Pełny tekst orzeczenia

VIII U 1406/21

UZASADNIENIE

Decyzją z dnia 2 kwietnia 2021 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych I Oddział w Ł. na podstawie art. 15 zv ustawy z dnia 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem (...), innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 1842 ze zm.) w związku z art. 15zł ust. i par. 4 ust. 1 rozporządzenia RM z 26.02.2021r. w sprawie wsparcia uczestników obrotu gospodarczego poszkodowanych wskutek pandemii (...)19 (Dz.U. poz. 371) oraz w związku z art.83 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 266, z późn. zm.) odmówił M. W. prawa do świadczenia postojowego.

W uzasadnieniu decyzji podniesiono, że płatniczka składek na dzień 30.11.2020 r. wskazała przychód z przeważającej działalności uzyskany w 02. 2021 r. który był niższy co najmniej o 40% w porównaniu do przychodu uzyskanego w 09.2020 r. Przy czym działalność ta zgodnie z kodem (...) 68.10.z dotyczyła obrotu nieruchomościami a więc działalności której nie przysługiwało świadczenie postojowe. (decyzja k.8-8v akt ZUS).

M. W. odwołała się od powyższej decyzji, wnosząc o jej uchylenie. W uzasadnieniu podała, że działalność gospodarczą rozpoczęła w 2011 roku i od tego czasu prowadziła różnorodną działalność: począwszy od prowadzenia Salonu (...) po prowadzenie w ramach spółki cywilnej (...) s.c. działalności gastronomicznej, a w międzyczasie wynajmowała w ramach działalności gospodarczej lokal użytkowy. Za każdym razem, kiedy zmieniała profil działalności umieszczała stosowną zmianę (...) w (...). Z tego powodu w historii jej działalności jest kilkanaście kodów (...).

M. W. w kwietniu 2019 rozpoczęła działalność gospodarczą w ramach spółki cywilne (...) s.c. polegającą na prowadzeniu restauracji (...) , z siedzibą w Ł. przy ul. (...). Wówczas nastąpiła kolejna zmiana we wpisie w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, oraz został dopisany kolejny kod (...): 56.10A - Restauracje i inne stałe placówki gastronomiczne'

Od tego czasu działalność gastronomiczna jest faktycznie przeważającym rodzajem prowadzonej przeze wnioskodawczynie działalności gospodarczej tzn. generującą największe przychody, co znajduje odzwierciedlenie w deklaracjach VAT i zeznaniach podatkowych PIT-36, chociaż w (...) kod (...) 56.10A i 56.1 OB nie występuje na pierwszym miejscu. W 2019 roku kolejność występowania kodów (...) nie miała żadnego znaczenia przy prowadzeniu działalności gospodarczej. Wybuch pandemii oraz kolejne ograniczenia prowadzenia działalności gastronomicznej wprowadzone przez rząd spowodowały, że działalność restauracji ogranicza się tylko do wydawania posiłków na wynos, tylko w niewielkim stopniu rekompensuje koszty, które generuje. Do tej pory wnioskodawczyni nie mogła skorzystać z wieku form pomocy zaoferowanej przez państwo, z powodu zbyt małego spadku przychodów w stosunku do 2019 roku, w którym miała niskie przychody, z względu na fakt rozpoczęcia działalności i „rozkręcania” firmy.

Ostatnia pomoc finansowa -Tarcza 8,0 w której zostały wymienione kody (...) uprawniające do określonych form pomocy przedsiębiorcom, dały wnioskodawczyni w zakresie prowadzonej działalności gastronomicznej, na wsparcie finansowe.

