Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt: KIO 69/12

WYROK
z dnia 24.01.2012 r.

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:

Przewodniczący: Ryszard Tetzlaff
Protokolant: Paulina Nowicka

po rozpoznaniu na rozprawie w Warszawie w dniu 24.01.2012 r. odwołania wniesionego do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 09.01.2012 r. przez wykonawcę Fundacja
Naukowa Instytut Badań Strukturalnych, ul. Rejtana 15/24, 25, 02-516 Warszawa
w postępowaniu prowadzonym przez Skarb Państwa - Centrum Rozwoju Zasobów
Ludzkich, ul. Tamka 3, 00-349 Warszawa
przy udziale wykonawcy Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, ul. Gagarina 11,
87-100 Toruń zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego o sygn.
akt: KIO 69/12 po stronie zamawiającego

orzeka:

1. uwzględnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu unieważnienie czynności wyboru
oferty najkorzystniejszej i ponowne dokonanie czynności oceny ofert w sposób
zgodny z postanowieniami SIWZ, z uwzględnieniem okoliczności wskazanych
w niniejszym uzasadnieniu;
2. kosztami postępowania obciąża Skarb Państwa - Centrum Rozwoju Zasobów
Ludzkich, ul. Tamka 3, 00-349 Warszawa i:
2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15.000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Fundację

Naukową Instytutu Badań Strukturalnych, ul. Rejtana 15/24, 25, 02-516
Warszawa tytułem wpisu od odwołania,
2.2. zasądza od Skarbu Państwa - Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, ul. Tamka
3, 00-349 Warszawa na rzecz Fundacji Naukowej Instytutu Badań
Strukturalnych, ul. Rejtana 15/24, 25, 02-516 Warszawa kwotę 18.600 zł 00 gr
(słownie: osiemnaście tysięcy sześćset złote zero groszy) stanowiącej uzasadnione
koszty strony z tytułu wpisu od odwołania oraz kosztów wynagrodzenia
pełnomocnika.


Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. 113, poz. 759 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni
od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.


Przewodniczący:
………………………………

Sygn. akt: KIO 69/12
U z a s a d n i e n i e

Postępowanie prowadzone w trybie przetargu nieograniczonego na: „Analiza
czynników wpływających na zwiększenie ryzyka długookresowego bezrobocia - opracowanie
metodologii profilowania bezrobotnych na lokalnym rynku pracy do stosowania przez PSZ",
zostało wszczęte przez Skarb Państwa - Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, ul. Tamka 3,
00-349 Warszawa zwany dalej: „Zamawiającym”, ogłoszeniem w Dzienniku Urzędowym
Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich za numerem 2011/S 201-327339 z dnia
19.10.2011 r.
W dniu 30.12.2011 r. (e-mailem) Zamawiający poinformował o wyborze oferty
najkorzystniejszej Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, ul. Gagarina 11, 87-100 Toruń
zwany dalej: „UMK w Toruniu” albo „Przystępującym”. W dniu 05.01.2012 r. Zamawiający nie
udostępnił wnioskodawcy - Fundacji Naukowej Instytut Badań Strukturalnych, ul. Rejtana
15/24, 25, 02-516 Warszawa zwanej dalej: „Fundacją Naukową IBS” albo „Odwołującym”
karty indywidualnych ocen członków komisji.
W dniu 09.01.2012 r. (wpływ bezpośredni do Prezesa KIO) wpłynęło na podstawie
art. 180 ust. 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U.
z 2010 r. Nr 113, poz. 759 z późn. zm.) zwanej dalej: „Pzp” odwołanie Fundacji Naukowej
IBS na w/w czynność i zaniechanie. Kopia odwołania Zamawiający otrzymał w dniu
09.01.2012 r. (wpływ bezpośredni do Kancelarii Zamawiającego). Mając powyższe na
uwadze, Odwołujący zarzucił Zamawiającemu dokonanie z naruszeniem Pzp następujących
czynności:
• dokonania oceny ofert w sposób niezgodny z postanowieniami Specyfikacji Istotnych
Warunków Zamówienia zwanej dalej: „SIWZ” i naruszenie tym samym art. 91 ust. 1 Pzp;
• zatajenie przed Odwołującym dokumentacji przetargowej w części dotyczącej ocen
poszczególnych członków komisji, co stanowi naruszenie art. 8 ust. 1 Pzp. Odwołujący
wnosił o: 1) unieważnienie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty;
2) przeprowadzenie ponownej oceny ofert złożonych w postępowaniu w sposób zgodny
z postanowieniami SIWZ;
3) zapewnienie pełnej jawności postępowania zgodnie z art. 8 ust 1 Pzp, w tym
w szczególności w obszarze oceny ofert. Ponadto, Odwołujący wnosił o dopuszczenie
i przeprowadzenie dowodu z następujących dokumentów:
• kopia pisma Odwołującego do Zamawiającego z dnia 02.01.2012 r. w sprawie
udostępnienie wglądu do dokumentacji przetargowej, wraz z potwierdzeniem otrzymania

przez Zamawiającego;
• kopia pisma Odwołującego złożonego u Zamawiającego dnia 05.01.2012 r. w sprawie
udostępnienia wglądu do ocen indywidualnych, z potwierdzeniem przyjęcia przez
Zamawiającego.
Ocena ofert niezgodna z postanowieniami SIWZ.
W przedmiotowym postępowaniu w SIWZ określono precyzyjne kryteria oceny
merytorycznej ofert. W tabeli poniżej przedstawiamy liczbę punktów możliwych do uzyskania
w poszczególnych kryteriach. Jednocześnie w ramach poszczególnych kryteriów SIWZ
szczegółowo definiuje, które elementy oferty poddawane są ocenie i jaka liczba punktów
może zostać w ich ramach przyznana.
Kryterium maks.
wg
oferta
UMK
oferta
IBS
Kryterium 1. Cena 40 37,25 40
Kryterium 2. Identyfikacja problemów badawczych i
operacjonalizacja celów badania
12 11,33 8,33
Kryterium 3. Metodologia badań i narzędzia badawcze 36 32,16 27,83
Kryterium 4. Plan badań, sposób organizacji i harmonogram 12 10,00 10,33
Razem 100 90,74 86,49
Zamawiający, po otwarciu ofert, nie może ich oceniać w sposób dowolny, ale tylko
w taki, jaki podał w SIWZ. (wyrok ZA z dnia 28.01.2005, sygn. akt: UZP/ZO/0-121/05).
Podkreślił, że postępowanie w sprawie o udzielenie zamówienia publicznego jest
postępowaniem o wysoce sformalizowanym charakterze, wobec czego brak w nim miejsca
na dowolność działań po stronie Zamawiającego. (wyrok SO w Warszawie z dnia
22.07.2005, sygn. akt: V Ca 592/05). Zamawiający poprzez sformułowanie SIWZ określił
precyzyjne kryteria, a w ich ramach szczegółowe cechy oferty, podlegające ocenie.
Zamawiającemu nie wolno oceniać ofert w kategoriach zgodności lub niezgodności ze
swoimi intencjami - w tym przypadku bardzo blisko jest już do dowolności ocen, co narusza
art. 7 Pzp. (wyrok ZA z dnia 28.01.2005, sygn. akt: UZP/ZO/0-121/05). Wg badania oferty
UMK w Toruniu wykonanej przez Odwołującego, oferta ta jest w znacznym stopniu niespójna
z kryteriami oceny przewidzianymi w SIWZ. W szczególności oferta UMK w Toruniu nie
spełnia szeregu pod kryteriów oceny merytorycznej i powinna w ich ramach uzyskać
(zgodnie z SIWZ) zerową punktację, co uzasadniono poniżej odwołując się do
kwestionowanych punktów.
Ocena w Kryterium 2.
W ramach Kryterium nr 2 „Identyfikacja problemów badawczych i operacjonalizacja
celów badania" Wykonawca mógł uzyskać od o do 12 pkt. Zgodnie z SIWZ w ramach
podkryterium nr 2.1 przewidziano, że „2 pkt. - dodatkowo otrzyma oferta, w której
przedstawione problemy badawcze zostaną odpowiednio uszczegółowione i wzajemnie
powiązane wraz z uzasadnieniem (adekwatnie do opisu i kontekstu badania i celów

zamówienia zawartych w załączniku 1 do SIWZ)”. Oferta UMK w Toruniu: W rozdziale oferty
Wykonawcy pt. „Identyfikacja i sformułowanie problemów badawczych, cele projektu i ich
operacjonalizacja" problemy badawcze zostały zidentyfikowane, sformułowane w punktach
i uszczegółowione. Wykonawca nie przedstawił jednak wzajemnego powiązania problemów
badawczych wraz z uzasadnieniem.
W ramach podkryterium 2.2 zgodnie z SIWZ: „3 pkt. Otrzyma oferta, w której
przedstawiona przez Wykonawcę operacjonalizacja celów badania będzie kompletna,
tj. obejmująca robocze cele badania i zawierająca wstępne hipotezy badawcze, 2 pkt. -
dodatkowo otrzyma oferta, w której przedstawione przez Wykonawcę (w ramach
operacjonalizacji celów badania) wstępne hipotezy badawcze będą wzajemnie powiązane
i odpowiednio ustrukturalizowane wraz z uzasadnieniem (adekwatnie od celów określonych
w załączniku nr 1 do SIWZ)". Oferta UMK w Toruniu: Wykonawca na str. 166 oferty zamieścił
hipotezy badawcze. Hipotezy zostały jednak tylko wymienione w punktach, nigdzie w ofercie
nie zostały wzajemnie powiązane i ustrukturalizowane wraz z uzasadnieniem.
Powyższe wskazuje, że w dwóch pod kryteriach kryterium 2 oferta UMK w Toruniu
nie powinna uzyskać żadnych punktów, tracąc minimum 4 pkt. do oceny maksymalnej,
wynoszącej 12 pkt. W związku z powyższym, w naszej opinii ocena oferty wykonawcy
w ramach Kryterium nr 2 nie powinna przekraczać 8 pkt., podczas gdy oferta została
oceniona na 11,33 pkt.
Ocena w Kryterium 3. W ramach Kryterium nr 3: „Metodologia badań i narzędzia
badawcze" Wykonawca mógł uzyskać od o do 36 pkt. Zgodnie z SIWZ w ramach
podkryterium nr 3.2: „1,5 pkt. – dodatkowo otrzyma oferta, która będzie zawierała adekwatny
do proponowanych metod badawczych dobór konkretnych technik badawczych
(przyporządkowanie proponowanym metodom badawczym konkretnych technik
badawczych)". Oferta UMK w Toruniu: Wykonawca w rozdziale pt. „Metodologia badania
(metody, próby i narzędzia badawcze)" nie dokonał rozróżnienia metod i technik badawczych
i nie przyporządkował technik do metod. Wykonawca w pkt 2: „Metodologii badania" nie
określa, czy proponowane przez niego analizy i przegląd (str. 182-183 oferty) są metodami
czy technikami. Konsekwentnie na str. 187 oferty Wykonawca stosuje pojęcie:
„Metody/techniki badawcze" nie dokonując rozróżnienia pomiędzy metodami i technikami.
W żadnym miejscu w ofercie nie dokonano tego rozróżnienia i nie przyporządkowano technik
do metod.
W ramach podkryterium nr 3.3 Wykonawca może otrzymać: „2 pkt. – wskazanie
instrumentów/narzędzi zapewniających rzetelność uzyskanych informacji i danych oraz
zbierania jak najpełniejszego materiału badawczego". Oferta UMK w Toruniu: Wykonawca
w pkt 3 rozdziału pt. „Metodologia badania (metody, próby i narzędzia badawcze)" zamieścił
opis narzędzia zapewniającego rzetelność informacji w odniesieniu tylko do jednej
z proponowanych przez siebie metod: badania ilościowego opartego na danych

