Pełny tekst orzeczenia

Wyrok z dnia 12 marca 2010 r.
II UK 286/09
Dobrowolny charakter ubezpieczenia pracownika zatrudnionego u zagra-
nicznego pracodawcy nie świadczy, że zatrudnienie to nie mogło odbywać się
w ramach stosunku pracy.
Przewodniczący SSN Katarzyna Gonera, Sędziowie SN: Romualda Spyt
(sprawozdawca), Małgorzata Wrębiakowska-Marzec.
Sąd Najwyższy, po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 12 marca
2010 r. sprawy z wniosku Waldemara K. przeciwko Zakładowi Ubezpieczeń Społecz-
nych-Oddziałowi w G. o emeryturę z tytułu pracy w szczególnych warunkach, na
skutek skargi kasacyjnej organu rentowego od wyroku Sądu Apelacyjnego w Gdań-
sku z dnia 20 marca 2009 r. [...]
o d d a l i ł skargę kasacyjną.
U z a s a d n i e n i e
Sąd Okręgowy-Sąd Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w Gdańsku z siedzibą
w Gdyni wyrokiem z dnia 14 lipca 2008 r. zmienił decyzję Zakładu Ubezpieczeń
Społecznych-Oddziału w G. z dnia 2 kwietnia 2008 r. i przyznał ubezpieczonemu
Waldemarowi K. emeryturę w obniżonym wieku emerytalnym z tytułu pracy w szcze-
gólnych warunkach, poczynając od dnia 16 stycznia 2008 r. W pisemnych motywach
rozstrzygnięcia Sąd Okręgowy - wbrew stanowisku organu rentowego - przyjął, że
ubezpieczony legitymuje się wymaganym okresem pracy w warunkach szczególnych
w wymiarze 15 lat i spełnia pozostałe przesłanki emerytury określonej w art. 32
ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń
Społecznych (jednolity tekst: Dz.U. z 2009 r. Nr 153, poz. 1227). Sąd ten, między
innymi, uznał, że praca ubezpieczonego świadczona na statkach morskich u obcych
armatorów w okresach, za które opłacana była składka na ubezpieczenie społeczne,
była świadczona w szczególnych warunkach. Powołał się na stanowisko Sądu Naj-
2
wyższego, zgodnie z którym do okresu pracy w szczególnych warunkach wymagane-
go w § 4 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 lutego 1983 r. w sprawie
wieku emerytalnego pracowników zatrudnionych w szczególnych warunkach lub w
szczególnym charakterze (Dz.U. Nr 8, poz. 43 ze zm.) wlicza się okresy wykonywa-
nia za granicą u zagranicznych pracodawców prac wymienionych w wykazach sta-
nowiących załącznik do tego rozporządzenia, jeżeli są one uznane za okresy skład-
kowe w rozumieniu art. 6 ust. 1 pkt 1 lub 6 ust. 2 pkt 1 lit. d ustawy o emeryturach i
rentach z FUS, błędnie przywołując w tym zakresie uchwałę z dnia 13 lutego 2002 r.,
III ZP 30/01, która dotyczyła pracy u prywatnych pracodawców. W rzeczywistości
stanowisko takie przedstawione zostało w wyroku Sądu Najwyższego z dnia 5 marca
2003 r., II UK 196/02 (OSNP 2004 nr 8, poz. 144).
W apelacji od powyższego wyroku organ rentowy zakwestionował zaliczenie
do okresu pracy w szczególnych warunkach okresów pracy ubezpieczonego u pra-
codawcy (armatora) zagranicznego na statkach obcych bander przypadające w okre-
sie od 1 października 1990 r. do 31 stycznia 2008 r., za które opłacał on składkę na
dobrowolne ubezpieczenie. Apelujący podkreślał, że ze zgromadzonego materiału
dowodowego nie wynika, że ubezpieczony w tych okresach miał status pracownika w
rozumieniu przepisów Kodeksu pracy.
