Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt III CSK 182/09
WYROK
W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Dnia 9 lipca 2009 r.
Sąd Najwyższy w składzie :
SSN Gerard Bieniek (przewodniczący)
SSN Wojciech Jan Katner
SSN Krzysztof Strzelczyk (sprawozdawca)
w sprawie z powództwa J. W.
przeciwko Skarbowi Państwa - Ministrowi Skarbu Państwa i Polsko-Włoskiej
Fundacji […]
o stwierdzenie nieważności umowy darowizny,
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w Izbie Cywilnej
w dniu 9 lipca 2009 r.,
skargi kasacyjnej powoda od wyroku Sądu Apelacyjnego w […]
z dnia 4 grudnia 2007 r.,
1) oddala skargę kasacyjną i nie obciąża powoda kosztami
postępowania kasacyjnego
2) przyznaje od Skarbu Państwa - Sądu Okręgowego
adwokatowi P. L. kwotę 3600 (trzy tysiące sześćset)
złotych z uwzględnieniem podatku VAT tytułem kosztów
nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej z urzędu
powodowi w postępowaniu kasacyjnym.
2
Uzasadnienie
Powód J. W., wskazując jako pozwanego Skarb Państwa oraz Polsko –
Włoską Fundację […], wniósł o stwierdzenie nieważności umowy zawartej dnia 21
września 1998 r. wniesienia przez Skarb Państwa na rzecz współpozwanej fundacji
tytułem wkładu oraz darowizny przenoszącej własność działki o dawnym numerze
69/1 położonej w K. jako sprzecznej z art. 136 ust.1, 2, 3 oraz art. 137 ust. 1 pkt 2 i
art. 216 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami
(nazywanej dalej u.g.n.). W uzasadnieniu powództwa podnosił, że pomimo zmiany
celu wywłaszczenia, jako właściciel nieruchomości wywłaszczonej nie został
powiadomiony o możliwości ubiegania się o jej zwrot.
Minister Skarbu Państwa występujący w imieniu pozwanego Skarbu
Państwa oraz pozwana fundacja postawiona w toku postępowania w stan likwidacji
wnosili o oddalenie powództwa kwestionując naruszenie wymienionych przepisów.
Wyrokiem z dnia 22 sierpnia 2006 r. Sąd Okręgowy oddalił powództwo.
Według ustaleń tego sądu: dnia 11 lipca 1977 r. na podstawie art. 6 ustawy z dnia
1958 r. o zasadach i trybie wywłaszczania nieruchomości (j. t. Dz. U. z 1974 r., nr
10, poz. 64 ze zm. nazywanej dalej, jako u.z.w.n. powód zbył na rzecz Skarbu
Państwa nieruchomość położoną w K. o powierzchni 1,2658 ha, oznaczaną
numerem ewidencyjnym działki 69/1 z przeznaczeniem pod budowę szpitala. Dnia
31 stycznia 1997 r. Skarb Państwa ustanowił wraz ze Stowarzyszeniem […]
Polsko-Włoską Fundację […], której celem było utworzenie i prowadzenie Ośrodka
Diagnostycznego i Przychodni Specjalistycznej […] oraz Szpitala […]. Skarb
Państwa tytułem wkładu na majątek fundacji wniósł nieruchomość objętą księgą
wieczystą nr […] położoną w K. składającą się z działek 4/18, 69/22, 9/28 i darował
tę nieruchomość fundacji na realizację jej celów. 31 marca 1983 r. zostało wydane
pozwolenie na budowę szpitala w dzielnicy […], które decyzją administracyjną z
dnia 20 lipca 1999 r. zostało przeniesione na rzecz Fundacji. Decyzją z dnia 23
marca 2001 r. udzielono Fundacji pozwolenia na użytkowanie części obiektu
budowlanego tj. Ośrodka Diagnostycznego oraz Przychodni Specjalistycznej –
części inwestycji „Szpital […]”. Decyzją z dnia 20 grudnia 2005 r. stwierdzono
3
wygaśnięcie wymienionego pozwolenia budowlanego ze względu na trwającą
ponad dwa lata przerwę w robotach budowlanych a później dnia 16 stycznia 2006 r.
została uchylona decyzja z dnia 20 lipca 1997 r. o przeniesieniu pozwolenia na
budowę na rzecz Fundacji. J. W. wystąpił z wnioskiem o zwrot działki 69/2 w
granicach wywłaszczonej działki 69/22. Postępowanie administracyjne w tej
sprawie zostało zawieszone. 20 stycznia 2005 r. pozwana Fundacja została
postawiona w stan likwidacji.
