytkowników lokali wynikająca z obowiązków administrowania,,

-utrzymanie właściwego stanu technicznego budynków i instalacji,

- windykacja czynszu i opłat związanych z użytkowaniem lokali,

- utrzymanie czystości i porządku na jezdniach i chodnikach miejskich,

- profilowanie i odśnieżanie dróg równiaka drogowa,

- prowadzenie Akcji zimowej na drogach i chodnikach miejskich,

-utrzymanie zieleni miejskiej,

- administrowanie Cmentarzem Komunalnym i świadczenie usług pogrzebowych i cmentarnych,

- prowadzenie schroniska dla zwierząt,

- od 01.01.2020r. prowadzenie D. zieleni Miejskiej zajmującej się koszeniem terenów zielonych,

- prowadzenie Punktu (...) dla miasta S..

( dowód: wydruki Dzienników Urzędowych k. 21-24)

Nadzór nad Zakładem (...) sprawował Burmistrz miasta S. poprzez (...) Urzędu Miejskiego w S. ( bezsporne).

W (...) funkcjonowały dział gospodarki nieruchomości, na którego czele stała kierownik A. G. (1) i dział oczyszczania, którym kierował do 23.02.2021r. S. K. (1). Dział gospodarki nieruchomościami zajmował się zarządzaniem i administrowaniem nieruchomościami znajdującymi się w zarządzie Zakładu. Dział oczyszczania zajmował się oczyszczaniem miasta tj. sprzątaniem, odśnieżaniem, utrzymaniem letnim i zimowym. Do zadań tego działu nie należało utrzymanie zieleni miejskiej w tym koszenie trawy.

K. M. (1) objął urząd burmistrza miasta S. w listopadzie 2018r. ( bezsporne).

W okresie od 2001r. do listopada 2018r. Naczelnikiem Wydziału (...) Miejskiej Urzędu Miejskiego w S. była I. B. (1), która następnie objęła stanowisku zastępcy burmistrza ( od 20.11.2018r.). Nowym Naczelnikiem została K. D. z dniem 01.04.2019r. Wcześniej przez 5 lat zajmowała stanowisko dyrektora (...). Nie posiadała doświadczenia w zakresie zarządzania gospodarką komunalną.

( dowód: zeznania świadków I. B. k. 163v-166, 213v-217 ( 00:08:18-02:02:45), K.H.-D. k. 218-222 ( 02:33:39-02:27:25), K. M. k. 237v-249v)

Do sierpnia 2019r. zastępcą Naczelnik Wydziału (...) Miejskiej Urzędu Miejskiego w S. była K. L. (1), która bezpośrednio nadzorowała (...). Nie zgłaszała ona uwag do pracy Zakładu oraz wykonywania zadań przez powoda. Również Burmistrz K. M. nie kierował do niej żadnych oczekiwań wobec (...) i powoda. Także ówczesna Naczelnik Wydziału K. H.-D. nie przekazywała K. L. uwag i oczekiwań odnośnie pracy Zakładu. K. L. sprawowała kontrolę nad pracą (...) poprzez wizytowanie różnych części miasta ponieważ wykonywała swoją pracę głównie w terenie. Wówczas obserwowała stan miasta. Pozostawała w osobistym i telefonicznym kontakcie z powodem. Od czerwca 2019r. K. L. przebywała na urlopie, a następnie przeszła na emeryturę.

(dowód: zeznania K. L. k. 161-163v)

W dniu 24 lipca 2020 roku wręczono powodowi oświadczenie o wypowiedzeniu umowy o pracę. Jako przyczynę wypowiedzenia podano trwałą utratę zaufania do powoda i brak możliwości dalszej współpracy na zajmowanym przez powoda stanowisku.

W uzasadnieniu oświadczenia o wypowiedzeniu umowy o pracę pozwany powołał się na nieprawidłowości w funkcjonowaniu zakładu, w szczególności w zakresie sprzątania, na które zwracała uwagę zastępca burmistrza z racji sprawowania nadzoru nad Zakładem (...). Pozwany podał, iż począwszy od wiosny 2019 roku wielokrotnie stwierdzano niewłaściwy stan miasta w zakresie sprzątania śmieci, koszenia trawy, stanu zarządzanych nieruchomości. Jeszcze wcześniej stwierdzano zaniedbania w zakresie odśnieżania.

W okresie marzec-czerwiec 2019 r. stwierdzono:

-duży bałagan w pomieszczeniach, lokalach przeznaczonych do wynajmu na ul . (...);

-pozostawienie lokali, budynków bez stosownego zabezpieczenia i przygotowania pod wynajem np. na ul. (...), po byłej piekarni, na ul. (...)- przeciekający dach, na ul. (...) przy cmentarzu, na ul. (...)- brudne szyby widoczne dla przechodniów.

Nieprawidłowości powyższe były przez powoda sukcesywnie usuwane, ale dopiero w wyniku interwencji burmistrza i na wyraźne polecenie.

Wskazano, iż przykładem opieszałości powoda jest lokal mieszkalny przy ul. (...), który przez rok nie został uprzątnięty po byłym najemcy i doprowadzony do stanu umożliwiającego jego wynajęcie ( ustalenie stanu lokalu na dzień 27.05.2020r.).

W czerwcu 2019 r. ujawniono nieprawidłowości związane ze świadczeniem odpłatnych usług na rzecz (...) przez jednego z jego pracowników, który w ramach swojej działalności gospodarczej nieodpłatnie korzystał z parkingu (...) ( parkowało 7 aut dostawczych) oraz bezumownie korzystał z terenu (...) w celu świadczenia usług przesiewu ziemi zwożonej ze zmiotek ulicznych po zakończeniu sezonu zimowego, zgromadzonej i spryzmowanej z lat poprzednich na rzecz osób trzecich.

W czerwcu 2019 r. stwierdzono kolejne nieprawidłowości związane z zatrudnianiem pracowników, polegające na zatrudnieniu pracownika z pominięciem procedury naboru. Ponadto, jako dyrektor zakładu nie posiadał wiedzy o nieobecności pracownika kadr a inni pracownicy mieli dostęp do akt osobowych pracowników i umożliwili dostęp do akt osobowych pracowników osobom trzecim (zastępcy Burmistrza).

Podczas kontroli na parkingu przy ul. (...) wykorzystywanym komercyjnie, w administracji (...) ustalono parkowanie więcej aut niż wynikało to z zawartych umów. (...) nie kontrolował prawidłowości korzystania z tego majątku.

W budynkach przy ul (...) l stwierdzono bezumowne zajęcie garażu oraz innego pomieszczenia, z którego uczyniono magazyn zniczy.

Kolejne nieprawidłowości stwierdzono w dniu 20 kwietnia 2019 r. na placu parkingowym w administracji (...) ujawniono więcej pojazdów niż wynikało z zawartych przez (...) umów.

W dniu 29 kwietnia 2019r. stwierdzono, że pod adresem (...) teren jest całkowicie zarośnięty.

O powyższych i innych nieprawidłowościach był powód na bieżąco informowany i wzywany do poprawy. Z uwagi na te zaniedbania i ich powtarzalność koniecznym stało się wydanie polecenia dostarczania na bieżąco harmonogramu zadań w zakresie sprzątania miasta i cmentarza, a następnie ich uszczegóławiania oraz raportowania o realizacji. Pomimo wzmożenia nadzoru ze strony urzędu, nadal stwierdzano liczne niedociągnięcia w tym zakresie, otrzymywano informacje o niewłaściwym funkcjonowaniu służb Z.z różnych źródeł.

Wielokrotnie burmistrz nakłaniał powoda osobiści do poprawy sytuacji. Każde naprawienie trwało krótko. Stan rzeczy nie poprawił się również w bieżącym roku np. w bieżącym roku stwierdzono zaniedbania na ul. (...) w kwietniu br. czy też zaniedbania w zakresie stanu skweru na ul. (...).

Stwierdzono również zaległości w ściągalności czynszów i brak skuteczności działania w tym zakresie. Wielokrotnie burmistrz sam stwierdzał nieprawidłowości w zakresie sprzątania przy okazji przemieszczania się po miesicie, jednak nieprawidłowości były mu też wielokrotnie sygnalizowanie przez mieszkańców, pojawiały się również informacje medialne, co świadczy, że ten nieporządek był powszechnie dostrzegany. Zdarzało się, że prowadząc gości burmistrz musiał uciekać się do zabiegów zmierzających do uniknięcia miejsc zaśmieconych .

W związku z zamieszczeniem przez (...) S. zdjęć i informacji o nieporządku i zaśmieceniu w związku z opróżnianiem lokalu przy ul. (...) ustalono, że powód nie powiadomił burmistrza o okolicznościach związanych z tym lokalem (zajęciem przez ogień wyposażenia, osobie poparzonej, przyczynach, podjętych działaniach).

Ustalono, iż powód nie podjął odpowiednich kroków w celu prawidłowej realizacji zadania opróżniania lokalu po trudnym najemcy przez co pozostawiony został bałagan, śmieci, stosy butelek plastikowych z moczem i słoików z kałem. Pomimo interwencji ze strony władz miasta powód nie poczuwał się w obowiązku do podjęcia jakichkolwiek kroków, uznając, że samo zlecenie wykonania zadania firmie zewnętrznej jest wystarczające. Zmusiło to burmistrza do osobistej interwencji w godzinach popołudniowych i zmuszenia powoda do znalezienia natychmiastowego rozwiązania tej sytuacji.

Prowadzone z powodem rozmowy wskazywały na całkowicie wypieranie winy z jego strony, brak refleksji i jakiegokolwiek pomysłu na poprawę sytuacji. Na powyższe nałożyła się sprawa perturbacji w podpisaniu aneksu do umowy dotacyjnej, kwestionowania wykonania nowych lub zamiennych zadań. Pisemne odpowiedzi powoda na zadawane pytania burmistrz ocenił jako niegrzeczne i świadczące o braku zrozumienia oczekiwań w stosunku do niego i unikania podejmowania działań i zadań , do których realizacji Zakład został powołany. Postawa powoda wyrażona w piśmie z dnia 17.07.2020r., w którym powód zawarł insynuacje dotyczące złożenia przez burmistrza oświadczenia woli o wypowiedzeniu stosunku pracy i to z naruszeniem przepisów prawa, stanowi dla burmistrza kwintesencję podejścia powoda zarówno do przełożonego, jak i do wykonywania swoich obowiązków i oczekiwań, jakie można mieć do kierownika jednostki organizacyjnej.

W konsekwencji opisanych zdarzeń i wielu podobnych władze miasta utraciły do powoda zaufanie jako osoby zdolnej do prawidłowego wykonywania swoich zadań. Od osoby zajmującej takie stanowisko wymaga się samodzielności, skuteczności, szybkości działania, inicjatywy , ograniczania zjawisk niepożądanych , zorganizowanego nadzoru nad pracownikami, również osobistego. Oczekuje się również właściwego stosunku do swoich przełożonych i czynnego udziału w budowaniu właściwych relacji na linii przełożony podwładny. Powód takich cech nie wykazywał, pomimo otrzymania pewnego kredytu zaufania i czasu na poprawę.

