Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt VIII U 865/21

UZASADNIENIE

Decyzją z dnia 1 lutego 2021 roku Prezes Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego odmówił K. B. prawa do emerytury rolniczej na podstawie art. 19, 20 ustawy z dnia 20 grudnia 1990 roku o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz. U. z 2020 r., poz. 174 z późn. zm.). W uzasadnieniu organ wskazał, iż ponieważ ubezpieczona jest osobą urodzoną po dniu 31.12.1948 r., a więc przy ustalaniu prawa do emerytury rolniczej brak jest podstaw do zaliczenia okresu ubezpieczenia, od którego zależy prawo do emerytury zgodnie z przepisami emerytalnymi, tj. okresu podlegania innemu ubezpieczeniu społecznemu, a więc okresu zatrudnienia od 01.10.1972 r. do 31.12.1972 r., od 01.01.1973 r. do 31.05.1973 r., od 27.12.1973 r. do 30.09.1980 r., od 01.11.1990 r. do 31.12.1993 r. i od 01.02.2008 r. do 04.08.2008 r.

Z uwagi na to, że Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w G. pismem z dnia 14.01.2021 r. poinformował, że przy ustalaniu prawa do świadczenia pracowniczego, przyznanego od dnia 03.11.2013 r. w oparciu o art. 24 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z FUS ( Dz. U. z 2020 r. poz. 53 z późn. zm.) zostały zaliczone okresy podlegania ubezpieczeniu społecznemu rolników w okresie: od 01.07.1982 r. do 31.10.1990 r., od 01.11.1990 r. do 31.12.1990 r., od 01.02.2008 r. do 31.03.2008 r.

W związku z wyżej cytowanymi przepisami ustawy, okresów tych nie można zaliczyć przy ustalaniu prawa do emerytury rolniczej.

Wobec powyższego do ustalenia prawa do emerytury rolniczej zaliczono wyłącznie okres podlegania ubezpieczeniu społecznemu rolników, tj. od. 11.10.1980 r. do 30.06.1982 r.

W związku z tym, że ubezpieczona osiągnęła wiek emerytalny 60 lat, jednak nie udowodniła wymaganego okresu podlegania ubezpieczeniu emerytalno-rentowemu przez okres co najmniej 25 lat. ( łączny okres podlegania ubezpieczeniu wyniósł 1 rok, 8 miesięcy i 20 dni), to nie spełnia wszystkich warunków niezbędnych do przyznania prawa do emerytury rolniczej.

(decyzja – t. III k. 53-53 verte akt KRUS)

Odwołanie od w/w decyzji wniosła K. B. zaskarżając ją w całości i wnosząc o jej uchylenie i zobowiązanie KRUS do ponownego ustalenia okresu podlegania przez nią ubezpieczeniu społecznemu rolników.

Zaskarżonej decyzji zarzucono:

1.  błędną ocenę zgromadzonego w aktach sprawy materiału dowodowego polegającą na bezzasadnym ustaleniu, że ubezpieczona posiada okres składkowy w KRUS wynoszący jedynie 1 rok, 8 miesięcy i 20 dni, w sytuacji gdy chociażby w decyzji z dnia 12 maja 2020 roku wskazano, że udokumentowałam okres wynoszący 24 lata, 3 miesiące i 20 dni;

2.  wybiórczą ocenę zgromadzonego w aktach sprawy materiału dowodowego poprzez brak ustosunkowania się do tego czy okres od dnia 1 czerwca 2019 roku do 31 marca 2020 roku za który ubezpieczona opłacała składki zaliczony został na poczet okresu podlegania przeze nią ubezpieczeniu społecznemu rolników.

W ocenie skarżącej wskazane wyżej uchybienia doprowadziły do błędnego ustalenia, że nie posiada 25- letniego okresu składkowego uprawniającego do otrzymania świadczeń z KRUS i w konsekwencji wydanie decyzji odmownej.

