Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt: KIO/UZP 145 /10

WYROK
z dnia 11 marca 2010 r.

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Jolanta Markowska

Członkowie: Luiza Łamejko
Agata Mikołajczyk
Protokolant: Renata Łuba

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 9 marca 2010 r. w Warszawie odwołania wniesionego
przez Konsorcjum: Sogreah Polska Sp. z o.o., SOGREAH CONSULTANTS, Biuro
Studiów i Projektów Energetycznych „ENERGOPROJEKT WARSZAWA" S.A.,
ul. Nowogrodzka 50/137 lok.137, 00-695 Warszawa od rozstrzygnięcia przez
zamawiającego Zarząd Gospodarki Wodnej we Wrocławiu, ul. C. K. Norwida 34, 50-950
Wrocław protestu z dnia 6 stycznia 2010 r.

przy udziale wykonawcy Konsorcjum: Hydroprojekt Kraków Sp. z o.o., SWECO
International AB, ul. Trybuny Ludów 15, 30-660 Kraków zgłaszającego przystąpienie do
postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego.

orzeka:
1. oddala odwołanie,

2. kosztami postępowania obciąża Konsorcjum: Sogreah Polska Sp. z o.o., SOGREAH
CONSULTANTS, Biuro Studiów i Projektów Energetycznych „ENERGOPROJEKT
WARSZAWA" S.A., ul. Nowogrodzka 50/137 lok.137, 00-695 Warszawa i nakazuje:

1) zaliczyć na rzecz Urzędu Zamówień Publicznych koszty w wysokości 4 444 zł
00 gr (słownie: cztery tysiące czterysta czterdzieści cztery złote zero groszy)
z kwoty wpisu uiszczonego przez Konsorcjum: Sogreah Polska Sp. z o.o.,
SOGREAH CONSULTANTS, Biuro Studiów i Projektów Energetycznych
„ENERGOPROJEKT WARSZAWA" S.A., ul. Nowogrodzka 50/137 lok.137,
00-695 Warszawa,

2) dokonać wpłaty kwoty 00 zł 00 gr (słownie: xxx) przez xxx na rzecz xxx
stanowiącej uzasadnione koszty strony poniesione z tytułu xxx,

3) dokonać wpłaty kwoty 0 zł 0 gr (słownie: xxx) przez xxx na rzecz Urzędu
Zamówień Publicznych na rachunek dochodów własnych UZP,

4) dokonać zwrotu kwoty 10 556 zł 00 gr (słownie: dziesięć tysięcy pięćset
pięćdziesiąt sześć złotych zero groszy) z rachunku dochodów własnych
Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz Konsorcjum: Sogreah Polska Sp.
z o.o., SOGREAH CONSULTANTS, Biuro Studiów i Projektów
Energetycznych „ENERGOPROJEKT WARSZAWA" S.A.,
ul. Nowogrodzka 50/137 lok.137, 00-695 Warszawa.




U z a s a d n i e n i e


Zamawiający Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej we Wrocławiu prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na „Opracowanie dokumentacji
technicznej wraz z wykonaniem usług towarzyszących dla przedsięwzięcia II pn.
„Modernizacja budowli i urządzeń zbiornikowych wraz z budową przepławki dla ryb
z kanałem otwartym oraz innych obiektów niezbędnych dla zbiornika" w ramach projektu
„Modernizacja zbiornika wodnego Nysa w zakresie bezpieczeństwa przeciwpowodziowego -
etap I"; Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej nr 2009/S 182 - 262169 w dniu 22 września 2009 r. W dniu 28 października
2009 r. w Dzienniku Urzędowym UE nr 2009/S 208-297413 nastąpiło ogłoszenie informacji
dodatkowych.

Wobec wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego przed dniem
29 stycznia 2010 r., tj. przed dniem wejścia w życie przepisów ustawy z dnia 2 grudnia
2009r. o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw
(Dz. U. Nr 223, poz. 1778), do rozpoznawania niniejszej sprawy odwoławczej mają
zastosowanie przepisy ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655 z późn. zmianami) w brzmieniu dotychczasowym,
tj. sprzed wejścia w życie wskazanych przepisów, zwanej dalej Pzp.

Zamawiający pismem z dnia 28 grudnia 2009 r., zawiadomił wykonawców o wyborze
oferty najkorzystniejszej złożonej przez Konsorcjum w składzie: „Hydroprojekt Kraków" Sp. z
o.o., SWECO INTERNACJONAL AB (zwane dalej Konsorcjum Hydroprojekt Kraków).
Odwołujący: Konsorcjum: Sogreah Polska Sp. z o.o., SOGREAH Consultants, Biuro
Studiów i Projektów Energetycznych „ENERGOPROJEKT WARSZAWA" S.A. (zwane dalej
Konsorcjum Sogreah), wniósł protest wobec czynności badania i oceny ofert; czynności
wyboru najkorzystniejszej oferty, zaniechania wykluczenia z postępowania Konsorcjum
Hydroprojekt Kraków oraz uznania tej oferty za odrzuconą. Wykonawca zarzucił naruszenie
art. 24 ust. 1 pkt 10, art. 24 ust. 2 pkt 3 oraz art. 7 ust. 1 Pzp, żądając powtórzenia czynności
badania i oceny ofert; wykluczenia z postępowania Konsorcjum Hydroprojekt Kraków
i uznania ww. oferty za odrzuconą, powtórzenia czynności wyboru najkorzystniejszej oferty;
dokonania wyboru oferty odwołującego jako najkorzystniejszej.
W uzasadnieniu wykonawca podniósł, co następuje:
1. Konsorcjum Hydroprojekt w odniesieniu do, mającej siedzibę na terytorium Szwecji -
„SWECO INTERNACJONAL" AB, nie złożyło w ofercie:
- dokumentów lub dokumentu potwierdzającego niezaleganie z uiszczaniem podatków,
opłat, składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne albo uzyskanie
przewidzianego prawem zwolnienia, odroczenia lub rozłożenia na raty zaległych
płatności lub wstrzymania w całości wykonania decyzji właściwego organu (brak
potwierdzenia w pełnym zakresie, który obejmuje także składki na ubezpieczenie
zdrowotne),
- dokumentów lub dokumentu potwierdzającego, że wobec ww. podmiotu nie
orzeczono zakazu ubiegania się o zamówienie.
stosownie do treści postanowień zawartych w rozdziale IV, pkt 1.7 ppkt 1 siwz.
Odwołujący wskazał, że mając na uwadze, iż ciężar przeprowadzenia dowodu na
spełnianie warunków udziału w postępowaniu obciąża wykonawcę, należy przyjąć,
iż Konsorcjum Hydroprojekt Kraków nie spełnia warunków udziału w postępowaniu i podlega
wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 10 Pzp oraz art. 24 ust. 2 pkt 3 Pzp.

