Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt KIO/UZP 66/08

WYROK*
z dnia 13 lutego 2008r.

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Agnieszka Trojanowska
Członkowie: Ryszard Tetzlaff
Renata Tubisz
Protokolant: Lidia Ziółkowska

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 12 lutego 2008r. w Warszawie odwołania wniesionego
przez Konsorcjum ZPHU „Polmet” Henryk Kinder Zakład Pracy Chronionej i PPHU „Dumat”
J.B. Dudek spółka jawna, Zakłady Metalowe „Siwek” Henryk Siwek z siedzibą w Stargardzie
Gdańskim, ul. B-pa Kraciskiego 7 od rozstrzygnięcia przez zamawiającego Jastrzębskiej
Spółki Węglowej Zakładu Logistyki Materiałowej w Jastrzębiu Zdroju, ul. Armii
Krajowej 1 protestu z dnia 2 stycznia 2008r.

przy udziale zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego Metal Holding
sp. z o.o. z siedzibą w Gliwicach, ul. Antonio Gaudiego 6 po stronie zamawiającego.

orzeka:
1 oddala odwołanie

2. kosztami postępowania obciąża Konsorcjum ZPHU „Polmet” Henryk Kinder Zakład
Pracy Chronionej i PPHU „Dumat” J.B. Dudek spółka jawna, Zakłady Metalowe
„Siwek” Henryk Siwek z siedzibą w Stargardzie Gdańskim, ul. B-pa Kraciskiego 7
i nakazuje:

1) zaliczyć na rzecz Urzędu Zamówień Publicznych koszty w wysokości 4.064 zł
00 gr (słownie: cztery tysiące sześćdziesiąt cztery złote zero groszy)z kwoty
wpisu uiszczonego przez Konsorcjum ZPHU „Polmet” Henryk Kinder
Zakład Pracy Chronionej i PPHU „Dumat” J.B. Dudek spółka jawna,
Zakłady Metalowe „Siwek” Henryk Siwek z siedzibą w Stargardzie
Gdańskim, ul. B-pa Kraciskiego 7

2) dokonać wpłaty kwoty 3 868 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące osiemset
sześćdziesiąt osiem złotych) przez Konsorcjum ZPHU „Polmet” Henryk
Kinder Zakład Pracy Chronionej i PPHU „Dumat” J.B. Dudek spółka
jawna, Zakłady Metalowe „Siwek” Henryk Siwek z siedzibą w Stargardzie
Gdańskim, ul. B-pa Kraciskiego 7 na rzecz Jastrzębskiej Spółki Węglowej
Zakładu Logistyki Materiałowej w Jastrzębiu Zdroju, ul. Armii Krajowej 1,
stanowiącej uzasadnione koszty strony poniesione z tytułu uzasadnionych
kosztów zastępstwa prawnego, zwrotu kosztów podróży służbowej,

3) dokonać wpłaty kwoty .......... zł ... gr (słownie:..................................................)
przez .................................... na rzecz Urzędu Zamówień Publicznych na
rachunek dochodów własnych UZP,

4) dokonać zwrotu kwoty 15 936 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy dziewięćset
trzydzieści sześć złotych zero groszy) z rachunku dochodów własnych Urzędu
Zamówień Publicznych na rzecz Konsorcjum ZPHU „Polmet” Henryk Kinder Zakład
Pracy Chronionej i PPHU „Dumat” J.B. Dudek spółka jawna, Zakłady Metalowe
„Siwek” Henryk Siwek z siedzibą w Stargardzie Gdańskim, ul. B-pa Kraciskiego 7

Uzasadnienie

Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego – sektorowego w trybie przetargu
nieograniczonego z aukcją elektroniczną na zakup dla kopalń Jastrzębskiej Spółki Węglowej
S.A. siatek okładzinowych zgrzewanych zaczepowych lekkich i ciężkich obejmujących
zadania 1 i 2 w łącznej ilości 1 907 000 sztuk z terminem realizacji 12 miesięcy od daty
zawarcia umowy wszczęła Jastrzębska Spółka Węglowa Zakład Logistyki Materiałowej w
Jastrzębiu Zdroju, ul. Armii Krajowej 1 ogłoszeniem w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu 9 listopada 2007r. za numerem 2007/S 216-262948.
W dniu 28 grudnia 2007r. Zamawiający zaprosił do udziału w aukcji elektronicznej
następujących wykonawców :
1. w ramach wykazu 1 :
a) Metal Holding sp. z o.o. z siedzibą w Gliwicach, ul. Antonio Gaudiego 6, który
oferując cenę 1 003 071,80zł. zajmował przed aukcją 1 miejsce w rankingu
ofert,
b) Konsorcjum ZPHU „Polmet” Henryk Kinder Zakład Pracy Chronionej i PPHU
„Dumat” J.B. Dudek spółka jawna, Zakłady Metalowe „Siwek” Henryk Siwek z
siedzibą (według Lidera) w Stargardzie Gdańskim, ul. B-pa Kraciskiego 7,
który oferując cenę 1 101 123,20zł. zajmował przed aukcją 2 miejsce w
rankingu ofert,
c) Carbomet” sp. z o.o. z siedzibą w Bogdance, ul. Górnicza 45, który oferując
cenę 1 144262,40zł. zajmował przed aukcją 3 miejsce w rankingu ofert,
d) Konsorcjum Centrala Zaopatrzenia Hutnictwa S.A. i Przedsiębiorstwo
Wielobranżowe „Dremex” sp. z o.o. z siedzibą (według Lidera) w Katowicach,
ul. J. Lompy 14, który oferując cenę 1 166 027,20zł. zajmował przed aukcją 4
miejsce w rankingu ofert
2. w ramach wykazu 2 :
a) Metal Holding sp. z o.o. z siedzibą w Gliwicach, ul. Antonio Gaudiego 6, który
oferując cenę 7 106 353,60zł. zajmował przed aukcją 1 miejsce w rankingu ofert,
b) Konsorcjum ZPHU „Polmet” Henryk Kinder Zakład Pracy Chronionej i PPHU „Dumat”
J.B. Dudek spółka jawna, Zakłady Metalowe „Siwek” Henryk Siwek z siedzibą
(według Lidera) w Stargardzie Gdańskim, ul. B-pa Kraciskiego 7, który oferując cenę
8 984 848,60zł. zajmował przed aukcją 2 miejsce w rankingu ofert,
c) „Carbomet” sp. z o.o. z siedzibą w Bogdance, ul. Górnicza 45, który oferując cenę 9
947 575,00zł. zajmował przed aukcją 3 miejsce w rankingu ofert,