(odwołanie – k. 3-6)

W odpowiedzi na odwołanie Prezes Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego wniósł o jego oddalenie podnosząc argumentację tożsamą, jak w zaskarżonej decyzji. W uzasadnieniu organ rentowy wskazał, iż częściowo zgadza się z pierwszym zarzutem jaki w odwołaniu podniosła skarżąca. W zaskarżonej decyzji organ faktycznie wskazał, że do prawa do emerytury rolniczej zaliczył jedynie okres od 11.10.1980 r. do 30.06.1982 r., czyli okres 1 roku 8 miesięcy i 20 dni. W decyzji dodatkowo powinien zostać wskazany i doliczony okres podlegania u.s r. od 01.01.1994 r. do 31.01.2008 r., wynoszący 14 lat i 1 miesiąc, co daje łącznie 15 lat, 9 miesięcy i 20 dni. Doliczenie tego okresu nie ma jednak wpływu na przyznanie prawa do emerytury rolniczej. K. B. nadal nie spełnia ustawowego warunku co najmniej 25 lat pracy w gospodarstwie rolnym i opłacania składek emerytalno-rentowych. Pozostały okres zatrudnienia u.s.r. nie podlega zaliczeniu, bowiem został uwzględniony przez ZUS w celu przyznania uprawnień do emerytury pracowniczej.

(odpowiedź na odwołanie – k. 8-10)

Na rozprawie w dniu 10 marca 2022 roku wnioskodawczyni podtrzymała swoje stanowisko w sprawie.

(stanowisko procesowe wnioskodawczyni - rozprawa z dnia 10 marca 2022 roku e-protokół (...):01:53 – 00:02:31 – płyta CD – k. 53)

Sąd Okręgowy ustalił następujący stan faktyczny:

K. B. urodziła się w dniu (...).

(okoliczność bezsporna)

W następujących okresach wnioskodawczyni była zatrudniona:

1.  od 01.10.1972 r. do 31.12.1972 r. - w Miejskim Przedsiębiorstwie (...) w Ł.,

2.  od 01.01.1973 r. do 31.05.1973 r. - w Ośrodku (...) w Ł.,

3.  od 27.12.1973 r. do 30.09.1980 r. - zatrudnienie w Zakładzie (...) w Ł.,

4.  od 01.02.2008 r. do 04.08.2008 r. - zatrudnienie w d. F. S. A. S. w A.

(świadectwo pracy t. I, k. 9-10 akt KRUS świadectwo pracy t. I, k. 11-12 akt KRUS t-I, k. 13-14 akt KRUS)

W okresie od 01.11.1990 r. do 31.12.1993 r. wnioskodawczyni prowadziła pozarolniczą działalność gospodarczą.

(zaświadczenie t I k. 15-16 akt KRUS)

Od 11.10.1980 r. do 31.12.1990 r., od 01.01.1994 r. do 31.03.2008 r. i od 1.06.2019 r. wnioskodawczyni pracowała w gospodarstwie rolnym.

(bezsporne, zaświadczenie k. 5-7, notatka z przebiegu zatrudnienia k. 22)

Skarżąca od dnia 3.08.2008 roku nabyła uprawnienia do emerytury w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych.

(okoliczność bezsporna)

Decyzją z dnia 13.06.2019 r. organ rentowy stwierdził podleganie ubezpieczeniu społecznemu rolników dla K. B. jako domownika od dnia 1.06.2019 roku w gospodarstwie rolnym syna P. B..

(decyzja – k. 127-128 – teczka P. B. załączona do sprawy)

W dniu 12.12.2019 r. K. B. złożyła wniosek o przyznanie prawa do emerytury rolniczej.

(wniosek t. I, k. 1-3 akt KRUS)

Do powyższego wniosku, K. B. wskazała ww. okresy zatrudnienia oraz przedłożyła świadectwa pracy potwierdzające te okresy.

(wniosek t. I, k. 1-3 akt KRUS, świadectwo pracy t. I, k. 9-10 akt KRUS, świadectwo pracy t. I, k. 11-12 akt KRUS t-I, k. 13-14 akt KRUS)

K. B. wykazała także okres prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej od 01.11.1990 r. do 31.12.1993 r. oraz okres pobierania świadczenia przedemerytalnego w ZUS od 05.08.2008 r. do 31.05.2019 r.

