Pełny tekst orzeczenia

Wyrok z dnia 12 listopada 2008 r.
I PK 71/08
W przypadku wypowiedzenia z powodu reorganizacji urzędu gminy sto-
sunku pracy komendantowi straży gminnej, będącemu mianowanym pracowni-
kiem samorządowym, pracodawca nie ma obowiązku zasięgania opinii komen-
danta wojewódzkiego policji dotyczącej odwołania komendanta straży ze sta-
nowiska (art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach sa-
morządowych, jednolity tekst: Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1593 ze zm. w
związku z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o strażach gminnych,
Dz.U. Nr 123, poz. 779 ze zm.).
Przewodniczący SSN Zbigniew Hajn (sprawozdawca), Sędziowie: SN
Zbigniew Myszka, SA Halina Kiryło.
Sąd Najwyższy, po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 12 listopa-
da 2008 r. sprawy z powództwa Wiesława D. przeciwko Urzędowi Miejskiemu w C. o
odszkodowanie, na skutek skargi kasacyjnej powoda od wyroku Sądu Okręgowego-
Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w Krakowie z dnia 15 listopada 2007 r. [...]
1. o d d a l i ł skargę kasacyjną,
2. nie obciążył powoda kosztami postępowania kasacyjnego.
U z a s a d n i e n i e
Powód Wiesław D. domagał się w pozwie zasądzenia odszkodowania z tytułu
niezgodnego z prawem wypowiedzenia stosunku pracy w wysokości 3 miesięcznego
wynagrodzenia, w łącznej kwocie brutto 14.791,20 zł. Strona pozwana domagała się
oddalenia powództwa.
Wyrokiem z 17 lipca 2007 r. Sąd Rejonowy-Sąd Pracy w Chrzanowie zasądził
od Urzędu Miejskiego w C. na rzecz powoda Wiesława D. 14.791, 20 zł z odsetkami
ustawowymi od 29 marca 2007 r. do dnia zapłaty, tytułem odszkodowania za nie-
zgodne z prawem rozwiązanie stosunku pracy za wypowiedzeniem.
2
Zaskarżonym rozpoznawaną skargą wyrokiem Sąd Okręgowy, po rozpoznaniu
apelacji strony pozwanej, zmienił wyrok Sądu Rejonowego w ten sposób, że oddalił
powództwo i zasądził od powoda na rzecz strony pozwanej 150 zł tytułem zwrotu
kosztów procesu za obie instancje.
Zgodnie z przyjętymi w podstawie zaskarżonego wyroku ustaleniami faktycz-
nymi, Wiesław D. był od 11 stycznia 1993 r. (na podstawie art. 2 ust. 2 ustawy z 22
marca 1990 r. o pracownikach samorządowych oraz § 20 statutu Urzędu Miejskiego
w C.) zatrudniony na podstawie mianowania w Urzędzie Miejskim w C., na stanowi-
sku komendanta Straży Miejskiej. Dnia 27 lutego 2007 r. Rada Miejska w C. podjęła
uchwałę [...] w sprawie rozwiązania Straży Miejskiej w C. Zgodnie z § 1 uchwały, li-
kwidacja Straży następowała 1 kwietnia 2007 r. Według § 4, uchwała wchodziła w
życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa M.,
które nastąpiło18 kwietnia 2007 r. Ponieważ Straż Miejska w C. funkcjonowała, jako
wydział Urzędu Miejskiego, w wyniku powyższej uchwały, nastąpiła reorganizacja
Urzędu jako zakładu pracy, co spowodowało zmniejszenie zatrudnienia w Urzędzie.
Pismem z 27 lutego 2007 r., doręczonym powodowi w tym samym dniu, pracodawca
złożył oświadczenie o rozwiązaniu z nim stosunku pracy za trzymiesięcznym wypo-
wiedzeniem upływającym 31 maja 2007 r., wskazując jako przyczynę wypowiedzenia
reorganizację zakładu pracy - Urzędu Miejskiego w C. - połączoną ze zmniejszeniem
zatrudnienia (art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach sa-
morządowych, jednolity tekst: Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz.1593 ze zm.), w związku z
likwidacją Straży Miejskiej w C.
