Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt VIII U 1644/21

UZASADNIENIE

Decyzją z dnia 27 kwietnia 2021 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych I Oddział w Ł.

na podstawie art. 15zx ust. 1 oraz ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem (...)19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. 374 z pózn zm.) w związku z art. 83 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 423, z późn. zm.), zobowiązał P. K. do zwrotu nienależnie pobranego świadczenia postojowego:

- na podstawie wniosku z 10.02.2021 r. wypłaconego 12 lutego 2021 w kwocie 2.080,00 zł – wraz z odsetkami ustawowymi za opóźnienie, w wysokości i na zasadach określonych przepisami prawa cywilnego, naliczonymi od pierwszego dnia miesiąca następującego po dniu wypłaty świadczenia postojowego do dnia zwrotu,

- na podstawie wniosku z dnia 13 kwietnia 2021 r. wypłaconego 16 kwietnia 2021 r w kwocie 2.080,00 wraz z odsetkami ustawowymi za opóźnienie , w wysokości i na zasadach określonych przepisami prawa cywilnego, naliczonymi od pierwszego dnia miesiąca następującego po dniu wypłaty świadczenia do dnia zwrotu

Wysokość odsetek ustawowych za opóźnienie od 29 maja 2020 r. wynosi 5,6 % w stosunku rocznym

W uzasadnieniu decyzji podniesiono, iż 10 lutego 2021r. P. K. złożył wniosek o ponowne świadczenie postojowe w związku z przeciwdziałaniem skutkom wywołanym (...)19 dla osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą (...). Na podstawie tego wniosku 12 lutego 2021 r. wnioskodawcy wypłacone zostało świadczenie postojowe w wysokości 2.080,00 zł.

Ponadto wnioskodawca złożył dwa wnioski o kontynuację wypłaty świadczenia: 10 marca 2021 r. oraz 13 kwietnia 2021r.

Inspektorat zweryfikował podane przez ubezpieczonego we wniosku dane i ustalił, że ww. prowadzi działalność gospodarczą i jednocześnie jest zgłoszony od 17 lipca 2020r. do obowiązkowych ubezpieczeń społecznych u płatnika: (...) S. P. NIP (...) jako pracownik.

Organ zaznaczył, że jednym z warunków przyznania świadczenia postojowego osobie prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą jest nie podleganie ubezpieczeniom społecznym z innego tytułu, chyba że równocześnie wystąpił obowiązek podlegania ubezpieczeniom społecznym również z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. W rozpatrywanym przypadku z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej wnioskodawca podlegał wyłączenie obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym do 5 kwietnia 2021 r., a od 6 kwietnia 2021 r. z tytułu działalności wnioskodawca zgłosił się do ubezpieczeń emerytalnego i rentowych dobrowolnie. Wobec powyższego w ocenie organu wnioskodawcy nie przysługuje dodatkowe świadczenie postojowe na podstawie wniosku (...) z 10 lutego 2021r. Nie przysługuje mu również prawo do kolejnego dodatkowego świadczenia postojowego wypłaconego na podstawie wniosku o kontynuację (...) z 13 kwietnia 2021r. Tym samym ubezpieczony jest zobowiązany do zwrotu nienależnie pobranego świadczenia w łącznej wysokości 4.160,00zł. (dwa razy po 2.080,00 zł).

/ decyzja k. 12-13 plik I akt ZUS/

Odwołanie od powyższej decyzji w zakresie, żądania zwrotu świadczenia postojowego z wniosku z dnia 13 kwietnia 2021 r., wniósł P. K. domagając się jej zmiany i uznania, iż miał prawo do świadczenia postojowego wypłaconego w oparciu o wskazany wniosek.

Skarżący przyznał, iż składając pierwotny wniosek (...) z dni 10.02. (...). nie podlegał wtedy ubezpieczeniom społecznym jako przedsiębiorca, jednakże wskazana sytuacja uległa zmianie od kwietnia 2021 r. i dlatego przysługuje mu prawo do tego świadczenia. W jego ocenie nieuprawnionym jest więc stanowisko organu, że skoro pierwszy wniosek był błędny to należy odrzucić wszystkie kontynuacje tego wniosku. Skarżący zwrócił uwagę, że nie mógł w żaden inny sposób złożyć w e –sytemie ZUS następnych wniosków postojowych niż kontynuacja pierwszego. Nie była możliwa korekta ani wycofanie wniosku pierwszorazowego.

/ odwołanie k. 3-4/

W odpowiedzi na odwołanie organ rentowy wniósł o jego oddalenie podtrzymując stanowisko z zaskarżonej decyzji.

Dodatkowo organ wskazał, iż osobie prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą, która podlega z działalności gospodarczej ubezpieczeniom dobrowolnie świadczenie postojowe nie przysługuje. Innymi słowy zdaniem organu jednym z warunków przyznania świadczenia postojowego osobie prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą jest nie podleganie ubezpieczeniom społecznym z innego tytułu, chyba że równocześnie wystąpił obowiązek podlegania ubezpieczeniom społecznym również z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. W przypadku odwołującego się z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej podlegał on wyłączenie obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym do 5 kwietnia 2021 r., a od 6 kwietnia 2021 r. z tytułu działalności zgłosił się do ubezpieczeń emerytalnego i rentowych, dobrowolnie. Wobec powyższego Odwołującemu nie przysługuje dodatkowe świadczenie postojowe na podstawie wniosku (...) z 10 lutego 202lr. Nie przysługuje również prawo do kolejnego dodatkowego świadczenia postojowego wypłaconego na podstawie wniosku o kontynuację (...) z 13 kwietnia 2021r. Tym samym Odwołujący jest zobowiązany do zwrotu nienależnie pobranego świadczenia w łącznej wysokości 4.160,00zł. (dwa razy po 2.080,00 zł).

