Pełny tekst orzeczenia

Wyrok z dnia 8 lutego 1996 r.
III ARN 65/95
Wywłaszczona nieruchomość, która w dniu 5 grudnia 1990 r.
pozostawała w zarządzie państwowej osoby prawnej nie staje się dla
niej ex lege przedmiotem prawa użytkowania wieczystego, jeżeli
przed tą datą zaktualizowały się przesłanki zwrotu takiej
nieruchomości byłemu właścicielowi (art. 69 ust. 1 ustawy z dnia
29 kwietnia 1985 r o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu
nieruchomości Dz. U. Nr 30, poz. 127 ze zm. w zw. z art. 2 ust.
1 ustawy z dnia 29 września 1990 r o zmianie ustawy o gospodarce
gruntami i wywłaszczeniu nieruchomości Dz. U. Nr 79, poz. 464 ze
zm.).
Przewodniczący SSN: Adam Józefowicz, Sędziowie SN: Andrzej
Kijowski (sprawozdawca), Jerzy Kwaśniewski, Janusz Łętowski,
Andrzej Wróbel,
Sąd Najwyższy, z udziałem prokuratora Waldemara
Grudzieckiego, po rozpoznaniu w dniu 8 lutego 1996 r. sprawy ze
skargi [...] Zakładów Przemysłu Gumowego "S." SA w S. na decyzję
Wojewody K. z dnia 24 sierpnia 1993 r. [...] w przedmiocie zwrotu
wywłaszczonej nieruchomości, na skutek rewizji nadzwyczajnej Mi-
nistra Sprawiedliwości od wyroku Naczelnego Sądu
Administracyjnego-Ośrodek Zamiejscowy w Rzeszowie z dnia 24 marca
1995 r., [...]
o d d a l i ł rewizję nadzwyczajną.
U z a s a d n i e n i e
Aktem notarialnym z dnia 2 września 1976 r. [...],
sporządzonym w Państwowym Biurze Notarialnym w S., Maria T. zbyła
Skarbowi Państwa - przedsiębiorstwu państwowemu [...] Zakłady
Przemysłu Gumowego "S." w S. działki oznaczone numerami [...] o
łącznej powierzchni 1618 m2
za kwotę 20.386,80 zł. Zbycie nastąpiło
w trybie art. 6 ustawy z dnia 12 marca 1958 r. o zasadach i trybie
wywłaszczania nieruchomości (jednolity tekst: Dz. U. z 1974 r.,
Nr 10, poz. 64 ze zm.) z przeznaczeniem na planowaną budowę szkoły
zawodowej oraz internat wspomnianego Przedsiębiorstwa zgodnie z
decyzją Naczelnika Miasta S. z dnia 10 grudnia 1975 r. [...],
zatwierdzającą plan realizacyjny.
Zamierzona inwestycja nie została zrealizowana. Wywłaszczona
nieruchomość stała się zatem zbędna na cel określony w decyzji o
wywłaszczeniu i decyzją Kierownika Urzędu Rejonowego w S., wydaną
w dniu 5 lipca 1993 r. [...] na podstawie art. 69 w zw. z art. 48
ust. 1 ustawy z dnia 29 kwietnia 1985 r. o gospodarce gruntami i
wywłaszczaniu nieruchomości (jednolity tekst: Dz. U. z 1991 r.,
Nr 30, poz.127 ze zm.) oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia
16 lipca 1991 r. w sprawie zasad i trybu rozliczeń w razie zwrotu
wywłaszczonych nieruchomości (Dz. U. Nr 72, poz. 315 ze zm.)
została zwrócona Marii T. za zwrotem Skarbowi Państwa zwa-
loryzowanego odszkodowania w kwocie 12.564.200 zł,
Wojewoda K., decyzją z dnia 24 sierpnia 1993 r., [...],
utrzymał w mocy decyzję organu pierwszej instancji.
W skardze skierowanej do Naczelnego Sądu
Administracyjnego-Ośrodek Zamiejscowy w Rzeszowie, [...] Zakłady
Przemysłu Gumowego "S." SA w S. wniosły o uchylenie zaskarżonej
decyzji oraz poprzedzającej ją decyzji organu pierwszej instancji,
jako wydanych z naruszeniem prawa materialnego, tj. art. art. 232,
233, 235 i 240 k.c. oraz art. art. 26 i 69 ustawy z dnia 29 kwietnia
1985 r. o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości, a
także z naruszeniem prawa procesowego, w szczególności art. 7 i
97 § 1 pkt 4 k.p.a.
