Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt KIO/UZP 121/10
KIO/UZP 122/10
KIO/UZP 123/10

WYROK
z dnia 11 marca 2010 r.

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Sylwester Kuchnio

Członkowie: Izabela Kuciak
Emil Kuriata

Protokolant: Rafał Komoń

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 9 marca 2010 r. w Warszawie odwołań skierowanych w
drodze zarządzenia Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 15 lutego 2010 r. do
łącznego rozpoznania,
wniesionych przez:
A. Daniela Ciborowskiego, prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Zakład
Usług Leśnych DAN-WOOD Daniel Ciborowski, Stare Guty 21, 12-201 Pisz 3,
B. BUD-LAS Sp. z o.o., Wiartel 3, 12-200 Pisz,
C. Ewę Marię Zgutczyńską, prowadzącą działalność gospodarczą pod firmą Zakład
Usług Leśnych „ALFA” E.M. Zgutczyńska, ul. Jeziorna 19, 12-200 Pisz

od rozstrzygnięcia przez zamawiającego Nadleśnictwo Pisz, ul. Gdańska 24, 12-200 Pisz
protestów z dnia 28 grudnia 2009 r.,

przy udziale:

- Ryszarda Samul, prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Zakład Usług
Leśnych SAM-LAS Ryszard Samul, Wiartel 27/2, 12-200 Pisz 1, zgłaszającego swoje
przystąpienie do postępowania odwoławczego o sygn. akt KIO/UZP 121/10 po stronie
zamawiającego,

- Teresy Banach, prowadzącej działalność gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo
Produkcyjno-Usługowo-Handlowe „Bater” Teresa Banach, Pogobie Średnie 55, 12-200
Pisz zgłaszającej swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego o sygn. akt KIO/UZP
121/10 po stronie zamawiającego,

- wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: 1. Grzegorz
Ryszard Ostrowski, prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Usługi Leśne
Ostrowski Grzegorz Ryszard, 2. Bogdan Samul, prowadzący działalność gospodarczą
pod firmą Usługi Leśne Bogdan Samul, adres dla pełnomocnika: Wiartel 25/7, 12-200
Pisz 1 zgłaszających swoje przystąpienie do postępowań odwoławczych o sygn. akt
KIO/UZP 122/10 i 123/10 po stronie zamawiającego,

- wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: 1. Józef
Wszeborowski, prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo
Handlowo-Usługowe „Wsze-Bór”, 2. Danuta Dobromilska, prowadząca działalność
gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe DANLAS Danuta
Dobromilska, adres dla pełnomocnika: ul. Mickiewicza 41, 12-200 Pisz zgłaszających
swoje przystąpienie do postępowań odwoławczych o sygn. akt KIO/UZP 122/10 i 123/10 po
stronie zamawiającego,
orzeka:
1. uwzględnia odwołania i nakazuje:
A: - powtórzenie oceny ofert i odrzucenie oferty Teresy Banach, prowadzącej
działalność gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Usługowo-
Handlowe „Bater” Teresa Banach w części 9 zamówienia,
- powtórzenie oceny ofert i odrzucenie oferty Ryszarda Samul, prowadzącego
działalność gospodarczą pod firmą Zakład Usług Leśnych SAM-LAS Ryszard Samul w
części 10 zamówienia;