d) Konsorcjum Centrala Zaopatrzenia Hutnictwa S.A. i Przedsiębiorstwo Wielobranżowe
„Dremex” sp. z o.o. z siedzibą (według Lidera) w Katowicach, ul. J. Lompy 14, który
oferując cenę 10 331 777,40zł. zajmował przed aukcją 4 miejsce w rankingu ofert,
e) PPU „Constal” Zakład Pracy Chronionej Andrzej Konieczka z siedzibą w Zblewowie,
ul. Kościerska 18, który zaoferował cenę 12 941 272,00zł. zajmował przed aukcją 5
miejsce w rankingu ofert.
O fakcie dopuszczenia do aukcji elektronicznej wykonawcy Metal Holding sp. z o.o. z
siedzibą w Gliwicach Zamawiający powiadomił wykonawców faksem z dnia 2 stycznia
2008r. Na czynność zaproszenia do aukcji elektronicznej w dniu 2 stycznia 2008r.
faksem, a w dniu 3 stycznia 2007r. pisemnie (pismo datowane na 28 grudnia 2007r.)
wniosło protest Konsorcjum ZPHU „Polmet” Henryk Kinder Zakład Pracy Chronionej i
PPHU „Dumat” J.B. Dudek spółka jawna, Zakłady Metalowe „Siwek” Henryk Siwek z
siedzibą (według Lidera) w Stargardzie Gdańskim, ul. B-pa Kraciskiego 7, zwane dalej
Odwołującym, zarzucając Zamawiającemu, że przez zaniechanie odrzucenia Metal
Holding sp. z o.o. z siedzibą w Gliwicach, ul. Antonio Gaudiego 6, zwanego dalej Metal
Holding i dopuszczenie go do udziału w aukcji elektronicznej naruszył przepisy art. 7, art.
89 ust.1 pkt 2, 3, 4, oraz art. 90 ust. 1 i 3 i art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r.
Prawo zamówień publicznych (t.j. DZ. U. Z 2007 nr 223 poz. 1655) zwanej dalej ustawą.
Do naruszenia powyższych przepisów doszło, zdaniem Odwołującego, poprzez :
- zaniechanie odrzucenia oferty Metal Holding mimo sprzeczności treści oferty Metal
Holding z treścią SIWZ. Zgodnie z pkt. II ppkt. 2.1.5. lit. e SIWZ Zamawiający
wymagał, aby moment zginający dla siatek okładzinowych zgrzewanych
zaczepowych ciężkich L-790, L-970, L-990, L-1190 był nie mniejszy niż 8 kNm, a
wytrzymałość zgrzelin na ścinanie powyżej 7,8 kN, natomiast z załączonego do oferty
Metal Holding raportu z badań siatek – str. 78-98 wynika, że dla siatki wykonanej z
pręta podłużnego o średnicy 6,6 i poprzecznego o średnicy 4,6 moment zginający
przy ugięciu µ = 100 mm wyniósł 7,23 kNm (strona 91 oferty), a podczas kolejnej
próby takich prętów 7,20 kN. Oznacza to, że Metal Holding nie spełnia wymagań
przedmiotowych postawionych przez Zamawiającego i z tego względu jego oferta
powinna ulec odrzuceniu.
- zaniechanie wyjaśnień, co do ceny oferty Metal Holding, a w konsekwencji
zaniechanie odrzucenia oferty Metal Holding mimo, że jego oferta jest ofertą z rażąco
niską ceną. Na podstawie danych pozyskanych z oferty Metal Holding Odwołujący
podnosi, że Metal Holding zaniżył wagi minimalne prętów, z których wykonane są
siatki, a w konsekwencji zaniżył cenę. Odwołujący dokonał w proteście
szczegółowych obliczeń i ustalił jego zdaniem prawidłowe wagi minimalne, a
następnie ceny za 1 kg wyrobu i porównał tę cenę z bieżącą ceną walcówki w

polskich hutach. Według tych obliczeń stwierdził, że różnica pomiędzy ceną zakupu
surowców, a ceną sprzedaży wynosi w zależności od siatki od 0,05zł./kg do
0,12zł./kg. Poza kosztami zakupu surowców, wykonawca miał ponieść koszty
transportu, płace, koszty energii itp., a przy tak ukształtowanych cenach nie mógł
osiągnąć zysku. Cena zaoferowana przez Metal Holding była o połowę niższa niż
wyszacowana przez Zamawiającego.
- zaniechanie odrzucenia oferty Metal Holding, mimo że jego oferta stanowi czyn
nieuczciwej konkurencji i narusza art. 15 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia
1993r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U. z 2003r. nr 153 poz. 1503 z
późn. zm.) to jest utrudnia innym przedsiębiorcom dostęp do rynku, w szczególności
poprzez sprzedaż towarów lub usług poniżej kosztów ich wytworzenia lub
świadczenia albo ich odsprzedaż poniżej kosztów zakupu w celu eliminacji innych
przedsiębiorców.
- zaproszenie Metal Holding do udziału w aukcji elektronicznej, pomimo tego, że jego
oferta powinna być odrzucona.
Odwołujący na poparcie swoich twierdzeń przywołał stanowisko Urzędu Ochrony
Konkurencji i Konsumentów z dnia 4 lutego 2003r. oraz orzecznictwo Zespołów Arbitrów.
Odwołujący wnosił o unieważnienie czynności zaproszenia Metal Holding do udziału w
aukcji elektronicznej, powtórzenie czynności badania i oceny ofert, odrzucenie oferty
Metal Holding i zaproszenie do udziału w aukcji elektronicznej wykonawców, którzy
złożyli oferty niepodlegające odrzuceniu.

Zamawiający zawiadomił wykonawców o wpłynięciu protestu w dniu 4 stycznia 2007r. i
wezwał ich do przystąpienia do postępowania protestacyjnego. W dniu 7 stycznia 2007r.
do postępowania protestacyjnego po stronie Zamawiającego przystąpił Metal Holding,
tego samego dnia przesyłając faksem kopię przystąpienia Odwołującemu i wnosząc o
oddalenie protestu w całości podnosząc jednocześnie, że treść jego oferty jest zgodna z
treścią SIWZ, gdyż Metal Holding jest dostawcą znacznych ilości takich samych siatek do
Zamawiającego na podstawie innych postępowań. Te dostawy są wyrywkowo
poddawane sprawdzeniu przez Zamawiającego i weryfikowane przez instytucję
badawczą i wyniki tych badań oraz załączona dokumentacja techniczno-ruchowa
potwierdza w pełni zgodność treści oferty z treścią SIWZ. Zarzut złożenia oferty z rażąco
niską ceną jest także nietrafny, gdyż oparty jedynie na subiektywnej wiedzy
Odwołującego. Na podstawie cen jakie Odwołujący oferuje, jego warunkach
produkcyjnych i możliwościach zaopatrzeniowych nie można porównywać oferty innego
wykonawcy. O ile cena oferty Metal Holding była ukształtowana na poziomie 51%
wartości szacunkowej zamówienia, to cena Odwołującego stanowiła tylko 64% tej

