Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt: KIO/UZP 83/08

WYROK
z dnia 15 lutego 2008r.

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Stanisław Sadowy
Członkowie: Anna Packo
Małgorzata Rakowska
Protokolant: Magdalena Pazura
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 15.02.2008r. w Warszawie odwołania wniesionego
przez Przedsiębiorstwo Wielobranżowe DREMEX Sp. z o.o., Głogów Małopolski, Rudna
Mała 49a od rozstrzygnięcia przez zamawiającego Jastrzębska Spółka Węglowa S.A.,
Zakład Logistyki Materiałowej, Jastrzębie Zdrój, ul. Armii Krajowej 1 protestu z dnia
09.01.2008r.

przy udziale Zakłady Produkcyjno-Handlowe (ZPH) „STALPOL” Sp. z o.o., Lublin, ul.
Budowlana 50 zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
zamawiającego.

orzeka:
1. Oddala odwołanie.

2. Kosztami postępowania obciąża Przedsiębiorstwo Wielobranżowe DREMEX Sp. z o.o.,
Głogów Małopolski, Rudna Mała 49a
i nakazuje:

1) zaliczyć na rzecz Urzędu Zamówień Publicznych koszty w wysokości 4064 zł
0gr (słownie: cztery tysiące sześćdziesiąt cztery złote zero groszy) z kwoty
wpisu uiszczonego przez Przedsiębiorstwo Wielobranżowe DREMEX Sp.
z o.o., Głogów Małopolski, Rudna Mała 49a,

2) dokonać wpłaty kwoty 3600 zł 0 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero
groszy) przez Przedsiębiorstwo Wielobranżowe DREMEX Sp. z o.o.,
Głogów Małopolski, Rudna Mała 49a na rzecz Jastrzębskiej Spółki
Węglowej S.A., Zakład Logistyki Materiałowej, Jastrzębie Zdrój, ul. Armii
Krajowej 1 stanowiącej uzasadnione koszty strony poniesione z tytułu
zastępstwa prawnego,

3) dokonać wpłaty kwoty 0 zł 0 gr (słownie: XXX) przez XXX na rzecz Urzędu
Zamówień Publicznych na rachunek dochodów własnych UZP,

4) dokonać zwrotu kwoty 15 936 zł 0 gr (słownie: piętnaście tysięcy dziewięćset
trzydzieści sześć złotych zero groszy) z rachunku dochodów własnych Urzędu
Zamówień Publicznych na rzecz Przedsiębiorstwa Wielobranżowego
DREMEX Sp. z o.o., Głogów Małopolski, Rudna Mała 49a.


U z a s a d n i e n i e

Zamawiający – Jastrzębska Spółka Węglowa S.A. Katowicki Holding Węglowy S.A.
wszczął postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego (nr 02/P/08), w trybie przetargu
nieograniczonego, na zakup dla kopalń JSW S.A. zawiesi szyn do kolejek podwieszanych
typu KSP-32 i LPS w łącznej ilości 36 070 szt. z terminem realizacji 12 miesięcy od daty
zawarcia umowy.
Protest został wniesiony na czynność wyboru najkorzystniejszej oferty na zadanie 1
i 3 oraz zaniechanie czynności wezwania wykonawców do uzupełnienia dokumentów
potwierdzających, że oferowane przez nich dostawy spełniają wymagania określone
w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia („SIWZ”). W szczególności:

1. W zakresie zadania nr 1 „zawiesia szyn kpl. V29 i V29D z łańcuchem fi 18 do kolejki
szynowo podwieszanej typu KSP-32 w ilości 19.500 szt.
- wyboru oferty Zakładów Produkcyjno-Handlowych STALPOL Sp. z o.o. bez uprzedniego
wezwania wybranego Wykonawcy, Zakładów Mechaniczno-Kuźniczych WOSTAL Sp. z o.o.
oraz Fabryki Maszyn Górniczych PIOMA S.A. do uzupełnienia dokumentów
potwierdzających, że oferowane przez nich dostawy spełniają wymagania określone przez
Zamawiającego;

2. W zakresie zadania nr 3 „zawiesia szyn kompletne VKS lub równoważne z trawersą
i łańcuchem do kolejki szynowo podwieszanej typu KSP-32 i LPS w ilości 9.250 szt.
- wyboru oferty MATIX Sp. z o.o. bez uprzedniego wezwania wybranego Wykonawcy do
uzupełnienia dokumentów potwierdzających, że oferowane przez niego dostawy spełniają
wymagania określone przez Zamawiającego.

