Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt: KIO/UZP 135/10

WYROK
z dnia 3 marca 2010 r.

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Małgorzata Stręciwilk
Członkowie: Klaudia Szczytowska – Maziarz
Ryszard Tetzlaff

Protokolant: Rafał Komoń

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 2 marca 2010 r. w Warszawie odwołania wniesionego
przez Roberta Koniecznego, prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą:
Przedsiębiorstwo Budownictwa Handlu i Usług ROBKON Robert Konieczny,
ul. Młynarska 21, 57-200 Ząbkowice Śląskie od rozstrzygnięcia przez zamawiającego
Gmina Stoszowice, w imieniu której działa Gminna Biblioteka Publiczna Stoszowicach,
ul. Letnia 10, 57-215 Srebrna Góra protestu z dnia 5 stycznia 2009 r.

orzeka:
1. uwzględnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu unieważnienie czynności
odrzuceniu oferty Odwołującego i wyboru oferty najkorzystniejszej
w postępowaniu oraz nakazuje dokonanie czynności ponownego badania i oceny
ofert i wyboru oferty najkorzystniejszej z uwzględnieniem oferty Odwołującego,
2. kosztami postępowania obciąża Gminę Stoszowice, w imieniu której działa Gminna
Biblioteka Publiczna Stoszowicach, ul. Letnia 10, 57-215 Srebrna Góra i nakazuje:

1) zaliczyć na rzecz Urzędu Zamówień Publicznych koszty w wysokości 4 444 zł 00 gr
(słownie: cztery tysiące czterysta czterdzieści cztery złote zero groszy) z kwoty wpisu

uiszczonego przez Roberta Koniecznego, prowadzącego działalność
gospodarczą pod nazwą: Przedsiębiorstwo Budownictwa Handlu i Usług
ROBKON Robert Konieczny, ul. Młynarska 21, 57-200 Ząbkowice Śląskie;
2) dokonać wpłaty kwoty 4 444 zł 00 gr (słownie: cztery tysiące czterysta czterdzieści
cztery złote zero groszy) przez Gminę Stoszowice, w imieniu której działa Gminna
Biblioteka Publiczna Stoszowicach, ul. Letnia 10, 57-215 Srebrna Góra na rzecz
Roberta Koniecznego, prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą:
Przedsiębiorstwo Budownictwa Handlu i Usług ROBKON Robert Konieczny,
ul. Młynarska 21, 57-200 Ząbkowice Śląskie, stanowiącej uzasadnione koszty
strony poniesione z tytułu zwrotu kwoty zaliczonej w poczet kosztów postępowania
z wpisu uiszczonego przez Odwołującego;
3) dokonać zwrotu kwoty 5 556 zł 00 gr (słownie: pięć tysięcy pięćset pięćdziesiąt sześć
złotych zero groszy) z rachunku dochodów własnych Urzędu Zamówień Publicznych
na rzecz Roberta Koniecznego, prowadzącego działalność gospodarczą pod
nazwą: Przedsiębiorstwo Budownictwa Handlu i Usług ROBKON Robert
Konieczny, ul. Młynarska 21, 57-200 Ząbkowice Śląskie.



U z a s a d n i e n i e

Robert Konieczny, prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą:
Przedsiębiorstwo Budownictwa Handlu i Usług ROBKON Robert Konieczny z siedzibą
w Ząbkowicach Śląskich (dalej: „Odwołujący”), złożyli odwołanie w postępowaniu
o udzielenie zamówienia publicznego na: „Remont świetlicy wiejskiej w miejscowościach
śdanów i Rudnica”, prowadzonym na podstawie przepisów ustawy z dnia
29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tj. z 2007 r. Dz. U. Nr 223, poz. 1655
ze zm.), (dalej: „ustawa Pzp”) przez Gminna Biblioteka Publiczna Stoszowicach
(dalej: „Zamawiający”). Ogłoszenie o przedmiotowym zamówieniu zostało opublikowane
w Biuletynie Zamówień Publicznych z dnia 23 listopada 2009 r. (nr ogłoszenia: 403460).