pozyskanych z systemu SyriuszSTD. Wykonawca nie zagwarantował rzetelności
pozostałych metod, w szczególności nie zapewnił rzetelności narzędzia do
standaryzowanych ilościowych badań terenowych (sondażowych) w odniesieniu do których
w metodologii badań społecznych formułuje się wymóg rzetelności. Należy podkreślić, że
dane zbierane w badaniu ilościowym sondażowym stanowią odmienny zbiór danych,
niezależny od pozyskiwanego z SyriuszSTD, dopiero później zbiory mają być połączone.
A zatem proponowane przez Wykonawcę narzędzie zapewniające rzetelność danych
z systemu SyriuszSTD (algorytm porządkujący dane pozyskiwane z SyriuszSTD) nie odnosi
się do badania sondażowego na etapie konstrukcji kwestionariusza i realizacji terenowej
badania, nie może więc gwarantować rzetelności danych pozyskiwanych w badaniu
sondażowym. Rzetelność danych pozyskanych w planowanym sondażu nie jest więc
zabezpieczona.
W ramach podkryterium nr 3.5 zgodnie z SIWZ: „3 pkt. - dodatkowo otrzyma
Wykonawca za przedstawienie w ofercie wyczerpującego uzasadnienia wyboru do badania,
co najmniej 6, zróżnicowanych lokalnych rynków pracy w Polsce. Wykonawca może
przedstawić w ofercie wyczerpujące uzasadnienie wyboru do badania większej liczby (niż 6)
zróżnicowanych lokalnych rynków pracy w Polsce, z tym że nie wpłynie to na wysokość
oceny". Oferta UMK w Toruniu: Wykonawca zawarł w ofercie, w pkt 5 „Metodologii badania"
jedynie kryteria doboru do badania 6 lokalnych rynków pracy i sposób ich doboru,
Wykonawca nie zamieścił jednak uzasadnienia wyboru do badania co najmniej 6
zróżnicowanych lokalnych rynków pracy w Polsce. Wybór sześciu rynków pracy nie tylko nie
został uzasadniony, ale nawet nie został przeprowadzony, wymieniono tylko kryteria według
których ma on zostać przeprowadzony w przyszłości. Postępowanie wykonawcy jest w tym
przypadku odmienne od przyjętego w pkt 4 „Metodologii", gdzie Wykonawca nie tylko
zamieścił kryteria wyboru krajów UE i OECD ale także wskazał konkretne kraje i uzasadnił
ich wybór.
W ramach podkryterium 3.6 w SIWZ wymagane są: „projekty proponowanych
narzędzi badawczych w kontekście proponowanych metod i technik badawczych wraz
z uzasadnieniem (0-5 pkt.)", a kryterium to jest oceniane następująco: „0 pkt. - brak
propozycji narzędzi badawczych w kontekście proponowanych metod i technik badawczych,
lub proponowane narzędzia badawcze będą nieadekwatne (nieodpowiadające) do
proponowanych metod i technik badawczych, 3 pkt. - zaproponowane przez Wykonawcę
narzędzia badawcze będą adekwatne (odpowiadające) do proponowanych metod i technik
badawczych, 2 pkt. - dodatkowo, otrzyma Wykonawca, który przedstawi w ofercie
wyczerpujące uzasadnienie dla proponowanych narzędzi badawczych".
Oferta UMK w Toruniu: Wykonawca w pkt 7: „Metodologii badań" błędnie
zatytułowanym: „Projekty proponowanych narzędzi badawczych (w kontekście
proponowanych metod i technik badawczych)" zadeklarował, że poniżej przedstawia trzy
narzędzia badawcze: 7.1 do badań jakościowych, 7.2 do badań ilościowych opartych na

danych pozyskanych z systemu SyriuszSTD i 7.3 do ilościowych badań sondażowych.
W rzeczywistości jednak w pkt. 7.1 i 7.3 przedstawiono nie projekty narzędzi, lecz jedynie
zakres zagadnień - kwestie które będą poruszane a narzędziach, a w pkt 7.2 nie
zamieszczono nawet tęgo typu zakresu. W odniesieniu do pkt 7.1 należy zauważyć, że
narzędziem do przeprowadzenia indywidualnych wywiadów pogłębionych jest scenariusz
wywiadu, tymczasem w pkt 7.1 nie zamieszczono scenariusza, lecz jedynie wymieniono
kwestie, które zostaną uwzględnione w planowanym do opracowania w przyszłości
scenariuszu. W pkt 7.2 jako narzędzie badawcze wymieniono nakładkę na system
SyriuszSTD i uzasadniono jej zastosowanie, nie opisano jednak zakresu ani konstrukcji
nakładki, w szczególności nie wymieniono, jakie zmienne będzie ona czerpała z systemu
SyriuszSTD, a zatem jest to tylko deklaracja propozycji narzędzia, a nie projekt narzędzia.
W odniesieniu do pkt 7.3 należy stwierdzić, że narzędziem do badania sondażowego jest
kwestionariusz. W pkt 7.3 opisano założenia do skonstruowania w przyszłości
kwestionariusza, w tym wymieniono jakie zagadnienia będzie on obejmował i w jaki sposób
zostaną one pogrupowane w moduły. Jest to więc propozycja koncepcji zgodnie z którą
może w przyszłości zostać zaprojektowany kwestionariusz. W ofercie nie zamieszczono
jednak projektu narzędzia - kwestionariusza. Nie sformułowano pytań kwestionariuszowych
w brzmieniu takim, w jakim mają one być zadawane respondentom i nie przedstawiono
porządku pytań, z zatem oferta nie zawiera narzędzia do badania sondażowego.
W ww. podkryteriach kryterium 3 oferta UMK w Toruniu nie powinna uzyskać
żadnych punktów, tj. tracąc minimum 11,5 pkt. do oceny maksymalnej, wynoszącej 35 pkt.
W związku z powyższym, w naszej opinii ocena oferty wykonawcy w ramach Kryterium nr 3
nie powinna przekraczać 24,5 pkt., podczas gdy oferta została oceniona na 32,16 pkt.
Odwołujący nie jest w stanie przeprowadzić dokładnej analizy źródeł popełnionych
przez Zamawiającego błędów w ocenie merytorycznej, ponieważ Zamawiający odmówił
Odwołującemu dostępu do dokumentacji przetargu w części dotyczącej oceny merytorycznej
i punktacji poszczególnych podkryteriów przez członków komisji przetargowej.
Złamanie zasady jawności postępowania. Na mocy art. 8 ust. 1 Pzp postępowanie
o udzielenia zamówienia jest jawne. Zamawiający musi zapewnić Wykonawcom wgląd do
dokumentacji przetargu. Zasada ta ma charakter obowiązujący bezwzględnie, a wyjątki
przewidziane ustawą nie mają zastosowania w przedmiotowym postępowaniu. Zamawiający
jest zobowiązany do prowadzenia dokładnej dokumentacji postępowania. Dotyczy to
w szczególności kluczowych jego etapów, do których z pewnością należy ocena
merytoryczna i wybór najkorzystniejszej oferty.
Jednocześnie podkreślił, że zgodnie z postanowieniami SIWZ członkowie komisji
zobowiązani byli dokonać ocen indywidualnych. W opisie poszczególnych kryteriów SIWZ
stwierdza, że: „każdy z członków Komisji przetargowej (oceniających oferty) może przyznać
określoną liczbę punktów (...), w podziale na opisane poniżej podkryteria, zdefiniowane przez

Zamawiającego na potrzeby oceny ofert". Tym samym istnieć muszą oceny indywidualne
członków komisji. Ponieważ zgodnie z art. 9 ust. 1 Pzp postępowanie o udzielenie
zamówienia prowadzi się z zachowaniem formy pisemnej, oceny te muszą mieć formę
pisemną, a tym samym stanowią część dokumentacji przetargowej. Fakt, że wg
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie protokołów postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego z dnia 26 października indywidualna karta oceny przestała być
elementem protokołu wynikającym z mocy prawa nie zmienia tego, że Zamawiający
musi prowadzić dokumentację procesu oceny merytorycznej i udostępnić ją na wniosek
Zamawiającego. W szczególności ww. rozporządzenie stwierdza, że protokół zawiera
informacje dotyczące wyboru najkorzystniejszej oferty - a informacje o ocenach
poszczególnych członków komisji niewątpliwie są takimi. W szczególności w wypadku
skomplikowanej procedury oceny merytorycznej - z jaką mamy do czynienia
w przedmiotowym postępowaniu - Zamawiający musi prowadzić dokumentację
przeprowadzonej oceny. W przeciwnym wypadku mimo najbardziej nawet obiektywnych
i możliwych do zewnętrznej weryfikacji postanowień SIWZ w zakresie wyboru oferty
najkorzystniejszej, proces ten staje się nieprzejrzysty, uznaniowy i niemożliwy do weryfikacji
przez strony postępowania lub zewnętrzną kontrolę.
O umożliwienie wglądu w dokumentację postępowania, w tym w indywidualne oceny
członków komisji Odwołujący zwrócił się pismem z dnia 02.01.2011 r., z prośbą
o udostępnienie dokumentacji dnia 05.01.2012 r. Następnie, w związku z uniemożliwieniem
przez Zamawiającego dostępu do pełnej dokumentacji procesu wyboru najkorzystniejszej
oferty (w tym w szczególności indywidualnych ocen członków komisji), Odwołujący ponownie
dnia 05.01.2012 r., w siedzibie Zamawiającego (w trakcie przeglądania udostępnionego
fragmentu dokumentacji), wystosował pismo z prośbą o pilne udostępnienie ww.
dokumentów. Pismo to pozostało bez odpowiedzi. W przedmiotowym postępowaniu
uniemożliwienie Odwołującemu wglądu do ocen punktowych przyznanych przez
poszczególnych członków komisji spowodowało, że wątpliwości Odwołującego powstałe po
przeglądzie oferty UMK w Toruniu i opisane powyżej, zostały spotęgowane, W istocie
postępowanie Zamawiającego sprawiło, że Odwołujący, mimo wątpliwości co do zasadności
rozstrzygnięcia dokonanego przez Zamawiającego, nie miał możliwości dokonania
weryfikacji procedury oceny i wyboru najkorzystniejszej oferty.
Odwołujący stwierdza, że według wszelkiego prawdopodobieństwa ocena ofert
w przedmiotowym postępowaniu została wykonana w sposób niezgodny z kryteriami oceny
zdefiniowanymi w SIWZ. Jednocześnie Zamawiający odmówił Odwołującemu wglądu
w dokumentacje umożliwiającego potwierdzenie lub wykluczenie tego zarzutu. Tym samym
Zamawiający albo naruszył naczelną zasadę jawności postępowania, albo nie prowadził
wymaganej przepisami prawa dokumentacji postępowania. W każdym przypadku stanowi to
przesłankę do unieważnienia czynności oceny i wyboru najkorzystniejszej oferty i jej
powtórzenia w zgodzie z postanowieniami SIWZ, w tym zwłaszcza zdefiniowanymi w SIWZ

kryteriami wyboru, oraz w zgodzie z Pzp, w tym w szczególności z jej postanowieniami
w zakresie jawności postępowania i jego dokumentacji.
Zamawiający w dniu 10.01.2012 r. wezwał (emialem) w trybie art. 185 ust.1 Pzp
uczestników postępowania przetargowego do wzięcia udziału w postępowaniu
odwoławczym.
W dniu 12.01..2012 r. (wpływ bezpośredni do Prezesa KIO) UMK w Toruniu zgłosił
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego wnosząc
o oddalenie odwołania. Kopia zgłoszenia została przekazana Zamawiającemu oraz
Odwołującemu.
W dniu 23.01.2012 r. (wpływ bezpośredni do Prezesa KIO) Zamawiający wobec
wniesienia odwołanie do Prezesa KIO wniósł na piśmie, w trybie art. 186 ust. 1 Pzp,
odpowiedź na odwołanie, w której wnosił o oddalenie w całości odwołania. Kopia została
przekazana Odwołującemu na posiedzeniu. Przedmiotem postępowania o udzielenie
zamówienia jest realizacja usługi naukowo-badawczej opisanej szczegółowo w SIWZ,
a konkretnie w Opisie Przedmiotu Zamówienia (załącznik nr 1do SIWZ). W Polsce nie
przeprowadzono do tej pory ogólnopolskich, reprezentatywnych badań dotyczących
profilowania bezrobotnych. Jedyne przeprowadzone badanie na ten temat dotyczyło
lokalnego rynku pracy (w Toruniu) i zostało zrealizowane kilka lat temu. Ze względu na
złożony i naukowo-badawczy charakter przedmiotu zamówienia i jego skomplikowaloność
merytoryczną, Zamawiający zgodnie z przepisami Pzp (art. 21 ust. 4) oraz zgodnie
z obowiązującą u Zamawiającego „Procedurą Udzielania Zamówień Publicznych" (§ 9
Regulaminu pracy komisji przetargowej w Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich) powołał
dwóch biegłych, pracowników naukowych, z dwóch różnych ośrodków akademickich
w Polsce, którzy dokonali analizy ofert złożonych przez wykonawców ww. postępowaniu
i przygotowali pisemne opinie nt. złożonych ofert. Należy podkreślić, że wybór biegłych,
został dokonany w sposób otwarty, miał charakter publiczny Zamawiający powołał specjalną
komisję ds. wyboru ekspertów/biegłych z udziałem przedstawiciela MPiPS, która
przeprowadziła w pełni konkurencyjne postępowanie na wyłonienie biegłych, wskazując
dorobek naukowy jako warunek udziału w postępowaniu. W konsekwencji wybrano Prof.
Mirosława S. z Uniwersytetu Gdańskiego (Wydział Zarządzania) oraz Prof. Mariusza Z. z
Politechniki Śląskiej w Gliwicach (Instytut Ekonomii i Informatyki). Po publicznym otwarciu
ofert ww. postępowaniu biegli złożyli oświadczenie zgodne z art. 17 ust. 1 (dostępne w
dokumentacji postępowania) potwierdzając tym samym swoją bezstronność. Wybrani Biegli
opracowali pisemne opinie nt. wszystkich ofert (dokonali oceny merytorycznej części
merytorycznej ofert). Opinie i oceny biegłych nt. badanych ofert, mimo, że nie są identyczne,
to są zgodne w ocenie oferty najlepszej pod względem merytorycznym. W
zgodnej opinii i ocenie dwóch ww. Profesorów - oferta nr 3 UMK w Toruniu została uznana
za najlepszą pod względem merytorycznym. Zaznaczył, że Zamawiający chcąc maksymalnie

