Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt KIO/UZP 1274/10

WYROK
z dnia 12 lipca 2010 roku

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:

Przewodniczący: Katarzyna Prowadzisz
Członkowie: Anna Packo
Małgorzata Rakowska

Protokolant: Paulina Zalewska

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 6 lipca 2010 roku w Warszawie odwołania wniesionego
przez ComArch S.A z siedzibą Al. Jana Pawła II 39a, 31-864 Kraków od rozstrzygnięcia
przez Zamawiającego Zakład Ubezpieczeń Społecznych z siedzibą przy ulicy
Szamockiej 3-5, 01-748 Warszawa protestu z dnia 28 maja 2010 roku

orzeka:

1. Uwzględnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu dokonanie zmian w Specyfikacji
Istotnych Warunków Zamówienia.

2. Kosztami postępowania obciąża Zakład Ubezpieczeń Społecznych z siedzibą w
Warszawie przy ulicy Szamockiej 3-5, 01-748 Warszawa i nakazuje:

1) zaliczyć na rzecz Urzędu Zamówień Publicznych koszty w wysokości
4 444 zł 00 gr (słownie: cztery tysiące czterysta czterdzieści cztery złote zero

groszy) z kwoty wpisu uiszczonego przez ComArch S.A z siedzibą Al. Jana
Pawła II 39a, 31-864 Kraków;
2) dokonać wpłaty kwoty 8 044,00 (słownie: osiem tysięcy czterdzieści cztery
złote 00 groszy) przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych z siedzibą przy
ulicy Szamockiej 3-5, 01-748 Warszawa na rzecz ComArch S.A z siedzibą
Al. Jana Pawła II 39a, 31-864 Kraków stanowiącej uzasadnione koszty
strony poniesione z tytułu wpisu od odwołania, oraz wynagrodzenia
pełnomocnika;

3) dokonać wpłaty kwoty XXX (słownie: XXX) przez XXX na rzecz Urzędu
Zamówień Publicznych na rachunek dochodów własnych UZP;

4) dokonać zwrotu kwoty 10 556 zł 00 gr (słownie: dziesięć tysięcy pięćset
pięćdziesiąt sześć złotych zero groszy) z rachunku dochodów własnych
Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz ComArch S.A z siedzibą Al. Jana
Pawła II 39a, 31-864 Kraków.

U z a s a d n i e n i e

Zamawiający Zakład Ubezpieczeń Społecznych z siedzibą w Warszawie przy ulicy
Szamockiej 3-5 prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie
przetargu ograniczonego na wyłonienie wykonawcy w zamówieniu pod nazwą: „Wdrożenie
nowego portalu informacyjnego PUE”; Nr sprawy: TZ/370/1190/09, opublikowanego w
Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 29 stycznia 2010 roku pod numerem 2010/S
20-028264.
Pismem z 20 maja 2010 roku Zamawiający zaprosił wykonawcę ComArch S.A.
(Odwołującego) do złożenia oferty, przesyłając jednocześnie z zaproszeniem Specyfikację
Istotnych Warunków Zamówienia.
28 maja 2010 rok Odwołujący wniósł protest wobec czynność sporządzenia Specyfikacji
Istotnych Warunków Zamówienia (dalej „SIWZ"), w szczególności w zakresie opisu przedmiotu
zamówienia, określenia dokumentów wymaganych od wykonawców, opisu kryteriów wyboru
oferty najkorzystniejszej i zasad oceny ofert oraz wzoru umowy.
Odwołujący w proteście zarzucił Zamawiającemu:
- naruszenie przepisu art. 7 ust. 1 Ustawy, poprzez naruszenie zasad uczciwej konkurencji
i równości wykonawców, w zakresie opisu przedmiotu zamówienia, określenia dokumentów
wymaganych od wykonawców, opisu kryteriów wyboru oferty najkorzystniejszej i sposobu
(zasad) oceny ofert oraz wzoru umowy,

- naruszenie art. 7 ust. 1 i art. 29 ust. 2 Ustawy poprzez opis przedmiotu zamówienia
w sposób naruszający zasadę uczciwej konkurencji;
- naruszenie przepisu art. 29 ust. 1 Ustawy poprzez opis przedmiotu zamówienia w sposób
niejednoznaczny i niewyczerpujący, za pomocą niedostatecznie dokładnych i zrozumiałych
określeń, nie uwzględniając wszystkie wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na
sporządzenie oferty;
- naruszenie przepisów art. 7 ust. 1 i art. 36 ust. 1 pkt 13) Ustawy, poprzez subiektywny i
naruszający uczciwą konkurencję opis kryteriów, którymi zamawiający będzie się kierował
przy wyborze oferty, oraz poprzez niewystarczające i wadliwe podanie znaczenia tych
kryteriów oraz sposobu (zasad) oceny ofert.
Odwołujący wniósł o:
- modyfikację zapisów SIWZ w zakresie wskazanym w niniejszym proteście, w szczególności
w zakresie opisu przedmiotu zamówienia, określenia dokumentów wymaganych od
wykonawców, opisu kryteriów wyboru oferty najkorzystniejszej i sposobu (zasad) oceny ofert oraz
wzoru umowy, poprzez wykreślenie zapisów naruszających przepisy Ustawy (w tym
naruszających zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców) bądź ich
zmianę w sposób wskazany w niniejszym proteście;
- z ostrożności - unieważnienie postępowania w oparciu o przepisy art. 93 ust. 1 pkt 7)
Ustawy, ponieważ przedmiotowe postępowanie obarczone jest wadą uniemożliwiającą
zawarcie ważnej umowy.
21 czerwca 2010 roku zostało złożone (data stempla pocztowego) do Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej odwołanie od rozstrzygnięcia protestu przez Zamawiającego (oddalił
protest w całości) w przedmiotowym postępowaniu.
Odwołujący czynnościom Zamawiającemu zarzuca:
- naruszenie przepisu art. 7 ust. 1 Ustawy, poprzez naruszenie zasad uczciwej konkurencji i równości
wykonawców, w zakresie opisu przedmiotu zamówienia, określenia dokumentów wymaganych od
wykonawców, opisu kryteriów wyboru oferty najkorzystniejszej i sposobu (zasad) oceny ofert oraz
wzoru umowy;
- naruszenie art. 7 ust. 1 i art. 29 ust. 2 Ustawy poprzez opis przedmiotu zamówienia w sposób
naruszający zasadę uczciwej konkurencji;
- naruszenie przepisu art. 29 ust. 1 Ustawy poprzez opis przedmiotu zamówienia w sposób
niejednoznaczny i niewyczerpujący, za pomocą niedostatecznie dokładnych i zrozumiałych
określeń, nie uwzględniając wszystkie wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na
sporządzenie oferty;
- naruszenie przepisów art. 7 ust. 1 i art. 36 ust. 1 pkt 13) Ustawy, poprzez subiektywny i naruszający

uczciwą konkurencję opis kryteriów, którymi zamawiający będzie się kierował przy wyborze oferty,
oraz poprzez niewystarczające i wadliwe podanie znaczenia tych kryteriów oraz sposobu (zasad)
oceny ofert.
Odwołujący wnosi o uwzględnienie niniejszego odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
- modyfikację zapisów SIWZ w zakresie wskazanym w niniejszym odwołaniu, w szczególności
w zakresie opisu przedmiotu zamówienia, określenia dokumentów wymaganych od
wykonawców, opisu kryteriów wyboru oferty najkorzystniejszej i sposobu (zasad) oceny ofert oraz
wzoru umowy, poprzez wykreślenie zapisów naruszających przepisy Ustawy (w tym naruszających
zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców) bądź ich zmianę w sposób
wskazany w niniejszym odwołaniu;
- z ostrożności - unieważnienie postępowania w oparciu o przepisy art. 93 ust. 1 pkt 7) Ustawy,
ponieważ przedmiotowe postępowanie obarczone jest wadą uniemożliwiającą zawarcie ważnej
umowy.

W uzasadnieniu protestu i odwołania Odwołujący podniósł, iż:
Odwołujący złożył wniosek o dopuszczenie do udziału w przedmiotowym postępowaniu
o udzielenie zamówienia publicznego i został zakwalifikowany do etapu składania ofert.
Odwołujący ma interes prawny we wniesieniu protestu i odwołania, ponieważ - gdyby
Zamawiający nie naruszył wskazanych przepisów Ustawy, mógłby Odwołujący złożyć ofertę
w przedmiotowym postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, a oferta ta mogłaby zostać
wybrana jako oferta najkorzystniejsza.
Po pierwsze - Opis przedmiotu zamówienia - serwery.
W proteście Odwołujący podniósł, iż opis przedmiotu zamówienia sporządzony przez
Zamawiającego w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia narusza, w ocenie
Odwołującego, przepisy art. 7 ust. 1, art. 29 ust. 1 i art. 29 ust. 2 ustawy Prawo zamówień
publicznych.
Odwołujący wskazuje, iż Zamawiający postawił wykonawcom następujące wymagania:
- „potwierdzenia oficjalnym wynikiem testu SPEC jAppServer2004 opublikowanym przez
niezależną od producenta organizację SPEC dla oferowanego modelu serwera wyposażonego w 2
oferowane procesory. Wynik testu dostępny musi być na stronie www.spec.org lub fakt
przeprowadzenia testu przez niezależną od producenta organizację SPEC oraz jego wynik zostanie
potwierdzony oficjalnym oświadczeniem producenta lub przedstawiciela producenta."; oraz
- potwierdzenia „oficjalnym wynikiem testu TCP-C opublikowanym przez niezależną od
producenta organizację TCP dla oferowanego modelu serwera wyposażonego w 2 oferowane
procesory. Wynik testu dostępny musi być na stronie www.tpc.org lub fakt przeprowadzenia

testu przez niezależną od producenta organizację TCP oraz jego wynik zostanie
potwierdzony oficjalnym oświadczeniem producenta lub przedstawiciela producenta."
Odwołujący oprotestował powyższe wymagania, wskazując, iż w chwili wnoszenia protestu
(tym bardziej w dniu ogłoszenia SIWZ) nie są dostępne takie oficjalne testy i w związku z
powyższym wniósł o modyfikację zapisów SIWZ, poprzez usunięcie wymogu spełnienia
określonej ilości punktów według testów SPEC jAppServer2004 oraz TPC-C przez oferowane
serwery lub zastąpienie wymogiem spełnienia określonej ilości punktów w testach SPECint_rate2006,
SPECfp_rate2006.
Odwołujący wskazuje w uzasadnieniu odwołania, iż Zamawiający w dniu 10 czerwca 2010 roku
dokonał 2 różnych, sprzecznych ze sobą czynności, bowiem z jednej strony oddalił protest w w/w
zakresie wskazując, iż „nie wymaga i nigdy nie wymagał przedstawienia oficjalnych testów SPEC
oraz TPC"; z drugiej strony zaś - przesłał wszystkim wykonawcom odpowiedzi na pytania, w
których w odpowiedzi 161 i 230 stwierdził, iż „odstąpił od dostarczenia testów TCP-C i SPEC dla
oferowanych serwerów". Informując jednocześnie, iż „na podstawie art. 38 ust. 4 ustawy - Prawo
zamówień publicznych dokonuje się modyfikacji Specyfikacji istotnych warunków zamówienia w
następującym zakresie: Opis przedmiotu zamówienia - załącznik nr 1 do SIWZ - dla wszystkich
serwerów, Zamawiający usunął wymóg potwierdzający wydajność określoną poprzez testy
SPECjAppServer2004 oraz TPC- C". W ocenie Odwołującego Zamawiający w dniu 10 czerwca 2010
roku zarówno uwzględnił protest ComArch S.A. w zakresie zarzutu I - gdyż dokonał modyfikacji
SIWZ zgodnie z żądaniem protestu, jak i oddalił protest - w rozstrzygnięciu protestu.
Wobec uwzględnienia żądania protestu w zakresie zarzutu I poprzez dokonanie modyfikacji SIWZ -
ComArch S.A. nie podtrzymuje w odwołaniu zarzutu I z protestu.