Na tej podstawie faktycznej Sąd Okręgowy uznał, że brak jest podstaw do
przyjęcia, iż przedstawiona przez powoda umowa z dnia 21 września 1998 r. jest
nieważna. W ocenie tego sądu, kierującego się treścią art. 136 i 137 u.g.n., które
z mocy art. 216 tej ustawy mają zastosowanie w sprawie, nie została spełniona
podstawowa przesłanka uzasadniająca zwrot wywłaszczonej nieruchomości
a mianowicie przedmiotowa nieruchomość nie stała się zbędna na cel
wywłaszczenia. Budowa szpitala była realizowana pierwotnie wyłącznie przez
Skarb Państwa, a następnie przez Fundację z udziałem Skarbu Państwa.
Nieruchomość została zatem zagospodarowana zgodnie z celem wywłaszczenia
określonym w umowie z dnia 11 lipca 1977 r. Taki był między innymi cel utworzenia
Fundacji. Według zapisów w dzienniku budowy roboty budowlane były prowadzone
w okresie od grudnia 1984 r. do września 2000 r. bez przerwy dłuższej niż dwa lata
a zatem również w chwili zawarcia kwestionowanej w pozwie umowy. W 1984 r.
inwestor rozpoczął prace związane z budową zaplecza. Obecne postawienie
Fundacji w stan likwidacji oraz fakt, że nie są wykonywane żadne prace budowlane
nie ma znaczenia, skoro w dniu zawarcia kwestionowanej umowy inwestycja była
rozpoczęta, część obiektów została wykonana przez Skarb Państwa, a następnie
kontynuowana przez Fundację, której współfundatorem był Skarb Państwa. Poza
tym Sąd Okręgowy wskazał, że zbycie wywłaszczonej nieruchomości, bez
upewnienia, czy poprzedni właściciel nie jest zainteresowany jej zwrotem nie
powoduje nieważności umowy zbycia, ale co najwyżej może usprawiedliwiać
odpowiedzialność odszkodowawczą.
Wyrokiem z dnia 4 grudnia 2007 r. Sąd Apelacyjny oddalił apelację powoda
wniesioną od wyroku oddającego powództwo.
4
W uzasadnieniu tego rozstrzygnięcia Sąd Apelacyjny wskazał, że z opisanej
w pozwie nieruchomości o dawnym oznaczeniu ewidencyjnym 69/1 o powierzchni
1,2658 ha, jedynie jej cześć weszła do działki oznaczonej numerem ewidencyjnym
69/22, która umową z dnia 21 września 1998 r. została przekazana przez Skarb
Państwa tytułem wkładu na majątek fundacji. Dlatego nie mogło zostać
uwzględnione żądanie stwierdzenia nieważności umowy zarówno w zakresie
dotyczącym wkładu jak i darowizny ze wskazaniem nie istniejącej wówczas i nie
wymienionej w umowie działki o numerze 69/1.
Ponadto Sąd Apelacyjny podzielił wyrażony przez sąd pierwszej instancji
pogląd o braku podstaw do stwierdzenia nieważności umowy z dnia 21 września
1998 r. na podstawie art. 58 § 1 k.c. w związku z art. 136 i 137 u.g.n.
Po pierwsze, przez zawarcie tej umowy nieruchomość powoda nie została użyta na
inny cel, niż określony w umowie z dnia 11 lipca 1977 r. Skarb Państwa nabył
nieruchomość „pod budowę szpitala […]”, a wniósł ją tytułem wkładu na majątek
fundacji celem utworzenia i prowadzenia na niekomercyjnych zasadach Ośrodka
Diagnostycznego i Przychodni Specjalistycznej oraz Szpitala […]. Cel
wywłaszczenia pozostał ten sam, a zmieniła się jedynie forma, w jakiej Skarb
Państwa miał to przedsięwzięcie realizować. Nie ma jednocześnie istotnego
znaczenia, że na wywłaszczonych nieruchomościach wybudowano już budynek
przychodni a nie zakończono budowy budynku szpitala. Tak samo sąd ocenił
zarzuty dotyczące aktualnego korzystania z nieruchomości przez pozwaną
Fundację oraz postawienie Fundacji w stan likwidacji.