/ odpowiedź na odwołanie k. 5-6/

W piśmie procesowym z dnia 22.10.2021 r. skarżący podniósł, iż nie wskazana została mu podstawa prawna na podstawie której ZUS uznaje, że płatnik musi podlegać ubezpieczeniu obowiązkowemu a nie dobrowolnemu, żeby uzyskać świadczenie postojowe. Wskazał, iż był informowany przez pracowników ZUS o konieczności ubezpieczenia z tytułu prowadzonej działalności, aby móc ubiegać się o świadczenie bez różnicy czy jest to ubezpieczenie dobrowolne czy obowiązkowe. Z uwagi na to postąpił zgodnie z instrukcja ZUS i poniósł dodatkowy koszt, bo ubezpieczył się dobrowolnie jako płatnik z ubezpieczeń społecznych z tytułu prowadzonej działalności. Na dowód powyższego wnioskodawca złożył płytę CD z nagraniem z rozmowy z pracownikami ZUS.

/ pismo k. 29- 30, płyta k. 35/

W piśmie procesowym z dnia 9.11.2021 r. organ rentowy oświadczył, iż w przedmiotowej sprawie zgłoszenie się przez ubezpieczonego na kwiecień i maj 2021 r. do dobrowolnych ubezpieczeń społecznych z działalności gospodarczej – tuż po otrzymanej odmowie prawa do wypłaty świadczenia postojowego i poniesienie z tego tytułu dodatkowych kosztów, pomimo wystąpienia przestoju w prowadzonej działalności w następstwie (...)19 wzbudza wątpliwości , czy zgłoszenie to, nie miało wyłącznie na celu skorzystania z pomocy w postaci świadczeń postojowych w sposób nieuprawniony, gdyż kwota świadczeń postojowych znacząco przewyższa kwotę składek rozliczonych na dobrowolne ubezpieczenia społeczne.

/ pismo k 37-38/

W replice na stanowisko organu rentowego w piśmie z dnia 13.12. 2021 r. wnioskodawca wskazał, iż nie mógł prowadzić działalności z powodu obostrzeń dotyczących pandemii (...) 19 dlatego podjął dodatkowe zatrudnienie z minimalna krajową w oparciu o umowę o pracę, działalności nie zamykał licząc na poprawę warunków i pomoc rządową. W stosunku do niego zostały opłacone składki z umowy o pracę, jak i z tytułu działalności, a świadczeń rekompensujących mu utratę dochodów z działalności nie otrzymał.

/ pismo k. 40-42

Na rozprawie z dnia 15.02.2022 r. wnioskodawca sprecyzował, iż popiera odwołanie i oświadczył, że odwołuje się jedynie od części decyzji tj. obowiązku zwrotu kwoty 2080 wypłaconej na podstawie wniosku z dnia 13.04.2021r., gdyż wg niego kwota ta jest należna. W pozostałej części decyzji nie kwestionuje. Pełnomocnik organu rentowego wniósł o oddalenie odwołania.

/ stanowiska procesowe stron protokół z rozprawy z dnia 15.03.202 r. 00:00:58- 00:03:02/

W odpowiedzi na zobowiązanie sądu pismem procesowym z dnia 22.08.2022 r. organ rentowy oświadczył, iż zakładając, że wniosek P. K. z 13.04.2021 r. byłby wnioskiem pierwszorazowym o ponowne świadczenie postojowe płatnik spełniałby warunki do przyznania świadczenia postojowego.

/ pismo k. 95/

Pismem z dnia 26.09.2022 r. wnioskodawca podniósł, iż uwzględniając warunki jakie musi spełniać osoba ubiegająca się o pomoc jego żądanie zgłoszone w odwołaniu jest uprawnione .

/ pismo k. 99/

Sąd Okręgowy w Łodzi ustalił następujący stan faktyczny:

P. K. prowadzi działalność gospodarczą od 10.08.2015 r. NIP (...) na dzień 30.11.2020 r. z kodem (...) 93.19Z.

/ bezsporne/

W dniu 10 lutego 2021r. P. K. złożył wniosek o ponowne świadczenie postojowe w związku z przeciwdziałaniem skutkom wywołanym (...)19 dla osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą (...). Na podstawie tego wniosku 12 lutego 2021 r. wypłacone zostało świadczenie postojowe w wysokości 2.080,00 zł.

We wniosku tym ubezpieczony oświadczył:

- nastąpił przestój w prowadzeniu działalności w następstwie (...)19 na 30.11.2020 przeważającą działalnością jest działalność o kodzie (...)