Po drugie - Określenie dokumentów wymaganych od wykonawców oraz określenie opisu
kryteriów wyboru oferty najkorzystniejszej i sposobu (zasad) oceny ofert -zaangażowanie sit i
środków Zamawiającego.
W SIWZ w Rozdz. IV „Oferta oraz dokumenty wymagane od Wykonawcy" w pkt II ppkt 1.1)
Zamawiający postawił wymóg przedłożenia przez wykonawców wraz z ofertą
„Szczegółowego opisu koncepcji realizacji przedmiotu zamówienia", na który składa się m.in.
„opis planowanego zaangażowania sił i środków (ludzkich, finansowych) Zamawiającego ...",
zawierający w szczególności informację na temat łącznej ilości roboczogodzin zaangażowania
Zamawiającego oraz środków finansowych Zamawiającego.
Zamawiający podał w tym punkcie SIWZ, że „będzie zaangażowany w szczególności w niżej
wymienionych obszarach'", jako „zarządzania projektem", poszczególne etapy realizacji,
„nadzór architektoniczny nad całością projektu", „prace administracyjne - techniczne -
obsługa biurowa" jak i „inne niewymienione powyżej - Wykonawca zobowiązany jest do
rozszerzenia listy obszarów jeśli uzna to za istotne."

Jednocześnie w Rozdz. VII „Kryteria i zasady oceny ofert" pkt III.l b) 1) Zamawiający określił jak
będzie przyznawał punkty za kryterium „koncepcja realizacji" na podstawie złożonych
dokumentów, postanawiając, że „będzie premiował jak najmniejsze zaangażowanie
sił i środków Zamawiającego. " Zamawiający określił skalę punktowa 0-20, „przy czym
za zaangażowanie sił ludzkich 0-15 pkt, za zaangażowanie środków finansowych 0-15 pkt.
W przypadku, gdy zaangażowanie środków finansowych Zamawiającego będzie równe
0 Wykonawca otrzyma 5 pkt.'"
Odwołujący podnosi, iż należy stwierdzić naruszenie przepisów Ustawy w zakresie określenia
dokumentów wymaganych od wykonawców oraz określenie opisu kryteriów wyboru oferty
najkorzystniejszej i sposobu (zasad) oceny ofert. Przede wszystkim należy stwierdzić, że
„obszary" zaangażowania sił i środków Zamawiającego zostały wymienione w sposób
niezamknięty, jak i same w sobie zostały określone w sposób nieprecyzyjny. Nie pozwala to na
rzetelne sporządzenie oferty, a sposób oceny ofert przez Zamawiającego będzie dowolny i
arbitralny.
Odwołujący uzasadnia, iż Wykonawca nie ma możliwości oszacowania nakładów ludzkich i
finansowych Zamawiającego. Zamawiający premiuje minimalne angażowanie swoich
zasobów, jednocześnie zastrzega sobie: - Kierowanie projektem, - utrzymywanie biura
projektów, -realizację szeregu prac przez Wykonawcę w uzgodnieniu z Zamawiającym, -
możliwość przeprowadzania przez ZUS niezależnych i nieprzewidzianych audytów (przykład;
zapis na str. 36 i 37 Załącznika nr 1 do SIWZ - Opis przedmiotu zamówienia).
Odwołujący podnosi również, iż zgodnie z pkt 4.3 Załącznika nr 1 do SIWZ - Opis przedmiotu
zamówienia" -„Wykonawca będzie realizował przedsięwzięcie zgodnie z opracowanym przez
niego i zaakceptowanym przez Zamawiającego Harmonogramem realizacji zamówienia.
Wykonawca przygotuje dokumentację zawierającą uzgodniony z Zamawiającym proces
wytwórczy. Proces wytwórczy będzie dotyczył zarówno dostarczanego oprogramowania jak i
sprzętu. Będzie zakładał iteracyjność wytwarzanego rozwiązania, a także możliwość nadzoru
i monitorowania prac przez Zamawiającego." tak więc, szczegóły przedmiotu zamówienia będą
znane dopiero po zawarciu umowy, dopiero w trakcie jej realizacji. Odwołujący podnosi, że na
etapie przygotowania ofert nie jest możliwe oszacowanie nakładów Zamawiającego.
Zamawiający teoretycznie daje swobodę wykonawcom w zakresie określenia wymaganego
zaangażowania Zamawiającego. Jest to jednak pozorne, gdyż w „Opisie Przedmiotu
Zamówienia" Zamawiający zastrzega sobie szereg prac, w które chce być zaangażowany, nie
precyzując w żaden mierzalny sposób poziomu tego zaangażowania. Przykład: zastrzeżenie
prawa Zamawiającego do prowadzenia projektu przez delegowanego przez siebie pracownika
(str. 8 Załącznika nr 1 do SIWZ) oraz delegowanie szeregu pracowników do realizacji prac
projektowych (diagram 2 str. 29 Załącznika nr 1 do SIWZ). Ponadto Zamawiający zastrzega sobie

udział w pracach projektowych praktycznie na każdym etapie projektu (str. 32 Załącznika nr 1 do
SIWZ). Odwołujący wskazuje następujące wymagania Załącznika nr 1 do SIWZ:
Specyfikacja Wymagań - „Uzgadniana przez Wykonawcą z Zamawiającym. Wymaga
zatwierdzenia przez Zamawiającego."
Projekt Techniczny - „Uzgadniany przez Wykonawcą z Zamawiającym, Wymaga
zatwierdzenia przez Zamawiającego."
Plan wdrożenia - „Uzgadniany przez Wykonawcą z Zamawiającym, Wymaga zatwierdzenia
przez Zamawiającego."
Plan Testów Akceptacyjnych - „Uzgadniany przez Wykonawcą z Zamawiającym. Wymaga
zatwierdzenia przez Zamawiającego."
Raport z testów akceptacyjnych - „Uzgadniany przez Wykonawcą z Zamawiającym.
Wymaga zatwierdzenia przez Zamawiającego"
Dokumentacja powykonawcza - „Uzgadniana przez Wykonawcą z Zamawiającym.
Wymaga zatwierdzenia przez Zamawiającego."
Audyt - „Zamawiający zastrzega sobie prawo do przeprowadzenia u Wykonawcy w trakcie
realizacji przedmiotu zamówienia, własnych audytów w zakresie dotyczącym realizacji
przedmiotu zamówienia. Audyt taki przeprowadzany jest w terminie uzgodnionym
z Wykonawcą. Wyniki audytu zostaną przekazane Wykonawcy niezwłocznie. Wady
i usterki wykryte w ramach audytu zostaną usunięte przez Wykonawcą w terminie
uzgodnionym z Zamawiającym..."
Odwołujący podnosi, iż na podstawie powyżej zacytowanych fragmentów „Opisu Przedmiotu
Zamówienia" Wykonawca nie jest w stanie określić poziomu zaangażowania osobowego
Zamawiającego, w niektórych przypadkach nie jest on, bowiem możliwy do określenia w
mierzalnych wartościach. Odwołujący wskazuje, iż zależy to od kompetencji pracowników
Zamawiającego, poziomu ich produktywności, dostępności. Szereg prac (przykładowo
audyty) są zadaniami przewidzianymi przez Zamawiającego jako opcjonalne. Zakres takiego
audytu, pracochłonność jego przeprowadzenia jest znana tylko i wyłącznie Zamawiającemu.
Ponadto Zamawiający sam stwierdza, że zaangażowanie jego środków możliwe będzie
dopiero po wyborze Wykonawcy na etapie realizacji projektu i będzie umowne i wynikające
niejako z potrzeby chwili i przebiegu projektu: „Wielkość zespołu Zamawiającego oraz
zakres współpracy zostanie doprecyzowany po przedstawienia przez Wykonawcą
harmonogramu realizacji zamówienia o którym mowa w rozdziale 4.3 Proces wytwórczy
."{str. 37 Załącznika nr 1 do SIWZ). Ponadto „W ramach uzgodnionej współpracy... " - (...) „
W zakresie oficjalnej komunikacji (w tym przekazywania dokumentów odbioru związanych z
realizacją niniejszego zamówienia) Wykonawca powinien komunikować się z Zamawiającym
za pośrednictwem Biura Projektu. Biuro Projektu jest odpowiedzialne m. in. za obsługą
dokumentacji projektu. Ponadto, Wykonawca może komunikować się z Zamawiającym w

trybie roboczym (w tym poprzez organizacją spotkań). Zasady i tryb tej komunikacji zostaną
szczegółowo określone przez Strony po podpisaniu umowy.... " (str. 30 Załącznika nr 1 do
SIWZ).
Dodatkowo Zamawiający zastrzega sobie prawo do prowadzenia Biura Projektu własnymi
zasobami oraz przy wykorzystaniu narzuconego przez Zamawiającego oprogramowania.
Zgodnie z zapisami zawartymi na str. 30 Załącznika nr 1 do SIWZ -„...Narzędzie
wspomagające zarządzanie projektem - Mając na celu zapewnienie najwyższej sprawności
w zakresie zarządzania rejestrami zagadnień, jakości, ryzyk a także pozostałymi elementami
oferowanymi przez metodyką PRINCE2 przewiduje się wykorzystanie aplikacji
wspomagającej zarządzanie projektem. Aplikacja zostanie udostępniona Wykonawcy,
będzie utrzymywana oraz administrowana przez Zamawiającego... " Zamawiający nie
precyzuje jaka to aplikacji oraz jakie są koszty utrzymania oraz administracji tej aplikacji po
strome Zamawiającego jednocześnie uniemożliwiając rzetelną ocenę nakładów finansowych
które musi ponieść Zamawiający."
Odwołujący podnosi, iż określenie dokumentów wymaganych od wykonawców oraz
określenie opisu kryteriów wyboru oferty najkorzystniejszej i sposobu (zasad) oceny ofert
należy uznać za wadliwe. Naruszony został przepisu art. 7 ust. 1 Ustawy, poprzez naruszenie
zasad uczciwej konkurencji i równości wykonawców jak i art. 36 ust. 1 pkt 13 Ustawy, poprzez
subiektywny i naruszający uczciwą konkurencję opis kryteriów, którymi zamawiający będzie się
kierował przy wyborze oferty, oraz poprzez niewystarczające i wadliwe podanie znaczenia
tych kryteriów oraz sposobu (zasad) oceny ofert. Odwołujący podnosi, iż opis kryteriów
powinien być taki, aby ocena ofert była rzeczywista, dokonana w oparciu o dane podlegające
weryfikacji, w przedmiotowym postępowaniu niemożliwe jest dokonanie rzeczywistej oceny ofert
przez Zamawiającego, w oparciu o dane, które mogłyby być poddane faktycznej weryfikacji
dopiero w trakcie realizacji zamówienia. Ocena określonych w ofercie informacji na temat
zaangażowania sił i środków Zamawiającego będzie nierzeczywista. Możliwość kontroli
czynności Zamawiającego przez wykonawców biorących udział w postępowaniu jest w znacznym
stopniu utrudniona lub wręcz niemożliwa.
Odwołujący podnosi, iż zgodnie z przepisem art. 36 ust, 1 pkt 13) Ustawy Zamawiający był
obowiązany określić w SIWZ opis kryteriów oceny ofert, podanie ich znaczenia (wagi) oraz
sposobu oceny ofert. Zamawiający musi każde kryterium szczegółowo opisać, w razie
potrzeby podzielić na mniejsze elementy (nazywane „podkryteriami"). Zamawiający powinien
podać obiektywne metryki do mierzenia kryterium. Niezbędny jest szczegółowy opis oceny
oferty w tym aspekcie. Kryteria oceny ofert powinny być tak skonstruowane, żeby maksymalnie
ograniczyć subiektywne odczucie i preferencje oceniającego. Tymczasem sposób

