Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt KIO/ UZP 88/ 07

WYROK
z dnia 22 stycznia 2008r.

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Marek Koleśnikow

Członkowie: Izabela Kuciak

Emil Kuriata
Protokolant: Kinga Midzio
po rozpoznaniu na posiedzeniu / rozprawie* w dniu / w dniach*..... .22.01.2008r. w Warszawie
odwołania wniesionego przez FEROCO S.A., ul. Marcelińska 92/94, 60-324 Poznań od
rozstrzygnięcia przez zamawiającego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. – Oddział Regionalny
– Warszawa. ul. Targowa 74, 03-734 Warszawa protestów:
protestu / protestów* z dnia .05.12.2007r.

przy udziale ………………………………………….. zgłaszającego przystąpienie do
postępowania odwoławczego.................................................................... po stronie
odwołującego się oraz
…………………………………………………………………………………… - po stronie
zamawiającego*.

orzeka:
1. Oddala odwołanie.

2. Kosztami postępowania obciąża FEROCO S.A., ul. Marcelińska 92/94, 60-324 Poznań
i nakazuje:

1) zaliczyć na rzecz Urzędu Zamówień Publicznych koszty w wysokości 2. 032 zł
00 gr (słownie: dwa tysiące trzydzieści dwa złote, zero groszy)
z kwoty wpisu uiszczonego przez FEROCO S.A., ul. Marcelińska 92/94, 60-
324 Poznań;

2) dokonać wpłaty kwoty xxx zł xxx gr (słownie: xxx) przez xxx na rzecz xxx ,
stanowiącej uzasadnione koszty strony poniesione z tytułu xxx;
3) dokonać wpłaty kwoty xxx zł xxx gr (słownie: xxx) przez xxx na rzecz Urzędu
Zamówień Publicznych na rachunek dochodów własnych UZP;

4) dokonać zwrotu kwoty 37. 968 zł 00 gr (słownie: trzydzieści siedem tysiecy
dziewięćset sześćdziesiąt osiem złotych, zero groszy)
z rachunku dochodów własnych Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
FEROCO S.A., ul. Marcelińska 92/94, 60-324 Poznań.

U z a s a d n i e n i e

Zamawiający – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Oddział Regionalny w Warszawie, ul.
Targowa 74 wszczął postępowanie 4.9.2007 r. wystosowując ogłoszenie do UOP WE
– 2007/S 171-210895 na: Przetarg nieograniczony nr 10: Linia nr 14 Łódź Kaliska –
Tuptice – przebudowa posterunku odgałęźnego Gajewniki, likwidacja posterunku
odgałęźnego Borszewice ze zmianą układu torowego i przebudową mostu w km
31,350.
Zamawiający ustanowił pierwotny termin składania ofert na 16.10.2007 r., godz. 10:00.
Po wielu turach pytań do specyfikacji istotnych warunków zamówienia i odpowiedzi oraz
po modyfikacjach specyfikacji Zamawiający przesunął termin składania ofert na
31.10.2007 r., godz. 10:00.
Zamawiający poinformował o wyborze najkorzystniejszej oferty 29.11.2007 r.
Wykonawca PNI wniósł protest na wybór najkorzystniejszej oferty i odrzucenie swojej
oferty 5.12.2007 r.
Wykonawca FEROCO wniósł protest na wybór najkorzystniejszej oferty i odrzucenie
swojej oferty 6.12.2007 r.
Zamawiający wystosował wezwania do przystąpienia do postępowania toczącego się w
wyniku wniesienia protestów 7.12.2007 r.
Wykonawca FEROCO złożył oświadczenie o przystąpieniu do postępowania toczącego
się w wyniku wniesienia protestu 10.12.2007 r.
Wykonawca APPIA złożył oświadczenie o przystąpieniu do postępowania toczącego się
w wyniku wniesienia protestu 10.12.2007 r.
Zamawiający oddalił protest 17.12.2007 r.
Wykonawca FEROCO złożył odwołanie 21.12.2007 r.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu, że czynności Zamawiającego naruszały:
1) art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp przez odrzucenie oferty zgodnej z treścią specyfikacji;
2) art. 7 ust. 1 Pzp przez prowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego w sposób, który łamie zasadę równego traktowania wykonawców.

Odwołujący wnosi o:
1) unieważnienie czynności wyboru oferty APPIA;
2) odrzucenie oferty APPIA;
3) powtórzenie czynności oceny ofert;
4) wyboru oferty FEROCO jako najkorzystniejszej.