Podstawą złożonego odwołania i poprzedzającego go protestu była czynność
Zamawiającego polegająca na odrzuceniu oferty Odwołującego na podstawie art. 89 ust. 1
pkt 2 ustawy Pzp z uwagi na niespełnienie przez tego wykonawcę warunku określonego w
SIWZ dotyczącego wykonania przez oferenta w ciągu 3 lat czterech robót budowlanych
podobnego typu na obiektach użyteczności publicznej o wartości nie mniejszej niż trzysta

tysięcy każda. O czynności tej Odwołujący został poinformowany w dniu 30 grudnia 2009 r.
pismem z tej samej daty.
Protest dotyczący tej czynności został przez niego złożony w dniu 5 stycznia 2010 r.
Zamawiający formalnie nie rozstrzygnął protestu, tym samym oddalając go. Od oddalenie
protestu w dniu 19 stycznia 2010 r. (data nadania odwołania w urzędzie pocztowym
operatora publicznego) Odwołujący złożył do Prezesa UZP odwołanie, przekazując w tej
samej dacie jego kopię Zamawiającemu.

Zarówno w proteście, jak i w odwołaniu Odwołujący wskazał, że Zamawiający w dniu
23 grudnia 2009 r. wezwał go do wyjaśnienia treści oferty w części dotyczącej referencji, tj.
przedłożenia do dnia 20 grudnia 2009 r. dokumentów potwierdzających, że zrealizowany w
2006 r. budynek Leśniczówki w miejscowości Miszkowice dla Nadleśnictwa Henryków jest
budynkiem użyteczności publicznej. W odpowiedzi na to wezwanie Odwołujący w dniu 28
grudnia 2009 r. dostarczył żądany dokument, tj. uaktualnioną referencję Lasów
Państwowych, potwierdzającą wskazywaną okoliczność. Odwołujący dodatkowo w piśmie
tym przedstawił definicję „budynku użyteczności publicznej” zawartą w rozporządzeniu
Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim
powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2002 r. Nr 75, poz. 690). Zgodnie z
tym rozporządzeniem przez „obiekt użyteczności publicznej” rozumie się budynek
przeznaczony na potrzeby administracji publicznej, wymiaru sprawiedliwości, (…) oraz inny
ogólnodostępny budynek przeznaczony do wykonywania podobnych funkcji, w tym także
budynek biurowy i socjalny. Zdaniem Odwołującego wykazywany w ramach doświadczenia
budynek Leśniczówki (poza częścią mieszkalną) wraz z infrastrukturą towarzyszącą jest
budyniem użyteczności publicznej, w którym znajduje się biuro z poczekalnią i
pomieszczeniami socjalnymi, oraz infrastrukturą techniczną, składającą się z parkingu, dróg
dojazdowych i chodników o czym świadczy udzielone pozwolenie na budowę budynku
mieszkalno administracyjnego przez Starostę Ząbkowickiego, którą to decyzję Odwołujący
załączył do odwołania.
Odwołujący dodatkowo podniósł, że warunek postawiony przez Zamawiającego w
SIWZ, dotyczący wykonania przez oferenta w ciągu 3 lat czterech robót budowlanych
podobnego typu na obiektach użyteczności publicznej o wartości nie mniejszej niż trzysta
tysięcy każda, jest niezgodny z ustawą Pzp, a konkretnie z art. 22 ust. 2 ustawy Pzp.
Wskazał przy tym na przepisy rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 maja 2006
r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy, oraz
form, w jakich te dokumenty mogą być składane (Dz. U. Nr 87, poz. 605 ze zm.). Zgodnie z
§ 1 ust,. 2 pkt 1 tego rozporządzenia Zamawiający może żądać wykazu wykonanych robót

