Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt KIO/UZP 365/08

WYROK
z dnia 5 maja 2008 r.

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Marek Koleśnikow
Członkowie: Magdalena Grabarczyk
Izabela Kuciak
Protokolant: Magdalena Sierakowska

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 5 maja 2008 r. w Warszawie odwołania wniesionego
przez Zakłady Gumowe Bytom S.A., Bytom, ul. Szyby Rycerskie od rozstrzygnięcia przez
zamawiającego Katowicki Holding Węglowy S.A., Katowice, ul. Damrota 16-18 protestu
z dnia 2 kwietnia 2008 r.

przy udziale xxx zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego xxx po stronie
odwołującego się oraz xxx - po stronie zamawiającego*.

orzeka:
1. Oddala odwołanie.

2. kosztami postępowania obciąża Zakłady Gumowe Bytom S.A., Bytom, ul. Szyby
Rycerskie
i nakazuje:

1) zaliczyć na rzecz Urzędu Zamówień Publicznych koszty w wysokości 4064 zł
00 gr (słownie: cztery tysiące sześćdziesiąt cztery złote zero groszy) z kwoty
wpisu uiszczonego przez Zakłady Gumowe Bytom S.A., Bytom, ul. Szyby
Rycerskie;

2) dokonać wpłaty kwoty 3987 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące dziewięćset
osiemdziesiąt siedem złotych zero gorszy) przez Zakłady Gumowe Bytom
S.A., Bytom, ul. Szyby Rycerskie na rzecz Katowicki Holding Węglowy
S.A., Katowice, ul. Damrota 16-18, stanowiącej uzasadnione koszty strony
poniesione z tytułu zastępstwa prawnego i kosztów dojazdu;

3) dokonać wpłaty kwoty xxx zł xxx gr (słownie: xxx) przez xxx na rzecz Urzędu
Zamówień Publicznych na rachunek dochodów własnych UZP;

4) dokonać zwrotu kwoty 15 936 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy dziewięćset
trzydzieści sześć złotych zero groszy) z rachunku dochodów własnych Urzędu
Zamówień Publicznych na rzecz Zakłady Gumowe Bytom S.A., Bytom, ul.
Szyby Rycerskie.

U z a s a d n i e n i e

Katowicki Holding Węglowy S.A., wszczął postępowanie w trybie przetargu
nieograniczonego na ,,Dostawę taśm przenośnikowych do kopalń Katowickiego Holdingu
Węglowego S.A. w okresie 12 miesięcy od dnia podpisania umowy”.
Ogłoszenie zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 20
marca 2008 r. pod numerem 2008/S 56-075825.

Zakłady Gumowe Bytom S.A., złożyły protest 03.04.2008 r. (pismo z 02.04.2008 r.)
wskazując, iż Zamawiający naruszył art. 43 ust. 2 pkt 1 i art. 135 ust. 4 Pzp, przez
wyznaczenie terminu składania ofert bez zachowania okresu 40 dni od dnia przekazania do
publikacji ogłoszenia o zamówieniu i jednocześnie zastosowanie skróconego terminu
składania ofert pomimo braku spełnienia przesłanki możliwości zastosowania skróconego
terminu.

Zamawiający nie udzielił odpowiedzi, a więc zgodnie z art. 183 ust. 3 Pzp oddalił protest
w dniu 14.04.2008 r.

Protestujący wniósł odwołanie 17.04.2008 r. (pismo z 16.04.2008 r.).