Wnioskodawczyni wskazała, że zgonie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 26 lutego 2021 r. w sprawie wsparcia uczestników obrotu gospodarczego poszkodowanych wskutek pandemii (...)19:

- świadczenia postojowe § 4. 1 przyznaje się świadczenie postojowe lub ponowne świadczenie postojowe, na zasadach określonych w art. 15zq-15zs i art. 15zu-15zza ustawy o (...)19, z uwzględnieniem przepisów niniejszego rozdziału, osobie,

1) prowadzącej na dzień 30 listopada 2020 r. pozarolniczą działalność gospodarczą oznaczoną według Polskiej Klasyfikacji Działalności ( (...)) 2007, jako rodzaj przeważającej działalności, kodami wskazanymi w rozporządzeniu , której przychód z tej działalności w rozumieniu przepisów podatkowych uzyskany w jednym z dwóch miesięcy poprzedzających miesiąc złożenia wniosku był niższy co najmniej o 40% w stosunku do przychodu uzyskanego w miesiącu poprzednim lub w analogicznym miesiącu roku poprzedniego lub we wrześniu 2020 r.

Oceny spełnienia warunku, o którym mowa w ust. 1, w zakresie oznaczenia prowadzonej działalności gospodarczej według Polskiej Klasyfikacji Działalności ( (...)) 2007 dokonuje się na podstawie danych zawartych w rejestrze REGON w brzmieniu na dzień 30 listopada 2020 r. (odwołanie k. 3-4)

W odpowiedzi na odwołanie Zakład podtrzymał swoje stanowisko zawarte w zaskarżonej decyzji (k.6-6v.)

Sąd Okręgowy ustalił następujący stan faktyczny:

M. W. (lat-46), prowadzi dwa rodzaje działalności gospodarczej, które posiadają dwa różne numery NIP.

Pierwsza działalność jest jednoosobowa, pod kodem 68.10Z - kupno i
sprzedaż nieruchomości. Ma numer NIP (...), który jest zarazem
numerem NIP którym posługuje się wnioskodawczyni i w związku z którą wnioskodawczyni nie składała wniosku o świadczenie postojowe.
Drugą działalność, którą wnioskodawczyni prowadzi pod kodem 56.10 A - to spółka cywilna z
ze wspólniczką D. F. (1). Kod dotyczy restauracji i innych stałych placówek
gastronomicznych o NIP (...). Wniosek wnioskodawczyni (tak jak i druga współwłaścicielka) składała w sprawie tej
działalności, ale we wniosku podała swój NIP osobisty z działalności jednoosobowej, czyli firmy z działalnością której nie przysługuje świadczenie postojowe. Przepisy prawa i faktyczne dokumenty elektroniczne nie pozwalają
wskazywać NIP spółki tylko NIP z jednoosobowej działalności gospodarczej.
ZUS nie przyznał wnioskodawczyni prawa do świadczenia postojowego natomiast wspólniczka otrzymała świadczenie postojowe. Wspólniczka posiada NIP w związku z prowadzoną spółką cywilną i nie posiada żadnej innej jednoosobowej działalności gospodarczej. Wspólniczka prowadzi jeszcze jedną spółkę cywilną w zakresie gastronomi.
(...) spółki cywilnej (gastronomiczna) przynosiła wyższe obroty niż jednoosobowa działalność wnioskodawczyni. Przedsiębiorca otrzymuje zazwyczaj jeden NIP, i tym NIP-em posługuje się w obrocie gospodarczym. Odmowa ZUS dotyczy świadczenia za marzec 2021 r

W roku 2020 spółka cywilna (...), której M. W. jest wspólniczką osiągnęła przychód

całkowity spółki: 557 839,63 zł a więc przychód M. W. jako wspólnika w wysokości 50%:

wyniósł 278 919,82 zł ; dochód całkowity spółki: 50 806,04 zł a dochód M. W. jako wspólnika

w wysokości 50%: wynosi 25 403,02 zł.

Natomiast z jednoosobowej działalności gospodarczej pod firmą (...) uzyskała przychód w wysokości 24959,47 zł a dochód to strata w wysokości -8 388,85 zł .