Krajowa Izba Odwoławcza dopuściła i przeprowadziła dowody: z dokumentacji akt
sprawy, ogłoszenia o zamówieniu, protokołu postępowania, wniosków o dopuszczenie do
udziału w postępowaniu oraz pisma odczytanego i wniesionego do protokołu przez
Przystępującego do odwołania.
Ponadto Krajowa Izba Odwoławcza rozważyła stanowiska pełnomocników stron i
Przystępującego do odwołania.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła co następuje:

Wykonawcy wielokrotnie zwracali się do Zamawiającego o wyjaśnienie treści specyfikacji
istotnych warunków zamówienia. W wyniku tych działań Wykonawców Zamawiający udzielił
wyjaśnień na każde z zagadnień oraz wyjaśnienia te przekazał Wykonawcom i zamieścił na
stronie internetowej. W trakcie udzielania wyjaśnień Zamawiający kilkakrotnie zmodyfikował
specyfikację oraz przedłużył termin składania ofert. Mimo tych wyjaśnień dwóch z
Wykonawców (w tym Odwołujący) mieli w dalszym ciągu wątpliwości, co do sposobu
sporządzenia ofert. Jednak nie złożyli dalszych wniosków o wyjaśnienie treści specyfikacji, a
w przypadku uznania, że odpowiedzi Zamawiającego są niezadowalające – nie złożyli
protestów.
Zgodnie z art. 38 ust. 1 Pzp Wykonawca ma prawo zwrócić się w każdym terminie do
Zamawiającego o wyjaśnienie treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Jednak
Zamawiający jest obowiązany udzielić takich wyjaśnień, jeżeli prośba o wyjaśnienie treści
specyfikacji wpłynęła do zamawiającego na nie mniej niż 6 dni przed terminem składania
ofert. Tym niemniej Zamawiający może udzielić wyjaśnień na pytania, które wpłynęły do
niego w terminie krótszym niż 6 dni przed terminem składania ofert. Szczególnie tak się
dzieje, gdy Wykonawca nawet bardzo późno w swoich pytaniach poruszy sprawy istotne dla
postępowania.
Ponadto Wykonawca ma prawo do skorzystania ze środków ochrony prawnej, jeżeli
uzna, że Zamawiający nie spełnia właściwie swojego obowiązku udzielenia we właściwym
terminie zadowalających wyjaśnień dotyczących wszystkich zagadnień specyfikacji.
Wykonawcy w badanym postępowaniu zaniechali wystosowywania dalszych próśb o
wyjaśnienie specyfikacji lub złożenia protestów na niewłaściwe udzielenie wyjaśnień
specyfikacji. Wykonawcy podjęli ryzyko i złożyli oferty, nie mając pewności co do
zastosowanej przez siebie metody sporządzenia oferty. W związku z tym Wykonawcy nie
mogą wnosić środków ochrony prawnej i muszą się podporządkować decyzji Zamawiającego
o odrzuceniu ich ofert.

Wykonawca nie dowiódł, że Zamawiający dokonując czynności badania ofert nie
stosował się do przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych,
aktów wykonawczych do tej ustawy lub postanowień specyfikacji istotnych warunków
zamówienia.
Zastosowanie w rozpatrywanym przypadku innego kosztorysu niż kosztorys szczegółowy
zmuszało Zamawiającego do odrzucenia oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp, gdyż
Wykonawca zastosował inny niż wymagany kosztorys, który także nie spełniał
podstawowego cel, dla którego zamawiający wprowadził zastosowania kosztorysu
szczegółowego. Zamawiający nie uzyskiwał danych koniecznych do naliczania nakładów
robocizny, materiałów i sprzętu oraz ich ceny i wielkości naliczenia narzutów.

Odwołujący nie wykazał, że Zamawiający stosował w odniesieniu do różnych
Wykonawców różne metody badania ofert. To Zamawiający i Przestępujący do
postępowania odwoławczego wykazali, że Zamawiający stosował się do postanowień
specyfikacji oraz do przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień
publicznych i rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 18 maja 2004 r. w sprawie
określenia metod i podstaw sporządzania kosztorysu inwestorskiego, obliczania
planowanych kosztów prac projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych
określonych w programie funkcjonalno-użytkowym (Dz. U. Nr 130, poz. 1389) oraz
rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 2 września 2004 r. w sprawie szczegółowego
zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót
budowlanych oraz programu funkcjonalno-użytkowego (Dz. U. Nr 202, poz. 2072 oraz z
2005 r. Nr 75, poz. 664).
W związku z tym, że Zamawiający stosował się do reguł wcześniej ustalonych w
specyfikacji oraz wyjaśnieniach i modyfikacjach specyfikacji oraz przekazanych we
właściwym terminie do wiadomości Wykonawcom, nie można stwierdzić, że Zamawiający
naruszył zasadę zachowania uczciwej konkurencji i równego traktowania Wykonawców.
Należy stwierdzić, że żądanie Odwołującego, aby Wykonawca inaczej potraktował
uchybienia znajdujące się w ofercie Odwołującego byłoby nieuzasadnione i powodowałoby
naruszenie zasady równego traktowania Wykonawców określonej w art. 7 ust. 1 Pzp.

W związku z brakiem wykazania, że Zamawiający dokonał niewłaściwie czynności badania i
oceny ofert, odwołanie podlega oddaleniu.

Stosownie do art. 194 i 195 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2006 r. Nr 164, poz. 1163, z późn. zm.) na niniejszy wyrok/postanowienie* - w
terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Urzędu Zamówień Publicznych do Sądu Okręgowego w
..........................................................................

Przewodniczący:
………………………………

Członkowie:
………………………………

………………………………















_________

*
niepotrzebne skreślić