skonstruowania kryteriów oceny ofert przez Zamawiającego w praktyce pozwalają
Zamawiającemu na zupełną dowolność oceny propozycji składanych przez wykonawców, a
oferentom utrudnia przygotowanie rzetelnej oferty. Zamawiający oceniać będzie zawarte w
ofertach ,, opisy ", co może prowadzić do subiektywnych ocen i dowolności w wyborze oferty
najkorzystniejszej. Podany przez Zamawiającego sposób (skala) przyznawania punktów
również jest nieprecyzyjny i arbitralny, ponieważ rozrzut pomiędzy możliwą ilością
przyznawanych punktów jest bardzo duży, a w żaden sposób nie zostało określone za jakie
konkretne wartości będą przyznawane punkty w podanych skalach.
Odwołujący wniósł w proteście o: wykreślenie wyżej wskazanych wymagań dotyczących treści
oferty, kryterium „planowanego zaangażowania sił i środków (ludzkich, finansowych)
Zamawiającego ..." oraz jego opisu i sposobu (zasad) oceny ofert w zakresie tego kryterium,
bądź o precyzyjne, rzeczywiste i zamknięte wyszczególnienie zaangażowania sil i środków
(ludzkich, finansowych) Zamawiającego z podaniem konkretnych przedziałów ilości
roboczogodzin i ilości środków Zamawiającego, które Wykonawca ma przedstawić w ofercie,
odnośnie tylko tych „obszarów", które są zadaniami realizowanymi bezpośrednio i wyłącznie przez
Wykonawcę (bez przewidywanego w SIWZ możliwego udziału Zamawiającego) i które są
możliwe do określenia na etapie składania ofert.
W odwołaniu, w zakresie podnoszonego zarzutu, Odwołujący wskazuje, iż Zamawiający
także w przypadku tego zarzutu zachował się dwoiście i sprzecznie - z jednej strony oddalił
protest w zakresie zarzutu II, z drugiej zaś w dniu 10 czerwca 2010 roku w udzielonych
odpowiedziach na pytania (pytanie 141 i 232) zmodyfikował SIWZ częściowo zgodnie z w/w
żądaniami protestu wskazując, iż „Wykonawca powinien brać pod uwagę wyłącznie te siły i środki,
które określi sam. (...) Wykonawca nie powinien brać w tych szacunkach pod uwagę audytów
przeprowadzanych przez Zamawiającego ani czynności związanych z kierowaniem projektem."
Odwołujący wskazuje, że Zamawiający podnosi w rozstrzygnięciu odwołania, mże musi
mieć wpływ na ostateczny kształt rozwiązania - stąd obowiązek uzgadniania z Zamawiającym
niektórych elementów wchodzących w skład realizacji przedmiotu zamówienia." czyli intencją
Zamawiającego jest jego osobiste duże zaangażowanie w realizację projektu; jednakże jednocześnie
wzór służący do obliczania punktów za to właśnie zaangażowanie sił i środków Zamawiającego
promuje jak najniższe zaangażowanie Zamawiającego. Zatem także w tym zakresie wyjaśnienia
Zamawiającego, rozstrzygnięcie protestu oraz zapisy SIWZ są sprzeczne - gdyż nie jest jasne, co
właściwie promuje Zamawiający. O ile w przypadku ceny - sprawa jest oczywista, cena
powinna być najniższa, to w przypadku zaangażowania Zamawiającego wypowiedzi Zamawiającego
są sprzeczne, co uniemożliwia Odwołującemu sporządzenie oferty najkorzystniejszej dla
Zamawiającego. Jednocześnie Odwołujący wskazuje na ewentualne przyczyny wadliwości

zastosowanego wzoru: 1) mnożymy i dzielimy przez tę samą zmienną - tj. przez parametr stały
„StawkaH", która wynosi 150 złotych brutto; 2) nie wiadomo, co oznacza słowo brutto przy
określeniu Stawki -czy brutto w rozumieniu podatku VAT - kwotę z podatkiem VAT, czy też brutto w
rozumieniu podatki dochodowego (przed opodatkowaniem podatkiem dochodowym); 3) w
przypadku ofert, gdzie zaangażowanie Zamawiającego będzie zerowe w przypadku parametrów
PracaHbad oraz SrFinbad - konieczne byłoby dzielenie przez „0" - a zgodnie z zasadami arytmetyki
jest to niemożliwe i wtedy nie jest możliwe w ogóle obliczenie takiego parametru. Co więcej
Zamawiający wskazał, iż „W przypadku, gdy zaangażowanie środków finansowych
Zamawiającego będzie równe O Wykonawca otrzyma 5 pkt" jest sprzeczne z zasadami arytmetyki, zaś
żaden zapis SIWZ nie może być z nimi sprzeczne. Zamawiający nie jest uprawniony arbitralnie określać
ilości punktów w jednym przypadku, podczas gdy w innych przypadkach ilość punktów wynika ze
wzoru i jest zależna zarówno od oferty danego wykonawcy, jak i ofert konkurencji. Ponadto niezgodne
z zasadami uczciwej konkurencji jest sytuacja, gdyby wykonawca, który w ogóle nie ma zamiaru
angażować Zamawiającego otrzymał 5 punktów, zaś inny, z którego oferty wynika, że
zaangażowanie będzie znaczne - otrzymałby 20 punktów (maksymalna ilość punktów za to
kryterium). Przy takich sformułowaniach SIWZ brak zachowania proporcji pomiędzy jak
najmniejszym zaangażowaniem (wpisanie „0") a ilością otrzymanych punktów.
W ocenie Odwołującego zupełnie nieuzasadnione są twierdzenia Zamawiającego, iż w
przypadku zastosowania tylko jednego kryterium, jakim jest cena, skutkuje to „przerzuceniem
wykonania wielu czynności przez Wykonawcę na Zamawiającego" W przypadku dobrze
sformułowanego SIWZ wszystkie obowiązki stron, w tym także obowiązki Zamawiającego, są
określone w SIWZ i nie ma możliwości późniejszego „przerzucania" obowiązków na
Zamawiającego.

Po trzecie - Opis przedmiotu zamówienia i wzór umowy - obniżenie wartości wynagrodzenia.
W SIWZ w Rozdz. II „Opis przedmiotu zamówienia" pkt I ppkt 17 oraz w Zał. nr 3 do SIWZ „Wzór
umowy" §4 ust. 6, Zamawiający postanowił, że „w przypadku, gdy zaangażowanie sił i środków
Zamawiającego przy realizacji umowy, przekroczy o 50% zaangażowanie Zamawiającego
określone przez Wykonawcę w ofercie, Zamawiający obniży wartość wynagrodzenia Wykonawcy
o kwotę wynikającą z różnicy rzeczywistego zaangażowania i zaangażowania określonego przez
Wykonawcę w opisie planowanego zaangażowania sil i środków Zamawiającego, stanowiącego
załącznik nr 8 do umowy, przy założeniu kosztu roboczogodziny 150, -zł brutto." Odwołujący
podnosił w proteście i podnosi w odwołaniu, iż Wykonawca nie ma możliwości oszacowania w
ofercie nakładów ludzkich i finansowych Zamawiającego. Zapis dotyczący obniżenia
wynagrodzenia powinien zostać skreślony przez Zamawiającego. Nawet jeśli Zamawiający

określiłby konkretne przedziały ilości roboczogodzin i ilości środków Zamawiającego do
wykorzystania w zadaniach bezpośrednio realizowanych przez Wykonawcę jako podlegające
ocenie, to ich przekroczenie nie powinno być usankcjonowane obniżeniem wynagrodzenia.
Chodzić mogłoby bowiem tylko o nakłady Zamawiającego możliwe do wykorzystania przez
wykonawców a nie o nakłady związane z konieczną współpracą w trakcie realizacji
zamówienia, która jest przecież warunkiem powodzenia każdego projektu informatycznego
(szerzej każdego zamówienia).
W ocenie Odwołującego naruszony został przepisu art. 7 ust. 1 Ustawy, poprzez naruszenie
zasad uczciwej konkurencji i równości wykonawców, jak i art. 29 ust. 2 Ustawy poprzez opis
przedmiotu zamówienia w sposób naruszający zasadę uczciwej konkurencji oraz art. 29 ust. 1
Ustawy poprzez opis przedmiotu zamówienia w sposób niejednoznaczny i niewyczerpujący,
za pomocą niedostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń, nie uwzględniając wszystkie
wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty. Należy także podkreślić,
iż przepisy Ustawy nie przewidują trybu „obniżania" wynagrodzenia Wykonawcy w przypadku
wskazanym przez Zamawiającego, Obniżenie wynagrodzenie możliwe byłoby wyłącznie w
drodze aneksu w przypadku, gdyby Zamawiający (w trybie zgodnym z Ustawą) rezygnował z
części przedmiotu zamówienia. Odwołując odnosząc się do rozstrzygnięcia protestu przez
Zamawiającego, w którym Zamawiający wskazał, iż w art. 144 Ustawy zakres zmian w umowie nie
został ograniczony, podnosi, iż Zamawiający nie wskazał, jaka będzie podstawa prawna obniżenia
wynagrodzenia, a niewątpliwie nie jest możliwe dokonanie obniżenia wynagrodzenia - bez istnienia
causy takiego obniżenia.

Po czwarte - Określenie opisu przedmiotu zamówienia, dokumentów wymaganych od
wykonawców oraz określenie opisu kryteriów wyboru oferty najkorzystniejszej i sposobu (zasad)
oceny ofert - metodyka prowadzenia realizacji zamówienia.
W SIWZ w Rozdz. IV „Oferta oraz dokumenty wymagane od Wykonawcy" w pkt II ppkt 1.2)
Zamawiający postawił wymóg przedłożenia przez wykonawców wraz z ofertą dokumentu w
postaci „nazwa metodyki prowadzenia realizacji zamówienia."
W Rozdz. VII „Kryteria i zasady oceny ofert" pkt III. 1 b) 2) Zamawiający określił jak będzie
przyznawał punkty za kryterium „koncepcja realizacji" na podstawie złożonych dokumentów,
postanawiając, że w przypadku metodyki prowadzenia realizacji zamówienia będzie stosował
skalę punktową 0-10. Zamawiający postanowił, że „przyzna punkty wg zasady: Za
stosowanie metodyki: - PRINCE 2 - 1 0 pkt, ITIL - 7 pkt, PCM - 5 pkt, - za wskazanie każdej
innej metodyki - 0 pkt." Zgodnie z zgodnie z pkt HI.2.3) ppkt 2 Ogłoszenia o zamówieniu
odnośnie osób, którymi Wykonawca ma dysponować w trakcie realizacji zamówienia,
Zamawiający postawił wymagania odnośnie określonych metodyk zarządzania projektem. W