- nie podlega ubezpieczeniom społecznym z innego tytułu albo podlega ubezpieczeniom społecznym z innego tytułu i z działalności gospodarczej, - przychód z działalności uzyskany w styczniu 2021 r. był niższy co najmniej 40 % w porównaniu do przychodu uzyskanego w styczniu 2020 r.

- nie jest objęty ubezpieczeniem społecznym rodników,

- w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej nie naruszył ograniczeń, nakazów i zakazów ustanowionych w związku z wystąpieniem stanu epidemii, określonych w przepisach,

/ bezsporne wniosek z dnia 10.02.2021 k. 1-5 plik I akt ZUS i 8-10 plik II akt ZUS, oraz k. 33-34 /

Ponadto odwołujący złożył wnioski o kontynuację wypłaty świadczenia : w dniu 10 marca 2021 r., w dniu 13 kwietnia 2021 r. oraz w dniu 25.05.2021 r.

/ bezsporne wniosek z 10.03.2021 r. k. 11- 14 plik II akt ZUS wniosek z 13.04.2021 r. k. 6- 11 plik I akt ZUS, k 15-18 plik II akt ZUS oraz k. 31-32, wniosek z 25.05.2021 r. k. 19-22 plik II akt ZUS/

Na wniosek (...) z 10.03.2021 (kontynuacja) została wydana decyzja odmowna z dnia 19.03.2021 r., a w uzasadnieniu decyzji wskazano, że wnioskodawca od 17.07.2020r., jako osoba prowadząca pozarolniczą działalność gospodarczą, podlegał wyłącznie obowiązkowemu ubezpieczeniu zdrowotnemu, gdyż od tego dnia do obowiązkowych ubezpieczeń został zgłoszony jako pracownik przez płatnika (...)..

/ bezsporne/

Z wniosku (...) z 13.04.2021 (kontynuacja) - wypłata świadczenia postojowego nastąpiła automatycznie.

/ bezsporne/

Zaskarżoną decyzją z 27 kwietnia 2021r. nr (...) zobowiązano P. K. do zwrotu dwóch świadczeń postojowych w kwocie 4.160,00 zł (dwa razy po 2.080,00 zł)

/ bezsporne, decyzja k. 12-13 plik I akt ZUS/

Od 17 lipca 2020 r. P. K. jest zgłoszony do ubezpieczeń społecznych z tytułu zatrudnienia u płatnika (...) jako pracownik, w wymiarze pełnego etatu. Za P. K. płatnik składek wykazał następujące podstawy wymiaru:

- od lipca 2020 r. do grudnia 2021 r. w kwocie po 2900 zł miesięcznie,

- od stycznia do marca 2022 r. w kwocie 3500 zł miesięcznie

/ bezsporne, potwierdzenia przelewów k. 82-83/

Od 17 lipca 2020 r. do 5 kwietnia 2021 r P. K. zgłosił się wyłącznie do obowiązkowego ubezpieczenia zdrowotnego z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej.

/ bezsporne/

W dniu 6 kwietnia 2021r, P. K. dokonał wyrejestrowania z ubezpieczeń na dokumencie (...) od 6 kwietnia 2021r. oraz dokonał 6 kwietnia 2021r. zgłoszenia do dobrowolnych ubezpieczeń emerytalno-rentowych z tytułu działalności gospodarczej.

/ bezsporne/

W dniu 1 czerwca 2021 r. P. K., jako osoba prowadząca pozarolniczą działalność gospodarczą, wyrejestrował się z dobrowolnych ubezpieczeń: emerytalnego i rentowych i ponownie zgłosi się włącznie do obowiązkowego ubezpieczenia zdrowotnego.

/ bezsporne/

Zakładając, że wniosek P. K. z 13 kwietnia 2021r. byłby wnioskiem pierwszorazowym o ponowne świadczenie postojowe i nastąpił przestój w prowadzonej przez P. K. działalności gospodarczej w następstwie (...)19, to płatnik składek mógłby porównywać przychody z następujących, wybranych przez siebie miesięcy: marzec 202lr. do: lutego 202lr., albo marca 2020r. albo września 2020r. luty 2021r. do: stycznia 2021r., albo lutego 2020r. albo września 2020r. Porównanie przychodów we wszystkich możliwych do wyboru miesiącach, przedstawia się następująco:

WARIANT 1

Przychód uzyskany w jednym z dwóch miesięcy przed ,miesiącem w którym wniosek został złożony był niższy o co najmniej 40 % w stosunku do przychodu uzyskanego w miesiącu poprzednim

Miesiąc przed miesiącem złożenia wniosku

Kwota przychodu w miesiącu przed złożeniem wniosku

Miesiąc poprzedni do miesiąca przed złożeniem wniosku

Kwota przychodu w miesiącu poprzednim do miesiąca przed złożeniem wniosku

Spadek co najmniej o 40%

marzec 2021

10 000,00 zł

luty 2021

3 730,00 zł

Spadek o co najmniej 40% marca do lutego 2021 - NIE

luty 2021

3 730,00 zł

styczeń 2021

1188, 40 zł

Spadek o co najmniej 40% lutego do stycznia 2021 - NIE

WARIANT 2

Przychód uzyskany w jednym z dwóch miesięcy przed ,miesiącem w którym wniosek został złożony był niższy o co najmniej 40 % w stosunku do przychodu uzyskanego w analogicznym miesiącu roku poprzedniego