zobiektyzować proces oceny ofert pod względem merytorycznym, zawarł w SIWZ stosowne
zapisy, zgodnie z którymi proces oceny ofert (kryteria merytoryczne: 2.3.4) miał
zindywidualizowany charakter, a w Komisji przetargowej była obecna osoba reprezentująca
MPiPS, która również indywidualnie dokonała oceny merytorycznej ofert. Członkowie Komisji
przetargowej, oceniający oferty merytoryczne, zapoznali się z ofertami, zapoznali się
z pisemnymi opiniami Biegłych nt. ofert złożonych ww. postępowaniu, następnie, każdy
z członków Komisji przetargowej (oceniających oferty) dokonał indywidualnej oceny każdej
oferty, przyznając określoną liczbę punktów z przedziału właściwego dla danego kryterium,
z uwzględnieniem opisanych w SIWZ kryteriów i podkryteriów oceny ofert. Następnie punkty
za kryteria, o których mowa SIWZ, przyznane przez poszczególnych członków Komisji
Przetargowej dokonujących oceny, zostały w ramach każdego kryterium zsumowane,
a następnie została wyciągnięta średnia arytmetyczna z każdej sumy. Średnia arytmetyczna
została zaokrąglona do dwóch miejsc po przecinku. W ocenienie Zamawiającego
i w zgodniej opinii biegłych, żadna z przedstawionych ofert ww. postępowaniu nie była
doskonała, i w mniejszym lub większym stopniu wypełnia przyjęte do oceny kryteria, a więc
przyznawane punkty mają różnicować zgłoszone oferty i pozwolić na dokonanie wyboru
oferty najkorzystniejszej. Stąd też należy rozpatrywać liczbę uzyskiwanych punktów za
wypełnienie danego kryterium nie tylko w sposób absolutny ale przede wszystkim w relacji
do innych ofert. Co ważne i warte podkreślenia, żadna z badanych ofert nie uzyskała
maksymalnej możliwej ilości punktów w ramach każdego z określonych w SIWZ kryteriów
merytorycznych (Kryteria: 2; 3; 4).
Oceny ofert dokonane przez poszczególnych członków Komisji Przetargowej mimo,
że nie są identyczne, to są zgodne w ocenie oferty najlepszej pod względem merytorycznym.
W zgodnej ocenie członków komisji przetargowej oceniających oferty - oferta nr 3 -UMK
w Toruniu została uznana za najlepszą pod względem merytorycznym, a po uwzględnieniu
punktacji za kryterium „cena" oferta ta została uznana za najkorzystniejszą. Należy też
zaznaczyć, że różnica w punktacji w indywidualnej członków komisji przetargowej
oceniających oferty nie była znacząca. W przypadku oceny oferty nr 3 UMK w Toruniu,
różnica ta w ramach kryterium nr 2 wyniosła 1 pkt. między punktacją najniższą, a punktacją
najwyższą; różnica w ramach kryterium nr 3 wyniosła 2 pkt. między punktacją najniższą,
a punktacją najwyższą; w ramach kryterium nr 3 różnica w punktacji między punktacją
najniższą, a punktacją najwyższą nie wystąpiła.
Zamawiający w Roz. 4 SIWZ (pkt.4.1,1, lit (a) i (b) określił co powinna zawierać oferta
merytoryczna Wykonawcy oraz wskazał, że treść oferty musi odpowiadać treści specyfikacji.
Ponadto, Zamawiający określił w OPZ - pkt.3.4.1 (zał. Nr 1 do SIWZ) co powinna zawierać
zaproponowana przez Wykonawcę w ofercie metodologia prowadzenia badań, analiz
i realizacji zamówienia. W ocenie Zamawiającego, oferta UMK w Toruniu zawiera wszystkie
niezbędne elementy określone w SIWZ i odpowiada treści SIWZ. Schemat postępowania
badawczego w ofercie UMK przedstawiono zgodnie z wytycznymi zawartymi w SIWZ

w części IV - Wymagania dotyczące oferty (s. 41-43 SIWZ). Wielość poruszanych przez
UMK w Toruniu zagadnień wpłynęła jednak na to, że są one zawarte w różnych częściach
oferty, często rozproszone. Nie wpływa to jednak w żaden sposób na kompleksowość
i wartość merytoryczną oferty UMK w Toruniu.
Podkryterium 2.1- identyfikacja i sformułowanie problemów badawczych - przyznana
liczba punktów przez Komisję przetargową - 4,666666 pkt.(zsumowana liczba punktów
przyznanych przez członków komisji oceniających oferty i podzielona przez liczbę członków
komisji oceniających oferty). Uzasadnienie przyznanej punktacji przez Zamawiającego:
Dokonana przez Wykonawcę w ofercie, identyfikacja i sformułowanie problemów
badawczych są pełne i wyczerpujące. Przedstawione przez Wykonawcę w ofercie problemy
badawcze zostały odpowiednio uszczegółowione i wzajemnie powiązane wraz z niezbędnym
uzasadnieniem (adekwatnie do opisu kontekstu badania i celów zamówienia zawartych
w załączniku 1 do SIWZ). Wykonawca zaproponował dodatkowe problemy badawcze, które
zostały dobrze powiązane z podstawowymi problemami wyartykułowanymi w SIWZ. Oferta
Wykonawcy w tej części jest bardzo dojrzała, uwzględniająca zarówno najnowsze wyniki
badań naukowych z zakresu bezrobocia długotrwałego i jego uwarunkowań, jak
i obowiązujące akty prawne, w obrębie których podejmowane są działania przeciwdziałające
temu zjawisku. Problemy badawcze ściśle korespondują z koncepcjami już prowadzonych
polityk rynku pracy w Europie, w tym z Europejską Strategią Zatrudnienia i doświadczeniami
krajów OECD. Wykonawca wykazał się bardzo dobrą znajomością uwarunkowań
praktycznego wykorzystania procedur profilowania bezrobotnych w Polsce, w tym
uwarunkowań z zakresu dostępności i szczegółowości danych statystycznych, systemów
informatycznych, itp. W ofercie wyróżniono i szczegółowo oraz kompetentnie omówiono 11
problemów badawczych, logicznie ze sobą powiązanych. Dotyczą one zarówno samego
problemu bezrobocia długotrwałego, wczesnej identyfikacji zagrożeń, profilowania
bezrobotnych (w tym dynamicznego) oraz efektywności profilowania bezrobotnych w oparciu
o modelowanie ekonometryczne. Szczególne wartościowe w prezentacji problemów
badawczych w tej ofercie jest odwołanie się do wielu doświadczeń międzynarodowych.
Wskazał, iż Zamawiający w Roz. 4 SIWZ (pkt.4.1.1, lit (a) i (b) określił co powinna zawierać
oferta merytoryczna Wykonawcy oraz wskazał, że treść oferty musi odpowiadać treści
specyfikacji. Ponadto, Zamawiający określił w OPZ- „IV. Wymagania dotyczące oferty" (zał.
Nr 1 do SIWZ) że „Wykonawca w ofercie przedstawi Szczegółowy opis sposobu realizacji
przedmiotu zamówienia, w tym:
1. Dokona całościowej identyfikacji problemów/pytań badawczych i ostatecznej
operacjonalizacji celów badania, w szczególności:
a) dokona uszczegółowienia pytań i problemów badawczych, o których mowa w Załączniku
nr 1 do SIWZ/OPZ oraz przedstawi własne propozycje pytań/problemów badawczych
(pytania/problemy badawcze muszą odpowiadać zakresowi badania);

b) przedstawi (proponowane) identyfikowane i sformułowane pytania/problemy badawcze
odpowiednio ustrukturalizowane i wzajemnie powiązane". W ocenie Zamawiającego, oferta
UMK w Toruniu zawiera w tym punkcie wszystkie elementy określone w SIWZ i odpowiada
treści specyfikacji. Dokonana przez Wykonawcę identyfikacja i sformułowanie problemów
badawczych są pełne i wyczerpujące. Przedstawione przez UMK w Toruniu w ofercie
problemy badawcze zostały odpowiednio uszczegółowione i wzajemnie powiązane wraz
z niezbędnym uzasadnieniem (uzasadnienie adekwatne do opisu kontekstu badania i celów
zamówienia zawartych w załączniku 1 do SIWZ). Wykonawca zaproponował dodatkowe
problemy badawcze, które zostały dobrze powiązane z podstawowymi problemami
wyartykułowanymi w SIWZ.
Podkryterium 2.2- operacjonalizacja celów szczegółowych badania.... - przyznana
liczba punktów przez Komisję przetargową - 6,666666 pkt. (zsumowana liczba punktów
przyznanych przez członków komisji oceniających oferty i podzielona przez liczbę członków
komisji oceniających oferty). Uzasadnienie przyznanej punktacji przez Zamawiającego:
Przedstawiona przez Wykonawcę w ofercie operacjonalizacja celów badania jest kompletna
tj. obejmuje robocze cele badania i zawiera wstępne hipotezy badawcze. Przedstawione
przez Wykonawcę w ofercie (w ramach operacjonalizacji celów badania) wstępne hipotezy
badawcze zostały wzajemnie powiązane i odpowiednio ustrukturalizowane wraz
z uzasadnieniem (adekwatnie do celów określonych w Załączniku nr 1 do SIWZ).
Wykonawca przedstawił operacjonalizację celów badania odpowiednio uszczegółowioną, tj.
zawierającą w opisie celów badania informacje dotyczące istoty i źródła (wskazanie źródeł)
danych, które zostaną użyte w trakcie realizacji badań wraz z uzasadnieniem celowości
wyboru konkretnego źródła w kontekście realizacji celów badania, z uwzględnieniem
szerokiego kontekstu naukowo-badawczego. W ofercie wyróżniono trzy cele główne, które
uzupełnia pięć dodatkowych celów badawczych. Wysoko ocenić należy dwa pierwsze cele
główne, a szczególnie wysoko - ze względu na walor aplikacyjny, istotny dla realizacji celu
zamówienia - cel 3; Skonstruowanie dwóch narzędzi dla pracowników PUP umożliwiających
praktyczne wykorzystanie opracowanej metodologii. Oba te narzędzia wzajemnie się
uzupełniają (są komplementarne) i w bezpośredni sposób nawiązują do możliwości obecnie
funkcjonujących w urzędach pracy systemów informatycznych. Wszystkie osiem celów
badawczych wyszczególnionych w ofercie uznać należy za wewnętrznie spójne, oparte na
dobrej znajomości problematyki zamówienia, biorące pod uwagę możliwości dostarczenia
danych statystycznych do ekonometrycznego profilowania osób długotrwale bezrobotnych.
Wstępne pięć hipotez badawczych dobrze koresponduje z celami badawczymi oraz
z ogólnym celem zamówienia. Obszernie i kompetentnie dokonano operacjonalizacji celów
szczegółowych badania w formie siedmiu etapów działań. W każdym etapie podano
i kompetentnie scharakteryzowano zaplanowane przedsięwzięcia. O dojrzałości tego
elementu oferty świadczy ujęcie w kilku etapach ważnej kwestii współpracy w zakresie
realizacji badań z ośrodkami międzynarodowymi (wymienionymi z nazwy) oraz