W 2021 roku przychód całkowity spółki (...) s.c. wyniósł 641 341,57 zł a

przychód M. W. jako wspólnika w wysokości 50%: 320 370,78 zł ,

dochód całkowity spółki: 75 352,16 zł a dochód M. W. jako wspólnika

w wysokości 50%: 37 676,08 zł. Natomiast z jednoosobowej działalności wnioskodawczyni

pod firmą (...) przychód: 45 696,64 zł dochód: 9 338,61 zł

Dokumenty składane przez wnioskodawczynię dotyczyły świadczenia postojowego za luty 2021 w wysokości 2080 zł. Wniosek (...) — DD7 był złożony w dniu 31.03.2021 r., w którym wnioskodawczyni wskazała NIP z jednoosobowej działalności.

Odmową wypłaty świadczenia postojowego przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych uniemożliwiło wnioskodawczyni złożenie kolejnych wniosków o świadczenie postojowe.

(zeznania wnioskodawczyni 00:01:27 – 00:10:39 z dnia 18.05.2022 r (k.14-14v) i 00:06:50 z dnia 25.07.2022 r (k24) pismo wnioskodawczyni k. 18.)

Powyższe ustalenia Sąd dokonał na podstawie dokumentów załączonych do akt ZUS i akt sprawy oraz na podstawie zeznań wnioskodawczyni które, wobec braku podważenia ich wiarygodności przez ZUS, zostały uznane za wiarygodne i potwierdzone dokumentami.

Sąd Okręgowy zważył, co następuje:

W świetle zebranego w sprawie materiału dowodowego i poczynionych
na jego podstawie ustaleń faktycznych, odwołanie jest zasadne.

Rozważania należy rozpocząć od przytoczenia art. 15zq. Ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem (...)19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, który stanowi, że:

1. Osobie:

1) prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców lub innych przepisów szczególnych, zwanej dalej "osobą prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą",

2) wykonującej umowę agencyjną, umowę zlecenia, inną umowę o świadczenie usług, do której zgodnie z ustawą z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny stosuje się przepisy dotyczące zlecenia albo umowę o dzieło, zwane dalej "umową cywilnoprawną"

- przysługuje świadczenie postojowe.

2. Świadczenie postojowe przysługuje osobom zamieszkującym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli są:

1) obywatelami Rzeczypospolitej Polskiej lub

2) posiadającymi prawo pobytu lub prawo stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej obywatelami państw członkowskich Unii Europejskiej, państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub Konfederacji Szwajcarskiej, lub

3) cudzoziemcami legalnie przebywającymi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

3. Świadczenie postojowe przysługuje, gdy w następstwie wystąpienia (...)19 doszło do przestoju w prowadzeniu działalności, odpowiednio przez osobę prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą albo przez zleceniodawcę lub zamawiającego, z którymi została zawarta umowa cywilnoprawna.

4.

Osobie prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą świadczenie postojowe przysługuje, jeżeli rozpoczęła prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej przed dniem 1 kwietnia 2020 r. i:

1)

nie zawiesiła prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej oraz jeżeli przychód z prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych uzyskany w miesiącu poprzedzającym miesiąc złożenia wniosku o świadczenie postojowe był o co najmniej 15% niższy od przychodu uzyskanego w miesiącu poprzedzającym ten miesiąc;

2)

zawiesiła prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej po dniu 31 stycznia 2020 r;

3)

nie podlega ubezpieczeniom społecznym z innego tytułu, chyba że podlega ubezpieczeniom emerytalnym i rentowym z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej.

5.

Osobie wykonującej umowę cywilnoprawną świadczenie postojowe przysługuje jeżeli:

1)

umowa cywilnoprawna została zawarta przed dniem 1 kwietnia 2020 r.

2)

przychód z umowy cywilnoprawnej w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych uzyskany w miesiącu poprzedzającym miesiąc, w którym został złożony wniosek o świadczenie postojowe, nie był wyższy od 300% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, obowiązującego na dzień złożenia wniosku;

3)

nie podlega ubezpieczeniom społecznym z innego tytułu.

6.