Sąd Apelacyjny-Sąd Pracy i Ubezpieczeń Społecznych wyrokiem z dnia 20
marca 2009 r. oddalił powyższą apelację. W uzasadnieniu wyroku Sąd Apelacyjny
wskazał, że pracowniczy status ubezpieczonego w okresach wykonywania przez
niego pracy u zagranicznych armatorów w postępowaniu przed Sądem pierwszej
instancji nie był sporny. Skoro zatem pozwany z jednej strony okoliczności tej nie
kwestionował, a z drugiej strony miał możliwość powołania się na nią przed Sądem
pierwszej instancji, to Sąd Apelacyjny, stosownie do treści art. 381 k.p.c., okoliczność
tę pominął. Niezależnie od tego podkreślił, że faktem notoryjnym, a także znanym
Sądowi Apelacyjnemu z urzędu, jest to, że praca marynarza na statku morskim od-
bywa się w ramach podporządkowania co do zasady zdecydowanie przewyższają-
cego podporządkowanie pracowników zatrudnionych na lądzie. Obowiązuje tam ści-
sła hierarchia, cechą charakterystyczną jest brak swobody tak co do zakresu czyn-
ności, sposobu ich wykonywania, jak i czasu ich wykonywania. Członkowie załogi
statku morskiego pozostają w zasadzie nieprzerwanie w dyspozycji kapitana statku.
W konsekwencji zatrudnienie marynarza na statku morskim nie może być wykony-
wane w innych warunkach niż wynikające z przepisu art. 22 § 1 k.p. Ponadto część
3
spornego okresu przypada po dniu 1 maja 2004 r., tj. po przystąpieniu Polski do Unii
Europejskiej. Stosownie zaś do art. 14b ust. 1 rozporządzenia Rady Europy Nr
1408/71 z dnia 14 czerwca 1971 r. w sprawie stosowania systemów zabezpieczenia
społecznego do pracowników najemnych, osób prowadzących działalność na własny
rachunek i do członków ich rodzin przemieszczających się we Wspólnocie (Dz.U.
UE. L. 1971 nr 149, poz. 2) osoba zatrudniona przez przedsiębiorstwo, z którym jest
zwykle związana na terytorium Państwa Członkowskiego, która została skierowana
przez to przedsiębiorstwo na pokład statku pływającego pod banderą innego Pań-
stwa Członkowskiego w celu wykonywania tam pracy na rzecz tego przedsiębior-
stwa, podlega ustawodawstwu pierwszego Państwa Członkowskiego.
W skardze kasacyjnej od powyższego wyroku organ rentowy w pierwszej pod-
stawie kasacyjnej zarzucił naruszenie art. 32 ustawy o emeryturach i rentach z FUS -
przez jego błędną wykładnię i niewłaściwe zastosowanie polegające na przyjęciu, że
okres wykonywania pracy na kontrakcie zagranicznym podlega zaliczeniu do okresu
pracy w szczególnych warunkach, § 3 i 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7
lutego 1983 r. w sprawie wieku emerytalnego pracowników zatrudnionych w szcze-
gólnych warunkach lub w szczególnym charakterze - poprzez uznanie, że ubezpie-
czony legitymuje się okresem pracy w szczególnych warunkach w wymiarze 15 lat,
błędnie zaliczając do tego okresu okres wykonywania pracy u obcego armatora, za
który ubezpieczony opłacał dobrowolną składkę, § 2 ust. 1 rozporządzenia rozporzą-
dzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 31 marca 1995 r. w sprawie trybu
dokonywania wpłat na Fundusz Pracy, opłacania składek na ubezpieczenie społecz-
ne oraz szczegółowych zasad nabywania uprawnień i trybu wypłat zasiłków z ubez-
pieczenia społecznego obywatelom polskim zatrudnionym za granicą u pracodaw-
ców zagranicznych (Dz.U. Nr 38, poz. 192) - poprzez uznanie, że dobrowolne opła-
cenie składki na Fundusz Pracy w tym trybie pozwala uznać ubezpieczonego za pra-
cownika i w konsekwencji umożliwia zaliczenie spornych okresów jak okresów pracy
w szczególnych warunkach.
Skarżący zarzucił także naruszenie prawa procesowego - art. 381 k.p.c. - po-
przez jego błędną wykładnię i zastosowanie, mające wpływ na wynik sprawy. Z tych
względów organ rentowy wniósł o uchylenie wyroku Sądu Apelacyjnego oraz po-
przedzającego go wyroku Sądu Okręgowego i orzeczenie co do istoty sprawy po-
przez oddalenie odwołania ubezpieczonego od zaskarżonej decyzji, a także o zasą-
4
dzenie od ubezpieczonego na rzecz pozwanego kosztów postępowania kasacyjnego
według norm przepisanych.