W ocenie Sądu pierwszej instancji rozwiązanie z powodem, jako pracowni-
kiem samorządowym mianowanym, stosunku pracy w drodze wypowiedzenia mogło,
zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządo-
wych, nastąpić w razie likwidacji lub reorganizacji urzędu gminy lub innych jednostek,
o których mowa w art. 1 pkt 3, oraz biur, o których mowa w art. 1 pkt 4 tej ustawy i w
takich okolicznościach nastąpiło. Takiej kwalifikacji nie przeszkadza to, że strona po-
zwana mylnie wskazała, że wypowiada powodowi „umowę o pracę zawartą 19
czerwca 1991 r.", ponieważ strony niewątpliwie łączył stosunek pracy oparty o akt
mianowania. Sąd nie podzielił stanowiska powoda, że skoro strona pozwana wypo-
wiedziała mu stosunek pracy, zanim weszła w życie uchwała Rady Miejskiej o likwi-
dacji Straży Miejskiej, to wskazanie jako podstawy wypowiedzenia art. 10 ust. 1 pkt 2
ustawy o pracownikach samorządowych prowadzi do nieważności wypowiedzenia.
3
Dla skuteczności wypowiedzenia stosunku pracy podstawowe znaczenie miał zda-
niem Sądu fakt podjęcia przez Radę Miejską ważnej uchwały o rozwiązaniu Straży
Miejskiej, zaś wypowiedzenie stosunku pracy spowodowane zmianami organizacyj-
nymi, ograniczeniem zatrudnienia, likwidacją stanowiska itp. nie musi zbiegać się w
czasie z chwilą faktycznego ich przeprowadzenia, skoro nawet istnienie stanowiska
pracy w dniu wypowiedzenia nie jest równoznaczne z brakiem rzeczywistej przyczy-
ny wypowiedzenia, jeśli w nieodległym czasie stanowisko to zostaje faktycznie zli-
kwidowane w związku z tymi zmianami. W rozpoznawanej sprawie reorganizacja
urzędu gminy niewątpliwie miała miejsce, ponieważ z dniem 1 kwietnia 2007 r. wy-
dział Urzędu, jakim była Straż Miejska, został zlikwidowany. W tych okolicznościach
strona pozwana poprawnie wskazała reorganizację zakładu pracy, jako przyczynę
wypowiedzenia, gdyż przyczyna ta jest rzeczywista i „jej spełnienie" nastąpiło w cza-
sie nieodległym od wręczenia wypowiedzenia. Jednakże zgodnie z art. 7 ust. 1
ustawy z 29 sierpnia 1997 r. o strażach gminnych (Dz.U. Nr 123, poz. 779 ze zm.),
wypowiedzenie stosunku pracy nawiązanego z mianowanym Komendantem Straży
Miejskiej może nastąpić dopiero po zasięgnięciu opinii właściwego terytorialnie ko-
mendanta wojewódzkiego Policji, czego strona pozwana w wypadku powoda nie do-
pełniła. Mając na uwadze ten formalny brak wypowiedzenia Sąd zasądził na rzecz
powoda odszkodowanie w oparciu o art. 45 i 471
k.p., w związku z art. 31 ustawy o
pracownikach samorządowych.
W apelacji strona pozwana wniosła o uchylenie zaskarżonego wyroku i odda-
lenie powództwa w całości oraz o zasądzenie na jej rzecz kosztów sądowych w tym
kosztów zastępstwa procesowego. W zarzutach apelacji wskazano na błędne usta-
lenia faktyczne Sądu pierwszej instancji, polegające na nieustaleniu, że strona po-
zwana występowała do Wojewódzkiego M. Komendanta Policji w K. z informacją o
zamiarze likwidacji Straży Miejskiej w C., co wskazuje na powiadomienie M. Woje-
wódzkiego Komendanta Policji w K. przez Urząd Miejski w C. o zamiarze rozwiąza-
nia stosunku pracy z powodem.
