Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt III SW 76/07
POSTANOWIENIE
Dnia 28 listopada 2007 r.
Sąd Najwyższy w składzie :
SSN Krystyna Bednarczyk (przewodniczący)
SSN Katarzyna Gonera
SSN Jerzy Kwaśniewski (sprawozdawca)
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 28 listopada 2007 r.,
sprawy z protestu wyborczego J. Z.
przeciwko ważności wyborów do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej
postanawia:
wydaje opinię, że zarzuty protestu są niezasadne.
UZASADNIENIE
W proteście wyborczym z dnia 2 listopada 2007 r., który wpłynął do Sądu
Najwyższego dnia 5 listopada 2007 r., J. Z. wniósł o ponowne przeliczenie
przypadających mandatów na posłów dla poszczególnych okręgów wyborczych i o
ustalenie właściwej liczby przypadających mandatów w wyznaczonych okręgach
wyborczych. Wnoszący protest podniósł, że Państwowa Komisja Wyborcza mylnie
przyjęła liczbę mieszkańców Polski na dzień 19 października 2007 r. inną niż
oficjalnie podał Główny Urząd Statystyczny na dzień 30 czerwca 2007 r.
Konsekwencją tej różnicy jest inna norma przedstawicielska, a ta wyznaczałaby
inną ilość mandatów przypadających dla poszczególnych okręgów wyborczych,
powodując tym samym zmianę liczbową mandatów w okręgach.
2
Sąd Najwyższy zważył, co następuje:
Zgodnie z art. 101 Konstytucji wyborcy przysługuje prawo zgłoszenia do
Sądu Najwyższego protestu przeciwko ważności wyborów do Sejmu i Senatu na
zasadach określonych w ustawie. Zasady wnoszenia protestów wyborczych określa
ustawa z dnia 12 kwietnia 2001 r. - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej
Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (jednolity tekst: Dz. U. z 2007 r. Nr
190, poz. 1360). Na podstawie art. 78 ust. 1 tej ustawy przeciwko ważności
wyborów, ważności wyborów w okręgu lub wyborowi posła lub senatora może być
wniesiony protest z powodu dopuszczenia się przestępstwa przeciwko wyborom lub
naruszenia przepisów ustawy dotyczących głosowania, ustalenia wyników
głosowania lub wyników wyborów.
Autor protestu swój zarzut opiera na twierdzeniu o nieprzyjęciu przez
Państwową Komisje Wyborczą liczby mieszkańców Polski ustalonej przez GUS na
30 czerwca 2007 r.
Zarzut ten jest bezzasadny w świetle uregulowanych w Ordynacji wyborczej
zasad dotyczących obliczania i uaktualniania jednolitej normy przedstawicielstwa w
oparciu o liczbę mieszkańców kraju. Na tej podstawie, zgodnie z art. 137 ust. 1 i
ust. 2 Ordynacji wyborczej ustalony został już w ustawie (w załączniku nr 1 do
ustawy) podział na okręgi wyborcze oraz liczba posłów wybieranych w każdym
okręgu. Ordynacja wyborcza zawiera także w art. 138 określenie trybu
uaktualniania danych wynikających ze zmiany liczby mieszkańców w okręgu
wyborczym lub w kraju. Państwowa Komisja Wyborcza przedkłada Sejmowi wnioski
w sprawie zmiany granic okręgów wyborczych i liczby posłów w nich wybieranych,
jeżeli konieczność taka wynika ze zmian w zasadniczym podziale terytorialnym
państwa lub ze zmiany liczby mieszkańców w okręgu wyborczym lub w kraju. W
odniesieniu do wyborów do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 21 października
2007 r. przeprowadzonych na skutek skrócenia kadencji powyższy tryb
uaktualnienia jednolitej normy przedstawicielstwa nie podlega zastosowaniu z mocy
art. 138 ust. 4 Ordynacji.
Mając powyższe na uwadze, na podstawie art. 80 ust. 1 i 2 Ordynacji wybor-
czej Sąd Najwyższy wydał opinię o bezzasadności zarzutów protestu.