( dowód: wypowiedzenie k. 18-20)

Celem wykonywania zadań z zakresu (...) Zakład dysponował sprzętem, który w znacznej części był stary, zużyty i awaryjny. Pracowano na 3 ciągnikach- z czego jeden był dziesięcioletni a dwa były jeszcze starsze. Prace zimowe wykonywane były za pomocą również starego sprzętu, wielokrotnie modernizowanego, do którego dorabiano części.

W związku z potrzebą prowadzenia prac w zakresie sprzątania i utrzymania miasta w czystości były ustalane harmonogramy, jednak ulegały one zmianom w trakcie realizacji. Wynikało to ze zmian warunków atmosferycznych, absencji osób zatrudnionych i awarii sprzętu.

Od wiosny 2019r. nowa Naczelnik Wydziału K. D. poprosiła powoda o sporządzanie pisemnych, cotygodniowych harmonogramów, które były przekazywane do Wydziału.

K.H.-D. oraz burmistrz K. M. podczas formalnego i nieformalnego obchodzenia miasta wykonywali fotografie miejsc budzących ich zaniepokojenie w zakresie utrzymania porządku ( np. zdjęcia z cmentarza). Powód nie otrzymał fotografii wykonanych przez Panią Naczelnik dotyczących nieprawidłowości ujawnionych przez nią na cmentarzu. Od burmistrza otrzymał kilka fotografii. Również K. L., która do sierpnia 2019r. pełniła funkcje zastępcy Naczelnika Wydziału (...) Miejskiej w Urzędzie Miasta w S. nie była informowana o wykonywaniu fotografii. Nikt również nie okazywał jej zdjęć.

( dowód: przesłuchanie A. P. k. 270-278v w zw. ze 159-161, zeznania K. L. k. 161-163v, świadków I. B. k. 163v-166, 213v-217 ( 00:08:18-02:02:45), S.K. k. 215v-217 ( 01:16:50-02:02:40), K. H.-D. k. 218v-222 ( 02:33:39-02:27:15), K. M. k. 237v-249v, zdjęcia i notatki k. 78-113)

W zarządzie (...) znajdowało się około 698 lokali mieszkalnych (na koniec 2018r.)( z czego 294 lokale w 57 budynkach należących do miasta, 65 lokali to lokale socjalne, 7 –to lokale tymczasowe) i użytkowych. W zakresie lokali mieszkalnych dysponowano lokalami komunalnymi i socjalnymi. Około 2/3 lokali znajduje się w budynkach zabytkowych.

Zakład gospodarował lokalami użytkowymi wynajmując je. Czynsz z najmu stanowił dochód zakładu. Praktyką w przygotowywani tego typu lokali do wynajmu było sprzątanie ich i przygotowywanie do obejrzenia wówczas gdy pojawiała się zainteresowana osoba. Wówczas były wyasygnowane środki przeznaczone do przygotowania lokalu do obejrzenia. Taka praktyka istniała zarówno gdy dyrektorem (...) był powód, jak i wcześniej. Odbywało się to również za wiedzą i przyzwoleniem (...). Jednakże w momencie przejmowania lokalu przez (...) np. od najemcy opróżniano lokal i go zabezpieczano, a następnie co pewien czas kontrolowano.

W zakresie gospodarki lokalami komunalnymi co roku przeznaczane były pieniądze ( w 2020r. 40 000zł) na generalny remont 3-4 lokali. W sytuacji opróżnienia lokalu komunalnego (...) proponował nowym, zainteresowanym najemcom możliwość przeprowadzenia odświeżenia lokalu we własnym zakresie.

Główne działania Z., a tym samym posiadane fundusze, koncentrowały się na zapewnieniu bezpieczeństwa w lokalach tj. poprzez remonty dachów, okien, drzwi, instalacji gazowej, elektrycznej, kanalizacji. W pierwszej kolejności czynności np. w zakresie napraw podejmowano w lokalach zamieszkałych.

Ściągalność czynszów w lokalach komunalnych zawsze była problematyczna z uwagi na to, iż mieszkania te zamieszkują osoby ubogie lub bezrobotne często z różnymi problemami o charakterze patologicznym.

( dowód: przesłuchanie A. P. k. 270-278v w zw. ze 159-161, przesłuchanie A. G. k. 278v-284v, zeznania K. L. k. 161-163v, K. M. k. 237v-249v, protokół nr (...)/(...) k. 114-116)

Po objęciu funkcji burmistrza przez K. M. doszło do kilku formalnych spotkań powoda z burmistrzem.

Jedno spotkanie, w którym uczestniczyła I. B. dotyczyło oczekiwań Burmistrza w zakresie częstszego oczyszczania śmietniczek w mieście. Oczekiwanie to zostało zrealizowane. Pierwotnie sprzątano śmietniczki trzy razy w tygodniu, a w sezonie letnim od 01.06 do 15.10. dodatkowo w sobotę. Następnie, dokonano kolejnej zmiany i od lipca 2020r. śmietniczki były sprzątane 7 dni w tygodniu.

Kolejne 2 spotkania dotyczyły organizacji i zabezpieczenia dwóch dużych imprez organizowanych w S. ( m.in. (...) S. w 2019r.).

We wrześniu lub październiku 2019r. odbyło się także spotkaniu u burmistrza, w którym uczestniczył m.in. A. P., Naczelnik Wydziału K.H.-D., przedstawiciel R.. Dotyczyło przygotowania cmentarza na dzień 01.11.2019r. Spotkania tego typu odbywały się także w latach ubiegłych. W wyniku przedmiotowego spotkania burmistrz zalecił zwiększenie liczby toalet na cmentarzu oraz ilości pojemników na śmieci. W poprzednich latach powód proponował postawienie w tym okresie dodatkowych toalet typu T. T. jednak ówczesna pani burmistrz zrezygnowała z tego ze względów finansowych.

(...) przygotował cmentarz do Dnia Wszystkich Świętych za co powód otrzymał pochwałę od burmistrza.

Natomiast podczas pierwszego spotkania pomiędzy powodem a Burmistrzem doszło na początku kadencji K. M.. Wówczas A. P. przedstawił burmistrzowi zakres zadań i działań realizowanych przez (...).

Ani Burmistrz, ani Naczelnik Wydziału K.H.-D. nie przedstawili powodowi w sposób jednoznaczny i kompleksowy zakresu swoich priorytetów i oczekiwań wobec pracy (...). Podczas spotkań przekazywano uwagi dotyczące poszczególnych spraw bieżących.

Cmentarz jest jednostką miasta zarządzaną i administrowaną przez (...) w ramach otrzymywanej dotacji z Urzędu Miasta. Zatrudnionych na nim było 4 pracowników- 2 osoby w administracji i 2 w charakterze pracowników fizycznych. Pracownicy fizyczni w zakresie swoich obowiązków zajmowali się zarówno kopaniem grobów, jak i koszeniem, sprzątaniem terenu oraz pomocą przy wywozie odpadów komunalnych.

Latem 2019r. Burmistrz udał się z wizytą na cmentarz wraz z I. B., K. H.-D. i powodem. Stwierdzono wówczas, że cmentarz jest zarośnięty, co zostało usunięte. Powód wskazywał wówczas, że dysponuje zbyt małą liczbą osób do pracy.

Powód nie otrzymał także notatek oraz zdjęć wykonywanych na cmentarzu przez K. H.-D. i jej pracowników.

( dowód: przesłuchanie A. P. k. 270-278v w zw. ze 159-161, zeznania świadków I. B. k. 163v-166, 213v-217 ( 00:08:18-02:02:45), S. K. k. 215v-217 ( 01:16:50-02:02:40), K. H.-D. k. 218v-222 ( 02:33:39-02:27:15), K. M. k. 237v-249v, zdjęcia i notatki k. 73-113)

W zakresie odśnieżania miasta prace były wykonywane systematycznie, zgodnie ze standardami utrzymania zimowego dróg w mieście ( dotyczy to m.in. kolejności odśnieżania dróg). Z uwagi na fakt, iż w S. są 2 jeziora bezprzepływowe ograniczone było stosowanie przy odśnieżaniu soli i środków chemicznych. W związku z tym nie ma możliwości, aby chodniki były „czarne” tj. bez pokrywy śnieżnej. Sól była stosowana tylko na podjazdach, przed przejazdami kolejowymi i w przypadku gołoledzi.

( dowód: zeznania K. L. k. 161-163v, S. K. k. 215v-217 ( 01:16:50-02:02:40), zdjęcia k. 73-75

Na początku 2019r. Burmistrz wraz z I. B. udali się na wizytacje celem zapoznania się z zasobem lokalowym i możliwością znalezienia lokalu dla Ochotniczej Straży Pożarnej. Ze strony Zakładu, który administrował lokalami towarzyszyła im kierownik działu zarządzania nieruchomościami A. G..

Przeprowadzono wizytację pomieszczeń przy ul. (...), które zostały przeznaczone na magazyn rzeczy lokatorów po eksmisjach. Rzeczy te musiały być składowane w ten sposób, aby przedmioty stanowiące własność lokatora znajdowały się w jednym miejscu. Nie mogły być rozdzielane. Po zwiezieniu przedmiotów z eksmitowanego lokalu składowano je piętrowo i oddzielano taśmą. Umieszczano informację czyje to rzeczy, z jakiego adresu przywiezione i do jakiej daty należy je przechowywać. Podczas wizytacji nie proszono pracownika (...) o wyjaśnienie zastanego stanu. Nie nakazano podjęcia czynności w celu innego zagospodarowania rzeczy i przestrzeni.

Podczas odwiedzin lokalu przy ul. (...) wraz z I. B. stwierdzili uszkodzenie dachu i wodę zalegającą na posadzce. Dach został naprawiony. A. G. odwiedziła przedmiotowy lokal przed zimą i nie stwierdziła wówczas przeciekającego dachu. Również w 2018r. w lokalu tym był powód i nie stwierdził złego stanu.

Kolejny wizytowany lokal to lokal przy ul.(...) po byłej piekarni. Stoi pusty już ponad 10 lat. W 2019r. pojawił się plan przekształcenia go w pomieszczenia dla organizacji pozarządowych i stowarzyszeń. W tym samym roku, w zbliżonym okresie odwiedzała go m.in. K. L. i nie stwierdziła nieprawidłowości. Wizytujący te pomieszczenia w 2019r. Burmistrz wraz z zastępcą zwrócili uwagę na panujący w nich bałagan. Zostali poinformowani przez towarzyszącą im z ramienia (...).G., iż sprzątanie lokalu nastąpi gdy pojawi się potencjalny klient. Nie mniej jednak budynek został posprzątany o czym (...) poinformował Burmistrza i zastępcę w ciągu miesiąca.

