Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt: KIO 2602/12

WYROK
z dnia 6 grudnia 2012 r.

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:

Przewodniczący: Andrzej Niwicki

Protokolant: Rafał Komoń

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 6 grudnia 2012 r. w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 26 listopada 2012 r. przez wykonawców
wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: (1) Spółdzielnia Inwalidów
naprzód w Krakowie (pełnomocnik), (2) IZAN + Sp. z o.o., adres dla pełnomocnika:
ul. śabiniec 46, 31-215 Kraków w postępowaniu prowadzonym przez Wojewódzki Szpital
Zespolony im. Ludwika Perzyny w Kaliszu, ul. Poznańska 79, 62-800 Kalisz,

przy udziale wykonawcy B……….. P………., prowadzącego działalność gospodarczą pod
firmą PPH-U DELFA B………… P………….., ul. Ostródzka 20, 03-289 Warszawa
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego

orzeka:

1. oddala odwołanie;

2. kosztami postępowania obciąża wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia: (1) Spółdzielnia Inwalidów naprzód w Krakowie (pełnomocnik), (2) IZAN +
Sp. z o.o., adres dla pełnomocnika: ul. śabiniec 46, 31-215 Kraków i:
2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych, zero gorszy) uiszczoną przez wykonawców
wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: (1) Spółdzielnia
Inwalidów naprzód w Krakowie (pełnomocnik), (2) IZAN + Sp. z o.o., adres dla
pełnomocnika: ul. śabiniec 46, 31-215 Kraków tytułem wpisu od odwołania,
2.2. zasądza od wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia:
(1) Spółdzielnia Inwalidów naprzód w Krakowie (pełnomocnik), (2) IZAN + Sp. z
o.o., adres dla pełnomocnika: ul. śabiniec 46, 31-215 Kraków na rzecz

Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego im. Ludwika Perzyny w Kaliszu,
ul. Poznańska 79, 62-800 Kalisz kwotę 227 zł 61 gr (słownie: dwieście
dwadzieścia siedem złotych, sześćdziesiąt jeden groszy) stanowiącą koszty
postępowania odwoławczego poniesione z tytułu dojazdu na posiedzenie.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych ( Dz. U. z 2010 r. 113, poz. 759 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Kaliszu.


Przewodniczący: ……………

Sygn. akt: KIO 2602/12


U z a s a d n i e n i e

Zamawiający: Wojewódzki Szpital Zespolony im. L. Perzyny w Kaliszu prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na usługę utrzymania czystości i stanu
sanitarno-epidemiologicznego oraz transport odpadów komunalnych na terenie obiektów
zamawiającego.

Konsorcjum firm: Spółdzielnia Inwalidów Naprzód w Krakowie oraz „Izan+” sp. z o.o. w
Krakowie (dalej: odwołujący) wniosło dnia 26 listopada 2012 r. odwołanie do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej. Odwołujący zarzucił zamawiającemu niezgodny z przepisami
wybór oferty wykonawcy Przedsiębiorstwo Produkcyjno - Handlowe i Usługowe „DELFA" w
Warszawie, zaniechanie wykluczenia tego Wykonawcy, zaniechanie odrzucenia oferty
wykonawcy Konsorcjum firm: ,,DERSŁAW” sp. z o.o w Połańcu, DGP CLEAN PARTNER Sp.
z o.o. w Legnicy, Przedsiębiorstwo Usługowe GOS-ZEC Sp. z o.o. w Poznaniu, DGP
DOZORBUD GRUPA POLSKA Sp. z o.o. w Legnicy, oraz dokonanie wadliwej czynności
oceny ofert wykonawców Przedsiębiorstwo Produkcyjno - Handlowe i Usługowe „DELFA” w
Warszawie oraz Konsorcjum firm: DERSŁAW” sp. z o.o w Połańcu, DGP CLEAN PARTNER
Sp. z o.o. w Legnicy, Przedsiębiorstwo Usługowe GOS-ZEC Sp. z o.o. w Poznaniu, DGP
DOZORBUD GRUPA POLSKA Sp. z o.o. w Legnicy „w zakresie kryterium Jakość koncepcji
utrzymania czystości.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie: art. 91 ust. 1 Pzp poprzez dokonanie
oceny ofert w sposób naruszający obowiązujące przepisy prawa oraz SIWZ i w konsekwencji
dokonanie nieprawidłowego wyboru oferty najkorzystniejszej; art. 24 ust. 2 pkt 4 poprzez
niewykluczenie Wykonawcy: PPHiU „DELFA” w Warszawie mimo iż Wykonawca nie wykazał
spełnienia warunków udziału w postępowaniu, art. 89 ust.1 pkt 2 poprzez nieodrzucenie
oferty Wykonawcy: PPHiU „DELFA” w Warszawie mimo, iż treść oferty nie odpowiada treści
SIWZ i nieodrzucenie oferty Wykonawcy: DERSŁAW” sp. z o.o w Połańcu, DGP CLEAN
PARTNER Sp. z o.o. w Legnicy, Przedsiębiorstwo Usługowe GOS-ZEC Sp. z o.o. w
Poznaniu, DGP DOZORBUD GRUPA POLSKA Sp. z o.o. w Legnicy mimo że treść oferty nie
odpowiada treści SIWZ, art. 89 ust. 1 pkt 8 poprzez nieodrzucenie oferty Wykonawcy: PPHiU
„DELFA” w Warszawie, mimo że oferta jest nieważna na podstawie odrębnych przepisów,
art. 7 ust. 1 Pzp.