Wymogów, o których mowa w ust. 4 pkt 1 i 2, nie stosuje się do osoby prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą:

1)

do której mają zastosowanie przepisy dotyczące zryczałtowanego podatku dochodowego w formie karty podatkowej i która korzystała ze zwolnienia sprzedaży od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685, z późn. zm.);

2)

oznaczoną, na dzień złożenia wniosku, o którym mowa w art. 15zs ust. 1, według Polskiej Klasyfikacji Działalności ( (...)) 2007, jako rodzaj przeważającej działalności, kodem 79.ll.A;

3)

o której mowa w ust. 7.

7.

Osobie prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą oznaczoną, na dzień złożenia wniosku, o którym mowa w art. 15zs ust. 1, według Polskiej Klasyfikacji Działalności ( (...)) 2007, jako rodzaj przeważającej działalności, kodami 79.90.A, świadczenie postojowe przysługuje, jeżeli:

1)

zawiesiła prowadzenie tej działalności po dniu 31 sierpnia 2019 r.;

2)

działalność ta ma charakter sezonowy i w 2019 r. była wykonywana przez okres nie dłuższy niż 9 miesięcy.

W art. 15zv. omawianej wyżej ustawy postanowiono, że :

1.

Odmowa prawa do świadczenia postojowego następuje w drodze decyzji.

2.

Od decyzji o odmowie prawa do świadczenia postojowego, o której mowa w ust. 1, przysługuje odwołanie do właściwego sądu w terminie i według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 1805) dla postępowań w sprawach z zakresu ubezpieczeń społecznych. Przepisy art. 83 ust. 5-7 i art. 83a ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych stosuje się odpowiednio.

Natomiast w art. 15zt. Tej ustawy wskazano, że:

1.

Rada Ministrów może, w celu przeciwdziałania (...)19, w drodze rozporządzenia, przyznać ponowną wypłatę świadczenia postojowego, o którym mowa w art. 15zq, dla wszystkich albo niektórych osób, które otrzymały to świadczenie na podstawie art. 15zu, lub przyznać świadczenie postojowe innym osobom, mając na względzie okres obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii, skutki nimi wywołane, ograniczenia w prowadzeniu działalności gospodarczej wynikające z tych stanów oraz obszary życia gospodarczego i społecznego w szczególny sposób dotknięte konsekwencjami (...)19.

2.

Rozporządzenie, o którym mowa w ust. 1, może ustalać krąg osób, którym przysługuje świadczenie postojowe, poprzez określenie:

1)

innych warunków przysługiwania świadczenia postojowego niż wskazane w przepisach art. 15zq:

a)

ust. 4 w zakresie rozpoczęcia prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej, obniżenia przychodu z prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej, rodzaju pozarolniczej działalności gospodarczej, z której przychód stanowi podstawę ustalenia, czy wystąpiło obniżenie przychodu, terminu zawieszenia prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej,

b)

ust. 5 pkt 1 oraz ust. 6 i 7;

2)

kodów, którymi oznaczona była, na dzień wskazany w rozporządzeniu, według Polskiej Klasyfikacji Działalności ( (...)) 2007, jako rodzaj przeważającej działalności, pozarolnicza działalność gospodarcza:

a)

osób, którym przysługuje świadczenie postojowe,

b)

zleceniodawców lub zamawiających, z którymi osoby, którym przysługuje świadczenie postojowe, zawarły umowę cywilnoprawną.

3.

Rozporządzenie, o którym mowa w ust. 1, może także określać wielokrotność przysługującego świadczenia postojowego lub inną niż wskazana w przepisie art. 15zs ust. 3 pkt 4 lit. c lub art. 15zs[4] ust. 7 treść oświadczeń.

4.

W przypadku wydania rozporządzenia, o którym mowa w ust. 1, zawierającego określenie kodów, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, Główny Urząd Statystyczny jest obowiązany przekazać Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych wykaz osób, które na dzień wskazany w tym rozporządzeniu prowadziły pozarolniczą działalność gospodarczą oznaczoną według Polskiej Klasyfikacji Działalności ( (...)) 2007, jako rodzaj przeważającej działalności, kodami wskazanymi w tym rozporządzeniu. Wykaz zawiera imię i nazwisko albo nazwę skróconą osoby prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą, NIP, REGON oraz kod (...).