(wniosek- t. I, k. 1-3 akt KRUS, zaświadczenie t I k. 15-16 akt KRUS)

Ponadto odwołująca wskazała okresy pracy w gospodarstwie rolnym: od 11.10.1980 r. do 31.12.1990 r., od 01.01.1994 r. do 31.03.2008 r., od 01.06.2019 r. do dnia złożenia wniosku.

(wniosek- t. I, k. 1-3 akt KRUS)

Pismami z dnia 6.06.2019 r. i 12.12.2019 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych informował KRUS, że zgodnie z wnioskiem K. B. decyzją z dnia 31.05.2019 r. wstrzymano jej wypłatę emerytury tj. od 1.06.2019 r. tj. od najbliższego terminu płatności. Ponadto poinformowano, iż do ustalenia wysokości emerytury wnioskodawczyni zaliczono jej okres opłacenia składek oraz zna Fundusz Ubezpieczeń społecznych rolników w okresie od 11.10.1980 do 31.12.1990 r. oraz od 01.01.1994 r. do 31.03.2008 r.

(pisma - t. i k.19 i 20 akt KRUS)

Decyzją z dnia 09.01.2020 r. Prezes Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego odmówił odwołującej prawa do emerytury rolniczej z uwagi na fakt niespełnienia obligatoryjnej przesłanki wynikającej z art. 19 ust. 1 ustawy o u.s.r., a mianowicie K. B. nie podlegała ubezpieczeniu emerytalno-rentowemu co najmniej 25 lat. W uzasadnieniu decyzji podniesiono, iż do emerytury rolniczej został zaliczony wyłącznie okres podlegania ubezpieczeniu społecznemu rolników od 11.10.1980r. do 31.10.1990r., od 01.01.1994. do 31.03.2008r. , od 01.06.2019 r. do 09.01.2020 tj. 24 lata, 10 miesięcy i 29 dni.

(decyzja - t. I, k. 24 akt KRUS)

W dniu 12.02.2020 r. K. B. po raz drugi wystąpiła z wnioskiem o przyznanie prawa do emerytury rolniczej. Wówczas to we wniosku wskazała, że ma przyznane prawo do emerytury pracowniczej, znak (...). W kwestionariuszu dotyczącym okresów pracy w gospodarstwie rolnym oraz okresów podlegania innym niż rolnicze ubezpieczeniom społecznym, odwołująca wskazała, że okresy podane w kwestionariuszu z dnia 12.12.2019 r. nie uległy zmianie.

(wniosek - t. II k.1-2 akt KRUS)

Z uwagi na fakt, że organ rentowy powziął informację o nabyciu przez wnioskodawczynię prawo do emerytury z ZUS, Kasa przeprowadziła postępowanie wyjaśniające, w ramach którego uzyskała informacje z ZUS, iż: K. B. ma przyznaną emeryturę, od 1.06.2019 r. która to emerytura na wniosek klientki jest wstrzymana, nadto że z dniem 11.03.2020 r. ubezpieczona zgłosiła wniosek o podjęcie wypłaty emerytury na podstawie art. 24 ustawy o emeryturach i rentach z FUS.

(pisma t. II k. 15, 18 akt KRUS)

Decyzją z dnia 04.05.2020 r. wyłączono K. B. z ubezpieczenia społecznego rolników od dnia 01.06.2019 r. W uzasadnieniu decyzji podniesiono, iż na podstawie otrzymanej z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w dniu 30.04.2020 r.
odpowiedzi na wniosek o udostępnienie danych z dnia 08.04.2020 r. korekta
sygnatura sprawy: 110000/4121/62272/2020 wynika, że K. B. od dnia
03.08.2008 r. do dnia 31.05.2019 r. miała przyznaną emeryturę z datą decyzji
przyznającej z dnia 26.08.2008 r., natomiast od dnia 01.06.2019r. świadczenie
zostało wstrzymane, zatem w myśl art. 7 ust. 1 pkt 2 mając ustalone prawo do
emerytury od dnia 03.08.2008 r. K. B. nie spełnia warunków do
podlegania ubezpieczeniu społecznemu rolników jako "domownik" od dnia
01.06.2019 r. w związku z powyższym ubezpieczenie społeczne rolników z mocy
ustawy K. B. jako domownika ustało od dnia 01.06.2019 r.
Jednocześnie wskazano, że ubezpieczenie zdrowotne K. B. ustało
od dnia 04.06.2019 r.