przypadku, gdy którykolwiek z wykonawców przedstawił osobę z certyfikatem dotyczącym
określonej metodyki, wybór w ofercie innej metodyki uznać należy za niemożliwy lub zajdzie
sprzeczność pomiędzy wnioskiem a ofertą. Z jednej strony którykolwiek z wykonawców
zgodnie z wymaganiami Zamawiającego postawionymi w Ogłoszeniu wykazuje dysponowanie
osobą o znajomości określonej metodyki, a z drugiej wskazuje w ofercie inną metodykę
wskazaną w pkt III. 1 b) 2). Zamawiający w ogłoszeniu o zamówieniu dopuścił wykonawców
posiadających kompetencje w zakresie innych metodyk traktując je równoważnie. Bezpodstawna
jest gradacja punktacji za wybór jednej z metodyk traktowanych równorzędnie na etapie
dopuszczenia Wykonawców do postępowania.
Wskazać należy również na sprzeczność pomiędzy zapisami samej SIWZ - pkt III. 1 b) 2) SIWZ z
pkt 4.2 Organizacja projektu" (str. 28) Załącznika nr 1 do SIWZ - Opis przedmiotu zamówienia".
Zamawiający w opisie kryteriów/zasad oceny ofert określił różne metodyki, a w opisie
przedmiotu zamówienia jako obligatoryjną wskazał jedną z nich tj. PRINCE 2. Zamawiający
określił „Metodykę prowadzenia projektu" w następujący sposób - Mając na uwadze prawidłowy
przebieg przedmiotu prac, realizacja i organizacja projektu odbywać się będzie zgodnie z
metodyką PRINCE2." Także na str. 29 - „Zarządzanie ryzykiem" i str. 30 „Narzędzie
wspomagające zarządzanie projektem" wskazana została jako dopuszczalna tylko metodyka
PRINCE2. Organizacja projektu odbywać się ma zgodnie z metodyką PRINCE2, co praktyczne
wyklucza możliwość realizacji projektu przez wykonawców nie posiadających kompetencji w
zakresie metodyki PRINCE2.
W ocenie Odwołującego określenie dokumentów wymaganych od wykonawców oraz
określenie opisu kryteriów wyboru oferty najkorzystniejszej i sposobu (zasad) oceny ofert
należy uznać za wadliwe. Naruszony został przepisu art. 7 ust. 1 Ustawy, poprzez naruszenie
zasad uczciwej konkurencji i równości wykonawców jak i art. 36 ust. 1 pkt 13 Ustawy,
poprzez naruszający uczciwą konkurencję opis kryteriów, którymi zamawiający będzie się
kierował przy wyborze oferty, oraz poprzez niewystarczające i wadliwe podanie znaczenia tych
kryteriów oraz sposobu (zasad) oceny ofert. W zakresie metodyki PRINCE 2 wymaganej w
Załączniku nr 1 do SIWZ stwierdzić należy naruszenie art. 7 ust. 1 i art. 29 ust. 2 Ustawy poprzez
opis przedmiotu zamówienia w sposób naruszający zasadę uczciwej konkurencji jak i
naruszenie przepisu art. 29 ust. 1 Ustawy poprzez opis przedmiotu zamówienia w sposób
niejednoznaczny i niewyczerpujący, za pomocą niedostatecznie dokładnych i zrozumiałych
określeń, nie uwzględniając wszystkie wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na
sporządzenie oferty.
Z uwagi na powyższe uzasadnienie Odwołujący wnosi o modyfikację zapisów SIWZ w
zakresie określenia dokumentów wymaganych od wykonawców oraz opisu kryteriów wyboru oferty
najkorzystniejszej i sposobu (zasad) oceny ofert, poprzez: wykreślenie wyżej wskazanych wymagań
dotyczących treści oferty, kryterium „metodyka prowadzenia realizacji zamówienia..." oraz jego opisu i

sposobu (zasad) oceny ofert w zakresie tego kryterium, bądź o precyzyjne, rzeczywiste i zamknięte
wyszczególnienie konkretnych działań w zakresie metodyk wskazanych w Ogłoszeniu jako
równoważne, które Wykonawca ma przedstawić w ofercie i które są możliwe do określenia na etapie
składania ofert. Dopiero w przypadku określenia konkretnych działań i przyznania za nie określonej
ilości punktów, realna byłaby uczciwa ocena punktowa. Odwołujący wnosi również o modyfikację
zapisów SIWZ w zakresie Opisu przedmiotu zamówienia, poprzez: wykreślenie wyżej wskazanych
wymagań dopuszczających jedynie PRINCE 2 jako „metodykę prowadzenia realizacji zamówienia..." i
dopuszczenie metodyk wskazanych w Ogłoszeniu jako równoważne.

Po piąte - Określenie opisu przedmiotu zamówienia - oprogramowanie standardowe.
Zgodnie z SIWZ Rozdz. II pkt 1.2 2) przedmiot zamówienia obejmuje m.in. dostarczenie
oprogramowania standardowego koniecznego do funkcjonowania Nowego Portalu
Informacyjnego. W Załączniku nr 1 do SIWZ w pkt 1 „Słownik pojęć" jak i na str. 47 -
Oprogramowanie standardowe - zostało zdefiniowane jako Oprogramowanie standardowe typu
COTS (ang. Commercial Off-The-Shelf - „z półki") - oprogramowanie charakteryzujące się
następującymi cechami spełnionymi łącznie: komercyjne, produkowane seryjnie, gotowe do
sprzedaży, o szerokiej dostępności w wielu krajach, o dostępnej dojrzałej i czytelnej
dokumentacji technicznej, dostępnych usługach szkoleniowych, dostępnych certyfikowanych
specjalistach, posiadające minimum 10 wdrożeń wykonanych przez minimum 3 niepowiązanych
kapitałowo dostawców.
Odwołujący oprotestował a następnie podniósł w odwołaniu przesłanki, które wskazują na to,
że Zamawiający uprzywilejowuje i dopuszcza do przedmiotowego zamówienia jedynie wykonawców
będących jednocześnie autorami/producentami oferowanego oprogramowania „z półki",
oprogramowania standardowego. W ocenie Odwołującego tylko producenci mający pełnię
autorskich praw majątkowych do produktu „oprogramowanie standardowe" mogą złożyć
oświadczenia, takie jak wymaga tego Zamawiający, przekazać kody źródłowe, jak i tylko oni mogą
uprawnić Zamawiającego do bezterminowego korzystania w zakresie pól eksploatacji wymaganych
przez Zamawiającego. Pozostali wykonawcy mogą oferować tylko oprogramowania na warunkach
tzw. określonej przez samego Zamawiającego karty licencyjnej, czyli standardowych warunkach
producenta. Odwołujący wskazuje na następujące postanowienia dokumentacji:
- rozdział II pkt 1.9 SIWZ i §1 ust. 10 wzoru umowy - „Wykonawca oświadcza, że posiada
prawo do dysponowania oprogramowaniem standardowym i udostępnia je Zamawiającemu do
korzystania." Odwołujący nie podtrzymuje przedmiotowego zarzutu w odwołaniu.
- §1 ust. 11 wzoru umowy - „W ramach nabytej/nabytych licencji Zamawiający jest
uprawniony do bezterminowego korzystania (użytkowania) z dostarczonych oprogramowań
standardowych bez możliwości jej/ich wypowiedzenia, na następujących polach eksploatacji:
(...): 1) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania (...), 2) w zakresie obrotu oryginałem lub kopią

(...), 3) w zakresie dokonywania zmian w oprogramowaniu (...)." Odwołujący podtrzymał
zarzut w odwołaniu nie zgadzając się z wyjaśnieniami Zamawiającego zawartymi w
rozstrzygnięciu protestu
Odwołujący wskazuje, iż warunki, jakie postawił Zamawiający, są spełniane wyłącznie w przypadku
oprogramowania opensource - oprogramowanie opensource nie jest objęte opieką twórcy
oprogramowania, nie można domagać się dostarczania nowych wersji pozbawionych błędów i może
ono być używane przez Zamawiającego na jego wyłączną odpowiedzialność. Jeśli Zamawiający ma
zamiar oprzeć zamawiane rozwiązanie na oprogramowaniu opensource, to powinien to wprost
wskazać w SIWZ,
- §1 ust. 12 wzoru umowy - „Określone w niniejszej umowie warunki licencji mają znaczenie
nadrzędne nad standardowymi w karcie licencyjnej chyba że warunki zawarte w karcie
licencyjnej są korzystniejsze..."
Odwołujący nie zgadza się z argumentacja zamawiającego zawarta w rozstrzygnięciu
odwołania, iż ten zapis ma go chronić przed „nietypowymi" zapisami licencji na oprogramowanie
standardowe. Odwołujący podnosi, że wymagania Zamawiającego wobec oprogramowania
standardowego są nietypowe, inne niż standard obowiązujący na rynku. Zatem poprzez taki zapis
Zamawiający uniemożliwia złożenie oferty przez wykonawców nie będących twórcami
oprogramowania standardowego,
- §1 ust. 15 wzoru umowy - „Wykonawca przekaże Zamawiającemu kody źródłowe"
Odwołujący podnosi, zgodnie z rozstrzygnięciem protestu, iż warunek ten ma zastosowanie do
oprogramowania dedykowanego - tymczasem z treści SIWZ nie wynika powyższe, konieczna jest w
tym zakresie modyfikacja SIWZ.
Odwołujący podnosi, iż zastosowane przez Zamawiającego wymagania ograniczają krąg potencjalnych
wykonawców bez żadnego istotnego uzasadnienia merytorycznego czy technicznego. Należy
bowiem odróżnić oprogramowanie standardowe od dedykowanego dla Zamawiającego
oprogramowania wytworzonego dla niego. Zamawiający ma prawo opisywać przedmioty według
własnych wymagań czy potrzeb. Jednak w każdym takim przypadku na Zamawiającym spoczywa
obowiązek uzasadnienia odstąpienia od ogólnych zasad opisu przedmiotu zamówienia. W art. 29 ust. 2
Ustawy mowa jest o tym, iż przedmiotu zamówienia nie można opisywać w sposób, który mógłby
utrudniać uczciwą konkurencję. Przepis ten należy interpretować w odniesieniu do art. 7 ust. 1
Ustawy statuującego zasadę uczciwej konkurencji oraz zasadę równego traktowania wykonawców.
Te zasady mają gwarantować dostęp do zamówień publicznych na równych prawach wszystkim
podmiotom zdolnym do wykonania zamówienia, a prawidłowość i zrozumiałość opisu przedmiotu
zamówienia ma w tym zakresie kluczowe znaczenie.
Odwołujący podnosi, iż konieczne jest zmodyfikowanie zapisów SIWZ w zakresie Opisu
przedmiotu zamówienia, poprzez wykreślenie wyżej wskazanych wymagań dotyczących

oprogramowania standardowego i dopuszczenie do oferowania takiego oprogramowania na
warunkach producentów.

10 czerwca 2010 roku Zamawiający rozstrzygnął protest - protest oddalić w zakresie
wszystkich zarzutów jako całkowicie niezasadny. Zamawiający uzasadnia swoje stanowisko
następująco:
- w zakresie zarzutów opisanych w punkcie pierwszym protestu Zamawiający dokonał
modyfikacji zapisów SIWZ i przesłał jej treść wykonawcom osobnym pismem; jednocześnie
nie uznał zarzutu za zasadny;
- w zakresie zarzutów opisanych w punkcie drugim protestu Zamawiający wyjaśnia, iż
Wykonawca określając zaangażowanie sił i środków finansowych Zamawiającego powinien kierować się
zasadą niezbędnego i planowanego, na etapie sporządzania przez Wykonawcę harmonogramu
prac, zaangażowania Zamawiającego dla realizacji przedmiotu Zamówienia. Wykonawca nie powinien
brać w łych szacunkach pod uwagę audytów przeprowadzanych przez Zamawiającego ani czynności
związanych z kierowaniem projektem. Oczywistym jest, że Zamawiający musi mieć wpływ na ostateczny
kształt rozwiązania - stąd obowiązek uzgadniania z Zamawiającym niektórych elementów wchodzących w
skład realizacji przedmiotu zamówienia. Zamawiający wskazuje, że zaliczanie roboczogodzin
zaangażowania Zamawiającego odbędzie się na podstawie wykresu Gannta prezentującego
planowany przez Wykonawcę harmonogram prac związany z realizacją przedmiotu umowy.
Zamawiający podnosi również, iż z jego doświadczenia wynika, że oceniając oferty z punktu
widzenia jednego kryterium jakim jest cena w rzeczywistości skutkuje przerzuceniem wykonania
wielu czynności przez Wykonawcę na Zamawiającego. Zamawiający podsumowując w
uzasadnieniu wskazuje, iż „planowane zaangażowanie sił i środków" Zamawiającego dotyczy
oszacowania przez Zamawiającego liczby roboczogodzin oraz wskazania środków finansowych
koniecznych do poniesienia przez Zamawiającego bez uwzględniania zaangażowania
wskazanego jako konieczne do poniesienia przez Zakład;
- w zakresie zarzutów opisanych w punkcie trzecim protestu Zamawiający wskazał, że
dopuszczalne przez ustawodawcę w trybie i na zasadzie przepisu art. 144 pzp zmiany w umowie o
zamówienie publiczne nie zostały przedmiotowo ograniczone ant do elementów przedmiotowo istotnych
nie będących składowymi kryteriów oceny ofert ani też do elementów które stanowią o kryteriach oceny
ofert. Zmiany w umowie są dopuszczalne także w zakresie istotnym pod warunkiem ich uprzedniego
przewidzenia w SIWZ, Zamawiający wskazuje, iż podkreślenia wymaga fakt, iż ustawodawca nic wskazał w
którym fragmencie winny zostać zawarowane (mimo, iż przepisem art. 36 ustawy wskazuje niezbędne
elementy SIWZ) dopuszczając tym samym swobodę Zamawiającego w tym przedmiocie. Z tego względu
niezrozumiałym jest wskazywanie na rzekome naruszenie przepisu art. 7 ust. 1 Ustawy, poprzez
naruszenie zasad uczciwej konkurencji i równości wykonawców, jak i art. 29 ust. 2 Ustawy poprzez opis
przedmiotu zamówienia w sposób naruszający zasadę uczciwej konkurencji. Zamawiający