Odwołujący wniósł o unieważnienie decyzji w sprawie wyboru najkorzystniejszej oferty,
nakazanie wykluczenia Wykonawcy Przedsiębiorstwo Produkcyjno- Handlowe i Usługowe
„DELFA, w Warszawie, nakazanie odrzucenia oferty tego wykonawcy, nakazanie
odrzucenia oferty Konsorcjum firm: DERSŁAW” sp. z o.o. w Połańcu, DGP CLEAN
PARTNER Sp. z o.o. w Legnicy, Przedsiębiorstwo Usługowe GOS-ZEC Sp. z o.o. w
Poznaniu, DGP DOZORBUD GRUPA POLSKA Sp. z o.o. w Legnicy, nakazanie powtórzenia
czynności badania i oceny ofert złożonych w postępowaniu, nakazanie dokonania ponownej
czynności wyboru oferty najkorzystniejszej.
Wskazując okoliczności faktyczne i prawne odwołania odwołujący stwierdził, co
następuje. W dniu 16 listopada 2012 r. Zamawiający poinformował o dokonaniu wyboru
oferty najkorzystniejszej podając uzasadnienie, iż „oferta spełnia wymagania określone w
ustawie Prawo zamówień publicznych i SIWZ oraz uzyskała największą liczbę punktów
zgodnie z kryteriami przyjętymi w SIWZ. Odwołujący nie zgadza się z dokonaną czynnością
wyboru.
Wskazał, że zgodnie z rozdziałem C pkt 1 ppkt 2 SIWZ Wykonawca musiał wykazać, iż:
„wykonał lub wykonuje co najmniej trzy zamówienia, których przedmiotem jest świadczenie
usługi kompleksowego utrzymania czystości i stanu sanitarno- epidemiologicznego oraz
transport odpadów: komunalnych, będącej przedmiotem zamówienia o wartości łącznej
minimum 3 00 0 000 zł brutto, z których przynajmniej jedno zamówienia ma wartość minimum
1 500 000 zł brutto” Po analizie oferty złożonej przez PPHiU „DELFA odwołujący stwierdził,
iż złożone przez Wykonawcę dokumenty potwierdzają wykonanie dwóch usług, co jest
niezgodne z wymaganiami i wykonawca podlega wykluczeniu na podstawie art. 24 ust.2 pkt
4.
W zakresie niezgodności treści oferty wybranej z wymaganiami SIWZ odwołujący
stwierdził: Zarzut 1. (spektrum działania środków dezynfekcyjnych w strefie IV) Zgodnie z
zapisami SIWZ zawartymi w zał. nr 4 do SIWZ, w strefie IV Zamawiający wymaga
preparatów myjąco-dezynfekcyjnych o szerokim spektrum działania: B, F, V. Tbc (łącznie z
Polio) skutecznych w czasie nie dłuższym niż 15 min. Wg SIWZ część B, pkt. 2, ppkt. I (1) w
skład strefy IV (ciągłego skażenia) wchodzą: bloki operacyjne, sale operacyjne, sale
porodowe, sale intensywnej terapii noworodka, oddziały intensywnej terapii oraz sanitariaty i
łazienki przynależące do powyższych pomieszczeń. W ofercie firmy: PPHiU „DELFA”, W
planie higieny dołączonym do oferty (str. 35-36, 39-41), do mycia i dezynfekcji w
pomieszczeniach należących do strefy IV, z wyjątkiem sanitariatów i łazienek, zastosowano
preparaty dezynfekcyjne o spektrum działania niezgodnym z wymaganiami Zamawiającego
podanym w SIWZ. Przedstawione w planie higieny preparaty Desani Effekt i Desam OX,
zgodnie z informacjami producenta, posiadają następujące spektrum działania: Desam Effekt
spektrum działania B. Tbc, f. V (HIV, I IBV, 11CV. Vaccinia. Rota) oraz Desam OX spektrum

