Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt KIO/UZP 107/07

WYROK
z dnia 24 stycznia 2008 r.

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Marzena Teresa Ordysińska
Członkowie: Andrzej Niwicki
Anna Packo
Protokolant: Lidia Ziółkowska
po rozpoznaniu na posiedzeniu / rozprawie* w dniu / w dniach* 24.01.2008 r. w Warszawie
odwołania wniesionego przez Wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie
zamówienia: Stolarczyk Mirosław PUH, Metz Aerials GmbH &Co KG, ul. Ściegiennego
268a, 25-116 Kielce od rozstrzygnięcia przez zamawiającego Komenda Wojewódzka
Państwowej Straży Pożarnej Olsztyn, ul. Niepodległości 16, 10-045 Olsztyn protestu /
protestów* z dnia 18.12.2007 r.

przy udziale XXX zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego XXX po
stronie odwołującego się oraz Fire-Max Sp. z o.o., al. Jerozolimskie 244, 02-495
Warszawa - po stronie zamawiającego*.

orzeka:
1. uwzględnia odwołanie i nakazuje powtórną ocenę ofert

2. kosztami postępowania obciąża Komendę Wojewódzką Państwowej Straży Pożarnej
Olsztyn, ul. Niepodległości 16, 10-045 Olsztyn i nakazuje:

1) zaliczyć na rzecz Urzędu Zamówień Publicznych koszty w wysokości 4064 zł
00 gr (słownie: cztery tysiące sześćdziesiąt cztery złote)
z kwoty wpisu uiszczonego przez Wykonawców wspólnie ubiegający się o
udzielenie zamówienia: Stolarczyk Mirosław PUH, Metz Aerials GmbH
&Co KG, ul. Ściegiennego 268a, 25-116 Kielce

2) dokonać wpłaty kwoty 6504 zł 00 gr (słownie: sześć tysięcy pięćset cztery
złote) przez Komendę Wojewódzką Państwowej Straży Pożarnej Olsztyn,
ul. Niepodległości 16, 10-045 Olsztyn na rzecz Wykonawców wspólnie
ubiegający się o udzielenie zamówienia: Stolarczyk Mirosław PUH, Metz
Aerials GmbH &Co KG, ul. Ściegiennego 268a, 25-116 Kielce
stanowiącej uzasadnione koszty Strony poniesione z tytułu wynagrodzenia
pełnomocnika,

3) dokonać wpłaty kwoty XXX zł XX gr (słownie: XXX) przez XXX na rzecz
Urzędu Zamówień Publicznych na rachunek dochodów własnych UZP,

4) dokonać zwrotu kwoty 15936 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy dziewięćset
trzydzieści sześć złotych) z rachunku dochodów własnych Urzędu Zamówień
Publicznych na rzecz Wykonawców wspólnie ubiegający się o udzielenie
zamówienia: Stolarczyk Mirosław PUH, Metz Aerials GmbH &Co KG, ul.
Ściegiennego 268a, 25-116 Kielce

U z a s a d n i e n i e

W dniu 31.12.2007. Zamawiający, Komenda Wojewódzka Państwowej Straży
Pożarnej z siedzibą w Olsztynie, ogłosił postępowanie na wykonanie zadania publicznego
pn. ,,Dostawa samochodu ratownictwa wysokościowego: samochodu z drabiną
automatyczną o wysokości ratowniczej 30m (SCD-30)”.

W dniu 11.12.2007. Zamawiający zawiadomił uczestników postępowania o wyborze oferty
najkorzystniejszej, natomiast w dniu 18.12.2007. Odwołujący złożył protest (w tym dniu
faksem, 21.12.2007. doręczono Zamawiającemu oryginał protestu), który Zamawiający
rozstrzygnął w dniu 19.12.2007. poprzez jego oddalenie, w tym samym dniu informując o
swojej decyzji Wykonawcę. Odwołujący – Wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie
zamówienia w dniu 24.12.2007. (data wpływu - 28.12.2007.) wnieśli do Prezesa Urzędu
Zamówień Publicznych odwołanie od rozstrzygnięcia protestu, przekazując jednocześnie
Zamawiającemu kopię odwołania.