B: - powtórzenie oceny ofert i odrzucenie ofert wykonawców wspólnie ubiegających
się o udzielenie zamówienia: 1. Józef Wszeborowski, prowadzący działalność
gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe „Wsze-Bór”, 2. Danuta
Dobromilska, prowadząca działalność gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo
Handlowo-Usługowe DANLAS Danuta Dobromilska oraz wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia: 1. Przedsiębiorstwo Produkcyjno-
Usługowo-Handlowe „Bater” Teresa Banach, 2. Przedsiębiorstwo Produkcyjno
Usługowe GRABOS Zdzisław Grabowski, Dariusz Grabowski, Zenona Grabowska Sp. j.
w części 7 zamówienia;
- powtórzenie oceny ofert i wezwania w trybie art. 26 ust. 3 Pzp wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia: 1. Grzegorz Ryszard Ostrowski,
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Usługi Leśne Ostrowski Grzegorz
Ryszard, 2. Bogdan Samul, prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Usługi
Leśne Bogdan Samul do uzupełnienia dokumentów potwierdzających spełnienie
warunków udziału w postępowaniu w części 8 zamówienia;
C: - powtórzenie oceny ofert i odrzucenie ofert wykonawców wspólnie ubiegających
się o udzielenie zamówienia: 1. Józef Wszeborowski, prowadzący działalność
gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe „Wsze-Bór”, 2. Danuta
Dobromilska, prowadząca działalność gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo
Handlowo-Usługowe DANLAS Danuta Dobromilska oraz Teresy Banach, prowadzącej
działalność gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Usługowo-
Handlowe „Bater” Teresa Banach w części 1 zamówienia,
- powtórzenie oceny ofert i wezwania w trybie art. 26 ust. 3 Pzp wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia: 1. Grzegorz Ryszard Ostrowski,
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Usługi Leśne Ostrowski Grzegorz
Ryszard, 2. Bogdan Samul, prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Usługi
Leśne Bogdan Samul do uzupełnienia dokumentów potwierdzających spełnienie
warunków udziału w postępowaniu w części 8 zamówienia;


2. kosztami postępowania obciąża Nadleśnictwo Pisz, ul. Gdańska 24, 12-200 Pisz
i nakazuje:

1) zaliczyć na rzecz Urzędu Zamówień Publicznych koszty w wysokości
4 444 zł 00 gr (słownie: cztery tysiące czterysta czterdzieści cztery złote zero
groszy) z kwoty wpisów uiszczonych przez odwołujących się, w tym:
A koszty w wysokości 1 481 zł 33 gr (słownie: tysiąc czterysta osiemdziesiąt
jeden złotych trzydzieści trzy grosze) z kwoty wpisu uiszczonego przez
Daniela Ciborowskiego, prowadzącego działalność gospodarczą pod
firmą Zakład Usług Leśnych DAN-WOOD Daniel Ciborowski, Stare Guty
21, 12-201 Pisz 3,
B koszty w wysokości 1 481 zł 33 gr (słownie: tysiąc czterysta osiemdziesiąt
jeden złotych trzydzieści trzy grosze) z kwoty wpisu uiszczonego przez BUD-
LAS Sp. z o.o., Wiartel 3, 12-200 Pisz,
C koszty w wysokości 1 481 zł 34 gr (słownie: tysiąc czterysta osiemdziesiąt
jeden złotych trzydzieści cztery grosze) z kwoty wpisu uiszczonego przez Ewę
Marię Zgutczyńską, prowadzącą działalność gospodarczą pod firmą
Zakład Usług Leśnych „ALFA” E.M. Zgutczyńska, ul. Jeziorna 19, 12-200
Pisz,

2) dokonać wpłaty kwoty 11 520 zł 00 gr (słownie: jedenaście tysięcy pięćset
dwadzieścia złotych zero groszy) stanowiącej uzasadnione koszty strony, w
tym:
A. kwoty 5 019 zł 33 gr (słownie: pięć tysięcy dziewiętnaście złotych trzydzieści
trzy grosze) przez Nadleśnictwo Pisz, ul. Gdańska 24, 12-200 Pisz na rzecz
Daniela Ciborowskiego, prowadzącego działalność gospodarczą pod
firmą Zakład Usług Leśnych DAN-WOOD Daniel Ciborowski, Stare Guty
21, 12-201 Pisz 3 stanowiącej uzasadnione koszty strony poniesione z tytułu
kwoty zaliczonej w poczet kosztów postępowania z wpisu uiszczonego przez
odwołującego się oraz wynagrodzenia pełnomocnika,
B. kwoty 1 481 zł 33 gr (słownie: tysiąc czterysta osiemdziesiąt jeden złotych
trzydzieści trzy grosze) przez Nadleśnictwo Pisz, ul. Gdańska 24, 12-200
Pisz na rzecz BUD-LAS Sp. z o.o., Wiartel 3, 12-200 Pisz stanowiącej
uzasadnione koszty strony poniesione z tytułu kwoty zaliczonej w poczet
kosztów postępowania z wpisu uiszczonego przez odwołującego się,
C. kwoty 5 019 zł 34 gr (słownie: pięć tysięcy dziewiętnaście złotych trzydzieści
cztery grosze) przez Nadleśnictwo Pisz, ul. Gdańska 24, 12-200 Pisz na
rzecz Ewy Marii Zgutczyńskiej, prowadzącej działalność gospodarczą
pod firmą Zakład Usług Leśnych „ALFA” E.M. Zgutczyńska, ul. Jeziorna
19, 12-200 Pisz stanowiącej uzasadnione koszty strony poniesione z tytułu

kwoty zaliczonej w poczet kosztów postępowania z wpisu uiszczonego przez
odwołującego się oraz wynagrodzenia pełnomocnika;


