Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt I UK 73/06
WYROK
W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Dnia 10 października 2006 r.
Sąd Najwyższy w składzie :
SSN Zbigniew Myszka (przewodniczący)
SSN Roman Kuczyński (sprawozdawca)
SSN Herbert Szurgacz
w sprawie z odwołania T. D.
przeciwko Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych o emeryturę,
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w Izbie Pracy, Ubezpieczeń
Społecznych i Spraw Publicznych w dniu 10 października 2006 r.,
skargi kasacyjnej organu rentowego od wyroku Sądu Apelacyjnego w […]
z dnia 28 września 2005 r., sygn. akt (...),
uchyla zaskarżony wyrok i zmienia wyrok Sądu Okręgowego -
Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w G. z dnia 3 lipca 2003
r. sygn. akt (...) w ten sposób, że oddala odwołanie T. D. od
decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z dnia 30 grudnia
2002 r. nr (...).
Uzasadnienie
2
Zakład Ubezpieczeń Społecznych decyzją z dnia 30 grudnia 2002 r.
odmówił T. D. prawa do emerytury ze względu na nie spełnienie wymogu z art. 29
pkt 1 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu
Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. nr 162 poz. 1118 ze zm.), tj. legitymowanie się
co najmniej 30 letnim okresem składkowym i nieskładkowym. Organ rentowy uznał
za nieudowodniony okres pracy wnioskodawczyni w wydzierżawianym
gospodarstwie rolnym w okresie od 1 czerwca 1979 r. do 31 grudnia 1981 r.
Przyczyną takiego stanowiska organu rentowego było prowadzenie przez
ubezpieczoną gospodarstwa rolnego z pominięciem opłacania składek na
ubezpieczenie społeczne rolników, pomimo istnienia podstaw do objęcia
ubezpieczeniem i obowiązku opłacania z tego tytułu składek. W konsekwencji
powyższego organ rentowy odmówił uzupełnienia stażu emerytalnego o okres tej
pracy na mocy art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i
rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. nr 162 poz. 1118 ze zm.)
Sąd Okręgowy - Sąd Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w G. zmienił decyzję
Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z dnia 30 grudnia 2002 r. w ten sposób, że
uwzględnił ubezpieczonej okres pracy w gospodarstwie rolnym w spornym okresie
przy ustalaniu prawa do emerytury w zakresie niezbędnym do uzupełnienia
wymaganego okresu składkowego i nieskładkowego w myśl przepisu art. 10 ust. 1
pkt 3 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu
Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. nr 162 poz. 1118 ze zm.) i uznał, że spełnia ona
wymogi do przyznania jej prawa do emerytury w trybie przepisu art. 29 cytowanej
ustawy.
Od powyższego wyroku apelację wniósł organ rentowy i zarzucił naruszenie
prawa materialnego poprzez niewłaściwą interpretację przepisu art. 10 ust. 3
powołanej wyżej ustawy i w konsekwencji niewłaściwe zastosowanie art. 29
cytowanej ustawy poprzez przyznanie ubezpieczonej prawa do emerytury.
Sąd Apelacyjny - Sąd Pracy i Ubezpieczeń Społecznych wyrokiem z dnia 28
września 2005 r. nie uwzględnił apelacji organu rentowego. Zmienił wyrok Sądu
Okręgowego dokonując uściślenia daty przyznania prawa do emerytury zgodnie z
przepisem art. 129 pkt 1 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach
3
z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, zaś w pozostałej części apelację oddalił. W
ocenie Sądu Apelacyjnego nie doszło do naruszenia prawa materialnego poprzez
niewłaściwą interpretację przepisu art. 10 ust. 3 powołanej wyżej ustawy. Sąd
uznał, że wystarczającymi przesłankami do zastosowania w niniejszej sprawie
wyżej wymienionego przepisu jest dzierżawa gospodarstwa rolnego przez
ubezpieczoną i praca w tym gospodarstwie jak we własnym.