Zarzucając Zamawiającemu naruszenie art. 26 ust. 3 w zw. z art. 22 ust. 1 pkt 4 i art.
24 ust. 2 pkt 3, ewentualnie art. 89 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy, składający protest wniósł o:
powtórne dokonanie oceny złożonych ofert pod kątem udokumentowania przez podanych
wyżej Wykonawców, że oferowane dostawy odpowiadają wymaganiom określonym przez
Zamawiającego, a w przypadku stwierdzenia ich niespełnienia wybór ofert Odwołującego,
uznając je za najkorzystniejsze.
Odwołujący wskazując na interes prawny w złożeniu protestu podniósł, iż złożone
przez niego oferty powinny zostać wybrane jako najkorzystniejsze w przypadku nie
przedłożenia w zakresie zadania nr 1 przez Zakład Produkcyjno-Handlowy STALPOL Sp.
z o.o., Zakład Mechaniczno-Kuźniczy WOSTAL Sp. z o.o. oraz Fabrykę Maszyn Górniczych
PIOMA S.A., a w zakresie zadania nr 3 przez MATIX Sp. z o.o. wszystkich dokumentów
potwierdzających, że oferowane dostawy odpowiadają wymaganiom określonym przez
Zamawiającego.

Odwołujący podniósł, iż przedmiotem zamówienia dla zadania nr 1, jest zawiesie,
które ma składać się z dwóch części: zaczepu i łańcucha, zgodnie z pkt II.2.3.1 SIWZ,
w której w dalszej części szczegółowo sprecyzowano wymagania i parametry, odrębnie
wobec zaczepu jak i łańcucha.
Przedmiot zamówienia w części 3 opisany został w pkt II.2.4.2. SIWZ w podobny
sposób.
Zawiesia muszą posiadać ważne dopuszczenie WUG, dokumentację techniczną
bądź techniczno-ruchową oferowanego produktu, instrukcję stosowania, deklarację
zgodności potwierdzającą, że dany wyrób spełnia wymagania Zamawiającego, dokumentacji

technicznej, odpowiednich norm oraz innych przepisów prawa polskiego i Unii Europejskiej
w zakresie wprowadzenia na rynek i do użytku w podziemnych wyrobiskach zakładów
górniczych oraz muszą spełniać wymagania w zakresie bezpieczeństwa (pkt II.2.6. SIWZ).
W proteście zawarty został zarzut, że biorący udział w przetargu Wykonawcy, których
oferty w rankingu oceny ofert ulokowały się na pozycji wyższej, niż oferta Odwołującego, tj.:,
w zakresie zadania 1: Zakład Produkcyjno-Handlowy STALPOL Sp. z o.o., Zakład
Mechaniczno-Kuźniczy WOSTAL Sp. z o.o. oraz Fabryka Maszyn Górniczych PIOMA S.A.,
a w zakresie zadania nr 3 - MATIX Sp. z o.o. nie wykazały za pomocą dołączonych do oferty
dokumentów, że oferują dostawy odpowiadające wymaganiom określonym przez
Zamawiającego, w szczególności w zakresie bezpieczeństwa.
W ocenie Odwołującego, pomimo podkreślenia w SIWZ odrębności dwóch elementów
składających się na zawiesie, tj. zaczepu i łańcucha, Zamawiający dokonał weryfikacji ofert
pod kątem sprawdzenia spełnienia wymagań nałożonych na zaczepy, a zbagatelizował
ocenę ofert w zakresie dotyczącym spełnienia wymagań przez łańcuchy. I tak:
1) w zakresie zadania 3 MATIX Sp. z o.o. nie udokumentowała, że oferowane przez nią
łańcuchy spełniają stosowne wymagania. Przedstawiła wydany przez Prezesa Wyższego
Urzędu Górniczego dokument dopuszczenia nr 34/05, dotyczący jednakże tylko zawiesia
typu WS-02, ale nie łańcucha. Dokument stwierdza jedynie, że zaleca się łańcuchy
o podanych wymiarach.
Również z dokumentacji techniczno-ruchowej MATIX Sp. z o.o. brak jest dokumentu na
potwierdzenie, ze oferowane łańcuchy były przedmiotem badań wytrzymałościowych.
Wykonawca ten dołączył jedynie deklarację zgodności nr 20/2007, która dotyczy wyrobu
oznaczonego jako zawiesie WS-02.00-1 I-208 z łańcuchem fi 18x64.
2) w zakresie zadania 1, wykonawcy, których oferty ulokowały się na trzech pierwszych
miejscach nie złożyli dokumentów, z których wynikałoby, że oferowane łańcuchy były
przedmiotem badań wytrzymałościowych, na podstawie których stwierdzono, że spełniają
one wymagania przepisów, norm i zasad techniki w zakresie bezpieczeństwa dla stosowania
w podziemnych wyrobiskach zakładów górniczych.
Ponadto, Zakład Produkcyjno-Handlowy STALPOL Sp. z o.o. dołączyła do oferty kopię
niekompletnie wypełnionego „dokumentu” o nazwie deklaracja zgodności, w którym nie
wpisano jego numeru, dnia wydania i niezawierającego podpisu.