3) dokonać zwrotu kwoty 40 556 zł 00 gr (słownie: czterdzieści tysięcy pięćset
pięćdziesiąt sześć złotych zero groszy) z rachunku dochodów własnych
Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz odwołujących się, w tym:
A kwoty 13 518 zł 67 gr (słownie: trzynaście tysięcy pięćset osiemnaście złotych
sześćdziesiąt siedem groszy) na rzecz Daniela Ciborowskiego,
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Zakład Usług
Leśnych DAN-WOOD Daniel Ciborowski, Stare Guty 21, 12-201 Pisz 3,
B kwoty 13 518 zł 67 gr (słownie: trzynaście tysięcy pięćset osiemnaście złotych
sześćdziesiąt siedem groszy) na rzecz BUD-LAS Sp. z o.o., Wiartel 3, 12-
200 Pisz,
C kwoty 13 518 zł 66 gr (słownie: trzynaście tysięcy pięćset osiemnaście złotych
sześćdziesiąt sześć groszy) na rzecz Ewy Marii Zgutczyńskiej,
prowadzącej działalność gospodarczą pod firmą Zakład Usług Leśnych
„ALFA” E.M. Zgutczyńska, ul. Jeziorna 19, 12-200 Pisz.



U z a s a d n i e n i e


Zamawiający, Skarb Państwa – Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe,
Nadleśnictwo Pisz prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego, na podstawie przepisów
ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r.
Nr 223, poz. 1655 ze zm.) – zwanej dalej "ustawą" lub "Pzp" – postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego na usługi z zakresu gospodarki leśnej w Nadleśnictwie Pisz w 2010
roku (podzielone na 11 części).

Postępowanie o udzielenie zamówienia wszczęto w dniu 06.11.2009 r.
Szacunkowa wartość zamówienia jest wyższa od kwot wskazanych w przepisach
wykonawczych wydanych na podstawie art. 11. ust 8 Pzp.

W dniu 18.12.2009 zamawiający poinformował o wyborze najkorzystniejszych ofert, za które
w poszczególnych częściach zamówienia uznano:
− Część 1 – ofertę wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia:
Józef Wszeborowski, prowadzący działalność gospodarczą pod firmą
Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe „Wsze-Bór” i Danuta Dobromilska,
prowadząca działalność gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo Handlowo-
Usługowe DANLAS Danuta Dobromilska, zwanych dalej „Konsorcjum Wsze-Bór i
Danlas”. Odpowiednio na kolejnych miejscach w rankingu ofert w tej części
zamówienia sklasyfikowano oferty: 2. Teresy Banach, prowadzącej działalność
gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Usługowo-Handlowe „Bater”
Teresa Banach, zwaną dalej „Bater”; 3. Ewę Marię Zgutczyńską, prowadzącą
działalność gospodarczą pod firmą Zakład Usług Leśnych „ALFA” E.M. Zgutczyńska,
zwaną dalej „Alfa”.
− Część 7 – ofertę Konsorcjum Wsze-Bór i Danlas. Odpowiednio na kolejnych
miejscach w rankingu ofert w tej części zamówienia sklasyfikowano oferty: 2.
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Bater i
Przedsiębiorstwo Produkcyjno Usługowe GRABOS Zdzisław Grabowski, Dariusz
Grabowski, Zenona Grabowska Sp. j., zwanych dalej „Konsorcjum Bater i Grabos”, 3.
BUD-LAS Sp. z o.o.,
− Część 8 – ofertę wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia:
Grzegorz Ryszard Ostrowski, prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Usługi
Leśne Ostrowski Grzegorz Ryszard, Bogdan Samul, prowadzący działalność
gospodarczą pod firmą Usługi Leśne Bogdan Samul, zwanych dalej – „Konsorcjum
Ostrowski i Samul”. Odpowiednio na kolejnych miejscach w rankingu ofert w tej
części zamówienia sklasyfikowano oferty: 2. BUD-LAS Sp. z o.o.; 3. Alfa
− Część 9 – ofertę Bater. Odpowiednio na kolejnym miejscu w rankingu ofert w tej
części zamówienia sklasyfikowano ofertę: Daniela Ciborowskiego, prowadzącego
działalność gospodarczą pod firmą Zakład Usług Leśnych DAN-WOOD Daniel
Ciborowski, zwanego dalej „DAN-WOOD”.
− Część 10 – ofertę Ryszarda Samul, prowadzącego działalność gospodarczą pod
firmą Zakład Usług Leśnych SAM-LAS Ryszard Samul, zwanego dalej „SAM-LAS”.
Odpowiednio na kolejnym miejscu w rankingu ofert w tej części zamówienia
sklasyfikowano ofertę: DAN-WOOD