wykorzystania studiów literaturowych w zasobach polskich i zagranicznych. Wysoko ocenić
należy także etapy 3 i 4, obejmujące ilościowe i jakościowe badania terenowe
z wykorzystaniem procedury profilowania bezrobotnych oraz modelu ekonometrycznego,
a także możliwość stworzenia metodologii profilowania bezrobotnych i jej przetestowanie.
Zamawiający w Roz. 4 SIWZ (pkt.4.1.1, lit (a) i (b) określił co powinna zawierać oferta
merytoryczna Wykonawcy oraz wskazał, że treść oferty musi odpowiadać treści specyfikacji.
Ponadto, Zamawiający określił w OPZ- „IV. Wymagania dotyczące oferty" (zał. Nr 1 do
SIWZ) że „Wykonawca w ofercie przedstawi Szczegółowy opis sposobu realizacji przedmiotu
zamówienia, w tym:
1. Dokona całościowej identyfikacji problemów/pytań badawczych i ostatecznej
operacjonalizacji celów badania, w szczególności: (...)
c) dokona ostatecznej operacjonalizacji celów szczegółowych badania oraz wskaże źródła
danych, które zostaną użyte w trakcie realizacji badań, wraz z uzasadnieniem celowości
wyboru konkretnego źródła w kontekście realizacji celów badania, z uwzględnieniem
kontekstu naukowo-badawczego. Operacjonalizacja celów badania powinna polegać na
przygotowaniu roboczych celów badania i wstępnych hipotez, które będą odzwierciedlać
przedstawione wcześniej szczegółowe problemy badawcze. Przygotowane szczegółowe
cele badań i wstępne hipotezy, powinny odzwierciedlać podstawowe problemy badań oraz
wyżej określone potrzeby Zamawiającego. Operacjonalizacja celów badania powinna zostać
przedstawiona w sposób opisowy, zaś hipotezy przynajmniej wymienione poprzez
wyliczenie". W ocenie Zamawiającego, oferta UMK w Toruniu zawiera w tym punkcie
wszystkie elementy określone w SIWZ i odpowiada treści specyfikacji. Dokonana przez
Wykonawcę operacjonalizacja celów badania jest kompletna tj. obejmuje robocze cele
badania i zawiera wstępne hipotezy badawcze. Przedstawione przez Wykonawcę (w ramach
operacjonalizacji celów badania) wstępne hipotezy badawcze zostały wzajemnie powiązane
i odpowiednio ustrukturalizowane wraz z uzasadnieniem (adekwatnie do celów określonych
w Załączniku nr 1 do SIWZ). Ponadto, Wykonawca przedstawił operacjonalizację celów
badania odpowiednio uszczegółowioną tj. zawierającą w opisie celów badania informacje
dotyczące istoty i źródła (wskazanie źródeł) danych, które zostaną użyte w trakcie realizacji
badań wraz z uzasadnieniem celowości wyboru konkretnego źródła w kontekście realizacji
celów badania, z uwzględnieniem kontekstu naukowo-badawczego. Liczba punktów
w kryterium 2 (Identyfikacja problemów badawczych i operacjonalizacia celów badania)
przyznana przez Komisie przetargowa - 11,33 pkt. (zsumowana liczba punktów przyznanych
przez członków komisji oceniających oferty i podzielona przez liczbę członków komisji
oceniających oferty). Punktacja szczegółowa członków komisji przetargowej, oceniających
oferty, w ramach tego kryterium oceny ofert nie była identyczna, różnica między najwyższą,
a najniższą punktacja wyniosła 1 pkt.
Podkryterium 3.2- proponowane metody i techniki badawcze - przyznana liczba
punktów przez Komisję przetargową - 5,0 pkt. (zsumowana liczba punktów przyznanych

przez członków komisji oceniających oferty i podzielona przez liczbę członków komisji
oceniających oferty). Uzasadnienie przyznanej punktacji przez Zamawiającego: Oferta
Wykonawcy zawiera trafny dobór proponowanych metod badawczych do celów badania.
Oferta zawiera ponadto adekwatny do proponowanych metod badawczych dobór
konkretnych technik badawczych, Zawarte w ofercie uzasadnienie dla części metod i technik
badawczych, z perspektywy planowanych badań jest rozproszone, w różnych częściach
oferty. Wykonawca przedstawił w ofercie wyczerpujące i adekwatne uzasadnienie dla
proponowanych metod i technik badawczych w kontekście przedmiotu badań
i sformułowanych celów badawczych. Na wysokim poziomie opracowano część dotyczącą
metodologii i narzędzi badawczych, bardzo istotną zaletą opracowania jest odniesienie się
do Sl SYRIUSZ, zwłaszcza pod względem możliwości jego wykorzystania przy odpowiednim
filtrowaniu potrzebnych danych. W ofercie Wykonawcy zawarty jest zbiór metod i technik
badawczych adekwatnych do celu zamówienia, kompetentnie zaprojektowany
i scharakteryzowany. Wysoko należy ocenić logikę i wewnętrzną spójność tego zbioru,
w którym mieszczą się m.in.: analiza porównawcza koncepcji i metod profilowania
bezrobotnych w krajach UE i OECD, analiza możliwości wykorzystania danych z KSMRP do
modelowania ekonometrycznego, wieloczynnikowa analiza zmiennych determinujących
bezrobocie długookresowe, badania ilościowe i jakościowe, testowanie metodologii
profilowania bezrobotnych z wykorzystaniem modelowania ekonometrycznego. Wykonawca
w ofercie wyczerpująco przedstawił uzasadnienie zaproponowanych metod i technik
badawczych, uwzględniając ich walor poznawczy i utylitarny, w tym dotychczasowe
doświadczenia z realizacji polityki przeciwdziałania długotrwałemu bezrobociu. Zamawiający
w Roz. 4 SIWZ (pkt.4.1.1, lit (a) i (b) określił co powinna zawierać oferta merytoryczna
Wykonawcy oraz wskazał, że treść oferty musi odpowiadać treści specyfikacji. Ponadto,
Zamawiający określił w OPZ- „IV. Wymagania dotyczące oferty" (zał. Nr 1 do SIWZ), że
Wykonawca przedstawi m.in. „opis proponowanych metod i technik badawczych
z uzasadnieniem celowości ich zastosowania; w opisie powinna się znaleźć prezentacja
zarówno metod badawczych, o których mowa w Załączniki nr 1 do SIWZ/OPZ, jak też inne
metody i techniki badawcze zaproponowane przez Wykonawcę". W ocenie Zamawiającego,
oferta UMK w Toruniu zawiera w tym punkcie wszystkie elementy określone w SIWZ
i odpowiada treści specyfikacji. Oferta UMK zawiera trafny dobór proponowanych metod
badawczych do celów badania. Ponadto, zawiera adekwatny do proponowanych metod
badawczych dobór konkretnych technik badawczych (proponowanym metodom badawczym
przyporządkowano konkretne techniki badawcze - w sensie redakcyjnym to
przyporządkowanie jest rozproszone). *Metodę badań ilościowych na danych pozyskanych
z systemu SyriuszSTD przedstawiono na s. 188-189 i uszczegóławiano dalej zgodnie
z zapisami SIWZ: Metodzie tej przyporządkowano technikę pozyskiwania danych -
pozyskanie danych z systemu SyriuszSTD (s. 188-189) i technikę analizy danych -
modelowanie ekonometryczne (s.188-189). *Obszerny i wyczerpujący opis założeń

konstrukcji modeli ekonometrycznych i ich estymacji przedstawiono na s. 207-226. *Opis
narzędzia badawczego - nakładki do pobierania, opracowywania i przetwarzania danych
o bezrobotnych z systemu SyriuszSTD - przedstawiono na s.206. "Zakres uzyskiwanych przy
jej pomocy danych został wskazany przy omawianiu zmiennych niezbędnych do szacowania
modeli ekonometrycznych na podstawie danych z systemu SyriuszSTD oraz konstrukcji
aplikacji do profilowania bezrobotnych (s. 188-189, 193 i nast). Nakładka ta jest
opracowaniem autorskim pracowników UMK i jej szczegóły techniczne stanowią tajemnicę
Uczelni. Posiadanie tego narzędzia przez UMK stanowi jednocześnie o znacznej przewadze
konkurencyjnej jego oferty. *Metodę badań sondażowych przedstawiono na s. 189-190
i uszczegóławiano dalej zgodnie z zapisami SIWZ: Metodzie tej przyporządkowano technikę
pozyskiwania danych - wywiad kwestionariuszowy (s. 189-190) i technikę analizy danych -
opis statystyczny prowadzący do budowy wzorca osoby szczególnie zagrożonej
długotrwałym bezrobociem (s. 189 i s.204-205) i modelowanie ekonometryczne (s. 188-189).
*Obszerny i wyczerpujący opis założeń konstrukcji modeli ekonometrycznych i ich estymacji
przedstawiono na s. 207-226. *Opis narzędzia badawczego - kwestionariusza wywiadu -
przedstawiono na s. 206-207. *Metodę badań jakościowych przedstawiono na s. 188
i uszczegóławiano dalej zgodnie z zapisami SIWZ: Metodzie tej przyporządkowano technikę
pozyskiwania danych - indywidualne wywiady pogłębione (s. 188) i technikę analizy danych -
jakościową analizę, prowadzącą do stworzenia typologii bezrobotnych i w połączeniu
z danymi z badań ilościowych - do stworzenia wzorca osoby długotrwale bezrobotnej (s.188).
Opis narzędzia badawczego - scenariusza IDI - przedstawiono na s. 205-206. Wykonawca
przedstawił w ofercie wyczerpujące i adekwatne uzasadnienie dla proponowanych metod
i technik badawczych w kontekście przedmiotu badań i sformułowanych celów badawczych.
Zawarty w ofercie UMK w Toruniu zbiór metod i technik badawczych jest adekwatny do celu
zamówienia, kompetentnie zaprojektowany i scharakteryzowany. Wysoko ocenić należy
logikę i wewnętrzną spójność tego zbioru, w którym mieszczą się m.in.: analiza
porównawcza koncepcji i metod profilowania bezrobotnych w krajach UE i OECD, analiza
możliwości wykorzystania danych z KSMRP do modelowania ekonometrycznego,
wieloczynnikowa analiza zmiennych determinujących bezrobocie długookresowe, badania
ilościowe i jakościowe, testowanie metodologii profilowania bezrobotnych z wykorzystaniem
modelowania ekonometrycznego. Autorzy oferty szczegółowo i wyczerpująco przedstawili
uzasadnienie zaproponowanych metod i technik badawczych, uwzględniając ich walor
poznawczy i utylitarny, w tym dotychczasowe doświadczenia z realizacji polityki
przeciwdziałania długotrwałemu bezrobociu. W całym tym fragmencie oferty dostrzega się
solidną, profesjonalną wiedzę Wykonawcy w tym obszarze merytorycznym.
Podkryterium 3.3 - propozycje i opis instrumentów/narzędzi zapewniających
rzetelność uzyskanych informacji... - przyznana liczba punktów przez Komisję przetargową -
2,16666 pkt. (zsumowana liczba punktów przyznanych przez członków komisji oceniających
oferty i podzielona przez liczbę członków komisji oceniających oferty). Uzasadnienie