W odpowiedzi na apelację powód wniósł o jej oddalenie i o zasądzenie od po-
zwanego kosztów postępowania instancyjnego według norm przepisanych. Pełno-
mocnik powoda podniósł również, że burmistrz do chwili obecnej nie odwołał formal-
nie powoda z funkcji komendanta straży a jedynie wypowiedział mu stosunek pracy.
Uwzględniając apelację Sąd Okręgowy stwierdził w szczególności, że z uwagi
na przedmiot i podstawę faktyczną sporu oraz przedmiot roszczeń powoda, jakiekol-
4
wiek dociekania i ustalenia faktyczne w kwestii, czy w stosunku do powoda została
zachowana procedura obowiązująca przy odwoływaniu komendantów straży miej-
skich, były w sprawie niniejszej oczywiście zbędne i bezprzedmiotowe. Jest oczywi-
ste, że całkowita likwidacja straży miejskiej wiąże się automatycznie z likwidacją
wszystkich stanowisk funkcjonujących w likwidowanej strukturze organizacyjnej. W
rezultacie, definitywne wypowiedzenie stosunku pracy (a nie jego warunków), równo-
znaczne z pozbawieniem mianowanego pracownika samorządowego stanowiska w
okolicznościach z art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o pracownikach samorządowych, unie-
możliwia prawnie piastowanie funkcji z tym stanowiskiem związanej. W tej sytuacji
zbędne jest przedsiębranie czynności formalnych z art. 7 ust. 2 ustawy o strażach
gminnych, nie mających zresztą jakiegokolwiek znaczenia konstytutywnego dla
czynności prawnej prawa pracy jakim jest wypowiedzenie stosunku pracy.
W skardze kasacyjnej powód zaskarżył w całości wyrok Sądu Okręgowego
jako podstawę kasacyjną wskazując „naruszenie prawa materialnego i niewłaściwe
jego zastosowanie”, a zwłaszcza art. 40 ust. 2 pkt 2 i art. 41 ust. 1 ustawy o samo-
rządzie gminnym oraz art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o pracownikach samorządowych i
art. 7 ust. 1 ustawy o strażach gminnych. Skarżący wniósł o uchylenie w całości za-
skarżonego wyroku przy uwzględnieniu kosztów postępowania kasacyjnego. W uza-
sadnieniu skargi, pełnomocnik powoda wskazał, że zgodnie z art. 87 Konstytucji
Rzeczpospolitej Polskiej, źródłem powszechnie obowiązującego prawa na obszarze
działania organów, które je ustanowiły, są akty prawa miejscowego. Rada gminy
ustanawia przepisy gminne w formie uchwał, które wchodzą w życie z dniem ogło-
szenia, o ile nie przewidują wyraźnie terminu późniejszego. Natomiast zgodnie z art.
4 ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych z
dnia 20 lipca 2000 r. (jednolity tekst: Dz.U. z 2007 r. Nr 68, poz. 449) akt prawa miej-
scowego wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. Uchwała [...] Rady
Miejskiej w C. w sprawie likwidacji Straży Miejskiej w C. w Dzienniku Urzędowym
Województwa M. została ogłoszona 18 kwietnia 2007 r. Istotą sporu było zatem roz-
strzygnięcie kwestii, czy ważne i skuteczne jest oświadczenie woli pracodawcy o
rozwiązaniu umowy o pracę z pracownikiem o statusie pracownika samorządowego
w oparciu o przepis prawa lokalnego, który w tym czasie nie obowiązywał. Zdaniem
skarżącego, takie oświadczenie woli nastąpiło z oczywistym naruszeniem zasady, że
prawo nie działa wstecz. Wypowiedzenie powodowi umowy o pracę w oparciu o art.
10 ust 1 pkt 2 ustawy o pracownikach samorządowych było przedwczesne, bowiem
5
nie obowiązywało w tym czasie prawo lokalne będące podstawą do złożenia takiego
oświadczenia woli. Poza tym, powołanie i odwołanie komendanta straży, zgodnie z
art. 7 ust. 1 ustawy o strażach gminnych jest dopuszczalne i skuteczne po zasięgnię-
ciu opinii właściwego terytorialnie komendanta wojewódzkiego policji, a takiej opinii
nie zasięgnięto.
