Pełny tekst orzeczenia

Postanowienie z dnia 15 października 2002 r.
III RN 167/01
Od ostatecznego orzeczenia dyscyplinarnego Prezesa Głównego Urzędu
Ceł przysługuje skarga do sądu administracyjnego (art. 74 ustawy z dnia 24
lipca 1999 r. o Służbie Celnej, Dz.U. Nr 72, poz. 802 ze zm. w związku z art. 19
pkt 3 ustawy z dnia 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym,
Dz.U. Nr 74, poz. 368 ze zm.).
Przewodniczący SSN Kazimierz Jaśkowski, Sędziowie SN: Jerzy
Kwaśniewski, Andrzej Wasilewski (sprawozdawca).
Sąd Najwyższy, po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 15 paź-
dziernika 2002 r. sprawy ze skargi Marcina C. na orzeczenie dyscyplinarne Prezesa
Głównego Urzędu Ceł z dnia 5 lutego 2001 r. [...] w przedmiocie wymierzonej kary
dyscyplinarnej, na skutek rewizji nadzwyczajnej Ministra Sprawiedliwości od posta-
nowienia Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 26 marca 2001 r.
[...]
u c h y l i ł zaskarżone postanowienie.
U z a s a d n i e n i e
Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie postanowieniem z dnia 26 marca
2001 r. [...] odrzucił skargę Marcina C. na orzeczenie dyscyplinarne Prezesa Głów-
nego Urzędu Ceł z dnia 5 lutego 2001 r. [...] w przedmiocie wymierzonej kary dyscy-
plinarnej. W uzasadnieniu tego postanowienia Sąd stwierdził, że: „Art. 19 pkt 3
ustawy z dnia 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym (Dz.U. Nr 74,
poz. 368 ze zm.) stanowi, że Sąd ten nie jest właściwy w sprawach dyscyplinarnych,
chyba że ustawa stanowi inaczej. Regulacji powyższej, odnośnie do funkcjonariuszy
celnych nie wyłączył żaden przepis ustawowy”.
Minister Sprawiedliwości pismem z dnia 1 sierpnia 2001 r. [...] wniósł rewizję
nadzwyczajną od powyższego postanowienia Naczelnego Sądu Administracyjnego w
2
Warszawie z dnia 26 marca 2001 r. [...], zarzucając rażące naruszenie art. 74 ust. 1
ustawy z dnia 24 lipca 1999 r. o Służbie Celnej (Dz.U. Nr 72, poz. 802 ze zm.) oraz
art. 19 pkt 3 ustawy o NSA, a w konsekwencji na podstawie art. 57 ust. 2 ustawy o
NSA wniósł o uchylenie zaskarżonego postanowienia. W uzasadnieniu rewizji nad-
zwyczajnej podniesiono w szczególności, że wskazany art. 74 ust. 1 ustawy o Służ-
bie Celnej - wbrew stwierdzeniu Naczelnego Sądu Administracyjnego, zawartemu w
uzasadnieniu zaskarżonego postanowienia - stanowi wyraźnie, iż od orzeczeń dys-
cyplinarnych Prezesa Głównego Urzędu Ceł ukaranemu przysługuje prawo odwoła-
nia w drodze skargi do Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Sąd Najwyższy zważył, co następuje:
Wedle art. 19 pkt 3 ustawy o NSA, Naczelny Sąd Administracyjny nie jest wła-
ściwy „w sprawach dyscyplinarnych, chyba że ustawa stanowi inaczej”. Skoro więc
art. 74 ustawy o Służbie Celnej stanowi, iż od ostatecznego orzeczenia dyscyplinar-
nego przysługuje skarga do sądu administracyjnego, to oznacza to, że w danym wy-
padku nie obowiązuje wynikające z dyspozycji art. 19 pkt 3 ustawy o NSA wyłączenie
właściwości tego Sądu.
W tej sytuacji, Naczelny Sąd Administracyjny, odrzucając w rozpoznawanej
sprawie skargę na orzeczenie dyscyplinarne Prezesa Głównego Urzędu Ceł z dnia 5
lutego 2001 r. - jako niedopuszczalną ze względu na wyłączenie, o którym mowa w
art. 19 pkt 3 ustawy o NSA - rażąco naruszył art. 74 ustawy o Służbie Celnej.
Biorąc powyższe pod uwagę, Sąd Najwyższy na podstawie art. 39313
§ 1 KPC
w związku z art.10 ustawy z dnia 1 marca 1996 r. o zmianie Kodeksu postępowania
cywilnego, rozporządzeń Prezydenta Rzeczypospolitej - Prawo upadłościowe i
Prawo o postępowaniu układowym, Kodeksu postępowania administracyjnego,
ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych oraz niektórych innych ustaw
(Dz.U. Nr 43, poz.189 ze zm.) orzekł jak w sentencji.
========================================