W tym okresie Burmistrz z zastępcą udali się także do lokalu przy ul. (...). Tam okazało się, że uszkodzona jest część dachu, który przeciekał. Ustalono także, że ktoś w dalszej części budynku bezumownie przechowuje znicze, a w garażu znajdował się samochód niewiadomego pochodzenia. Stwierdzono także, że dzierżawiony w tym miejscu plac jest zajęty ponad zakres objęty umową. Polecono powodowi usunięcie nieprawidłowości. W wyniku podjętych prac naprawiano dach, znicze zostały usunięte tego samego dnia. Samochód również zabrano w tym samym dniu. W zakresie dzierżawienia placu (...) łączy długoletnia umowa z dzierżawcą, który znaczną część czasu przebywa w Niemczech. Zajmuje się sprowadzaniem samochodów z Niemiec. Problem z najemcą występuje od lat. Zarówno A. P. jak i A. G., jeszcze jako kierownik, interweniowali wymuszając prawidłowe wykonywanie umowy. Działania te skutkowały krótkotrwałą poprawą sytuacji. Nie mniej jednak nie podejmowano decyzji o rozwiązaniu umowy ponieważ Zakładowi zależało na otrzymywaniu zapłaty z tytułu umowy dzierżawy. (...) bowiem nie dysponował znaczną ilością pieniędzy a z otrzymywanych z najmu i dzierżawy kwot współfinansował swoją działalność.

W zakresie przeciekających dachów dotyczy to budynków starych, w których bardzo często po zimie następują przecieki. Jednak ze względu na fakt, iż takie przecieki występują w tym samym okresie tj. wczesnowiosennym także w budynkach zamieszkałych ( z których około 2/3 stanowią zabytki) w pierwszej kolejności naprawiane są dachy w tych budynkach. W dalszej kolejności prace są podejmowane w niezajętych lokalach o charakterze użytkowym.

Wiosną 2019r. Pan Burmistrz stwierdził także, iż lokal administrowany przez (...) znajdujący się przy ul. (...) ma brudne szyby. Szyby zostały umyte. Zasadą w (...) było mycie szyb w lokalach użytkowych nie wynajętych- po zimie, wiosną ponieważ wówczas nie ulegały już dużemu zabrudzeniu.

Podczas kolejnych oględzin, w tym okresie, przy ul.(...) z I. B. stwierdzili, iż dzierżawiony plac zajęty jest przez większą ilość samochodów niż wynika to z umowy. Zakres zajęcia placu nie był przekroczony, natomiast znajdowała się na nim większa ilość pojazdów niż wynikało to z umowy.

W czerwcu 2019r. na terenie parkingu znajdującego się przy budynku (...) w N. pracownik Zakładu parkował pojazdy związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą. Naczelnik I. B. stwierdziła ten fakt w 2016 lub 2017r roku. Wówczas okazało się, iż korzystanie z parkingu nie jest uregulowane żadną umową. Umowa z pracownikiem J. S. na najem części parkingu (...) w N. została podpisana w 2018r. na parkowanie 5 aut. W związku z tym, iż pracownik dysponował sprzętem, z którego nieodpłatnie mógł korzystać (...) dla swoich celów przez krótki okres powód zezwolił, aby pracownik umieścił na parkingu taśmociąg i spychacz. Na polecenie przełożonych sprzęt został usunięty. W tym samym czasie Zakład korzystał nieodpłatnie z ładowarki pracownika ( nie posiadając sprawnej własnej ładowarki) oraz z jego pomocą usunięto gruz należący do (...).

W zakresie koszenia trawy wokół budynku przy ul. (...) zajmowali się tym pracownicy (...). Jednakże do stycznia 2020r. byli to pracownicy formalnie zatrudnieni w (...) natomiast faktycznie byli nadzorowani i wykonywali polecenie Wydziału Gospodarki Nieruchomościami ( podlegali K. L.). Przyjętą zasadą obowiązującą do wiosny 2019r. było, iż osoby te kosiły trawę wokół przedmiotowego budynku. Nowa Naczelnik K.H.- D. dokonała zmiany w ten sposób, iż zleciła tą pracę do wykonywania (...). Od 2020r. pracownicy zieleni zostali przejęcie formalnie i faktycznie przez Urząd Miasta.

(dowód: zeznania K. L. k. 161-163v, zeznania świadków I. B. k. 163v-166, 213v-217 ( 00:08:18-02:02:45), S.K. k. 215v-217 ( 01:16:50-02:02:40), K. H.-D. k. 218v-222 ( 02:33:39-02:27:15), K. M. k. 237v-249v), przesłuchanie A. G. k. 278v-284v, przesłuchanie A. P. k. 270-278v w zw. z 159-161, k. 284v-285, zdjęcia i notatki k. 76-113)

I. B. jako Naczelnik Wydziału (...) Miejskiej w Urzędzie Miasta w S. współpracowała z powodem od 2001r. Oceniła współpracę jako dobrą. Wskazała, że powód wywiązywał się z zadań, również uwzględniając fakt, iż (...) korzystał ze starego sprzętu. W tym czasie miasto było uprzątnięte i zadbane. Dwukrotnie dokonywała oceny powoda. W 2016r. powód został oceniony przez I. B. pozytywnie. Wskazała, iż nie wnosi uwag do pracy A. P., a z powierzonego zadania wywiązuje się pozytywnie. Również w 2018r. powód uzyskał pozytywną ocenę. Naczelnik wskazała, iż nie wnosi uwag do pracy A. P., z powierzonego zakresu wywiązuje się pozytywnie. Uzyskiwane oceny za poszczególne kompetencje kształtowały się na poziomie 5-bardzo dobra i 4 dobra. M.in. na ocenę 5 oceniono terminowość w wypełnianiu zadań, obowiązkowość, odpowiedzialność, umiejętność pracy w zespole, wykonywanie poleceń przełożonego i stosunek do wykonywanych poleceń.

( dowód: zeznania świadków I. B. k. 163v-166, 213v-217 ( 00:08:18-02:02:45), oceny k. 182-185)

Z uwagi na brak wzajemnej sympatii pomiędzy powodem i I. B. Burmistrz zdecydował, iż w 2020r. przejmie bezpośredni nadzór nad powodem jako dyrektorem (...).

( dowód: zeznania świadków I. B. k. 163v-166, 213v-217 ( 00:08:18-02:02:45, K. M. k. 237v-249v, K. L. k. 161-163v)

W dniu 15.07.2020r. ówczesna kierownik A. G. wracając z pracy spostrzegła, że na ul (...) stoją straże pożarne. Zatrzymała się celem ustalenia czy zdarzenie nie dotyczy lokalu komunalnego. Dowiedziała się, że doszło do poparzenia lokatora lokalu komunalnego. Poinformowała o tym fakcie telefonicznie A. P., który przyjechał na miejsce zdarzenia. Kiedy straż przekazała A. G. lokal, po jego wywietrzeniu i sprawdzeniu czy można do niego wejść kierownik wraz z dyrektorem w asyście policji weszli do środka. Stwierdzono ogromny bałagan i bardzo nieprzyjemny fetor. Przedstawiciele (...) chcieli jak najszybciej przystąpić do oczyszczania lokalu jednakże nie wyraziła na to zgody policja z uwagi na potrzebę przeprowadzenia swoich czynności. Po około 2 dniach policja udostępniła lokal. Niezwłocznie, w uzgodnieniu z A. P., podjęto kroki celem uprzątnięcia lokalu. Czynności te stanowiły inicjatywę własną (...) ponieważ lokal posiadał swojego najemcę, który winien we własnym zakresie dokonać czynności oczyszczania. Powód zlecił pracownikom z (...), aby znaleźli meble i leżankę, które ewentualnie nadawałyby się do wstawienia do oczyszczanego lokalu. W związku z tym, że sytuacja miała miejsce w okresie urlopowym powód zdecydował, że wykonanie zadania trzeba powierzyć podmiotowi zewnętrznemu, który wykonuje stałe zlecenia na rzecz (...) Panu P. F. (1). Następnego dnia kierownik ustaliła z dyrektorem sposób przeprowadzenia oczyszczania lokalu i przystąpiono do prac. Pracownicy P. F. (1) mieli wynieść wszystkie rzeczy z mieszkania wkładając je do czarnych worków. Zasadą zawsze stosowaną przez (...) było, że przy oczyszczaniu lokali rzeczy do wyrzucenia lub przechowania pakowano w specjalne czarne worki.

Pracownicy P. F. (1) po spakowaniu rzeczy mieli znosić je i ustawiać przy śmietniku. Następnie R., który jest uprawniony do wywozu śmieci miał je zabierać. W pierwszym dniu prac czynności zostały wykonane zgodnie z ustaleniami. Śmieci spakowano i wywieziono. Jednakże następnego dnia ukazała się informacja w tygodniu S. na F.’u odnośnie sytuacji przy ul. (...). Zapoznał się z nią Burmistrz. Według informacji przy ul. (...) leżały wyrzucone śmieci, które wydawały bardzo męczący i nieprzyjemny zapach. K. M., w godzinach popołudniowych, skontaktował się telefonicznie z I. B., która zwróciła się do A. P. z prośbą o zainteresowanie się sprawę. Po około pół godzinie I. B. ponownie wykonała telefon do powoda. W związku z informacjami od zastępcy burmistrza o problemach na ul. (...) A. P. skontaktował się z panią kierownik. Po ponownym telefonie od zastępcy burmistrza powód udał się na ul. (...). W międzyczasie ustalono jaka sytuacja zaistniała w przedmiotowym lokalu. A.G. zadzwoniła do P. F., aby natychmiast przyjechał na teren prac i je zakończył. W tym celu do A. G. dzwonił także powód. Kiedy A. P. zajechał na miejsce zdarzenia, byli tam obecni burmistrz, jego zastępca i A.G.. Okazało się, że pracownik P. F., który oczyszczał lokal zamiast wkładać rzeczy do czarnych worków i wynosić je na zewnątrz układając przy śmietniku w celu odebrania ich przez R., niepopakowane wyrzucał przez okno lokalu. Pomieszczenie znajdowało się na pierwszym piętrze budynku. W związku z tym, że pracownik nie ukończył pracy do czasu zakończenia pracy R. wszystkie wyrzucone rzeczy leżały pod budynkiem. Usuwane przedmioty były to m.in. słoiki z moczem i innymi nieczystościami, które wydawały bardzo nieprzyjemny zapach. Pracownik P. F. (1) pozostawił nieuprzątnięte rzeczy ponieważ udał się na inną, pilniejszą awarię. Po jej usunięciu miał wrócić celem dokończenia prac. Po wezwaniu przez (...) P. F. (1) z pracownikami dokończyli pracę i na polecenie dyrektora wywieźli zebrane nieczystości. P. F. był umówiony pierwotnie z A. G., że poinformuje ją telefonicznie gdy zakończy prace przy ul.(...). Dlatego też, kierownik, przed otrzymaniem telefonu od powoda, uważała, że prace nie są jeszcze zakończone.