Po drugie, zdaniem Sądu Apelacyjnego, niedopełnienie obowiązku wynikającego
z art. 136 ust. 2 u.g.n. (a na tej podstawie powód domagał się stwierdzenia
nieważności umowy), a więc nie zawiadomienie poprzedniego właściciela
o zamiarze użycia wywłaszczonej nieruchomości na inny cel i o możliwości zwrotu
wywłaszczonej nieruchomości - podobnie, jak w sytuacji nieruszenia pierwszeństwa
uregulowanej w art. 34 ust. 1 - 5 u.g.n. - nie skutkuje nieważnością czynności
prawnej dokonanej z naruszeniem tego obowiązku.
Sąd Apelacyjny orzekając o kosztach postępowania zastosował zasadę
odpowiedzialności za wynik procesu (art. 98 k.p.c.).
5
Powód wniósł skargę kasacyjną od wyroku sądu drugiej instancji. W ramach
podstawy zaskarżenia wymienionej w art. 3983
§ 1 pkt 2 k.p.c. zarzucił naruszenie
art. 189 i 321 § 1 k.p.c. przez przyjęcie, że powództwo powinno być oddalone,
ponieważ powód domaga się stwierdzenia nieważności całej umowy, a jego interes
prawny uzasadnia wyłącznie stwierdzenie nieważności tylko w takim zakresie,
w jakim dotyczy części nieruchomość wywłaszczonej, należącej poprzednio do
powoda. Poza tym skarga kasacyjna został oparta na naruszeniu przepisów prawa
materialnego: t.j. art. 6, 112 ust. 3 oraz 113 ust.2 u.g.n. przez błędną wykładnię
pojęcia celu wywłaszczenia i pominięcie, że cel musi być zarazem celem
publicznym realizowanym przez Skarb Państwa względnie jednostki samorządu
terytorialnego; art. 136 ust. 1 i art. 137 ust. 1 pkt 1 i 2 w zw. z art. 136 ust. 3 u.g.n.
w związku z art. 216 u.g.n. przez pominięcie, że z chwilą zaistnienia którejkolwiek
z przesłanek wskazanych w art. 137 ust. 1 u.g.n. dochodzi do odstąpienia od
realizacji celu wywłaszczenia; art. 136 ust. 2 u.g.n. w zw. z art. 136 ust. 3 w zw.
z art. 137 u.g.n. w zw. z art. 216 u.g.n. przez przyjęcie, że w sytuacji, gdy
nieruchomość stała się zbędna na cel wywłaszczenia, na organie administracyjnym
nie ciąży obowiązek powiadomienia byłego właściciela o możliwości zwrotu
nieruchomości wywłaszczonej. Wnoszący skargę kasacyjną zarzucił także
naruszenie art. 21 Konstytucji RP oraz art. 136 ust. 1 i 2 u.g.n. w zw. z art. 216
u.g.n. i art. 58 § 1 k.c. przez przyjęcie, że rozporządzenie nieruchomością
wywłaszczoną na inny cel, bez powiadomienia poprzedniego właściciela nie jest
nieważna.
Na tych podstawach wnoszący skargę kasacyjną wniósł o uchylenie zaskarżonego
wyroku i przekazanie sprawy do ponownego rozpoznania sądowi drugiej instancji.
Sąd Najwyższy zważył, co następuje:
W ramach naruszenia przepisów postępowania (art. 3983
§ 1 pkt 2 k.p.c.)
został podniesiony w skardze kasacyjnej zarzut naruszenia artykułu 189 k.p.c.
Pomimo zamieszczenia tego przepisu w ustawie regulującej postępowanie cywilne,
w literaturze i orzecznictwie powszechnie przyjmuje się, że art. 189 k.p.c. stanowi
materialno-prawną podstawę ochrony praw podmiotowych. Wyraźne wskazanie
w skardze kasacyjnej tego artykułu z wyjaśnieniem, w jaki sposób miało dojść do
6
jego naruszenia, spełnia przewidziany w art. 3984
§ 1 pkt 2 k.p.c. obowiązek
przytoczenia podstaw kasacyjnych i ich uzasadnienia bez względu na to, jaki
charakter nadał skarżący kwestionowanej normie prawnej, czy uznał ją za normę
materialno-prawną czy też normę postępowania. Dlatego nie ma żadnych
przeszkód, aby poddać kontroli kasacyjnej zastosowanie przez sąd drugiej instancji
art. 189 k.p.c. łącznie z art. 321 § 1 k.p.c. tak, jak o to wnosi skarżący.