budowlanych w okresie ostatnich pięciu lat przed dniem wszczęcia postępowania, a nie
ostatnich 3 lat jak to określił Zamawiający w SIWZ.
Odwołujący powołał się na wymogi Zamawiającego odnośnie tej samej inwestycji w
postępowaniu, które zostało przez Zamawiającego unieważnione, gdzie takiego wymogu co
do wykazania się 4 robotami o określonej wartości – nie mniejszej niż trzysta tysięcy każda –
oraz robót na obiektach użyteczności publicznej nie zawarł.
Podkreślił, że dokonana przez niego wizja lokalna na obiektach, które wchodzą w
zakres robót objętych przedmiotem zamówienia (również obejmujących część mieszkalną)
wskazuje, że wykazywane przez niego w ramach doświadczenia prace są robotami
budowlanymi podobnego typu na obiektach użyteczności publicznej.
Wskazał też, że zgodnie z przepisami § 1 ust. 2 pkt 1 wskazanego rozporządzenia
referencje przedstawiane przez wykonawców mają potwierdzać jedynie należyte wykonanie
robót ujętych w wykazie.

Biorąc pod uwagę podniesioną argumentację Odwołujący wskazał na naruszenie
przez Zamawiającego art. 89 ust. 1 pkt 2, art. 7 ust. 1 i 3 oraz art. 22 ust. 2 ustawy Pzp i
wniósł o:
1) uwzględnienie odwołania;
2) nakazanie Zamawiającemu unieważnienia czynności odrzucenia oferty
Odwołującego;
3) nakazanie Zamawiającemu unieważnienia czynności wyboru oferty
najkorzystniejszej, tj. oferty złożonej przez Michała Malika, prowadzącego
działalność gospodarczą pod nazwą: Firma Handlowo – Usługowa KWADROS
Michał Malik z siedzibą Nowej Rudzie.

Po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem stron postępowania, na podstawie
zebranego materiału dowodowego w sprawie oraz oświadczeń i stanowisk stron,
zaprezentowanych w proteście, i w odwołaniu oraz, jak też złożonych ustnie do protokołu
w toku rozprawy, skład orzekający Izby ustalił i zważył, co następuje.
W pierwszej kolejności skład orzekający Izby ustalił, że wobec wszczęcia
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, którego dotyczy rozpoznawane przez
Izbę odwołanie, przed dniem 29 stycznia 2010 r., tj. przed dniem wejścia w życie przepisów
ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz
niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 223, poz. 1778), do rozpoznawania niniejszej sprawy
odwoławczej mają zastosowanie przepisy ustawy Pzp w brzmieniu dotychczasowym -
sprzed wejścia w życie wskazanych przepisów.


W drugiej kolejności skład orzekający Izby ustalił, że nie została wypełniona żadna
z przesłanek, o których stanowi art. 187 ust. 4 ustawy Pzp, skutkujących odrzuceniem
odwołania oraz, że wypełniono przesłankę interesu prawnego w uzyskaniu zamówienia,
określoną w art. 179 ust. 1 ustawy Pzp, uznając, że podnoszony zarzut zaniechania
wykluczenia z postępowania Przystępującego może w przyszłości, na etapie badania i oceny
ofert oraz wyboru oferty najkorzystniejszej, narazić Odwołującego na uszczerbek w postaci
pozbawienia go możliwości uzyskania zamówienia przez tego właśnie wykonawcę.

Skład orzekający Izby dopuścił w niniejszej sprawie dowody z dokumentacji
postępowania o zamówienie publiczne, nadesłanej przez Zamawiającego do akt sprawy
w kopii potwierdzonej za zgodność z oryginałem, w tym w szczególności z treści SIWZ
i oferty Odwołującego oraz treści listu referencyjnego z dnia 28 grudnia 2009 r.
wystawionego na rzecz Odwołującego przez Nadleśnictwo Henryków oraz z decyzji
nr 19/2006 z dnia 3 lutego 2006 r. wydanej przez Starostę Ząbkowickiego w sprawie
zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę leśniczówki dla
Nadleśnictwa Henryków. oraz dowód ze stanowisk i oświadczeń stron wyrażonych na piśmie
w ramach środków ochrony prawnej oraz ustnie do protokołu.

Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy oraz zakres zarzutów
podniesionych w odwołaniu skład orzekający Izby stwierdził, że odwołanie zasługuje
na uwzględnienie.

Rozpoznając zarzuty postawione w odwołaniu Izba stwierdziła, że dokumenty
załączone do oferty Odwołującego, jak również uzupełnione w wyniku wezwania
skierowanego w tym przedmiocie do Odwołującego potwierdzają spełnianie warunku
doświadczenia wymaganego przez Zamawiającego od wykonawców w postępowaniu na
podstawie postanowień SIWZ. Zgodnie bowiem z pkt 7 rozdziały SIWZ zatytułowanego:
„Wymagania od oferentów”, Zamawiający wymagał, aby wykonawcy wykonali w ciągu
3 ostatnich lat cztery roboty budowlane podobnego typu na obiektach użyteczności
publicznej o wartości nie mniejszej niż trzysta tysięcy każda. Biorąc pod uwagę powyższe
Odwołujący na str. od 7 do 13 oferty przedłożył wykaz 4 wykonanych przez niego robót
budowlanych wraz z dokumentami potwierdzającymi ich należyte wykonanie. Wśród tych
dokumentów załączono list referencyjny z dnia 3 stycznia 2007 r. wystawiony przez
Nadleśnictwo Henryków potwierdzający należyte wykonanie zadania p.n.: „Budowa
Leśniczówki wraz z infrastrukturą towarzyszącą w Miszkowicach Gm. Ciepłowody”,
wskazująca na wykonanie budynku mieszkalno – administracyjnego – Leśniczówka – „pod

klucz” i budynku gospodarczego – „pod klucz”. W tym zakresie w wyniku wezwania przez
Zamawiającego do uzupełniania dokumentu został przez Odwołującego przedłożony list
referencyjny dotyczący tego samego zadania wystawiony w dniu 28 grudnia 2009 r.,
wskazujący dodatkowo iż owo zadanie obejmowało budynek mieszkalno – administracyjny
z biurem obsługi klienta – Leśniczówka – „pod klucz”. Treść tych referencji wskazywała
także, że budynek ten (poza częścią mieszkalną) wraz z infrastruktura towarzyszącą jest
budynkiem użyteczności publicznej.
Uwzględniając wskazane okoliczności faktyczne Izba uznała, że powyższa robota
budowlana odpowiada określonemu przez Zamawiającego warunkowi udziału
w postępowaniu, co do robót podobnego typu na obiektach użyteczności publicznej,
co zakwestionował Zamawiający odrzucając ofertę Odwołującego.

W pierwszej kolejności Izba zwraca uwagę, że w przypadku nie spełniania warunku
podmiotowego udziału w postępowaniu, w tym również warunku dotyczącego doświadczenia
wykonawcy Zamawiający winien wykluczyć wykonawcę z udziału w postępowaniu na
podstawie art. 24 ust. 1 pkt 10 lub art. 24 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp, a nie odrzucać oferty na
podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp. O niezgodności treści oferty w stosunku do treści
SIWZ możemy bowiem mówić w sytuacji, gdy treść oświadczenia woli wykonawcy co do
sposobu i zakresu realizacji zamówienia nie odpowiada treści SIWZ, a nie w przypadku
podmiotowej weryfikacji potencjalnych możliwości realizacji zamówienia przez wykonawców.
Powyższe jednak nie stanowiło przedmiotu zaskarżenia w trybie środków ochrony prawnej,
dlatego też niniejsza uwaga czyniona jest przez Izbę jedynie marginalnie. Niemniej jednak
uwzględniając okoliczność, że Zamawiający pozbawił możliwości pozyskania
przedmiotowego zamówienia przez wykonawcę, poprzez jego „eliminację” z postępowania,
Izba była zmuszona dokonać oceny tego zachowania Zamawiającego.
Odnosząc się zatem do meritum zarzutu, Izba uznała, że wykazywana realizacja
budowy leśniczówki stanowi robotę budowlaną podobnego typu. Jeśli bowiem wykonawca
wykonywał roboty budowlane w postaci budowy od podstaw określonego budynku stwierdzić
należy, że posiada on również kwalifikacje, aby wykonać inną robotę budowlaną, polegającą
na remoncie świetlic wiejskich objętych przedmiotem zamówienia. Wykazanie w referencjach
z dnia 28 grudnia 2009 r., iż owe roboty budowlane dotyczyły obiektu mieszkalno –
administracyjnego z biurem, a dodatkowo wprost, iż były to roboty budowlane dotyczące
obiektu o charakterze budynku użyteczności publicznej, jest wystarczające dla potwierdzenie
spełniania warunku udziału w postępowaniu, opisanego w SIWZ. Powyższe nie może być
przez Zamawiającego wyłącznie gołosłownie podważane. Skoro bowiem sam inwestor
w treści referencji określił, iż owe roboty dotyczyły właśnie takiego obiektu Zamawiający
musiałby, podważając takie stwierdzenie inwestora inwestycji budowlanej, dysponować