(decyzja - t. II k. 21 -22 akt KRUS, decyzja – k. 145-146 teczka P. B. załączona do sprawy)

Wskazanej decyzji wnioskodawczyni nie skarżyła.

(okoliczność bezsporna)

Decyzją z dnia 12.05.2020 r. Prezes Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego na podstawie art.. 19 i 20 ustawy z dnia 20.12.1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz.U. 2020 poz 174) rozpoznając wniosek z dnia 12.02.2020 r. odmówił K. B. prawa do emerytury rolniczej.

W uzasadnieniu decyzji wskazano, że ponieważ wnioskodawczyni jest osobą urodzoną po dniu 31.12.1948 r. tj. w dniu 03.08.1953 r. do emerytury rolniczej został zaliczony okres podlegania ubezpieczeniu społecznemu rolników od 11.10.1980r. do 31.10.1990r. i od 01.01.1994. do 31.03.2008r. tj. 24 lata, 3 miesiące i 20 dni. Ponieważ w okresie od 01.11.1990r. do 31.12.1990r. K. B. podlegała ubezpieczeniu społecznemu z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej, tym samym ww. nie spełnia warunku do objęcia w powyższym okresie ubezpieczeniem społecznym rolników indywidualnych i członków ich rodzin. Wobec czego brak jest podstaw do zaliczenia powyższego okresu przy ustalaniu prawa do świadczenia. Wobec powyższego przy osiągniętym wieku 60 lat, wnioskodawczyni nie udowodniła wymaganego okresu podlegania ubezpieczeniu emerytalno-rentowemu przez okres co najmniej 25 lat, wobec czego brak jest podstaw do przyznania prawa do emerytury rolniczej.

(decyzja - k. 26 wraz z jej sprostowaniem k 27 akt KRUS)

Od w/w decyzji wnioskodawczyni wniosła odwołanie do sądu.

(okoliczność bezsporna)

Prawomocnym wyrokiem z dnia 28.10.2020 r. w sprawie o sygn. akt VIII U 1330/20 Sąd Okręgowy w Łodzi, VIII Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych, po rozpoznaniu sprawy K. B. przeciwko Prezesowi Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, o emeryturę rolniczą, na skutek odwołania K. B. od decyzji Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego z dnia 12 maja 2020 roku znak (...)-2/20 oddalił odwołanie.

(okoliczność bezsporna)

Od w/w wyroku wnioskodawczyni wniosła apelację.

(okoliczność bezsporna)

Wyrokiem z dnia 5.08.2021 r. w sprawie o sygn. akt III AUa 2133/20 Sąd Apelacyjny w Łodzi III Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych po rozpoznaniu sprawy K. B. przeciwko Prezesowi Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego o emeryturę rolniczą na skutek apelacji K. B. od wyroku Sądu Okręgowego w Łodzi z dnia 28 października 2020 r. sygn. akt VIII U 1330/20 oddalił apelację.

(okoliczność bezsporna)

W dniu 30.11.2020 r. K. B. złożyła kolejny wniosek o przyznanie emerytury rolniczej.

( wniosek- t. III, k. 1-3 verte akt KRUS)

Za okres od czerwca 2019 roku do marca 2020 roku zostały opłacone składki na ubezpieczenie społeczne rolników przez płatnika P. B. za K. B..

(kserokopie potwierdzeń uiszczenia składek – k. 23-29)

Powyższych ustaleń Sąd Okręgowy dokonał na podstawie powołanych dokumentów zgromadzonych w aktach sprawy, w tym w aktach KRUS (K. B., P. B.), których wiarygodność nie budzi wątpliwości i nie była kwestionowana przez żadną ze stron. Kwestią sporną w niniejszej sprawa było ustalenie czy wydana przez organ rentowy decyzja odmawiająca wnioskodawczyni prawa do emerytury rolniczej z uwagi na niepodleganie przez nią ubezpieczeniu emerytalno-rentowemu przez wymagany okres co najmniej 25 lat była prawidłowa.