wartości i nie stanowi to dowodu na złożenie oferty z rażąco niską ceną, bo wykonawcy
nie znają metod obliczania wartości szacunkowej przez Zamawiającego. Gdyby
Zamawiający miał wątpliwości co do rzetelności obliczenia ceny oferty Metal Holding, to
mógł zastosować tryb ustawowy wyjaśnienia złożonej oferty.
8 stycznia 2008r. do postępowania protestacyjnego po stronie Odwołującego przystąpili
Carbomet sp. z o.o. z Puchaczowa i Konsorcjum Centrala Zaopatrzenia Hutnictwa S.A. i
P.W. Dremex sp. z o.o. z Jastrzębia Zdroju żądając uwzględnienia protestu oraz
wykazując swój interes prawny.
Zamawiający rozstrzygnął protest w dniu 9 stycznia 2008r. (wpływ do Odwołującego 11
stycznia 2008r. faksem, a 14 stycznia 2008r. pisemnie) i oddalił protest w całości.
Zamawiający podniósł, że cena oferowana przez Metal Holding w nieznacznym tylko
stopniu odbiega od wyliczenia nakładów i kosztów dostarczania przedmiotu zamówienia
przedstawionych w ofercie Odwołującego. Wedle Zamawiającego o rażąc niskiej cenie
można mówić jedynie, gdy cena jest niewiarygodna, nierealistyczna w porównaniu do
cen rynkowych podobnych zamówień, a cena Metal Holding taka nie jest. Ponadto
Zamawiający podniósł, że Odwołujący nie miał interesu prawnego we wniesieniu
protestu, gdyż okoliczność zaproszenia Metal Holding do udziału w aukcji elektronicznej
nie przekreśla możliwości wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej w wyniku
aukcji. Naruszenie interesu prawnego Odwołującego m charakter przyszły, ewentualny i
hipotetyczny i nie powinno korzystać z ochrony, a sam protest jest przynajmniej
przedwczesny.
W dniu 15 stycznia 2008r. za pośrednictwem operatora publicznego (pismo datowane na
14 stycznia 2007r.) Odwołujący wniósł odwołanie podtrzymując wszystkie zarzuty i
wnioski podniesione w proteście. Kopia odwołania została doręczona Zamawiającemu w
dniu 15 stycznia 2008r.
W dniu 30 stycznia 2008r. do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego
przystąpił Metal Holding wnosząc o oddalenie odwołania. Podzielił stanowisko
Zamawiającego, że Odwołujący nie miał interesu prawnego we wniesieniu tak protestu
jak i odwołania, gdyż nie doszło do wyboru oferty najkorzystniejszej. Podniósł ponadto,
że szczegółowe wyliczenia wag minimalnych i maksymalnych siatek zawarł na stronach
165 – 170 i wyliczenia te są w pełni prawidłowe i potwierdzone przez jednostkę naukowo-
badawczą – Politechnikę Śląską. Przywoływany przez Odwołującego raport badania
siatek ze stron 78-98 oferty Metal Holding dotyczy siatek okładzinowych zgrzewanych
zaczepowych typu BA lekka. Dla siatek okładzinowych zgrzewanych zaczepowych
lekkich Zamawiający zawarł w pkt. II ppkt. 2.1.5 lit. d wymóg aby moment zginający był
nie mniejszy niż 6 kNm, a wytrzymałość na zgrzein na ścinanie powyżej 7,8 I zgodnie z
tym wymogiem siatki Metal Holding spełniają warunek Zamawiającego. Wymogi dla

siatek okładzinowych zgrzewanych zaczepowych ciężkich potwierdza raport ze stron
140-161 i w pełni potwierdza on wymogi Zamawiającego. W zakresie zarzutu rażąco
niskiej ceny podtrzymał swoje uprzednie stanowisko i wskazał, że wyliczenia
Odwołującego są nie do przyjęcia ze względu na brak określenia błędu pomiaru. Pręt
ryflowany o tej samej średnicy nominalnej może mieć różną masę jednostkową ze
względu na wiele parametrów charakteryzujących pręt ryflowany, a pominięcie w
obliczeniach śrubowej linii ryfla powoduje, że wyniki Odwołującego odbiegają od
rzeczywistych.

Podczas rozprawy Odwołujący podniósł, że zgodnie z art. 91 a i b ustawy Zamawiający
ma obowiązek przed aukcją dokonać badania ofert i odrzucić oferty, które spełniają
przesłanki odrzucenia w kontekście art. 89. Aby można było przeprowadzić aukcję
elektroniczną muszą pozostać minimum 3 oferty nie podlegające odrzuceniu, dlatego
konieczne jest zbadanie ofert i odrzucenie tych, które nie spełniają wymogów. Przepisy
art. 91 a, b i c są przepisami szczególnymi w stosunku do art. 92 i w ramach aukcji
elektronicznej ustawodawca odsyła do przepisów o licytacji, a w tym postępowaniu
wyłączne jest stosowanie art. 92, zaś przy samej aukcji elektronicznej nie stosuje się art.
89. Gdyby dokonał postąpień w ramach aukcji poniżej ceny oferty Metal Holding, której
zarzuca że jest rażąco niska, to sam złożyłby ofertę z rażąco niską ceną. Ponadto
warunki aukcji postawione przez Zamawiającego były tak określone, że aby wziąć w niej
udział należało złożyć ofertę niższą cenowo od oferty znajdując się na 1 miejscu w
rankingu przed aukcją, a wedle interpretacji dokonanej przez SO w Warszawie w wyroku
z dn. 19.12.2007 r. V CA 2506/07 interes prawny w uzyskaniu zamówienia należy
rozumieć w ten sposób, że Wykonawca ma prawo oczekiwać, że sam proces udzielania
zamówień będzie odbywał się w sposób prawidłowy i z tego wynika, jego interes we
wnoszeniu środków ochrony prawnej. Kwestionowana siatka jest siatką ciężką i powinna
mieć moment zgięcia minimum 8, a przez oferenta Metal Holding została
zakwalifikowana do siatek lekkich i z raportu ze stron 91 i 92 wynika, że nie spełnia
wymogu, gdyż jej moment zgięcia wynosi w kolejnych próbach odpowiednio 7,23 oraz
7,20. Na tę okoliczność Odwołujący wnosił o dopuszczenie dowodu z opinii biegłego z
zakresu wytrzymałości materiałowej na okoliczność czy oferowana siatka o parametrach
minimalnych spełnia wymagania siwz jako siatka ciężka. Dla oceny przydatności siatki
dla Zamawiającego nie ma znaczenia technologia wykonania, sposób obliczania
przekroju jest znany. Należy odnieść go do ciężaru właściwego stali, włożyć pręt do
wody, a następnie podzielić objętość przez długość i otrzymamy przekrój. Oferowanie
siatki 6,6 nie spełnia wymogów Zamawiającego. Zamawiający w ogóle nie powinien był
dopuszczać takich cienkich prętów w siatkach, bo wpływa to na wymogi bezpieczeństwa.