2. Konsorcjum Hydroprojekt Kraków wykazało w ofercie wykonanie dwóch usług, jednak
żadna z nich nie potwierdza spełniania warunku udziału w postępowaniu, dotyczącego
doświadczenia.
Usługa nr 1 wskazana w wykazie usług nie spełnia wymogu określonego w siwz,
ponieważ nie dotyczyła żadnego z wymaganych rodzajów inwestycji tj.: (1.) budowy
zbiornika retencyjnego o piętrzeniu nie niższym niż 10,0 m lub (2.) przebudowy
i modernizacji obiektów zbiornikowych (bloku zrzutowego z wypadem, zapory o piętrzeniu
nie mniejszym niż 10,0 m, itp.) lub (3.) budowy lub przebudowy modernizacyjnej jazów
ruchomych. Usługa ta dotyczyła oceny stanu bezpieczeństwa istniejącej zapory zbiornika
wyrównawczego Hacker, w ramach której zaprojektowany został nowy przelew.
Jednocześnie, brak jest informacji potwierdzających wykonanie w ramach ww. usługi dwóch
z sześciu zadań określonych w treści warunku.
Usługa nr 2 również nie potwierdza spełniania warunku określonego w siwz. Nazwa
zadania brzmi: „Projekt przebudowy hydroelektrowni w Avestaforsen (...)", tymczasem, jak
wynika z wyjaśnień wykonawcy z dnia 14.12.2009 r., projektanci ze SWECO zdecydowali
o rozbiórce starej hydroelektrowni i jazu i zastąpieniu ich nowymi obiektami. Zatem ww.
zadanie faktycznie dotyczyło projektu budowy nowych obiektów o piętrzeniu 9,4 m
(mniejszym niż wymagane), nie zaś przebudowy. Zatem usługa nie dotyczyła żadnego
z trzech określonych w treści warunku zadań. Jednocześnie, brak jest informacji
potwierdzających wykonanie w ramach ww. usługi dwóch z sześciu zadań określonych
w treści warunku.
Odwołujący podkreślił, iż wykaz był uzupełniony na wezwanie zamawiającego, zatem
nie ma możliwości kolejnego wezwania wykonawcy do uzupełnienia ww. dokumentu.
Powołał się na orzecznictwo KIO i Sądu Okręgowego w Warszawie z dnia 8 sierpnia 2006r.
sygn. akt V Ca 806/06. Zdaniem odwołującego, uzupełniony wykaz nie potwierdza spełniania
warunków udziału w postępowaniu na dzień składania ofert.
3. Złożony przez Konsorcjum Hydroprojekt Kraków wykaz osób nie zawiera informacji
potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu w odniesieniu do wymogu
dysponowania osobami zdolnymi do wykonania zamówienia, co do wskazanych w wykazie
osób. Zamawiający wymagał, aby wskazane osoby posiadały „udokumentowane minimum
5 - letnie doświadczenie zawodowe w zakresie projektowania budowli wodnych wraz
z konstrukcjami i urządzeniami technologicznymi oraz elektrycznym zasilaniem, sterowaniem
i monitoringiem dla tychże budowli (w tym zamknięć ruchomych budowli
z osprzętem i napędami hydraulicznymi)", nie zaś jedynie doświadczenie w zakresie
projektowania czy samodzielnego projektowania w danej specjalności.

4. Konsorcjum nie spełnia warunku udziału w postępowaniu, w zakresie posiadania środków
finansowych lub zdolności kredytowej do realizacji zamówienia w wysokości nie mniejszej niż
500 000 zł.
Złożona przez Konsorcjum Hydroprojekt Kraków opinia bankowa nie potwierdza
możliwości dysponowania wymaganą kwotą. Zawarte w opinii sformułowanie „dostępne dla
posiadacza rachunku środki są sześciocyfrowe" należy uznać za niewystarczające -
„sześciocyfrowe środki" mogą oznaczać nie tylko kwotę 500 000 zł lub wyższą lecz także
kwotę 100 000 zł.
Odwołujący podniósł, iż wadliwość czynności badania i oceny ofert, skutkująca
bezpodstawnym zaniechaniem wykluczenia z postępowania Konsorcjum Hydroprojekt
Kraków oraz zaniechaniem odrzucenia oferty, pociąga za sobą wadliwość czynności wyboru
najkorzystniejszej oferty. W konsekwencji nastąpiło naruszenie art. 7 ust. 1 Pzp, gdyż rygory
związane z postępowaniem o udzielenie zamówienia publicznego winny być wiążące
w takim samym stopniu dla wszystkich wykonawców.

Konsorcjum: Hydroprojekt Kraków Sp. z o.o., SWECO International AB przystąpiło do
postępowania wszczętego ww. protestem, wnosząc o jego oddalenie.

Zamawiający uwzględnił protest w części - w zakresie zarzutów dotyczących nie
złożenia przez Konsorcjum Hydroprojekt Kraków:
- dokumentu Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub Kasy Rolniczego Ubezpieczenia
Społecznego potwierdzających odpowiednio, że wykonawca nie zalega z opłacaniem
składek na ubezpieczenie zdrowotne, lub zaświadczeń, że uzyskał przewidziane
prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności
lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawionych nie
wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania ofert. Stwierdził,
że wykonawca złożył dokument potwierdzający niezaleganie z opłacaniem składek
na ubezpieczenia społeczne,
- dokumentu potwierdzającego, że nie orzeczono wobec wykonawcy zakazu ubiegania
się o zamówienie.
W pozostałym zakresie zamawiający oddali protest. Postanowił powtórzyć czynność badania
i oceny ofert oraz wybór najkorzystniejszej oferty.
Zamawiający nie zgodził się z zarzutem naruszenia art. 24 ust. 1 pkt 10 Pzp oraz
art. 24 ust. 2 pkt 3 Pzp, przez zaniechanie wykluczenia z postępowania Konsorcjum
Hydroprojekt Kraków i zaniechanie uznania oferty za odrzuconą.
W odniesieniu do zarzutu, że żadna z usług wykazanych przez Konsorcjum
Hydroprojekt Kraków nie potwierdza spełniania warunku udziału w postępowaniu w zakresie