Jednocześnie tutejszy sąd na podstawie art. 235 2 § 1 pkt 2 k.p.c. pominął zgłoszony przez wnioskodawczynię wniosek dowodowy tj. o dopuszczenie dowodu z przesłuchania w charakterze świadka P. B. na okoliczność potwierdzenia okresu, za który składki na u.s.r. za skarżącą zostały opłacone i z jakiego tytułu składki te były płacone jako mający wykazać fakt niesporny i nieistotny dla rozstrzygnięcia sprawy. Wnioskodawczyni załączyła dowody opłacenia składek, ale fakt ten nie może wpłynąć na ocenę sądu. W tym względzie sąd wziął pod uwagę, iż skarżąca nabyła uprawnienia do emerytury w ZUS od dnia 3.08.2008 roku, zatem w świetle przepisów ustawy o ubezpieczeniu społecznemu rolników nie spełnia ona warunków do podlegania ubezpieczeniu społecznemu rolników jako domownik. Powyższe znajduje odzwierciedlenie w treści decyzji KRUS z dnia 04.05.2020 r., której to wnioskodawczyni w żaden sposób nie zakwestionowała i z której treści wynika, że K. B. została wyłączona z ubezpieczenia społecznego rolników od dnia 01.06.2019 r. Co więcej również sam fakt zawieszenia wypłaty emerytury w ZUS nie generuje podstawy do objęcia domownika ubezpieczeniem społecznym rolników. Brak jest także uregulowań w ustawie o ubezpieczeniu społecznym rolników, które pozwalałyby na podleganie ubezpieczeniu emerytalno-rentowemu na wniosek. W takiej sytuacji zdaniem sądu przesłuchanie w charakterze świadka P. B. na okoliczności wskazane przez wnioskodawczynię w piśmie procesowym z dnia 18 maja 2021 roku w żadnym stopniu nie wpłynęłoby na ustalony przez sąd w niniejszej sprawie stan faktyczny oraz w konsekwencji na jego ostateczną przez sąd ocenę.

Sąd Okręgowy zważył, co następuje:

Odwołanie podlega oddaleniu.

Zgodnie z treścią art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz.U.2021.0.266 t.j.) emerytura rolnicza przysługuje ubezpieczonemu, który spełnia łącznie następujące warunki:

1) osiągnął wiek emerytalny; wiek emerytalny kobiety wynosi 60 lat, a mężczyzny 65 lat;

2) podlegał ubezpieczeniu emerytalno-rentowemu przez okres co najmniej 25 lat, z uwzględnieniem art. 20.

W myśl art. 20 ust. 1 i 2 cyt. ustawy, do okresów ubezpieczenia wymaganych zgodnie z art. 19 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 pkt 2 zalicza się okresy:

1.  podlegania ubezpieczeniu społecznemu rolników indywidualnych i członków ich rodzin w latach 1983-1990;

2.  prowadzenia gospodarstwa rolnego lub pracy w gospodarstwie rolnym, po ukończeniu 16 roku życia, przed dniem 1 stycznia 1983 r.

3.  od których zależy prawo do emerytury zgodnie z przepisami emerytalnymi.

Okresów, o których mowa w ust. 1, nie zalicza się do okresów ubezpieczenia, jeżeli zostały one zaliczone do okresów, od których zależy prawo do emerytury lub renty na podstawie odrębnych przepisów (art. 20 ust. 2).

Przepisu ust. 1 pkt 3 nie stosuje się do osób urodzonych po dniu 31 grudnia 1948 roku. (ust. 3 art. 20).

Z dokonanych w sprawie ustaleń wynika, że K. B. urodziła się w dniu (...) a zatem po dniu 31 grudnia 1948 roku. W przypadku ubezpieczonej przy ustaleniu prawa do emerytury rolniczej nie zalicza się okresów podlegania innemu ubezpieczeniu z tytułu zatrudnienia i prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej poza rolnictwem tj. 01.10.1972 r. do 31.12.1972 r., od 01.01.1973 r. do 31.05.1973 r., od 27.12.1973 r. do 30.09.1980 r., od 01.11.1990 r. do 31.12.1993 r. i od 01.02.2008 r. do 04.08.2008 r.