121/10

W dniu 28.12.2009 r. DAN-WOOD wniósł protest wobec ww. czynności zamawiającego
domagając się wykluczenia Bater i i SAM-LAS odpowiednio w części 9 i 10 zamówienia.
W uzasadnieniu protestu wskazano, iż ww. wykonawcy wbrew zakazowi sformułowanemu w
specyfikacji istotnych warunków zamówienia (siwz) złożyli oferty na więcej niż dwie części
zamówienia (występując samodzielnie lub w konsorcjach).
Ponadto zgodnie z wymaganiami siwz wykonawcy winni wskazać minimum jedną osobę do
kontaktu z zamawiającym z co najmniej średnim wykształceniem leśnym na każdą złożoną
ofertę. Tymczasem Bater wykazała osobę ze średnim wykształceniem leśnym (p. Krzysztofa
Cz.) w więcej niż jednej ofercie, natomiast SAM-LAS w ogóle takich osób nie przedstawił.

W dniu 06.01.2009 zamawiający ww. protest w całości oddalił podnosząc, iż składanie ofert
samodzielnie oraz w konsorcjach (brak w takim przypadku tożsamości podmiotowej
wykonawców) na różne części zamówienia jest w świetle postanowień siwz i przepisów
ustawy dopuszczalne.
Odnośnie zarzutów braku średniego wykształcenia leśnego wskazał, iż wykazywane przez
wykonawców osoby legitymują się wykształceniem średnim, a ponadto legitymują się
certyfikatami ukończenia studium przedsiębiorczości leśnej ukończonym w Centrum
Kształcenia Przedsiębiorców Leśnych przy Akademii Rolniczej im. A. Cieszkowskiego w
Poznaniu, co w opinii zamawiającego wypełnia wymagania siwz.

W dniu 15.01.2009 DAN-WOOD wniósł odwołanie od ww. rozstrzygnięcia protestu
podtrzymując jego zarzuty oraz żądania. Dodatkowo w odwołaniu podniesiono, iż
wykonawca Bater wykazywaną osobą kontaktową (p. Krzysztofem Cz.) w rzeczywistości nie
dysponuje.

122/10

W dniu 28.12.2009 BUD-LAS Sp. z o.o. wniosła protest wobec ww. czynności
zamawiającego związanych z wyborem najkorzystniejszych ofert w postępowaniu
domagając się wykluczenia Konsorcjum Wsze-Bór i Danlas oraz Konsorcjum Bater i Grabos
w części 7 zamówienia oraz wykluczenia Konsorcjum Ostrowski i Samul w części 8
zamówienia.
W uzasadnieniu protestu wskazano, iż wykonawcy tworzący Konsorcjum Wsze-Bór i Danlas
oraz Konsorcjum Bater i Grabos wbrew zakazowi sformułowanemu w specyfikacji istotnych

warunków zamówienia (siwz) złożyli oferty na więcej niż dwie części zamówienia
(występując samodzielnie lub w konsorcjach).
Konsorcjum Bater i Grabos wykazało jedną osobę do kontaktów z zamawiającym z
wykształceniem średnim leśnym w więcej niż jednej ofercie (p. Krzysztof Cz.), nadto osobą
tą wcale nie dysponuje – podano w tym zakresie nieprawdziwe informacje.
Konsorcjum Ostrowski i Samul nie wykazało żadnej osoby do kontaktów z zamawiającym
posiadającą co najmniej średnie wykształcenie leśne.
Ponadto wszyscy ww. wykonawcy wykazywali sprzęt własny lub użyczany przez innych
wykonawców, wymagany przez zamawiającego, który był jednocześnie wykazywany na
potwierdzanie spełniania warunków udziału w postępowaniu w innych częściach niniejszego
zamówienia.

