Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt: KIO/UZP 55/10

WYROK
z dnia 23 lutego 2010r.

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Dagmara Gałczewska-Romek

Członkowie: Barbara Bettman
Magdalena Grabarczyk
Protokolant: Przemysław Śpiewak

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 23 lutego 2010 r. w Warszawie odwołania wniesionego
przez Fabryka Zmechanizowanych Obudów Ścianowych "FAZOS" S.A., 42-600
Tarnowskie Góry, ul. Zagórska 167 od rozstrzygnięcia przez zamawiającego Kompania
Węglowa S. A., 40-039 Katowice, ul. Powstańców 30 protestu z dnia 22 grudnia 2009 r.

przy udziale wykonawcy Zakład Maszyn Górniczych "GLINIK" Sp. z o.o., 38-320 Gorlice,
ul. Michalusa 1 zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po
stronie zamawiającego,

orzeka:

1. Oddala odwołanie.


2. kosztami postępowania obciąża Fabryka Zmechanizowanych Obudów Ścianowych
"FAZOS" S.A., 42-600 Tarnowskie Góry, ul. Zagórska 167
i nakazuje:

1) zaliczyć na rzecz Urzędu Zamówień Publicznych koszty w wysokości 4 444 zł
00 gr (słownie: cztery tysiące czterysta czterdzieści cztery złote zero groszy) z
kwoty wpisu uiszczonego przez Fabryka Zmechanizowanych Obudów
Ścianowych "FAZOS" S.A., 42-600 Tarnowskie Góry, ul. Zagórska 167,

2) dokonać zwrotu kwoty 10 556 zł 00 gr (słownie: dziesięć tysięcy pięćset
pięćdziesiąt sześć złotych zero groszy) z rachunku dochodów własnych
Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz Fabryka Zmechanizowanych
Obudów Ścianowych "FAZOS" S.A., 42-600 Tarnowskie Góry,
ul. Zagórska 167.


U z a s a d n i e n i e

Zamawiający - Kompania Węglowa S.A. prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego
postępowanie o udzielenie zamówienia w przedmiocie leasingu finansowego wraz z dostawą
142 nowych sekcji ścianowych obudów zmechanizowanych o zakresie pracy od nie więcej
niż 1,4 m do co najmniej 2,4 m oraz trzypompowego agregatu do zasilania sekcji ścianowych
obudów zmechanizowanych dla KW S.A. Oddział KWK „Bobrek -Centrum".

W ogłoszeniu o zamówieniu opublikowanym w Dzienniku Urzędowym z dnia 22 września
2009 roku zamawiający przewidział, że wybór najkorzystniejszej oferty zostanie dokonany
z zastosowaniem aukcji elektronicznej.

Odwołujący – Fabryka Zmechanizowanych Obudów Ścianowych „FAZOS” S.A. wniósł
protest (wpływ do zamawiającego 22 grudnia 2009 roku) a następnie odwołanie (wniesione
8 stycznia 2009 roku – data stempla pocztowego) na czynność przeprowadzenia aukcji
elektronicznej z dnia 22 grudnia 2009 roku. Odwołujący zarzucił naruszenie art. 7 oraz art.
91 c ustawy Pzp przez niedostateczne przygotowanie systemu umożliwiającego
przeprowadzenie aukcji elektronicznej i tym samym uniemożliwienie odwołującemu
składania postąpień i niedostateczne informowanie o przebiegu postępowania.
W konsekwencji odwołujący wskazał na niezapewnienie zachowania uczciwej konkurencji
i równego traktowania wykonawców.
W ocenie odwołującego niesprawność systemu elektronicznego zastosowanego przez
zamawiającego, który obsługiwał aukcję uniemożliwiła rejestrowanie kolejnych postąpień
dokonywanych przez odwołującego w toku aukcji. Na potwierdzenie niesprawności działania

systemu obsługującego aukcję odwołujący załączył pisemne oświadczenia trzech
uczestników aukcji. Wskazał także, że podobne okoliczności wystąpiły podczas aukcji
elektronicznej przygotowanej przez tego samego zamawiającego przy udziale tego samego
operatora i dotyczyły wykonawcy Becker Warkop Sp. z o.o. – na dowód czego załączył treść
protestu tego wykonawcy oraz rozstrzygnięcie protestu.
Zamawiający w dniu 28 grudnia 2009 roku poinformował o oddaleniu protestu wyjaśniając,
że do obsługo aukcji elektronicznej wykorzystuje platformę operatora TRAF e- biz Sp. z o.o.
z siedzibą w Będzinie. Operator jak również zamawiający i inni uczestnicy aukcji nie
stwierdzili żadnych uchybień w działaniu systemu, operator wskazał natomiast na błędne
czynności odwołującego w toku aukcji. W załączeniu zamawiający przedstawił kopię pisma z
dnia 28 grudnia 2009 roku operatora aukcji elektronicznej oraz kompletną historię uczestnika
FAZOS S.A.
Do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego zgłosił swoje przystąpienie
Zakład Maszyn Górniczych GLINIK sp. z o.o., wnosząc o oddalenie odwołania.