wymaganego doświadczenia, zamawiający wskazał, że usługa nr 2 wykazu spełnia wymogi
określone przez zamawiającego, gdyż:
- dotyczyła budowy nowego obiektu jazowego (warunek nr 3: budowy lub przebudowy
modernizacyjnej jazów ruchomych ... a zakres tych dokumentacji dotyczył ... budowy,
przebudowy bądź rozbudowy jazu wieloprzęsłowego o przepustowości nie mniejszej
od 600m3/s, wyposażonego w zamknięcia ruchome ...),
- przepustowość jazu wynosiła 2800m3/s i regulowana jest 4 zamknięciami
segmentowymi (warunek: wykonania nowych zamknięć ruchomych w blokach
zrzutowo-przelewowych zbiorników lub na wieloprzęsłowych jazach dostosowanych
do przepuszczenia przepływów o natężeniu nie mniejszym niż 600m3/s),
- przeprowadzono również badania geotechniczne (warunek: pracowanie dokumentacji
geologiczno-inżynierskich dla potrzeb ustalania właściwości fizyczno-machanicznych
gruntów w podłożu pod projektowaną jedną z budowli hydrotechnicznych, takich jak:
blok zrzutowy, zapora, jaz lub śluza żeglugowa),
- w ramach zadania zaprojektowano również most wieloprzęsłowy o nośności 60T
(warunek: budowy lub przebudowy mostu drogowego, wieloprzęsłowego o nośności
min. 30 ton, z drogami dojazdowymi, a także kładek do obsługi urządzeń
zbiornikowych lub jazowych).
Zamawiający zwrócił uwagę, że w warunkach nie określono minimalnego piętrzenia
obiektu jazowego - jedynym parametrem w przypadku wieloprzęsłowych jazów ruchomych
była przepustowość jazu nie mniejsza niż 600m3/s.
Usługa nr 1 także spełniła wymogi specyfikacji w zakresie:
- dotyczyła wykonania nowego przelewu stokowego wraz z bystrzem i niecką
wypadową [warunek:...przebudowy i modernizacji obiektów zbiornikowych (bloku
zrzutowego z wypadem, zapory o piętrzeniu nie mniejszym niż 10,0m itp.).... a zakres
tych dokumentacji dotyczył budowy zapory, bloku zrzutowo-przelewowego i innych
budowli zbiornikowych....],
- w ramach projektu wykonano ocenę stanu bezpieczeństwa zapory o piętrzeniu 50m
(warunek: oceny stanu technicznego konstrukcji budowli hydrotechnicznych bloku
zrzutowego lub zapory o piętrzeniu nie mniejszym niż 4,5m ....),
- przeprowadzono również badania geotechniczne (warunek: opracowanie
dokumentacji geologiczno-inżynierskich dla potrzeb ustalenia właściwości fizyczno-
mechanicznych gruntów w podłożu pod projektowaną jedną z budowli
hydrotechnicznych takich jak: blok zrzutowy, zapora, jaz lub śluza żeglugowa),
- w ramach zadania zaprojektowano także most wieloprzęsłowy o nośności 60T
(warunek: budowy lub przebudowy mostu drogowego, wieloprzęsłowego o nośności

min. 30 ton, z drogami dojazdowymi, a także kładek do obsługi urządzeń
zbiornikowych lub jazowych),
- opracowano raport o wpływie na środowisko [warunek: opracowanie raportu
w sprawie oceny oddziaływania na środowisko inwestycji branży hydrotechnicznej
(zbiornik, jaz, śluza czy elektrownia wodna), na podstawie którego uzyskano decyzję
o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji].
Ponadto, obie usługi spełniają wymóg minimalnej wartości zamówienia nie mniejszej
niż 3 000 000 zł (brutto).
W odniesieniu do zarzutu, że złożony przez Konsorcjum Hydroprojekt Kraków wykaz
osób nie zawiera informacji potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu
w zakresie dysponowania osobami zdolnymi do wykonania zamówienia, zamawiający uznał,
że wykaz osób wraz z wykazanym doświadczeniem zawodowym poszczególnych osób
spełnia wymogi udokumentowania min. 5 letniego doświadczenia zawodowego
w odpowiednich zakresach, a także posiadania odpowiednich uprawnień zawodowych.
Zaznaczył, że nie może wymagać i nie wymaga od osoby legitymującej się uprawnieniami na
przykład z branży mostowej czy też gazowej, wodociągowej i kanalizacyjnej doświadczenia
w zakresie projektowania budowli wodnych wraz z konstrukcjami i urządzeniami
technologicznymi oraz elektrycznym zasilaniem, sterowaniem i monitoringiem dla tychże
budowli (...). Taka interpretacja wymagań stanowiłaby znaczne ograniczenie dostępu do
udziału w postępowaniu i naruszenie ustawy Pzp. Zamawiający wyjaśnił, że świadomie
określił wymóg doświadczenia wobec całej kadry technicznej, której odpowiedni skład
(minima kadrowe w odpowiednich branżach wraz z odpowiednim doświadczeniem
zawodowym dla wskazanych osób) zapewni sukces w realizacji przedsięwzięcia. Wymóg
jasno określał niezbędne doświadczenie, jakie winna posiadać wykazana przez wykonawcę
kadra techniczna (jako zespołu osób), w skład której wchodzą poszczególni branżowcy,
posiadający uprawnienia budowlane do projektowania bez ograniczeń w swojej specjalności.
W zakresie zarzutu, że złożona przez Konsorcjum Hydroprojekt Kraków opinia
bankowa nie potwierdza możliwości dysponowania wymaganą kwotą, zamawiający wyjaśnił,
że oceniając sytuację finansową wykonawcy brał pod uwagę informacje zawarte w ww.
opinii, z której wynika, że Hydroprojekt Kraków posiada:
- przyznaną linię kredytową w wysokości 300 000,00 zł,
- kredyt odnawialny w wysokości 200 000,00 zł,
- kredyt inwestycyjny w kwocie 600 000,00 zł (stan zadłużenia - 149 270,49 zł).
Rachunek jest wolny od zajęć sądowych i administracyjnych, nie wykazuje zaległości
w regulowaniu opłat, jest prowadzony zgodnie z umową. Przedstawione informacje
potwierdzają zdolność kredytową wykonawcy do realizacji zadania, w wysokości nie
mniejszej niż 500 000,00 zł.

Zamawiający nie zgodził się zarzutem wadliwości czynności badania i oceny ofert
oraz z zarzutem naruszenia art. 7 ust. 1 Pzp, tj. zasady równego traktowania wykonawców.