5.

Główny Urząd Statystyczny przekazuje wykaz, o którym mowa w ust. 4, w terminie 7 dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia, o którym mowa w ust. 1.

6.

Przepisy ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio w przypadku zmiany rozporządzenia, o którym mowa w ust. 1, w zakresie określenia kodów, o którym mowa w ust. 2 pkt 2.

7.

Świadczenie postojowe przyznawane na podstawie rozporządzenia, o którym mowa w ust. 1, oraz koszty obsługi wypłaty tego świadczenia są finansowane z Funduszu Przeciwdziałania (...)19.

8.

Koszty obsługi, o których mowa w ust. 7, wynoszą 0,5% kwoty przeznaczonej na wypłatę świadczenia postojowego przyznawanego na podstawie rozporządzenia, o którym mowa w ust. 1.

9.

Minister właściwy do spraw pracy, na wniosek Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, przekazuje na wyodrębniony rachunek bankowy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych środki na wypłatę świadczenia postojowego przyznawanego na podstawie rozporządzenia, o którym mowa w ust. 1, oraz na pokrycie kosztów obsługi wypłaty tego świadczenia, o których mowa w ust. 7.

Natomiast § 4 Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 26 lutego 2021 r. w sprawie wsparcia uczestników obrotu gospodarczego poszkodowanych wskutek pandemii (...)19 stanowi, że przyznaje się świadczenie postojowe lub ponowne świadczenie postojowe, na zasadach określonych
w art. 15zq–15zs i art. 15zu–15zza ustawy o (...)19, z uwzględnieniem przepisów niniejszego rozdziału, osobie o której mowa w art. 15zq ust. 1 pkt 1 tej ustawy, prowadzącej na dzień 30 listopada 2020 r. pozarolniczą działalność
gospodarczą oznaczoną według Polskiej Klasyfikacji Działalności ( (...)) 2007, jako rodzaj przeważającej działalności,
kodami:
1) 47.71.Z, 47.72.Z, 47.81.Z, 47.82.Z, 47.89.Z,
2) 91.02.Z,
3) 49.39.Z, 55.10.Z, 55.20.Z, 55.30.Z, 56.10.A, 56.10.B, 56.21.Z, 56.29.Z, 56.30.Z, 59.11.Z, 59.12.Z, 59.13.Z, 59.14.Z,
59.20.Z, 74.20.Z, 77.21.Z, 79.11.A, 79.12.Z, 79.90.A, 79.90.C, 82.30.Z, 85.51.Z, 85.52.Z, 85.53.Z, 85.59.A,
85.59.B, 86.10.Z w zakresie działalności leczniczej polegającej na udzielaniu świadczeń w ramach lecznictwa
uzdrowiskowego, o którym mowa w art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 28 lipca 2005 r. o lecznictwie uzdrowiskowym,
uzdrowiskach i obszarach ochrony uzdrowiskowej oraz o gminach uzdrowiskowych
(Dz. U. z 2020 r. poz. 1662),
lub realizowanej w trybie stacjonarnym rehabilitacji leczniczej, 86.90.A, 86.90.D, 90.01.Z, 90.02.Z, 90.04.Z,
93.11.Z, 93.13.Z, 93.19.Z, 93.21.Z, 93.29.A, 93.29.B, 93.29.Z, 96.01.Z, 96.04.Z
– której przychód z tej działalności w rozumieniu przepisów podatkowych uzyskany w jednym z dwóch miesięcy poprzedzających miesiąc złożenia wniosku był niższy co najmniej o 40% w stosunku do przychodu uzyskanego w miesiącu poprzednim lub w analogicznym miesiącu roku poprzedniego lub we wrześniu 2020 r.
2. Oceny spełnienia warunku, o którym mowa w ust. 1, w zakresie oznaczenia prowadzonej działalności gospodarczej według Polskiej Klasyfikacji Działalności ( (...)) 2007 dokonuje się na podstawie danych zawartych w rejestrze REGON
w brzmieniu na dzień 30 listopada 2020 r.
3. Przy ustalaniu prawa do świadczenia postojowego lub ponownego świadczenia postojowego nie uwzględnia się warunków wskazanych w art. 15zq ust. 4 pkt 1 i 2 i ust. 7 ustawy o (...)19.