przyznanej punktacji przez Zamawiającego: Wykonawca wskazał w ofercie
instrumenty/narzędzia zapewniające rzetelność uzyskanych informacji i danych oraz
zbierania jak najpełniejszego materiału badawczego. Wykonawca nie przedstawił w ofercie
wyczerpującego uzasadnienia dla proponowanych instrumentów/narzędzi zapewniających
rzetelność uzyskanych informacji i danych. W ofercie jest zawarta propozycja porządkowania
danych statystycznych, ale brakuje określenia procedur pośrednich zapewnienia rzetelności
informacji. W ofercie przedstawiono narzędzie zapewniające rzetelność danych
statystycznych (algorytm porządkujący materiał statystyczny z systemu Syriusz STD)
i uzasadnienie tego narzędzia. Propozycja ta omówiona jest z dużą znajomością realiów
systemu zbierania i udostępniania danych o rynku pracy. Wykonawca nie zawarł w ofercie
wyczerpującego uzasadnienia dla narzędzi zapewniających rzetelność danych
pozyskiwanych ze źródeł pierwotnych. Zamawiający w Roz. 4 SIWZ (pkt.4.1.1, lit (a) i (b)
określił co powinna zawierać oferta merytoryczna Wykonawcy oraz wskazał, że treść oferty
musi odpowiadać treści specyfikacji. Ponadto, Zamawiający określił w OPZ- „IV. Wymagania
dotyczące oferty" (zał. Nr 1 do SIWZ), że Wykonawca przedstawi m.in. „propozycje i opis
instrumentów (narzędzi) zapewniających rzetelność uzyskanych informacji i danych oraz
zbierania jak najpełniejszego materiału badawczego umożliwiającego formułowanie
obiektywnych i użytecznych wniosków". W ocenie Zamawiającego, oferta UMK w Toruniu
zawiera w tym punkcie wszystkie elementy określone w SIWZ i odpowiada treści
specyfikacji, tj. oferta zawiera wskazanie instrumentów/narzędzi zapewniających rzetelność
uzyskanych informacji i danych oraz zbierania jak najpełniejszego materiału badawczego,
ponadto oferta zawiera uzasadnienie dla proponowanych instrumentów/narzędzi
zapewniających rzetelność uzyskanych informacji i danych oraz zbierania jak
najpełniejszego materiału badawczego. W ofercie UMK w Toruniu na s. 204 wskazano
sposób losowego doboru próby. Określono również liczebność próby niezbędną do
zapewnienia rzetelności wyników przy określonym współczynniku ufności oraz przy
określonym prawdopodobieństwie popełnieniu statystycznego błędu wyników. Gwarantuje to
rzetelność uzyskanych danych i umożliwia określenie z góry prawdopodobieństwa
popełnienia błędu w procedurze wnioskowania statystycznego. Jednakże w ocenie członków
komisji przetargowej oceniających oferty, zawarte w ofercie tego wykonawcy uzasadnienie
dla proponowanych instrumentów/narzędzi zapewniających rzetelność uzyskanych informacji
i danych oraz zbierania jak najpełniejszego materiału badawczego, nie jest wyczerpujące.
Podkryterium 3.5 - kryteria i sposób doboru do badania co najmniej 6 zróżnicowanych
lokalnych rynków pracy... - przyznana liczba punktów przez Komisję przetargową - 9,0 pkt.
(zsumowana liczba punktów przyznanych przez członków komisji oceniających oferty
i podzielona przez liczbę członków komisji oceniających oferty). Wykonawca wskazał
w ofercie konkretne i precyzyjne kryteria doboru do badania 6 zróżnicowanych lokalnych
rynków pracy w Polsce. Wykonawca przedstawił w ofercie wyczerpujące uzasadnienia
wyboru do badania 6 zróżnicowanych lokalnych rynków pracy w Polsce. Wykonawca

wskazał w ofercie adekwatny (odpowiadający) do proponowanych metod i technik
badawczych sposób doboru/konstrukcji prób badawczych, na 6 zróżnicowanych lokalnych
rynkach pracy w Polsce. Wykonawca przedstawił w ofercie wyczerpujące uzasadnienie dla
proponowanego sposobu doboru/konstrukcji prób badawczych na każdym z proponowanych
6 lokalnych rynkach pracy w Polsce. Koncepcję dwufazowego wyboru do badania
6 zróżnicowanych lokalnych rynków pracy, opartą na utworzeniu sześciu rozłącznych grup
powiatów - w pierwszym etapie i wyborze po jednym reprezentancie (powiecie) z każdej
grupy - w drugim etapie, jest uzasadniona i spójna z celami badania. W pierwszym etapie
Wykonawca zamierza się posłużyć się metodą taksonomiczną Warda, opartą tu na 10
zmiennych charakteryzujących lokalne rynki pracy. W dalszej kolejności zweryfikowana
zostanie jakość grupowania (stopień homogeniczności grup). Jest to koncepcja poprawna
i w sposób wyczerpujący uzasadniona w ofercie, wsparta odpowiednimi odniesieniami do
współczesnej literatury naukowej z tego zakresu. W ofercie zostały zaprezentowane sposoby
konstrukcji prób i określania ich liczebności dla badania jakościowego i dwóch badań
ilościowych: na podstawie danych zastanych i na podstawie badania sondażowego.
Wskazane zostały ponadto właściwe (efektywne) techniki próbkowania oraz odpowiednie do
realizacji badań ilościowych i analizy ich wyników narzędzia informatyczne. Wykonawca
przedstawił i opisał w ofercie sposoby dotarcia do różnych grup respondentów w badaniach
ilościowych i jakościowych (Wykonawca zakłada ścisłą współpracę z pracownikami urzędów
pracy w realizacji badań terenowych, w tym sondażowych). Zamawiający w Roz. 4 SIWZ
(pkt.4.1.1, lit (a)) określił co powinna zawierać oferta merytoryczna Wykonawcy („kryteria
i sposób doboru do badania co najmniej 6 lokalnych rynków pracy w Polsce") oraz wskazał
w Roz. 4 SIWZ (pkt.4.1.1, lit (b)), że treść oferty musi odpowiadać treści specyfikacji.
Zamawiający (w SIWZ) świadomie nie żądał od Wykonawców przedstawienia w ofercie
konkretnych lokalnych rynków pracy (określenia rzeczywistych powiatów) na których będą
realizowane badania empiryczne. Zgodnie z wiedzą Zamawiającego, przeprowadzenie
badań empirycznych uwzględniających osoby bezrobotne na lokalnym rynku pracy, wymaga
współpracy instytucji przeprowadzającej badanie z kierownictwem właściwego urzędu
(faktycznie jest konieczna zgoda Dyrektora PUP). W opinii Zamawiającego kierownictwo
PUP może odmówić współpracy z instytucją badawczą w realizacji badania, w konsekwencji
instytucja badawcza po konsultacji z Zamawiającym (i MPiPS) będzie zmuszona wybrać do
badania inny lokalny rynek pracy o podobnej/zbliżonej charakterystyce. Dlatego
Zamawiający nie żądał od wykonawców na etapie składania ofert przedstawienia
konkretnych lokalnych rynków pracy (określenia rzeczywistych powiatów) na których będą
realizowane badania empiryczne. W ocenie Zamawiającego, oferta UMK w Toruniu zawiera
w tym punkcie wszystkie elementy określone w SIWZ i odpowiada treści specyfikacji. UMK
w Toruniu, wbrew twierdzeniu Odwołującego, postąpił właściwie nie wskazując konkretnych
lokalnych rynków pracy (tj. nie określił rzeczywistych/konkretnych powiatów) na których będą
realizowane badania empiryczne. Oferta UMK w Toruniu świadczy, że ten Wykonawca

posiada wiedzę i doświadczenie w badaniach osób bezrobotnych w Polsce, jest świadom
występujących ograniczeń w prowadzeniu badań dotyczących osób bezrobotnych w Polsce.
Sposób doboru i wielkość próby w badaniach sondażowych przedstawiono na s. 202-203
oferty. Sposób doboru i wielkość próby w badaniach jakościowych przedstawiono na s. 202
oferty. Zaproponowana w ofercie Wykonawcy procedura doboru do badania 6 lokalnych
rynków pracy i sposób ich doboru jest w ocenie Zamawiającego bardzo pracochłonna
i będzie elementem postępowania badawczego w ramach projektu. Dodać należy, że
zapewnia ona obiektywizację wyboru i jednocześnie dość ściśle określa jednostki, które
zostaną wybrane do badania, mimo że na tym etapie ich nie identyfikuje. Tym samym UMK
w Toruniu unika arbitralności wskazań zawartych w innych ofertach, co słusznie spotkało się
z negatywną opinią biegłych. Błędne jest w ocenie Zamawiającego porównanie procedur
wyboru do badania lokalnych rynków pracy oraz krajów UE i OECD. W pierwszym przypadku
wyboru dokonuje się z trzystu kilkudziesięciu podmiotów, wykorzystując metody
statystyczne, w drugim spośród kilkunastu krajów na podstawie analizy jakościowej.
Podkryterium 3.6 - projekty proponowanych narzędzi badawczych.... - przyznana
liczba punktów przez komisję przetargową - 4,0 pkt. (zsumowana liczba punktów
przyznanych przez członków komisji oceniających oferty i podzielona przez liczbę członków
komisji oceniających oferty); Uzasadnienie przyznanej punktacji przez Zamawiającego:
Zaproponowane przez Wykonawcę w ofercie narzędzia badawcze są adekwatne (tj.
odpowiadające) do proponowanych metod i technik badawczych. W ofercie tego Wykonawcy
brakuje wyczerpującego uzasadnienia dla proponowanych narzędzi badawczych. W ofercie
zostały ujęte propozycje narzędzi badawczych do badań jakościowych, oraz do dwóch
rodzajów badań ilościowych (pozyskujących dane ze źródeł pierwotnych oraz wtórnych).
W badaniach jakościowych Wykonawca proponuje właściwe, adekwatne do celu badań
narzędzie, jakim jest scenariusz badania, uwzględniający trzy obszerne, dobrze określone
i interesujące bloki tematyczne. Kompetentna pod względem statystycznym i informatycznym
jest prezentacja narzędzi badawczych do analizy danych zaczerpniętych z systemu Syriusz
STD oraz uzasadnienie stworzenia poza tym systemem narzędzi do obróbki plików
wyeksportowanych w postaci surowej. Za wartościową i adekwatną do postawionego celu
uznać należy propozycję konstrukcji kwestionariusza (narzędzia badawczego w badaniach
sondażowych) do badania reprezentacyjnego, składającego się z czterech,
scharakteryzowanych w ofercie modułów. Sposób zbierania danych w badaniu sondażowym
został podany (wywiady indywidualne bezpośrednie, ang. face-to-face), ale mało
wyczerpująco uzasadniony. Brak w ofercie gotowych narzędzi badawczych (do badań
jakościowych i sondażowych), nie oznacza wprost braku projektów narzędzi badawczych.
Zamawiający w SIWZ (tj. w OPZ) zawarł informację, że „Zamawiający zastrzega sobie prawo
do akceptacji narzędzi badawczych...". Tym samym założył, że * projekty proponowanych
narzędzi badawczych, zawarte w ofertach Wykonawców, mają charakter wstępny tzn. nie
mają charakteru ostatecznego i będą modyfikowane i muszą być akceptowane przez

Zamawiającego w trakcie realizacji przedmiotu zamówienia (tj. realizacji umowy).
Zamawiający w SIWZ (tj. w OPZ) zawarł informację, że „... W przypadku planowanego
przeprowadzenia badań jakościowych Wykonawca powinien przygotować oraz szczegółowo
opisać w ofercie poszczególne kroki niezbędne do wykonania takich badań (np. sposób
doboru respondentów, szacunkowa liczba respondentów, technika badania, zakres
merytoryczny badania)...". Tym samym nie sprecyzował dokładnie co powinny zawierać
projekty proponowanych narzędzi badawczych w badaniach jakościowych, zawarte
w ofertach Wykonawców. W konsekwencji UMK w Toruniu opisał w swojej ofercie sposób
doboru respondentów, szacunkową liczbę respondentów w planowanych badaniach
jakościowych oraz opisał technikę badania i zakres merytoryczny badania jakościowego.
UMK w Toruniu przyjął założenie, że projekty proponowanych narzędzi badawczych zarówno
w badaniach jakościowych jak i ilościowych, mają charakter wstępny tzn. nie mają
charakteru ostatecznego i będą modyfikowane i muszą być akceptowane przez
Zamawiającego w trakcie realizacji przedmiotu zamówienia(tj. realizacji umowy). W opinii
Zamawiającego dokonana ocena fragmentu oferty UMK w Toruniu, jest w pełni zgodna
z kryteriami ocen określonymi w SIWZ („3 pkt. - zaproponowane przez Wykonawcę
narzędzia badawcze będą adekwatne (odpowiadające) do proponowanych metod i technik
badawczych"). Zdaniem Zamawiającego zaproponowane przez UMK w Toruniu, ofercie
narzędzia badawcze są adekwatne (tj. odpowiadające) do proponowanych metod i technik
badawczych. Ponadto, zgodnie z postanowieniami określonymi w SIWZ - „2 pkt. -dodatkowo,
otrzyma Wykonawca, który przedstawi w ofercie wyczerpujące uzasadnienie dla
proponowanych narzędzi badawczych" - w tej kwestii, członkowie Komisji przetargowej,
oceniający oferty, nie byli jednomyślni w ocenie. Jedni uznali uzasadnienia dla
proponowanych narzędzi badawczych za wyczerpujące i przyznali dodatkowe 2 punkty, inni
uznali, że uzasadnienie dla proponowanych narzędzi badawczych nie jest wyczerpujące i nie
przyznali dodatkowych 2 punktów. Liczba punktów w kryterium 3 (Metodologia badań
i narzędzia badawcze) przyznana przez Komisję przetargową - 32,16 pkt. (zsumowana
liczba punktów przyznanych przez członków komisji oceniających oferty i podzielona przez
liczbę członków komisji oceniających oferty). Punktacja szczegółowa członków komisji
przetargowej, oceniających oferty, w ramach tego kryterium oceny ofert nie była identyczna,
różnica między najwyższą, a najniższą punktacja wyniosła 2 pkt. (zsumowana liczba
punktów przyznanych przez członków komisji oceniających oferty i podzielona przez liczbę
członków komisji oceniających oferty). Punktacja szczegółowa członków komisji
przetargowej, oceniających oferty, w ramach tego kryterium oceny ofert. Łączna liczba
punktów oferty merytorycznej (kryteria:11,33 + 32,16 + 10) = 53,49 pkt.