Powód domagał się stwierdzenia nieważności umowy w części obejmującej
nieruchomość oznaczoną dawnym numerem ewidencyjnym 69/1. Jak wynika
z precyzyjnych ustaleń Sądu Apelacyjnego, tylko część tej działki weszła do
większej nieruchomości oznaczonej numerem ewidencyjnym 69/22, która była
przedmiotem umowy wniesienia wkładu do fundacji z dnia 21 września 1998 r.
Wobec tego rację ma ten sąd uznając, że interes prawny powoda może odnosić się
jedynie do przeniesienia własności należącej do niego poprzednio nieruchomości.
Przedmiotem wkładu i darowizny na rzecz pozwanej fundacji były także inne
nieruchomości należące wcześniej do innych podmiotów i rozstrzygnięcie kwestii
ważności umowy przenoszącej ich własność nie ma żadnego wpływu na sytuację
prawną powoda. Jeżeli w pozwie i w toku dalszego postępowania powód nie
wykazał, w jakim zakresie umowa przeniesienia własności nieruchomości na
fundację, obejmująca szereg różnych nieruchomości, narusza jego prawa,
oddalenie powództwa jest konsekwencją niewywiązania się ze spoczywającego na
powodzie ciężaru dowodu z art. 6 k.c., a nie nieistnienia interesu prawnego. Jeżeli
czynność prawna narusza prawo podmiotowe powoda, to ustalenie, że żądanie
stwierdzenia nieważności jest szersze niż jego usprawiedliwiony interes prawny
może, co najwyżej, prowadzić do oddalenia powództwa w tym, szerszym zakresie.
Ponieważ żądanie pozwu jest oparte na twierdzeniu o sprzeczności umowy
zawartej dnia 21 września 1998 r. z art. 136, 137 i 216 u.g.n., miarodajne dla jego
oceny są wymienione przepisy w wersji obowiązującej w dniu dokonania
kwestionowanej czynności prawnej. Zgodnie z treścią art. 137 ust. 3 u.g.n.
w brzmieniu obowiązującym do dnia 22 września 2004 r. (art. 1 ustawy z dnia
28 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz
o zmianie niektórych innych ustaw Dz. U. nr 141, poz. 1492 ze zm.) poprzedni
właściciel lub jego spadkobierca – poza przypadkiem uregulowanym w art. 136
7
ust.1 u.g.n. – mogą zgłosić żądanie zwrotu wywłaszczonej nieruchomości, jeżeli
nieruchomość ta stała się zbędna na cel określony w decyzji uwłaszczeniowej.
Uprawnienia powyższe, z mocy art. 216 u.g.n., przysługują również właścicielom
lub ich spadkobiercom tych nieruchomości, które zostały nabyte przez Skarb
Państwa na podstawie art. 6 u.z.w.n. Warunkiem skorzystania z opisanego
uprawnienia przez poprzedniego właściciela jest spełnienie przesłanek
przewidzianych w art. 137 ust. 1 u.g.n., które pozwalały uznać wywłaszczoną
nieruchomość za zbędną na cel określony w decyzji o wywłaszczeniu (umowie
zawartej na podstawie art. 6 wymienionej ustawy z 1958 r.). Według art. 137 ust. 1
u.g.n. (w brzmieniu jak wyżej) nieruchomość uznawało się za zbędną na cel
wywłaszczenia, jeżeli: nie rozpoczęto prac związanych z jego realizacją przed
upływem siedmiu lat od dnia, w którym decyzja wywłaszczeniowa stała się
ostateczna lub - ze względu na treść art. 216 u.g.n. - została zawarta umowa na
podstawie art. 6 ustawy z dnia 12 marca 1958 r. albo utraciła moc decyzja
o ustaleniu lokalizacji inwestycji lub decyzja o warunkach zabudowy
i zagospodarowania terenu a cel ten nie został zrealizowany. Z poczynionych
w sprawie ustaleń wynika, że w chwili zawarcia kwestionowanej umowy nie utraciła
mocy wydana 12 grudnia 1982 r. decyzja administracyjna zatwierdzająca plan
realizacji inwestycji budowlanej. W 1983 r. wydano pozwolenie na budowę a
w następnym - 1984 roku, inwestor rozpoczął prace związane z budową zaplecza
technicznego w celu realizacji głównej inwestycji. Uwzględnienie tych ustaleń,
którymi Sąd Najwyższy jest związany (art. 39813
§ 2 k.p.c.) powoduje, że w istocie w
chwili zawarcia umowy dnia 21 września 1998 r. nie wchodził w rachubę
przewidziany w art. 136 ust. 1 u.g.n. zakaz użycia wywłaszczonej nieruchomości na
inny cel, niż określony w umowie zawartej na podstawie art. 6 ustawy z dnia 12
grudnia 1958 r. z tej przyczyny, że nieruchomość ta stała się zbędna dla realizacji
celu wywłaszczenia w rozumieniu art. 137 ust. 1 u.g.n.