działania B. Tbc, F, V (HIV, HBV, Rota). Ponadto na stronie 25 oferty, Wykonawca zamieścił
„Wykaz środków dezynfekcyjnych i myjących stosowanych w Wojewódzkim Szpitalu
Zespolonym w Kaliszu”, w którym brak jest środka o spektrum odpowiadającym
wymaganiom SIWZ, którym można by dokonać czynności mycia i dezynfekcji w
pomieszczeniach strefy IV, oprócz sanitariatów i łazienek. W związku z powyższym treść
oferty PPHiU „DELFA” jest niezgodna z wymaganiami SIWZ.
Zarzut 2. (preparaty zawierające związki chloru) W SIWZ część B, pkt. 2. ppkt. 1(14)
zastrzeżono, że środki zawierające związki chloru Wykonawca będzie używał wyłącznie do
dezynfekcji urządzeń sanitarnych w; łazienkach, toaletach i brudownikach oraz powierzchni
zanieczyszczonych substancją organiczną.” Wykonawca wybrany w planie higieny
dołączonym do oferty do mycia i dezynfekcji w łazienkach i toaletach należących do
wszystkich stref higienicznych stosuje preparat zawierający związki chloru o nazwie Savo
Prim (substancja czynna - podchloryn sodu) nie tylko do urządzeń sanitarnych, jak zastrzegł
zamawiający, ale też do wszelkich innych powierzchni. Za pomocą tego preparatu
Wykonawca myje i dezynfekuje w pomieszczeniach sanitarnych, poza urządzeniami
sanitarnymi, następujące powierzchnie: - wszelkie powierzchnie zmywalne - np. str. 31, 44,
62 oferty - wszystkie powierzchnie twarde - str. 44, 51 - kosze na odpady - np. str. 31, 44, 47,
51, 56, 58 - dozowniki na mydło i w płynie i podajniki na ręczniki jednorazowe - np. str.
31, 44, 51, 58, 63 - podłogi, drzwi, zmywalne części ścian - np. str. 45 - ławeczki - np. str. 47
Ponadto na stronie 25 oferty. Wykonawca w zamieszczonym wykazie: „Wykaz środków
dezynfekcyjnych i myjących stosowanych w Wojewódzkim Szpitalu Zespolonym w Kaliszu”,
określił przeznaczenie preparatu Savo Prim jako: „dezynfekcja: sanitariaty, ściany, posadzki,
wyposażenie”,. Wykonawca stosuje preparat zawierający związki chloru w zakresie
niezgodnym z wymaganiami Zamawiającego określonymi w7 SIWZ.
Zarzut 3 (niezgodna z wymaganiami SIWZ częstotliwość wykonania czynności) W SIWZ
część D. pkt. III. ppkt. 3 wymaga się dołączenia do oferty „Planu Higieny dla Wojewódzkiego
Szpitala Zespolonego im. L. Perzyny w Kaliszu” (...) wg schematu: - powierzchnia, - sprzęt i
technika sprzątania, - czynność, - częstotliwość, - preparat do mycia,- preparat do
dezynfekcji. W załączniku nr 4 do SIWZ w pomieszczeniach administracyjno-biurowych,
klatkach schodowych, warsztatach, magazynach, ciągach korytarzowych i windach,
Zamawiający wymaga przeprowadzania czynności konserwacji podłóg z częstotliwością 1 x
w tygodniu. Wykonawca wybrany w planie higieny na stronie 66 swojej oferty określił
częstotliwość wykonywania konserwacji podłóg jako 1 x w miesiącu, a nie 1 x w tygodniu jak
wymagał Zamawiający. Zarzut 4 (brak czynności) W7 SIWZ część D, pkt. III, ppkt. 3
Zamawiający wymaga dołączenia do oferty „Planu Higieny dla Wojewódzkiego Szpitala
Zespolonego im. L. Perzyny w Kaliszu” (...) wg schematu: - powierzchnia, - sprzęt i technika
sprzątania, - czynność, - częstotliwość, - preparat do mycia,

- preparat do dezynfekcji. W załączniku nr 4 do SIWZ w Oddziałach i Poradniach pkt. I
ppkt. 3 (gabinety zabiegowe, pokoje badań, sale intensywnego nadzoru, sale porodowa), 4
(pomieszczenia administracyjne, socjalne, szkolne, sale seminaryjne, szatnie) oraz 5
(pomieszczenia gospodarcze, kuchnie) Zamawiający wymaga wykonywania czynności:
„mycie lodówek”. Wykonawca: PPHiU „DELFA" w planie higieny dla gabinetów zabiegowych,
pokojów badań, sal intensywnego nadzoru, sal porodowych (str.29 oferty) oraz dla
pomieszczeń administracyjnych, socjalnych, szkolnych, sal seminaryjnych, szatni (str.30
oferty) oraz pomieszczeń gospodarczych, kuchni (str. 31 oferty) nie uwzględnił w planie
higieny czynności mycia lodówek. Określił jedynie mycie obudowy lodówek. Zarzut 5 ( brak
czynności) W SIWZ część D. pkt. III, ppkt. 3 wymaga się dołączenia do oferty ..Planu Higieny
dla Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego im. L. Perzyny w Kaliszu” (...) wg schematu: -
powierzchnia, - sprzęt i technika sprzątania, - czynność, - częstotliwość. - preparat do mycia,
- preparat do dezynfekcji. W załączniku nr 4 do SIWZ wśród czynności tygodniowych na
salach chorych w oddziałach szpitalnych, na salach rehabilitacyjnych (sale chorych, sale
gimnastyczne, wodolecznictwa) oraz w pomieszczeniach gospodarczych, kuchniach i
brudownikach, wymaga się wykonywania czynności mycia odbiorników telewizyjnych i
radiowych. Wykonawca: Przedsiębiorstwo „DELFA” W planie higieny w salach chorych w
oddziałach szpitalnych (strona 34 oferty), w salach rehabilitacyjnych (sale chorych, sale
gimnastyczne, wodolecznictwo) (strona 35 oferty) i w pomieszczeniach gospodarczych,
kuchniach i brudownikach (strona 37 oferty)nie uwzględnił w planie higieny czynności mycia
odbiorników telewizyjnych i radiowych. Wykonawca określił jedynie czynność „czyszczenie
na sucho odbiorników telewizyjnych i radiowych, co jest niezgodne z treścią SIWZ.
Zarzut 6 (brak spektrum działania środków dezynfekcyjnych oraz myjąco-dezynfekcyjnych,
wszystkich czynności wymaganych w SIWZ oraz brak kilku pomieszczeń w planie higieny)
SIWZ część E, pkt. 2 ppkt a: „Plan Higieny należy opracować zgodnie z podziałem
pomieszczeń przyporządkowanych do poszczególnych stref higienicznych (w oparciu o
zasady podziału środowiska szpitalnego na strefy zagrożenia i procesy dekontaminacji)
według schematu: - powierzchnia, - sprzęt i technika sprzątania, - czynność, - częstotliwość,
- preparat do mycia, - preparat do dezynfekcji. Wykonawca jest zobowiązany do
przygotowania Planu Higieny według formularza załączonego do SIWZ.” SIWZ część E
„Zasady oceny”: za Plan Higieny najkorzystniejszy, tzn. taki który uwzględniając system i
specyfikę pracy Szpitala przedstawi szczegółowy plan higieny szpitalnej zapewniający
wykonanie wszystkich wymaganych w SIWZ czynności, we wszystkich oddziałach i
wszystkich komórkach organizacyjnych Szpitala, proponujący najlepiej dobrane czynności
mycia, dezynfekcji oraz inne czynności z częstotliwościami i wykonywania gwarantującymi
wysoki stopień bezpieczeństwa sanitarno - epidemiologicznego, oraz wykazujący środki,
którymi będą wykonywane w/wym. czynności, spektrum działania środków myjąco -