Miesiąc przed miesiącem złożenia wniosku

Kwota przychodu w miesiącu przed złożeniem wniosku

analogiczny miesiąc roku poprzedniego

Kwota przychodu w analogicznym m-cu roku poprzedniego

Spadek o co najmniej 40%

marzec 2021

10 000,00 zł

marzec 2020

13 084, 88 zł

Spadek o co najmniej 40% marca 2021 do marca 2020 - NIE

luty 2021

3 730,00 zł

luty 2020

8 920,84 zł

Spadek o co najmniej 40% lutego 2021 do lutego 2020 - TAK

WARIANT 3

Przychód uzyskany w jednym z dwóch miesięcy przed ,miesiącem w którym wniosek został złożony był niższy o co najmniej 40 % w stosunku do przychodu uzyskanego w we wrześniu 2020 r.

Miesiąc przed miesiącem złożenia wniosku

Kwota przychodu w miesiącu przed złożeniem wniosku

Kwota przychodu uzyskana we wrześniu 2020 r.

Spadek co najmniej o 40%

marzec 2021

10 000,00 zł

wrzesień 2020 r.

17 843,10 zł

spadek o co najmniej 40% marca 2021 do września 2020 - TAK

luty 2021

3 730,00 zł

wrzesień 2020 r.

17 843,10 zł

Spadek o co najmniej 40% lutego 2021 do września - TAK

/ podsumowanie (...) k. 79-81za lata 2019 -2021 r. zestawienie k. 96/

Należy w tym miejscu podkreślić z całą stanowczością, iż powyższy stan faktyczny był między stronami - w zakresie koniecznym dla rozstrzygnięcia sprawy - w całości bezsporny, natomiast strony wywodziły z niego odmienne skutki prawne, ta zaś kwestia należy do oceny prawnej zebranego w sprawie materiału dowodowego, czego Sąd dokona poniżej w ramach rozważań prawnych.

Sąd Okręgowy w Łodzi zważył, co następuje:

Odwołanie zasługuje na uwzględnienie.

W kwestii spornej ponownego prawa do świadczenia postojowego wynika ono z ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem (...)19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych ((Dz.U. z 2021 r. poz. 2095 t.j.)- Tarczy antykryzysowej

Zgodnie z art. 15zq ust. 1 pkt 1 Tarczy antykryzysowej osobie prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców lub innych przepisów szczególnych, zwanej dalej "osobą prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą" - przysługuje świadczenie postojowe. Stosownie do art. 15zq ust. 2 Tarczy antykryzysowej przedmiotowe świadczenie przysługuje osobom zamieszkałym na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, jeżeli są:

1) obywatelami Rzeczypospolitej Polskiej lub

2) posiadającymi prawo pobytu lub prawo stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej obywatelami państw członkowskich Unii Europejskiej, państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub Konfederacji Szwajcarskiej, lub

3) cudzoziemcami legalnie przebywającymi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W świetle art. 15 zq ust. 3 Tarczy antykryzysowej świadczenie postojowe przysługuje, gdy w następstwie wystąpienia (...)19 doszło do przestoju w prowadzeniu działalności, odpowiednio przez osobę prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą albo przez zleceniodawcę lub zamawiającego, z którymi została zawarta umowa cywilnoprawna.

Mając na uwadze treść art. 15 zq ust. 4 Tarczy antykryzysowej osobie prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą świadczenie postojowe przysługuje, jeżeli rozpoczęła prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej przed dniem 1 kwietnia 2020 r. i:

1) nie zawiesiła prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej oraz jeżeli przychód z prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych uzyskany w miesiącu poprzedzającym miesiąc złożenia wniosku oświadczenie postojowe był o co najmniej 15% niższy od przychodu uzyskanego w miesiącu poprzedzającym ten miesiąc;

2) zawiesiła prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej po dniu 31 stycznia 2020 r.;

3) nie podlega ubezpieczeniom społecznym z innego tytułu, chyba że podlega ubezpieczeniom emerytalnym i rentowym z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 zr ust. 1 Tarczy antykryzysowej świadczenie postojowe przysługuje w wysokości 80% kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalanego na podstawie przepisów o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, obowiązującego w 2020 r. nie więcej niż trzykrotnie, z zastrzeżeniem ust. 2 i 4.

W świetle art. 15zt ustawy:

1. Rada Ministrów może, w celu przeciwdziałania (...)19, w drodze rozporządzenia, przyznać ponowną wypłatę świadczenia postojowego, o którym mowa w art. 15zq, dla wszystkich albo niektórych osób, które otrzymały to świadczenie na podstawie art. 15zu, lub przyznać świadczenie postojowe innym osobom, mając na względzie okres obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii, skutki nimi wywołane, ograniczenia w prowadzeniu działalności gospodarczej wynikające z tych stanów oraz obszary życia gospodarczego i społecznego w szczególny sposób dotknięte konsekwencjami (...)19.