Skład orzekający Krajowej Izby Odwoławczej, po przeprowadzeniu rozprawy
w przedmiotowej sprawie, zapoznaniu się z postanowieniami SIWZ, ofertą
Przystępującego, opiniami biegłych powołanych przez Zamawiającego Prof. Mirosława
S. z Uniwersytetu Gdańskiego (Wydział Zarządzania) oraz Prof. Mariusza Z. z
Politechniki Śląskiej w Gliwicach (Instytut Ekonomii i Informatyki), kartami
indywidualnej oceny złożonych ofert poszczególnych członków komisji przetargowej,
odwołaniem wraz z załącznikami, przystąpieniem, odpowiedzią na odwołanie, po
wysłuchaniu oświadczeń, jak i stanowisk stron oraz Przystępującego złożonych ustnie
do protokołu w toku rozprawy, ustalił i zważył, co następuje.

W pierwszej kolejności skład orzekający Izby ustalił, że nie została wypełniona żadna
z przesłanek skutkujących odrzuceniem odwołania w trybie art. 189 ust. 2 Pzp,
a Wykonawca wnoszący odwołanie posiada interes w rozumieniu art. 179 ust. 1 Pzp,
uprawniający go do złożenia odwołania, przy założeniu potwierdzenia się zarzutów.
Odwołujący, którego oferta została sklasyfikowana na drugim miejscu w rankingu
oceny ofert, zaraz po ofercie uznanej za najkorzystniejszą, w przypadku potwierdzenia się
podnoszonych zarzutów, ma szanse na uzyskanie przedmiotowego zamówienia.
Skład orzekający Izby działając zgodnie z art. 190 ust. 7 Pzp dopuścił w niniejszej
sprawie dowody: z dokumentacji postępowania o zamówienie publiczne nadesłanej przez
Zamawiającego do akt sprawy w kopii potwierdzonej za zgodność z oryginałem o sygn. akt:
KIO 69/12, postanowień SIWZ, oferty Przystępującego, opinii biegłych powołanych przez
Zamawiającego Prof. Mirosława S. z Uniwersytetu Gdańskiego (Wydział Zarządzania) oraz
Prof. Mariusza Z. z Politechniki Śląskiej w Gliwicach (Instytut Ekonomii i
Informatyki), kart indywidualnej oceny złożonych ofert poszczególnych członków komisji
przetargowej, odwołania wraz z załącznikami (kopii pisma Odwołującego do Zamawiającego
z dnia 02.01.2012 r. w sprawie udostępnienie wglądu do dokumentacji przetargowej, wraz
z potwierdzeniem otrzymania przez Zamawiającego, jak i kopii pisma Odwołującego
złożonego u Zamawiającego dnia 05.01.2012 r. w sprawie udostępnienia wglądu do ocen
indywidualnych, z potwierdzeniem przyjęcia przez Zamawiającego), przystąpienia oraz
odpowiedzi na odwołanie.
Przy rozpoznawaniu przedmiotowej sprawy skład orzekający Izby wziął pod uwagę
także stanowiska i oświadczenia stron oraz Przystępującego złożonych ustnie do protokołu
w toku rozprawy.

Odnosząc się do podniesionych w treści odwołania zarzutów stwierdzić należy, że
odwołanie zasługuje na uwzględnienie.
Względem zarzutu naruszenia przez Zamawiającego art. 8 ust.1 Pzp, poprzez
zatajenie przez Odwołującego dokumentacji przetargowej w części dotyczącej oceny
poszczególnych członków komisji przetargowej, Izba uznała, że w/w zarzut został
potwierdzony.
Izba dokonała następujących ustaleń:
Dnia 02.01.2012 r. Odwołujący przekazał Zamawiającemu wniosek w sprawie
udostępnienie wglądu do dokumentacji przetargowej, tj. w oferty złożone w postępowaniu,
indywidualne karty oceny ofert, jak i pozostałą dokumentację przetargową istotną z punktu
widzenia postępowania przetargowego (np. pisma wzywające do uzupełnienia oferty,
protokół postępowania). Wskazywał dzień 05.01.2012 r., jako odpowiedni dla wglądu. W dniu
05.01.2012 r. Odwołujący złożył u Zamawiającego pismo w sprawie udostępnienia wglądu
do ocen indywidualnych. Stwierdził, że czyni niniejsze, albowiem podczas pierwotnie
zawnioskowanego wglądu przedstawiono jedynie protokół zbiorczy, o którym nie zawarto
ocen poszczególnych członków i ich uzasadnienia.
Zgodnie z Rozdz. 7. SIWZ: „Ocena ofert – kryteria oceny”, pkt 7.2. Sposób oceny
ofert, ppkt 7.2.1: „Zamawiający będzie oceniał oferty przyznając ofertom punkty,
z zastosowaniem następujących zasad: (…….)
Kryterium nr 2 :
W kryterium „Identyfikacja problemów badawczych i operacjonalizacja celów
badania”, każdy z członków Komisji przetargowej (oceniających oferty) indywidualnie dokona
oceny, przedstawionej przez Wykonawcę propozycji identyfikacji problemów badawczych i
operacjonalizacji celów badania , które będą mogły być wykorzystane w trakcie realizacji
przedmiotu zamówienia. (…)
Kryterium nr 3:
W kryterium „Metodologia badań i narzędzia badawcze”, każdy z członków Komisji
przetargowej (oceniających oferty) indywidualnie dokona oceny, przedstawionej przez
Wykonawcę propozycji Metodologii badań i narzędzi badawczych, które będą mogły być
wykorzystane w trakcie realizacji przedmiotu zamówienia. (…)
Kryterium nr 4:
W kryterium „Plan badań, sposób organizacji i harmonogram realizacji przedmiotu
zamówienia”, każdy z członków Komisji przetargowej (oceniających oferty) indywidualnie
dokona oceny, przedstawionej przez Wykonawcę propozycji Planu badań, sposobu
organizacji i harmonogramu realizacji przedmiotu zamówienia, które będą mogły być
wykorzystane w trakcie realizacji przedmiotu zamówienia. (….)

Z kolei w ppkt 7.2.2 wskazanego wyżej rozdziału wskazuje się, że: „Punkty za kryteria
( i podkryteria), o których mowa w pkt. 7.2.1 SIWZ przyznane przez poszczególnych
członków Komisji Przetargowej dokonujących oceny zostaną w ramach każdego kryterium
(podkryterium) zsumowane, a następnie zostanie wyciągnięta średnia arytmetyczna z każdej
sumy. Średnia arytmetyczna zostanie zaokrąglona do dwóch miejsc po przecinku.”.
Natomiast w ppkt 7.2.3 wskazanego wyżej rozdziału stwierdza się, że: „Liczby
punktów, o których mowa w pkt. 7.2.2 zostaną wpisane do protokołu postępowania,
a następnie, po zsumowaniu stanowić będą końcową ocenę oferty.”.
Biorąc pod uwagę powyższe ustalenia, Izba stwierdziła co następuje.
W ramach rozprawy Zamawiający wyjaśnił, że odmówił udostępnienia kart
indywidualnej oceny złożonych ofert przez członków komisji przetargowej z uwagi na zmiany
w przepisach wykonawczych do Pzp, tzn. zmiany wprowadzone Rozporządzeniem z dnia
26.10.2010 r. w sprawie protokołu postępowania o udzielnie zamówienia publicznego (Dz. U.
z 2010 r., Nr 223, poz. 1458) zwanego dalej: „Rozporządzeniem w sprawie protokołu”
w wyniku których, z mocy prawa niniejsze karty przestały być obowiązkowym elementem
protokołu, tzn. załącznikiem do protokołu. Izba nie podzieliła w przedmiotowym stanie
faktycznym stanowiska Zamawiającego. Nie można zaprzeczyć, że w wyniku wskazywanej
zmiany brak jest, tak jak dotychczas oddzielnych druków ZP – stanowiących karty
indywidualnej oceny złożonych ofert przez członków komisji przetargowej. Jednakże,
zgodnie z uzasadnieniem do Rozporządzeniem w sprawie protokołu zmiana miała na celu
zapewnienie przejrzystości i jasności protokołu postępowania. Zrezygnowano ze
skomplikowanego systemu odesłań z protokołu do dużej liczby druków dodatkowych w ten
sposób, aby informacje zawarte dotąd w drukach dodatkowych były zamieszczone
bezpośrednio w treści protokołu oraz wyłącznie w zakresie, w jaki jest to konieczne.
Dotychczasowa liczba 14 druków została ograniczona do tylko jednego druku. W ramach pkt
13 wzoru protokołu: „ocena ofert” istnieje obowiązek podania punktacji, jaką otrzymała dana
oferta. Do wzoru protokołu dodano na końcu m.in. część, w ramach którego należy wymienić
załączniki do protokołu: „proponuje się, by w tej części Zamawiający wymienił wszystkie
dokumenty, informacje, oświadczenia, itp. zgromadzone w toku przygotowania i prowadzenia
postępowania, a składające się na dokumentacje postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego, co będzie odpowiadać treści art. 96 ust.2 [Pzp], a także ustawowemu
upoważnieniu do określenia w rozporządzeniu zakresu dodatkowych informacji zawartych
w protokole (…)”. „Proponuje się, aby nie zmieniać obecnie obowiązujących podstawowych
zasad dotyczących udostępnienia protokołu oraz załączników do protokołu (…) (§ 5 projektu
rozporządzenia)”.
W ocenie Izby, z postanowień SIWZ (Rozdz. 7 pkt 7.2, ppkt. 7.2.1 i 7.2.2), wynika
jednoznacznie indywidualna ocena złożonych ofert przez członków komisji przetargowej,
wobec powyższego należy uznać, że członkowie Komisji Przetargowej w związku
z pisemnością postępowania dokonają stosownej oceny na oddzielnych kartach,

stanowiących inne dokumenty, oświadczenia i informacje składane przez Zamawiającego
(art. 96 ust. 2 Pzp), zgromadzone w toku przygotowania i prowadzenia postępowania,
a składające się na dokumentacje postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, i jako
takie stanowiące bezsprzecznie załączniki do protokołu. W konsekwencji winny zostać one
udostępnione na wniosek Odwołującego. Izba wskazuje, że nie tylko we wniosku z dnia
05.01.2012 r., ale także we wniosku z dnia 02.01.2012 r. Odwołujący sformułował żądanie
w tym zakresie. Jednocześnie, należy zauważyć, że mimo, iż zarzut nie odnosi się wprost do
zaniechania udostępnienia opinii sporządzonych przez biegłych powołanych przez
Zamawiającego. Wniosek z dnia 02.01.2012 r. odnosi się także do pozostałej dokumentacji
przetargowej istotnej z punktu widzenia postępowania przetargowego, bezsprzecznie opinie
biegłych mają taki walor. Nie zmienia to jednakże faktu, iż Odwołujący nie skorzystał
z przysługującemu ma prawa wglądu do akt sprawy odwoławczej, w tym dokumentacji
nadesłanej przez Zamawiającego (§ 8 ust. 2 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia
22 marca 2010 r. w sprawie regulaminu postępowania przy rozpoznawaniu odwołań (Dz. U.
Nr 48 poz. 280).
W konsekwencji Izba, zgodnie z wnioskiem Odwołującego, zobowiązuje
Zamawiającego do zapewnienia pełnej jasności postępowania zgodnie z art. 8 ust.1 Pzp,
w tym w szczególności w obszarze oceny ofert.
Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie.
Względem zarzutu naruszenia przez Zamawiającego art. 91 ust.1 Pzp, poprzez
dokonanie oceny ofert w sposób niezgodny z postanowieniami SIWZ, Izba uznała, że w/w
zarzut został także potwierdzony.
Izba dokonała następujących ustaleń:
Zgodnie z Rozdziałem 4. SIWZ: „Opis sposobu przygotowania ofert”, pkt 4.1 „Wymogi
formalne oferty”, ppkt 4.1.1 Oferta musi spełniać następujące wymogi: (litera a.) „oferta
merytoryczna musi zawierać Szczegółowy opis sposobu realizacji przedmiotu zamówienia
sporządzony zgodnie z zapisami zawartymi w „Szczegółowym opisie przedmiotu
zamówienia” stanowiącym Załącznik nr 1 do SIWZ, opatrzony podpisem osoby uprawnionej.
W ofercie merytorycznej, każdy Wykonawca powinien zawrzeć następujące elementy:.
1).Identyfikacja problemów badawczych i operacjonalizacja celów badania (w tym:
identyfikacja i sformułowanie problemów badawczych; operacjonalizacja szczegółowych
celów badania); 2). Metodologia badań i narzędzia badawcze (w tym: odniesienie się do
wyników badań i teorii naukowych dotyczących przedmiotu badania; proponowane metody
i techniki badawcze; propozycje instrumentów/narzędzi zapewniających rzetelność
uzyskanych informacji i danych; kryteria wyboru do badania nie mniej niż 7 krajów UE
i OECD; kryteria i sposób doboru do badania co najmniej 6 lokalnych rynków pracy w Polsce;
projekty proponowanych narzędzi badawczych; opis wstępnych założeń do konstrukcji