dezynfekcyjnych, oraz dezynfekcyjnych, a także stosowany przy poszczególnych
czynnościach sprzęt - 12 pkt, dopuszczalny, tzn. taki który uwzględniając system i specyfikę
pracy Szpitala przedstawi szczegółowy plan higieny szpitalnej zapewniający wykonanie
wszystkich wymaganych w SIWZ czynności, we wszystkich oddziałach i wszystkich
komórkach organizacyjnych Szpitala, proponujący dopuszczalne czynności mycia,
dezynfekcji oraz inne czynności z minimalnymi częstotliwościami wykonywania
gwarantującymi bezpieczeństwo sanitarne, oraz wykazujący środki którymi będą
wykonywane w/w czynności i sprzęt - 0 pkt. SIWZ Część B, pkt. 2, ppkt.I (1) Czynności w
zakresie utrzymania stanu sanitarno - higienicznego należy wykonywać wg zapisów'
Załącznika nr 5 do Projektu umowy (Zabezpieczenie czasowe dla utrzymania czystości w
poszczególnych komórkach organizacyjnych), [w załączniku tym są wymienione komórki
organizacyjne, m.in. kasa, wózkownia] Wykonawca: PPHiU DELFA” w Planie Higieny
załączonym do oferty: 1. Nie uwzględnił wszystkich wymaganych w SIWZ czynności, a
jedynie czynności z załącznika nr 4 do SIWZ. Brak jest m.in. czynności wymienionych w
części B. pkt 2 „Sposób wykonania przedmiotu zamówienia przez Wykonawcę”: -pkt. 19 w
czasie trwania remontu zabezpieczanie powierzchni przed zabrudzeniem, dodatkowa
sprzątanie, doczyszczanie pomieszczeń po remoncie, - segregacja odpadów medycznych,
niebezpiecznych i komunalnych, transport odpadów komunalnych: zbieranie z miejsc
wytwarzania odpadów' medycznych niebezpiecznych i komunalnych worków z odpadami
medycznymi, niebezpiecznymi i komunalnym zgodnie z instrukcją obowiązującą w Szpitalu i
przenoszenia ich do miejsc czasowego przechowywania w workach zbiorczych, zgodnie z
instrukcją obowiązującą w Szpitalu; -Czynności pomocnicze realizowane przy obsłudze
pacjentów wykonywane pod nadzorem i na zlecenie personelu medycznego: 1.Pomoc przy
transporcie wewnętrznym pacjenta: - oddział/ oddział/ SOR - oddział/ blok operacyjny,
gabinet zabiegowy, - oddział/ zakład / pracownia diagnostyczna/ zakład usprawniania
leczniczego od poniedziałku do piątku od 7.00 - 15.00. 2.Przygotowanie łóżka dla nowo
przyjętego pacjenta, zdejmowanie brudnej bielizny z łóżka po wypisie/przeniesienie/ zgonie
pacjenta, transport zwłok. Zakres powyższych czynności reguluje Załącznik nr 6 do Projektu
umowy -wymiany w razie zużycia/ uszkodzenia dozowników na mydło w płynie również typu
Sterisol i typu Sensiva lub równoważne - po skonsultowaniu i zatwierdzeniu przez
Zamawiającego), podajników na ręczniki jednorazowe typu ZZ, pojemników na papier
toaletowy, każdy uszkodzony wyłącznie na typu Jambo. - mycie i dezynfekcja wózków
transportowych po każdym użyciu - utrzymania właściwego stanu sanitarno-
epidemiologicznego w sytuacjach nagłych i awaryjnych, których Zamawiający nie jest w
stanie przewidzieć, bez względu na trudności powstałe po jego stronie. 2. Nie uwzględnił
wszystkich komórek organizacyjnych szpitala - brak planu higieny dla pomieszczeń takich
jak: Pracownia Laseroterapii (z załącznika nr 1 pkt. III powierzchnie poszczególnych