W odpowiedzi na skargę, strona pozwana wniosła o jej odrzucenie lub odda-
lenie oraz zasądzenie na jej rzecz kosztów postępowania kasacyjnego, w tym kosz-
tów zastępstwa procesowego.
Sąd Najwyższy zważył, co następuje:
Skarga kasacyjna podlega oddaleniu ponieważ jej podstawa okazała się nie-
uzasadniona. Przedstawiony przez skarżącego zarzut naruszenia art. 40 ust. 2 pkt 2
i art. 41 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym oraz art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o pra-
cownikach samorządowych sprowadza się do stwierdzenia, że wypowiedzenie po-
wodowi stosunku pracy w oparciu o art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o pracownikach samo-
rządowych było przedwczesne, bowiem nie obowiązywało w tym czasie prawo lokal-
ne będące podstawą do złożenia takiego oświadczenia woli. Zgodnie z art. 40 ust. 2
ustawy o samorządzie gminnym, organy gminy mogą wydawać akty prawa miejsco-
wego w zakresie organizacji urzędów i instytucji gminnych. Natomiast art. 41 ust. 1
tej ustawy stanowi, że akty prawa miejscowego ustanawia rada gminy w formie
uchwały. Należy stwierdzić, że treść tych przepisów pozostaje bez związku z rozwa-
żanym zarzutem kasacyjnym, a pełnomocnik skarżącego nie wyjaśnia na czym zwią-
zek ten miałby polegać. W rezultacie zarzut ten jest nieuzasadniony.
Bardziej powiązane z rozpoznawanym sporem jest twierdzenie, że art. 10 ust.
1 pkt 2 ustawy o pracownikach samorządowych został zastosowany przedwcześnie.
Twierdzenie to pełnomocnik skarżącego wywodzi z faktu, że strona pozwana wypo-
wiedziała powodowi stosunek pracy zanim weszła w życie uchwała Rady Miejskiej o
likwidacji Straży Miejskiej. Zarzut ten jest jednak bezpodstawny i nie wykazuje
związku z zasadą niedziałania prawa wstecz. Wbrew przekonaniu skarżącego
uchwała Rady Miejskiej o likwidacji Straży Miejskiej nie stanowiła prawnej podstawy
wypowiedzenia stosunku pracy, lecz jedynie podstawę likwidacji straży. Natomiast
podstawę wypowiedzenia stanowił art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o pracownikach samo-
rządowych, zgodnie z którym rozwiązanie stosunku pracy z pracownikiem samorzą-
6
dowym mianowanym może nastąpić w drodze wypowiedzenia w razie likwidacji lub
reorganizacji urzędu gminy lub innych jednostek, o których mowa w art. 1 pkt 3, oraz
biur (ich odpowiedników), o których mowa w art. 1 pkt 4, połączonej ze zmniejsze-
niem stanu zatrudnienia. W świetle tego przepisu wypowiedzenie jest uzasadnione
jeżeli wystąpiła wskazana w nim likwidacja lub reorganizacja połączona ze zmniej-
szeniem stanu zatrudnienia. W rozpoznawanej sprawie jest niesporne, że reorgani-
zacja urzędu (likwidacja Straży Miejskiej), połączona ze zmniejszeniem stanu zatrud-
nienia była przyczyną wypowiedzenia powodowi stosunku pracy. Natomiast to, że
wypowiedzenie powodowi stosunku pracy nastąpiło, zanim weszła w życie uchwała
Rady Miejskiej o likwidacji Straży Miejskiej nie narusza rozważanego przepisu. Nale-
ży też uznać, że reorganizacja może stanowić uzasadnioną przyczyną wypowiedze-
nia nie tylko wtedy, gdy jest już dokonana w chwili składania oświadczenia woli o
wypowiedzeniu, lecz także wtedy, gdy ma się spełnić w nieodległym terminie (np. w
okresie wypowiedzenia), a rozwiązywanie stosunków pracy służy realizacji dokony-
wanej lub mającej nastąpić reorganizacji (zob. wyroki Sądu Najwyższego: z 29
marca 2001 r., I PKN 325/00, OSNP 2003 nr 1, poz. 8; z 13 października 1999 r., I
PKN 290/99, OSNAPiUS 2001 nr 4, poz. 110 i z 12 grudnia 2001 r., I PKN 733/00,
OSNP 2003 nr 23, poz. 569). W tej sytuacji zarzut naruszenia art. 40 ust. 2 pkt 2 i art.