W uzasadnieniu skargi - w odniesieniu do zarzutu naruszenia art. 381 k.p.c. -
podniesiono, że pozwany przez cały okres postępowania negował możliwość zali-
czenia pracy ubezpieczonego u zagranicznych armatorów do pracy w szczególnych
warunkach. Nie jest to więc nowa okoliczność w rozumieniu przywołanego przepisu.
Być może pozwany nie podkreślił, że negacja ta jest wynikiem kwestionowania pra-
cowniczego charakteru zatrudnienia na kontrakcie zagranicznym, jednakże Sądy obu
instancji nie dociekały w żaden sposób wyjaśnienia tej kwestii. Przepis art. 381 k.p.c.
ma charakter fakultatywny. Tymczasem pozwany nie jest podmiotem prywatnym i
wszelkie działania podejmuje w dbałości o interes publiczny i prawidłowe wydatko-
wanie środków Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Zdaniem pozwanego, zalicze-
nie okresu pracy wykonywanej za granicą, za który została opłacona składka na
ubezpieczenie dobrowolne w Polsce, uzasadnia potraktowanie tego okresu jako
okresu składkowego na podstawie art. 6 ust. 2 pkt 1 lit. d ustawy o emeryturach i
rentach FUS. Jednakże zaliczenie okresu składkowego i zaliczenie okresu pracy w
warunkach szczególnych to dwie odrębne kwestie. W przedmiotowej sprawie - ina-
czej niż w przypadku pracownika - wnioskodawca sam zgłosił się do ubezpieczenia i
opłacał za siebie składki. W świetle § 2 ust. 1 rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki
Socjalnej z dnia 31 marca 1995 r. w sprawie trybu dokonywania wpłat na Fundusz
Pracy, opłacania składek na ubezpieczenie społeczne oraz szczegółowych zasad
nabywania uprawnień i trybu wypłat zasiłków z ubezpieczenia społecznego obywa-
telom polskim zatrudnionym za granicą u pracodawców zagranicznych do takiego
dobrowolnego ubezpieczenia zgłosić się mogą nie tylko pracownicy. Istotne zatem
znaczenie ma charakter wykonywanego za granicą zatrudnienia. Pozwany prowadzi
osobną ewidencję osób zgłaszających się do takiego ubezpieczenia, bowiem wyróż-
nia je dobrowolny charakter ubezpieczenia, obcy stosunkowi pracy. W ocenie po-
zwanego osoby takie mają status dużo bliższy do osób prowadzących działalność
gospodarczą. Ponadto Sąd drugiej instancji nie rozróżnia sytuacji, w której ubezpie-
czony nawiązuje bezpośrednio stosunek pracy z podmiotem zagranicznym, od sytu-
acji, kiedy pracownik jest oddelegowany do pracy za granicą przez polskiego praco-
dawcę lub pracodawcę pośrednika i uzyskuje poświadczenie ubezpieczenia w Pol-
sce (formularz E 101), zwalniające od obowiązku ubezpieczenia w kraju przeznacze-
nia. W niniejszej sprawie zaistniała ta pierwsza wskazana sytuacja. W konkluzji skar-
5
żący stwierdził, że fakt uznania okresu pracy u zagranicznego armatora za okres
składkowy i dobrowolne opłacanie składek na ubezpieczenie nie potwierdzają pra-
cowniczego charakteru zatrudnienia.
Sąd Najwyższy zważył, co następuje:
Skarga nie zawiera usprawiedliwionych podstaw. W pierwszej kolejności oce-
nie podlega zarzut naruszenia przez Sąd drugiej instancji przepisu art. 381 k.p.c.