modelu ekonometrycznego); 3). Plan badań, sposób organizacji i harmonogram realizacji
przedmiotu zamówienia (w tym: plan pracy oraz rozdysponowanie i podział zadań pomiędzy
członkami Zespołu badawczego; uwzględnianie ścieżki krytycznej dla całego projektu,
ścieżki krytycznej dla działań współzależnych oraz uwzględnienie terminów i cząstkowych
rezultatów działań/kamieni milowych; koncepcja organizacji i przeprowadzenia 16
seminariów regionalnych). Na podstawie informacji zawartych w Szczegółowym opisie
sposobu realizacji przedmiotu zamówienia zostanie dokonana ocena oferty w zakresie
kryteriów nr 2, nr 3 i nr 4 oceny ofert, o których mowa w pkt. 7.2.1 SIWZ.”.
Z kolei zgodnie z Rozdz. 7. SIWZ: „Ocena ofert – kryteria oceny” określono, że (pkt
7.1 - Kryteria) Zamawiający dokona oceny ofert, które nie zostały odrzucone, na podstawie
poniżej przedstawionych kryteriów oceny ofert:
„Kryterium 1
Cena oferty – waga 40 pkt. (40%)
Kryterium 2
Identyfikacja problemów badawczych i operacjonalizacja celów badania – waga 12 pkt.
(12%)
Kryterium 3
Metodologia badań i narzędzia badawcze – waga 36 pkt. (36%)
Kryterium 4
Plan badań, sposób organizacji i harmonogram realizacji zamówienia – waga 12 pkt. (12%)”
W ramach sposobu oceny ofert (pkt 7.2 wskazanego wyżej rozdziału), ppkt 7.2.1
Zamawiający będzie oceniał oferty przyznając ofertom punkty, z zastosowaniem
następujących zasad: „(…) Kryterium nr 2: W kryterium „Identyfikacja problemów
badawczych i operacjonalizacja celów badania”, każdy z członków Komisji przetargowej
(oceniających oferty) indywidualnie dokona oceny, przedstawionej przez Wykonawcę
propozycji identyfikacji problemów badawczych i operacjonalizacji celów badania, które będą
mogły być wykorzystane w trakcie realizacji przedmiotu zamówienia.
W tym kryterium, każdy z członków Komisji przetargowej (oceniających oferty) może
przyznać określoną liczbę punktów z przedziału od 0 do 12, w podziale na opisane poniżej
podkryteria, zdefiniowane przez Zamawiającego na potrzeby oceny ofert. Najwyższą liczbę
punktów w ramach tego kryterium otrzyma oferta, w której opis identyfikacji problemów
badawczych i operacjonalizacji celów badania będzie spójny i kompletny tj. zgodny z poniżej
zdefiniowanymi kryteriami i celami zamówienia. Zamawiający zakłada, że zastosowanie
takiej identyfikacji problemów badawczych i operacjonalizacji celów badania pozwoli
osiągnąć cele zamówienia, o których mowa w Załączniku nr 1 do SIWZ (OPZ).
Ocena będzie dokonywana z zastosowaniem następujących podkryteriów:
2.1 identyfikacja i sformułowanie problemów badawczych, w tym uszczegółowienie
pytań/problemów badawczych, o których mowa w Załączniku nr 1 do SIWZ/OPZ oraz
propozycja dodatkowych pytań/problemów badawczych. Uszczegółowione pytania/problemy

badawcze muszą odpowiadać zakresowi badania – (0-5pkt.); Oceniane w następujący
sposób:
0 pkt. – brak identyfikacji i sformułowania problemów badawczych, lub zidentyfikowane
i sformułowane problemy badawcze będą jedynie powtórzeniem treści zawartych
w załączniku 1 do SIWZ, dotyczących problemów badawczych,
3 pkt. – otrzyma oferta, w której dokonana przez Wykonawcę identyfikacja i sformułowanie
problemów badawczych będą pełne i wyczerpujące,
2 pkt. - dodatkowo otrzyma oferta, w której przedstawione problemy badawcze zostaną
odpowiednio uszczegółowione i wzajemnie powiązane wraz z uzasadnieniem (adekwatnie
do opisu kontekstu badania i celów zamówienia zawartych w załączniku 1 do SIWZ);
2.2 operacjonalizacja celów szczegółowych badania, tj. wskazanie roboczych celów badania
i wstępnych hipotez badawczych, które będą odzwierciedlać przedstawione wcześniej
szczegółowe problemy badawcze oraz wskazanie źródeł danych, które zostaną użyte
w trakcie realizacji badań, wraz z uzasadnieniem celowości wyboru konkretnego źródła
w kontekście realizacji celów badania, z uwzględnieniem kontekstu naukowo-badawczego–
(0-7pkt.). Oceniane w następujący sposób:
0 pkt. – brak operacjonalizacji celów badania tj. brak roboczych celów badania, wzajemnie
powiązanych i ustrukturalizowanych (zhierarchizowanych), brak wstępnych hipotez
badawczych, które będą odzwierciedlać przedstawione wcześniej szczegółowe problemy
badawcze lub brak wskazania źródeł danych, które zostaną użyte w trakcie realizacji badań,
3pkt. - otrzyma oferta, w której przedstawiona przez Wykonawcę operacjonalizacja celów
badania będzie kompletna tj. obejmująca robocze cele badania i zawierająca wstępne
hipotezy badawcze,
2pkt. – dodatkowo otrzyma oferta, w której przedstawione przez Wykonawcę (w ramach
operacjonalizacji celów badania) wstępne hipotezy badawcze będą wzajemnie powiązane
i odpowiednio ustrukturalizowane wraz z uzasadnieniem (adekwatnie do celów określonych
w Załączniku nr 1 do SIWZ),
2 pkt. – dodatkowo otrzyma oferta, w której Wykonawca przedstawi operacjonalizację celów
badania odpowiednio uszczegółowioną tj. zawierającą w opisie celów badania informacje
dotyczące istoty i źródła (wskazanie źródeł) danych, które zostaną użyte w trakcie realizacji
badań wraz z uzasadnieniem celowości wyboru konkretnego źródła w kontekście realizacji
celów badania, z uwzględnieniem kontekstu naukowo-badawczego. Punkty za kryterium
„Identyfikacja problemów i operacjonalizacja celów badania” zostaną przyznane w skali
punktowej do 12 pkt., zgodnie z punktacją szczegółową za poszczególne podkryteria
opisaną w pkt. 7.1 SIWZ.
Sposób obliczenia punktacji w kryterium 2:
Liczba punktów zdobytych w kryterium 2 przez ofertę badaną
Ocena punktowa = ........................................................................................... x 12pkt.
Największa możliwa liczba punktów w ocenianym kryterium

Kryterium nr 3:
W kryterium „Metodologia badań i narzędzia badawcze”, każdy z członków Komisji
przetargowej (oceniających oferty) indywidualnie dokona oceny, przedstawionej przez
Wykonawcę propozycji Metodologii badań i narzędzi badawczych, które będą mogły być
wykorzystane w trakcie realizacji przedmiotu zamówienia.
W tym kryterium, każdy z członków Komisji przetargowej (oceniających oferty) może
przyznać określoną liczbę punktów z przedziału od 0 do 36, w podziale na opisane poniżej
podkryteria, zdefiniowane przez Zamawiającego na potrzeby oceny ofert. Najwyższą liczbę
punktów w ramach tego kryterium otrzyma oferta, w której opis Metodologii badań i narzędzi
badawczych będzie spójny i kompletny tj. zgodny z poniżej zdefiniowanymi podkryteriami
i celami zamówienia. Zamawiający zakłada, że zastosowanie takiej Metodologii badań
i narzędzi badawczych pozwoli osiągnąć cele zamówienia, o których mowa w Załączniku nr
1 do SIWZ (OPZ).
Ocena będzie dokonywana z zastosowaniem następujących podkryteriów: (….)
3.2 proponowane metody i techniki badawcze z uzasadnieniem celowości ich zastosowania;
w opisie powinna się znaleźć prezentacja zarówno metod badawczych, o których mowa w
Załączniku nr 1 do SIWZ/OPZ, jak też inne metody oraz techniki badawcze zaproponowane
przez Wykonawcę (0-5pkt.);
Oceniane w następujący sposób:
0 pkt. – brak proponowanych metod i technik badawczych lub proponowane metody i
techniki badawcze będą jedynie powtórzeniem treści zawartych w załączniku 1 do SIWZ,
dotyczących metod i technik badawczych,
1,5 pkt. – otrzyma oferta, która będzie zawierała trafny dobór proponowanych metod
badawczych do celów badania,
1,5 pkt. – dodatkowo otrzyma oferta, która będzie zawierała adekwatny do proponowanych
metod badawczych dobór konkretnych technik badawczych (przyporządkowanie
proponowanym metodom badawczym konkretnych technik badawczych),
2 pkt. – dodatkowo, otrzyma Wykonawca, który przedstawi w ofercie wyczerpujące i
adekwatne uzasadnienie dla proponowanych metod i technik badawczych w kontekście
przedmiotu badań i sformułowanych celów badawczych;
3.3 propozycje i opis instrumentów/narzędzi zapewniających rzetelność uzyskanych
informacji i danych oraz zbierania jak najpełniejszego materiału badawczego
umożliwiającego formułowanie obiektywnych i użytecznych wniosków, wraz z uzasadnieniem
(0-3pkt.);
Oceniane w następujący sposób:
0 pkt. – brak propozycji instrumentów/narzędzi zapewniających rzetelność uzyskanych
informacji i danych oraz zbierania jak najpełniejszego materiału badawczego
umożliwiającego formułowanie obiektywnych i użytecznych wniosków,

2 pkt. – wskazanie instrumentów/narzędzi zapewniających rzetelność uzyskanych informacji
i danych oraz zbierania jak najpełniejszego materiału badawczego,
1 pkt. – dodatkowo, otrzyma Wykonawca, który przedstawi w ofercie wyczerpujące
uzasadnienie dla proponowanych instrumentów/narzędzi zapewniających rzetelność
uzyskanych informacji i danych oraz zbierania jak najpełniejszego materiału badawczego;
(…)
3.5 kryteria i sposób doboru do badania co najmniej 6 zróżnicowanych lokalnych rynków
pracy wraz z uzasadnieniem oraz proponowany sposób doboru/konstrukcji prób
badawczych, na każdym z proponowanych, lokalnych rynków pracy w Polsce, w kontekście
proponowanych metod i technik badawczych – (0-11 pkt.);
Oceniane w następujący sposób:
0 pkt. – brak propozycji kryteriów i opisu sposobu wyboru do badania co najmniej 6
zróżnicowanych lokalnych rynków pracy w Polsce i brak opisu doboru/konstrukcji prób
badawczych na każdym z proponowanych do badania, lokalnym rynku pracy w Polsce,
2 pkt. – wskazanie konkretnych i precyzyjnych kryteriów doboru do badania co najmniej 6
zróżnicowanych lokalnych rynków pracy w Polsce. Wykonawca może zaproponować do
badania większą liczbę (niż 6) zróżnicowanych lokalnych rynków pracy w Polsce, z tym że
nie wpłynie to na wysokość oceny,
3 pkt. – dodatkowo otrzyma Wykonawca za przedstawienie w ofercie wyczerpującego
uzasadnienia wyboru do badania, co najmniej 6, zróżnicowanych lokalnych rynków pracy w
Polsce. Wykonawca może przedstawić w ofercie wyczerpujące uzasadnienie wyboru do
badania większej liczby (niż 6) zróżnicowanych lokalnych rynków pracy w Polsce, z tym że
nie wpłynie to na wysokość oceny,
2 pkt. – dodatkowo otrzyma Wykonawca za wskazanie adekwatnego (odpowiadającego) do
proponowanych metod i technik badawczych sposobu/sposobów doboru/konstrukcji prób
badawczych, na co najmniej 6, zróżnicowanych lokalnych rynkach pracy w Polsce,
2 pkt. – dodatkowo otrzyma Wykonawca za przedstawienie w ofercie wyczerpującego
uzasadnienia dla proponowanego sposobu/sposobów doboru/konstrukcji prób badawczych
na każdym z proponowanych, co najmniej 6, zróżnicowanych lokalnych rynkach pracy w
Polsce.
2 pkt. – dodatkowo otrzyma Wykonawca, który przedstawi i opisze w ofercie sposoby
dotarcia do różnych grup respondentów w badaniach ilościowych i jakościowych na każdym
z proponowanych (co najmniej 6) zróżnicowanych lokalnych rynkach pracy w Polsce.
3.6 projekty proponowanych narzędzi badawczych w kontekście proponowanych metod i
technik badawczych wraz z uzasadnieniem (0-5pkt.);
Oceniane w następujący sposób:
0 pkt. – brak propozycji narzędzi badawczych w kontekście proponowanych metod i technik
badawczych, lub proponowane narzędzia badawcze będą nieadekwatne (nieodpowiadające)
do proponowanych metod i technik badawczych,