2. Rozporządzenie, o którym mowa w ust. 1, może ustalać krąg osób, którym przysługuje świadczenie postojowe, poprzez określenie:

1) innych warunków przysługiwania świadczenia postojowego niż wskazane w przepisach art. 15zq:

a) ust. 4 w zakresie rozpoczęcia prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej, obniżenia przychodu z prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej, rodzaju pozarolniczej działalności gospodarczej, z której przychód stanowi podstawę ustalenia, czy wystąpiło obniżenie przychodu, terminu zawieszenia prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej,

b) ust. 5 pkt 1 oraz ust. 6 i 7;

2)kodów, którymi oznaczona była, na dzień wskazany w rozporządzeniu, według Polskiej Klasyfikacji Działalności ( (...)) 2007, jako rodzaj przeważającej działalności, pozarolnicza działalność gospodarcza:

a)osób, którym przysługuje świadczenie postojowe,

b)zleceniodawców lub zamawiających, z którymi osoby, którym przysługuje świadczenie postojowe, zawarły umowę cywilnoprawną.

3. Rozporządzenie, o którym mowa w ust. 1, może także określać wielokrotność przysługującego świadczenia postojowego lub inną niż wskazana w przepisie art. 15zs ust. 3 pkt 4 lit. c lub art. 15zs4 ust. 7 treść oświadczeń.

4. W przypadku wydania rozporządzenia, o którym mowa w ust. 1, zawierającego określenie kodów, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, Główny Urząd Statystyczny jest obowiązany przekazać Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych wykaz osób, które na dzień wskazany w tym rozporządzeniu prowadziły pozarolniczą działalność gospodarczą oznaczoną według Polskiej Klasyfikacji Działalności ( (...)) 2007, jako rodzaj przeważającej działalności, kodami wskazanymi w tym rozporządzeniu. Wykaz zawiera imię i nazwisko albo nazwę skróconą osoby prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą, NIP, REGON oraz kod (...).

5. Główny Urząd Statystyczny przekazuje wykaz, o którym mowa w ust. 4, w terminie 7 dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia, o którym mowa w ust. 1.

6. Przepisy ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio w przypadku zmiany rozporządzenia, o którym mowa w ust. 1, w zakresie określenia kodów, o którym mowa w ust. 2 pkt 2.

7. Świadczenie postojowe przyznawane na podstawie rozporządzenia, o którym mowa w ust. 1, oraz koszty obsługi wypłaty tego świadczenia są finansowane z Funduszu Przeciwdziałania (...)19.

8. Koszty obsługi, o których mowa w ust. 7, wynoszą 0,5% kwoty przeznaczonej na wypłatę świadczenia postojowego przyznawanego na podstawie rozporządzenia, o którym mowa w ust. 1.

9. Minister właściwy do spraw pracy, na wniosek Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, przekazuje na wyodrębniony rachunek bankowy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych środki na wypłatę świadczenia postojowego przyznawanego na podstawie rozporządzenia, o którym mowa w ust. 1, oraz na pokrycie kosztów obsługi wypłaty tego świadczenia, o których mowa w ust. 7.

W myśl art. Art. 15zu

1. Zakład Ubezpieczeń Społecznych wypłaca świadczenie postojowe niezwłocznie po wyjaśnieniu ostatniej okoliczności niezbędnej do jego przyznania.

2. Wypłata świadczenia postojowego następuje w formie bezgotówkowej na wskazany rachunek płatniczy osoby uprawnionej prowadzony w kraju lub wydany w kraju instrument płatniczy w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych.

Natomiast zgodnie z Art. 15zua

1. Świadczenie postojowe może zostać przyznane ponownie, na podstawie oświadczenia osoby uprawnionej, której wypłacono świadczenie postojowe, o którym mowa w art. 15zu ust. 1.

2. Wypłata po raz kolejny świadczenia postojowego może zostać dokonana nie wcześniej niż w miesiącu następującym po miesiącu wypłaty świadczenia postojowego, o którym mowa w art. 15zu ust. 1.

3. Warunkiem przyznania kolejnego świadczenia postojowego jest wykazanie w oświadczeniu, że sytuacja materialna wykazana we wniosku, o którym mowa w art. 15zs albo 15zsa, nie uległa poprawie.

Do pierwszorazowego wniosku o ponowne świadczenie postojowe (...), który zostałby złożony 13 kwietnia 2021r. miałyby zastosowanie zasady wprowadzone Rozporządzeniem Rady Ministrów z 26 lutego 2021r., w sprawie wsparcia uczestników obrotu gospodarczego wskutek pandemii (...) (Dz.U. z 2021r. poz. 371) - tzw. TARCZA 8.0 (która obowiązywała od 28 lutego 2021r. do 3 maja 2021r.).