( dowód: zeznania świadków I. B. k. 163v-166, 213v-217 ( 00:08:18-02:02:45, P. F. k. 217v-218 ( 02:04:58-02:23:50), M. P. k. 218-218v ( 02:25:36-02:31:45), K. M. k. 237v-249v) ,przesłuchanie A. G. k. 278v-284v, przesłuchanie A. P. k. 270-278v w zw. z 159-161, k. 284v-285, zdjęcia k.112-113)

Gminy zawierały umowy z (...) w zakresie odpłatnego utrzymywania poboczy dróg krajowych. W związku z tym Burmistrz K. M. poprosił powoda o sporządzenie kalkulacji takich prac przez (...). W ocenie A. P. oraz kierownika S. K. zadanie to w cenach proponowanych przez (...) byłoby nieopłacalne. Zakład przygotował kalkulację posiłkując się stawkami za niezbędne w tym zakresie prace jakie obowiązywały na rynku i zaniżając je. Wyliczono koszt miesięczny takich prac na około 22.000 zł. Przed sporządzeniem kalkulacji powód wraz S. K. kierownikiem działu oczyszczania wizytowali wszystkie ulice, które podlegałyby umowie. W S. przecinają się 3 drogi krajowe, które mają 6 wjazdów i wyjazdów. Po otrzymaniu przedmiotowego kosztorysu Burmistrz nie podpisał umowy z (...). Po pewnym czasie K. M. spotkał się z burmistrzami innych gmin. Uzyskał wówczas informacje, że gminy te podpisały umowy z (...) i realizują zadania w umówionych stawkach. Podpisanie przedmiotowej umowy było o tyle istotne gdyż mieszkańcy miasta nie posiadają wiedzy, które drogi należą do zarządu miasta i gminy, a które do (...). Ostatecznie Burmistrz podjął decyzję, aby podpisać umowę. Obecnie jest ona realizowana.

(...) sprzątał także teren, na którym odbywały się coroczne (...) S.. Zadanie to wykonywane było od 24 lat. Nie było zastrzeżeń do pracy Zakładu w tym zakresie. W 2019r. pojawiły się zarzuty nieprawidłowego posprzątania po imprezie. W związku z otrzymanym od burmistrza telefonem powód skontaktował się z S. K. i poprosił o ponowne udanie się na miejsce w celu dodatkowego posprzątania. Rozmowa miała miejsce około godz. 10-11:00. Ekipa pierwotnie zakończyła sprzątanie o godz. 8:00. O tej godzinie zaczęli się już gromadzić pierwsi uczestnicy.

Sprzątanie miasta odbywa się rejonami tzn. miasto jest podzielone na 4 rejony. Rejonizacja obowiązywała w czasach pracy powoda a także po jego odejściu.

Powód gdy kierowano do niego uwagi z Urzędu Miasta w związku z potrzebą podjęcia pilnych prac przez dział oczyszczania miasta dzwonił do S. K. kierownika działu z poleceniem wykonania pracy. S. K. realizował zlecone zadania nawet jeżeli sytuacje miały miejsce po godzinach pracy pracowników.

( dowód: zeznania świadków I. B. k. 163v-166, 213v-217 ( 00:08:18-02:02:45, S. K. k. 215v-217 ( 01:16:50-02:02:40), przesłuchanie A. P. k. 270-278v w zw. z 159-161, k. 284v-285)

K. H.- D. po objęciu od 01.04.2019r. stanowiska Naczelnika Wydziału (...) Miejskiej przez pierwsze 3-4 miesiące często udawała się w teren z pracownikami celem poznawania zakresu swoich obowiązków. Wówczas sporządzane były zdjęcia z ujawnionymi sytuacjami budzącymi niepokój. Jednak tylko część zdjęć była okazywana A. P.. Fotografie te nie były natomiast przedstawiane K. L., która do czerwca 2019r. nadzorowała (...). Nie wskazano, z którymi zdjęciami wykonanymi przez K. H.-D. zapoznano powoda.

Na polecenie pani Burmistrza, K. H.-D. udała się wraz z naczelnikiem działu organizacyjnego w czerwcu 2019r., który zajmuje się kadrami, do siedziby (...) celem dokonania sprawdzenia dokumentów kadrowych wszystkich pracowników oraz umów zlecenia i umowy z kierownikiem schroniska. Dokumenty zostały udostępnione.

( dowód: zeznaniaK. H.-D. k. 218v-222 ( 02:33:39-02:27:15), K. L. k. 161-163, przesłuchanie A. P. k. 270-278v w zw. z 159-161, k. 284v-285, zdjęcia i notatki k. 76-113)

Obecna kierownik schroniska zajmowała to stanowisko do czasu przejścia na emeryturę w 2013r. Ponownie została zatrudniona w tym samym charakterze zaraz po przejściu na świadczenie emerytalne. Podpisanie umowy odbyło się za zgodą Urzędu Miasta.

( dowód: przesłuchanie A. P. k. 270-278v w zw. z 159-161, k. 284v-285, zeznania K. L. k. 161-163)

Po odejściu powoda nadal można na terenie miasta obserwować niedociągnięcia i miesjca nienależycie wysprzątane.

( dowód: zeznania K. H.-D. k. 218v-222 ( 02:33:39-02:27:15), K. M. k. 237v-249v, przesłuchanie A. P. k. 270-278v w zw. z 159-161, k. 284v-285, zdjęcia k.186-212, 230-236 )

Sąd zważył, co następuje:

W ocenie Sądu, powództwo zasługuje na uwzględnienie.

Na mocy art. 30 § 4 kp w oświadczeniu pracodawcy o wypowiedzeniu umowy o pracę, zawartej na czas nieokreślony powinna być wskazana przyczyna, uzasadniająca wypowiedzenie lub rozwiązanie umowy. Natomiast na podstawie art. 45 par.1 kp w razie ustalenia, że wypowiedzenie umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony jest nieuzasadnione lub narusza przepisy o wypowiadaniu umów o pracę, sąd pracy - stosownie do żądania pracownika - orzeka o bezskuteczności wypowiedzenia, a jeżeli umowa uległa już rozwiązaniu - o przywróceniu pracownika do pracy na poprzednich warunkach albo o odszkodowaniu. Przyjmuje się, że przyczyna wypowiedzenia powinna być prawdziwa i na tyle ważka, aby uzasadniała dokonanie wypowiedzenia umowy o pracę. Każda przyczyna uzasadniająca wypowiedzenie umowy o pracę musi być rzeczywista, prawdziwa i konkretna (v. uchwała Pełnego Składu Izby Pracy i Ubezpieczeń Społecznych SN z dnia 27 czerwca 1985 r., III PZP 10/85). Musi być jasna i zrozumiała dla pracownika. Ne ma potrzeby, aby przyczyny były wskazywane drobiazgowo, nie mniej jednak winny być tak sformułowane, aby pracownik miał wiedzę dlaczego jest z nim rozwiązywana umowa o pracę.

W okolicznościach niniejszej sprawy, należy stwierdzić, iż wręczone powodowi wypowiedzenie zawiera ogólne sformułowania dotyczące utraty zaufania Burmistrza do powoda i braku możliwości dalszej współpracy na zajmowanym przez powoda stanowisku oraz przytoczono konkretne zarzucane zdarzenia. W uzasadnieniu wskazano na nieprawidłowości w funkcjonowaniu Z., w szczególności w zakresie niewłaściwej czystości miasta. Podniesiono, że w konsekwencji opisanych w nim zdarzeń oraz wielu podobnych, które miały miejsce, władze miasta utraciły do powoda zaufanie jako osoby zdolnej do prawidłowego wykonywania swoich zadań, jak i również co do tego, że rozumie na czym te zadania polegają. Wskazano, iż od osoby zajmującej takie stanowisko wymaga się samodzielności, skuteczności, szybkości działania, inicjatywy, ograniczania zjawisk niepożądanych, zorganizowanego nadzoru nad pracownikami, również osobistego. Oczekuje się również właściwego stosunku do swoich przełożonych i czynnego udziału w budowaniu właściwych relacji na linii przełożony podwładny. Wskazano, że powód takich cech nie wykazuje, pomimo otrzymania pewnego kredytu zaufania i czasu na poprawę.

W toku niniejszego postępowania przeprowadzono szereg dowodów w szczególności z zeznań świadków oraz dokumentacji fotograficznej. Ustalono bardzo szczegółowe okoliczności związane ze współpracą powoda jako dyrektora (...) z Urzędem Miasta i burmistrzem K. M.. Co do zasady Sąd dał wiarę przeprowadzonym dowodom opierając się na nich w swych ustaleniach. Zwłaszcza zeznania świadków, będąc bardzo obszernymi, wzajemnie się uzupełniają.

W wypowiedzeniu, jak już wskazano, obok ogólnych sformułowań zawierających hasłowe zarzuty do pracy powoda przytoczono szereg konkretnych zdarzeń i sytuacji mających uzasadniać dokonane rozwiązanie umowy. Jakkolwiek pozwany w końcowej części wypowiedzenia odwołuje się także do „ wielu podobnych” zdarzeń, „ które miały miejsce” należy uznać, iż zdarzenia przytoczone wprost w wypowiedzeniu musiały mieć dla jego autora najistotniejsze znaczenia skoro wskazano je w piśmie rozwiązującym umowę.

W oparciu o przeprowadzone dowody Sąd dokonał analizy faktów przywołanych w wypowiedzeniu umowy o pracę.

W ocenie Sądu, z ustalonego i analizowanego stanu faktycznego wynika, iż zdarzeń tych nie można jednoznacznie zakwalifikować jako świadczących o niewłaściwym wykonywaniu zadań przez powoda. Jak słusznie w toku postępowania wskazywano ( np. K. H.-D.) miasto jest żywym organizmem, zmienia się i należy dostosowywać swoje działania do bieżących potrzeb i sytuacji.

Strona pozwana wskazała, że przyczyną wypowiedzenia jest utrata zaufania do powoda i brak możliwości dalszej współpracy na zajmowanym przez powoda stanowisku.

Tytułem wstępu należy zauważyć, iż utrata zaufania jest kategorią bardzo pojemną, mogącą obejmować zróżnicowane stany faktyczne. „ Tytułem przykładu można wskazać, że utrata zaufania do pracownika może stanowić przyczynę uzasadniającą wypowiedzenie umowy o pracę, jeżeli znajduje oparcie w przesłankach natury obiektywnej oraz racjonalnej i nie jest wynikiem arbitralnych ocen lub subiektywnych uprzedzeń. Wynika z tego, że nie tyle istotna jest sama utrata zaufania pracodawcy do pracownika, ile przyczyny, które ją spowodowały ( zob. post. SN z 23.12.2004r., III PK 68/04).(…) Jeżeli przyczyny utraty zaufania do pracownika są prawdziwe, obiektywne i racjonalne, to mogą uzasadniać wypowiedzenie. Utrata zaufania pracodawcy do pracownika zajmującego kierownicze stanowisko uzasadnia wypowiedzenie umowy o pracę nawet wtedy, gdy nie można pracownikowi przypisać winy w określonym zachowaniu, jednakże obiektywnie nosi ono cechy naruszenia obowiązków pracowniczych w zakresie dbałości o dobro lub mienie pracodawcy (art. 100 § 2 pkt 4 KP).(…) Powołanie się przez pracodawcę na utratę zaufania i wskazanie okoliczności, które legły u jej podstaw, spełnia wymagania co do formy wypowiedzenia w zakresie określonym w art. 30 § 4 KP, a to, czy podane przez pracodawcę fakty istniały obiektywnie i czy uzasadniały utratę zaufania, stanowi przedmiot oceny w płaszczyźnie art. 45 § 1 KP. W przypadku wskazania przez pracodawcę jako przyczyny wypowiedzenia utraty zaufania spowodowanej zaistnieniem określonych faktów w pierwszej kolejności należy ocenić, czy mogły one uzasadniać utratę zaufania do pracownika, a następnie – pod warunkiem pozytywnego rozstrzygnięcia tej kwestii – czy utrata zaufania w tych okolicznościach uzasadnia wypowiedzenie stosunku pracy (zob. wyr. SN z 2.10.2012 r., II PK 60/12, Legalis). Jeżeli przyczyny utraty zaufania do pracownika są prawdziwe, obiektywne i racjonalne, mogą uzasadniać wypowiedzenie (zob. post. SN z 19.1.2012 r., I PK 121/11, Legalis, oraz wyr. SN z 14.4.2015 r., II PK 140/14, MoPr 2015, Nr 10, s. 541; szerzej zob. A. Leszczyńska, Utrata zaufania do pracownika, s. 333 i n.). ( kom. do art. 45 k.p. red. Sobczyk 2020r., wyd. 5/Mitrus, Legalis).