odcinków w^g rodzaju pomieszczeń - szpital ul. Poznańska 79 - Budynek główny),
pomieszczenia transportu wewnętrznego (załącznik nr 2 pkt
11.2) : Zarzut 7 (niepoprawny dobór środków' do wykonywanych czynności) a) SIWZ:
SIWZ część E. pkt. 2 ppkt a: „Plan Higieny należy opracować zgodnie z podziałem
pomieszczeń przyporządkowanych do poszczególnych stref higienicznych (w oparciu o
zasady podziału środowiska szpitalnego na strefy zagrożenia i procesy dekontaminacji)
według schematu: - powierzchnia, - sprzęt i technika sprzątania, - czynność, - częstotliwość,
- preparat do mycia.
- preparat do dezynfekcji. Wykonawca jest zobowiązany do przygotowania Planu
Higieny według formularza załączonego do SIWZ.” SIWZ część E „Zasady oceny”: za Plan
Higieny najkorzystniejszy, tzn. taki który uwzględniając system i specyfikę pracy Szpitala
przedstawi szczegółowy plan higieny szpitalnej zapewniający wykonanie wszystkich
wymaganych w SIWZ czynności, we wszystkich oddziałach i wszystkich komórkach
organizacyjnych Szpitala, proponujący najlepiej dobrane czynności mycia, dezynfekcji oraz
inne czynności z częstotliwościami wykonywania gwarantującymi wysoki stopień
bezpieczeństwa sanitarno - epidemiologicznego, oraz wykazujący środki, którymi będą
wykonywane w/wym. czynności, spektrum działania środków myjąco - dezynfekcyjnych, oraz
dezynfekcyjnych, a także stosowany przy poszczególnych czynnościach sprzęt - 12 pkt,
dopuszczalny, tzn. taki który uwzględniając system i specyfikę pracy Szpitala przedstawi
szczegółowy plan higieny szpitalnej zapewniający wykonanie wszystkich wy maganych w
SIWZ czynności, we wszystkich oddziałach i wszystkich komórkach organizacyjnych
Szpitala, proponujący dopuszczalne czynności mycia, dezynfekcji oraz inne czynności z
minimalnymi częstotliwościami wykonywania gwarantującymi bezpieczeństwo sanitarne,
oraz wykazujący środki którymi będą wykonywane w/w czynności i sprzęt - 0 pkt. SIWZ
Część B, pkt. 2, ppkt.I (1) Czynności w zakresie utrzymania stanu sanitarno - higienicznego
należy wykonywać wg zapisów7 Załącznika nr 5 do Projektu umowy (Zabezpieczenie
czasowa dla utrzymania czystości w poszczególnych komórkach organizacyjnych), [w
załączniku tym są wymienione komórki organizacyjne, m.in. kasa. wózkownia] Oraz: Projekt
umowy § 7 pki. 2 Wykonawca zobowiązany jest do stosowania środków myjących, myjąco-
dezynfekcyjnych i dezynfekcyjnych zgodnie z obowiązującymi przepisami i ich
przeznaczeniem, zakup tych środków należy do Wykonawcy. PPHiU „DELFA” w planie
higieny na stronie 65 oferty do wykonania czynności konserwacji podłóg w pomieszczeniach
administracyjno-biurowych, klatkach schodowych, warsztatach, ciągach korytarzowych,
sekcji remontowej, laboratorium kotłowni, sekcji ciepłowniczej, kaplicy zakrystii, centrali
telefonicznej, związkach zawodowych, dziale logistyki, centralnej rejestracji, dyspozytorni,
kotłowni, dziale utrzymania ruchu, archiwum zakładowym, bibliotece, dokumentacji,
pomieszczeniach socjalnych (w dziale logistyki, dziale utrzymania ruchu, dla studentów,

pracowników kotłowni), windach, depozycie ubrań chorych, pomieszczeniu wydawania i
przyjmowania bielizny, pomieszczeniu do mycia przechowywania wózków, wskazała jedynie
środki myjące i czyszcząco-pielęgnujące: G 235 Unibuz- czyszcząco - pielęgnacyjny do
mycia ręcznego lub w automatach myjących T 201 Polybuz trendy - nabłyszczający środek
czyszczący na bazie alkoholu do mycia ręcznego lub w' automatach myjących, Emmerol-
środek do codziennego mycia podłóg Wykonawca nie wskazał środków do gruntownego
czyszczenia podłóg oraz polimeru do konserwacji, b) SIWZ cześć D, Lista wymaganych
oświadczeń i dokumentów pkt. III (wykonawcy zobowiązani są do dołączenia do oferty
następujących dokumentów): Ppkt. 3 Plan Higieny dla Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego
im. L. Perzyny w Kaliszu" opracowany zgodnie z podziałem pomieszczeń
przyporządkowanych do poszczególnych stref higienicznych (opis stref higienicznych - w
części B.2 SIWZ ,.Sposób wykonania zamówienia przez Wykonawcę’* pkt 1.1), według
schematu: o powierzchnia, o sprzęt i technika sprzątania, o czynność, o częstotliwość, o
preparat do mycia, o preparat do dezynfekcji wraz z załączonym wykazem osób, o których
mowa w części B.2 SIWZ „Warunki wymagane od Wykonawcy” pkt 11. Wykonawca jest
zobowiązany do przygotowania Planu Higieny według formularza znajdującego się na str.
49- 50 SIWZ. SIWZ część E „Zasady oceny”: Jakość koncepcji utrzymania czystości - ocena
ta zostanie dokonana na podstawie załączonych do oferty dokumentów opracowanych przez
Wykonawcę, tj.: a) Planu Higieny dla Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego im. L. Perzyny w
Kaliszu wraz z załączonym wykazem osób, które będą realizowały usługę, b) Instrukcji
Stanowiskowych, za Plan Higieny najkorzystniejszy, tzn. taki który uwzględniając system i
specyfikę pracy Szpitala przedstawi szczegółowy plan higieny szpitalnej zapewniający
wykonanie wszystkich wymaganych w SIWZ czynności, we wszystkich oddziałach i
wszystkich komórkach organizacyjnych Szpitala, proponujący najlepiej dobrane czynności
mycia, dezynfekcji oraz inne czynności z częstotliwościami wykonywania gwarantującymi
wysoki stopień bezpieczeństwa sanitarno - epidemiologicznego, oraz wykazujący środki,
którymi będą wykonywane w/wym. czynności, spektrum działania środków myjąco -
dezynfekcyjnych, oraz dezynfekcyjnych, a także stosowany przy poszczególnych
czynnościach sprzęt - 12 pkt, dopuszczalny, tzn. taki który uwzględniając system i specyfikę
pracy Szpitala przedstawi szczegółowy plan higieny szpitalnej zapewniający wykonanie
wszystkich wymaganych w SIW'Z czynności, wre wszystkich oddziałach i wszystkich
komórkach organizacyjnych Szpitala, proponujący dopuszczalne czynności mycia,
dezynfekcji oraz inne czynności z minimalnymi częstotliwościami wykonywania
gwarantującymi bezpieczeństwo sanitarne, oraz wykazujący środki którymi będą
wykonywane w/w czynności i sprzęt - 0 pkt. Wykonawca: „DELFA w planie higieny do
wykonania niżej wymienionych czynności mycia nie przypisał określonego środka z
podaniem nazwy, a jedynie użył bardzo ogólnego sformułowania „detergent” co jest

