Pełny tekst orzeczenia

Wyrok z dnia 4 lutego 2008 r.
I UK 237/07
Upływ terminu przewidzianego w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 2 kwietnia
2004 r. o zmianie ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników oraz o zmianie
niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 91, poz. 873 ze zm.) powoduje ustanie ubez-
pieczenia społecznego rolników z końcem III kwartału 2004 r., wobec czego wy-
konanie przewidzianych w tym przepisie obowiązków informacyjnych po 30
września 2004 r. jest bezskuteczne.
Przewodniczący SSN Józef Iwulski, Sędziowie: SN Jerzy Kwaśniewski, SA
Jolanta Pietrzak (sprawozdawca).
Sąd Najwyższy, po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 4 lutego
2008 r. sprawy z odwołania Moniki O. przeciwko Kasie Rolniczego Ubezpieczenia
Społecznego-Oddziałowi Regionalnemu w B. o ustalenie istnienia ubezpieczenia
społecznego rolników, na skutek skargi kasacyjnej ubezpieczonej od wyroku Sądu
Apelacyjnego w Krakowie z dnia 17 kwietnia 2007 r. [...]
o d d a l i ł skargę kasacyjną.
U z a s a d n i e n i e
Wyrokiem z dnia 11 października 2005 r. Sąd Okręgowy-Sąd Pracy i
Ubezpieczeń Społecznych w Krakowie oddalił odwołanie Moniki O. od decyzji Kasy
Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego-Oddziału Regionalnego w B. z dnia 24 lute-
go 2005 r., którą stwierdzono ustanie w stosunku do niej ubezpieczenia społecznego
rolników od dnia 1 października 2004 r.
Rozstrzygnięcie to zapadło w następującym stanie faktycznym. Wnioskodaw-
czyni jest posiadaczką gospodarstwa rolnego o powierzchni przekraczającej obszar
jednego hektara przeliczeniowego. Ponadto od października 2003 r. prowadziła po-
zarolniczą działalność gospodarczą, objętą zryczałtowanym podatkiem dochodowym
od przychodów ewidencjonowanych osób fizycznych. W roku 2004 kwota należ-
2
nego podatku z tego tytułu wyniosła 440,30 zł. Zaświadczenie dotyczące formy
opodatkowania i wysokości dochodów zostało złożone w organie rentowym w dniu
11 lutego 2005 r. W tym stanie rzeczy Sąd Okręgowy, powołując się na art. 5a
ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (jednolity
tekst: Dz.U. z 1998 r. Nr 7, poz. 25 ze zm.) oraz art. 5 ustawy z dnia 2 kwietnia 2004
r. o zmianie ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników oraz zmianie niektórych
ustaw (Dz.U. Nr 91, poz. 873) przyjął, że przedłożenie przez wnioskodawczynię
wymaganych przez wyżej wymienione przepisy dokumentów dopiero 11 lutego 2005
r. powoduje ustanie w stosunku do niej ubezpieczenia rolniczego od dnia 1 paździer-
nika 2004 r. Obowiązek ich dostarczenia spoczywał bowiem nie tylko na osobach,
które dopiero rozpoczynały prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej.
Wyrokiem z dnia 17 kwietnia 2007 r. Sąd Apelacyjny w Krakowie oddalił ape-
lację ubezpieczonej. Sąd Apelacyjny podzielił ustalenia faktyczne Sądu pierwszej
instancji podnosząc w motywach zaskarżonego wyroku, że zgodnie z regulacją za-
wartą w art. 5 ust.1 ustawy z dnia 2 kwietnia 2004 r. o zmianie ustawy o ubezpie-
czeniu społecznym rolników oraz zmianie niektórych ustaw rolnik lub domownik,
prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą lub współpracujący przy prowa-
dzeniu tej działalności, podlegający ubezpieczeniu społecznemu rolników w dniu
wejścia w życie ustawy, był zobowiązany w terminie do dnia 30 września 2004
r. udokumentować Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, w jakiej for-
mie jest opodatkowana prowadzona przez niego pozarolnicza działalność gospo-
darcza lub działalność, przy której jest osobą współpracującą, a w przypadku prowa-
dzenia działalności w 2003 r. udokumentować także wysokość należnego podatku
za ten rok, przy czym niedostarczenie tych dokumentów powodowało ustanie
ubezpieczenia z końcem trzeciego kwartału 2004 r. (ust. 3 tego artykułu).