W dniu 06.01.2009 zamawiający ww. protest w całości oddalił z analogiczną argumentacją
jak przy rozstrzygnięciu protestu DAN-WOOD oraz wskazał, iż p. Krzysztof Cz. złożył
odpowiednie oświadczenie potwierdzające możliwość dysponowania jego osobą przez
Bater, które ww. firma załączyła do swojego przystąpienia do protestu.

W dniu 15.01.2009 BUD-LAS Sp. z o.o. wniosła odwołanie od ww. rozstrzygnięcia protestu
podtrzymując jego zarzuty oraz żądania. W odwołaniu podniesiono, iż wykonawca Bater w
celu wykazania dysponowania osobą kontaktową (p. Krzysztofem Cz.) winien przedstawić
oświadczenie jej aktualnego pracodawcy, że swojego pracownika udostępni.

123/10

W dniu 28.12.2009 Alfa wniosła protest wobec rozstrzygnięcia postępowania o udzielenie
zamówienia w częściach 1 i 8, domagając się wykluczenia Konsorcjum Wsze-Bór i Danlas
oraz wykonawcy Bater w części 1, a także wykluczenia Konsorcjum Ostrowski i Samul oraz
BUD-LAS w części 8.
W uzasadnieniu swojego żądania protestujący wskazał, iż Józef Wszeborowski (Wsze-Bór)
oraz Teresa Banach (Bater) wbrew wymaganiom siwz złożyli oferty na więcej niż dwie części
przedmiotowego zamówienia.
Ponadto Bater wykazała osobę ze średnim wykształceniem leśnym (p. Krzysztofa Cz.) w
więcej niż jednej ofercie.
Konsorcjum Ostrowski i Samul nie wykazało żadnej osoby do kontaktów z zamawiającym
posiadającą co najmniej średnie wykształcenie leśne.
Ponadto wszyscy ww. wykonawcy wykazywali sprzęt własny lub użyczany przez innych
wykonawców, wymagany przez zamawiającego, który był jednocześnie wykazywany na

potwierdzanie spełniania warunków udziału w postępowaniu w innych częściach niniejszego
zamówienia.

W dniu 06.01.2009 r. zamawiający ww. protest w całości oddalił z argumentacją tożsamą jak
przy rozstrzygnięciu protestów DAN-WOOD i BUD-LAS.

W dniu 15.01.2009 Alfa wniosła odwołanie od ww. rozstrzygnięcia protestu podtrzymując
jego zarzuty oraz żądania. Dodatkowo w odwołaniu podniesiono, iż wykonawca Bater
wykazywaną osobą kontaktową (p. Krzysztofem Cz.) w rzeczywistości nie dysponuje – w
celu wykazania powyższego winien przedstawić oświadczenie jej aktualnego pracodawcy, że
swojego pracownika udostępni.


Uwzględniając dokumentację postępowania o udzielenie zamówienia oraz stanowiska
i oświadczenia stron oraz uczestników postępowania złożone na rozprawie, Izba
ustaliła, co następuje.

Pkt 14.1 siwz sformułowano w brzmieniu: „Wykonawca lub Konsorcjum Wykonawców ma
prawo złożyć tylko jedną ofertę na maksymalnie dwa pakiety”.
Mianem pakietów zamawiający określał części zamówienia, na które przewidywał składanie
odrębnych ofert oraz podpisanie oddzielnych umów w sprawie zamówienia.