W zakresie zarzutu dotyczącego rażąco niskiej ceny i zarzutu złożenia oferty jako czynu
nieuczciwej konkurencji Odwołujący podtrzymał w całości argumentację z protestu i
odwołania i powołał wyrok ZA z 17 stycznia 2007 r. sygn. UZP/ZO/0-22/07 wskazując, że
procedura opisana w art. 90, a dotycząca wezwania do wyjaśnień w przypadku
podejrzenia złożenia oferty z rażąco niską cena jest obligatoryjna i już sam ten zarzut
przemawia za uwzględnieniem odwołania. Ponadto wskazał, że częściowo Przystępujący
do Zamawiającego podniósł argumentację sprzeczną ze stanowiskiem Zamawiającego,
gdyż zarzucił mu, że źle oszacował przedmiot zamówienia. Odwołujący wnosił o
dopuszczenie dowodu z opinii biegłego rzeczoznawcy cen stali w celu wykazania, że
cena oferty Metal Holding przed aukcją w zadaniu 2 jest rażąco niska.
Zamawiający w toku rozprawy wskazał na następujące okoliczności :
1. środek ochrony prawnej przysługuje wtedy, gdy dotyczy konkretnego interesu,
wykonawcy i kiedy dokonuje czynności, które mogą grozić pozycji tego
wykonawcy, art. 92 nie przewiduje szczególnej procedury postępowania przez
Zamawiającego przy aukcji elektronicznej. Ogólną zasadą jest, że protest na
odrzucenie albo na zaniechanie odrzucenia może być wnoszony po wyborze
oferty najkorzystniejszej i taką samą zasadę należy stosować do aukcji
elektronicznej na etapie zaproszenia do aukcji nie jest dokonywany wybór oferty
najkorzystniejszej, Zachodzi, zatem wątpliwość czy w ogóle na etapie aukcji
elektronicznej Zamawiającego może naruszyć czyjś interes. Zdaniem
Zamawiającego mogłoby to nastąpić tylko w przypadku, gdy zostały złożone 3
oferty i jedną odrzucono i w toku aukcji elektronicznej może nastąpić zmiana
pozycji w rankingu ofert, a środek ochrony prawnej jest związany z sytuacją
indywidualnego wykonawcy. Zamawiający wskazał, że Odwołujący złożył także
protest i odwołanie na czynność wyboru oferty najkorzystniejszej. Zdaniem
Zamawiającego Odwołujący nielogicznie przyjmował że środki ochrony prawnej w
ramach aukcji można wnieść tylko w powiązaniu z zarzutem rażąco niskiej ceny,
co oznacza, że sam Odwołujący dopuszczał możliwość wnoszenia środków
ochrony prawnej jedynie w wąskim zakresie. Postępowanie z art. 90 nie jest
obligatoryjne, a prowadzone jest tylko wtedy, gdy Zamawiający w sposób
uzasadniony podejrzewa, że cena może okazać się rażąco niska. Zamawiający
podnosił dodatkowo, że za brakiem podstaw do wnoszenia środków ochrony
prawnej w ramach aukcji przemawia to, że w wyniku zmiany pozycji danego
wykonawcy, podczas aukcji i zajęcia przez niego 1 miejsca nie miałby on interesu
prawnego w zaskarżeniu czynności Zamawiającego polegającej na nie
odrzuceniu, którejś z ofert znajdujących się na dalszych miejscach.

2. w przedmiotowym postępowaniu cena Metal Holding jest niska, ale nie rażąco
niska. Zamawiający ustalając wartość szacunkową zamówienia dokonywał
oszacowania na podstawie uprzednio zawartych umów ramowych, umowy te
były zawierane wówczas, gdy ceny stali były wyższe niż obecne. Sam fakt, że
oferowana cena jest niższa od wartości szacunkowej zamówienia nie oznacza
jeszcze, że cena ta jest rażąco niska.
3. Zamawiający wskazywał, że jednym z wymogów specyfikacji było
przedłożenie certyfikatów zgodności. Certyfikat zgodności dla siatek lekkich,
do których należy wedle Przystępującego sporna siatka o prętach 6,6 i 4,6 w
ramach tego certyfikatu została zakwalifikowana do lekkich i potwierdzenie
spełniania warunków Zamawiającego stanowi będący podstawą wydania
certyfikatu raport NB-9/RG-4/2007. Natomiast dla siatek ciężkich
Przystępujący przedstawił certyfikat i raport z badania NB-8/RG-4/2007 na str.
140 do 160. To Polska norma nr 15050 klasyfikuje siatki, zaczepowe na lekkie
i ciężkie, ale klasyfikacja zależy także od tego czy są spiralnie walcowane czy
gładkie. Klasyfikacji na podstawie normy dokonują Instytuty Badawcze. Obie
firmy dostarczały już siatki na potrzeby Zamawiającego i siatki te spełniały
wymagania Zamawiającego, na dowód tego przedstawia sprawozdanie Nr 07-
136 i 07-112. Zamawiający oczekiwał w specyfikacji, że wykonawcy wskażą
wagi minimalne i maksymalne, ponieważ te informacje są potrzebne do
odbioru dostarczanych towarów. Na ich podstawie Zamawiający wstępnie
sprawdza, czy otrzymał właściwe ilości zamówionych towarów. Informacja ta
może służyć do postępowania reklamacyjnego. Dla wytrzymałości ma
znaczenie średnica pręta siatki, a także czy jest on ryflowany i ilość prętów.
Zamawiający podkreślał, że różnice w wagach minimalnych i maksymalnych
siatek oferowanych przez Przystępującego i Odwołującego są minimalne i
wynoszą ok. 0,06 na sztuce ( karta 133 oferty Odwołującego i 163 oferty
Przystępującego). Odesłanie przy aukcji elektronicznej do przepisów o
licytacji elektronicznej odnosi się do przepisów ściśle wymienionych i nie ma
odesłania do art. 81, który wyłącza stosowanie art. 92., art. 91 c dotyczy
składania postąpień w aukcji elektronicznej, a więc siłą rzeczy nie może być
na tym etapie odrzucenia. Jeżeli chodzi o certyfikat ze str. 105 odnosi się on
do nominalnej średnicy prętów, a więc także prętów z tolerancją wynikającą z
normy (plus, minus 0,4). Zamawiający nie wskazywał jakiej grubości prętów
oczekuje. Certyfikaty wydawane są na podstawie raportu i dokumentacji
technicznej. Po dokonaniu obliczeń z uwzględnieniem zakwestionowanych
wag, przy założeniu, że będą dostarczane siatki o prętach z wagami