postanowieniem SIWZ dotyczącym zaangażowania sił i środków w wymiarze tym postanowieniem
wskazanym przewidział zmianę umowy w zakresie wynagrodzenia wykonawcy. Powyższy stan rzeczy
pozostaje bez związku z porównywalnością ofert na etapie ich oceny. Sam przedmiotowy mechanizm jest
uwidoczniony w SIWZ i będzie dotyczył każdego z wykonawców którego oferta zostanie uznana za
najkorzystniejszą i w konsekwencji zostanie z nim zawarta umowa w sprawie zamówienia publicznego;
- w zakresie zarzutów opisanych w punkcie czwartym protestu Zamawiający wskazał, że w
ogłoszeniu w punkcie 111.2.3) Zdolność techniczna określił progowe warunki udziału w
postępowaniu dla Kierownika Projektu i jego Zastępcy tj,: „...znajomość metodyki zarządzania
projektami PR1NCE2 lub IT1L lub PMI. Potwierdzoną aktualnym certyfikatem na poziomie
wyższym niż podstawowy....", zamawiający uzasadnia również, iż prawem Zamawiającego
jest premiowanie określonych metodyk zarządzania projektem, co niniejszym
czyni określając zasady przyznawania punktacji „...- PRINCE 2 - 1 0 pkt, 1TIL - 7 pkt, PCM -
5 pkt, za wskazanie każdej innej metodyki - 0 pkt.... "
Zamawiający uzasadnia, iż premiowanie najwyższą liczba punktów metodyki PRINCE2 przez
Zamawiającego jest związane z posiadaniem kompetencji w tym zakresie. Zarówno kierownik
projektu dotyczącego wdrożenia Nowego Portalu Informacyjnego jak i kierownicy innych
projektów wchodzących w portfel projektów platforma Usług Elektronicznych posiadają certyfikaty
z metodyki PRINCE2;
- w zakresie zarzutów opisanych w punkcie piątym protestu Zamawiający uzasadnia, iż
wprowadzenie definicji oprogramowania standardowego do SIWZ było niezbędne dla
prawidłowego rozróżnienia dostawy oprogramowania standardowego typu COTS od
oprogramowania wykonywanego jednostkowo na rzecz Zamawiającego oraz usług związanych z
konfiguracją i wdrożeniem poszczególnych elementów systemu NPI. Zawarta w Załączniku nr
1 do SIWZ w pkt 1 „Słownik pojęć" jak i na str. 47 – Oprogramowanie standardowe - definicja
oprogramowania standardowego typu COTS (ang. Commercial Off-The-
Shelf- „z półki") jest jednoznaczna, w pełnym zakresie definiuje oczekiwania Zamawiającego i
nie jest kwestionowana przez Protestującego.
W zakresie wymagań, które określone zostały w dokumentacji postępowania Zamawiający
wyjaśnia:
- w rozdziale II pkt 1.9 i §1 ust. 10 wzoru umowy - „Wykonawca oświadcza, że posiada prawo
do dysponowania oprogramowaniem standardowym i udostępnia je Zamawiającemu do
korzystania" jest zdaniem Zamawiającego wymogiem podstawowym, niezbędnym do tego
aby wykonawca mógł dokonać dostawy takiego oprogramowania bez względu na to czy jest
jego pełnym właścicielem czy też dystrybutorem lub pełni inną rolę w legalnie
funkcjonującym łańcuch dystrybucji,
- §1 ust. 11 wzoru umowy - „W ramach nabytej/nabytych licencji Zamawiający jest
uprawniony do bezterminowego korzystania (użytkowania) z dostarczonych oprogramowań

standardowych bez możliwości jej/ich wypowiedzenia na następujących polach eksploatacji:
(...): 1) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania (...), 2) w zakresie obrotu oryginałem lub
kopią (...), 3) w zakresie dokonywania zmian w oprogramowaniu (...). Zawarte przez
Zamawiającego w tym wymaganiu warunki zabezpieczają jedynie podstawowe interesy
Zamawiającego związane z bezpieczeństwem eksploatacji dostarczonego oprogramowania
standardowego i są spełniane przez znakomitą większość oprogramowania standardowego
dostępnego na rynku,
- §1 ust. 12 wzoru umowy - „Określone w niniejszej umowie warunki licencji mają znaczenie
nadrzędne nad standardowymi w karcie licencyjnej, chyba że warunki zawarte w karcie
licencyjnej są korzystniejsze ...", Zapis ten chroni Zamawiającego przed nietypowymi,
niezgodnymi z potrzebami Zamawiającego zapisami zawartymi w karcie licencyjnej, które
mogłyby naruszyć interes Zamawiającego określony w SIWZ i zawarty w treści umowy,
- §1 ust. 15 wzoru umowy - „Wykonawca przekaże zamawiającemu kody źródłowe ..." Zapis
ten nie dotyczy kodów źródłowych oprogramowania standardowego a jedynie kodów
źródłowych oprogramowania dedykowanego oraz kodów źródłowych jakie ewentualnie
mogłyby zostać wytworzone przez Wykonawcę na etapie konfiguracji oprogramowania
standardowego lub na etapie wdrażania całości systemu NPI. Tego typu kody są dziełem
Wykonawcy systemu i w żaden sposób nie preferują firm będących jednocześnie
autorami/producentami oprogramowania „z półki".
Zamawiający uzasadniając swoją decyzję wskazał, iż celem działania Zamawiającego zawartym
w przedstawionych wymaganiach było niedopuszczenie aby dokument inny niż SIWZ oraz
Umowa był w stanie w istotny sposób ograniczyć prawa Zamawiającego. Brak powyższych
zapisów spowoduje, że warunki zawarte w „karcie licencyjnej" staną się nadrzędne w stosunku
do zapisów umowy i mogą być sprzeczne z interesem Zamawiającego. Również fakt
dostępności tego samego oprogramowania standardowego w różnych modelach licencyjnych,
bez określenia podstawowych wymagań Zamawiającego na oprogramowanie standardowe
może doprowadzić do sytuacji w której Zamawiający otrzyma oczekiwane oprogramowanie
standardowe ale na warunkach zupełnie nie zgodnych z jego oczekiwaniem (np. licencje TR1AL
łub licencje w modelu SaaS). Przedstawione powyżej wyjaśnienia pokazując, że
zdefiniowane przez Zamawiającego wymagania nie naruszają zasady uczciwej konkurencji a
mają na celu jedynie umożliwienie dokonania obiektywnego wybory produktu i usługi w pełni
odzwierciedlającego potrzebę Zamawiającego.

2 lipca 2010 roku do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło stanowisko
Zamawiającego, w którym Zamawiający wnosi o oddalenie odwołania w całości jako

oczywiście niezasadnego. Uzasadnienie zawarte w piśmie wskazuje na argumentację
zawartą w rozstrzygnięciu protestu jednocześnie rozszerzając argumentację za oddaleniem
odwołania. Zamawiający odwołuje się w piśmie do orzecznictwa Europejskiego Trybunału
Sprawiedliwości oraz orzeczeń wydawanych przez sądy krajowe a także Krajową Izbę
Odwoławczą w przedmiocie kryteriów oceny ofert i możliwości ich subiektywnej oceny przez
Zamawiającego. Wskazuje, że z istoty opisu oceny ofert wynika, że dokonując tej oceny
zamawiający może dysponować pewnym zakresem uznania, opartym na wiedzy i
doświadczeniu. Kryteria mogą być bowiem zarówno wymierne (mierzalne) jak i niewymierne
(niemierzalne). W przypadku pewnych kryteriów oceny ofert zakres ten będzie większy, w
przypadku innych znacznie mniejszy. A przecież nie ma wątpliwości, iż zarówno w świetle
prawa polskiego jak i dyrektyw, zamawiający może dokonywać wyboru oferty w oparciu
kryteria oceny ofert, które nie poddają się w pełni obiektywnej ocenie, jak np. jakość,
właściwości estetyczne (patrz zwłaszcza art. 53 ust. 1 lit. a) dyrektywy 2004/18/WE).
Przytacza wyrok Trybunału Sprawiedliwości w sprawie C-19/00 z 18 października 2001 r., w
którym Trybunał orzekł, że kryterium oceny ofert nie może pozostawiać zamawiającemu
nieograniczonej swobody wyboru. Z treści tego zalecenia wynika, w ocenie Zamawiającego,
że Zamawiający może jednak pewną swobodą wyboru dysponować.
Zamawiający wywodzi, iż formułując kryterium oceny ofert „Koncepcja realizacji”- w ramach
kompetencji wyznaczonych mu przez obowiązujące prawo - miał przede wszystkim na celu
okoliczność, aby wykonawcy przy realizacji przedmiotu zamówienia starali się minimalizować
przewidywane przez nich zaangażowanie Zamawiającego, tak w odniesieniu do kwestii
finansowych, jak i osobowych. Oznacza to, że formułując ofertę wykonawcy powinni -
określając zaangażowanie sił i środków finansowych Zamawiającego - kierować się zasadą
niezbędnego i planowanego, na etapie sporządzania przez Wykonawcę harmonogramu
prac, zaangażowania Zamawiającego dla realizacji przedmiotu Zamówienia. Zamawiający
podnosi, iż Wykonawca nie powinien brać w tych szacunkach pod uwagę tych czynności,
które sam Zamawiający przewiduje, iż to on będzie wykonywał, jak np. audytów
przeprowadzanych przez Zamawiającego, czy też czynności związanych z kierowaniem
projektem. Wykonawca powinien brać pod uwagę wyłącznie te siły i środki, które określi
sam. Odmienną kategorią zaangażowania sił i środków pozostaje to zaangażowanie, które
podejmie Zamawiający z własnej inicjatywy lub to o którym sygnalizował w treści SIWZ - czyli
także z inicjatywy Zakładu. W ocenie Zamawiającego, w kryterium tym nie chodzi więc o to,
jakie czynności i kompetencje przypisuje sobie do realizacji sam Zamawiający, lecz jakie są
oczekiwania Wykonawcy pod adresem zaangażowania Zamawiającego - w zakresie
odnoszącym się do pracowników oraz majątku Zamawiającego.
Zamawiający odniósł się do zarzutu dotyczącego opisu przedmiotu zamówienia i wzoru
umowy -obniżenie wartości wynagrodzenia podnosząc, iż tego rodzaju rozwiązanie ma