Krajowa Izba Odwoławcza dopuściła dowody: z dokumentacji akt sprawy i przesłuchania
stron. Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje:
Zamawiający zamieścił, zgodnie z treścią Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 1564/2005 z
dnia 7 września 2005 r. ustanawiającego standardowe formularze do publikacji ogłoszeń w
ramach procedur zamówień publicznych zgodnie z dyrektywami 2004/17/WE i 2004/18/WE
Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz. Urz. Unii Europejskiej L 257/10), ,,Wstępne
ogłoszenie informacyjne” 12.07.2007 r. w profilu nabywcy.
Krajowa Izba Odwoławcza wzięła pod uwagę, że Zamawiający poinformował na swojej
stronie internetowej w dniu 12.07.2007 r. (Wstępne ogłoszenie informacyjne) o dostawie
taśm przenośnikowych do Zamawiającego w okresie od dnia 01.01.2008 r. do dnia
31.12.2008 r. Natomiast przedmiot badanego zamówienia został sprecyzowany w
,,Ogłoszeniu o zamówieniu” (Dz. Urz. UE z 20.03.2008 r., nr 2008/S 56-075825).
Zamówienie ma obejmować okres 1 roku od dnia zawarcia umowy, czyli jest to inny termin
niż określony we ,,Wstępnym ogłoszeniu informacyjnym” i dodatkowo przedmiotem
zamówienie jest usługa łączenia taśm w miejscu ich zabudowy dla każdego odcinka taśm, co
wynika z rozdziału 2 str. 15 i n. specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Zdaniem

Odwołującego tak sformułowany przedmiot i termin zamówienia nie dawały podstaw do
zastosowania skróconego terminu składania ofert, gdyż zamówienie we ,,Wstępnym
ogłoszeniu informacyjnym” i w ,,Ogłoszeniu o zamówieniu” nie są tożsame, a Zamawiający
nie miał prawa do zastosowania skróconego terminu składania ofert.
Krajowa Izba Odwoławcza wzięła pod uwagę rozważania Bartłomieja Kardasa i
Agnieszki Sołtysińskiej zawarte w ,,Informatorze o zmianach w przepisach dotyczących
ogłoszeń”, UZP 2006 r., str. 19 – cyt. ,,Wstępne ogłoszenia informacyjne maja, na celu
umożliwienie potencjalnym wykonawcom uprzednie zapoznanie się z planami
zamawiających odnośnie przyszłych planowanych zamówień i wyprzedzające podjęcie
działań zmierzających do przygotowania oferty. […]. Ogłoszenie wstępne jest tylko wyrazem
zamiaru zamawiającego i jako takie nie może stanowić na przykład podstawy do roszczenia
o wszczęcie właściwego postępowania […]. Publikacja ogłoszeń wstępnych jest
obowiązkowa tylko w sytuacji, gdy zamawiający korzysta z możliwości skrócenia terminów
składania ofert.”. Jednak z samej istoty nazwy publikowanego dokumentu ,,Wstępne
ogłoszenie informacyjne” nie można wyciągać zbyt daleko idącego wniosku, że późniejsze
,,Ogłoszenie o zamówieniu” musi opiewać na tożsame zamówienie.
Na korekty w szczegółach opisu przedmiotu zamówienia może mieć wpływ wiele
sytuacji faktycznych, które mogą się wydarzyć w ciągu roku od opublikowania pierwszego z
ogłoszeń, a także mogą mieć wpływ np. doświadczenia Zamawiającego wynikające z
przeprowadzonych postępowań. Dlatego we ,,Wstępnym ogłoszeniu informacyjnym”
zamieszcza się informacje o planowanych zamówieniach, a dopiero są one konkretyzowane
w zamówieniu wszczynanym na podstawie ,,Ogłoszenia o zamówieniu”. Wykorzystanie
możliwości skracania terminów składania ofert byłoby w zasadzie iluzoryczne gdyby nie dać
Zamawiającym możliwości konkretyzowania tak terminów wykonania zamówienia jak i
przedmiotu zamówienia, szczególnie w sytuacji gdy oświadczenia Zamawiającego w
poszczególnych rubrykach przedmiotowych, porównywanych ogłoszeń nie różnią się od
siebie, a tylko występują różnice w szczegółach określonych w specyfikacji istotnych
warunków zamówienia.
Biorąc powyższe po uwagę Krajowa Izba Odwoławcza przychyliła się do stanowiska
Zamawiającego.
W tym stanie rzeczy Izba na podstawie art. 191 ust. 1 i 2 pkt 1 i 2 Pzp orzekła jak w
sentencji.

O kosztach orzeczono stosownie do wyniku sprawy, na podstawie art. 191 ust. 6 i 7 Pzp.

Stosownie do art. 194 i 195 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia
jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Urzędu Zamówień
Publicznych do Sądu Okręgowego w Katowicach.

Przewodniczący:
………………………………

Członkowie:

………………………………

………………………………













_________

*
niepotrzebne skreślić