Zgodnie z nim sąd drugiej instancji może pominąć nowe fakty i dowody, jeżeli strona
mogła je powołać w postępowaniu przed sądem pierwszej instancji, chyba że potrze-
ba powołania się na nie wynikła później. W oparciu o ten przepis Sąd Apelacyjny po-
minął okoliczność zgłoszoną przez organ rentowy dopiero w postępowaniu apelacyj-
nym, że zatrudnienie ubezpieczonego u zagranicznego armatora nie nosiło cech za-
trudnienia w ramach stosunku pracy, którego konstytutywne cechy wymienia art. 22
§ 1 k.p. Trafnie przyjął Sąd Apelacyjny, po pierwsze, że nie była to okoliczność
sporna w postępowaniu pierwszoinstancyjnym oraz, po drugie, że okoliczność ta
miała istotne znaczenia dla właściwego zastosowania prawa materialnego, a zatem
potrzeba jej powołania istniała już w postępowaniu przed Sądem pierwszej instancji.
Skarżący, pomijając zupełnie reguły rządzące procesem cywilnym, zarzuca, że Sądy
obu instancji nie wyjaśniły tej okoliczności. Co do postępowania przez Sądem pierw-
szej instancji, to - stosownie do art. 227 k.p.c. - przedmiotem dowodu są fakty mają-
ce dla rozstrzygnięcia sprawy istotne znaczenie. Nie wymagają dowodu fakty przy-
znane w toku postępowania przez stronę przeciwną, jeżeli przyznanie nie budzi wąt-
pliwości (art. 229 k.p.c.), a gdy strona nie wypowie się co do twierdzeń strony prze-
ciwnej o faktach, sąd - mając na uwadze wyniki całej rozprawy - może fakty te uznać
za przyznane (art. 230 k.p.c.). W realiach niniejszej sprawy istniały podstawy do
przyjęcia, że pracowniczy charakter zatrudnienia u zagranicznego armatora nie jest
sporny. Jeśli pozwany okoliczność tę kwestionował, to zobowiązany był do wyarty-
kułowania swoich zastrzeżeń (twierdzeń faktycznych). Jego zaniechanie w tej kwestii
odniosło skutek procesowy określony przepisem art. 230 k.p.c. W konsekwencji nie
można zarzucić Sądowi drugiej instancji, naruszenia art. 381 k.p.c. Skarżący, powo-
łując się na swój status i przypisane mu ustawowo zadania, nie dostrzega, że pod-
stawą kontradyktoryjnego procesu cywilnego jest zasada równouprawnienia jego
stron. Poszukiwanie zaś za stronę przez sąd z urzędu okoliczności przemawiających
6
za jej stanowiskiem w istocie stanowiłoby wyręczanie jej w obowiązkach proceso-
wych, przez co Sąd narażałby się na uzasadniony zarzut nierównego traktowania
stron procesu.
Nieuzasadnione są również zarzuty zawarte w pierwszej podstawie kasacyj-
nej, mimo że istotnie przepis art. 14b ust. 1 rozporządzenia Rady Europy Nr 1408/71
z dnia 14 czerwca 1971 r. w sprawie stosowania systemów zabezpieczenia społecz-
nego do pracowników najemnych, osób prowadzących działalność na własny rachu-
nek i do członków ich rodzin przemieszczających się we Wspólnocie nie ma zasto-
sowania do niniejszego stanu faktycznego, w którym ubezpieczony nie został skiero-
wany przez polskiego pracodawcę na pokład statku pływającego pod banderą innego
państwa członkowskiego Wspólnoty. Przede wszystkim nie sposób uznać, że Sąd
drugiej instancji dokonał niewłaściwej wykładni art. 32 ustawy o emeryturach i ren-
tach z FUS, bowiem nie przyjął on, że do okresu pracy w szczególnych warunkach
zaliczyć można także zatrudnienie wykonywane w innym reżimie niż stosunek pracy.
Natomiast niewłaściwe zastosowanie określonego przepisu dotyczy samego procesu
subsumcji ustalonego stanu faktycznego pod określoną normę prawną. Skoro zarzut
naruszenia przepisów postępowania okazał się nieuzasadniony, to Sąd Najwyższy,
stosownie do art. 39813
§ 2 k.p.c., jest związany podstawą faktyczną zaskarżonego
wyroku. Jeśli Sąd drugiej instancji ustalił, że ubezpieczony wykonywał sporne za-
trudnienie na warunkach wynikających z przepisu art. 22 § 1 k.p., to prawidłowo za-
stosował zarówno art. 32 ustawy o emeryturach i rentach z FUS, jak i § 3 i 4 rozpo-
rządzenia Rady Ministrów z dnia 7 lutego 1983 r. w sprawie wieku emerytalnego pra-
cowników zatrudnionych w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze.