Konsorcjum Sogreah wniosło odwołanie od rozstrzygnięcia protestu w zakresie
oddalającym protest. Odwołujący zarzucił naruszenie art. 24 ust. 1 pkt. 10, art. 24 ust. 2 pkt.
3 oraz art. 7 ust. 1 Pzp. Wniósł o nakazanie zamawiającemu powtórzenia czynności badania
i oceny ofert, wykluczenia z postępowania Konsorcjum Hydroprojekt Kraków oraz uznania
oferty za odrzuconą, powtórzenia czynności wyboru najkorzystniejszej oferty i dokonania
wyboru oferty odwołującego, jako najkorzystniejszej. Podtrzymał zarzuty i argumenty
podniesione w proteście, a ponadto stwierdził, jak poniżej.
Z opisu usługi nr 1 wynika, że nie dotyczyła ona przebudowy i modernizacji obiektów
zbiornikowych (bloku zrzutowego z wypadem, zapory o piętrzeniu nie mniejszym niż 10,0 m,
itp.). W ramach usługi został zaprojektowany nowy przelew, co oznacza, iż zadanie
dotyczyło budowy obiektu zbiornikowego, a nie przebudowy i modernizacji – zgodnie
z postawionym warunkiem udziału w postępowaniu.
Zgodnie z treścią warunku, ocena stanu technicznego konstrukcji budowli
hydrotechnicznych bloku zrzutowego lub zapory o piętrzeniu nie mniejszym niż 4,5 m oraz
jazu względnie śluzy żeglugowej o spadzie większym od 2,0 m, miała być poparta uprzednio
wykonanymi badaniami cech fizykomechanicznych materiałów, z których zbudowana została
budowla. Uznana przez zamawiającego usługa nie spełnia drugiej części postawionego
warunku, tzn. nie została poparta uprzednio wykonanymi badaniami cech fizyko-
mechanicznych materiałów, z których zbudowana została budowla.
Z opisu usługi wynika, iż w jej ramach wykonano jedynie badania i dokumentację
geotechniczną bez wskazania czy wykonano ją dla potrzeb ustalenia właściwości fizyczno-
mechanicznych gruntów w podłożu pod projektowaną jedną z budowli hydrotechnicznych
takich jak: blok zrzutowy, zapora, jaz lub śluza żeglugowa.
Jak wynika z treści warunku, zadanie miało dotyczyć budowy lub przebudowy mostu
drogowego, wieloprzęsłowego o nośności min. 30 ton z drogami dojazdowymi, a także
kładek do obsługi urządzeń zbiornikowych lub jazowych, zaś zgodnie z informacjami
podanymi w wykazie w ramach zadania zaprojektowano most wieloprzęsłowy o nośniku 60T
– bez wskazania czy zaprojektowano również drogi dojazdowe, a także kładki do obsługi
urządzeń zbiornikowych lub jazowych.

Usługa nr 2 pn. „Projekt przebudowy hydroelektrowni Avestaforsen" wykonana na
rzecz FORUM Generation, wbrew twierdzeniom zamawiającego, nie dotyczyła budowy
lub przebudowy modernizacyjnej jazów ruchomych, gdyż z informacji wskazanych w wykazie
wynika, że usługa dotyczyła budowy jazu.

Zadanie nie polegało na wykonaniu nowych zamknięć ruchomych w blokach
zrzutowo-przelewowych zbiorników lub na wieloprzęsłowych jazach, dostosowanych do
przepuszczenia przepływów o natężeniu nie mniejszym niż 600m3/s. Nie wiadomo,
czy wzmiankowane zamknięcia są ruchome i czy jaz, na którym go wykonano, jest
wieloprzęsłowy.
Z zakresu opisanej usługi nie wynika, iż istotnie przeprowadzone badania
geotechniczne zostały wykonane dla potrzeb ustalania właściwości fizyczno-mechanicznych
gruntów w podłożu pod projektowaną jedną z budowli hydrotechnicznych, takich jak: blok
zrzutowy, zapora, jaz lub śluza żeglugowa.
Z zakresu opisanej usługi nie wynika, iż zadanie dotyczyło również zaprojektowania
dróg dojazdowych, a także kładek do obsługi urządzeń zbiornikowych lub jazowych).
Odnosząc się do interpretacji warunku dotyczącego kadry, odwołujący podniósł,
iż w swojej ofercie wykazał dysponowanie wymaganymi osobami, zgodnie z treścią warunku.
Interpretacja treści warunku przyjęta przez zamawiającego jest niezgodna z wykładnią
gramatyczną i celowościową postanowień siwz, gdyż dopuszcza możliwość ubiegania się
o udzielenie zamówienia przez wykonawców, którzy dysponują (będą dysponować) osobami
nie posiadającymi doświadczenia zawodowego, koniecznego przy realizacji przedmiotu
zamówienia.
Odnosząc się do zarzutu dotyczącego zdolności kredytowej, odwołujący zauważył,
iż zdolność kredytowa nie jest tożsama z wysokością dostępnych w danym momencie
środków finansowych, gdyż odnosi się do przyszłości i oznacza wysokość kredytu, jaki
w przyszłości może być udzielony. W opinii podano jedynie informacje o już udzielonych
kredytach, które nie mają znaczenia dla oceny spełniania postawionego warunku.

Konsorcjum Hydroprojekt Kraków przystąpiło do postępowania odwoławczego po stronie
zamawiającego wnosząc o oddalenie odwołania. Przystępujący wyjaśnił, że w pozycji 1
wykazu wykonanych usług wskazał wykonanie projektu nowego przelewu stokowego wraz z
zaprojektowaniem wieloprzęsłowego mostu (nośność 60T) oraz wykonaniem dokumentacji
geotechnicznej, co odpowiada pkt 2 warunku udziału w postępowaniu. W pozycji 2 wskazano
wykonanie projektu jazu o przepustowości 2800 m3/s i piętrzeniu 9,4 m z czterema
zamknięciami segmentowymi sterowanymi hydraulicznie wraz z zaprojektowaniem
wieloprzęsłowego mostu (nośność 60T) oraz wykonaniem dokumentacji geotechnicznej,
co odpowiada pkt 3 warunku. W każdej pozycji wartość brutto przekraczała wymaganą przez
zamawiającego kwotę 3 000 000,zł oraz zostały wykonane projekty budowlane
i wykonawcze. Użyty w opisie zadań zwrot „dokumentacja geotechniczna” odnosił się do
wymagania określonego w treści warunku jako „opracowanie dokumentacji geologiczno-
inżynierskich dla potrzeb ustalenia właściwości fizyczno-mechanicznych gruntów w podłożu

pod projektowaną jedną z budowli hydrotechnicznych takich jak: blok zrzutowy, zapora,
jaz lub śluza żeglugowa”. Zwrot „wieloprzęsłowy most nad przelewem o nośności 60T”
odnosił się do wymagania określonego jako „budowa lub przebudowa mostu drogowego,
wieloprzęsłowego o nośności min. 30 ton z drogami dojazdowymi, a także kładek do obsługi
urządzeń zbiornikowych lub jazowych”.
Odnośnie zarzutu dotyczącego spełniania warunku odnoszącego się do
doświadczenia kadry technicznej przystępujący wskazał, że dla osób posiadających
wymagane uprawnienia wskazał wymagany okres doświadczenia zawodowego. W ocenie
przystępującego, wymaganie dotyczące doświadczenia „w zakresie projektowania budowli
hydrotechnicznych [...]” dotyczyło zespołu osób, który będzie wykonywał zamówienie,
a doświadczenia zawodowego w zakresie projektowania budowli hydrotechnicznych wraz
z konstrukcjami i urządzeniami technologicznymi oraz elektrycznym zasilaniem, sterowaniem
i monitoringiem dla tychże budowli odnosiło się tylko do osób posiadających uprawnienia
konstrukcyjno-budowlane. Wymóg nie dotyczył osób posiadających uprawnienia budowlane
w pozostałych specjalnościach. Wskazał, że odwołujący nie podał w wykazie lat
doświadczenia, a jedynie przeniósł sformułowanie z treści warunku.
Odnośnie zarzutu dotyczącego sytuacji ekonomicznej i finansowej wskazał,
że złożona opinia bankowa potwierdza zdolność kredytową, biorąc pod uwagę fakt
przyznania przez bank w dniu 2 listopada 2009 r. linii kredytowej w wysokości 300 000,00 zł
oraz kredytu odnawialnego w wysokości 200 000,00 zł, a ponadto powyższe oznacza,
że takimi środkami finansowymi przystępujący dysponuje w związku z tym, że przyznane
kredyty według stanu na dzień 11 listopada 2009 r. nie zostały wykorzystane.