Wykonawca Wsze-Bór, działając samodzielnie lub ubiegając się o udzielenie zamówienia
wspólnie z innymi w wykonawcami (w tzw. konsorcjach) złożył ofertę na części 1,7 i 8
zamówienia.
Wykonawca Bater, działając samodzielnie lub ubiegając się o udzielenie zamówienia
wspólnie z innymi w wykonawcami (w tzw. konsorcjach) złożył ofertę na części 1,3,7 i 9
zamówienia.
Wykonawca SAM-LAS, działając samodzielnie lub ubiegając się o udzielenie zamówienia
wspólnie z innymi w wykonawcami (w tzw. konsorcjach), złożył ofertę na części 2,6,9 i 10
zamówienia.

W pkt 8.2.2.2 siwz zamawiający w ramach sposobu oceny warunków udziału w
postępowaniu wymagał przedłożenia: „Wykaz osób upoważnionych do kontaktów w ternie z
przedstawicielami zamawiającego w trakcie realizacji zamówienia – minimum 1 osoba z co
najmniej średnim wykształceniem leśnym na złożoną ofertę.

Ponadto zgodnie z pkt 8.2.2.4 siwz za spełniającego warunki udziału w postępowaniu w
zakresie potencjału technicznego uznany zostanie wykonawcy, którzy „dysponują sprzętem i
narzędziami koniecznymi do realizacji zadań na terenie Nadleśnictwa pisz lub przedstawią
pisemne zobowiązanie innych podmiotów do udostępnienia potencjału technicznego –
Samojezdnego urządzenia ścinkowo-okrzesująco-manipulujące (maszyna wielooperacyjna)
typu Harwester i Samojezdny zestaw nasiębierny zrywkowo-podwozowy typu Forwarder.

śadnych postanowień umownych, z których wynikałoby zobowiązanie do posługiwania się
osobami i urządzeniami wykazanymi na potwierdzenie spełnienia warunków udziału w
postępowaniu przy realizacji umowy zamawiający nie zastrzegł.

W ofercie Konsorcjum Ostrowski i Samul złożonej w części 8 zamówienia, w załączniku nr
24.6 – Informacje dokumentujące kompetencje i doświadczenie jako osoby upoważnione do
kontaktów z zamawiającym (w odpowiedzi na żądaniem pkt 8.2.2.2 siwz) wskazano
Grzegorza Ryszarda O oraz Bogdana S zaznaczając, iż posiadają oni Certyfikaty
ukończenia Studium Przedsiębiorczości Leśnej. Do oferty wykonawców załączono ww.
certyfikaty wystawione przez Centrum Kształcenia Przedsiębiorców Leśnych Leśny Zakład
Doświadczalny w Siemianicach, Akademię Rolniczą im. A. Ciszewskiego w Poznaniu dla
obu osób wskazanych, informująceo o ukończeniu dwusemestralnego studium w zakresie
przedsiębiorczości leśnej oraz Świadectwa ukończenia ww. studium gdzie wymieniono ilość
godzin i rodzaj zajęć objętych programem kształcenia.

Do zgłoszonego w dniu 04.01.2009 r. przez Bater przystąpienia do protestu BUD-LAS Sp. z
o.o. załączono oświadczenie z dnia 05.12.2009 r. pana Krzysztofa Cz., w którym potwierdził,
iż deklaruje chęć podjęcia pracy w PPHU BATER i wyraża zgodę na użycie jego świadectwa
szkolnego w ofercie przetargowej.


Uwzględniając powyższe, Izba zważyła, co następuje.

Na wstępie Krajowa Izba Odwoławcza stwierdza, że odwołujący legitymuje się interesem
prawnym w korzystaniu ze środków ochrony prawnej, o których stanowi art. 179 ust. 1 Pzp.

Izba wskazuje, iż postanowienia siwz zawarte w pkt 14.1 są wyraźne i jasne – wynika z nich,
iż jeden wykonawca nie może złożyć więcej niż dwie oferty częściowe, tj. może
zaproponować wykonanie maksymalnie dwóch części zamówienia.