minimalnymi 50 gr na kilogramie Metal Holding będzie miał do dyspozycji
ponad cenę surowca, co stanowi 1/3 ceny surowca.
Przystępujący popierał w całości stanowisko Zamawiającego i przedstawiał porównanie wag
siatek z ofert Odwołującego i Przystępującego wykazując, że różnica waha się w przedziale
3% do 5,2%. Wnosił o dopuszczenie dowodu z opinii – interpretacji wyników badań pracy
NB-8/RG-4/2007 na okoliczność wykazania, że obliczone przez Odwołującego wagi siatek
ciężkich są nieprawidłowe. Ewentualnie wnosił o dopuszczenie dowodu z zeznań świadka dr
inż. Piotra Głucha doprowadzonego na rozprawę przez Przystępującego na okoliczność
sposobu wyliczenia wagi siatek dokonanej przez Przystępującego w ofercie i Odwołującego
w postępowaniu odwoławczym oraz zgodności oferowanych siatek z siwz i Polską Normą.
Nie godził się z twierdzeniem Odwołującego, że jakikolwiek zarzut naruszenia art. 90
wystarcza do nałożenia na Zamawiającego obowiązek zbadania czy oferta nie zawiera
rażąco niskiej ceny. Sam fakt, że cena ofert jest niższa nawet znacznie od wartości
szacunkowej zamówienia nie jest wystarczający do uznania, że oferta ma rażąco niską cenę.
Przywołuje wyrok ZA z 23.07.2007 r. UZP/ZO/0-869/07, który zapadł w stanie faktycznym, w
którym różnica pomiędzy wartością szacunkową, a ceną oferty wynosiła in minus 52%.
Faktem powszechnie znanym jest wyraźny spadek cen stali, w tym stanie rzeczy nie było
przesłanek do uznania, że Metal Holding ma rażąco niską cenę.
Przystępujący przywołał pkt 2.2 normy 15050 i wskazywał, że rodzaj siatki zależy od
wymiarów poprzecznych przekrojów prętów podłużnych i poprzecznych. Dla siatek lekkich z
prętami spiralnie walcowanymi przekroje te pozostają w stosunku do 7/5 mm jest to
wskazanie maksymalne, a ciężkich do 8/6 mm. Norma dopuszcza wahania na poziomie 0,4
mm (plus, minus), stąd też siatka lekka ujęta w przedziale maksymalnym zakreślonym przez
normę będzie miała takie samo przekroje jak siatka ciężka w minimalnym. Siatka lekka
wskazana w ofercie, była to siatka 6,2 mm z tolerancją (plus 0,4) wykonana z walcówki 7,0
mm. natomiast siatka ciężka z prętów podłużnych 7,0 mm z tolerancją (minus 0,4)
wykonywana jest z walcówki o średnicy 7,5 mm. Fakty te potwierdzają certyfikaty. Tym
samym siatka lekka i ciężka mimo podobnych przekrojów prętów podłużnych i poprzecznych
nie są identyczne, różnią się technologią wykonania. Siatka ciężka jest bardziej utwardzona
przez co jej pręty mają większą wytrzymałość. Ten fakt potwierdzają też dokumenty
załączone przez Odwołującego do jego oferty. Założenia konstrukcyjne mogą być podobne,
ale metody produkcyjne inne. Odnośnie sposobu obliczenia objętości, a co za tym idzie wagi,
to powoływanie się na średnie pole przekroju jest błędne, bo nie uwzględnia błędów pomiaru.
Objętość pręta, także jest wyliczona wadliwie, gdyż pręt jest spiralnie walcowany co
powoduje, że do objętości prętów przyjętych przez Odwołującego, należałoby by jeszcze
uwzględnić element skoku śruby (ryfla). Podane przez Przystępującego wagi były wynikiem
ważenia prętów, bo od tego zależy opłacalność i wagi są na bieżąco monitorowane. Dopiero

na podstawie danych jakimi dysponuje Przystępujący w ramach określonych średnic można
określić wagi minimalne i maksymalne.


Izba dopuściła dowód z dokumentacji postępowania to jest specyfikację istotnych
warunków zamówienia wraz z załącznikami, protokół postępowania wraz z załącznikami
oraz ofertę Odwołującego i Metal Holding, normę PN-G-15050, oraz dowód z zeznań
świadka Piotra Głucha na okoliczność sporządzenia raportów Nb-8/RG-4/2007 i Nb-
9/RG-4/2007. Dowody te należy uznać za wiarygodne, niesprzeczne i mające istotne
znaczenie dla rozstrzygnięcia sprawy.
Izba oddaliła wniosek dowodowy o dopuszczenie dowodu ze sprawozdań 07-136 i 07-
112 przywoływany przez Zamawiającego na okoliczność wykazania faktu, że obaj
Wykonawcy dostarczali już siatki na potrzeby Zamawiającego oraz, że siatki te spełniały
wymagania Zamawiającego z uwagi na to, że dowód ten nie zmierza do wyjaśnienia
okoliczności istotnych dla postępowania. Ani Odwołujący, ani Przystępujący nie
zaprzeczali, że dostarczali siatki Zamawiającemu, ani też Odwołujący nie wskazywał, że
Przystępujący w okresie ostatnich trzech lat przed wszczęciem przedmiotowego
postępowania o zamówienie publiczne wyrządził szkodę Zamawiającemu dostarczając
wadliwe lub nie spełniające wymogów siatki. Brak dokumentacji postępowań na
podstawie, których w przeszłości następowała dostawa siatek także nie pozwala
wywnioskować choćby pośrednio tez, że oferowane przez Przystępującego w
przedmiotowym postępowaniu siatki spełniają wymogi Zamawiającego.
Izba oddaliła także dowód z interpretacji wyników badań pracy NB-8/RG-4/2007 uznając,
iż dowód ten jest dowodem z dokumentu prywatnego i jako taki stanowi jedynie dowód
tego, że osoba, która się pod nim podpisała, a nie będąca stroną postępowania, złożyła
określone oświadczenie w tym przypadku wiedzy, ponadto dowód ten pokrywa się z
oświadczeniem złożonym przez Przystępującego w przystąpieniu do odwołania oraz w
dużej mierze stanowi powtórzenie treści dowodu dopuszczonego tj. normy PN-G-15050,
tym samym jego dopuszczenie powodowałoby dopuszczenie dowodu powołanego dla
zwłoki.
Izba oddaliła także wnioski dowodowe Odwołującego o dopuszczenie dowodu z opinii
biegłego z zakresu wytrzymałości materiałowej na okoliczność czy oferowana siatka o
parametrach minimalnych spełnia wymagania siwz jako siatka ciężka, jako wykraczający
poza zarzut zgłoszony w proteście i podtrzymany w odwołaniu. W proteście i odwołaniu
Odwołujący twierdził, że siatka o przekrojach prętów 6,6, i 4,6 jest siatką ciężką i
Przystępujący nie spełnił wymogów Zamawiającego, gdyż na stronie 91 i 92 oferty
Przystępującego dla takiej siatki moment zgięcia wynosi 7,23 a w kolejnej próbie 7,20, a