41 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym oraz art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o pracowni-
kach samorządowych, okazał się nietrafny.
Nietrafny jest również zarzut naruszenia art. 7 ust. 1 ustawy o strażach gmin-
nych przez to, że strona pozwana wypowiadając stosunek pracy powodowi nie za-
sięgnęła opinii właściwego terytorialnie komendanta wojewódzkiego Policji. Zgodnie
z tym przepisem, strażą kieruje komendant powoływany i odwoływany przez wójta,
burmistrza (prezydenta miasta) po zasięgnięciu opinii właściwego terytorialnie ko-
mendanta wojewódzkiego Policji. Jak wyjaśnił Sąd Najwyższy w wyroku z 2 sierpnia
2000 r., I PKN 766/99 (OSNAPiUS 2002 nr 5, poz. 104), z art. 7 ust. 1 ustawy o stra-
żach gminnych nie wynika, że komendanta straży zatrudnia się na podstawie powo-
łania, gdyż nie jest to przepis odrębny w rozumieniu art. 68 k.p. Jednocześnie w uza-
sadnieniu tego wyroku Sąd Najwyższy wskazał, że ustawa o strażach gminnych nie
reguluje podstawy zatrudnienia strażników, a rozważany przepis ma wyraźnie cha-
rakter normy określającej, między innymi, kompetencję organu uprawnionego do po-
wierzenia funkcji komendanta straży. Z jego brzmienia nie można natomiast odczytać
intencji uregulowania podstawy zatrudnienia komendanta w rozumieniu art. 68 § 1
7
k.p. Z przedstawionej wykładni, którą Sąd Najwyższy w obecnym składzie podziela,
wynika, że opinia wojewódzkiego komendanta Policji jest elementem powierzania lub
pozbawiania funkcji komendanta straży, a nie nawiązania lub rozwiązania stosunku
pracy tego ostatniego. Wobec tego za prawidłowy należy uznać pogląd Sądu Okrę-
gowego, podkreślający odrębność czynności wypowiedzenia stosunku pracy miano-
wanemu pracownikowi samorządowemu i czynności powierzenia funkcji komendanta
straży miejskiej pełnionej przez takiego pracownika. Jak wynika z art. 10 ustawy o
pracownikach samorządowych, sam fakt odwołania pracownika mianowanego ze
stanowiska komendanta straży nie stanowi przyczyny uzasadniającej wypowiedzenie
mu stosunku pracy. Jednocześnie, wbrew przekonaniu skarżącego, zasięgnięcie
zgodnie z art. 7 ust. ustawy o strażach gminnych opinii komendanta wojewódzkiego
Policji przed odwołaniem komendanta straży, nie stanowi elementu procedury wypo-
wiedzenia normowanego w art. 10 ustawy o pracownikach samorządowych. Jeżeli
więc zachodzą przyczyny wypowiedzenia wskazane w art. 10, a w wypadkach wska-
zanych w ustępie 5 tego artykułu zachowano tryb konsultacji wypowiedzenia okre-
ślony w art. 38 k.p., to wypowiedzenie należy uznać za uzasadnione i zgodne z pra-
wem. Trafne wobec tego jest stanowisko Sądu Okręgowego, że w przypadku wypo-
wiedzenia z powodu reorganizacji urzędu gminy stosunku pracy komendantowi
straży gminnej, będącemu mianowanym pracownikiem samorządowym, pracodawca
nie ma obowiązku zasięgania opinii komendanta wojewódzkiego Policji, dotyczącej
odwołania komendanta straży ze stanowiska.
Z powyższych względów Sąd Najwyższy orzekł jak w sentencji na podstawie
art. 39814
k.p.c., a o kosztach postępowania kasacyjnego - na podstawie art. 98 § 1
k.p.c.
========================================