Na podstawie dokumentacji postępowania o udzielenie zamówienia publicznego,
wyjaśnień stron i uczestnika postępowania złożonych do protokołu rozprawy, Izba
ustaliła następujący stan faktyczny sprawy:

W związku z zaistnieniem przesłanek określonych w art. 91 a ustawy Pzp, zamawiający
w celu wyboru oferty najkorzystniejszej zaprosił do udziału w aukcji elektronicznej pięciu
wykonawców:
1. Konsorcjum Zakład Maszyn Górniczych GLINIK sp. z o.o., Centrum Hydrauliki DIRK
Otto Hennlich, Fabryka Maszyn GLINIK S.A.,
2. Fabryka Zmechanizowanych Obudów Ścianowych FAZOS S.A.,
3. Konsorcjum: KOPEX S.A., Zabrzańskie Zakłady Mechaniczne S.A.,
4. Konsorcjum: Becker - Warkop Sp. z o.o., Urządzenia i Konstrukcje S.A.,
5. Fabryka Maszyn i Urządzeń TAGOR S.A.,

Aukcja rozpoczęła się dnia 22 grudnia 2009 roku o godz. 10:00 a jej termin zamknięcia
został wyznaczony na dzień 22 grudnia 2009 roku na godz. 10:15, pod warunkiem, że
w okresie między 10 a 15 minutą aukcji nie zostanie złożona nowa oferta. Wówczas termin
zamknięcia aukcji zostaje przesunięty o 5 min. od momentu złożenia tej oferty.
Minimalne wartości postąpień zostały określone na kwotę 100 tys. zł.
Operatorem obsługującym aukcję elektroniczną, który udostępnił w celu jej przeprowadzenia
platformę elektroniczną była firma zewnętrzna TRAF e- biz Sp. z o.o.

W oparciu o wyjaśnienia stron i historię uczestnika aukcji Fabryki Zmechanizowanych
Obudów Ścianowych „FAZOS” S.A. , Izba ustaliła następujący przebieg aukcji:
Godz. 10 : 00 – rozpoczęcie aukcji,
Godz. 10: 04:36 – pierwsza zmiana oferty cenowej przez odwołującego.
Godz. 10:06:23 – I odłączenie odwołującego od systemu aukcji. Z dokumentu dotyczącego
kompletnej historii uczestnika wynika, że na ekranie odwołującego ukazał się komunikat
o treści „ Państwa oferta musi zostać obniżona min. o 100 tys. zł”
Od godz. 10:07:58 do godz. 10: 21:23 – odwołujący dokonywał kolejnych skutecznych
postąpień.
Godz. 10:22:42 – II odłączenie odwołującego od systemu. Z dokumentu dotyczącego
kompletnej historii uczestnika wynika, że na ekranie odwołującego ukazał się komunikat
o treści „ Państwa oferta musi zostać obniżona min. o 100 000. Nowa minimalna oferta to
31 030 678.38 zł.”
Do godz. 12:44: 01 aukcja przebiegała bez zakłóceń, odwołujący składał kolejne postąpienia,
Od godz. 12:44:01 do godz. 12:50 :41 odwołujący próbował składać kolejne postąpienia,
jednak nie było to możliwe z uwagi na zawieszenie systemu. Odwołujący wyjaśnił, że
zamiast okna z przyciskiem „wyślij” pojawiło się nieaktywne okno bez przycisku (trwało to
ok. 40 sekund). Została podjęta kolejna próba wysyłania postąpienia, postąpienie zawierało
kwotę większą niż 100 tys. zł, podpis elektroniczny został zatwierdzony, postąpienie zostało
wysłane.
Godz. 12:50:41 – III odłączenie odwołującego od systemu. Z dokumentu dotyczącego
kompletnej historii uczestnika wynika, że na ekranie odwołującego ukazał się komunikat
o treści „ Państwa oferta musi zostać obniżona min. o 100 000 zł. Nowa minimalna oferta to
31 030 678.38 zł.” Odwołujący dokonał odświeżenia systemu i rozpoczął wykonywanie
kolejnego postąpienia, niestety z uwagi na upływ czasu aukcji postąpienie nie zostało
zarejestrowane.
Aukcja została zakończona o godz. 12:51:04.