Nie oznacza to jednocześnie aprobaty stanowiska wyrażonego przez sąd
drugiej instancji, że nawet przy przyjęciu odmiennych ustaleń, które pozwalałyby
uznać przed dniem 21 września 1998 r., nieruchomość należącą poprzednio do
powoda za zbędną dla realizacji celu wywłaszczenia, właściwy organ administracji
rządowej lub samorządowej nie miałby obowiązku zawiadomienia o tym fakcie
8
poprzedniego właściciela, tak jak nakazuje to wyraźnie art. 136 ust. 1 u.g.n. w
przypadku, kiedy zostaje powzięty zamiar użycia nieruchomości na cel inny niż
określony w decyzji o wywłaszczeniu. Zważyć bowiem należy, że w obu
przypadkach aby poprzedni właściciel lub jego następcy prawni mogli zrealizować
swoje żądania zwrotu nieruchomości musieli być o zajściu okoliczności
uprawniających do zwrotu poinformowani. Nie ulegało wątpliwości w orzecznictwie
Sądu Najwyższego, że taką informację mógł i musiał przekazać właściwy organ
administracji rządowej lub samorządowej (por. wyrok Sądu Najwyższego z dnia
5 października 2001 r., III CKN 20/99, nie publ; z dnia 10 sierpnia 2005 r., I CK
130/05, nie publ; z dnia 21 czerwca 2007 r., IV CSK 81/07; z dnia 21 lipca 2008 r.,
III CSK 19/08, OSNC-ZD 2009/1/19).
Trafnie zarzuca się także w skardze kasacyjnej niewłaściwy wybór sankcji
cywilnoprawnej w odniesieniu do czynności prawnej przeniesienia własności
nieruchomości wywłaszczonej bez poinformowania poprzedniego właściciela
o zamiarze użycia nieruchomości na inny cel niż określony w decyzji
o wywłaszczeniu. Zdaniem Sądu Apelacyjnego, dokonanie czynności prawnej
z naruszeniem obowiązku poinformowania poprzedniego właściciela
nieruchomości wywłaszczonej stanowi jedynie podstawę odpowiedzialności
odszkodowawczej Skarbu Państwa. Tę ocenę ma usprawiedliwiać wiele
podobieństw art. 136 ust. 2 u.g.n. do instytucji pierwszeństwa nabycia
uregulowanego w art. 34 u.g.n. Jednak, co sam zauważa Sąd Apelacyjny,
w obecnym stanie prawnym, kwestia sankcji za naruszenia pierwszeństwa
w nabywaniu nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa lub
jednostek samorządu terytorialnego w przypadku ich zbycia na rzecz osób
fizycznych i prawnych uregulowanego w art. 34 u.g.n. została jednoznacznie
rozstrzygnięta w art. 36 u.g.n.. Zgodnie z jego brzmieniem, w przypadku naruszenia
przez właściwy organ art. 34 ust. 1-5 u.g.n. Skarb Państwa lub jednostka
samorządu terytorialnego ponoszą odpowiedzialność na zasadach ogólnych. W ten
sposób, przez ustanowienie - jako jedynej - sankcji odszkodowawczej została
wyłączona możliwość przyjęcia nieważności czynności prawnej dokonanej
z naruszeniem pierwszeństwa nabycia z art. 34 u.g.n. (tak Sąd Najwyższy
w wyrokach z dnia 7 marca 2003 r., IV CKN 1842/00, OSNC 2004/5/84; z dnia
9
25 marca 2004 r. II CK 268/03, nie publ.). Brak podobnego, jednoznacznego
sformułowania w odniesieniu do art. 136 u.g.n., jak również imperatywne
sformułowanie zakazu użycia wywłaszczonej nieruchomości na inny cel, niż
wskazany w postępowaniu wywłaszczeniowym (por. wyroki Sądu Najwyższego:
z dnia 8 sierpnia 2001 r., I CKN 1102/98 nie publ.; z dnia 15 lutego 2002 r., III CKN
543/00, nie publ. oraz wymieniony wyżej wyrok z dnia 21 lipca 2008 r. na tle
podobnej regulacji art. 47 ust. 4 ustawy z dnia 29 kwietnia 1985 r. o gospodarce
gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości t. j. D.z. U. Z 1991, nr 30, poz. 127 ze zm.