W proteście Odwołujący podniósł następujące zarzuty, podtrzymane również później
w odwołaniu:
- niezgodnie z prawem dokonano wyboru oferty najkorzystniejszej, albowiem nie odrzucono
oferty firmy Fire-Max Sp. z o.o. (Przystępującego), a odrzucono ofertę Odwołującego.
Zarzuty dotyczące braków w ofercie Przystępującego dotyczyły: nieokreślenia nazw
producentów i typów urządzeń i wyposażenia w pkt. 1.6, 1.22., 3.1, 2.2. , 6.1, 3.34.
załącznika nr 1 do formularza ofertowego, mimo takiego wymogu wyrażonego przez
Zamawiającego w SIWZ (vide: nagłówek drugiej kolumny tabeli ,,Wykaz parametrów
technicznych”).
Natomiast odnośnie formy pełnomocnictwa załączonego do oferty wskazano, że przepisy
Prawa zamówień publicznych nie wymagają formy szczególnej dla pełnomocnictwa
udzielonego w postępowaniu o zamówienie publiczne, a Zamawiający nie wymagał
dołączenia oryginału pełnomocnictwa w SIWZ.
Zamawiający oddalił protest, powołując się na fakt, że opisane w ofercie Przystępującego
parametry nie budzą wątpliwości, a zatem nie miał powodów, aby odrzucić ofertę. Oddalając
drugi zarzut, dotyczący formy pełnomocnictwa, powołał się na orzecznictwo Zespołów
Arbitrów i Sądów Okręgowych.
Do protestu i Odwołania przystąpił Wykonawca, którego ofertę uznano za
najkorzystniejszą, FIRE-MAX Sp. z o.o. , Al. Jerozolimskie 224, 02-495 Warszawa.

Krajowa Izba Odwoławcza, po zapoznaniu się z dokumentacją postępowania i
stanowiskami Stron ustaliła i zważyła co następuje:

Odwołanie zasługuje na uwzględnienie.
Do oferty Konsorcjum dołączono kopię pełnomocnictwa z dn. 10.12.2007.
upoważniającego Pana Mirosława Stolarczyka do działania w imieniu Metz Aerials GmbH &
CO, KG poświadczoną za zgodność z oryginałem przez Pana Mirosława Stolarczyka. Do
odwołania załączono oryginał tegoż pełnomocnictwa.

Odnosząc się do treści pełnomocnictwa z dn. 10.12.2007., po pierwsze należy
wskazać, iż z tekstu pełnomocnictwa załączonego do oferty złożonej przez Konsorcjum nie
wynikało, że wykonawcy mieli intencję złożenia wspólnej oferty. Mocodawca – spółka prawa
niemieckiego Metz Aerials GmbH & CO, KG z siedzibą w Karlsrue umocowała Pana
Mirosława Stolarczyka do działania w imieniu tejże spółki. Tymczasem z przepisu art. 23
ust. 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2007r., Nr
223, poz.1655) wynika, że wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia
powinni ustanowić pełnomocnika do reprezentowania ich w postępowaniu o udzielenie
zamówienia albo reprezentowania w postępowaniu i zawarcia umowy w sprawie zamówienia
publicznego, co nie wynika z treści pełnomocnictwa z dn. 10.12.2007. Jednak do oferty
dołączono, obok dokumentu pełnomocnictwa, również ,,Deklarację współpracy” z dn.
10.12.2007. (w aktach sprawy) z której wynika, że obaj Wykonawcy zamierzali wspólnie
ubiegać się o uzyskanie przedmiotowego zamówienia. Wyżej wymieniony dokument również
został załączony do oferty w formie kopii poświadczonej za zgodność z oryginałem przez
pełnomocnika.
Powyżej opisane dokumenty zostały złożone w sposób zgodny z SIWZ –
Zamawiający wymagał w rozdziale 9 ust. 4 od wykonawców wspólnie ubiegających się o
udzielenie zamówienia złożenia listu intencyjnego, zawierającego m.in. informację dotycząca
ustanowienia pełnomocnika. Równocześnie informuje, że dokumenty mogą być składane w
formie kopii poświadczonych za zgodność z oryginałem przez Wykonawcę.
Biorąc pod uwagę wyżej opisane postanowienia SIWZ, uznać należy, że Pan
Mirosław Stolarczyk był umocowany do złożenia oferty w chwili jej składania
(pełnomocnictwo zostało mu udzielone), a dokumenty potwierdzające udzielenie
pełnomocnictwa zostały złożone zgodnie z wymogami Zamawiającego.
Powyższe stanowisko należy również uznać za zasadne w świetle stwierdzeń zawartych w
wyroku Sądu Okręgowego w Katowicach sygn. akt XIX Ga 472/07: ,,Dokument
pełnomocnictwa nie ma znaczenia konstytutywnego (…) konstytutywne znaczenie ma samo
ustanowienie pełnomocnictwa”.