Przepis art. 32 ustawy o emeryturach i rentach z FUS dotyczy pracowników, ustawa
ta zaś nie zawiera własnej definicji pojęcia „pracownik” i wobec tego jego znaczenie
odczytywać należy zgodnie z treścią art. 22 k.p. - w tym także z uwzględnieniem jego
§ 11
i § 12
, z których wynika, że decydujące znaczenie dla uznania istnienia stosunku
pracy ma wykonywanie za wynagrodzeniem pracy określonego rodzaju na rzecz pra-
codawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez pra-
codawcę - bez względu na nazwę umowy oraz że nie jest dopuszczalne zastąpienie
umowy o pracę umową cywilnoprawną przy zachowaniu powyższych warunków wy-
konywania pracy. Wzajemna relacja między obowiązkiem zgłoszenia pracownika do
ubezpieczenia i opłacania składek ciążącym na pracodawcy (ubezpieczeniem obo-
wiązkowym) a pracowniczym statusem ubezpieczonego występuje jedynie w prawie
7
ubezpieczeń społecznych. Zależność ta nie może być przenoszona na przepisy Ko-
deksu pracy. Z punktu widzenia przepisów Kodeksu pracy, które mają decydujące
znaczenie przy kwalifikowaniu pracy jako wykonywanej w szczególnych warunkach,
dobrowolny charakter ubezpieczenia nie ma znaczenia. Podkreślić także należy, że
wbrew twierdzeniom skargi powołane w niej rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki
Socjalnej z dnia 31 marca 1995 r. w sprawie trybu dokonywania wpłat na Fundusz
Pracy, opłacania składek na ubezpieczenie społeczne oraz szczegółowych zasad
nabywania uprawnień i trybu wypłat zasiłków z ubezpieczenia społecznego obywa-
telom polskim zatrudnionym za granicą u pracodawców zagranicznych, wydane na
podstawie art. 49 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciw-
działaniu bezrobociu (jednolity tekst: Dz.U. z 2003 r. Nr 58, poz. 514 ze zm.) dotyczy
pracowników. Zarówno bowiem w swoim tytule jak i w treści posługuje się pojęciem
„pracodawcy” (zagranicznego), a więc pojęciem wynikającym z art. 3 k.p. (podobnie
uprzednio obowiązujące rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 17
grudnia 1991 r. w sprawie trybu dokonywania wpłat na Fundusz Pracy z tytułu za-
trudnienia za granicą u pracodawców zagranicznych oraz trybu uiszczania składek
na ubezpieczenie społeczne, Dz.U. Nr 122, poz. 542, wydane na podstawie art. 49
ustawy z dnia 16 października 1991 r. o zatrudnieniu i bezrobociu, Dz.U. Nr 106, poz.
457 ze zm. oraz art. 42 tej ustawy). Dopiero wejście w życie z dniem 1 stycznia 1999
r. ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (jed-
nolity tekst: Dz.U z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 ze zm.) sytuację tę zmieniło, bowiem jej
art. 7 pkt 3 nie posługuje się już pojęciem „pracodawcy”, lecz „podmiotu zagranicz-
nego”, co wskazuje z jednej strony na także inne możliwe sposoby zatrudnienia, np.
w oparciu o kontrakty cywilne, zaś z drugiej strony na to, że właśnie pracownicy za-
trudnieni u zagranicznych pracodawców mają prawo do dobrowolnego objęcia ubez-
pieczeniami emerytalnym i rentowymi. Tym samym nie sposób zaakceptować stano-
wiska skarżącego, że dobrowolny charakter ubezpieczenia wyklucza pracownicze
zatrudnienie oraz że ubezpieczony, który nawiązuje bezpośrednio stosunek pracy z
zagranicznym pracodawcą (zagranicznym podmiotem) ma status zbliżony do ubez-
pieczonego prowadzącego działalność gospodarczą.
Mając na uwadze powyższe, Sąd Najwyższy na mocy art. 39814
k.p.c. orzekł
jak w sentencji.
========================================