Przechodząc do analizy wręczonego powodowi rozwiązania umowy o pracę godzi się zauważyć, iż w jego pierwszej części odwołano się do nieprawidłowości w funkcjonowaniu Zakładu, w szczególności w zakresie sprzątania, na co zwracał uwagę Zastępca Burmistrza. Burmistrz, począwszy od wiosny 2019r. wielokrotnie stwierdzał niewłaściwy stan miasta czy to w zakresie śmieci, czy wykoszenia trawy, czy stanu zarządzanych nieruchomości. Jeszcze wcześniej stwierdzano zaniedbania w zakresie odśnieżania.

Odnosząc się do tak sformułowanego zarzutu, należy stwierdzić, iż I. B. obecna zastępca burmistrza, a do listopada 2018r. naczelnik Wydziału (...) Miejskiej w Urzędzie Miasta w S. dobrze oceniała pracę z powodem i jako naczelnik nie narzekała na nią ( k. 163v). Wskazując na oczekiwania nowego Burmistrza w zakresie, którym zajmował się (...) tj. dbania o czystość miasta, a tym samym aby nie było zaniedbane i brudne, stwierdziła, że wcześniej też nie było brudno i było posprzątane ( przed objęciem urzędu burmistrza przez K. M.) (k.164). Co istotne, I. B. jako bezpośrednia przełożona powoda do listopada 2018r. sporządziła dwie oceny pracownicze A. P. ( w 2016 i 2018r.), w których oceniła powoda pozytywnie. W ocenie z 2018r. na maksymalną ilość 5 punktów oceniła umiejętność pracy w zespole oraz wykonywanie poleceń przełożonego i stosunek do wykonanych poleceń. Podczas składania zeznań wskazywała także, iż potrafili z powodem ułożyć sobie wzajemne relacje a powód wywiązywał się ze swoich obowiązków.

Zarzucono także powodowi, w omawianej części wypowiedzenia, zaniedbania w zakresie odśnieżania. W tym aspekcie istotne okazały się zeznania K. L. oraz S. K.. K. L. zajmowała stanowisko zastępcy Naczelnika Wydziału (...) Miejskiej do sierpnia 2019r. ( od czerwca była na urlopie), a S. K. był kierownikiem działu oczyszczania miasta w (...) do 23.02.2021r. Oboje świadkowie są osobami o bardzo dużym doświadczeniu jeżeli chodzi o gospodarkę komunalną miasta S.. K. L. z ramienia (...) nadzorowała pracę (...) oraz bezpośrednio współpracowała z A. P.. Zeznała, że wiosną 2019r. i zimą 2018/2019r. Zakład prawidłowo realizował swoje zadania. Jesienią 2018r. były aktualizowane standardy nowego utrzymania zimowego dróg w mieście, zgodnie z którymi Zakład utrzymywał drogi. Nie było także w tym okresie żadnych zarzutów do Zakładu, wszystko robiono systematycznie tj. odśnieżanie, koszenie, sprzątanie (k. 161). Wskazała na zasady realizacji odśnieżania tj. ograniczenia w używaniu soli i środków chemicznych w mieście z uwagi na znajdujące się na obszarze S. dwa jeziora bezodpływowe. Odnosząc się do zdjęć przedłożonych przez pozwanego na okoliczność nieprawidłowego odśnieżania jednoznacznie stwierdziła, że zadanie zostało wykonane prawidłowo i nie można jednocześnie uzyskać czarnego chodnika nie stosując soli i środków chemicznych.

Powyższe potwierdził w swych zeznaniach S. K.. Zeznał dodatkowo, iż w mieście od kiedy on pracował była wprowadzona rejonizacja i podział na 4 rejony odśnieżania, według których następuje odśnieżanie. Jednocześnie podkreślił, że na zimę zawsze był zrobiony plan pracy. Wskazał, że również w zakresie sprzątania miasta jest rejonizacja i do czasu jego odejścia nic w tym zakresie się nie zmieniło.

W kontekście braku oczyszczania miasta w sposób bezzwłoczny I. B. przywołała sprawę nieuprzątniętego gruzu. Zeznała, że wysłała zdjęcie miejsca do powoda i dopiero po interwencji burmistrza uprzątnięto gruz. Dotyczy to sytuacji z pierwszej połowy 2019r. Jednocześnie okoliczność ta nie została ujęta w wypowiedzeniu.

Następnie w wypowiedzeniu wskazano na konkretne okoliczności w oparciu, o które sformułowano wstępne jak i końcowe zarzuty natury ogólnej.

W pierwszej kolejności podniesiono, że w okresie marzec- czerwiec 2019r. stwierdzono:

-duży bałagan w pomieszczeniach, lokalach przeznaczonych do wynajmu na ul . (...);

-pozostawienie lokali, budynków bez stosownego zabezpieczenia i przygotowania pod wynajem np. na ul. (...), po byłej piekarni, na ul. (...)- przeciekający dach, na ul. (...) przy cmentarzu, na ul. (...)- brudne szyby widoczne dla przechodniów.

Zaznaczono, że nieprawidłowości powyższe były przez powoda sukcesywnie usuwane, ale dopiero w wyniku interwencji burmistrza i na wyraźne polecenie.

Wskazano, iż przykładem opieszałości powoda jest również lokal mieszkalny przy ul. (...), który przez rok nie został uprzątnięty po byłym najemcy i doprowadzony do stanu umożliwiającego jego wynajęcie ( ustalenie stanu lokalu na dzień 27.05.2020r.).

Odnośnie stanu nieruchomości, obok okoliczności, które w tym zakresie wynikają z przesłuchania powoda, szeroko w tej kwestii wypowiadała się A. G. pełniąca za czasów powoda funkcję kierownika działu zarządzania nieruchomościami w (...). Pozwana wprost stwierdziła, że nie zgadza się do końca ze stwierdzeniem, że wiosną 2019r. był niewłaściwy stan zarządzanych nieruchomości. Dokładnie opisała zastany stan lokali przy ul (...), ul.(...), ul.(...). Wskazując na ujawnione w lokalach przeciekające dachy podkreśliła, że budynki są stare i w okresie wczesnowiosennym i w czasie deszczy dachy bardzo często przeciekają. Usuwanie tych usterek dokonywane jest sukcesywnie przez (...) w pierwszej kolejności w budynkach zamieszkałych, w których również z uwagi na ich wiek takie sytuacje często mają miejsce, a następnie w lokalach niewynajmowanych. Jednocześnie, w związku z poleceniem Burmistrza, konkretne dwa przecieki wskazane w wypowiedzeniu, zostały niezwłocznie usunięte przez (...).

Odnosząc się do zarzutów Burmistrza dotyczących stanu magazynu przy ul. (...), podkreśliła że nie było tam bałaganu. Znajdowały się tam zmagazynowane rzeczy po eksmisjach. Również tak samo sytuację w lokalu przy ul. (...) oceniła K. L.. W związku z tym, nie można uznać, aby w lokalu tym panował bałagan tak jak wskazał K. M. podczas swoich zeznań i zarzucono to powodowi w wypowiedzeniu. Sposób w jaki były przechowywane składowane przedmioty, wynikał z potrzeby ich magazynowania w określony sposób ( tj. przedmioty z jednego lokalu w jednym miejscu, piętrowane, oddzielone taśmą i opisane). Jednocześnie nikt nie poprosił np. A. G., która towarzyszyła burmistrzowi i jego zastępcy o wyjaśnienie zastanego stanu rzeczy.

Nie można zgodzić się także, aby lokale nie były nadzorowane i doglądane. Zarówno A. G., jak i K. L. oraz powód zeznawali, że byli w przedmiotowych lokalach w 2018 i 2019r. Nie stwierdzano wówczas np. przeciekającego dachu, co zgodnie z zeznaniami A. G. jest zrozumiałe , iż stan taki następuje w okresie zwiększonych opadów deszczu ( czyli wczesną wiosną – gdy m.in. Burmistrz z I. B. wizytowali lokale). K. L. zeznała, że w 2019r. odwiedzała również lokal na ul. (...) ( wskazany w wypowiedzeniu). Była w nim z projektantem w związku z planem przekształcenia go w pomieszczenia dla organizacji pozarządowych i stowarzyszeń. Lokal był zabezpieczony, a stan akceptowalny przy uwzględnieniu, że nie jest on wynajmowany już od 10-11 lat. W oparciu o przytoczone dowody, nie można uznać, aby ze strony powoda lub pracowników (...) występowały w tym zakresie niedociągnięcia lub nieprawidłowości w wykonywanej pracy. W oparciu o wskazane dowody należy stwierdzić, że różne sytuacje mogły mieć miejsce lecz były niwelowane.

Również zarzut brudnych szyb przy ul. (...) jest nieuzasadniony, albowiem jak zeznała A. G. szyby w lokalach są myte sukcesywnie wiosną po okresie zimowym. Później już nie brudzą się w znacznym zakresie. Sytuacja została stwierdzona również na początku 2019r. (co warto podkreślić w kontekście wręczenia powodowi wypowiedzenia dopiero w lipcu 2020r.) i bezzwłocznie szyby umyto. Dodatkowo w swoich zeznaniach I. B. powiedziała ( k. 214, 00:33:55): „ Brudne szyby były w jednym lokalu przy ul. (...)”. Powyższe oświadczenie, jak i postawienie w wypowiedzeniu zarzutu tylko odnośnie brudnych szyb w tym jednym lokalu, przemawia za uznaniem, iż nie stwierdzono innych tego typu sytuacji.

Z powyższych okoliczności ustalonych na podstawie zeznań A. G., K. L. i S.K., z którymi korespondują w tym zakresie fakty ujawnione podczas przesłuchania powoda, wynika sekwencja czynności podejmowanych przez Zakład w trakcie roku. Świadczą one o nadzorze nad zasobem Zakładu. Stwierdzane sytuacje wynikały z ogólnego stanu zużycia nieruchomości oraz potrzeby gospodarowania środkami finansowymi w sposób uzasadniony i uwzględniający ograniczony ich zasób. Wskazane osoby nie negowały, że do określonych naruszeń może dochodzić jednak wyjaśniano, że tego typu nieprawidłowości są spowodowane złym stanem technicznym budynków ze względu na ich wiek. Nie mniej jednak usterki były sukcesywnie i przy uwzględnieniu posiadanych funduszy niwelowane.