Skarżący twierdził, że na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z
dnia 29 września 1990 r. o zmianie ustawy o gospodarce gruntami
i wywłaszczaniu nieruchomości (Dz. U. Nr 79, poz. 464 ze zm.) nabył
ex lege z dniem 5 grudnia 1990 r. prawo wieczystego użytkowania
przedmiotowych działek, gdyż w tymże dniu znajdowały się one w jego
zarządzie. Wprawdzie Wojewoda K. faktu tego stosowną decyzją nie
potwierdził, ale decyzja taka ma jedynie deklaratoryjny charakter,
więc jej brak nie ma dla sprawy żadnego znaczenia.
Poza tym Wojewoda K. decyzją z dnia 24 września 1993 r.
stwierdził nabycie przez skarżącego z dniem 5 grudnia 1990 r. prawa
użytkowania wieczystego szeregu działek stanowiących własność
Skarbu Państwa i wpisanych do tej samej księgi wieczystej [...],
co działki będące przedmiotem decyzji o zwrocie na rzecz Marii T.
Wprawdzie decyzja Wojewody działek tych nie obejmowała, ale
skarżący nie składał w tej sprawie odpowiedniego wniosku tylko
dlatego, że wcześniej zapadła już decyzja o zwrocie spornych
działek. Decyzja wydana zgodnie z wnioskiem skarżącego stanowi
wszakże potwierdzenie faktu, że w jego zarządzie pozostawały
również sporne działki, a więc stały się one z mocy prawa
przedmiotem wieczystego użytkowania.
Przepis art. 69 ustawy z dnia 29 kwietnia 1985 r. przewiduje
co prawda możliwość zwrotu wywłaszczonej nieruchomości, ale pod
warunkiem, że Skarb Państwa dysponuje nią i rozporządza. Decyzja
orzekająca o zwrocie wywłaszczonej nieruchomości, stanowiącej
wprawdzie własność Skarbu Państwa, ale obciążonej równocześnie na
rzecz osoby trzeciej prawem wieczystego użytkowania jest bez
rozwiązania tego prawa rażącym naruszeniem art. 26 ust. 1
wspomnianej ustawy oraz art. 233 i 240 k.c. Organ administracyjny
powinien zatem - zdaniem skarżącego - zawiesić postępowanie na
podstawie art. 97 § 1 pkt 4 k.p.a. do czasu rozstrzygnięcia kwestii
użytkowania wieczystego. Skarżący zaznaczył też, że w toku
postępowania administracyjnego wspominał o odpowiednich
rozliczeniach w razie pozbawienia go prawa wieczystego
użytkowania, ale tego wniosku nie wzięto pod uwagę.
W odpowiedzi na skargę Wojewoda K. wniósł o jej oddalenie,
podtrzymując swoje stanowisko z uzasadnienia zaskarżonej decyzji.
W postępowaniu sądowym udział w sprawie zgłosił Prokurator
Apelacyjny w R. i w piśmie procesowym z dnia 21 marca 1995 r. wniósł
o uchylenie zaskarżonej decyzji oraz utrzymanej przez nią w mocy
decyzji organu pierwszej instancji.
Naczelny Sąd Administracyjny-Ośrodek Zamiejscowy w
Rzeszowie, wyrokiem z dnia 24 marca 1995 r., [...] oddalił skargę.
W uzasadnieniu tego rozstrzygnięcia Sąd stwierdził, że literalna
wykładnia art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1990 r. o zmia-
nie ustawy o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości,
dokonana na tle art. 69 ust. 1 ustawy z dnia 29 kwietnia 1985 r.
przemawia za stanowiskiem, iż zwrot "nie narusza to praw osób
trzecich" obejmuje roszczenia byłych właścicieli wywłaszczonych
nieruchomości, gdyż jest to roszczenie o podmiotowym charakterze.
Jeżeli zatem wywłaszczona nieruchomość nie została przeznaczona
na cel określony w decyzji o wywłaszczeniu i tylko formalnie
pozostawała w zarządzie państwowej osoby prawnej lub jednoosobowej
spółki Skarbu Państwa, to zgłoszone przez byłych właścicieli
nieruchomości żądanie zwrotu nieruchomości uniemożliwia
przekształcenie się zarządu w wieczyste użytkowanie.