3 pkt. – zaproponowane przez Wykonawcę narzędzia badawcze będą adekwatne
(odpowiadające) do proponowanych metod i technik badawczych,
2 pkt. – dodatkowo, otrzyma Wykonawca, który przedstawi w ofercie wyczerpujące
uzasadnienie dla proponowanych narzędzi badawczych; (……)
Punkty za kryterium „Metodologia badań i narzędzia badawcze” zostaną przyznane w skali
punktowej do 36 pkt., zgodnie z punktacją szczegółową za poszczególne podkryteria
opisaną w pkt 7.1 SIWZ.
Sposób obliczenia punktacji w kryterium 3:
Liczba punktów zdobytych w kryterium 3 przez ofertę badaną
Ocena punktowa = ........................................................................................... x 36pkt.
Największa możliwa liczba punktów w ocenianym kryterium”.
Zgodnie z odpowiedzią na odwołania członkowie komisji przetargowej zapoznali się
z opiniami biegłych powołanych przez Zamawiającego Prof. Mirosława S. z
Uniwersytetu Gdańskiego (Wydział Zarządzania) oraz Prof. Mariusza Z. z
Politechniki Śląskiej w Gliwicach (Instytut Ekonomii i Informatyki) przed przyznaniem
punktacji w ramach kart indywidualnej oceny złożonych ofert. Izba z uwagi na obszerny
charakter tak opinii, jak i uzasadnień przyznawanej punktacji odniesie się do kwestii
zasadniczych, które zadecydowały o uwzględnieniu odwołania, w kwestiach szczegółowych
odsyłając do wskazanych dokumentów, jak i argumentacji Zamawiającego z rozprawy.
Biorąc pod uwagę powyższe ustalenia, Izba stwierdziła co następuje.
W pierwszej kolejności, Izba wskazuje, że wobec faktu, że w toku rozprawy okazało
się, że Zamawiający i Odwołujący w sposób odmienny rozumieją sposób przyznawania
punktacji według kryteriów oceny ofert dotyczących elementów merytorycznych złożonych
ofert – kryterium od 2 do 4, konieczne było ustalenie, czy dopuszczalne było zakresowe, czy
też zero/jedynkowe przyznawanie punktacji. Przedmiotowe miało fundamentalne znaczenie
także wobec zakwestionowanej punktacji w odniesieniu do kryterium 2 i 3.
Odwołujący sformułował zarzuty, co do prawidłowości punktacji względem
podkryterium 2.1 i 2.2 (kryterium 2) oraz podkryetrium 3.2, 3.3, 3.5 i 3.6 (kryterium 3). Izba
po analizie, całokształtu zgromadzonego materiału dowodowego oraz argumentacji
Zamawiającego i Przystępującego, jak i postanowień SIWZ, wskazuje, że ocena ofert –
punktacja winna zostać przeprowadzona zgodnie z określonymi kryteriami zawartymi
w Rozdz. 7 SIWZ, nie zaś w odniesieniu do pozostałych ofert, jak wskazywał na rozprawie
Zamawiający. Należy zauważyć, że w „swoistych preambułach” do podkryterium 2 i 3
stwierdza się, że: „każdy z członków Komisji przetargowej (oceniających oferty) może
przyznać określoną liczbę punktów z przedziału od 0 do 12, w podziale na opisane poniżej
podkryteria, zdefiniowane przez Zamawiającego na potrzeby oceny ofert. (….) Ocena będzie
dokonywana z zastosowaniem następujących podkryteriów: (….)”. Zaś, po wskazaniu
każdego z podkryterium w ramach kryterium 2 i 3 każdorazowo Zamawiający uściśla, że
niniejsze podkryteria będą: „Oceniane w następujący sposób”. Z powyższych postanowień

SIWZ wynika niezbicie, że punktacja może zostać przyznana tylko według zasad
wskazanych dla danego podkryterium np. podkryterium 2.1 (0 pkt, 3 pkt oraz dodatkowo 2
pkt), dla podkryterium 2.2 (0 pkt, 3 pkt, dodatkowo 2 pkt oraz także kolejne dodatkowe 2 pkt),
dla podkryterium 3. 2 (0 pkt., 1,5 pkt, dodatkowo 1,5 pkt oraz także kolejne dodatkowe 2 pkt),
dla podkryterium 3.3 (0 pkt., 2 pkt, dodatkowo 1 pkt), dla podkryterium 3.5 (0 pkt., 2 pkt,
dodatkowo 3 pkt, kolejne dodatkowe 2 pkt, kolejne dodatkowe 2 pkt oraz także kolejne
dodatkowe 2 pkt) i dla podkryterium 3.6 (0 pkt, 3 pkt oraz dodatkowe 2 pkt). Wymienione
punkty można było uzyskać pod warunkiem spełnienia określonych warunków, tzn.
elementów, które będzie zawierała merytoryczna część oferty: „Na podstawie informacji
zawartych w Szczegółowym opisie sposobu realizacji przedmiotu zamówienia zostanie
dokonana ocena oferty w zakresie kryteriów nr 2, nr 3 i nr 4 oceny ofert, o których mowa
w pkt. 7.2.1 SIWZ.” (Rozdz. 4, pkt 4.1, ppkt. 4.1.1 SIWZ).
Izba rozumie argumentacje Zamawiającego z rozprawy w przedmiotowym zakresie,
jednakże interpretacja kryteriów przedstawiona na rozprawie, nie ma wystarczających
podstaw w postanowieniach SIWZ. Wskazane powyżej postanowienia SIWZ mają charakter
niebudzący żadnych wątpliwości i wiodący (w odróżnieniu od przywołanych przez
Zamawiającego na rozprawie), inne rozumienie wypacza sens wskazanych postanowień.
W ocenie Izby, fakt, że określone sformułowania będące elementem oceny w ramach
danego podkryterium mają charakter nieprecyzyjny, co przyznał Zamawiający na rozprawie,
nie daję podstaw do stopniowania przyznawanej punktacji w oderwaniu od przyjętych przez
Zamawiającego w SIWZ kryteriów. Złożone oferty nie powinny być oceniane w stosunku do
siebie, lecz w odniesieniu do postanowień SIWZ, które określały modelową ofertę.
Okoliczność, że członkowie Komisji Przetargowej nie uzasadniali w jakikolwiek sposób nie
przyznanie max. ilości punktów, przy jednoczesnym całkowicie pozytywnym uzasadnieniu
w danym podkryetrium (np. 2.1, czy też 2.2), jak i przyznawali punktacje (określoną ilość
punktów), którą nie można było uzyskać przy uwzględnieniu obowiązujących zasad
przyznawania określonej ilości punktów (podkryetrium 3.3), stanowi wystarczającą podstawę
do uwzględnienia odwołania, tym bardziej że stanowi to okoliczność przyznaną przez
Zamawiającego, z uwagi na zastosowany zakresowy sposób przyznawania punktacji.
Jednocześnie, należy wskazać, że autorem SIWZ jest Zamawiający, i ponosi w związku
z powyższym wszelkie konsekwencje wynikające z tego faktu. Jeżeli, dany element zawarty
w opis danego podkryterium, w którym wskazywano, ile punktów i za co należy przyznać, nie
jest spełniony przez danego Wykonawcę w pełni, a tylko częściowo, to z uwagi na brak
możliwości stopniowania punktacji i zero/jedynkowy charakter oceny wynikający
z przywołanych postanowień SIWZ, mamy do czynienia z sytuacją w ramach, której dany
Wykonawca nie jest uprawniony do uzyskania punktacji za dany element. Naturalnie w razie
wątpliwości istnieje możliwość wezwania do wyjaśnień (art. 87 ust.1 Pzp), przy czym nie
mogą one prowadzić do zmiany oferty. Poza tym, ugruntowane jest w orzecznictwie

stanowisko, że wszelkie niejasności postanowień SIWZ, winny być interpretowane na
korzyść Wykonawcy.
Izba nie zamierza polemizować z opiniami biegłych, także Odwołujący co do zasady,
tak stwierdził na rozprawie, jednakże Odwołującego budził wątpliwości sposób przyznawania
punktacji przez Zamawiającego (Zamawiający uniemożliwił zapoznanie się z kartami
indywidualnej oceny ofert członków Komisji Przetargowej). Należy także zauważyć, że opinie
biegłych zostały wzięte przez członków Komisji Przetargowej pod uwagę, ale miały one
charakter posiłkowy, każdorazowo, każdy z członków przyznawał punktacje samodzielnie.
Ustalenia dokonane przez Izbę w toku rozprawy i zgromadzony materiał dowodowy,
potwierdził, iż Zamawiający przyznawał punktacje przy założeniu, jak stwierdził
w odpowiedzi na odwołanie, że: „(...) należy rozpatrywać liczbę uzyskiwanych punktów za
wypełnienie danego kryterium nie tylko w sposób absolutny ale przede wszystkim w relacji
do innych ofert”, czyli przy założeniu dużego poziomu abstrakcyjności wobec zasad, które
sam określił w Rozdz. 7 SIWZ.
Izba nie zamierza odnosić się do kwestii stricte merytorycznych, uznając, że kwestie
formalne związane z zasadami przyznawania punktacji mają charakter fundamentalny, i jako
takie stanowią wystarczającą podstawę do uwzględnienia odwołania. Fakt, że Odwołujący
nie znał, ani kart indywidualnej oceny ofert, ani też opinii biegłych powołanych przez
Zamawiającego także nie pozostaje bez wpływu na stanowisko przyjęte przez Izbę. Należy
jedynie wskazać, że opinia drugiego biegłego (Prof. Mariusza Z. z Politechniki Śląskiej w
Gliwicach (Instytut Ekonomii i Informatyki), nie jest tak jednoznaczna jak opinia biegłego
obecnego na rozprawie (Prof. Mirosława S. z Uniwersytetu Gdańskiego (Wydział
Zarządzania), m.in. wskazał na str. 2, 3, 4, 5, 6 i 7 swojej opinii zastrzeżenia w
zakresie oferty Przystępującego w zakresie podkryterium 2.1, 2.2, 3.2, 3.3, 3.5 oraz
częściowo 3.6. Niniejsze zastrzeżenia przynajmniej w pewnej części korelują
z merytorycznymi zarzutami Odwołującego.
W ocenie Izby, stwierdzone naruszenie może mieć istotny wpływ na wynik
postępowania, ponieważ może doprowadzić do wyboru innego wykonawcy w postępowaniu
niż dotychczas, z uwagi przede wszystkim na ocenny charakter spornego kryterium oceny
ofert oraz odmienny sposób przyznawania punktacji.
Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie.
W tym stanie rzeczy, Izba uwzględniła odwołanie na podstawie art. 192 ust. 1 zdanie
pierwsze i ust. 2 Pzp oraz orzekła jak w sentencji na podstawie art. 192 ust. 3 pkt 1 Pzp.

O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku na podstawie art. 192 ust.
9 i 10 Pzp, a także w oparciu o § 5 ust. 2 pkt 1 i ust. 4 w zw. z § 3 pkt 1 lit. a i pkt 2 lit. b
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości
i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2010 r. Nr 41, poz. 238). Izba uznała
wniosek Odwołujący o zasądzenie kosztów wynagrodzenia pełnomocnika uznając za
uzasadnione koszty w kwocie 3.600,00 zł, tj. zgodnie z przedłożonym rachunkiem (§ 3 pkt 2
lit. b w/w rozporządzenia).

Przewodniczący:
………………………………