niezbędnymi podstawami do wykazania, że informacje zawarte w referencjach stanowią
poświadczenie nieprawdziwych informacji. Dodatkowym potwierdzeniem, iż w tym przypadku
mamy do czynienia z budynkiem, który oprócz części mieszkalnej zawiera także część
administracyjną, czyniąc obiekt również budynkiem użyteczności publicznej zgodnie
z definicją tego pojęcia określoną w § 3 pkt 6 rozporządzenia Ministra Infrastruktury
z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać
budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2002 r. Nr 75, poz. 690), jest decyzja Starosty
Ząbkowickiego z dnia 3 lutego 2006 r., zatwierdzająca projekt budowlany i udzielająca
pozwolenia na budowę co do owego obiektu. Z treści tej decyzji wprost bowiem wynika, że
w tym przypadku mamy do czynienia z budynkiem mieszkalno – administracyjnym, a więc –
zgodnie z definicja zawartą w przywołanym powyżej przepisie jest to budynek przeznaczony
do wykonywania podobnych funkcji co np. budynek przeznaczony na potrzeby administracji
publicznej, w tym również jest to budynek biurowy, ponieważ oprócz części mieszkalnej – jak
wskazano w tej decyzji – budynek ma również pełnić charakter administracyjny, a więc
służący do celów biurowych, administracyjnych.

Skład orzekający Izby nie rozpoznawał zarzutu dotyczącego naruszenia przepisów
ustawy Pzp (art. 22 ust. 2) oraz przepisów rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 19 maja 2006 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający
od wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane (Dz. U. Nr 87, poz. 605
ze zm.), przy formułowaniu warunku doświadczenia przez Zamawiającego, z uwagi na
zgłoszenie tego zarzutu po upływie ustawowego terminu na oprotestowanie postanowień
SIWZ, w terminie określonym w art. 180 ust. 3 ustawy Pzp.

Mając powyższe na uwadze Izba stwierdziła naruszenie przez Zamawiającego
art. 89 ust. 1 pkt 2 oraz art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp

Uwzględniając powyższe Izba, działając na podstawie art. 191 ust. 1 oraz ust. 1 a
ustawy Pzp, uznając, że stwierdzone przez Izbę naruszenie przepisów ustawy Pzp ma
wpływ na wynik postępowania, tj. wybór oferty najkorzystniejszej, orzekła jak w sentencji.

O kosztach postępowania odwoławczego - stosownie do jego wyniku - orzeczono na
podstawie art. 191 ust. 6 i 7 ustawy Pzp oraz w oparciu o przepisy rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów z dnia 9 lipca 2007 r. w sprawie wysokości oraz sposobu pobierania wpisu
od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich
rozliczania (Dz. U. Nr 128, poz. 886 ze zm.).

Stosownie do art. 194 i 195 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych
na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych do Sądu Okręgowego
w Świdnicy.

Przewodniczący:
………………………………

Członkowie:

………………………………

………………………………