W niniejszej sprawie sytuacja jest - zdaniem Naczelnego Sądu
Administracyjnego - prosta dlatego, że przedmiotowe nieruchomości
są skarżącej w ogóle niepotrzebne, a jedynym jej celem pozostaje
uzyskanie korzyści związanych z ewentualną sprzedażą wieczystego
użytkowania.
Sąd uznał ponadto, że przekształcenie zarządu w wieczyste
użytkowanie na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy nowelizacyjnej z dnia
29 września 1990 r. następuje dopiero po uprawomocnieniu się
decyzji wojewody o stwierdzeniu uwłaszczenia państwowej osoby
prawnej. Jakkolwiek przekształcenie następuje ex lege - jeżeli nie
narusza praw osób trzecich - to decyzja wojewody jest konieczna
dla legitymowania się prawem wieczystego użytkowania. Tymczasem
skarżąca nie dysponuje taką decyzją, a nawet nie składała wniosku
o uwłaszczenie, więc nie może twierdzić, iż jest wieczystym
użytkownikiem przedmiotowych nieruchomości.
Skoro sporne nieruchomości są niezagospodarowane i dla
skarżącej nie mają znaczenia, zaś jej prawo zarządu nie mogło
konkurować z podmiotowym prawem wnioskodawczyni i nie
przekształciło się w wieczyste użytkowanie, to można uznać, że
nieruchomościami tymi Skarb Państwa de facto władał i nie było
przeszkód do ich zwrotu.
Na powyższe orzeczenie rewizję nadzwyczajną w dniu 22
września 1995 r. złożył Minister Sprawiedliwości, domagając się
uchylenia tegoż orzeczenia i przekazania sprawy Naczelnemu Sądowi
Administracyjnemu-Ośrodek Zamiejscowy w Rzeszowie do ponownego
rozpoznania. Skarżący zarzucił, że w przedmiotowym wyroku doszło
do rażącego naruszenia prawa, w szczególności art. 207 § 5 k.p.a.
oraz art. 69 ust. 1 w zw. z art. 26 ustawy z dnia 29 kwietnia 1985
r. o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości, a ponadto
art. art. 232, 233, 239 i 240 k.c.
W uzasadnieniu rewizji nadzwyczajnej Minister
Sprawiedliwości wyraził pogląd, że kwestionowany wyrok został
oparty na dwóch ewidentnie błędnych założeniach, iż zgłoszenie
przez byłego właściciela żądania zwrotu wywłaszczonych nieru-
chomości uniemożliwia przekształcenie się zarządu w wieczyste
użytkowanie, a ponadto, iż przekształcenie się zarządu w wieczyste
użytkowanie w trybie art. 2 ust. 1 ustawy zmieniającej ustawę o
gospodarce gruntami następuje dopiero po uprawomocnieniu się
decyzji wojewody stwierdzającej uwłaszczenie państwowej osoby
prawnej, wobec czego skarżący bezpodstawnie przypisuje sobie
nabycie wieczystego użytkowania przedmiotowych nieruchomości.
Tymczasem z treści art. 2 ust.1 ustawy z dnia 29 września 1990
r. wyraźnie wynika, że grunty będące w dniu 5 grudnia 1990 r. w
zarządzie państwowych osób prawnych stają się z tym dniem z mocy
prawa przedmiotem użytkowania wieczystego, a więc w każdym takim
przypadku i bezwarunkowo. W kolejnym zdaniu art. 2 ust. 1 stwierdza
się, że "nie narusza to praw osób trzecich", przez co prawodawca
podkreślił, iż bezwarunkowe nabycie z mocy ustawy prawa
wieczystego użytkowania w żadnym razie nie narusza (tzn. nie
pozbawia) jakichkolwiek praw osób trzecich, w tym prawa do zwrotu
wywłaszczonej nieruchomości. Gdyby nabycie z mocy powołanej ustawy
prawa wieczystego użytkowania było - poza warunkiem zarządu
nieruchomością - uzależnione od spełnienia dodatkowych
przesłanek, to cytowany przepis musiałby stanowić, że grunty
będące w dniu 5 grudnia 1990 r. w zarządzie państwowych osób
prawnych stają się z tym dniem z mocy prawa przedmiotem użytkowania
wieczystego pod warunkiem, iż nie narusza to praw osób trzecich.