Wskazując na powyższe, zdaniem Odwołującego, Zamawiający nie dochował
należytej staranności w zakresie oceny złożonych ofert.

Do postępowania toczącego się w wyniku wniesienia protestu przystąpił, po stronie
Zamawiającego, Wykonawca – Zakłady Produkcyjno-Handlowe STALPOL Sp. z o.o. (pismo
z dnia 25.01.20078 r.).

Rozstrzygnięciem z dnia 16.01.2008 r. Zamawiający uwzględnił protest w części
dotyczącej zarzutu, iż Wykonawca - Zakłady Produkcyjno-Handlowe STALPOL Sp. z o.o.
dołączył do oferty kopię niekompletnie wypełnionej deklaracji zgodności.
Pozostałe zarzuty protesty Zamawiający oddalił.
Podniósł, przede wszystkim, iż w pkt II.2. SIWZ określił bardzo dokładnie przedmiot
zamówienia równocześnie podając jakie wymagania i parametry powinien spełniać
przedmiot zamówienia i jakie powinien spełniać uregulowania prawne. Podniósł, iż w pkt
II.2.6 SIWZ wskazał, jakie dokumenty wykonawcy obowiązani są dołączyć do oferty w celu
potwierdzenia, iż oferowane dostawy spełniają wymagania określone przez Zamawiającego.
Zamawiający ustalił, iż wykonawcy przedłożyli w swoich ofertach stosowne
dopuszczenie WUG uprawniające stosowanie oferowanych zawiesi w podziemnych
wyrobiskach górniczych. Zamawiający podkreślił, iż przez zapis pkt II.2.3.1 i II.2.4.2. SIWZ
podał jedynie części składowe zawiesia jako produktu finalnego z uwzględnieniem
w dalszych punktach specyfikacji elementów złącznych jak i łańcucha wchodzącego w skład
zawiesia. Dlatego, Zamawiający nie żądał od oferentów dodatkowych dokumentów z badań
wytrzymałościowych łańcuchów, a przywołane w SIWZ (pkt II.2.3.1 i II.2.4.2.) normy bardzo
dokładnie precyzują jakie własności wytrzymałościowe powinny spełniać łańcuchy.
W dniu 22.01.2008 r. Odwołujący wniósł do Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych
odwołanie od rozstrzygnięcia protestu przez Zamawiającego, w zakresie nie
uwzględniającym protestu.
Odwołujący podtrzymał zarzuty z protestu, które Zamawiający oddalił. Jednocześnie,
Zamawiający wniósł o uwzględnienie odwołania oraz unieważnienie czynności wyboru ofert
albo o nakazanie powtórzenia tej czynności oraz obciążenie kosztami niniejszego
postępowania Zamawiającego.
W dniu 25.01.2007 r. do postępowania toczącego się w wyniku wniesienia odwołania
przystąpił, po stronie Zamawiającego, Wykonawca – Zakłady Produkcyjno-Handlowe
STALPOL Sp. z o.o.