nazywanej dalej u.g.g.) uzasadniają stanowisko, że na podstawie art. 58 § 1 k.c.
nieważne jest rozporządzenie wywłaszczoną nieruchomością w drodze czynności
prawnej, naruszające przewidziany w art. 136 ust. 1 u.g.n. bezwzględnie
obowiązujący zakaz użycia nieruchomości wywłaszczonej na cel inny niż określony
w decyzji wywłaszczeniowej, który może wyłączyć jedynie brak wniosku
poprzedniego właściciela nieruchomości lub jego spadkobiercy. Wyjątek ten może
mieć zastosowanie jedynie wtedy, gdy właściwy organ poinformował poprzedniego
właściciela o tym, że nieruchomość jest zbędna na cel określony w wywłaszczeniu
i możliwy jest jej zwrot. Tym samym Sąd Najwyższy rozpoznający skargę
kasacyjną powoda nie podziela odmiennego poglądu wyrażonego przez Sąd
Najwyższy na gruncie poprzednio obowiązującej ustawy z dnia 29 kwietnia 1985 r.
o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości w uchwale z dnia
30 kwietnia 1987 r. (III CZP 19/87, OSNCP 1988/7-8/96). W innej, wymienionej
wyżej sprawie IV CSK 81/07, w której Sąd Najwyższy opowiedział się także za
sankcją odszkodowawczą z tytułu zawarcia umowy oddania użytkowania
wieczystego z naruszeniem obowiązków wynikających z art. 47 ust. 4 i art. 69 ust.
u.g.g. istotne znaczenie miało zawarcie kwestionowanej umowy przed 1 stycznia
1998 r., t.j. dniem wejścia w życie ustawy o gospodarce nieruchomościami.
Zgodnie bowiem z art. 229 u.g.n. roszczenie o zwrot nieruchomości, o którym
mowa w art. 136 ust. 3 u.g.n. nie przysługuje jeżeli prawo użytkowania wieczystego
zostało ustanowione i ujawnione w księdze wieczystej przed wejściem w życie
ustawy (por. także wyrok Sądu Najwyższego z dnia 9 grudnia 2008 r., II CSK
275/08, nie publ.). Trzeba jednoczenie podnieść, że na tle obowiązującego
wcześniej art. 23 ust. 4 u.g.g. - odpowiednika art. 34 u.g.n., regulującego
10
pierwszeństwo nabycia nieruchomości, wobec braku wyraźnego rozstrzygnięcia w
tej samej ustawie, co do sankcji za naruszenie pierwszeństwa (tak jak obecnie
w art. 36 u.g.n.), orzecznictwo opowiadało się za sankcją nieważności (por. wyrok
Sądu Najwyższego z dnia 7 marca 1998 r., I CKN 368/97, OSNC 1998/9/143).
Wytknięte dotychczas błędy uzasadnienia zaskarżonego wyroku nie pozwalają
jednak na uwzględnienie skargi kasacyjnej albowiem wyrok oddalający
w ostatecznym wyniku apelację powódki odpowiada prawu. Wiąże się to
z prawidłową oceną Sądu Apelacyjnego, iż w okolicznościach faktycznych sprawy
zawarcie przez Skarb Państwa umowy wniesienia wywłaszczonej nieruchomości
tytułem wkładu do Polsko Włoskiej Fundacji […]nie oznacza użycia tej
nieruchomości na cel inny niż określony w decyzji o wywłaszczeniu naruszającego
zakaz z art. 136 ust. 1 u.g.n. Już na gruncie poprzednio obowiązującej ustawy z
dnia 29 kwietnia 1985 r. o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości, w
orzecznictwie Sądu Najwyższego trafnie przyjmowano, że użycie nieruchomości na
inne cele w rozumieniu art. 47 ust. 4 u.g.g. (odpowiednika art. 136 ust. 1 u.g.n.)