Krajowa Izba Odwoławcza, w wyniku analizy dokumentów przedłożonych do akt sprawy,
oryginalnej dokumentacji postępowania oraz wyjaśnień stron i uczestnika postępowania
odwoławczego złożonych na rozprawie, ustaliła i zważyła, co następuje:

Odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.


KIO stwierdziła, że odwołujący legitymuje się interesem prawnym w rozumieniu
art. 179 ust. 1 Pzp. Izba uznała, że naruszenie przez zamawiającego przepisów ustawy Pzp,
przez dokonanie wyboru jako najkorzystniejszej oferty - złożonej przez wykonawcę, który nie
spełnia warunków udziału w postępowaniu – skutkowałoby uszczerbkiem w interesie
prawnym odwołującego w uzyskaniu zamówienia.

Izba uznała za nietrafny zarzut naruszenia przez zamawiającego przepisu art. 24
ust. 1 pkt. 10 Pzp, art. 24 ust. 2 pkt. 3 Pzp oraz art. 7 ust. 1 Pzp, w wyniku zaniechania
wykluczenia Konsorcjum Hydroprojekt Kraków z postępowania, w związku z nie spełnianiem
warunków udziału w postępowaniu lub nie złożeniem oświadczeń i dokumentów
potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu, a w konsekwencji
naruszenia zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców.
Przedmiot zamówienia na przygotowanie dokumentacji technicznej dla I etapu
modernizacji zbiornika Nysa w zakresie bezpieczeństwa przeciwpowodziowego obejmuje
wszystkie fazy projektowania (koncepcja programowo-techniczna – projekty budowlane-
projekty wykonawcze - specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót). Przedmiot
zamówienia obejmuje swoim zakresem różnorodną problematykę zadań hydrotechnicznych
i komunikacyjnych, a także wiele branż technicznych.
Zamawiający w specyfikacji istotnych warunków zamówienia, jako warunek udziału
w postępowaniu, postawił wymóg wykazania przez wykonawcę, z okresu ostatnich trzech lat
przed dniem wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia, a jeżeli okres prowadzenia
działalności jest krótszy - w tym okresie, udokumentowanej realizacji minimum jednego
zadania (prace zakończone i odebrane) odpowiadającego swoim rodzajem przedmiotowi
zamówienia o wartości nie mniejszej niż 3 000 000 zł (brutto), przy czym, pod pojęciem
„odpowiadających swoim rodzajem" należy rozumieć opracowanie projektowe obejmujące
projekt budowlany i projekty wykonawcze dla jednego z niżej wymienionych zadań, które
dotyczyły:
1) budowy zbiornika retencyjnego o piętrzeniu nie niższym niż 10,0 m lub
2) przebudowy i modernizacji obiektów zbiornikowych (bloku zrzutowego zapory
o piętrzeniu nie mniejszym niż 10,0 m itp.) lub
3) budowy lub przebudowy modernizacyjnej jazów ruchomych, a zakres tych
dokumentacji dotyczył budowy zapory, bloku zrzutowo-przelewowego i innych
budowli zbiornikowych lub budowy, przebudowy bądź rozbudowy jazu
wieloprzęsłowego o przepustowości nie mniejszej od 600 m3/s, wyposażonego
w zamknięcia ruchome, oraz wykonania dwóch z sześciu poniżej wymienionych
zadań:
- wykonania nowych zamknięć ruchomych w blokach zrzutowo-przelewowych
zbiorników lub na wieloprzęsłowych jazach dostosowanych do przepuszczenia
przepływów o natężeniu nie mniejszym niż 600 m3/s,
- budowy lub przebudowy mostu drogowego, wieloprzęsłowego o nośności min. 30
ton, z drogami dojazdowymi, a także kładek do obsługi urządzeń zbiornikowych
lub jazowych,

- przebudowy koryta rzecznego z międzywałem wraz z budową lub przebudową
obwałowań,
- oceny stanu technicznego konstrukcji budowli hydrotechnicznych bloku zrzutowego
lub zapory o piętrzeniu nie mniejszym niż 4,5 m oraz jazu względnie śluzy żeglugowej
o spadzie większym od 2,0 m, popartej uprzednio wykonanymi badaniami cech
fizykomechanicznych materiałów, z których zbudowana została budowla,
- opracowania raportu w sprawie oceny oddziaływania na środowisko inwestycji branży
hydrotechnicznej (zbiornik, jaz, śluza czy elektrownia wodna), na podstawie którego
uzyskano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji,
- opracowania dokumentacji geologiczno-inżynierskich dla potrzeb ustalenia
właściwości fizyczno-mechanicznych gruntów w podłożu pod projektowaną jedną
z budowli hydrotechnicznych, takich jak: blok zrzutowy, zapora, jaz lub śluza
żeglugowa.
Konsorcjum Hydroprojekt Kraków w wykazie wykonanych usług (str. 41-42 oferty) wskazało
dwie wykonane usługi. Obie usługi spełniają wymóg minimalnej wymaganej wartości zadania
w wysokości nie mniejszej niż 3 000 000 zł (brutto). Oba wykonane opracowania projektowe
obejmowały projekt budowlany i projekty wykonawcze, co zostało potwierdzone w treści
opisu zakresu prac wykonywanych w ramach wskazanych zadań oraz listów referencyjnych
„certyfikatów” wystawionych przez zamawiających, załączonych do wykazu. Treść
powyższych dokumentów przedstawiona przez odwołującego, w tłumaczeniu dokonanym
przez tłumacza przysięgłego, nie jest rozbieżna z treścią zawartą w oświadczeniu
wykonawcy zawartym w złożonym w ofercie wykazie, ani z treścią listów referencyjnych
w tłumaczeniu dokonanym przez wykonawcę. Okoliczność, iż wykonywano w ramach
wskazanych zadań projekty koncepcyjne nie dowodzi faktu, iż projekt budowlany
i projekty wykonawcze nie były wykonywane. Projekt koncepcyjny stanowi element (wstępny
etap) opracowania dokumentacji projektowej i mógł być wykonywany w ramach jednego
zadania, podobnie jak w przypadku przedmiotowego zamówienia. Ponadto, zwrócić należy
uwagę, iż złożenie referencji nie jest wymagane w ceku potwierdzenia spełniania warunku
udziału w postępowaniu lecz w celu potwierdzenia należytego wykonania zamówienia
stosownie do § 1 ust. 2 pkt 1 i 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 maja
2006 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy,
oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane (Dz. U. Nr 87, poz. 605 ze zmianami).
W ocenie Izby odwołujący nie wykazał, iż zrealizowane usługi nie obejmowały wykonania
projektu budowlanego.
Usługa nr 1 pn. „Ocena stanu bezpieczeństwa zapory i projekt prac zwiększających
bezpieczeństwo. Zapora zbiornika wyrównawczego Hackern na rzece Storan, dopływie
Indalsalven w regionie Jamtland w Szwecji” została wykonana na rzecz Indalsavens Water