Skład orzekający Izby po rozpatrzeniu odwołania ustalił i zważył, co następuje.
Odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie, gdyż nie potwierdził się podniesiony
w nim zarzut, iż Zamawiający dopuścił się nieprawidłowości w toku przedmiotowego
postępowania o zamówienie na etapie oceny i wyboru ofert poprzez zaniechanie wezwania
Wykonawców, których oferty otrzymały większą liczbę punktów niż oferta Odwołującego do

uzupełnienia dokumentów potwierdzających, że oferowane przez nich dostawy spełniają
wymagania określone przez Zamawiającego, czym – w ocenie Odwołującego – Zamawiający
naruszył art. 26 ust. 3 w zw. z art. 22 ust. 1 pkt 4 i art. 24 ust. 2 pkt 3, ewentualnie art. 89 ust.
1 pkt 1 i 2 ustawy Prawo zamówień publicznych.
Skład orzekający Izby ustalił:
W pkt II.1 SIWZ Zamawiający określił, iż przedmiotem zamówienia jest zakup dla
kopalń JSW S.A. zawiesi szyn do kolejek podwieszanych typu KSP-32 i LPS w łącznej ilości
36.070 szt. z terminem realizacji 12 miesięcy od daty zawarcia umowy. Przedmiot
zamówienia podzielony został na trzy części (zadania) i Zamawiający dopuścił składanie
ofert częściowych.
W pkt II.2.3 SIWZ wskazał, iż dla zadania 1 i 2 zawiesie ma się składać z zaczepu (1
kpl) i łańcucha (1 szt.) i w sposób szczegółowy opisał części składowe zawiesia, tj. zaczepu
oraz łańcucha – za pomocą cech technicznych i jakościowych, z zachowaniem Polskich
Norm.
Określił również, w pkt II.2.4 SIWZ, iż zawiesie stanowiące przedmiot zamówienia
w części 3 ma się składać z zaczepu (1 kpl) i łańcucha (1 szt.) i zawarł jego szczegółowy
opis z uwzględnieniem wymogów jakie ma spełniać, z wyszczególnieniem opisu zaczepu
oraz łańcucha.
W pkt II.2.2. SIWZ Zamawiający wskazał, iż zawiesia muszą spełniać warunki
określone w wymienionych aktach prawnych, które Zamawiający, w tym punkcie SIWZ
wyszczególnił.
W pkt II.2.5 SIWZ Zamawiający określił, iż zaczepy muszą posiadać trwałe i czytelne
oznaczenie każdej sztuki znakiem dopuszczenia WUG w miejscu wskazanym na
dopuszczeniu, natomiast w pkt II2.6 SIWZ zawarł wymóg, iż zawiesia muszą posiadać
ważne dopuszczenie WUG, dokumentację techniczną bądź techniczno-ruchową
oferowanego produktu, instrukcję stosowania, deklarację zgodności potwierdzającą, że dany
wyrób spełnia wymagania Zamawiającego, dokumentacji technicznej, odpowiednich norm
lub innych przepisów prawa polskiego i Unii Europejskiej w zakresie wprowadzenia na rynek
i do użytku w podziemnych wyrobiskach zakładów górniczych oraz muszą spełniać
wymagania w zakresie bezpieczeństwa.
W świetle pkt II.2.8 SIWZ dokumenty wskazane w pkt II.2.6 SIWZ wykonawca obowiązany
jest dołączyć wraz z pierwszą dostawą wyrobu na kopalnię (świadectwa kontroli jakości
i kartę gwarancyjną – przy każdej dostawie).
W pkt VIII SIWZ Zamawiający zawarł wykaz dokumentów wymaganych przy złożeniu
oferty, w którym w pkt VIII.14 określił wymóg załączenia do oferty ważnego dopuszczenia
WUG do stosowania zawiesi w podziemnych wyrobiskach zakładów górniczych.