stanowić skuteczny - w ocenie Zamawiającego -mechanizm pozwalający zweryfikować
szacowane przez wykonawcę zaangażowanie sił i środków Zamawiającego z bardzo dużym
marginesem tolerancji, wynoszącym 50 % w stosunku do wartości przedstawionej w ofercie;
aby oświadczenie wykonawcy zawarte w ofercie o planowanym zaangażowaniu sił i środków
Zamawiającego było rzeczywiste, a nie służyło wyłącznie uzyskaniu maksymalnej liczby
punktów z tego tytułu tego kryterium oceny ofert, Zamawiający przewidział w treści umowy
stosowny warunek. Nie jest więc to element zmiany umowy, lecz warunek, dostosowujący
świadczenie jednej ze stron (Zamawiający) do świadczenia drugiej, określonego w ofercie
(zaangażowanie sił i środków Zamawiającego). Jako umowny mechanizm waloryzacji
świadczenia jednej ze stron, tego rodzaju rozwiązanie nie jest sprzeczne z prawem, w tym
ustawą Pzp i nie stanowi naruszenia przepisu art. 7 ust. 1 ustawy Pzp, poprzez naruszenie
zasad uczciwej konkurencji i równości wykonawców, jak i art. 29 ust. 2 ustawy Pzp poprzez
opis przedmiotu zamówienia w sposób naruszający zasadę uczciwej konkurencji.
W zakresie zarzutu określenia opisu przedmiotu zamówienia, dokumentów wymaganych od
wykonawców oraz określenie opisu kryteriów wyboru oferty najkorzystniejszej i sposobu
(zasad) oceny ofert - metodyka prowadzenia realizacji zamówienia, Zamawiający wyjaśnia,
że premiowanie najwyższą liczba punktów metodyki PRINCE2 przez Zamawiającego jest
związane z posiadaniem przez ZUS kompetencji w tym zakresie. Portfel projektów Platforma
Usług Elektronicznych jest finansowana ze środków unijnych, a wykonanie jej nadzorowane
przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. W świetle praktyki przyjętej przez
Władzę Pośredniczącą II stopnia metodyka PRINCE2 jest metodyka zalecaną przy realizacji
projektów realizowanych w ramach VII. Osi priorytetowej Innowacyjna Gospodarka. W
oparciu o tę metodykę prowadzony jest inny projekt w ramach PUE, w którym w trakcie
postępowania przetargowego również postawiono wymagania związane z punktowaniem
metodyk. W postępowaniu tym nie odnotowano protestów wykonawców na to kryterium
oceny. Zamawiający wyjaśnia również, iż odnośnie zarzutu dotyczącego sprzeczności
związanej z obligatoryjnym wskazaniem metodyki PRINCE2, Zamawiający informuje, iż
będzie po swojej stronie prowadził projekt w oparciu o ww. metodykę, co nie wyklucza
stosowania innej metodyki przez Wykonawcę.
Zamawiający odnosząc się do zarzutu określenia opisu przedmiotu zamówieniu w zakresie
oprogramowania standardowego, wyjaśnił, że Zamawiający stawiając w SIWZ wymaganie w
zakresie oprogramowania standardowego i dedykowanego Zakład Ubezpieczeń
Społecznych kierował się Rekomendacją Urzędu Zamówień Publicznych ws. udzielania
zamówień publicznych na systemy informatyczne. Nadrzędnym celem formalnym ZUS było
zapobiegnięcie zjawisku „uzależnienia" Zamawiającego od pierwotnego wykonawcy
oprogramowania i producenta sprzętu, co uniemożliwiłoby w przyszłości zakup ewentualnej
usługi utrzymania oraz rozbudowy systemu w trybach konkurencyjnych. W świetle przyjętego

założenia Zamawiający nie zgadza się z argumentacją Odwołującego, iż stawiane
wymagania dotyczące oprogramowania ograniczają krąg potencjalnych wykonawców
Zamawiający w ramach wzoru umowy wskazał warunki, których spełnienie wymagane jest
przez oferowane przez Wykonawcę w ramach oferowanego oprogramowania
standardowego, przy czym odnośnie postanowienia:
- §1 ust. 11 wzoru umowy - „W ramach nabytej/nabytych licencji Zamawiający jest
uprawniony do bezterminowego korzystania (użytkowania) z dostarczonych oprogramowań
standardowych bez możliwości jej/ich wypowiedzenia na następujących polach eksploatacji:
(...): 1) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania (...), 2) w zakresie obrotu oryginałem lub
kopią (...), 3) w zakresie dokonywania zmian w oprogramowaniu (...).
Zamawiający wyjaśnił:
„1) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania oprogramowania - Zamawiający ma prawo do
wykonania uzasadnionej liczby kopii typu "back-up" (bezpieczeństwa) i kopii archiwalnych,"
Zgodnie z art. 75 ust. 2 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach
pokrewnych: „2. Nie wymaga zezwolenia uprawnionego: 1) sporządzenie kopii zapasowej,
jeżeli jest to niezbędne do korzystania z programu komputerowego. (...) „ – w związku z
powyższym przepisem Prawa autorskiego, Zamawiający oczekuje iż oprogramowanie
standardowe, które zamierza nabyć będzie zgodne z jego zapisami,
„2) w zakresie obrotu oryginałem albo kopią oprogramowania: Zamawiający ma prawo do
instalacji i eksploatacji oprogramowania na dowolnym komputerze będącym w posiadaniu
Zamawiającego w ramach ilości licencji zgodnie z załącznikiem nr 1 do umowy." - Zamawiający
podniósł, że oczekuje prawa do instalacji i eksploatacji zakupionego oprogramowania
zgodnie z jego przeznaczeniem i w ilości zgodnej z załącznikiem nr 1 do umowy. W ocenie
Zamawiającego nie wynikają z tego żadne przesłanki skłaniające producentów
oprogramowania standardowego do blokowania tak opisanego wykorzystania
oprogramowania standardowego i nie spotkał się z umową licencyjną zabraniającą tego,
„3) w zakresie dokonywania zmian w oprogramowaniu: Zamawiający jest uprawniony do
przystosowania oprogramowania, wprowadzania w oprogramowaniu zmian układu lub innych
zmian wyłącznie w zakresie, w jakim to przystosowanie lub zmiany będą niezbędne do
korzystania z oprogramowania zgodnie z przeznaczeniem" – Zamawiający wyjaśnił, iż
oczekuje możliwości wprowadzania zmian do konfiguracji oprogramowania standardowego,
co rozumie jako zmianę w oprogramowaniu. Nie jest intencją Zamawiającego modyfikowanie
kodów źródłowych oprogramowania standardowego.
Jednocześnie Zamawiający wyjaśnił, iż dopuszcza stosowanie wolnego oprogramowania
(oprogramowania opensource) a Wykonawca decydując się na rozwiązanie tego typu nie
jest zwolniony w żaden sposób z usług wsparcia. Oznacza to, wyjaśnia Zamawiający, że w
przypadku wystąpienia błędów w oprogramowania opensource oraz w związku z brakiem
możliwości zgłoszenia tego błędu do twórcy na zasadach SLA wymaganych przez
Zamawiającego, Wykonawca zobowiązany jest wykonać odpowiednią poprawkę w
oprogramowaniu opensource i dostarczyć ją Zamawiającemu. Wykonawca ma możliwość
realizacji poprawek w oprogramowaniu opensouce, nie narusza tym praw licencyjnych, a

wykonaną przez siebie poprawkę może zgłosić do twórcy oprogramowania przyczyniając się
tym samym do rozwoju tego produktu.
Zamawiający podnosi, iż precyzując zapisy dotyczące warunków licencjonowania
oprogramowania standardowego, tj. §1 ust.11 oraz §1 ust.12 w ramach wzoru umowy nie
dopuszcza się naruszenia typowych zasad licencjonowania oprogramowania standardowego
funkcjonującego na rynku; Wykonawca może nie być podmiotem udzielającym licencji na
oprogramowanie standardowe, jest natomiast pośrednikiem przekazującym te licencje do
Zamawiającego. W takim przypadku rolą Wykonawcy jest takie dobranie produktów
standardowych, aby spełnione były warunki licencyjne zawarte w §1 ust. 11.
Zamawiający ma świadomość, że sporną kwestią jest interpretacja SIWZ przez Wykonawcę
w ramach której Wykonawca obawia się konieczności przekazania kodów źródłowych do
oferowanego oprogramowania standardowego. Według Zamawiającego taka interpretacja
nie jest uzasadniona, gdyż w żadnym miejscu SIWZ, Zamawiający nie obliguje Wykonawcy
do dostarczenia kodów źródłowych oprogramowania standardowego.
Zamawiający uzasadnia, iż zdefiniowane wymagania nie naruszają zasady uczciwej
konkurencji, a mają na celu jedynie umożliwienie dokonania obiektywnego wybory produktu i
usługi w pełni odzwierciedlającego potrzebę Zamawiającego.


Po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem stron postępowania,
na podstawie zebranego materiału dowodowego w sprawie oraz oświadczeń
i stanowisk stron skład orzekający Izby ustalił i zważył, co następuje:
odwołanie zasługuje na uwzględnienie w następujących zakresach:
Skład orzekający Izby ustalił, że wobec wszczęcia postępowania
o udzielenie zamówienia publicznego 27 stycznia 2010 roku, którego dotyczy rozpoznawane
przez Izbę odwołanie, tj. przed dniem wejścia w życie przepisów ustawy z dnia 2 grudnia
2009 r. o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.
U. Nr 223, poz. 1778), do rozpoznawania niniejszej sprawy odwoławczej mają zastosowanie
przepisy ustawy Pzp w brzmieniu dotychczasowym.

Skład orzekający Izby ustalił, że nie została wypełniona żadna
z przesłanek, o których stanowi art. 187 ust. 4 ustawy Pzp, skutkujących odrzuceniem
odwołania oraz, że wypełniono przesłankę interesu prawnego w uzyskaniu zamówienia,
określoną w art. 179 ust. 1 ustawy Pzp.

Skład orzekający Izby dopuścił w niniejszej sprawie dowody
z dokumentacji postępowania o zamówienie publiczne, dowód ze stanowisk oraz
oświadczeń stron złożonych ustnie do protokołu.

Biorąc pod uwagę powyższe ustalenia, Izba stwierdziła co następuje.

1. W zakresie zarzutu naruszenia art. 7 ust 1, art. 29 ust 1 i art 29 ust 2 ustawy Prawo
zamówień publicznych (dalej: „ustawy” lub „Pzp”) z uwagi na niewłaściwe sporządzenie
przez Zamawiającego zapisów Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (dalej: „SIWZ”
lub „Specyfikacja”) rozwiniętego w punkcie 1 uzasadnienia do odwołania wobec
uwzględnienia żądań Odwołującego przez Zamawiającego oraz dokonania modyfikacji SIWZ
po uwzględnieniu żądań z protestu Odwołujący nie podtrzymał zarzutu w odwołaniu.

2. W zakresie zarzutu naruszenia art. 7 ust 1, art. 29 ust 1 i nart 29 ust 2 ustawy i art. 36 ust
1 pkt 13 ustawy Izba ustaliła, iż Odwołujący ograniczył żądanie zawarte w uzasadnieniu
odwołania w punkcie 2 poprzez rezygnację z żądania wykreślenia wymagań dotyczących
treści, oferty, kryterium „planowanego zaangażowania sił i środków (ludzkich, finansowych)
Zamawiającego” oraz jego opisu i sposobu (zasad) oceny ofert w zakresie tego kryterium”,
tym samym Odwołujący ograniczył swoje żądanie do żądania w zakresie określenia
dokumentów od wykonawców oraz opisu kryteriów wyboru oferty najkorzystniejszej
i sposobu (zasad) oceny ofert, poprzez precyzyjne, rzeczywiste i zamknięte wyszczególnienie
zaangażowania sił i środków (ludzkich, finansowych) Zamawiającego z podaniem konkretnych
przedziałów ilości roboczogodzin i ilości środków Zamawiającego, które Wykonawca ma przedstawić
w ofercie, odnośnie tylko tych „obszarów, które są zadaniami realizowanymi bezpośrednio i wyłącznie
przez Wykonawcę (bez przewidywanego w SIWZ możliwego udziału Zamawiającego) i które są
możliwe do określenia na etapie składania ofert.
Zamawiający w Specyfikacji w Rozdziale II – Opis przedmiotu zamówienia i termin
wykonania wskazał, iż przedmiotem zamówienia jest dostarczenie i wdrożenie Nowego
Portalu Informacyjnego ZUS, na przedmiot którego składa się : dostarczenie i instalacja
sprzętu, dostarczenie oprogramowani standardowego koniecznego do funkcjonowania
Nowego Portalu Informacyjnego, dostarczenie i wdrożenie oprogramowania Nowego Portalu
Informacyjnego wytworzonego przez Wykonawcę, przeprowadzenie instruktaży,
zapewnienie wsparcia przy utrzymaniu dostarczonego rozwiązania. Zamawiający wskazał
termin realizacji do dnia 30 września 2011 roku. Przedmiot zamówienia został opisany przez
zamawiającego w załączniku nr 1 do Specyfikacji – Opis przedmiotu zamówienia.