Kwestia zgodności z Konstytucją tego przepisu została przesądzona wyrokiem
Trybunału Konstytucyjnego z dnia 13 marca 2006 r., P 8/05 (OTK-A 2006 nr 3, poz.
28), w którym stwierdzono, że art. 5 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 2 kwietnia 2004 r. o
zmianie ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników oraz o zmianie niektórych
innych ustaw jest zgodny z art. 2 i art. 32 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej oraz
nie jest niezgodny z art. 20 Konstytucji. Natomiast art. 5 ust. 2 tej ustawy w
zakresie, w jakim ze względu na formę opodatkowania wyłącza z obowiązkowego
ubezpieczenia społecznego rolników, z końcem trzeciego kwartału 2004 r., rolnika
lub domownika prowadzącego pozarolniczą działalność gospodarczą, jest
3
niezgodny z art. 2 i art. 32 Konstytucji oraz nie jest niezgodny z art. 20 Konstytucji.
Niezgodność dotyczy zatem jedynie ust. 2 tego artykułu i to tylko w takim zakresie, w
jakim przepis ten przewiduje ustanie rolniczego ubezpieczenia z powodu formy
opodatkowania prowadzonej działalności gospodarczej. Przepis art. 5 ust. 3 powo-
łanej wyżej ustawy, regulujący wyłączenie z ubezpieczenia społecznego rolników ze
względu na niedostarczenie dokumentów w terminie, jest zgodny z ustawą zasad-
niczą. Może więc stanowić podstawę zaskarżonej decyzji organu rentowego.
W tym stanie rzeczy począwszy od dnia 1 października 2004 r. Monika O. nie
podlega ubezpieczeniu społecznemu rolników. Należy bowiem zauważyć, że
termin, o którym mowa w powołanym wyżej przepisie, jest terminem prawa material-
nego. Nie należy zatem do podlegających przywróceniu terminów procesowych. W
konsekwencji czynność podjęta po jego upływie nie wywołuje żadnych skutków
prawnych, a uchybienie terminowi powoduje automatycznie ustanie ubezpieczenia
rolniczego z końcem trzeciego kwartału 2004 r. Skoro więc wnioskodawczyni do
30 września 2004 r. nie przedłożyła dokumentów wymaganych do kontynuowania
ubezpieczenia społecznego rolników, o których mowa we wskazanym wyżej
przepisie, to z tym dniem jej ubezpieczenie ustało.
Skargę kasacyjną od tego wyroku wywiodła ubezpieczona zarzucając: 1) na-
ruszenie art. 328 § 2 k.p.c. w związku z art. 382 k.p.c. w związku z art. 316 § 2 k.p.c.
w sposób mający istotny wpływ na wynik sprawy, przez niepodanie w ogóle w uza-
sadnieniu zaskarżonego wyroku, dlaczego Sąd Apelacyjny w Krakowie nie wziął pod
uwagę zarzutu podniesionego w uzupełnieniu apelacji z dnia 24 sierpnia 2006 r. a
dotyczącego wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 18 lipca 2006 r., P 6/05 (Dz.U. Nr
134, poz. 947), w którym Trybunał ten orzekł, że art. 5a ust. 6 ustawy z 20 grudnia
1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolnikowi w brzmieniu nadanym przez art. 1 pkt
3 ustawy z 2 kwietnia 2004 r. o zmianie ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolni-
ków oraz o zmianie niektórych innych ustaw, w zakresie jakim w 2004 r. z dniem 1
października 2004 r. wyłączył ze względu na formę opodatkowania i wysokość należ-
nego za 2003 r. podatku, z obowiązkowego ubezpieczenia rolników- domowników,
prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą jest niezgodny z art. 2 Kon-
stytucji, a oparł się jedynie na wcześniejszym w tym zakresie wyroku Trybunału Kon-
stytucyjnego z 13 marca 2006 r., P 8/05, „który faktycznie gdyby tylko jego stosować
czyniłby zasadnym wyrok wydany w sprawie w pierwszej instancji przez Sąd Okrę-
gowy w Krakowie”; 2) naruszenie art. 5a ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolni-
4
ków z 20 grudnia 1990 r. „w związku z treścią art. 5a ustawy z 2 kwietnia 2004 r. o
zmianie ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników oraz o zmianie niektórych in-
nych ustaw przez błędną wykładnię tychże przepisów prawnych oraz ich niewłaściwe
zastosowanie, polegające na nieuwzględnieniu przy orzekaniu w sprawie treści wy-
roku konstytucyjnego z 18 lipca 2006 r., P 6/05”; 3) naruszenie art. 316 § 1 k.p.c. w
związku z art. 382 k.p.c., przez niewzięcie pod uwagę przy wydaniu zaskarżonego
wyroku całości stanu rzeczy istniejącego w chwili zamknięcia rozprawy, a polegają-
cego na nie uwzględnieniu wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 18 lipca 2006 r., P
6/05; 4) naruszenie art. 233 § 1 k.p.c. w związku z art. 382 k.p.c. w związku z treścią
wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 18 lipca 2006 r., P 6/05, przez dokonanie oceny
dowodów bez rozważenia treści wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 18 lipca 2006 r.,
P 6/05, które to uchybienie miało istotny wpływ na wynik sprawy; 5) naruszenie art.