W niniejszej sprawie organ rentowy w treści zaskarżonej decyzji wskazał, że do ustalenia prawa do emerytury rolniczej wnioskodawczyni zaliczono wyłącznie okres podlegania przez nią ubezpieczeniu społecznemu rolników, tj. od. 11.10.1980 r. do 30.06.1982 r., co dało łącznie wymiar 1 roku, 8 miesięcy i 20 dni.

Nie zgadzając się z powyższym skarżąca wniosła do sądu odwołanie od decyzji KRUS z dnia 1 lutego 2021 roku. W ocenie wnioskodawczyni organ rentowy dokonał błędnej oceny zgromadzonego w aktach sprawy materiału dowodowego polegającej na bezzasadnym ustaleniu, że posiada ona okres składkowy w KRUS wynoszący jedynie 1 rok, 8 miesięcy i 20 dni, podczas gdy w decyzji z dnia 12 maja 2020 roku KRUS wskazał, że udokumentowała ona okres wynoszący 24 lata, 3 miesiące i 20 dni. Wątpliwości odwołującej budził także fakt braku ustosunkowania się przez organ rentowy do tego czy okres od dnia 1 czerwca 2019 roku do 31 marca 2020 roku, za który opłacała składki zaliczony został na poczet okresu podlegania przeze nią ubezpieczeniu społecznemu rolników.

Odnosząc się do pierwszego z zarzutów podnieść należy że ubezpieczona od dnia 3.08.2008 roku nabyła uprawnienia do emerytury w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych.

Jednocześnie z pisma Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddziału w G. z dnia 14.01.2021 r. wynikało, że przy ustalaniu prawa do emerytury pracowniczej przyznanego w oparciu o art. 24 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z FUS zaliczone zostały okresy podlegania ubezpieczeniu społecznemu rolników:

1.  od 01.07.1982 r. do 31.10.1990 r.,

2.  od 01.11.1990 r. do 31.12.1990 r.,

3.  od 01.02.2008 r. do 31.03.2008 r.

Tym samym, zdaniem sądu, ubezpieczona formułując powyższy zarzut całkowicie pomija okoliczność, iż do ustalenia prawa do emerytury „pracowniczej” uwzględniono już powyższe poszczególne okresy podlegania ubezpieczeniu społecznemu rolników i w gospodarstwie rolnym. Innymi słowy, wskazane okresy zostały już wykorzystane przy ustalaniu ubezpieczonej prawa do emerytury pracowniczej. Nie budzi wątpliwości, że tych samych okresów stażu ubezpieczeniowego nie można zaliczać dwa razy do różnych świadczeń (emerytura pracownicza i emerytura rolnicza). Okresy ubezpieczenia rolniczego zaliczone do emerytury pracowniczej nie mogą być ponownie uwzględnione do ustalenia emerytury rolniczej. Bez znaczenia jest przy tym okoliczność, że wypłata emerytury pracowniczej została wstrzymana ubezpieczonej od dnia 01.06.2019 r.

W wyrokach z dnia 8 maja 2007 roku (II UK 164/06) i z dnia 4 listopada 2009 roku (I UK 168/09) Sąd Najwyższy wskazał, iż „po uzyskaniu emerytury w systemie „pracowniczym”, wykluczona jest możliwość uwzględnienia tych samych okresów podlegania ubezpieczeniu przy ustalaniu prawa do emerytury rolniczej. Niedopuszczalne jest bowiem doprowadzenie do sytuacji, w której te same okresy byłyby podstawą ustalenia prawa w systemie rolniczym oraz powszechnym.

Osobom urodzonym po dniu 31 grudnia 1948 r. nie zalicza się do okresów wymaganych do emerytury rolniczej okresów podlegania ubezpieczeniu społecznemu rolników w systemie powszechnym (art. 20 ust. 2 ustawy z 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników) (Wyrok SA w Lublinie z 13.02.2018 r., III AUa 289/17, LEX nr 2446562). (...) ubezpieczenia społecznego rolników jest zatem odrębny od systemu ubezpieczenia społecznego powszechnego.