Biorąc od uwagę tak ustalony stan faktyczny sprawy, Izba zważyła, co następuje:

Odwołanie podlega oddaleniu.

Odwołujący jak podmiot, który ubiega się o udzielenie przedmiotowego zamówienia, i który
wskazuje na naruszenie przepisów ustawy w toku przeprowadzenia aukcji elektronicznej,
posiada interes prawny w rozumieniu art. 179 ust. 1 ustawy Pzp.

Izba dopuściła jako dowód w sprawie kompletną historię uczestnika aukcji - Fabryka
Zmechanizowanych Obudów Ścianowych „FAZOS” S.A. na okoliczność potwierdzenia
przebiegu aukcji.

Z dowodu przedstawionego przez zamawiającego w postaci kompletnej historii uczestnika
aukcji FAZOS S.A. wynika, że odwołujący był trzykrotnie „odłączany” od systemu aukcji
(godz. 10:06:23, 10:22:42 i godz. 12:50:41). Z historii uczestnika aukcji wynika, że
„odłączenia” odwołującego od systemu aukcji następowały bezpośrednio po złożeniu
postąpień, których kwoty nie były mniejsze niż 100 tys. zł. Przedstawiona historia uczestnika
FAZOS S.A. wskazuje, że o godz. 10:06:23, kiedy aktualna wartość oferty wynosiła
32 228 234,35 zł odwołujący złożył ofertę na kwotę 32 128 456,53 zł, a zatem nie została
zachowana minimalna wartość postąpienia wynosząca 100 tys. zł. Skutkiem tego, co jest
bezsporne między stronami było ukazanie się na ekranie monitora odwołującego informacji
o nieprawidłowości złożonego postąpienia. Nawet, jeśliby uznać, jak twierdzi odwołujący, że
został on odłączony od systemu aukcji i na jego ekranie pojawiła się informacja o odłączeniu
od systemu to podkreślić należy, że po skontaktowaniu się z administratorem systemu,
został on niezwłocznie – już o godz. 10:07:28 - przywrócony do systemu, a zatem nawet
chwilowe odłącznie nie zakłóciło prawidłowego przebiegu aukcji i nie uniemożliwiło
odwołującemu składania kolejnych postąpień.
Z historii uczestnika aukcji wynika również, że „odłączenie” od systemu w kolejnych
krytycznych godzinach trwania aukcji tj. godz. 10:22:42 i godz. 12:50:41 było wynikiem
złożenia postąpień bez zachowania minimalnej wartości postąpienia.

Twierdzenia odwołującego o podejmowanych próbach składania kolejnych ofert cenowych
z zachowaniem minimalnej wartości postąpienia, niewłaściwym działaniu systemu
obsługującego aukcję czy zawieszaniu się systemu pozostały gołosłowne. W szczególności
dowodem na potwierdzenie podniesionych przez odwołującego okoliczności nie mogą być
pisemne oświadczenia trzech uczestników aukcji elektronicznej, załączone do treści
odwołania. Oświadczenia te są oświadczeniami osób prywatnych, zainteresowanych
konkretnym rozstrzygnięciem sporu i mogą być ocenione przez Izbę wyłącznie jako
stanowisko strony w postępowaniu a nie dowód w sprawie w rozumieniu art. 188 ust. 3
ustawy Pzp.

Podkreślić należy, że sposób działania i składania kolejnych postąpień był znany
odwołującemu, bowiem uczestniczył on w aukcji testowej prowadzonej przez operatora
aukcji, z wyjaśnień odwołującego wynika również, że był on uczestnikiem szeregu innych
aukcji elektronicznych prowadzonych przez tego samego zamawiającego.

Z przeprowadzonej rozprawy i wyjaśnień stron złożonych do protokołu wynika, że
zamawiający dopełnił wszelkich formalności i wymogów w celu zapewnienia prawidłowego
przeprowadzenia aukcji i zagwarantowania zachowania uczciwej konkurencji i równego
traktowania.

Uwzględniając powyższe Izba, działając na podstawie art. 191 ust. 1 ustawy Pzp, orzekła jak
w sentencji.

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku - na
podstawie art. 191 ust. 6 i 7 ustawy Pzp oraz w oparciu o przepisy rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów z dnia 9 lipca 2007 r. w sprawie wysokości oraz sposobu pobierania wpisu
od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich
rozliczania (Dz. U. Nr 128, poz. 886 ze zm.).

Stosownie do art. 194 i 195 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655 ze zm.) na niniejszy wyrok – w terminie 7 dni od dnia
jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Urzędu Zamówień
Publicznych do Sądu Okręgowego w Katowicach.

Przewodniczący:
………………………………

Członkowie:
………………………………

………………………………