W ocenie Izby Zamawiający, dokonując opisu przedmiotu zamówienia wskazał na potrzeby
jakie muszą zostać osiągnięte tzn. w szczególności jakie ma spełniać zadania
oprogramowanie dedykowane, które stanowić będzie dzieło i które będzie wytworzone na

potrzeby Zamawiającego w tym konkretnym zamówieniu. Należy jednoznacznie wskazać, iż
element indywidualności zamówienia jakim się ono charakteryzuje, specyfika przedmiotu
zamówienia a także jego przeznaczenie spowodowały, że Zamawiający szukając
najkorzystniejszego sposobu realizacji zamówienia jednoczenie wiedząc, że musi być
zaangażowany w realizację zamówienia biorąc w szczególności pod uwagę, iż to wykonawcy
będą proponowali sposób tej realizacji odpowiadający zaoferowanej koncepcji wskazał, iż to
wykonawcy będą określać zaangażowanie sil i środków Zamawiającego w realizację
zamówienia. Sposób realizacji zamówienia, a więc koncepcję jaką mają przygotować
wykonawcy stanowi jeden z kluczowych elementów i, jak słusznie podnosił Zamawiający,
wykonawcy składający ofertę będą proponować pewną koncepcję realizacji co stanowi
element konkurencji pomiędzy wykonawcami. Narzucanie w opisie przedmiotu zamówienia
przez Zamawiającego sztywnego wskazania jakie czynności będzie wykonywał tylko
wykonawca, jakie Zamawiający a jakie czynności będą wykonywać razem prowadziłoby do
obowiązku stosowania przez wszystkich wykonawców jednolitych założeń do sposobów
realizacji a przez to do ograniczenia konkurencji. Koncepcja realizacji zamówienia będzie
równie unikatowa jak tworzone na potrzeby niniejszego zamówienia oprogramowanie
dedykowane oraz ściśle z nim powiązana, co jednoznacznie wskazuje, iż Zamawiający nie
może ograniczyć możliwości swojego udziału na tym poziomie realizacji zadania do
jednoznacznie wskazanych roboczogodzin. Zamawiający słusznie przyjął, że koncepcja
wdrożenia a tym samym zaangażowanie sil i środków zamawiającego będzie mniejsze im
oprogramowanie, którego dotyczy przedmiotowe zamówienia będzie bardziej intuicyjne,
łatwe w nauczeniu dla użytkowników co będzie powodowało mniejszy udział Zamawiającego
oraz mniejsze nakłady finansowe Zamawiającego w trakcie jego wdrażania. Tym samym
powtórnie potwierdza się stanowisko Zamawiającego, iż nie jest możliwe jednoznaczne
sprecyzowanie zapisów opisu przedmiotu zamówienia w zakresie udziału sił i środków
Zamawiającego w realizacji, ponieważ po pierwsze ograniczy to konkurencyjność
wykonawców z uwagi na quasi zdefiniowanie rozwiązań a także nie jest możliwe z istoty
samego zamówienia, którego efekt końcowy będzie realizował założenia określone przez
Zamawiającego może być w różny sposób osiągnięty.
Opis planowanego zaangażowania sił i środków (ludzkich, finansowych) Zamawiającego
wykonawca zobowiązany jest przedstawić w ofercie w formie tabeli i wykresu (diagramu)
Gantta, zawierających przynajmniej następujące element: nazwa zadania, czas trwania, data
rozpoczęcia, data zakończenia, wykonawca zadania, liczba osób dedykowanych do
wykonania zadania (wykonawca / Zamawiający), liczba roboczogodzin przewidzianych na
realizację zadania. Tabela powinna zawierać informację na temat łącznej liczby
roboczogodzin zaangażowania Zamawiającego oraz środków finansowych Zamawiającego.

Zamawiający nie ograniczył zakresu informacji jakie mają zostać określone przez
Wykonawcę w wyżej wymienionych dokumentach, zakres tychże informacji to minimum jakie
musi zostać ujęte, natomiast każdy wykonawca ma możliwość wprowadzenia dodatkowych,
w jego ocenie niezbędnych informacji.
Zamawiający udzielając wyjaśnień - pismem z 10 czerwca 2010 roku (odpowiedz na pytanie
nr 141 i 232 ), wskazał iż „Wykonawca powinien brać pod uwagę wyłącznie siły i środki, które
określił sam. Wykonawca nie powinien brać w tych szacunkach pod uwagę audytów
przeprowadzonych przez Zamawiającego ani czynności związanych z kierowaniem
projektem”. W ocenie Izby, biorąc pod uwagę, iż wyjaśnienia Zamawiającego udzielane w
trakcie prowadzenia postępowania wiążą zarówno Zamawiającego jak i wykonawców
biorących udział w postępowaniu, Zamawiający jednoznacznie wskazał, jakie siły i środki
Zamawiającego powinny być przewidziane przez wykonawców.
W ocenie Izby nie potwierdziło się również twierdzenie Odwołującego zawarte w treści
uzasadnienia do odwołania, iż w ocenie Odwołującego wynikające z oddalenia protestu
stanowisko Zamawiającego dotyczące dużego zaangażowania w realizację zamówienia stoi
w sprzeczności z kryterium oceny oferty przyjętego w niniejszym postępowaniu przez
Zamawiającego. Udział sił i środków Zamawiającego określony przez Odwołującego musi
być bowiem rzeczywisty, prawdziwy i wynikający z założeń jakie poczyni wykonawca
natomiast nie ma on być nierealny i jedynie służący osiągnięciu odpowiedniej punktacji
celem uzyskania zamówienia. Nie istnieje więc sprzeczność pomiędzy deklaracją udziału sił i
środków Zamawiającego w realizacji zamówienia a dokonywaniem punktacji tegoż
przewidzianego zaangażowania, którego zakres może z uwagi na charakter przedmiotu
zamówienia określić jedynie wykonawca.
Zgodnie z deklarowaną przez Zamawiającego w realizacji inwestycji metodyką zarządzania
PRINCE2 wszystkie plany muszą być zatwierdzane zanim zostaną przekazane do realizacji,
tak więc i zarzucanie Zamawiającemu udziału w realizacji inwestycji poprzez zatwierdzanie,
akceptowanie projektowanych rozwiązań w ocenie Izby nie znajduje uzasadnienia.
W ocenie Izby nie potwierdziło się również twierdzenie Odwołującego zawarte w treści
uzasadnienia do odwołania, podnoszone na rozprawie a dotyczące punktacji w kryterium
„koncepcja realizacji”. Zamawiający wskazał jak będzie przydzielana punktacja w zakresie
zaangażowania środków finansowych Zamawiającego w realizację zamówienia, a
mianowicie to przedział od 0 do 5 pkt przy założeniu, że jeżeli zaangażowanie finansowe
Zamawiającego będzie równe 0 to Wykonawca otrzyma 5 punktów. W przypadku
zaangażowania sił (ludzkich) Zamawiającego w realizację Zamówienia przyznawane będą
punkty w przedziale od 0 do 20; tu Zamawiający nie przewidział, iż jego zaangażowanie
może być równe 0, dlatego też nie przewidywał punktacji za zerowe zaangażowanie.

Realizacja zamówienia nie może odbywać się bez udziału Zamawiającego co potwierdza
przykładowo konieczność zapewnienia wykonawcy uzasadnionego dostępu do posiadanych
przez Zamawiającego obiektów, sprzętu, oprogramowania oraz dokumentacji. W ocenie Izby
Odwołujący nie wykazał, iż nie będzie koniczności angażowania sił Zamawiającego w
żadnym zakresie, zakładając jedynie hipotetyczną sytuację. Wskazane kryterium będzie
wyliczane na podstawie wzoru, który został określony w Specyfikacji i jest znany
uczestnikom postępowania, wzór jest czytelny i określa obiektywnie sposób dokonania
obliczeń w celu przyznania punktów. Przyjęta przez Zamawiającego stała – parametr
„StawkaH” wynosząca 150 złotych stanowi wartość wprowadzoną do wzoru w celu
możliwości dokonania obliczeń (uzyskanie wspólnego mianownika) a w efekcie skutecznego
porównania złożonych ofert na podstawie ustalonych kryteriów.
Przedmiotowe postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego prowadzone jest w trybie
przetargu ograniczonego, gdzie Zamawiający dokonał już weryfikacji wykonawców,
dopuszczając do dalszego etapu postępowania specjalistów, jednocześnie należy
zaznaczyć, iż postępowania kierowane są do kręgu podmiotów specjalizujących się w danej
dziedzinie. Podmiotowa kwalifikacja dokonywana w przetargu ograniczonym przez
Zamawiającego prowadzi do wyłonienia wykonawców mogących zrealizować przedmiot tego
postępowania a wybór wykonawcy do realizacji zostanie dokonany na podstawie kryteriów
przedmiotowych ściśle powiązanych z przedmiotem zamówienia. Katalog kryteriów oceny
ofert wskazany w ar 91 ust 2 ustawy stanowi katalog otwarty i przykładowy. Kryteriami oceny
ofert są cena albo cena i inne kryteria odnoszące się do przedmiotu zamówienia. Dalej
przywołany przepis wymienia przykładowe kryteria oceny ofert oprócz ceny.
Wyszczególnienie tych kryteriów przez ustawodawcę nie ma charakteru katalogu
zamkniętego, dlatego też Zamawiający może w tym zakresie zastosować także inne kryteria,
nie wskazane wprost w tym przepisie, ale odnoszące się do przedmiotu zamówienia. Bez
wątpienia kryterium koncepcji realizacji utworzone przez Zamawiającego odnosi się do
przedmiotu zamówienia. Oczywistym wydaje się, że za kryteria odnoszące się do przedmiotu
umowy (kryteria przedmiotowe) należy uznać wszystkie jej istotne postanowienia, które
stanowią jej treść, wszak ich kształt ma zadecydować o tym, czy umowa będzie dla
zamawiającego korzystna (porównaj: wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie z dnia 29
września 2008 roku sygn. akt IV Ca 689/08).
Tak więc żądanie Odwołującego wprowadzenia modyfikacji poprzez precyzyjne, rzeczywiste i
zamknięte wyszczególnienie zaangażowania sił i środków (ludzkich, finansowych) Zamawiającego
z podaniem konkretnych przedziałów ilości roboczogodzin i ilości środków Zamawiającego, które
Wykonawca ma przedstawić w ofercie, odnośnie tylko tych „obszarów, które są zadaniami
realizowanymi bezpośrednio i wyłącznie przez Wykonawcę (bez przewidywanego w SIWZ możliwego

udziału Zamawiającego) i które są możliwe do określenia na etapie składania ofert, w obliczu powyżej
wskazanych wyjaśnień Izba uznała za niezasadne.