Rozpoznając zarzut zaniechania przez Zamawiającego wezwania wykonawców do
złożenia dokumentów potwierdzających, że oferowany łańcuch stanowiący element zawiesi
spełnia wymogi w zakresie bezpieczeństwa, określone przepisami prawa skład orzekający
Izby zważył, co następuje.
Przedmiot zamówienia stanowi dostawa zawiesi rozumianych jako całość,
składających się z zaczepu i łańcucha. Takie rozumienie przedmiotu zamówienia potwierdza
treść decyzji Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego o dopuszczeniu zawiesi do stosowania
w podziemnych zakładach górniczych, z których wyżej wymieniony organ ustalił, iż wyrób ten
będzie eksploatowany zgodnie z dokumentacją techniczno-ruchową. Z dokumentacji tej
(techniczno-ruchowej) wynika zaś, że zawiesiem nie jest sam zaczep, lecz zaczep i łańcuch.
Należy równocześnie wskazać, że w świetle art. 111 ustawy z dnia 04.02.1994 r. –
Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2005 r. Nr 228, poz. 1947 z późn. zm.) i wydanego
na jego postawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30.04.2004r. w sprawie
dopuszczania wyrobów do stosowania w zakładach górniczych (Dz. U. Nr 99 poz. 1003
z późn. zm.) wynika jednoznacznie, iż wydania dopuszczenia wymaga zawiesie.
Rozporządzenie to nie wymienia natomiast wśród wyborów, których stosowanie w zakładach
górniczych wymaga, ze względu na potrzebę zapewnienia bezpieczeństwa ich użytkowania
w warunkach zagrożeń występujących w ruchu zakładów górniczych, łańcucha, który wraz
ze złączem stanowi zawiesie.

W pkt VIII.14 SIWZ Zamawiający zawarł wymóg załączenia do oferty ważnego
dopuszczenia WUG do stosowania zawiesi w podziemnych wyrobiskach zakładów
górniczych, a w pkt VIII.17 deklaracji zgodności zgodnie z normą PN-EN ISO/IEC 17050-1
lub równoważną. Odwołujący nie kwestionuje poprawności ani kompletności przestawionego
w ofertach dopuszczenia WUG, ani deklaracji zgodności. Nie kwestionuje też jakości ani
samego faktu posiadania przez oferowane łańcuchy certyfikatów bezpieczeństwa
i dopuszczenia ich do obrotu na terenie Polski. Uważa jednak, iż do oferty powinien zostać
dołączony certyfikat dobrowolny na znak B lub równoważny. Jak wynika z zapisów SIWZ
Zamawiający nie wymagał złożenia tego dokumentu wraz z ofertą, w związku z czym nie
można postawić zarzutu nieprzedstawienia tego dokumentu, ani tym bardziej żądać jego
uzupełnienia na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy Prawo zamówień publicznych. Listę
wymaganych dokumentów Zamawiający musi określić w ogłoszeniu o zamówieniu i SIWZ
(art. 25, art. 36 i art. 41 Pzp). Jeżeli wykonawcy uważają, iż lista ta jest błędna mogą
skorzystać ze środka ochrony prawnej, tj. protestu na treść ogłoszenia lub SIWZ.
W świetle dokonanych ustaleń skład orzekający Izby uznał, iż zarzut naruszenia
przez Zamawiającego art. 26 ust. 3 Pzp jest niezasadny, bowiem Zamawiający nie zawarł

w SIWZ wymogu załączenia do oferty dokumentu potwierdzającego spełnianie również przez
łańcuch, stanowiący element zawiesia, wymogów określonych przepisami prawa i SIWZ.
Nie potwierdził się zarzut naruszenia przez Zamawiającego przepisów art. 26 ust. 3
w zw. z art. 22 ust. 1 pkt 4 i art. 24 ust. 2 pkt 3, ewentualnie art. 89 ust. 1 pkt 1 i 2 Pzp.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy na podstawie art.
191 ust. 6 i 7 Pzp, uznając za uzasadnione koszty pełnomocnika Zamawiającego do
wysokości 3600 zł, zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 2 lit. b rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 9 lipca 2007r. w sprawie wysokości oraz sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz
rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 128,
poz. 886).

Stosownie do art. 194 i 195 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2006 r. Nr 164, poz. 1163, z późn. zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Urzędu Zamówień
Publicznych do Sądu Okręgowego w Gliwicach.

Przewodniczący:
………………………………

Członkowie:
………………………………

………………………………















_________

*
niepotrzebne skreślić