Pozostałe zarzuty odwołania, dotyczące niepodania przez Przystępującego w ofercie,
w załączonej do formularza ofertowego tabeli, typów i nazw producenta (pkt. 1,6, 1.22, 3.1,
3.34, 6.1 załącznika nr 1) również należy uznać za zasadne, ponieważ wymagania
Zamawiającego opisane w SIWZ nie zostały spełnione, i bezpodstawny jest argument
podnoszony przez Zamawiającego, że akurat w tych rubrykach podanie typów i producentów
nie miało dla niego istotnego znaczenia.
Co do danych podanych w innym miejscu oferty (rysunki str. 16 i 17 oferty Odwołującego),
niektórych informacji, które powinny być podane w tabeli, należałoby uznać ich podanie za
skuteczne, jednak nie podano wszystkich informacji wymaganych w drugiej rubryce tabeli.
Natomiast zarzut, a w zasadzie wątpliwość, dotycząca pkt. 2.2 załącznika nr 1
(podanie wartości natężenia oświetlenia) nie może być uznany za zasadny, ponieważ
bezsporne było, iż oferta Przystępującego, przez podanie wartości „5 lux” spełnia wymóg
Zamawiającego (który wymagał wartości min 5 lux).

Wskazać należy, iż przy powtórnej ocenie ofert Zamawiający powinien zastosować te
same zasady oceny ofert u obu wykonawców (art. 7 ust. 1 pzp)

Odnośnie zarzutu braku interesu prawnego Odwołującego, podniesionego przez
Zamawiającego na rozprawie, stwierdzono, że Odwołujący miał interes prawny w chwili
wnoszenia środków ochrony prawnej, ponieważ fakt, że Zamawiający przed otwarciem ofert
oświadczył, że posiada mniejszą ilość środków, niż cena oferty Odwołującego, nie przesądza
o ewentualnej możliwości zwiększenia ilości środków na realizację przedmiotowego
zamówienia.
Reasumując, orzeczono jak w sentencji.

O kosztach orzeczono stosownie do wyniku sprawy uwzględniając na podstawie par.
4 ust. 2 pkt 2 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 9 lipca 2007 r. w sprawie
wysokości oraz sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w
postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z dnia 18 lipca 2007 r.),
uzasadnione koszty Odwołującego - wynagrodzenie pełnomocnika Odwołującego, którego
wysokość została ustalona na podstawie przedłożonego do akt sprawy rachunku.

Stosownie do art. 194 i 195 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2006 r. Nr 164, poz. 1163, z późn. zm.) na niniejszy wyrok/postanowienie* - w
terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Urzędu Zamówień Publicznych do Sądu Okręgowego w Olsztynie.

Przewodniczący:
………………………………

Członkowie:
………………………………

………………………………





















_________

*
niepotrzebne skreślić