3. W zakresie zarzutu naruszenia art. 7 ust 1, art. 29 ust 1 i art 29 ust 2 ustawy poprzez
opisanie przedmiotu zamówienia i sporządzenie wzoru umowy w sposób niezgodny z
przepisami w Izba ustaliła, iż zawarty w Specyfikacji oraz we wzorze umowy w § 4 ust 6
zapis nie może być rozumiany inaczej jak kara umowna. Postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego prowadzone jest w celu zlecenia realizacji danego zadania
wykonawcy, który w wyniku poprawnej realizacji otrzyma stosowne wynagrodzenie. Zgodnie
z art. 2 pkt 13 ustawy zamówieniem publicznym jest umowa odpłatna zawarta między
zamawiający a wykonawcą, których przedmiotem są usługi, dostawy lub roboty budowlane.
Podnieść należy, iż zawarta w ustawie definicja zamówienia publicznego kładzie nacisk na
element odpłatnej umowy jako formalnoprawnej podstawy udzielenie zamówienia
publicznego. Tak więc zmawiający udzielając zamówienia na dostawę, usługę, robotę
budowlaną jest zobowiązany do zapłaty za wykonane zamówienie; z całą pewnością można
wskazać, iż odpłatność ta następuje w takiej sytuacji w formie pieniężnej lub w postaci
barteru, niemniej odpłatność występuję. Inne rozumienie niż jako kary umownej
przedmiotowej regulacji prowadziłoby do wniosku, iż poprzez obniżenie wynagrodzenia
wykonawcy w przypadku gdy rzeczywiste zaangażowanie sił i środków zamawiającego przy
realizacji umowy przekroczy określone przez wykonawcę w ofercie zaangażowanie sił i
środków zamawiającego o 50 % Zamawiający obniży wartość wynagrodzenia o kwotę
wynikającą z różnicy rzeczywistego zaangażowania i zaangażowania określonego przez
Wykonawcę w opisie planowanego zaangażowania sił i środków Zamawiającego przy
założeniu kosztu roboczogodziny 150 zł brutto Zamawiający będzie nie udzielał zamówienia
na te usługi lecz będzie je sprzedawał i tym samym w pewnych warunkach będzie miał za to
płacone. Nie jest możliwe więc inne rozumienie określonego przez Zamawiającego
uregulowania niźli jako kary umownej; umiejscowienie regulacji w wzorze umowy nie może
determinować jej znaczenia i nie wpływa na znaczenie prawne.
Obniżenie wynagrodzenia wykonawcy, w przypadku nie wywiązania się ze zobowiązania
jakiego się podjął jest możliwa a nawet niezbędna do prawidłowego funkcjonowania
podmiotów biorących udział w obrocie zamówień publicznych. Zamawiający kształtując wzór
umowy zobowiązany jest do zabezpieczenia powodzenia realizacji danej inwestycji,
dokonuje tego między innymi poprzez określenie kar umownych, a obniżenie wynagrodzenia
jest możliwe nie tylko w przypadku rezygnacji z części zamówienia przez Zamawiającego ale
również w przypadku zmian w przedmiocie zamówienia, w sposobie realizacji, w terminie
realizacji itp.

Regulacja zawarta w § 4 pkt 6 nie stanowi o zmianie umowy lecz na wypadek
niewywiązania się z zaoferowanego przez wykonawcę zobowiązania – rozwiązania
zawartego w ofercie, Zamawiający, określając już we wzorze przewidział dolegliwość
w postaci obniżenia wynagrodzenia przy jednoznacznie sprecyzowanych założeniach.

4. W zakresie zarzutu naruszenia art. 7 ust 1, 29 ust 2 ustawy i art. 36 ust 1 pkt 13 ustawy
Izba ustaliła, iż Odwołujący ograniczył żądanie zawarte w uzasadnieniu odwołania w punkcie
4 poprzez rezygnację z żądania wykreślenia(wyżej wskazanych) wymagań dotyczących
treści oferty, kryterium „metodyka prowadzenia realizacji zamówienie”” oraz jego opisu i
sposobu (zasad) oceny ofert w zakresie tego kryterium”, oraz rezygnację z żądania o
precyzyjne, rzeczywiste i zamknięte wyszczególnienie konkretnych działań w zakresie metodyk
wskazanych w Ogłoszeniu jako równoważne, które Wykonawca ma przedstawić w ofercie i które są
możliwe do określenia na etapie składania ofert. Dopiero w przypadku określenia konkretnych
działań i przyznania za nie określonej ilości punktów, realna byłaby uczciwa ocena punktowa.
Tym samym Odwołujący ograniczył swoje żądanie jedynie do żądania w zakresie Opisu
przedmiotu zamówienia, poprzez: wykreślenie (wyżej wskazanych) wymagań dopuszczających
jedynie PRINCE 2 jako „metodykę prowadzenia realizacji zamówienia..." i dopuszczenie metodyk
wskazanych w Ogłoszeniu jako równoważne.
Zarówno w pismach procesowych i na rozprawie Zamawiający wyjaśnił, iż w zakresie
podnoszonego przez Odwołującego zrzuty należy rozróżnić dwa pojęcia tj.: ocenę metodyk
prowadzenia realizacji zamówienia jako kryterium oceny ofert oraz odrębnie wskazanie, iż
Zamawiający będzie prowadził projekt w oparciu o metodykę PRINCE2. Izba ustaliła, na
podstawie stanowiska Zamawiającego wyrażonego zarówno w rozstrzygnięciu protestu, w
piśmie procesowym, jaki i przedstawionego na rozprawie, iż to Zamawiający będzie po
swojej stronie prowadził projekt w oparciu o metodykę PRINCE2, co nie wyklucza
stosowania innej metodyki przez Wykonawcę. Twierdzenie to nie zostało obalone przez
Odwołującego.
Każdy z wykonawców składających ofertę w przedmiotowym postępowaniu, będzie mógł
zaoferować jedną ze wskazanych i punktowanych trzech metodyk zarządzania projektem lub
inną niewskazaną przez Zamawiającego, za którą nie otrzyma punktów, zgodnie z tym, którą
z metodyk wybierze.
Na podstawie powyższego, Izba wskazuje, iż niezbędnym jest taka modyfikacji Opisu
przedmiotu zamówienia stanowiącego załącznik nr 1 do SIWZ aby jednoznacznie wynikało,
iż to Zamawiający po swojej stronie będzie prowadził projekt w oparciu o metodykę
zarządzania PRINCE2.

5. W zakresie zarzutu naruszenia art. 7 ust. 1, 29 ust 2 ustawy w opisie przedmiotu
zamówienia - oprogramowanie standardowe Izba ustaliła, iż Odwołujący ograniczył żądanie
zawarte w uzasadnieniu odwołania w punkcie 5 poprzez rezygnację z żądania dotyczącego
Rozdz. II pkt 1.9 i §1 ust. 10 wzoru umowy - „Wykonawca oświadcza, że posiada
prawo do dysponowania oprogramowaniem standardowym i udostępnia je
Zamawiającemu do korzystania." z uwagi na uwzględnienie żądania przez Zamawiającego w
wyniku rozstrzygnięcia protestu, tym samym Odwołujący ograniczył swoje żądanie do
żądania w zakresie modyfikacji:
1) w §1 ust. 11 wzoru umowy - „W ramach nabytej/nabytych licencji Zamawiający jest uprawniony
do bezterminowego korzystania (użytkowania) z dostarczonych oprogramowań standardowych
bez możliwości jej/ich wypowiedzenia, na następujących polach eksploatacji: (...): 1) w zakresie
utrwalania i zwielokrotniania (...), 2) w zakresie obrotu oryginałem lub kopią (...), 3) w zakresie
dokonywania zmian w oprogramowaniu (...)." Odwołujący wnosi o modyfikację SIWZ, co
opiera również na piśmie procesowym Zamawiającego, żądając wykreślenia w §1 ust. 11 pkt
3 wzoru umowy sformułowania „dokonywania zmian w oprogramowaniu” i wprowadzenie
precyzyjnej regulacji o treści „wprowadzanie zmian do konfiguracji oprogramowania”.
W przedmiotowym postępowaniu należy wskazać dwa rodzaje oprogramowania a
mianowicie: oprogramowanie standardowe oraz oprogramowanie dedykowane. W opisie
przedmiotu zamówienia stanowiącym załącznik nr 1 do SIWZ w Słowniku pojęć Zamawiający
zdefiniował Oprogramowanie standardowe poprzez następującego jego zdefiniowanie
„Oprogramowanie standardowe typu COST (ang. Commercial Off-The-Shelf – „z półki”) –
oprogramowanie charakteryzujące się następującymi cechami spełnionymi łącznie:
komercyjne, produkowane seryjnie, gotowe do sprzedaży, o szerokiej dostępności w wielu
krajach, o dostępnej dojrzałej i czytelnej dokumentacji technicznej, dostępnych usługach
szkoleniowych, dostępnych certyfikatach specjalistycznych, posiadające minimum 10
wdrożeń wykonanych przez minimum 3 niepowiązanych kapitałowo dostawców.”
Wymagania w zakresie przedmiotu zamówienia w celu zabezpieczenia interesów
Zamawiającego nie mogą prowadzić do takiego ograniczenia w zakresie przedmiotu
zamówienia, które będzie skutkować niemożliwością złożenia przez wykonawców
poprawnych ofert. Prowadzi to, bowiem do naruszenia jednej z zasad zamówień publicznych
a mianowicie prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w celu
udzielenia tegoż zamówienia oraz udzielenie go zgodnie z wymaganiami jakie określił
Zamawiający. Regulacja Zamawiającego stanowi „otwarty” katalog zmian, których zakres w
chwili podpisywania umowy nie jest znany a tym samym, biorąc pod uwagę rodzaj
oprogramowania, niemożliwym jest określenie zakresu zmian w karcie licencyjnej albo

odniesienie umożliwienia ich realizacji w myśl określonej przez Zamawiającego zasady, iż
zobowiązanie umowne będzie nadrzędne nad standardowymi zapisami karty licencyjnej.
Wykonawca składając ofertę musiałby sprostać nieznanym wymaganiom Zamawiającego,
które nie zostały w żaden sposób nakreślone i mogą się wydarzyć w nieokreślonej
przyszłości.
2) w §1 ust. 15 wzoru umowy „Wykonawca przekaże Zamawiającemu kody źródłowe" Odwołujący
zgodnie z rozstrzygnięciem protestu przez Zamawiającego, gdzie Zamawiający wskazuje, iż
warunek ten ma zastosowanie do oprogramowania dedykowanego żąda modyfikacji SIWZ w tym
zakresie.
Zamawiający w piśmie procesowym z 1 lipca 2010 roku potwierdził, iż „nie jest intencją
Zamawiającego modyfikacja kodów źródłowych oprogramowania standardowego” dodając
na rozprawie iż nie żąda przekazania kodów źródłowych do oprogramowania
standardowego.
3) §1 ust. 12 wzoru umowy - „Określone w niniejszej umowie warunki licencji mają
znaczenie nadrzędne nad standardowymi w karcie licencyjnej chyba że warunki
zawarte w karcie licencyjnej są korzystniejsze..."

Izba nakazuje Zamawiającemu dokonanie zmiany w §1 ust. 11 pkt 3 alternatywnie poprzez:
- określenie enumeratywnie zmian jakie będą dokonywane w oprogramowaniu standardowym przy
założeniu, iż Zamawiający nie otrzyma kodów źródłowych do oprogramowania standardowego lub
uszczegółowienie iż oprogramowanie standardowe to typ oprogramowania opensource wraz z
zakresem zmian jakie będą dokonywane w tym oprogramowaniu
albo
- wykreślenie sformułowania „dokonywania zmian w oprogramowaniu” i wprowadzenie precyzyjnej
regulacji o treści „wprowadzanie zmian do konfiguracji oprogramowania” – zgodnie ze stanowiskiem
Stron.
Izba nakazuje dokonanie zmiany w §1 ust. 15 poprzez zastąpienie sformułowania
„oprogramowania systemu” sformułowaniem „oprogramowania dedykowanego”

Izba stwierdza, w zakresie żądana w części dotyczącej §1 ust. 12 żądanie Odwołującego –
również zgodnie ze stanowiskiem Odwołującego przedstawionym podczas rozprawy - staje się
bezprzedmiotowe z uwagi na uwzględnienie żądania i nakazania zmian regulacji z §1 ust. 11 pkt 3
i §1 ust. 15 w zakresie podnoszonym przez Odwołującego.

O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy, na podstawie przepisu
art. 191 ust. 6 i 7 ustawy Pzp w zw. z § 4 ust. 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 9 lipca 2007 r. w sprawie wysokości oraz sposobu pobierania wpisu od
odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania
(Dz. U. Nr 128, poz. 886 ze zm.).

Stosownie do art. 194 i 195 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655 z późn. zm.) na niniejszy wyrok w terminie 7 dni od dnia
jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Urzędu Zamówień
Publicznych do Sądu Okręgowego w Warszawie.

Przewodniczący:

………………………………

Członkowie:


………………………………


………………………………