Reasumując numer identyfikacji podatkowej, czyli NIP, to identyfikator podatkowy, dzięki któremu służby skarbowe mogą jednoznacznie zidentyfikować podatnika. Każdy przedsiębiorca może mieć tylko jeden numer NIP. (powyższe okoliczności wynikają z art. 5 ust. 1, 6 i 15 Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie (...) dla Przedsiębiorcy.

Natomiast Polska Klasyfikacja Działalności ( (...)) to systematyka działalności gospodarczych stosowana w statystyce publicznej, ewidencji oraz rachunkowości. W (...) różne branże czy sektory gospodarcze zostały uporządkowane i posegregowane w grupy – każdy przedsiębiorca powinien wśród nich odnaleźć taką, która najlepiej i najbliżej opisuje jego działalność. Kody (...) określają obszar działalności firmy i mają charakter statystyczny. (...) ma strukturę pięciopoziomową – od ogólnych sekcji, takich jak rolnictwo, sadownictwo, transport, handel hurtowy, przez działy, grupy, klasy i opisujące w największych szczegółach daną działalność – podklasy.

Jeżeli przedsiębiorca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą którą rejestruje się w (...), wtedy powinien podać :

jedenkod głównej działalności, czyli tej, która ma największy udział w przychodach ze sprzedaży towarów lub ze świadczenia usług

dowolną liczbę kodów pozostałej działalności, czyli dla tych czynności, które wykonuje przedsiębiorca, a które nie są twoją główną działalnością.

We wpisie w (...) powinny się znaleźć tylko te kody (...), które faktycznie określają to, co wykonuje przedsiębiorca. Jeżeli profil działalności się zmienia, to przedsiębiorca ma obowiązek wskazać nowe kody (...) lub usunąć te, które już nie dotyczą przedsiębiorcy, w ciągu 7 dni od zmiany. (Art. 5, 17 i 18 Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców. , Art. 2, 35 ust. 2 i 42 Ustawa z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej. ,Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD).

Według przytoczonych przepisów świadczenie postojowe wnioskodawczyni mogła otrzymać maksymalnie pięciokrotnie, jeśli na dzień 31 marca 2021 r. rodzaj przeważającej działalności oznaczony był, według Polskiej Klasyfikacji Działalności ( (...)) 2007, kodem: 56.10.A - restauracje i inne stałe placówki gastronomiczne.

Wnioskodawczyni prowadząc razem ze wspólniczką działalność gospodarczą w zakresie gastronomii (56.10.A) w okresie pandemii a więc ograniczonych możliwości prowadzenia restauracji, gdzie przeważającą działalnością, co widać po przychodach, jest gastronomia i w sytuacji gdy wspólniczka wnioskodawczyni dostaje taką pomoc z tej samej działalności, powinna także otrzymać analogiczne świadczenie bo w przeciwnym razie prowadziłoby to do pokrzywdzenia wnioskodawczyni. Bowiem koszty prowadzenie działalności spółki cywilnej (gastronomia) przez cały okres jej działania ponoszą wspólnie obie wspólniczki. Natomiast dochody z jednoosobowej działalności wnioskodawczyni była znikoma i ograniczyła się do wynajmu lokalu.