Gdyby nawet przyjąć, że założenie Naczelnego Sądu
Administracyjnego, iż zgłoszenie przez byłych właścicieli żądania
zwrotu wywłaszczonej nieruchomości uniemożliwia przekształcenie
się zarządu w użytkowanie wieczyste jest trafne, to żądanie byłych
właścicieli nie mogło być taką przeszkodą w niniejszej sprawie,
gdyż zostało zgłoszone po dniu 5 grudnia 1990 r., a więc już po
nabyciu przez skarżącego prawa wieczystego użytkowania.
Wspomniane nabycie następuje z mocy prawa, a decyzja wojewody ma
w takiej sprawie wyłącznie deklaratoryjny charakter, więc brak
takowej decyzji pozostaje bez wpływu na ustawowy skutek prawny.
Co prawda przepis art. 69 ustawy z dnia 29 kwietnia 1985 r.
umożliwia zwrot wywłaszczonej nieruchomości, ale obok warunków
przewidzianych w tym przepisie expressis verbis musi występować
warunek władania nieruchomością przez Skarb Państwa. Istnienie na
takiej nieruchomości prawa wieczystego użytkowania osoby trzeciej
sprawia, że przez czas trwania takiego prawa zostaje z jego istoty
i natury wyłączona możliwość pełnego dysponowania i rozporządzania
nieruchomością przez Skarb Państwa.
Wydanie przez rejonowy organ rządowej administracji ogólnej
decyzji o zwrocie poprzedniemu właścicielowi wywłaszczonej
nieruchomości, która stanowi wprawdzie własność Skarbu Państwa,
ale jest równocześnie obciążona na rzecz osoby trzeciej prawem
wieczystego użytkowania, pozostaje - przed wcześniejszym rozs-
trzygnięciem w przedmiocie tego prawa - w rażącej sprzeczności z
przepisami kodeksu cywilnego regulującymi użytkowanie wieczyste,
jak też z przepisem art. 26 ustawy z dnia 29 kwietnia 1985 r. Dlatego
przeprowadzenie postępowania administracyjnego w zgodzie z art.
77 k.p.a. wymagało przede wszystkim zawieszenia postępowania w
sprawie zwrotu nieruchomości (art. 97 § 1 pkt 4 k.p.a.) i
wcześniejszego rozstrzygnięcia kwestii wieczystego użytkowania
przy wykorzystaniu istniejących możliwości prawnych, a dopiero w
następnej kolejności wydania decyzji o zwrocie wywłaszczonej
nieruchomości.
Sąd Najwyższy zważył, co następuje:
Rewizja nadzwyczajna jest bezzasadna i podlega oddaleniu. Za-
prezentowana w niej wykładnia przepisu art. 69 ust. 1 ustawy z dnia
29 kwietnia 1985 r. o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu
nieruchomości (jednolity tekst: Dz. U. z 1991 r., Nr 30, poz. 127
ze zm.), powoływanej dalej jako "ustawa o g.g.i w.n.", w związku
z art. 2 nowelizującej ją ustawy z dnia 29 września 1990 r. (Dz.
U. Nr 79, poz. 464 ze zm.), powoływanej dalej jako "ustawa
nowelizacyjna", prowadzi bowiem do wyinterpretowania z nich normy,
której ustanowienie trudno przypisać zamiarom racjonalnego prawo-
dawcy.
Pierwszy z powołanych przepisów stanowi, że wywłaszczona
nieruchomość lub jej część podlega zwrotowi na rzecz poprzedniego
właściciela lub jego następcy prawnego na jego wniosek, jeżeli
stała się zbędna na cel określony w decyzji o wywłaszczeniu.
Natomiast według drugiego z powołanych przepisów, grunty sta-
nowiące własność Skarbu Państwa,będące w dniu 5 grudnia 1990 r.
w zarządzie państwowych osób prawnych innych niż Skarb Państwa
"stają się z tym dniem z mocy prawa przedmiotem użytkowania
wieczystego. Nie narusza to praw osób trzecich" (art. 2 ust.1 zd.
2), przy czym nabycie tego prawa (jak też prawa własności budynków
i innych urządzeń oraz lokali znajdujących się na gruntach objętych
użytkowaniem wieczystym) stwierdza się decyzją wojewody, w której
określa się m.in. warunki użytkowania wieczystego z zachowaniem
zasad z art. 236 k.c. (art. 2 ust. 3 ustawy nowelizacyjnej).
Nabycie prawa użytkowania wieczystego w trybie art. 2 ust.