W istocie w decyzji z dnia 12.05.2020 r. KRUS wskazał, że do emerytury rolniczej został zaliczony okres podlegania przez wnioskodawczynię ubezpieczeniu społecznemu rolników od 11.10.1980r. do 31.10.1990r. i od 01.01.1994. do 31.03.2008r. tj. 24 lata, 3 miesiące i 20 dni. Jednakże po rozpatrzeniu wniosku skarżącej z dnia 30.11.2020 r. ów okres zasadnie został pomniejszony o okresy opłacania składek na ubezpieczenie społeczne rolników tj. od 01.07.1982 r. do 31.12.1990 r. i od 01.02.2008 r. do 31.03.2008 r., które to zgodnie z w/w pismem ZUS z dnia 14.01.2021 r. podlegały już zaliczeniu do prawa do emerytury pracowniczej. Powyższe wynika wprost z przywoływanego już art. 20 ust. 2 ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników.

W tym kontekście nadmienić również należy, że od wskazanej decyzji KRUS z dnia 12.05.2020 r. wnioskodawczyni złożyła odwołanie do sądu, w którego treści wskazała, że organ rentowy w sposób nieuprawniony nie zaliczył jej do okresu podlegania ubezpieczeniu społecznemu rolników okresu od dnia 1.09.1979 r. do dnia 10.10.1980 r. gdy świadczyła pracę w gospodarstwie rolnym swojego przyszłego męża należącym następnie do ich obojga przez co bezpodstawnie uznał iż nie posiadała wymaganego przepisami stażu 25 lat.

W sprawie tej zapadł prawomocny wyrok Sądu Okręgowego w Łodzi w sprawie o sygn. akt VIII U 1330/20 z dnia 28.10.2020 r. oddalający odwołanie K. B., od którego apelacja odwołującej się została oddalona wyrokiem Sądu Apelacyjnego w Łodzi z dnia 5.08.2021 r. w sprawie o sygn. akt III AUa 2133/20.

W tym miejscu tutejszy sąd pragnie się odnieść także do argumentacji Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego zaprezentowanej w odpowiedzi na odwołania, która to w pełni zasługiwała na akceptację. Wprawdzie organ rentowy sam przyznał, że w zaskarżonej decyzji z dnia 1.02.2021 r. faktycznie wskazał, że do ustalenia prawa do emerytury rolniczej zaliczono wyłącznie okres podlegania przez wnioskodawczynię ubezpieczeniu społecznemu rolników, tj. od. 11.10.1980 r. do 30.06.1982 czyli okres 1 roku, 8 miesięcy i 20 dni. Nawet jednak przy wskazaniu i doliczeniu, jak podnosił KRUS okresu podlegania ubezpieczeniu społecznemu rolników od 01.01.1994 r. do 31.01.2008 r. tj. 14 lat i 1 miesiąc, łączny staż ubezpieczeniowy skarżącej wyniesie 15 lat, 9 miesięcy i 20 dni co i tak nie jest wystarczające do przyznania jej prawa do emerytury rolniczej. Jeszcze raz należy zaakcentować, że tylko bowiem legitymowanie się wymaganym co najmniej 25 letnim okresem ubezpieczenia rolniczego pozwala na uzyskanie prawa do wskazanego świadczenia.

W ocenie sądu chybiony jest także drugi z podnoszonych przez ubezpieczoną zarzutów.

Z poczynionych przez sąd ustaleń faktycznych bezsprzecznie wynika, iż decyzji KRUS z dnia 04.05.2020 r., z której treści wynikało, że K. B. została wyłączona z ubezpieczenia społecznego rolników od dnia 01.06.2019 r. zgodnie z art. 7 ust 1 i 2 oraz art. 16 ust 3 ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników z uwagi na ustalone już od dnia 03.08.2008 r., prawo do emerytury z ZUS, wnioskodawczyni nie skarżyła. Organ rentowy uwzględnił fakt, iż ubezpieczona od dnia 3.08.2008 roku ma ustalone prawo do emerytury z ZUS, zatem zgodnie z art. 16 ust. 3 ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników nie spełniła warunków do podlegania ubezpieczeniu społecznemu rolników jako domownik. Skoro owa decyzja z dnia 04.05.2020 r., w żaden sposób nie została przez skarżącą wzruszona, to niemożliwym było poczynienie przez sąd odmiennych w tym temacie ustaleń faktycznych. W takim wypadku tutejszy sąd pozostaje związany treścią prawomocnej decyzji administracyjnej KRUS z dnia 4.05.2019 r., której to w żadnym wypadku nie można uznać za nieważną.