Podstawą materialnoprawną tego typu żądań zamawiającego są przepisy art. 83 ust. 2 i 3
Pzp, z którymi postanowienia siwz w tym zakresie należy uznać za zgodne.
Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy zamawiający odrzuca ofertę jeżeli jej treść nie
odpowiada treści siwz. Tym samym w związku z dyspozycją art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp oraz
opisanymi w części uzasadnienia dotyczącej ustaleń Izby okolicznościami (tj. przedłożeniem
przez wykonawców ofert na więcej niż dwie części zamówienia), należało stwierdzić, iż
oferty: Bater w części nr 9 i SAM-LAS w części nr 10 (zarzuty odwołania 121/10),
Konsorcjum Wsze-Bór i Danlas oraz Konsorcjum Bater i Grabos w części 7 (zrzuty
odwołania 122/10), Konsorcjum Wszebór i Danlas oraz Bater w części 1 (zarzuty odwołania
123/10) podlegają odrzuceniu na podstawie powołanego przepisu, jako oferujące wykonanie
świadczeń w zakresie niedopuszczalnym postanowieniami siwz.
W żadnym razie Izba nie podziela wywodów zamawiającego i przystępujących
zmierzających do wykazania, iż w przypadku złożenia oferty przez konsorcjum w składzie
wykonawców, oferty składane oddzielnie i samodzielnie przez poszczególnych jego
członków są ofertami innych wykonawców. Stanowisko przeciwne wynika oparte jest jedynie
na semantycznym podstawieniu i zastępowaniu terminu „wykonawca” przez termin
„konsorcjum”. Izba wskazuje, że w świetle przepisów Pzp jest to zabieg nieuprawniony.
Ustawa nie tylko nie przyznaje konsorcjum wykonawców odrębnej podmiotowości prawnej
(osobowości prawnej, zdolności sądowej, etc…) ale w ogóle tego typu terminem się nie
posługuje, a jego używanie w obrocie i języku prawniczym jest jedynie pewnym zwyczajowo
przyjętym skrótem myślowym dla określenia wykonawców wspólnie ubiegających się o
zamówienie, o których mowa w art. 23 Pzp.
W świetle powyżej konstatacji wydaje się notoryjne, że zarówno oferta złożona przez
wykonawcę samodzielnie i oferta złożona przezeń wraz z innymi wykonawcami, w znaczeniu
przedmiotowym (zobowiązaniowym) pozostają jego ofertami. Jedyną różnicą jest tutaj fakt, iż
z tytułu złożenia pierwszej oferty wykonawca będzie zobowiązany samodzielnie natomiast w
przypadku oferty wspólnej wraz z innymi wykonawcami. Jednakże ciągle pozostają to dwa
oświadczenia woli (oferty) złożone przez wykonawcę w tym samym postępowaniu.
Powyższe nie ma związku z oceną, iż do wnoszenia środków ochrony prawnej uprawnione
są jedynie wszystkie podmioty, które złożyły wspólną ofertę, tzn. wszystkie takie podmioty
muszą działać łącznie. W żadnym razie nie zmienia to faktu, iż wykonawca, który w
postępowaniu złożył ofertę w składzie dwóch różnych konsorcjów albo złożył ofertę
samodzielnie i jednocześnie drugą ofertę wraz z innymi wykonawcami, złożył dwie oferty w
postępowaniu.
Na marginesie Izba wskazuje, iż stanowisko przeciwne prowadziłoby do możliwości
masowego obchodzenia zakazu składania więcej niż jednej oferty sformułowanego w art. 82
ust. 1 Pzp.