1 ustawy nowelizacyjnej następuje zdaniem Ministra
Sprawiedliwości nie tylko ex lege, ale ponadto bezwarunkowo w takim
sensie, że nie wyłącza gruntów podlegających skądinąd zwrotowi w
trybie art. 69 ust. 1 ustawy o g.g. i w.n. Sformułowanie art. 2
ust. 1 ustawy nowelizacyjnej, że nabycie prawa użytkowania
wieczystego "nie narusza praw osób trzecich" ma zatem - w
odniesieniu do osoby mogącej żądać zwrotu wywłaszczonej
nieruchomości - takie tylko znaczenie, że prawa tego "nie zostaje
pozbawiona". Na jego zrealizowanie będzie jednak musiała
czekać - czego rewizja nadzwyczajna już nie dopowiada - aż do
legalnego wygaszenia wieczystego użytkowania, która to zwłoka
stanowi formę "naruszenia praw osoby trzeciej", choć nabycie
wieczystego użytkowania miało taką ewentualność wyłączać.
Racjonalny prawodawca nie mógł tym samym ustanowić normy
przewidującej nabycie ex lege wieczystego użytkowania gruntu,
wobec którego zaktualizował się obowiązek zwrotu na podstawie art.
69 ust. 1 ustawy o g.g.i w.n.
Sąd Najwyższy podziela zatem pogląd, który w uzasadnieniu
zaskarżonego wyroku wyraził Naczelny Sąd Administracyjny, że jeśli
wywłaszczona nieruchomość nie została wykorzystana na cel
określony w decyzji o wywłaszczeniu i tylko formalnie pozostawała
w zarządzie państwowej osoby prawnej, to zgłoszenie przez byłych
właścicieli wniosku o zwrot własności takiej nieruchomości
wyklucza przekształcenie się zarządu ex lege w użytkowanie
wieczyste.
Taką wykładnię przedmiotowych przepisów dopuszcza zresztą
również uzasadnienie rewizji nadzwyczajnej, choć równocześnie
uznaje, że podobna norma nie ma zastosowania w niniejszej sprawie,
gdyż żądanie zwrotu wywłaszczonej nieruchomości zostało zgłoszone
po dniu 5 grudnia 1990 r., a więc już po nabyciu przez skarżącego
prawa wieczystego użytkowania. Wynika stąd pośrednio, że wnoszący
rewizję nadzwyczajną sam uznałby ją za bezpodstawną, gdyby
przesłanki zwrotu spornych nieruchomości w trybie art. 69 ust. 1
ustawy o g.g. i w.n. były zaktualizowane przed dniem 5 grudnia 1990
r. Tymczasem akta postępowania administracyjnego w pierwszej
instancji dowodzą, że takie właśnie są okoliczności faktyczne ni-
niejszej sprawy. Wniosek Marii T. o zwrot wywłaszczonych gruntów
został bowiem w Urzędzie Rejonowym w S. złożony w dniu 4 grudnia
1990 r. W związku z tym Kierownik Oddziału Geodezji i Gospodarki
Gruntami Urzędu Rejonowego w S. zwrócił się w dniu 24 stycznia 1991
r. do [...] Zakładów Przemysłu Gumowego "S." w S. o pisemne
przedstawienie sposobu wykorzystania wywłaszczonej
nieruchomości, po czym w dniu 19 marca 1991 r. wysłał w tej sprawie
pismo monitujące. Odpowiadając na oba wspomniane pisma Zakłady
oświadczyły w dniu 28 marca 1991 ., że przedmiotowe działki są im
"zbędne" i zaznaczyły równocześnie, że już w dniu 16 września 1988
r. zgłosiły Urzędowi Miejskiemu w S. zbędność całego kompleksu
gruntów przy ul. L. o powierzchni 3,2613 ha.
W okolicznościach niniejszej sprawy zbędne stały się zatem
dalej idące rozważania na temat, czy dopuszczalne byłoby orzekanie
o nabyciu prawa wieczystego użytkowania nieruchomości
pozostającej wprawdzie w dniu 5 grudnia 1990 r. w zarządzie
państwowej osoby prawnej, ale uprzednio wywłaszczonej, jeżeli
przed wydaniem po dniu 5 grudnia 1990 r. decyzji stwierdzającej
nabycie wieczystego użytkowania zaktualizowały się przesłanki
zwrotu takiej nieruchomości w trybie art. 69 ust. 1 ustawy o g.g.
i w.n.
Z wyżej wskazanych względów Sąd Najwyższy na podstawie art.
421 § 1 k.p.c. orzekł jak w sentencji.
========================================