Trgulation Enterpise. Według opisu zawartego w wykazie, dotyczyła zapory h=60m,
o wysokości piętrzenia 50m, warstwie wyrównawczej 27m i obejmowała projekt nowego
przelewu stokowego o przepustowości miarodajnej 480m3/s, kontrolnej 640m3/s, świetle
przelewu 18m, podzielonego na dwa przęsła z zamknięciami ruchomymi każde 9x7m oraz
wieloprzęsłowy most nad przelewem nośności 60T. Zakres prac dotyczył wykonania oceny
stanu technicznego zapory i przelewu, wariantowej koncepcji rozwiązań nowego przelewu,
raport o wpływie na środowisko, projektu budowlanego, wizualizacji 3D, badań
i dokumentacji geotechnicznej, opracowania materiałów przetargowych, projektów
wykonawczych i nadzoru autorskiego.
Izba ustaliła, że ww. usługa spełniła wymogi specyfikacji. Dotyczyła wykonania
nowego przelewu stokowego wraz z bystrzem i niecką wypadową, co spełnia warunek: „[...]
przebudowy i modernizacji obiektów zbiornikowych (bloku zrzutowego z wypadem, zapory o
piętrzeniu nie mniejszym niż 10,0m itp.) [...], a zakres tych dokumentacji dotyczył budowy
zapory, bloku zrzutowo-przelewowego i innych budowli zbiornikowych [...]”. W ramach
projektu wykonano ocenę stanu bezpieczeństwa zapory o piętrzeniu 50m, co spełnia
warunek: „ocena stanu technicznego konstrukcji budowli hydrotechnicznych bloku
zrzutowego lub zapory o piętrzeniu nie mniejszym niż 4,5m [...]”. Przeprowadzono również
badania geotechniczne (warunek: opracowanie dokumentacji geologiczno-inżynierskich dla
potrzeb ustalenia właściwości fizyczno-mechanicznych gruntów w podłożu pod projektowaną
jedną z budowli hydrotechnicznych takich jak: blok zrzutowy, zapora, jaz lub śluza
żeglugowa). W ramach zadania zaprojektowano most wieloprzęsłowy o nośności 60T
(warunek: budowa lub przebudowa mostu drogowego, wieloprzęsłowego o nośności min. 30
ton, z drogami dojazdowymi, a także kładek do obsługi urządzeń zbiornikowych
lub jazowych). Opracowano raport o wpływie na środowisko (warunek: opracowanie raportu
w sprawie oceny oddziaływania na środowisko inwestycji branży hydrotechnicznej (zbiornik,
jaz, śluza czy elektrownia wodna, na podstawie którego uzyskano decyzję
o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji).
Usługa nr 2 pn. „Projekt przebudowy hydroelektrowni Avestaforsen" Elektrownia
wodna Avestaforsen na rzece Dalalven w m. Avesta wykonany na rzecz zamawiającego
FORTUM Generation w Stockholmie, według opisu zawartego w wykazie obejmowała
projekt nowej hydroelektrowni o przełyku instalowanym 300m3/s i turbinę Kaplana o mocy 24
MW oraz jazu o przepustowości 2800m3/s i piętrzeniu 9,4m z 4 zamknięciami segmentowymi
sterowanymi hydraulicznie o wymiarach 15/8,6m każde oraz mostem wieloprzęsłowym
o nośności 60T.
Pismem z dnia 8 grudnia 2009 r. zamawiający zwrócił się do Konsorcjum
Hydroprojekt Kraków o wyjaśnienie w trybie art. 26 ust. 4 Pzp treści wykazu wykonanych
usług odnośnie „zakresu zadań” w pozycji nr 2 wykazu – „czy dotyczą one budowy,

czy przebudowy obiektu?”. Wykonawca złożył wyjaśnienia (pismo z dnia 14 grudnia 2009 r.),
w których potwierdził, iż w ramach zadania nastąpiła rozbiórka starej hydroelektrowni
oraz jazzu i zastąpiono je nowymi obiektami.
Ww. usługa spełnia wymogi określone w siwz, jako że dotyczyła budowy nowego
obiektu jazowego w ramach modernizacji istniejącego obiektu (warunek nr 3: budowa lub
przebudowa modernizacyjnej jazów ruchomych [...], a zakres tych dokumentacji dotyczył [...]
budowy, przebudowy bądź rozbudowy jazu wieloprzęsłowego o przepustowości nie
mniejszej od 600m3/s, wyposażonego w zamknięcia ruchome [...]). W ocenie Izby, nie budzi
jakichkolwiek wątpliwości okoliczność, że z treści tak określonego wymagania wynika
jednoznacznie, iż dotyczyło ono przynajmniej jednego jazu.
Ponadto, przepustowość jazu wynosi 2800m3/s, a zatem znacznie przewyższa
wymaganie siwz w tym zakresie. Przepustowość jest regulowana 4 zamknięciami
segmentowymi, które z istoty swojej są ruchome, gdyż służą do regulacji poziomu
przepustowości (warunek: wykonanie nowych zamknięć ruchomych w blokach zrzutowo-
przelewowych zbiorników lub na wieloprzęsłowych jazach dostosowanych do
przepuszczenia przepływów o natężeniu nie mniejszym niż 600m3/s). Dla potrzeb
przedsięwzięcia wykonano badania geotechniczne (warunek: opracowanie dokumentacji
geologiczno-inżynierskich dla potrzeb ustalania właściwości fizyczno-machanicznych
gruntów w podłożu pod projektowaną jedną z budowli hydrotechnicznych, takich jak: blok
zrzutowy, zapora, jaz lub śluza żeglugowa). Słusznie uznał zamawiający, że wykonanie
innych badań niezwiązanych z ww. inwestycją nie miałoby uzasadnienia. W ramach zadania
zaprojektowano także most wieloprzęsłowy o nośności 60T (warunek: budowy lub
przebudowy mostu drogowego, wieloprzęsłowego o nośności min. 30 ton, z drogami
dojazdowymi, a także kładek do obsługi urządzeń zbiornikowych lub jazowych). Użyte
w treści warunku pojęcie mostu drogowego nie może być utożsamiane z węższym pojęciem
mostu do komunikacji publicznej. Określenie takie nie zostało użyte w treści warunku, zatem
nie ma podstaw do żądania wykazania spełniania takiego wymogu. Połączenie mostu
z drogami dojazdowymi należy uznać za okoliczność oczywistą z punktu widzenia
logistycznego, a także w oparciu o doświadczenie życiowe, gdyż nie można uznać za
prawdopodobne zaprojektowanie mostu drogowego bez połączenia z drogami dojazdowymi.
W ocenie Izby, tłumaczenie referencji dotyczącej ww. usługi złożone przez
odwołującego w toku rozprawy nie różni się w sposób istotny w zakresie merytorycznym od
tłumaczeń złożonych w ofercie. W szczególności, przedłożona przez odwołującego
korespondencja z osobą, która wystawiła dokument referencyjny w imieniu firmy FORTUM,
potwierdza jednoznacznie okoliczności, które kwestionował odwołujący w toku rozprawy.
Przedstawiciel FORTUM potwierdził, iż przelew składa się z 4 zamknięć segmentowych
o szerokości 15m każde, o całkowitej przepustowości 2400 m3/s, zamknięcia są podnoszone