nie jak wymagał Zamawiający 8kNm. Z tej okoliczności właśnie wywodził naruszenia art.
89 ust. 1 pkt. 2 ustawy poprzez zaniechanie odrzucenia oferty Przystępującego. Dowód
zaś zmierzałby do udowodnienia tezy, że Przystępujący źle zakwalifikował tę siatkę do
siatek lekkich, o powinien był zakwalifikować do siatek ciężkich. Zakreślona teza
dowodowa zatem wykracza poza zakres zarzutu, a z mocy art. 191 ust. 3 zd. 1 ustawy
Izba nie może orzekać, co do zarzutów, które nie były zawarte w proteście. Nie jest to
także zarzut, który na tym etapie postępowania – to jest przed wyborem oferty
najkorzystniejszej mógłby być brany pod uwagę przez Izbę z urzędu jako podstawa
unieważnienia postępowania z urzędu zgodnie z katalogiem przesłanek określonych w
art. 191 ust. 3 zd. 2 ustawy.
Izba oddaliła także wniosek o dopuszczenie dowodu z opinii biegłego rzeczoznawcy cen
stali w celu wykazania, że cena oferty Metal Holding przed aukcją w zadaniu 2 jest
rażąco niska, gdyż podobnie jak w przypadku wyżej wskazanego dowodu Odwołujący nie
twierdził, że cena jest rażąco niska, ale, że poprzez zaniżenie wag oferowanych siatek
cena jest rażąco niska, a zatem twierdził Odwołujący w tym zarzucie, gdyby przyjąć
prawidłowo wyliczone wagi przy cenach zaoferowanych przez Przystępującego cena
byłaby rażąco niska, natomiast teza dowodowa zmierza do wykazania, że niezależnie od
tego czy Przystępujący podał prawidłowe wagi swoich siatek czy też je zaniżył cena jest
rażąco niska. Zakreślona teza dowodowa zatem wykracza poza zakres zarzutu, a z mocy
art. 191 ust. 3 zd. 1 ustawy Izba nie może orzekać, co do zarzutów, które nie były
zawarte w proteście. Nie jest to także zarzut, który na tym etapie postępowania – to jest
przed wyborem oferty najkorzystniejszej mógłby być brany pod uwagę przez Izbę z
urzędu jako podstawa unieważnienia postępowania z urzędu zgodnie z katalogiem
przesłanek określonych w art. 191 ust. 3 zd. 2 ustawy.

Izba ustaliła i zważyła, co następuje :
1. zarzut naruszenia art. 89 ust. 1 pkt. 2 ustawy w związku z art. 91 b ust. 1
ustawy to jest dopuszczenia Metal Holding do udziału w aukcji elektronicznej
pomimo tego, że treść oferty Metal Holding nie odpowiada treści SIWZ.
Zarzut należy uznać za nietrafny. W pkt. II ppkt. 2.1 lit. d SIWZ Zamawiający
postawił wymóg, aby dla siatek okładzinowych zgrzewanych zaczepowych
lekkich moment zginający był nie mniejszy niż 6 kNm, a wytrzymałość na
zgrzein na ścinanie powyżej 7,8, natomiast w pkt. II ppkt. 2.1. lit. e SIWZ dla
siatek okładzinowych zgrzewanych zaczepowych ciężkich moment zginający
był nie mniejszy niż 8 kNm, a wytrzymałość na zgrzein na ścinanie powyżej
7,8. Metal Holding w celu udowodnienia spełniania wymogów przedmiotowych
przedstawił na stronach 78-98 swojej oferty raport z badań siatek

okładzinowych zgrzewanych typu BA lekka wystawiony przez Politechnikę
Śląską w styczniu 2007r. oraz na stronach 140 – 160 raport z badań siatek
okładzinowych zgrzewanych typu BA ciężka wystawiony przez Politechnikę
Śląską w styczniu 2007r. Z analizy tych raportów wynika, że wszystkie
oferowane siatki lekkie posiadają moment zginający nie mniejszy niż 6kNm,
natomiast siatki ciężkie – co najmniej 8kNm, czyli są zgodne z wymogami
Zamawiającego, niezależnie od rodzaju próby i średnicy poprzecznej i
podłużnej pręta. Izba dała wiarę wyjaśnieniom Zamawiającego, i
Przystępującego, że wskazane w obu raportach przekroje prętów
poprzecznych i podłużnych są dopuszczane do stosowania w obrocie.
Twierdzenie to koresponduje z zapisami PN-G – 15050pkt. 3.1.2 – tablica 1. Z
analizy normy należy wywieść, że przekrój pręta podłużnego dla siatek lekkich
zgrzewanych podłużnie walcowanych ma wynosić do 7mm, a dla siatek
ciężkich do 8mm w obu wypadkach z tolerancją ± 0,4 mm. Dla przekroju pręta
poprzecznego dla siatek lekkich ten przekrój ma wynosić 5 z tolerancją +0,5 i -
0,3 mm, a dla siatek ciężkich 6 z taką samą tolerancją. Norma zatem określa
przekroje maksymalne dla siatek lekkich i ciężkich natomiast nie określa
przekrojów minimalnych. Klasyfikowanie siatek do ciężkich lub lekkich
następuje na podstawie dokumentacji projektowej i techniczno-ruchowej w
toku produkcji. A więc to czy siatka będzie uznana za lekką czy też za ciężką
zależy od tego jakiemu cyklowi produkcyjnemu została poddana. Badanie
prętów siatek w celu zbadania ich zgodności z normom dotyczy sytuacji, w
której mamy do czynienia z wyprodukowaną konkretną siatką i użytymi do niej
prętami. Wówczas pobiera się próbki prętów nie mniej niż 5 i sprawdza się czy
na podstawie posiadanej przez producenta dokumentacji dana siatka ma być
badana jako siatka lekka czy ciężka i następnie przystępuje się do badań.
Wyniki tych badań będą decydować czy dany wyrób jest produkowany
zgodnie z normą czy też nie. Badania nie mogą zatem zmienić klasyfikacji
siatek określonej w dokumentacji, a jedynie mają potwierdzić czy obecna
partia produkcji spełnia te wymagania odpowiednio badając pręty siatek
lekkich i ciężkich i sprawdzając zgodność z normą. Do badań Przystępujący w
ramach siatek lekkich przedstawił dwie wersje siatek okładzinowych różniące
się rozstawem odrzwi :
a) pierwsza o pręcie podłużnym Ф 6,2 mm (±0,4) i poprzecznym Ф 4,6 mm (+0,5
– 0,3) czyli najmniejsza para przekrojów dla tej siatki to 5,8/4,3, a największa
6,6/5,1, co oznacza że zgodnie z normą siatka o parze przekrojów 6,6./4,6