W świetle przepisów wskazanego rozporządzenia w myśl § 4. ust. 1 Przyznaje się świadczenie postojowe lub ponowne świadczenie postojowe, na zasadach określonych w art. 15zq-15zs i art. 15zu-15zza ustawy o (...)19, z uwzględnieniem przepisów niniejszego rozdziału, osobie, o której mowa w art. 15zq ust. 1 pkt 1 tej ustawy, prowadzącej na dzień 30 listopada 2020 r. pozarolniczą działalność gospodarczą oznaczoną według Polskiej Klasyfikacji Działalności ( (...)) 2007, jako rodzaj przeważającej działalności, kodami:

1) 47.71.Z, 47.72.Z, 47.81.Z, 47.82.Z, 47.89.Z,

2) 91.02.Z,

3) 49.39.Z, 55.10.Z, 55.20.Z, 55.30.Z, 56.10.A, 56.10.B, 56.21.Z, 56.29.Z, 56.30.Z, 59.11.Z, 59.12.Z, 59.13.Z, 59.14.Z, 59.20.Z, 74.20.Z, 77.21.Z, 79.11.A, 79.12.Z, 79.90.A, 79.90.C, 82.30.Z, 85.51.Z, 85.52.Z, 85.53.Z, 85.59.A, 85.59.B, 86.10.Z w zakresie działalności leczniczej polegającej na udzielaniu świadczeń w ramach lecznictwa uzdrowiskowego, o którym mowa w art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 28 lipca 2005 r. o lecznictwie uzdrowiskowym, uzdrowiskach i obszarach ochrony uzdrowiskowej oraz o gminach uzdrowiskowych (Dz.U. z 2020 r. poz. 1662), lub realizowanej w trybie stacjonarnym rehabilitacji leczniczej, 86.90.A, 86.90.D, 90.01.Z, 90.02.Z, 90.04.Z, 93.11.Z, 93.13.Z, 93.19.Z, 93.21.Z, 93.29.A, 93.29.B, 93.29.Z, 96.01.Z, 96.04.Z

- której przychód z tej działalności w rozumieniu przepisów podatkowych uzyskany w jednym z dwóch miesięcy poprzedzających miesiąc złożenia wniosku był niższy co najmniej o 40% w stosunku do przychodu uzyskanego w miesiącu poprzednim lub w analogicznym miesiącu roku poprzedniego lub we wrześniu 2020 r.

2. Oceny spełnienia warunku, o którym mowa w ust. 1, w zakresie oznaczenia prowadzonej działalności gospodarczej według Polskiej Klasyfikacji Działalności ( (...)) 2007 dokonuje się na podstawie danych zawartych w rejestrze REGON w brzmieniu na dzień 30 listopada 2020 r.

3. Przy ustalaniu prawa do świadczenia postojowego lub ponownego świadczenia postojowego nie uwzględnia się warunków wskazanych w art. 15zq ust. 4 pkt 1 i 2 i ust. 7 ustawy o (...)19.

W myśl § 6 rozporządzenia osoba, o której mowa w § 4 ust. 1, w treści oświadczenia, o którym mowa w art. 15zs ust. 3 pkt 4 lit. c ustawy o (...)19, zawiera informacje o nieposiadaniu innego tytułu do ubezpieczeń społecznych, o prowadzeniu na dzień 30 listopada 2020 r. działalności gospodarczej, o której mowa odpowiednio w § 4 ust. 1 pkt 1, 2 albo 3, oraz o uzyskaniu w jednym z dwóch miesięcy poprzedzających miesiąc złożenia wniosku przychodu o co najmniej 40% niższego w stosunku do przychodu uzyskanego w miesiącu poprzednim lub w analogicznym miesiącu roku poprzedniego lub we wrześniu 2020 r.

Reasumując zgodnie zatem z podanym Rozporządzeniem płatnik składek, który złożyłby pierwszorazowy wniosek o ponowne świadczenie postojowe (...) w dniu 13 kwietnia 2021r., aby je otrzymać musiałby spełnić następujące warunki:

- na 30 listopada 2020r. prowadzić działalność gospodarczą z uprawniającym kodem (...).

- mieć przestój w prowadzeniu działalności gospodarczej w następstwie (...) 19,

- przychód z tej działalności (w rozumieniu przepisów podatkowych), który uzyskał w jednym z dwóch miesięcy przed miesiącem, w którym składa wniosek musiał być niższy o co najmniej 40% w stosunku do przychodu uzyskanego w miesiącu poprzednim lub w analogicznym miesiącu roku poprzedniego lub we wrześniu 2020r.,

- nie podlegał ubezpieczeniom społecznym z innego tytułu, chyba, że podlegał ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej.

Co do spełnienia wskazanych warunków przez wnioskodawcę podnieść należy, iż Sąd Okręgowy ma na uwadze, że wniosek z dnia 13 kwietnia 2021 r. o ponowne świadczenie postojowe dla osób prowadzących 30 listopada 2020 r. pozarolniczą działalność gospodarczą w branżach określonych w rozporządzeniu , został przez niego złożony formalnie jako wniosek o kontynuację świadczenia, a nie wniosek pierwszorazowy. Jednakże nie należy tracić z pola widzenia, iż powyższe było spowodowane tylko i wyłącznie faktem, iż wnioskodawca nie mógł złożyć ani korekty do wniosku pierwszorazowego ani ponownie wniosku pierwszorazowego. Podkreślenia wymaga – co nie jest spornym, iż już w dniu 10.02.2021 r. wnioskodawca ubiegał się o przyznanie ponownego świadczenia postojowego. Niemniej jednak wówczas nie spełniał wymogów do jego przyznania, gdyż z tytułu prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej nie podlegał ubezpieczeniom społecznym. Tym samym świadczenie za ten okres, zgodnie z literą prawa, było mu nienależne. Słusznie więc – czego skarżący nie kwestionuje – wobec jego wypłacenia niejako z automatu został zobligowany do jego zwrotu. Powyższe jednak w ocenie Sądu nie może rzutować na prawo ubezpieczonego na dalsze okresy pod warunkiem spełnienia wszystkich przesłanek warunkujących prawo do świadczenia. W takim bowiem przypadku nie mamy do czynienia z brakiem kontynuacji świadczenia wobec niespełnienia wszystkich przesłanek wynikających z pierwotnego braku uprawnień, lecz sytuacja odmienną tj. twierdzeniem o uzyskaniu uprawnień z chwilą złożenia kolejnego wniosku - który przez (...) i ZUS, ze względów systemowych, został potraktowany jako wniosek o kontynuację, choć w rzeczywistości takim nie był. Tym samym mając na uwadze ochronę słusznych interesów wnioskodawcy wniosek z dnia 13 kwietnia 2021 r. należało traktować jako wniosek pierwszorazowy.