Za Sądem Apelacyjnym w Rzeszowie wskazać, że choć przepisy k.p.c. nie zawierają wprost uregulowania dotyczącego związania sądu decyzją administracyjną, to jednak z uwagi na funkcjonującą na gruncie prawa administracyjnego zasadę domniemania prawidłowości aktów administracyjnych oraz mając na względzie obowiązek respektowania wynikających z ustawy kompetencji organów administracji do wydawania decyzji, muszą być one wiążące dla sądów powszechnych (wyrok Sądu Apelacyjnego w Rzeszowie z dnia 17 kwietnia 2013 r., III AUa 71/13). Zgodnie zaś z tezą Sądu Najwyższego wyrażoną w wyroku z dnia z dnia 3 grudnia 2003 r. (I CK 345/03) dla wykonywania w Państwie funkcji wymiaru sprawiedliwości i funkcji administracji państwowej powołane są odrębnie ukształtowane organy państwowe; nie wymaga uzasadnienia obowiązek respektowania kompetencji wynikających z ustawy, a decyzje administracyjne - poza wyjątkami przewidzianymi w ustawie - nie podlegają kontroli sądu cywilnego. Konkludując zatem, związanie sądu decyzją administracyjną oznacza obowiązek orzekania z uwzględnieniem decyzji i jej wszelkich skutków (K. Piasecki, Z zagadnień stosunku postępowania cywilnego do postępowania administracyjnego (w:) Proces i prawo. Księga pamiątkowa ku czci Profesora J. Jodłowskiego, Ossolineum 1989, s. 449).

Tym samym jeżeli wnioskodawczyni została wyłączona z ubezpieczenia społecznego rolników od dnia 01.06.2019 r. zgodnie z treścią w/w decyzji KRUS z dnia 04.05.2020 r., której nie kwestionowała, to w okresie od dnia 1 czerwca 2019 roku do 31 marca 2020 roku, nie podlega temu ubezpieczeniu. Słusznie zatem organ rentowy przy ustalaniu wnioskodawczyni prawa do emerytury rolniczej nie uwzględnił wskazanego okresu, w którym to nie podlega ubezpieczeniu społecznemu rolników. W tym kontekście kwestia opłacania składek za w/w okres przez płatnika P. B. na rzecz K. B., na którą to powoływała się w odwołaniu ubezpieczona nie ma znaczenia, zwłaszcza, że organ rentowy nie dlatego uznał, iż nie podlega ubezpieczeniu jako domownik, że nie opłacono składek tylko dlatego, że nie mogła mu podlegać z uwagi na nabycie prawa do emerytury. Przy tym tutejszy sąd zgadza się z przedstawioną w tym temacie argumentacją organu rentowego, który wskazywał że owe składki zostały przeksięgowane na poczet składek na ubezpieczenie społeczne rolników na osoby, które figurują na koncie płatnika i nadal podlegają temu ubezpieczeniu.

W związku z powyższymi rozważaniami sąd doszedł do przekonania, że wnioskodawczyni nie spełniła warunków koniecznych wymienionych w art. 19, 20 ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników do przyznania jej emerytury rolniczej, bowiem nie podlegała ona ubezpieczeniu emerytalno-rentowemu przez wymagany okres co najmniej 25 lat.

Mając powyższe na względzie Sąd, na podstawie art. 477 14 § 1 k.p.c. w związku z powołanymi wyżej przepisami, oddalił odwołanie.

ZARZĄDZENIE

Odpis wyroku z uzasadnieniem doręczyć wnioskodawczyni.

14 IV 2022 roku.