5a ust. 6 ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników,
przez niewzięcie pod uwagę treści wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 18 lipca
2006 r., P 6/05, co nastąpiło poprzez błędną wykładnię w tym zakresie obowiązują-
cych przepisów prawnych i niezastosowanie w sprawie wyżej wymienionego wyroku
Trybunału Konstytucyjnego, mimo jego obowiązywania.
Wskazując na przytoczone zarzuty skarżąca domagała się uchylenia zaskar-
żonego wyroku oraz poprzedzającego go wyroku Sądu Okręgowego w Krakowie i
przekazania sprawy temu ostatniemu Sądowi do ponownego rozpoznania, w tym
orzeczenia o kosztach postępowania kasacyjnego.
Sąd Najwyższy zważył, co następuje:
Skarga kasacyjna nie ma uzasadnionych podstaw. Przepis art. 5a ustawy o
ubezpieczeniu społecznym rolników, w brzmieniu zmienionym przez art. 1 pkt 3
ustawy z dnia 2 kwietnia 2004 r. o zmianie ustawy o ubezpieczeniu społecznym rol-
ników oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 91, poz. 873) od dnia 2 maja
2004 r. wykluczył możliwość pozostania w rolniczym ubezpieczeniu społecznym w
pełnym zakresie tych rolników, którzy prowadzą pozarolniczą działalność gospodar-
czą opodatkowaną na zasadach ogólnych. Na skutek tej regulacji rolnicy znajdujący
się w tym dniu w omawianej sytuacji, którzy zamierzali nadal podlegać rolniczemu
ubezpieczeniu społecznemu, zostali zobowiązani, stosownie do przejściowego prze-
pisu art. 5 ustawy zmieniającej, do wykazania, iż spełniają nowe warunki. W tym celu
5
należało do dnia 30 września 2004 r. przedstawić KRUS zaświadczenie właściwego
urzędu skarbowego o opodatkowaniu prowadzonej działalności gospodarczej podat-
kiem ryczałtowym, w 2003 r. nie wyższym niż 2.528 zł. Niedostarczenie tych doku-
mentów powodowało ex lege wyłączenie z ubezpieczenia rolniczego z końcem trze-
ciego kwartału 2004 r. (art. 5 ust. 3 ustawy z dnia 2 kwietnia 2004 r.). Tak też stało
się w przypadku skarżącej.
Skład orzekający w niniejszej sprawie w pełni podziela reprezentowany w
orzecznictwie Sądu Najwyższego pogląd, że termin przewidziany w art. 5 ustawy
zmieniającej, upływający w dniu 30 września 2004 r. jest terminem prawa material-
nego, wyznaczonym do realizacji konkretnego uprawnienia, po upływie którego
uprawnienie to wygasa i tym samym nie może być skutecznie zrealizowane (por. wy-
rok Sądu Najwyższego z dnia 18 lipca 2006 r., I UK 7/06, niepublikowany). Nie-
sprzeczność tej regulacji z przepisami art. 2, 32 i 20 Konstytucji potwierdził Trybunał
Konstytucyjny w wyroku z dnia 13 marca 2006 r., P 8/05 (OTK 2006-A nr 3, poz. 28,
Dz.U. Nr 46, poz. 335 z dnia 21 marca 2006 r.), podkreślając, że zmiany dokonane
ustawą z dnia 2 kwietnia 2004 r. miały na celu określenie racjonalnego, szczelnego
mechanizmu podlegania ubezpieczeniu społecznemu rolników przez osoby, dla któ-
rych działalność rolnicza nie stanowi głównego źródła utrzymania i choć dostrzegł
znaczny rygoryzm w posłużeniu się terminem zawitym (prekluzyjnym), nie zakwe-
stionował go z punktu widzenia zasad konstytucyjnych.