Izba potwierdza stanowisko odwołujących, iż ukończenie studium wskazywanego przez
zamawiającego jako równoważnego z wykształceniem średnim, o którym mowa w siwz nie
odpowiada żądaniom w specyfikacji zawartym i wskazanym w części uzasadnienia
dotyczącym ustaleń Izby (pkt. 8.2.2.2 siwz). Pojęcie posiadania wykształcenia średniego
zdefiniowane zostało w art. 11a ust. 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty
(tj. Dz.U. z 2004 Nr 256 poz. 2572 ze zm.). Wobec funkcjonowania legalnych definicji pojęć
odnoszących się bezpośrednio do terminologii stosowanej przez zamawiającego nie sposób
przyjąć, iż w specyfikacji istotnych warunków zamówienia publicznego przetargu używa on
terminów w ich bliżej nieokreślonym znaczeniu potocznym, niekoherentnym z brzmieniem
przepisów ustawowych i nadaje im własne, projektujące znaczenie.
Wobec powyższego oraz związku z niekwestionowanym i niepodważalnym faktem, iż
Centrum Kształcenia Przedsiębiorców Leśnych prowadzone przez Leśny Zakład
Doświadczalny w Siemianicach, Akademię Rolniczą im. A. Ciszewskiego w Poznaniu jest
instytucja prowadzącą kursy i szkolenia komercyjne w określonej dziedzinie, a nie szkołą
ponadgimnazjalną w rozumieniu art. 9 ust. 1 pkt 3) w zw. z art. 11a ust. 4 ustawy o systemie
oświaty, zasadne stało się nakazanie zamawiającemu wezwania w trybie art. 26 ust. 3 Pzp
Konsorcjum Ostrowski i Samul do uzupełnienia dokumentów potwierdzających spełnianie
warunków udziału w postępowaniu w zakresie wykazania dysponowania osobami
upoważnionymi do kontaktów z zamawiającym posiadającymi co najmniej wykształcenie
średnie leśne, o których mowa w pkt. 8.2.2.2 siwz.
Na marginesie Izba wskazuje, iż w świetle przepisów ustawy w ramach potwierdzania
warunków udziału w postępowaniu przy uzupełnianiu wykazu osób, którymi wykonawca
dysponuje, możliwe jest przedstawienie wykazu osób zupełnie innych niż wskazane
pierwotnie.
Pozostałych zarzutów odwołań Izba nie podzieliła i w ich przedmiocie wskazuje:
W opisywanej siwz brak jest postanowień zobowiązujących wykonawców do wykazania się
dysponowania osobami lub urządzeniami innymi dla każdej z poszczególnych części
zamówcie. Z zapisów wymagających ilości minimalnej osób lub sprzętu dla danej części
zamówienia nie wynika, iż mają to być każdorazowo (w każdej części) osoby lub maszyny
inne. Warunkiem udziału w postępowaniu jest tu dysponowanie określoną osobą czy
urządzeniem w określonej części zamówienia. Z postanowień siwz w żadnym razie nie
wynika, iż wykonawcy nie mogą wykazywać się dysponowaniem osobami i sprzętem tym
samym w różnych częściach zamówienia (a wiec w znaczeniu przedmiotowym – w różnych
ofertach), jak też posługiwać się (w celu wykazania spełniania warunków udziału w
postępowaniu) osobami wykazywanymi przez innych wykonawców.
Na marginesie Izba wskazuje, iż zarówno zamawiający jak i odwołujący nie powinni w tym
zakresie mylić i mieszać instytucji warunków udziału w postępowaniu jako podmiotowej

kwalifikacji wykonawców w celu dopuszczenia ich do ubiegania się o dane zamówienie, a
instytucją oferty określającą zakres zobowiązania do określonego wykonania zamówienia (w
tym sposób czy środki, które do jego wykonania zostaną użyte).
Załączone do przystąpienia do protestu BUD-LAS Sp. z o.o. przez Bater oświadczenie p.
Krzysztofa Cz. jednoznacznie potwierdza, iż wykonawca miał prawo dysponowania jego
osobą oraz mógł powyższe wykazywać w swoich ofertach. Pracownik zatrudniony na
podstawie przepisów ustawy Kodeks pracy nie jest instrumentum vocale w rozumieniu
klasycznego prawa rzymskiego i nie musi uzyskiwać zgody swojego aktualnego pracodawcy
na dysponowanie swoim czasem i osobą, niezależnie od rodzaju węzła obligacyjnego, który
ich łączy.

Uwzględniając powyższe, na podstawie art. 191 ust. 1 Pzp, orzeczono jak w sentencji.

O kosztach Izba orzekła stosownie do wyniku postępowania na podstawie art. 191 ust. 6 i 7
Pzp. Uwzględniono jedynie wnioski o zwrot kosztów zastępstwa prawnego pełnomocnika
odwołujących w sprawach 121/10 i 123/10 w wysokości wynikających z faktur przedłożonych
w trakcie rozprawy. Zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 2 lit. a i b rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 9 lipca 2007r. w sprawie wysokości oraz sposobu pobierania wpisu od
odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania
(Dz. U. Nr 128, poz. 886 ze zmianami) przedłożenie stosownych rachunków jest warunkiem
przyznania kosztów w ww. przepisach wymienionych.

Stosownie do art. 194 i 195 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych
do Sądu Okręgowego w Olsztynie.


Przewodniczący:

.................................

Członkowie:

……………………….


………………………..