Podobnie należy ocenić sytuację dotyczącą zarzutu opieszałości powoda, której przykładem ma być lokal przy ul. (...). Według pozwanego lokal miał być nieuprzątnięty przez rok po byłym najemcy i doprowadzony do stanu umożliwiającego jego wynajęcie ( ustalenia tego dokonano na dzień 27.05.2020r.). Burmistrz K. M. szeroko opisywał potrzebę wynajmowania lokali oraz przeciwdziałania utrzymywania przez Miasto lokali pustych. Odnośnie przedmiotowego lokalu zeznawali również A. G. oraz powód. Nadto pozwany przedłożył pismo powoda z dnia 12.06.2019r. Z pisma tego jasno wynikało, że lokal został zgłoszony do Wydziału Gospodarki Miejskiej już 19.06.2019r. ze wskazaniem, iż lokal jest do opróżnienia, generalnego remontu i wymiany zużytych urządzeń. Z poczynionych w sprawie ustaleń wynika, że lokale mieszkalne, którymi zarządzał (...) były przeznaczona na lokale socjalne lub komunalne. Lokale socjalne były remontowane przez zakład ( w tym z funduszy otrzymywanych z Urzędu Miasta). Natomiast lokale komunalne często były remontowane przez osoby chętne do ich wynajmu. Była jednak grupa lokali wymagających generalnych remontów. Co roku Miasto przekazywało na ten cel fundusz na remont 3-4 mieszkań. Jak wynika z przedmiotowego pisma lokal przy ul. (...) miał takie właśnie przeznaczenie. Wskazano również, że wymaga on opróżnienia i wymiany zużytych urządzeń. Jednocześnie, jak zeznał A. P., nierentownym było w takiej sytuacji opróżnianie lokalu i oddzielne wywożenie nieczystości gdyż generowało to dodatkowe koszty Zakładu. A. G. zeznała, że lokal miał być opróżniony w momencie posiadania przez kierownika S. K. możliwości przeprowadzenia tej czynności ( w tym czasie wspólnie dokonywano szeregu innych, pilnych czynności m.in. przesiedlenia lokatorów po pożarze).

Kolejny zarzut dotyczy faktu, iż w czerwcu 2019 r. ujawniono nieprawidłowości związane ze świadczeniem odpłatnych usług na rzecz (...) przez jednego z jego pracowników, który w ramach swojej działalności gospodarczej nieodpłatnie korzystał z parkingu (...) ( parkowało 7 aut dostawczych) oraz bezumownie korzystał z terenu (...) w celu świadczenia usług przesiewu ziemi zwożonej ze zmiotek ulicznych po zakończeniu sezonu zimowego, zgromadzonej i spryzmowanej z lat poprzednich na rzecz osób trzecich. Jak ustalono w toku postępowania, umowa z pracownikiem J. S. na najem części parkingu (...) w N. została podpisana w 2018r. na parkowanie 5 aut. W związku z tym, iż pracownik dysponował sprzętem, z którego nieodpłatnie mógł korzystać (...) dla swoich celów, przez krótki okres powód zezwolił, aby pracownik umieścił na parkingu taśmociąg i spychacz. Na polecenie przełożonych sprzęt został usunięty. Zdaniem Sądu, jakkolwiek faktycznie nastąpiło przekroczenie liczby umówionych pojazdów, trudno zarzut ten potraktować jako na tyle ważki, aby uzasadniał wypowiedzenie powodowi umowy o pracę. Należy wziąć pod uwagę okoliczność, że (...) korzystał ze sprzętu pracownika nieodpłatnie, a nadto z pomocą tego pracownika usunięto gruz należący do Zakładu. Jednocześnie pozwany nie wykazał faktu, aby za zgodą powoda bezumownie pracownik korzystał z terenu (...) w celu świadczenia usług przesiewu ziemi zwożonej ze zmiotek ulicznych po zakończeniu sezonu zimowego, zgromadzonej i spryzmowanej z lat poprzednich na rzecz osób trzecich. Brak bowiem na tę okoliczność dowodów.

Powodowi zarzucono także, iż w czerwcu 2019r. stwierdzono kolejne nieprawidłowości związane z zatrudnianiem pracowników, polegające na zatrudnieniu pracownika z pominięciem procedury naboru. Ponadto, jako dyrektor zakładu nie posiadał wiedzy o nieobecności pracownika kadr a inni pracownicy mieli dostęp do akt osobowych pracowników i umożliwili dostęp do akt osobowych pracowników osobom trzecim (zastępcy Burmistrza). Jak wynika z zeznań świadka K. L. potwierdzających dowód z przesłuchania powoda- w 2013r. dotychczasowa kierownik schroniska przeszła na emeryturę i wówczas została ponownie, za zgoda przełożonych, w tym z Urzędu Miasta, zatrudniona na tym samym stanowisku. Fakt ten nie mógł być ujawniony dopiero w czerwcu 2019 r. ponieważ umowa obowiązywała już od 2013r. Trudno uznać za uzasadniony zarzut, iż powód nie miał wiedzy o nieobecności pracownika kadr skoro, jak wynika z przesłuchania A. P., po krótkiej chwili wyjaśnił osobom kontrolującym akta osobowe gdzie znajduje się pracownica. A nadto trudno uznać, aby przekazanie dokumentów pracowniczych zastępcy burmistrza ( tak wskazano w wypowiedzeniu, chociaż z zeznań K. H.- D. wynika, że dokumenty zostały okazane właśnie pani Naczelnik Wydziału (...) Miejskiej i Naczelnik Wydziału Organizacyjnego) celem kontroli przeprowadzanej przez Urząd Miasta, któremu Zakład podlega, miało świadczyć o nieprawidłowym wykonywaniu obowiązków przez dyrektora. Tym bardziej, że na kontroli była również naczelnik Wydziału Organizacyjnego. Kontrola została zlecona przez zastępcę Burmistrza- I. B. (1).

Również A. G. oraz powód wyjaśnili historie dzierżawy placów przy ul. (...). Zarzuty w zakresie nieprawidłowego wykonywania umów w ich obszarze stanowiły bowiem kolejne przyczyny wypowiedzenia umowy. Zwrócili uwagę na fakt, iż wielokrotnie, jeszcze przed nastaniem nowego Burmistrza starali się doprowadzać przedmiotowe umowy do należytego wykonywania. Podkreślili, iż np. w zakresie placu przy ul. (...) jest utrudniony kontakt z dzierżawcą albowiem przebywa on w Niemczech. Natomiast systematycznie kontrolowany jest sposób realizacji umowy i podejmowane kroki w celu usuwania stwierdzonych uchybień ( przekraczania granic wydzierżawianego placu). Jednocześnie wyjaśnili, że nie jest opłacalne dla Zakładu wypowiedzenie obu umów tj. z osobą wydzierżawiającą plac przy ul. (...) i ul. (...) albowiem są to konkretne pieniądze dla (...), których Zakład nie posiada nadmiernie dużo. Nadto, plac przy ul. (...) jest trudny do dzierżawy. Wskazane okoliczności są o tyle istotne, że przedstawiają obraz sytuacji w jakiej musi funkcjonować Zakład. Nie zawsze możliwe jest osiągnięcie stanu idealnego wynikającego z ustaleń umownych. Na polecenie Burmistrza w zakresie przedmiotowych umów ponownie doprowadzono do stanu wynikającego z umów. Jednakże, przedstawione powyżej ustalenia, również nie mogą świadczyć o braku właściwego nadzoru nad pracą (...), inicjatywy ze strony powoda czy też zaniedbaniach i ich powtarzalności. Wynika z nich, że powód miał wiedzę o sytuacji i systematycznie podejmowano kroki celem usuwania nieprawidłowości w razie ich wystąpienia.

W wypowiedzeniu umowy przywołano także okoliczność bezumownego zajęcia w budynku przy ul. (...) garażu, w którym umieszczono samochód oraz pomieszczenia, w którym znalazły się znicze. W związku z wizytacją tego budynku przez Burmistrza i Panią zastępcę burmistrza ujawniono wskazane sytuacje. Zarówno A. G., jak i A. P. również zgodnie zeznali, że nieprawidłowości zostały natychmiast, jeszcze tego samego dnia, usunięte. Sytuacja miała miejsce wiosną 2019r.

Wypowiedzenie w sposób ogólny odnosi się do kwestii sprzątania miasta i koszenia. Jako przykład wskazano, iż 29.04.2019r. stwierdzono pod adresem przy ul. (...), że teren jest całkowicie zarośnięty. Należy stwierdzić, że spostrzeżenie to zostało poczynione przez nową Naczelnik Wydziału Gospodarki Miejskiej, która stanowisko to objęła dopiero od 01.04.2019r. Nie znana jej była praktyka zgodnie, z którą wykaszaniem przedmiotowej nieruchomości zajmowali się pracownicy zieleni nadzorowani przez K. L.. Zastępcy Naczelnika podlegali bowiem pracownicy zajmujący się zielenią miejską, którzy formalnie byli zatrudnieni w (...) natomiast faktycznie wykonywali obowiązku zlecane przez Wydział Gospodarki Miejskiej, a konkretnie K. L. (1). W zakresie wykaszania wskazanej nieruchomości, a także pomocy przy koszeniu cmentarza, obowiązywała ustna umowa pomiędzy dyrektora (...) a K. L., iż pracownicy ci będą wykonywali wskazane czynności. Okoliczności te potwierdziła przede wszystkim K. L., ale również wskazała na nie K. H.- D.. Nowa Naczelnik zeznała, że od stycznia 2020r. pracownicy ci formalnie przeszli do Urzędu Miasta. Jednocześnie A. P. zeznał, że został w połowie 2019r. poinformowany, że pracownicy ci nie będą wspomagać (...) zgodnie z dotychczasowymi ustaleniami. Jak wynika z powyższego, w kwietniu 2019r. zadanie to winno być wykonane przez pracowników zieleni miejskiej. Jednakże gdy dyrektor został poinformowany o braku wykonania zadania i zarzutach w tym zakresie ze strony pani Naczelnik przeprowadził koszenie przez (...). Warto w tym miejscu podkreślić, w kontekście stawianych zarzutów powodowi braku dbałości, inicjatywy, opieszałości, iż sprawa wykoszenia placu przy ul. (...) wydaje się nie została sprawdzona co do podmiotu odpowiedzialnego za wykonanie pracy. Nadto, kwestia ta została w późniejszym okresie wyjaśniona pani Naczelnik m.in. przez powoda. Efektem czego była decyzja K. H.-D. o przeniesieniu pracowników zieleni formalnie do Urzędu Miasta i informacja dla powoda co do obowiązku koszenia we własnym zakresie m.in. przedmiotowej działki i cmentarza. Dlatego też, zarzut ten, jak niezasadny, nie może obecnie stanowić okoliczności przemawiającej za niewłaściwym wykonywaniem obowiązków przez A. P..