sformułowaniem równoznacznym dla środek myjący i nie określa preparatu co jego
właściwości, tym samym nie wskazał środka, którym czynności te będą wykonywane: - mycie
obudowy' lodówek - strony 29, 30, 31 oferty, - mycie lodówek, zamrażarek - strony 38. 40,
45, 48, 53, 57 oferty, - mycie lamp typu plafony - strona 40 oferty, - zmywanie naczyń w
pomieszczeniach dyrekcji - strona 66 oferty.
Biorąc pod uwagę wszystkie przedstawione wyżej zarzuty dotyczące oferty Wykonawcy
„DELFA”, Odwołujący podnosi, iż charakter wykazanych niezgodności obliguje
Zamawiającego do odrzucenia oferty jako niezgodnej z treścią SIWZ.
„Jakości koncepcji utrzymania czystości ”z podkryteriami Plan Higieny i Instrukcje
stanowiskowe. Zarzuty dotyczące naruszenia przez Zamawiającego art. 91 ust 1 w związku
z oceną oferty wykonawcy PPHiU „DELFA przez Zamawiającego w: kryterium: Jakość
koncepcji utrzymania czystości 1. SIWZ część E „Zasady oceny”: Jakość koncepcji
utrzymania czystości - ocena ta zostanie dokonana na podstawie załączonych do oferty
dokumentów opracowanych przez Wykonawcę, tj.: c) Planu Higieny dla Wojewódzkiego
Szpitala Zespolonego im. L. Perzyny w Kaliszu wraz z załączonym wykazem osób, które
będą realizowały usługę, d) Instrukcji Stanowiskowych, za Plan Higieny najkorzystniejszy,
tzn. taki który uwzględniając system i specyfikę pracy Szpitala przedstawi szczegółowy plan
higieny szpitalnej zapewniający wykonanie wszystkich wymaganych w SIWZ czynności, we
wszystkich oddziałach i wszystkich komórkach organizacyjnych Szpitala, proponujący
najlepiej dobrane czynności mycia, dezynfekcji oraz inne czynności z częstotliwościami
wykonywania gwarantującymi wysoki stopień bezpieczeństwa sanitarno -
epidemiologicznego, oraz wykazujący środki, którymi będą wykonywane w/wym. czynności,
spektrum działania środków' myjąco - dezynfekcyjnych, oraz dezynfekcyjnych, a także
stosowany przy poszczególnych czynnościach sprzęt - 12 pkt, dopuszczalny, tzn. taki który
uwzględniając system i specyfikę pracy Szpitala przedstawi szczegółowy plan higieny
szpitalnej zapewniający wykonanie wszystkich wymaganych w SIWZ czynności, we
wszystkich oddziałach i wszystkich komórkach organizacyjnych Szpitala, proponujący
dopuszczalne czynności mycia, dezynfekcji oraz inne czynności z minimalnymi
częstotliwościami wykonywania gwarantującymi bezpieczeństwo sanitarne, oraz wykazujący
środki którymi będą wykonywane w/w czynności i sprzęt - 0 pkt.
Wykonawca: Przedsiębiorstwo Produkcyjno - Handlowe i Usługowe „DELFA w planie higieny
nie uwzględnił spektrum działania preparatów myjąco-dezynfekcyjnych i dezynfekcyjnych-
brak w planie higieny informacji o spektrum działania środków myjąco-dezynfekcyjnych i
dezynfekcyjnych tym samym winien otrzymać w tym podkryterium „0" punktów czego
Zamawiający zaniechał błędnie przyznając maksymalną liczbę punktów 2. (instrukcje
stanowiskowe) SIWZ część D. Lista wymaganych oświadczeń i dokumentów
pkt.III(wykonawcy zobowiązani są do dołączenia do oferty następujących dokumentów):