hydraulicznie, projekt obejmował wieloprzęsłowy most zaprojektowany do utrzymania
dużego żurawia przejezdnego, wszelkie projekty były wykonane przez firmę Sweco (członka
Konsorcjum Hydrobudowa Kraków), która była odpowiedzialna za wszelkie roboty
budowlane, zamknięcia itp. od „samego początku aż do eksploatacji”, usługi Sweco
obejmowały badania terenowe podłoża i podłoża skalnego oraz specyfikacji technicznej
robót, badania właściwości fizycznych i mechanicznych gruntów.
Biorąc pod uwagę powyższe, Izba stwierdziła, że przystępujący potwierdził spełnianie
warunku doświadczenia wymaganego od wykonawcy w stopniu przewyższającym
wymaganie minimalne. Izba podkreśla przy tym, iż aby wykazać spełnianie warunku udziału
w postępowaniu, wykonawca nie jest zobowiązany do literalnego użycia pojęć i terminologii
zastosowanej przez zamawiającego w opisie warunku. Postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego toczy się pomiędzy profesjonalistami, co zresztą wskazywał sam
odwołujący, a wobec tego nie można wykluczyć sytuacji, że oświadczenia składane przez
wykonawców mogą zawierać skrótowe określenia, które mimo to są jednoznaczne
i zrozumiale w stosowanym w danej dziedzinie języku technicznym. Ponadto, listy
referencyjne, co do zasady nie są wydawane w odniesieniu do konkretnych wymagań
przetargowych, a użyta terminologia uwzględnia uwarunkowania prawne miejsca realizacji.

Zamawiający w specyfikacji istotnych warunków zamówienia, jako warunek udziału
w postępowaniu, postawił wymóg - dysponowania wykwalifikowaną doświadczoną kadrą
techniczną, zrzeszoną w odpowiedniej izbie samorządu zawodowego posiadającą
udokumentowane minimum 5 - letnie doświadczenie zawodowe w zakresie projektowania
budowli wodnych wraz z konstrukcjami i. urządzeniami technologicznymi oraz elektrycznym
zasilaniem, sterowaniem i monitoringiem dla tychże budowli (w tym zamknięć ruchomych
budowli z osprzętem i napędami hydraulicznymi), ponadto posiadających uprawnienia
budowlane do projektowania bez ograniczeń o specjalności: konstrukcyjno-budowlanej
w specjalizacji techniczno-budowlanej do projektowania budowli hydrotechnicznych (min. 6
osób), architektonicznej (min. 2 osoby), drogowej (min. 2 osoby), mostowej (min. 2 osoby),
instalacyjnej w zakresie sieci, urządzeń i instalacji cieplnych, wentylacyjnych, gazowych oraz
wodociągowych i kanalizacyjnych (min. 2 osoby), instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji
i urządzeń elektrycznych oraz energetycznych (min. 3 osoby) lub w zakresie im
odpowiadającym, lecz uzyskanymi przed wejściem w życie ustawy z dnia 7 lipca 1994 r.
Prawo budowlane (tj. Dz. U. z 2006 r., Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.).
Warunek powyższy został określony jako „dysponowanie wykwalifikowaną
doświadczoną kadrą techniczną”, a zatem - sformułowany niewątpliwie wobec zespołu osób.
Wymóg dotyczący min. 5-letniego doświadczenia zawodowego kadry technicznej został
określony w odniesieniu do „projektowania budowli wodnych wraz z konstrukcjami

i urządzeniami technologicznymi oraz elektrycznym zasilaniem, sterowaniem i monitoringiem
dla tychże budowli (w tym zamknięć ruchomych budowli z osprzętem i napędami
hydraulicznymi)”. Zdaniem Izby, powyższy zakres (przedmiotowy) doświadczenia
zawodowego może być odnoszony wyłącznie do osób posiadających stosowne uprawnienia
tj. uprawnienia budowlane do projektowania bez ograniczeń o specjalności konstrukcyjno-
budowlanej w specjalizacji techniczno-budowlanej do projektowania budowli
hydrotechnicznych (min. 6 osób). W świetle treści ww. warunku nie można przyjąć za
prawidłową interpretację, iż osoby, posiadające uprawnienia budowlane do projektowania
bez ograniczeń o specjalności: architektonicznej, drogowej, mostowej, instalacyjnej
w zakresie sieci, urządzeń i instalacji cieplnych, wentylacyjnych, gazowych itd. powinny
posiadać doświadczenie w zakresie projektowania budowli wodnych wraz z konstrukcjami
i urządzeniami technologicznymi oraz elektrycznym zasilaniem, sterowaniem i monitoringiem
dla tychże budowli, ponieważ posiadane przez nie uprawnienia nie umożliwiają -
projektowania ww. budowli wodnych. Wymóg doświadczenia ww. osób, zdobytego „przez
udział w pracach obejmujących projektowanie budowli wodnych”, nie został określony
w treści warunku i nie wynika z jego treści. Taki sposób interpretacji warunku, prezentowany
przez odwołującego, skutkowałby istotnym i zarazem nieuzasadnionym zawężeniem
warunku. Zauważyć należy, że powyższa interpretacja warunku nie znajduje również
odzwierciedlenia w treści złożonych ofert, w tym również oferty odwołującego. Wykonawcy
nie wykazywali, w stosunku do osób posiadających uprawnienia budowlane do
projektowania bez ograniczeń o specjalności: architektonicznej, drogowej, mostowej,
instalacyjnej w zakresie sieci, urządzeń i instalacji cieplnych, wentylacyjnych, gazowych oraz
wodociągowych i kanalizacyjnych itd. okresów doświadczenia nabytego ściśle w zakresie
prac przy projektach dotyczących budowli wodnych. Wykonawcy wykazywali doświadczenie
zawodowe w projektowaniu – stosownie do danej specjalności. Jedynie dla części osób
wykazano doświadczenie przy pracach dotyczących budowli hydrotechnicznych, bez
wskazania jednak okresu tego doświadczenia. Wykonawcy w ten sam sposób zatem
odczytali warunek, o czym świadczy treść załączonych w ofertach wykazów osób.
Wskazać również należy, że wzór załącznika opracowany przez zamawiającego precyzował
wymagane informacje jedynie jako „doświadczenie zawodowe”, co oznacza, że było
wymagane doświadczenie zawodowe - stosownie do posiadanych uprawnień. Zamawiający,
oceniając spełnianie tego warunku, w odniesieniu do wszystkich wykonawców, przyjął
jednakową, zgodną z powyższym, interpretację warunku uznając, iż wymóg dotyczy
doświadczonej kadry technicznej (jako zespołu osób), w skład której wchodzą poszczególni
branżowcy posiadający uprawnienia budowlane do projektowania bez ograniczeń w swojej
specjalności oraz określa minimalne 5 – letnie doświadczenie zawodowe w zakresie
projektowania budowli wodnych wraz z konstrukcjami i urządzeniami technologicznymi oraz