Pozwany wskazując na przytoczone zaniedbania i ich powtarzalność stwierdził, że koniecznym stało się wydanie polecenia dostarczania harmonogramów zadań w zakresie sprzątania miasta i cmentarza. Jednak nadal stwierdzano liczne w tym zakresie niedociągnięcia. Jako przykłady tego stanu rzeczy oraz braku poprawy w 2020r. wskazano na przykład ul. (...) w kwietniu 2020r. oraz zaniedbania w zakresie skweru przy ul.(...).

Wskazany zapis wypowiedzenia ma charakter ogólny. Oceniając go przez pryzmatów postawionych wcześniej zarzutów nie można uznać, aby powód dopuszczał się zaniedbań. Kwestia stanu przy ul. (...) i ul. (...) została przedstawiona w toku procesu poprzez przedłożenie dwóch fotografii z tych miejsc. Co warto podkreślić, powód tych fotografii nie otrzymał wcześniej. Jedynie I. B. zeznała: „ Odnośnie ul. (...)- nie wiem nic na temat spalonego kontenera przy ul. (...). Wiem to z informacji pani H..” ( k. 165). Oba przytoczone przykłady mają potwierdzać niewłaściwy stosunek powoda do jego obowiązków również w 2020r. W ocenie Sądu, tak lakoniczna uwaga, że przykładem braku poprawy w 2020r. jest sytuacja przy ul. (...) i ul.(...) bez głębszego wykazania na czym naruszenie powoda w tym wypadku miało polegać, jest nieuzasadnione. Nie wskazano innych tego typu zaniedbań w 2020r. A należy podkreślić, iż (...) zajmował się nie tylko oczyszczaniem miasta, ale także gospodarował lokalami i nieruchomościami gruntowymi. Tym bardziej, że po okazaniu zdjęć K. M. i K.H.- D., które zostały złożone do akt sprawy przez stronę powodową na okoliczność stanu miasta po odejściu powoda, świadkowie dopuścili możliwość wystąpienia nieczystości i nieprawidłowości. W omawianej części wypowiedzenia wskazano na powtarzalność zaniedbań i stwierdzone nadal w tym zakresie niedociągnięcia. Jednak, jak wskazano powyżej zasygnalizowano tylko 2 sytuacje tj. z ul. (...) i ul.(...). Nie podano analogicznych przykładów „ licznych niedociągnięć” jak te stwierdzone przez przełożonych powoda w 2019r. , które znalazły się w wypowiedzeniu.

Jako istotną przyczynę wypowiedzenia strona powodowa wskazała sytuację jaka nastąpiła przy ul. (...). Bez wątpienia zaistniałe wówczas zdarzenie miało charakter nadzwyczajny. W związku z tym, że osobą bezpośrednio nadzorującą z ramienia (...) uprzątnięciem przedmiotowego lokalu była A. G., Sąd uznał zeznania obecnej dyrektor (...) za istotne dla ustalenia i dokonania oceny przedmiotowego zdarzenia. Podyktowane to było także stanowiskiem strony pozwanej, że powód w zakresie stawianych mu zarzutów zawsze starał się wskazać inne niż on osoby winne. Jak zeznała obecna Pani dyrektor (...) zarówno ona, jak i A. P. na miejscu zdarzenia byli już pierwszego dnia tj. w dniu kiedy doszło do poparzenia najemcy. Wówczas dyrektor podjął decyzję, iż z uwagi na charakter lokatora bezcelowe i bezskuteczne będzie zobowiązywanie go do oczyszczenia mieszkania, w związku z tym uprzątnięcia dokona (...). Ustalono wówczas tryb i podmioty, które mają dokonać tych czynności. Po przekazaniu pomieszczenia przez policję bezzwłocznie przystąpiono do prac. W związku z tym, iż opróżnienia lokali są systematycznie wykonywane przez (...) procedury były znane i ustalone. Przede wszystkim rzeczy należało pakować w specjalnie w tym celu zakupione czarne worki. Jak zeznała A. G. „ Uważam, że z mojego punktu widzenia wszystkiego dopilnowałam, umówiłam się z dorosłym człowiekiem na wykonanie pracy, a on może nie dopilnował swoich pracowników (…)” ( k. 284v). Jednocześnie jednoznacznie oceniła zastaną kolejnego dnia, już w obecności burmistrza, sytuację: „ Ta sytuacja była nienormalna z tego względu, że nie wyobrażam sobie wyrzucania przez okno” ( k. 284v). Należy dodatkowo wskazać, że P. F. był osobą, z którą (...) współpracował od kilku lat bez uwag w zakresie wykonywanych prac. W ocenie Sądu, obiektywna ocena zaistniałego zdarzenia oraz generalnie oczyszczania lokalu przy ul. (...) nie może być jednoznacznie uznana jako niedopełnienie obowiązków przez powoda. A. P. podjął szereg działań mających na celu jak najszybsze uprzątnięcie przedmiotowego lokalu nie oczekując na wykonanie tego przez lokatora. Natomiast zaistniała sytuacja, w której ujawniono wyrzucenie pojemników i rzeczy z lokalu przez pracownika P. F. (1), zaskoczyła wszystkich. Od pierwszego telefonu I. B. do powoda, poprzez podjęcie działań czynności zamknęły się w czasie późnych godzin popołudniowych.

Oceniając zaistniałe zdarzenie warto wskazać, że powód w zakresie oczyszczenia przedmiotowego lokalu podjął inicjatywę, która wydaje się być słuszną i uzasadnioną w stwierdzonych okolicznościach Natomiast nikt z (...) zajmujących się sprawą nie przewidział, że ktokolwiek zacznie wyrzucać nieczystości z lokalu na pierwszym piętrze zamiast spakować je do worków i wystawić pod śmietnik, jak miało to przecież miejsce dzień wcześniej. Taką sytuacją była również zaskoczona A. G., która wówczas pełniła obowiązki kierownika, do którego działu należało oczyszczanie lokali.

Omawiając dokonane wobec powoda wypowiedzenie należy odnieść się do kwestii utrzymania cmentarza. Zarzuty dotyczące niewłaściwego utrzymania czystości i wykoszenia zieleni na terenie cmentarza były bowiem szeroko omawiane przez świadków zawnioskowanych przez stronę pozwaną. W pierwszej kolejności należy jednak podkreślić, iż w wypowiedzeniu nie wskazano jako przyczyny wypowiedzenia zarzutu w zakresie niewłaściwego utrzymania stanu cmentarza. Oczywistym jest fakt, że pracodawca nie musi w wypowiedzeniu podawać w sposób kazuistyczny przyczyn rozwiązania umowy jeżeli są one znane i wiadome pracownikowi. Owszem temat cmentarza pojawia się raz w wypowiedzeniu i to tylko w ogólnym sformułowaniu potrzeby sporządzania przez powoda harmonogramów sprzątania miasta i cmentarza. Natomiast, jak ustalono ( zeznania K. H.-D.) w okresie gdy dochodziło do sytuacji mających świadczyć o niewłaściwym nadzorze powoda nad utrzymaniem cmentarza, A. P. nie otrzymał żadnego zdjęcia, które wówczas miało być wykonane. Nie zapoznano go z notatkami z 2019r. i 2020r. sporządzonymi na te okoliczności przez K. H.-D.. Natomiast po odbyciu latem 2019r. wizyty na cmentarzu w obecności Burmistrza i Pani zastępcy burmistrza ustalono kwestie do poprawy. Jak zeznała I. B. „ była na to reakcja” ( k. 165). Powód natomiast stwierdził, że zanotował uwagi i wykonał prace.

W toku postepowania zarówno K. H.- D. i K. M. zwracali uwagę na dużą częstotliwość wizyt na cmentarzu swoich lub pracowników wydziału Gospodarki Miejskiej. Sytuacje te dotyczyły m.in. przygotowań cmentarza przed Wszystkimi Świętymi w 2019r., które zakończyły się sukcesem i pochwałą (...) ze strony Burmistrza.

W zakresie umowy dotacyjnej z (...) powód i burmistrz prezentowali inny pogląd na temat wykonania przedmiotowej umowy. Na polecenie burmistrza A. P. przygotował z S.K. kalkulację kosztów Zakładu w związku z możliwością podpisania umowy. Faktem jest, że ostatecznie Miasto podpisało taką umowę z (...). Powód od razu zatrudnił w tym celu dwie dodatkowe osoby i rozpoczął jej wykonywanie. Nadto, po odejściu A. P. zakupiono nowy sprzęt służący m.in. realizacji umowy z (...). Sprawa podpisania wskazanej umowy ma charakter jednostkowy. W wypowiedzeniu wskazano, że na sprawę przy ul. (...) i braku refleksji w tym zakresie ze strony powoda i pomysłu na poprawę sytuacji nałożyły się perturbacje w podpisaniu aneksu do umowy dotacyjnej. Z poczynionych ustaleń nie wynika aby wystąpiły w tym zakresie jakiekolwiek perturbacje. Jak wskazano po podpisaniu umowy Zakład przystąpił do jej realizacji.

Istotnym zagadnieniem w zakresie zasadności wręczonego powodowi wypowiedzenia jest kwestia rozmów jakie były prowadzone pomiędzy powodem a burmistrzem, zastępcą burmistrza i Naczelnik Wydziału Gospodarki Miejskiej. Z zeznań wskazanych osób wynika, że przez cały okres współpracy odbywały się spotkania A. P. z przełożonymi. Powód z burmistrzem spotkał się na dłuższych, formalnych spotkaniach co najmniej 3-4-krotnie. Pierwsze miało miejsce po objęciu stanowiska przez K. M.. W jego trakcie powód wyjaśniał kwestie związane z funkcjonowaniem (...). Następnie spotkania były związane z konkretnymi zdarzeniami ( (...) S., (...) (...) i przygotowanie do 01.11.2019r.). W ich trakcie poruszano kwestie, w związku z którymi zostały zwołane. Wyznaczano wówczas zadania dla poszczególnych służb odpowiedzialnych za przygotowanie wydarzeń. Powód spotykał się także z burmistrzem np. przy przyjeździe do pracy. Zdarzało się, że Burmistrz schodził do gabinetu powoda lub powód zjawiał się u burmistrza. Były to jednak krótkie, kilkuminutowe spotkania, na których wymieniano ogólne uwagi. Burmistrz zeznał, że podczas swoich spotkań sugerował powodowi zmianę podejścia do tematu porządku. M.in. burmistrz zasugerował zwiększenie ilości dni oczyszczania śmietniczek w okresie letnim. Zostało to przez powoda wdrożone. Pierwotnie zwiększono ilość z 3 do 4 razy w tygodniu, następnie do 5, a w lipcu 2020r. 7 razy.