mieści się w zakresie normy, a czy będzie siatką lekką będzie decydować jej
wytrzymałość czyli moment zgięcia
b) druga o pręcie podłużnym Ф 7 mm (±0,4) i poprzecznym Ф 5 mm (+0,5 – 0,3)
czyli najmniejsza para przekrojów dla tej siatki to 6,6/4,7, a największa
7,4/5,5, co oznacza że zgodnie z normą siatka o parze przekrojów 6,6./4,6
mieści się w zakresie normy, a czy będzie siatką lekką będzie decydować jej
wytrzymałość czyli moment zgięcia (str.81 oferty).
Do Przystępujący w ramach siatek ciężkich przedstawił dwie wersje siatek
okładzinowych różniące się rozstawem odrzwi :
c) pierwsza o pręcie podłużnym Ф 7 mm (±0,4) i poprzecznym Ф 5 mm (+0,5 –
0,3) czyli najmniejsza para przekrojów dla tej siatki to 6,6/4,7, a największa
7,4/5,5, co oznacza że zgodnie z normą siatka o parze przekrojów 6,6./4,7
mieści się w zakresie normy, a czy będzie siatką lekką będzie decydować jej
wytrzymałość czyli moment zgięcia,
d) druga o pręcie podłużnym Ф 8 mm (±0,4) i poprzecznym Ф 6 mm (+0,5 – 0,3)
czyli najmniejsza para przekrojów dla tej siatki to 7,6/5,7, a największa 8,4/6,5
(str.143 oferty).
Tym samym siatka o kwestionowanych przez Odwołującego przekrojach w
zależności od technologii produkcji będzie mogła być siatką ciężką o ile
powstanie w technologii utwardzania i po testach jej moment zgięcia nie
będzie niższy niż 6,25 kNm (wedle normy), albo 8 kNm(wedle
Zamawiającego), albo siatką lekką jeśli jej wytrzymałość będzie niższa niż
6,25 (wedle normy), ale wyższa niż 3 kNm (wedle normy) albo niższa niż 8
kNm (wedle Zamawiającego), ale wyższa niż 6 KNm (wedle Zamawiającego).
Tym samym Odwołujący nie udowodnił, że zarzut jest trafny. W toku rozprawy
Odwołujący sam wskazał rzeczywistą przyczynę kwestionowania treści oferty
Przystępującego, podał bowiem „Oferowanie siatki 6,6 nie spełnia wymogów
Zamawiającego. Zamawiający w ogóle nie powinien był dopuszczać takich
cienkich prętów w siatkach, bo wpływa to na wymogi bezpieczeństwa.”.
Zamawiający nie stawiał jednak w SIWZ innych wymogów, co do przekrojów
prętów siatek niż te, które przewiduje norma. Z treści cytowanej wypowiedzi
wynika więc, że w rzeczywistości Odwołujący nie zgadza się z treścią SIWZ,
na podstawie, której dopuszczalne jest oferowanie prętów o przekrojach
6,6/4,6 mm. W tej sytuacji tak uargumentowany zarzut należy uznać za
spóźniony.
Mając powyższe Izba nie stwierdza naruszenia art. 89 ust. 1 pkt. 2 ustawy w
związku z art. 91b ust. 1 ustawy.

2. zarzut naruszenia art. 89 ust. 1 pkt. 3 i 4 ustawy w związku z art. 90 ust. 1 i 2
ustawy to jest dopuszczenia Metal Holding do udziału w aukcji elektronicznej
pomimo tego, że cena zaoferowana przez Metal Holding jest rażąco niska,
gdyż zadeklarowane wagi minimalne są sprzeczne z wagami wskazanymi w
raporcie Nb-9/RG-4/2007, a więc zaniżone, co skutkuje zaniżeniem ceny.
Zarzut jest niezasadny i nieudowodniony. Odwołujący nie wykazał, że waga
minimalna wskazana przez Metal Holding jest zaniżona, a co za tym idzie
cena zaoferowana sposób oczywisty odbiega od cen rynkowych. Odwołujący
twierdził, że jest możliwe ścisłe wyliczenie przekroju pręta czy to
poprzecznego czy to podłużnego poprzez zastosowanie prawa Archimedesa
to jest włożenie pręta do wody, a następnie podzielenie objętość wypartej
wody przez długość pręta i tak otrzymany wynik będzie przekrojem. Jednakże
taka metoda ważenia prętów jest dość skomplikowana i czasochłonna, a
nadto też nie pozbawiona błędów pomiarowych choćby przy mierzeniu
objętości wody. Słusznie wskazuje Zamawiający, co potwierdzają też zeznania
świadka Piotra Głucha, że przekroje przyjmowane do badania wytrzymałości
są szacunkowe i też obarczone błędem (choć nie istotnym dla pomiaru
wytrzymałości) i nie mogą być brane pod uwagę przy obliczaniu wagi siatek.
Izba dała wiarę wyjaśnieniom Zamawiającego i Przystępującego do
postępowania, że wagi można ustalić jedynie na podstawie dokonania
rzeczywistego ważenia prętów i że informacje te były Zamawiającemu
potrzebne do przyszłej kontroli rzetelności dostaw w trakcie realizowania
umowy. Natomiast Izba podziela pogląd Zamawiającego i przystępującego do
postępowania, że przyjęcie uśrednionych obliczeń przekroju oraz
nieuwzględnienie uskoku (przesunięcia) ryfla dyskwalifikuje obliczenia
Odwołującego zmierzające do wykazania zaniżenia wagi prętów przy
obliczaniu ceny. Odwołujący w żaden sposób nie udowodnił, że możliwe jest
na podstawie danych zawartych w ofercie Przystępującego zweryfikowanie
wag prętów podanych przez Przystępującego na oświadczeniach o wagach
minimalnych i maksymalnych str. 163-170 oferty i przyjęcie, że wagi te zostały
zaniżone w stosunku do rzeczywistych wag oferowanych przez
Przystępującego. Wskazany dowód i zakreślona dla niego teza nie dotyczyły
tych zarzutów, które w proteście podniósł Odwołujący. Odwołujący wskazał
jedynie, że cena Metal Holdingu jest wedle jego obliczeń zaniżona z uwagi na
zaniżenie wag minimalnych oraz, że jest o połowę niższa niż wartość
szacunkowa zamówienia. Z tych twierdzeń nie sposób jednakże wywieść, że
jest to cena dumpingowa. śaden z wykonawców zaproszonych do aukcji