elektrycznym zasilaniem, sterowaniem i monitoringiem dla tychże budowli, w odniesieniu do
osób posiadających stosowne uprawnienia zawodowe w tym zakresie.
Zgodnie z treścią warunku, złożony przez Konsorcjum Hydroprojekt Kraków wykaz
osób (str. 54-67 oferty) obejmuje 17 osób, posiadających wymagane uprawnienia
i kwalifikacje. Osoby posiadające uprawnienia budowlane do projektowania bez ograniczeń
o specjalności: konstrukcyjno-budowlanej w specjalizacji techniczno-budowlanej do
projektowania budowli hydrotechnicznych wskazane w wykazie (6 osób) legitymują się
wymaganym doświadczeniem, co wynika z treści opisu doświadczenia tych osób, zawartego
w wykazie. Pozostałe osoby również posiadają min. 5 – letnie doświadczenie
w projektowaniu w danej specjalności, stosownie do posiadanych uprawnień.

Zamawiający w specyfikacji istotnych warunków zamówienia, jako warunek udziału
w postępowaniu - w zakresie zdolności ekonomicznej i finansowej - postawił wymóg
posiadania środków finansowych lub zdolności kredytowej do realizacji przedmiotowego
zadania w wysokości nie mniejszej niż 500 000 zł. W celu potwierdzenia spełniania ww.
warunku zamawiający wymagał przedłożenia informacji banku lub spółdzielczej kasy
oszczędnościowo-kredytowej, w których wykonawca posiada rachunek, potwierdzającej
wysokość posiadanych środków finansowych lub zdolność kredytową wykonawcy
zawierającej konkretną kwotę w złotych polskich.
Złożona przez Konsorcjum Hydroprojekt Kraków opinia bankowa z dnia 12 listopada
2009 r. wystawiona przez Bank Pekao S.A., III Oddział w Krakowie (str. 106 oferty)
potwierdza, że firma Hydroprojekt Kraków (członek Konsorcjum) posiada:
- dostępne dla posiadacza rachunku środki - sześciocyfrowe,
- przyznaną linię kredytową w wysokości 300 000,00 zł PLN (umowa nr 12/2009 na
okres 02.11.2009 r. - 31.10.2010 r. zadłużenie z tyt. w/w wynosi 0,00 zł PLN),
- kredyt odnawialny w wysokości 200 000,00 zł PLN (umowa nr 13/2009 na okres
02.11.2009 r. - 31.10.2010 r. zadłużenie z tyt. w/w wynosi 0,00 zł PLN),
- kredyt inwestycyjny w kwocie 600 000,00 zł PLN (umowa nr 3/2006 na okres
16.01.2006 r. - 31.12.2010 r. stan zadłużenia wynosi 149 270,49 zł PLN).
Ponadto, rachunek jest wolny od zajęć sądowych i administracyjnych, nie wykazuje
zaległości w regulowaniu opłat, jest prowadzony zgodnie z umową.
Biorąc pod uwagę powyższe, Izba uznała, iż przedstawiona informacja bankowa
potwierdza zarówno wymaganą zdolność kredytową wykonawcy, jak i posiadanie środków -
w wymaganej wysokości nie mniejszej niż 500 000,00 zł w terminie - nie wcześniej niż
3 miesiące przed terminem składania ofert. Wskazana w informacji wysokość środków
finansowych pozostających w dyspozycji wykonawcy na jego rachunku oraz w ramach umów
kredytu odnawialnego i linii kredytowej została potwierdzona przez bank na dzień

11 listopada 2009 r. Jednocześnie z tytułu ww. kredytów zadłużenie według stanu na ten
dzień wynosi 0,00 zł.
W ocenie Izby, treść opinii potwierdza zdolność kredytową wykonawcy na dzień
2 listopada 2009 r., a zatem w terminie zgodnym z wymaganiami siwz i ww. rozporządzenia
w sprawie rodzajów dokumentów. W tym bowiem terminie zostały przyznane wykonawcy
przez bank: zarówno linia kredytowa w wysokości 300 000,00 zł, jak i kredyt odnawialny
w wysokości 200 000,00 zł. Zdolność kredytowa została zdefiniowana w art. 70 ust. 1 ustawy
z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe (Dz. U. z 2002 r., Nr 72, poz. 665 z późn.
zmianami). Zgodnie z ww. przepisem bank uzależnia przyznanie kredytu od zdolności
kredytowej kredytobiorcy. Przez zdolność kredytową rozumie się zdolność do spłaty
zaciągniętego kredytu wraz z odsetkami w terminach określonych w umowie. Kredytobiorca
jest obowiązany przedłożyć na żądanie banku dokumenty i informacje niezbędne do
dokonania oceny tej zdolności. Skoro kredyt w wysokości 500 000,00 zł został przez bank
przyznany wykonawcy w dniu 2 listopada 2009 r., to niezaprzeczalnie w tym czasie
wykonawca posiadał zdolność kredytową w wysokości wymaganej w tym postępowaniu
o udzielenie zamówienia publicznego, pomimo, że literalnie określenie „zdolność kredytowa”
nie zostało użyte w treści opinii.
W ustalonym stanie faktycznym, Izba nie stwierdziła, aby zaistniały przesłanki do
wykluczenia Konsorcjum Hydroprojekt Kraków z postępowania, określone w art. 24 ust. 1 pkt
10 Pzp lub art. 24 ust. 2 pkt 3 Pzp. Podniesione przez odwołującego zarzuty nie potwierdziły
się. W konsekwencji, Izba nie znalazła podstaw do stwierdzenia naruszenia przez
zamawiającego przepisu art. 7 ust. 1 Pzp, poprzez niezachowanie w postępowaniu zasady
uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców.


Biorąc za podstawę stan rzeczy, ustalony w toku postępowania, Izba orzekła,
jak w sentencji na podstawie art.191 ust.1 Pzp.


O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 191 ust. 6 i 7
ustawy Prawo zamówień publicznych stosownie do wyniku postępowania.

Stosownie do art. 194 i 195 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655 z późn. zmianami) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni
od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Urzędu Zamówień
Publicznych do Sądu Okręgowego we Wrocławiu.


Przewodniczący:
………………………………

Członkowie:

………………………………

………………………………