Burmistrz K. M. podczas zeznań wskazywał, że powód nie wykonywał poleceń przełożonych lub wykonywał je nie w takim stopniu o jaki proszono lub jeżeli wykonywał to z dużym opóźnieniem i po ponownym zwróceniu uwagi. Natomiast z zeznań A. G., S.K. i A. P. wynika, w oparciu o konkretne zdarzenia, że polecenia przekazywane przez przełożonych były wykonywane bezzwłocznie, a przynajmniej, w sytuacjach gdy nie można było sprawy zakończyć od razu, podejmowano czynności w celu doprowadzenia do wyjaśnienia i rozwiązania zgłoszonych zastrzeżeń ( np. zarzuty co do przeciekających dachów, zajętych garaży, oczyszczania śmietniczek). K. M. wskazuje w sposób ogólny na niewykonywanie poleceń lub opieszałości powoda w tym zakresie. I. B. zeznała, że interweniowała u powoda w zakresie uprzątnięcia gruzu przy Pl.(...), co zostało dokonane, ale po kolejnej prośbie oraz dodatkowej prośbie burmistrza. K. M. zeznał, że podczas swoich spacerów po mieście obserwuje miasto, ale nigdy nie spotkał powoda. Jednocześnie stwierdził, że pracownicy ( (...)), którzy akurat pracowali , wykonywali swoją pracy, zbierali śmieci ( k. 240). Należy podkreślić, iż w przeciwieństwie do A. G. , z którą burmistrz odbył rozmowę w związku z objęciem przez nią funkcji dyrektora (...) i przedstawił wówczas swoje oczekiwania w sposób kompleksowy, takiej rozmowy pomiędzy A. P. a burmistrzem nie było. Z zeznań K. M. wynika, że głównie były to sugestie Burmistrza wobec powoda. Powyższe spostrzeżenia pozwalają na stwierdzenie, że sytuacja jaka zaistniała w zakresie pracy (...) po objęciu funkcji przez K. M. nie była jednoznaczna. Z jednej strony pewne niedociągnięcia można było zaobserwować w pracach Zakładu. Z drugiej strony (...) pracował, w ocenie jego kierowników: A. G. i S.K. oraz nadzorującej go K. L., w sposób prawidłowy. Wykonywano polecenia i zadania zlecone a także prace zaplanowane. Również I. B. potwierdziła, że zarówno za poprzedniej Pani burmistrz, jak i obecnego włodarza miasta nie było ono brudne i zaniedbane. Dodatkowo w przeciwieństwie do obecnej Pani dyrektor (...). G., z którą burmistrz spotkał się na początku jej kariery na tym stanowisku, wskazał w sposób systemowy swoje oczekiwania wobec (...). Tego zabrakło w stosunku do powoda. Natomiast obszerna argumentacja strony pozwanej opiera się właśnie na stawianych powodowi zarzutach braku dostosowania się do uwag oraz nakłanianiu do poprawy. Oczywistym jest, że powodowi jako pracownikowi na stanowisku kierowniczym stawiane są wyższe wymagania w zakresie wykonywania pracy i oczekiwań przełożonych. Kierownik winien także wykazywać się inicjatywą i wychodzić naprzeciw oczekiwaniom pracodawcy. Jednak, w ocenie Sądu, sytuacja jaka zaistniała w przedmiotowej sprawie, nie pozwala sądowi na uznanie, że przyczyny wskazane w wypowiedzeniu uzasadniają rozwiązanie umowy o pracę. Postawione bowiem powodowi zarzuty są bowiem, albo nierzeczywiste tj. nie stanowią naruszenia ze strony powoda ( np. zatrudnienie kierownika schroniska, udostępnienie akt pracowniczych), albo stanowią wyraz braku zorientowania przełożonych w zasadach funkcjonowania Zakładu. Wynikają one bowiem z dotychczasowej praktyki lub umów np. z Wydziałem Gospodarki Miejskiej ( np. w zakresie koszenia przy ul. (...) lub na cmentarzu). Nie uwzględniają także realiów funkcjonowania Zakładu ( np. w zakresie przeciekających dachów czy wykonywania umów dzierżawy placów). Należy podkreślić, że główny trzon zarzutów dotyczy zdarzeń z wiosny 2019r. Nie znalazł on powtórzenia w 2020r. W tym bowiem roku wskazano na dwie konkretne sprawy tj. ul. (...) i ul. (...). Dlatego należy stwierdzić, że sytuacje ujawnione w 2019r. nie miały miejsca w 2020r. Natomiast w sprawie dotyczącej ul. (...) od pierwszego dnia gdy doszło do zdarzenia podjął kroki celem uprzątnięcia lokalu. W wypowiedzeniu wskazano również, że nowa Pani Naczelnik nakazała w pewnym momencie sporządzanie harmonogramów prac (...). Jak zeznał S. K. i A. P. wcześniej zawsze były robione ustalenia przez dyrektora z kierownikami działu oczyszczania i zarządzania nieruchomościami. Z S. K. plany były robione w piątek w tygodniu poprzedzającym tydzień pracy lub w poniedziałek, a z kierownik działu zarządzania nieruchomościami powód kontaktował się codziennie. Z zeznań K. M. wynika, że w zakresie harmonogramów chodziło głównie o sprzątanie w soboty i niedziele ( k. 241).

Dodatkowo należy podkreślić, iż większość zdjęć dokumentujących nieprawidłowości wskazane w wypowiedzeniu dotyczą okresu gdy K. H.- D., która głównie robiła zdjęcia lub jej pracownicy, jak sama wskazała zapoznawała się i wdrażała w nowe dla niej kwestie związane z funkcjonowaniem (...). Z kolei A. G. dokładnie wyjaśniła wszystkie okoliczności odnoszące się do zarzutów wskazanych w wypowiedzeniu umowy dotyczące lokali i nieruchomości. Z jej zeznań wynika, że czynności podejmowane przez A. P. były prawidłowe, uwzględniały specyfikę sytuacji, możliwości i praktykę pracy (...) oraz Wydziału Gospodarki Miejskiej Urzędu Miasta.

Zdaniem Sądu, celem prawidłowego dokonania wypowiedzenia powodowi umowy o pracę niezbędna była dogłębna znajomość warunków w jakich (...) funkcjonuje. Tego w przedmiotowym wypowiedzeniu zabrakło. Jak słusznie wszyscy słuchani świadkowie pracujący w (...) i Urzędzie Miasta oraz strony wskazywali, że zawsze można byłoby znaleźć nieprawidłowości w mieście i obciążyć nimi (...). Istotną kwestią jest fakt, iż osobami, które miały zasadnicze zastrzeżenia do A. P. byli K. H.- D. i K. M.. Są to osoby o najmniejszym doświadczeniu w zakresie prowadzenia gospodarki komunalnej spośród przesłuchanych świadków- pracowników (...) i (...).

Jakkolwiek wypowiedzenie umowy o pracę jest zwykłym sposobem rozwiązania umowy i nie wymaga szczególnie ważkich zarzutów, nie mniej jednak przyczyny w nim wskazane muszą być rzeczywiste i uzasadnione. Oczywistym jest również, iż wobec pracowników na stanowiskach kierowniczych kryteria ich oceny są surowsze niż w stosunku do pracowników szeregowych. Nie mniej jednak również wobec pracownika na stanowisku kierowniczym niezbędne jest , aby wypowiedzenie zawierało tak sformułowane zarzuty aby pracownik mógł się do nich odnieść, aby rozumiał i wiedział co jest mu zarzucane. Jednocześnie dokonywana ocena przez pracodawcę pracownika nie może być arbitralna i nie poparta rozważeniem okoliczności stanowiących podstawę wypowiedzenia. Tym samym, zdaniem Sądu, wskazane w rozwiązaniu umowy o pracę okoliczności nie stanowią obiektywnie uzasadnionych przesłanek utraty zaufania do powoda. Jednocześnie nie spełniają warunku uznania prawidłowości dokonanego wypowiedzenia jako zasadnego. Ważąc bowiem interesy stron procesu, Sąd uznał w niniejszej sprawie, za godny ochrony interes pracownika.

Warto wskazać, że K. M. składając zeznania stwierdził, iż mógłby nie wręczać powodowi tego wypowiedzenia. Zeznał: „Idąc wręczyć powodowi wymówienie wspólnie z wiceburmistrz i zastępcą naczelnika wydziału Organizacyjnego przekazałem im, że poproszę jeszcze o kilka słów od powoda i jeżeli zobaczę, że jest odrobina skruchy za to, co się stało to jeszcze możemy w dalszym ciągu współpracować. (…) Jeszcze liczyłem, że nastąpi zmiana w zachowaniu powoda i to bardzo, mając na uwadze stosunki koleżeńskie i że się tyle lat znamy, myślałem, że w ciągu tego wypowiedzenia dojdzie do jakiejkolwiek rozmowy, nie chodzi mi o skruchę, tylko o męską, szczerą rozmowę”( k. 242-242v). Stanowisko powyższe również nie uzasadnia twierdzenia zawartego w wypowiedzeniu o trwałej utracie zaufania do powoda i braku możliwości dalszej współpracy na zajmowanym stanowisku.

Reasumując, Sąd skonstatował, iż wręczone powodowi wypowiedzenie umowy o pracę jako nieuzasadnione daje podstawy do zadośćuczynienia roszczeniu A. P. i przywrócenia go do pracy na dotychczasowe warunki pracy i płacy. Zdaniem Sądu, brak jest także przesłanek do nieuwzględnienia roszczenia powoda przywrócenia do pracy i zasądzenia odszkodowania. Nie występują w niniejszej sprawie przesłanki przewidziane w art. 45 par. 2 kp tj. brak możliwości lub niecelowości przywrócenia do pracy. Powód i jego przełożeni nie pozostają ze sobą w konflikcie, który uzasadniałby uznanie za niecelowe przywracanie powoda do pracy. Jakkolwiek z zeznań świadków wynika brak pełnej, wzajemnej sympatii pomiędzy powodem, I. B. i K. H.- D. nie mniej jednak nie jest to otwarty i zdecydowany konflikt, w tym o charakterze ostrym i gwałtowanym uniemożliwiającym dalszą współpracę. „ Nie każdy konflikt uzasadnia wniosek o niecelowości przywrócenia pracownika do pracy, lecz konflikt poważny, długotrwały , głęboki, a przede wszystkim Awiniony przez pracownika lub powstały na tle dotyczących go okoliczności.” ( postanowienie SN z 04.06.2019r. II PK 149/18). Jednocześnie konflikt niezawiniony wyłącznie przez pracownika nie uzasadnia oceny niecelowości przywrócenia go do pracy ( wyrok SN z 21.09.2001r. I PKN 627/00).

W związku z powyższym , w oparciu o art. 45 par. 1 kp Sąd przywrócił powoda do pracy, o czym orzeczono w punkcie I wyroku.

W oparciu o art. 477 (2) par. 2 kpc nałożono na pracodawcę obowiązek dalszego zatrudniania pracownika do czasu prawomocnego zakończenia postępowania.

O kosztach procesu orzeczono w punkcie II wyroku po myśli art. 98 kpc w zw. z par. 9 ust. 1 pkt. 1 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości w sprawie opłat za czynności radców prawnych z dnia 22 października 2015 r. (Dz. U. z dnia 5 listopada 2015 r.).

SSR Grażyna Giżewska-Rozmus