W tym stanie rzeczy wyłączenie skarżącej z ubezpieczenia na podstawie po-
wołanego przepisu było zgodne z prawem i Sądy obu instancji słusznie uznały, że
brak jest podstaw prawnych do kwestionowania decyzji organu rentowego w tym
przedmiocie.
Co prawda skarżąca słusznie zauważyła, że Trybunał Konstytucyjny ponownie
zajmował się analizowaną regulacją prawną w wyroku z dnia 18 lipca 2006 r., P 6/05
(OTK 2006-A nr 7, poz. 81, Dz.U. Nr 134, poz. 947 z dnia 25 lipca 2006 r.), ale
wbrew jej oczekiwaniom rozstrzygnięcie to pozostaje bez wpływu na jej sytuację. W
wyroku z dnia 18 lipca 2006 r. Trybunał Konstytucyjny orzekł, że art. 5a ust. 1 i 5
ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników w brzmieniu
nadanym przez art. 1 pkt 3 ustawy z dnia 2 kwietnia 2004 r. o zmianie ustawy o
ubezpieczeniu społecznym rolników oraz o zmianie niektórych innych ustaw, są
zgodne z art. 2 Konstytucji RP oraz nie są niezgodne z art. 7 Konstytucji. Natomiast
art. 5a ust. 6 ustawy z 20 grudnia 1990 r., w brzmieniu nadanym przez art. 1 pkt 3
6
ustawy z 2 kwietnia 2004 r., w zakresie w jakim w 2004 r. z dniem 1 października
2004 r. wyłączył ze względu na formę opodatkowania i wysokość należnego za 2003
r. podatku z obowiązkowego ubezpieczenia rolników lub domowników prowadzących
pozarolniczą działalność gospodarczą, jest niezgodny z art. 2 Konstytucji oraz nie
jest niezgodny z art. 7 Konstytucji.
Wprawdzie ustawodawca mając na względzie stanowisko Trybunału Konsty-
tucyjnego zaprezentowane w powołanych wyrokach z 13 marca 2006 r. i 18 lipca
2006 r. ostatecznie dokonał zmiany w ustawie z dnia 2 kwietnia 2004 r., ale nie re-
stytuował możliwości dokonania zawiadomienia o formie opodatkowania zaniechanej
przed dniem 30 września 2004 r., lecz usunął tylko niekonstytucyjny skutek wyłącze-
nia z ubezpieczenia rolniczego ze względu na formę opodatkowania. W dodanym art.
5a przewidział bowiem złożenie do dnia 31 grudnia 2005 r. wniosku o podleganie
rolniczemu ubezpieczeniu społecznemu przez tych rolników, którzy zostali wyłączeni
z tego ubezpieczenia ze względu na rodzaj podatku; nie zaś tych, którzy o formie
opodatkowania nie poinformowali.
Istnieje wszak wyraźna różnica między wyłączeniem z ubezpieczenia ze
względu na rodzaj i wysokość opodatkowania a wyłączeniem ze względu na nieza-
chowanie obowiązku przedstawienia dokumentacji umożliwiającej weryfikację za-
chowania prawa do pozostania w ubezpieczeniu rolniczym, mimo prowadzenia dzia-
łalności pozarolniczej. Co do tej kwestii Sąd Najwyższy wypowiadał się już w wyro-
kach z dnia 7 lutego 2007 r., I UK 246/06 (OSNP 2008 nr 5-6, poz. 76), z dnia 19
października 2006 r., III UK 91/06 (OSNP 2007 nr 21-22, poz. 329) i z dnia 27 wrześ-
nia 2006 r., I UK 75/06 (OSNP 2007 nr 19-20, poz. 285), zajmując stanowisko analo-
giczne do zaprezentowanego.
W świetle przedstawionych rozważań zarzuty skargi kasacyjnej zakładające
negatywny wpływ pominięcia orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego z dnia 18 lipca
2006 r., P 6/05 przy ferowaniu i uzasadnianiu zaskarżonego wyroku są chybione.
Z przytoczonych względów skarga kasacyjna podlegała oddaleniu na mocy
art. 39814
k.p.c.
========================================