ppkt. 4 Instrukcje Stanowiskowe zapewniające ochronę przed zakażeniami szpitalnymi
opracowane zgodnie z zasadami określonymi przez Zamawiającego w części B.2 SIWZ
„Warunki wymagane od Wykonawcy” pkt 1: (Wykonawca jest zobowiązany do opracowania
instrukcji według schematu: - cel instrukcji, - odpowiedzialność, - technika wykonania. ) Plan
Higieny oraz Instrukcje Stanowiskowe, o których mowa wyżej służyć będą Zamawiającemu
do dokonania oceny oferty w Kryterium wyboru oferty - jakość koncepcji utrzymania
czystości. SIWZ część E „Zasady oceny”: Jakość koncepcji utrzymania czystości - ocena ta
zostanie dokonana na podstawie załączonych do oferty dokumentów opracowanych przez
Wykonawcę, tj.: e) Planu Higieny dla Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego im. L. Perzyny w
Kaliszu wraz z załączonym wykazem osób, które będą realizowały usługę, o Instrukcji
Stanowiskowych, za Instrukcje Stanowiskowe najkorzystniejsze, tzn. instrukcje dostosowane
do potrzeb i specyfiki Szpitala, które wyczerpują wszystkie wymagane zasady postępowania
przy wykonywaniu określonych czynności, gwarantujące prawidłowość ich wykonania i
bezpieczeństwo sanitarno – epidemiologiczne - 10 pkt, korzystne, tzn. instrukcje które nie
wyczerpują wszystkich wymaganych zasad postępowania przy wykonywaniu określonych
czynności, ale gwarantujące prawidłowość ich wykonania i bezpieczeństwo sanitarne - 2 pkt,
dopuszczalne, tzn. instrukcje które nie wyczerpują wszystkich wymaganych zasad
postępowania przy wykonywaniu określonych czynności, które nie są dostosowane do
specyfiki Zamawiającego - 0 pkt.
Wykonawca: PPHiU „DELFA dołączył do oferty: „Instrukcję postępowania z odpadami
szpitalnymi w oparciu o obowiązujące standardy u Zamawiającego” ( strona 128 oferty) która
jest niezgodna z obowiązującym Rozporządzeniem Ministra Zdrowia z 30 lipca 2010 w
sprawie szczegółowego sposobu postępowania z odpadami medycznym. Rozporządzenie
dotyczy odpadów' medycznych: 1) o kodach 18 01 02*, 18 01 03*. 18 01 82* 2) o kodach 18
01 06*. 08 01 08*. 18 01 10* 3) o kodach 18 01 01, 18 01
4. 18 01 07, 18 01 09. Instrukcja uwzględnia jedynie odpady medyczne o kodach: 18 01
02*. 18 01 03* oraz 18 10 06* (błędny zapis w instrukcji - powinno być 18 01 06*), a nie
uwzględnia pozostałych odpadów' o odpowiednich kodach zamieszczonych w
rozporządzeniu. Ponadto w instrukcji zamieszczono podział odpadów na odpady medyczne
zakaźne, odpady medyczne specjalne i odpady pozostałe - odpady komunalne. Podział ten
nie obowiązuje w ww. rozporządzeniu tym samym oferta Wykonawca: PPHiU „DELFA winna
zostać odrzucona na podstawie art. 89 ust 1 pkt 8 alternatywnie otrzymać w tym
podkryterium „0" punktów czego Zamawiający zaniechał.
Zarzuty dotyczące niezgodność treści oferty z wymaganiami SIWZ Wykonawcy:
,,DERSŁAW” sp. z o.o w Połańcu, DGP CLEAN PARTNER Sp. z o.o. w Legnicy,
Przedsiębiorstwo Usługowe GOS-ZEC Sp. z o.o. w Poznaniu, DGP DOZORBUD GRUPA
POLSKA Sp. z o.o. w Legnicy

