Dnia 7 stycznia 2014 r.
Sąd Okręgowy w Gliwicach III Wydział Cywilny Odwoławczy
w następującym składzie :
Przewodniczący - Sędzia SO Lucyna Morys - Magiera
SO Andrzej Dyrda (spr.)
SR (del.) Anna Hajda
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 7 stycznia 2014 r. w Gliwicach
sprawy z wniosku wierzyciela Skarbu Państwa – Dyrektora (...)w K.
przy udziale (...) spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w R.
o nadanie klauzuli wykonalności
na skutek zażalenia wnioskodawcy
na postanowienie Sądu Rejonowego w Raciborzu
z dnia 24 października 2013 r., sygn. akt I Co 1015/13
postanawia :
zmienić zaskarżone postanowienie poprzez jego uchylenie.
SSR(del.) Anna Hajda SSO Lucyna Morys - Magiera SSO Andrzej Dyrda
Zaskarżonym zarządzeniem Przewodniczący Sądu Rejonowego w Raciborzu zarządził zwrot wniosku o nadanie klauzuli wykonalności, wobec niewykonania przez wierzyciela usunięcia braków formalnych tego wniosku, tj. przedłożenia orzeczenia sądu administracyjnego ze stwierdzeniem jego prawomocności w terminie tygodnia pod rygorem zwrotu wniosku.
Zażalenie na to postanowienie wniósł wierzyciel Skarb Państwa – Dyrektor (...) w K. domagając się jego uchylenia i nadania klauzuli wykonalności pkt 2 wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 12 marca 2013r. sygn. akt II FSK 2346/12 zgodnie z wnioskiem wierzyciela z dnia 19 czerwca 2013r. oraz zasądzenie od dłużnika zwrotu kosztów postępowania zażaleniowego, w skazując, że prawo o postępowaniu przed Sądami administracyjnymi nie przewiduje możliwości zaskarżania wyroków sądu administracyjnego. Z tych względów z chwilą wydania stają się one prawomocne i w zakresie, w jakim orzeczono w nich w przedmiocie zwrotu kosztów postępowania, stanowią zgodnie z art. 777 § 1 pkt 1 k.p.c. tytułu egzekucyjny.
Sąd Okręgowy zważył, co następuje:
Zgodnie z art. 781 § 2 k.p.c., tytułom egzekucyjnym pochodzącym od sądu administracyjnego oraz innym tytułom klauzulę wykonalności nadaje sąd rejonowy właściwości ogólnej dłużnika.
Sąd Rejonowy uwzględniając swoją właściwość wynikającą z przytoczonej powyżej regulacji prawnej wezwał wnioskodawcę do przedłożenia orzeczenia sądu administracyjnego ze stwierdzeniem jego prawomocności w terminie tygodnia pod rygorem zwrotu. Kierował się przy tym treścią art. 169 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jednolity: Dz.U. z 2012r. poz. 270 z późniejszymi zmianami). Pomimo, iż wskazany przepis odnosi się zarówno do wyroków Wojewódzkich Sądów Administracyjnych jak i Naczelnego Sądu Administracyjnego, to jednak obowiązek przedłożenia przez wnioskodawcę orzeczenia ze stwierdzeniem prawomocności należy ograniczyć jedynie do tych pierwszych. Wniosek ten wynika z treści postanowienia Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 27 marca 2012r. (II GSK 502/08). W orzeczeniu tym Sąd ten stwierdził, że jeżeli orzeczenie Naczelnego Sądu Administracyjnego stają się prawomocne z mocy prawa, nie stwierdza się ich prawomocności, a wniosek w tym zakresie należy uznać za niedopuszczalny.
Z powyższych względów orzeczono jak w sentencji postanowienia na podstawie art. 386 § 1 k.p.c. w związku z art. 397 § 2 k.p.c. i art. 13 § 2 k.p.c.
SSR (del.) Anna Hajda SSO Lucyna Morys - Magiera SSO Andrzej Dyrda