Organ rentowy zaskarżył powyższe rozstrzygnięcie Sądu Apelacyjnego
skargą kasacyjną, podnosząc w niej naruszenie przepisów prawa materialnego
poprzez błędną wykładnię art.10 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o
emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niezastosowanie
art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z
Funduszu Ubezpieczeń Społecznych i przyjęcie, że fakt prowadzenia
gospodarstwa rolnego przez rolnika nie opłacającego składek na ubezpieczenie
społeczne rolników, pomimo istnienia podstaw do objęcia ubezpieczeniem i
opłacania z tego tytułu składek, pozwala na uzupełnienie stażu emerytalnego o
okres tej pracy na mocy powołanych przepisów. Wskazując na podane podstawy
skargi kasacyjnej organ rentowy wniósł o uchylenie zaskarżonego wyroku Sądu
Apelacyjnego i orzeczenie co do istoty sprawy przez oddalenie odwołania
ubezpieczonej.
Sąd Najwyższy zważył, co następuje
Skarga kasacyjna organu rentowego okazała się uzasadniona. Z materiału
dowodowego wynika niezbicie, że wnioskodawczyni w spornym okresie
dzierżawiła nieruchomość rolną, którą samodzielnie uprawiała i czerpała z niej
korzyści. Z kolei w świetle przepisów ustawy z dnia 27 października 1977 r. o
zaopatrzeniu emerytalnym oraz innych świadczeniach dla rolników i ich rodzin,
obowiązującej w chwili prowadzenia przez ubezpieczoną dzierżawionego
gospodarstwa (Dz.U. Nr 32, poz.140), istniał obowiązek opłacania składki od
pierwszego dnia miesiąca kalendarzowego, w którym rolnik rozpoczął prowadzenie
gospodarstwa rolnego (art. 38). Ponadto zgodnie z art. 1 wymienionej ustawy
zaopatrzenie emerytalne obejmuje rolników, którzy wytwarzają w prowadzonych
4
przez siebie gospodarstwach rolnych produkty rolne, sprzedają je jednostkom
gospodarki uspołecznionej i spełniają inne warunki przewidziane w ustawie, a także
członków ich rodzin. Na podstawie powyższych przepisów, pomimo braku w
ówczesnym stanie prawnym definicji rolnika, status rolnika należy odnieść do
osoby, która prowadzi gospodarstwo rolne i uzyskuje z tego tytułu korzyści.
Przedmiotem postępowania administracyjnego przed organem rentowym było
świadczenie emerytalne wnioskodawczyni przysługujące jej na podstawie ustawy o
emeryturach i rentach z FUS. Zgodnie art. 4 pkt. 13 w związku z art. 1, art. 2 oraz
art. 3 pkt 1 ustawy o emeryturach i rentach z FUS ubezpieczonym jest osoba
podlegająca ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, określonym w przepisach
o systemie ubezpieczeń społecznych, a także osoba, która przed dniem wejścia w
życie ustawy podlegała ubezpieczeniu społecznemu lub zaopatrzeniu
emerytalnemu, z wyłączeniem ubezpieczenia społecznego rolników. Jedynie z
mocy wyraźnego przepisu ustawy na zasadzie wyjątku od reguły (art. 10 ust 1)
uwzględnia się również podleganie ubezpieczeniu społecznemu rolników. Do stażu
emerytalnego powszechnego systemu ubezpieczeń społecznych można zaliczyć
(1) „okresy ubezpieczenia społecznego rolników, za które opłacono przewidziane w
odrębnych przepisach składki”, (2) „przypadające przed dniem 1 lipca 1977 r.
okresy prowadzenia gospodarstwa rolnego po ukończeniu 16 roku życia” lub (3)
„przypadające przed dniem 1 stycznia 1983 r. okresy pracy w gospodarstwie
rolnym po ukończeniu 16 roku życia” - jednakże wyłącznie „w zakresie niezbędnym
do uzupełnienia tego okresu” (art. 10 ust. 1 ustawy o emeryturach i rentach z FUS).
Ponieważ przepis art. 10 ust. 1 ustawy o emeryturach i rentach z FUS dopuszcza
jedynie wyjątkowo i w ograniczonym zakresie („w zakresie niezbędnym do
uzupełnienia” wymaganego do przyznania emerytury w wypadku ubezpieczenia
pracowniczego tzw. okresu składkowego i nieskładkowego) możliwość traktowania
„okresów prowadzenia albo pracy w gospodarstwie rolnym” jako „okresów
składkowych” w ramach ubezpieczenia pracowniczego, powinien być on
interpretowany i stosowany w sposób restryktywny.