oznaczało nie tylko zmiany gospodarczego przeznaczenia nieruchomości i jej
fizyczne wykorzystanie, ale także rozporządzenie nieruchomością w drodze
czynności prawnej, w wyniku której własność nieruchomości przechodzi na inną
osobę. Podkreślono jednak zarazem, iż chodzi o takie rozporządzenie
nieruchomością, które jest następstwem nie wykorzystania jej na cel określony w
wywłaszczeniu a skutkiem rozporządzenia jest niemożność takiego wykorzystania
nieruchomości w przyszłości (por. wymienione wyżej wyroki Sądu Najwyższego z
dnia 15 lutego 2002 r. oraz z dnia 8 sierpnia 2001 r.).
Tych warunków nie spełnia kwestionowane w pozwie rozporządzenie
nieruchomością, polegające na wniesienie jej tytułem wkładu do pozwanej fundacji,
oceniane pod kątem zgodności z ustawą według stanu faktycznego i prawnego
z daty dokonania kwestionowanej czynności prawnej. Fundacja jest wprawdzie
nowym różnym od Skarbu Państwa podmiotem dysponującym samodzielną
osobowością prawną ale w dalszym ciągu z takim udziałem Skarbu Państwa, który
pomimo rozporządzenia nieruchomością zapewniał Skarbowi Państwa kontrolę nad
jej wykorzystaniem a także zapewniał kontynuację realizacji celu wywłaszczenia,
polegającego na budowie szpitala a dalej prowadzenia go na nie komercyjnych
11
zasadach. Taki był cel założenia fundacji. Trzeba także podkreślić, iż zgodnie
z brzmieniem art. 59 ust. 1 u.g.n. Minister Skarbu Państwa mógł wyposażyć jedynie
taką fundację, której cel działalności nie miał charakteru zarobkowego. Z podjętych
czynności nie wynikało zaniechanie ogólnego celu wywłaszczenia polegającego na
realizacji celu użyteczności publicznej określonego w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia
12 marca 1958 r. Cel użyteczności publicznej jest niewątpliwie szerszym pojęciem,
niż cel publiczny w rozumieniu ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce
nieruchomościami, których katalog i określenie zawiera art. 6 tej ustawy. Pojęcie
„celu użyteczności publicznej”, zgodnie z poglądami występującymi w doktrynie
i orzecznictwie, musi się łączyć z powszechnością i ogólną dostępnością dla
całego społeczeństwa.
Takie były założenia wyposażenia fundacji obejmującego wywłaszczoną
nieruchomość. Pozostawienie Skarbowi Państwa pełnej kontroli nad zarządzaniem
fundacją i wykorzystaniem nieruchomości zapewniało wówczas, że dalej w ramach
działalności fundacji będzie kontynuowana budowa szpitala i w ten sposób będzie
w dalszym ciągu realizowany cel wywłaszczenia wskazany w umowie zawartej
dnia 11 lipca 1977 r.
Z tej przyczyny brak jest podstaw do przyjęcia, że kwestionowana czynność
prawna, jako sprzeczna z ustawą z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce
nieruchomościami - jest nieważna.
Żądanie pozwu i jego podstawa faktyczna sprawiły, że poza oceną sądu
pozostawały inne, późniejsze działania bądź zaniechania Skarbu Państwa
w odniesieniu do wywłaszczonej nieruchomości. Trzeba jednocześnie podnieść, iż
nie zrealizowanie celu wywłaszczenia i definitywna utrata możliwości uzyskania
zwrotu wywłaszczonej nieruchomości mogą stanowić uzasadnione źródło szkody
(por. wyrok Sądu Najwyższego z dnia 10 sierpnia 2005 r. I CK 130/05, nie publ.).
Z tych względów Sąd Najwyższy na podstawie art. 39814
k.p.c. oddalił skargę
kasacyjną powoda. Sąd Najwyższy odstąpił od obciążenia powoda kosztami
postępowania kasacyjnego na podstawie art. 102 k.p.c. w związku z art. 391 § 1,
39821
k.p.c. uwzględniając jego trudną sytuację materialną usprawiedliwiającą
przyznanie całkowitego zwolnienia od kosztów sądowych.
12
db