Zaś co do samego żądania przyznania ponownego świadczenia postojowego wskazać należy, iż jest to uzależnione od łącznego spełnienia wszystkich warunków przewidzianych w ww. przepisach. Ochrona zatrudnienia oraz zmniejszenie obciążeń i zachowanie płynności finansowej przedsiębiorców to główne zadania pakietu regulacji, które składają się na tarczę antykryzysową. Rozwiązania tam zawarte obejmują nie tylko przedsiębiorców zatrudniających pracowników, a więc zapewniających miejsca pracy, ale również osoby, które prowadzą pozarolniczą działalność gospodarczą oraz wykonują pracę na podstawie umów cywilnoprawnych. Wśród rozwiązań, które mają zapobiegać skutkom epidemii (...)19 w Polsce, jest wsparcie realizowane przez ZUS w postaci wypłacania świadczeń postojowych. Z przytoczonych wyżej przepisów wynika, że głównym warunkiem, który należy spełniać, aby móc ubiegać się oświadczenie postojowe, jest fakt niepodlegania ubezpieczeniom społecznym z innego tytułu, albo podlegania ubezpieczeniom społecznym z innego tytułu i działalności gospodarczej, ale ustawodawca wprowadził także więcej ww. kryteriów, których spełnienie warunkuje nabycie prawa do otrzymania świadczenia z ZUS. (vide pomoc dla pracodawcy w sprawach pracowniczych w dobie kryzysu. Tarcza antykryzysowa, prawo pracy, RODO, ZUS, PIT 2020, wyd. 1 red. Łukasz Prasołek, opubl. Legalis). Przy tym świadczenie postojowe w myśl powołanych przepisów art. 15 zua ust. 1 ustawy może zostać przyznane ponownie na podstawie oświadczenia osoby uprawnionej której wypłacono świadczenie postojowe, o którym mowa w art. 15 zu ust. 1.

W ocenie Sądu data takiego oświadczenia - a więc jednocześnie wniosku osoby ubiegającej się o świadczenie - jest decydująca przy ocenie uprawnienia do świadczenia postojowego. Według tej daty organ rentowy winien badać, czy ubiegający się o świadczenie podlega czy też nie ubezpieczeniom oraz jakie są osiągane przez niego przychody w porównaniu do przychodów w miesiącach wskazanych w przepisach. W tym dniu bowiem ubezpieczony składa oświadczenie o określonej treści, pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywego oświadczenia.

Na gruncie rozpoznawanej sprawy organ rentowy podnosił, iż wnioskodawca na dzień złożenia wniosku w kwietniu i maju 2021 r., z tytułu wykonywania działalności gospodarczej legitymował się jednie dobrowolnym tytułem ubezpieczeń, bowiem obowiązkowo do ubezpieczeń społecznych był zgłoszony z tytułu równoczesnego okresu zatrudnienia u innego płatnika składek, wobec tego świadczenie postojowe mu nie przysługuje . Dodatkowo wywodził, iż zgłoszenie się na kwiecień i na maj 2021 r. do dobrowolnych ubezpieczeń społecznych z działalności gospodarczej (tuż po otrzymanej odmowie prawa do wypłaty świadczenia postojowego) i poniesienie z tego tytułu dodatkowych kosztów, pomimo wystąpienia przestoju w prowadzone działalności gospodarczej w następstwie pandemii, wzbudza wątpliwości czy zgłoszenie to nie miało wyłącznie na celu skorzystania z pomocy w postaci świadczeń postojowych w sposób nieuprawniony, gdyż kwota świadczeń postojowych znacząco przewyższa kwotę składek rozliczanych na dobrowolne ubezpieczenia społeczne.