Zasadne jest także twierdzenie organu rentowego, że wolą ustawodawcy było
odróżnienie formy prowadzenia gospodarstwa rolnego od pracy w nim. Praca w
gospodarstwie rolnym przed 1 stycznia 1983 r. dotyczy przede wszystkim
5
domowników rolnika, którzy przed wskazaną wyżej datą nie byli objęci
ubezpieczeniem. Dla dokonania prawidłowej wykładni art. 10 ust. 1 pkt 3 powołanej
ustawy zasadnicze znaczenie ma okoliczność, iż obowiązek opłacania składki za
domowników rolnika, pracujących w prowadzonym przez niego gospodarstwie,
wprowadzony został dopiero ustawą z dnia 14 grudnia 1982 r. o ubezpieczeniu
społecznym rolników indywidualnych i członków ich rodzin. (Dz.U. Nr 40, poz. 268).
Celem ustawodawcy było stworzenie możliwości zaliczania do stażu
ubezpieczeniowego uzupełniająco okresów pracy (w gospodarstwie rolnym)
domowników przed 1 stycznia 1983 r. W przeciwnym razie kategoria tych osób
pozbawiona byłaby prawa do świadczenia (z tytułu powszechnego systemu
ubezpieczeń społecznych) za pracę w gospodarstwie rolnym przed 1 stycznia 1983
r., natomiast po tej dacie prawo to by im przysługiwało. Zaliczenie tego okresu
pracy jako okresu składkowego mimo braku opłacenia składek ubezpieczenia
rolniczego pozwoliło tę kategorię ubezpieczonych traktować jednakowo przed, jak i
po wejściu w życie ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników indywidualnych i
członków ich rodzin (1 stycznia 1983 r.). Dlatego nie można, jak to czyni
ubezpieczona, zrównywać terminu prowadzenia gospodarstwa rolnego (art. 10 ust
1 pkt 1 ustawy) z pojęciem pracy w gospodarstwie rolnym (art. 10 ust 1 pkt 3).
Przeciwko takiemu pojmowaniu okresu prowadzenia gospodarstwa rolnego
przemawia to, że przepis art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o emeryturach i rentach nie jest
adresowany do rolników, skoro reguluje kwestie stażu emerytalnego wymaganego
od innych osób objętych ubezpieczeniem społecznym z tytułu pracy w
gospodarstwie rolnym. Implikuje to stwierdzenie niedopuszczalności stosowania
(przez analogię) wobec rolnika art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o emeryturach i rentach.
Z kolei na mocy art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu
Ubezpieczeń Społecznych, uwzględniane są okresy prowadzenia
gospodarstwa rolnego, za które opłacono składki przewidziane w odrębnych
przepisach. Oznacza to, że podlega uwzględnieniu okres ubezpieczenia
społecznego rolnika, który wywiązał się z obowiązku składkowego
przewidzianego w przepisach obowiązujących w okresie, w którym przypada to
ubezpieczenie. Wnioskodawczyni prowadziła gospodarstwo rolne w latach 1979 -
1981, kiedy obowiązywała ustawa z dnia 27 października 1977 r. o zaopatrzeniu
6
emerytalnym oraz innych świadczeniach dla rolników i ich rodzin. Ubezpieczenie
społeczne rolników na podstawie tej ustawy było obowiązkowe i pociągało za sobą
obowiązek opłacania składki na to ubezpieczenie (art. 38). Zawarte w art. 10 ust. 1
pkt 1 ustawy o emeryturach i rentach odesłanie do odrębnych przepisów należy
rozumieć jako warunek wywiązania się z obowiązku nałożonego przez te przepisy
na rolnika podlegającego ubezpieczeniu (por. wyrok Sądu Najwyższego z dnia 22
stycznia 2003 r., II UK 51/02, Orzecznictwo Sądu Najwyższego Zbiór Urzędowy
Izba Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych 2004/7/127).
Wnioskodawczyni nie wywiązała się z tego obowiązku, co w konsekwencji było
przeszkodą do uzupełnienia stażu emerytalnego o okres tej pracy na mocy art. 10
ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu
Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. Nr 162, poz. 1118 ze zm.).
Z powyższych względów Sąd Najwyższy postanowił, jak w sentencji.
/tp/