elektronicznej nie zaoferował ceny przekraczającej wartość szacunkową
zamówienia, a cena zaproponowana przez Odwołującego dla zadania 1 jest
jedynie o 9,7% wyższa od ceny Metal Holdingu, a dla zadania 2 jest jedynie o
1 878 495zł. wyższa od ceny Metal Holdingu, czyli o około 20,9% więcej. W
stosunku do najdroższej oferty niepodlegającej odrzuceniu oferta Metal
Holdingu w zadaniu 2 jest tańsza o 45,08%, natomiast oferta Odwołującego o
30,57%. Analizując ceny zaproponowane przez wszystkich wykonawców
różnice w granicach 2 mln dla zadania 2 charakteryzują odstępy pomiędzy
złożonymi ofertami. Podczas aukcji w zadaniu 1 Metal Holding obniżył swoją
cenę o 18 071,80zł., zaś Odwołujący o 201 123,20zł., a w zadaniu 2 obaj
wykonawcy nie wykonali postąpień. Odwołujący mimo obniżenia ceny na
jedno z zadań o 200 000zł. nie uznaje swojej ceny za dumpingową, a więc
uznaje ją za taką, która w ramach realizowanej transakcji przyniesie mu zysk,
a twierdzi, że cena Metal Holding jest tak niska, że nie zapewnia zysku.
Odwołujący wskazując na swój sposób obliczenia ceny w proteście wskazał,
że cena stali – surowca do produkcji siatek wynosi przeciętnie 1,48zł./kg, ale
nie wykazał, jakie są przeciętne koszty produkcji siatki i że cena łączna
podana przez Metal Holding nawet przy wagach przyjętych przez
Przystępującego, nie pozwala mu uzyskać zysku w prawidłowo prowadzonej
działalności gospodarczej. Zarzut naruszenia art. 15 ust. 1 pkt. 1 ustawy o
zwalczaniu nieuczciwej konkurencji także nie został udowodniony, skoro
Odwołujący nawet nie wykazał, że Metal Holding oferuje swoje produkty po
kosztach (bez zysku). Przepis art. 15 ust. 1 pkt. 1 wymaga wykazania, że
Metal Holding sprzedawał swoje towary poniżej kosztów ich wytworzenia lub
odsprzedaje nabyte produkty poniżej kosztów zakupu. Mając na uwadze
powyższe Izba nie stwierdza naruszenia art. 89 ust. 1 pkt. 3 i 4 ustawy w
związku z art. 90 ust. 1 i 2 ustawy.
Z tych względów odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie i Izba oddala je zgodnie z
sentencją wyroku.
Ustosunkowując się na marginesie do zarzutu postawionego przez Zamawiającego odnośnie
braku interesu prawnego Odwołującego we wnoszeniu środków ochrony prawnej przed
wyborem najkorzystniejszej oferty, Izba stoi na stanowisku, iż twierdzenia Zamawiającego są
nietrafne. Odwołujący składając protest, a w efekcie odwołanie na czynność zaproszenia do
udziału w aukcji elektronicznej wykonawcy, którego oferta powinna ulec odrzuceniu ma
interes prawny w uzyskaniu zamówienia przejawiający się w tym, że skuteczne wniesienie
środka ochrony powodowałoby zmianę na korzystniejszą jego sytuacji w ramach rankingu
ofert. Wyeliminowanie najkorzystniejszego konkurenta przed aukcją powoduje, że

Odwołujący bierze udział w aukcji z innej pozycji, może zatem w odmienny sposób chronić
swoją pozycji. Może dokonywać mniejszych postąpień lub licząc na to, że konkurenci nie
będą podejmować rywalizacji nie dokonywać postąpień i pozostać na pierwszym miejscu.
Tym samym uzyskuje kontrakt na korzystniejszych dla siebie warunkach. Składając środek
ochrony realizuje ponadto swoje prawo do kontroli prawidłowości postępowania
Zamawiającego.
Gdyby oferta Przystępującego została odrzucona Odwołujący w zadaniu 2 ze swoją ceną
byłby na pierwszym miejscu rankingu przed aukcją z ceną 8 984 848,60zł., na drugim
miejscu uplasowałaby się firma Carbomet z ceną 9 947 575,00zł. Czyli przy zakładanych
postąpieniach minimalnych 30 000zł. brutto Carbomet od Odwołującego dzieliłoby aż 33
postąpienia minimalne, zaś gdyby Odwołujący musiał konkurować w ramach aukcji z
Przystępującym musiałby wykonać, aż 63 postąpienia minimalne, aby zejść poniżej ceny
Przystępującego. Tym samym skuteczne wyeliminowanie wykonawcy mającego pierwsze
miejsce w rankingu przed aukcją zmierza bezpośrednio w tym postępowaniu do uzyskania
zamówienia publicznego. Izba nie podziela poglądu Zamawiającego, że protest na czynność
odrzucenia lub na zaniechanie odrzucenia oferty nie może być skutecznie wnoszony przed
aukcją elektroniczną. W rzeczywistości bowiem jest to protest nie na odrzucenie z art. 89
ust.1 ustawy ale na zaproszenie bądź zaniechanie zaproszenia i z tego względu wywody
czynione przez Zamawiającego w zakresie stosowania art. 92 ustawy nie są trafne. Gdyby
przyjąć słuszność rozumowania Zamawiającego, że na etapie aukcji nie jest możliwe
wnoszenie środków ochrony prawnej, bo niedokonano wyboru oferty najkorzystniejszej, to
również wykonawcy omyłkowo przez Zamawiającego pominiętego przy zaproszeniu, albo
niesłusznie odrzuconemu na etapie badania ofert nie służyłby protest. Zdaniem
Zamawiającego taki protest nie służyłby także wykonawcy będącemu w rankingu na
pierwszym miejscu w sytuacji, gdy nie ma podstaw do przeprowadzenia aukcji, bo nie ma
trzech ofert nie podlegających odrzuceniu. Zdaniem Izby pogląd ten nie jest zasadny i nie
zasługuje na podzielenie.

O kosztach rozstrzygnięto stosownie do wyników postępowania odwoławczego na podstawie
art. 191 ust. 6 i 7 pzp nakazując Odwołującemu pokryć uzasadnione koszty zastępstwa
prawnego oraz koszty dojazdów i opłaty skarbowej.

Stosownie do art. 194 i 195 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2006 r. Nr 164, poz. 1163, z późn. zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Urzędu Zamówień
Publicznych do Sądu Okręgowego w Gliwicach.

Przewodniczący:
………………………………

Członkowie:
………………………………

………………………………