Jak wyżej wskazano, podstawę prawną decyzji stanowią przepisy art. 15 zv ustawy z dnia 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem (...), innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 1842 ze zm.) w związku z art. 15zł ust. 1 i par. 4 ust. 1 rozporządzenia RM z 26.02.2021r. w sprawie wsparcia uczestników obrotu gospodarczego poszkodowanych wskutek pandemii (...)19 (Dz.U. poz. 371) oraz w związku z art.83 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 266, z późn. zm.). We wniosku o świadczenie postojowe z 31.03.2021 r. Pani M. W. wskazała, że na 30.11.2020 r. przychód z przeważającej działalności uzyskany w 02. 2021 r. był niższy co najmniej o 40% w porównaniu do przychodu uzyskanego w 09.2020 r. Na indywidualnym NIP D. F. (2) (wspólnik spółki cywilnej) widnieje zapis (...), który uprawniał do wypłaty świadczenia postojowego bowiem wspólniczka wnioskodawczyni prowadzi działalność tylko w zakresie usług gastronomicznych. Dlatego nie musiała wskazywać każdorazowo z której spółki jest działalność przeważająca. W świetle zgromadzonego w sprawie materiału dowodowego i stanowiska odwołującej się zawartego w odwołaniu oraz w ramach zeznania na rozprawie Sąd uznał, że na dzień 30.11.2020 roku przeważająca działalność gospodarcza dotyczyła działalności gastronomicznej a więc (...) 56.10a. Pewne trudności rejestracyjne a zwłaszcza redakcyjne przy składaniu wniosku nie powinny być decydujące w prawie ubiegania się o świadczenie postojowe z działalności prowadzonej przez wnioskodawczynię w formie spółki cywilnej. Szczególnie, że druga wspólniczka takie dofinansowanie otrzymała. W świetle zebranego w sprawie materiału dowodowego i poczynionych na jego podstawie ustaleń faktycznych należało uznać odwołanie za zasadne. W ocenie Sądu wnioskodawczyni nie powinna ponosić negatywnych konsekwencji związanych ze zmianą (...), jeżeli wniosek złożyła w odpowiednim czasie. Wskazać należy, że zmiana została dokonana w wyniku nowego wniosku, obejmującego prowadzenie nowej innej niż dotychczas działalności gospodarczej.

Celem wprowadzenia przepisu art. 15 zs ( 1) ustawy z dnia 2.03.2020r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem (...)19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych jest umożliwienie uzyskania pomocy publicznej dla osób najbardziej dotkniętych epidemią (a więc niestabilnością gospodarczą), czyli m.in. osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Wprowadzenie przepisów ustawy z dnia 02.03.2020r. było skorelowane z działaniami R. RP, polegającymi na zamykaniu kolejnych branż gospodarki (tzw. "lockdown") najpierw z powodu zagrożenia epidemiologicznego, które zostało wprowadzone rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 13.03.2020r. w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu zagrożenia epidemicznego (Dz. U. poz. 433), a później z powodu stanu epidemii, który został wprowadzony rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 20.03.2020r. w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii (Dz. U. poz. 491). Przepis ten ma niejako "ratować" osoby wymienione w ustawie przed bankructwem, co z jednej strony ma chronić ich zabezpieczenie socjalne, a z drugiej strony ochraniać gospodarkę przed zapaścią (zob. też wyrok Sądu Okręgowego w Olsztynie z dnia 2.09.2020 r. sygn. IV U 1195/20).

Z tych wszystkich względów Sąd przyjął, że odwołująca się spełniła warunki do przyznania jednorazowego dodatkowego świadczenia postojowego na podstawie wniosku z 30.10.2020r. (...) z dnia 2 stycznia 2021 roku. Sąd miał na uwadze cel ustawy i zamiar ustawodawcy jako podstawowy oraz faktyczne ustalenia dotyczące działalności gospodarczej wnioskodawczyni a nie tylko formalne wymogi wskazane w ustawie.

Z uwagi na powyższe na podstawie art. 477 14 § 2 k.p.c. zmieniono zaskarżoną decyzje i przyznano odwołującemu się prawo do świadczenia postojowego.

Sędzia

Z: odpis doręczyć pełnomocnikowi ZUS z aktami ZUS.

Sędzia.