Z twierdzeniem tym nie sposób się zgodzić . W tym miejscu należy wskazać, iż zgodnie z obecnym brzmieniem art. 15zq ust. 4 pkt 3 Tarczy antykryzysowej, osobie prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą świadczenie postojowe przysługuje, jeżeli rozpoczęła prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej przed dniem 1 kwietnia 2020 r. i nie podlega ubezpieczeniom społecznym z innego tytułu, chyba że podlega ubezpieczeniom emerytalnym i rentowym z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej. Aktualna treść przedmiotowego przepisu została wprowadzona do porządku prawnego na mocy art. 77 pkt 32 lit. b ustawy z dnia 19 czerwca 2020 r. o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętym skutkami (...)19 oraz o uproszczonym postępowaniu o zatwierdzenie układu w związku z wystąpieniem (...)19 (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1072), która weszła w życie 24 czerwca 2020 r. W uzasadnieniu projektu ww. ustawy (druk sejmowy nr 382) prawodawca zauważył, iż zgodnie z dotychczasowym brzmieniem art. 15zq przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność gospodarczą i jednocześnie podlegają ubezpieczeniom społecznym z innych tytułów, np. umowa na pełen etat, umowa na część etatu, nie mogą skorzystać ze świadczenia postojowego, na skutek zbiegu tytułów do ubezpieczenia. Jednocześnie ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych daje takim osobom prawo do dobrowolnego ubezpieczenia po uprzednim złożeniu wniosku o objęcie ubezpieczeniami emerytalnymi i rentowymi. Problem ten dotyczył znacznej grupy przedsiębiorców mikro, małych i średnich przedsiębiorstw głównie z branży finansowej, handlowej, usługowej. Ustawodawca podkreślił, że działalność gospodarcza dla ww. grupy osób może stanowić podstawowe lub istotne źródło dochodu, bowiem np. pracują tylko na 1/10 etatu, a pozostały czas są zaangażowane w działalność gospodarczą. A zatem spadek przychodów związanych ze skutkami wprowadzenia stanu zagrożenia epidemicznego lub stanem epidemii (...)19 był dla nich bardzo dotkliwy. Prawodawca wskazał zatem, że z pomocy nie powinny być wykluczone osoby, które skorzystały z przysługującego im prawa i pomimo posiadania innego tytułu do ubezpieczania opłacały dobrowolnie składki z tytułu wykonywania działalności gospodarczej / por w tym zakresie także VI U 356/21 - Wyrok Sądu Okręgowego w Płocku z dnia 29 czerwca 2021 r. LEX nr 3206627/ Tym samym skorzystanie przez wnioskodawcę z możliwości z dobrowolnego zgłoszenia się do ubezpieczeń społecznych z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej, w kontekście prawa do świadczenia postojowego, nie wyklucza przyznania prawa do tego świadczenia i nie może być traktowane jako nadużycie. Istotnym jest wyłącznie by w chwili złożenia oświadczenia/ wniosku wnioskodawca, jako osoba prowadząca działalność gospodarczą, podlegał ubezpieczeniom społecznym z tego tytułu. W świetle cytowanych wyżej przepisów nie ulega bowiem wątpliwości, że świadczenie postojowe przysługuje tylko osobie prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą, która z tego tytułu podlega ubezpieczeniom społecznym./ Wyrok Sądu Okręgowego w Łodzi z dnia 12 lutego 2021 r. VIII U 1983/20 LEX nr 3169919/

Przy czym prawo do świadczenia postojowego, co już wskazywano, jest uzależnione od łącznego spełnienia wszystkich warunków przewidzianych w ww. przepisach.

Na gruncie rozpoznawanej sprawy spełnienie przez wnioskodawcę pozostałych kryteriów warunkujących przyznanie dochodzonego świadczenia nie jest przez organ rentowy kwestionowane. P. K. na 30.11.2020 r. prowadził działalność gospodarczą z uprawniającym go kodem (...) 93.19Z. Skarżący miał przestój prowadzeniu działalności gospodarczej w następstwie (...) 19, co wynika z jego oświadczenia/ wniosku z dnia 13.04.2021 r. Z dostępnych danych i przedstawionych w sprawie dochodów wynika, że spadek przychodów z działalności o co najmniej 40 % nastąpił przy porównaniu lutego 2021 do lutego 2020 r. oraz marca 2021 do września 2020 r. i lutego 2021 do września 2020 r.

W konsekwencji, biorąc pod uwagę wszystkie podniesione wyżej okoliczności nieuprawniony pozostaje wniosek zawarty w zaskarżonej decyzji, że wnioskodawca pobrał nienależne świadczenie w rozumieniu art. 15 zx ust. 1 oraz ust. 2 pkt.1 ustawy covidowej wypłaconego w dniu 16 kwietnia 2021 r. na podstawie wniosku z 13 kwietnia 2021 r. .

Mając na względzie powyższe, Sąd, na podstawie art. 477 14 § 2 k.p.c. Sąd zmienił zaskarżoną decyzję w ten sposób że ustalił, iż wnioskodawca nie ma obowiązku zwrotu świadczenia postojowego wypłaconego 16 kwietnia 2021 r. na podstawie wniosku z dnia 13 kwietnia 2021 r. w kwocie 2.080,00 wraz z odsetkami ustawowymi za opóźnienie, w wysokości i na zasadach określonych przepisami prawa cywilnego, naliczonymi od pierwszego dnia miesiąca następującego po dniu wypłaty świadczenia postojowego do dnia zwrotu.

ZARZĄDZENIE

odpis wyroku z uzasadnieniem doręczyć pełnomocnikowi organu rentowego wraz z aktami rentowymi pocztą oraz z pouczeniem, iż w terminie 14 dni od dnia otrzymania wyroku z uzasadnieniem przysługuje mu prawo złożenia apelacji do tutejszego Sądu Okręgowego w Łodzi, które rozpoznaje Sąd Apelacyjny w Łodzi

J.L.