Zarzut 1 (brak wskazania środków) SIWZ cześć D. Lista wymaganych oświadczeń i
dokumentów pkt. III (wykonawcy zobowiązani są do dołączenia do oferty następujących
dokumentów): Ppkt.3 Plan I higieny dla Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego im. L. Perzyny
w Kaliszu" opracowany zgodnie z podziałem pomieszczeń przyporządkowanych do
poszczególnych stref higienicznych (opis stref higienicznych - w części B.2 SIWZ „Sposób
wykonania zamówienia przez Wykonawcę” pkt 1.1), według schematu: o powierzchnia, o
sprzęt i technika sprzątania, o czynność, o częstotliwość, o preparat do mycia, o preparat do
dezynfekcji wraz z załączonym wykazem osób, o których mowa w części B.2 SIWZ „Warunki
wymagane od Wykonawcy” pkt 11. Wykonawca jest zobowiązany do przygotowania Planu
Higieny według formularza znajdującego się na str. 49-50 SIWZ. SIWZ część E „Zasady
oceny”: Jakość koncepcji utrzymania czystości - ocena ta zostanie dokonana na podstawie
załączonych do oferty dokumentów opracowanych przez Wykonawcę, tj.: g) Planu Higieny
dla Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego im. L. Perzyny w Kaliszu wraz z załączonym
wykazem osób. które będą realizowały usługę, h) Instrukcji Stanowiskowych, za Plan Higieny
najkorzystniejszy, tzn. taki który uwzględniając system i specyfikę pracy Szpitala przedstawi
szczegółowy plan higieny szpitalnej zapewniający wykonanie wszystkich wymaganych w
SIWZ czynności, we wszystkich oddziałach i wszystkich komórkach organizacyjnych
Szpitala, proponujący najlepiej dobrane czynności mycia, dezynfekcji oraz inne czynności z
częstotliwościami wykonywania gwarantującymi wysoki stopień bezpieczeństwa sanitarno -
epidemiologicznego, oraz wykazujący środki, którymi będą wykonywane w/wym. czynności,
spektrum działania środków myjąco - dezynfekcyjnych, oraz dezynfekcyjnych, a także
stosowany przy poszczególnych czynnościach sprzęt - 12 pkt, dopuszczalny, tzn. taki który
uwzględniając system i specyfikę pracy Szpitala przedstawi szczegółowy plan higieny
szpitalnej zapewniający wykonanie wszystkich wymaganych w SIW'Z czynności, we
wszystkich oddziałach i wszystkich komórkach organizacyjnych Szpitala, proponujący
dopuszczalne czynności mycia, dezynfekcji oraz inne czynności z minimalnymi
częstotliwościami wykonywania gwarantującymi bezpieczeństwo sanitarne, oraz wykazujący
środki którymi będą wykonywane w/w czynności i sprzęt - 0 pkt. Konsorcjum firm:„
,,DERSŁAW” sp. z o. o. w Połańcu, DGP CLEAN PARTNER Sp. z o.o. w Legnicy,
Przedsiębiorstwo Usługowe GOS-ZEC Sp. z o.o. w Poznaniu, DGP DOZORBUD GRUPA
POLSKA Sp. z o.o. w Legnicy w planie higieny na stronach 103, 110 i 145 swojej oferty nie
wskazał środków, którymi będą wykonywane czynności: - mycie i dezynfekcja drzwi i futryn w
salach rehabilitacyjnych: sale chorych, sale gimnastyczne, wodolecznictwo (str. 103 oferty), -
mycie i dezynfekcja lamperii, ścian zmywalnych, kontaktów i włączników w pomieszczeniach
gospodarczych, kuchniach, brudownikach (str 1 10 oferty), - mycie i dezynfekcja
pomieszczeń administracyjnych - rejestracja, pokoje techników, pokój lekarzy, gabinet
kierownika, socjalne (str. 145 oferty). Wykonawca nie wskazał środków niezbędnych do

wykonania każdej czynności ujętych w planie higieny, co zatem powinno spowodować
odrzucenie oferty, jako niezgodną z treścią SIWZ i wymaganiami Zamawiającego. Zarzut 2
(brak wykazu osób) SIWZ cześć D, Lista wymaganych oświadczeń i dokumentów pkt. III
(wykonawcy zobowiązani są do dołączenia do oferty następujących dokumentów): Ppkt. 3
Plan Higieny dla Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego im. L. Perzyny w Kaliszu”
opracowany zgodnie z podziałem pomieszczeń przyporządkowanych do poszczególnych
stref higienicznych (opis stref higienicznych - w części B.2 SIWZ „Sposób wykonania
zamówienia przez Wykonawcę” pkt 1.1), według schematu: o powierzchnia, o sprzęt i
technika sprzątania, o czynność, o częstotliwość, o preparat do mycia, o preparat do
dezynfekcji wraz z załączonym wykazem osób, o których mowa w części B.2 SIWZ „Warunki
wymagane od Wykonawcy” pkt 11. Wykonawca zobowiązany jest do dysponowania
odpowiednio do rodzaju świadczonej usługi liczbą osób z przygotowaniem i kwalifikacjami,
tj.: a) niezbędną do wykonania zamówienia liczbą osób odpowiedzialnych za sprzątanie i
transport odpadów komunalnych wg komórek organizacyjnych zgodnie z Załącznikami Nr 4
i 5 do Projektu umowy, b) osobami odpowiedzialnymi za czynności pomocnicze
realizowane przy obsłudze pacjentów- pomoc przy bezpiecznym ułożeniu do transportu i
transporcie wewnętrznym pacjenta, którzy ukończyli szkolenie BLS (pierwsza pomoc
przedmedyczna) w ciągu ostatnich 12 miesięcy od dnia rozpoczęcia realizacji usługi będącej
przedmiotem niniejszego postępowania,, c) osobami odpowiedzialnymi za nadzór wykonania
usługi - dwie osoby (ul. Poznańska 79, ul Toruńska 7), posiadającymi wykształcenie
medyczne i doświadczenie w nadzorze epidemiologicznym, w tym jedna z tych osób
minimum 5-cio letnie, które będą zatrudnione w wymiarze minimum czasu nominalnego
odpowiadającego zatrudnieniu w 1/2 wymiaru etatu w godzinach od 7:00 do 15:00. Wykaz
osób. o których mowa wyżej Wykonawca zobowiązany jest załączyć do Planu Higieny: w:
zakresie pkt a) z podaniem liczby osób, natomiast w' zakresie pkt b) i c) jako wykaz imienny.
Wykonawca:
,,DERSŁAW” sp. z o.o. w Połańcu, DGP CLEAN PARTNER Sp. z o.o. w Legnicy,
Przedsiębiorstwo Usługowe GOS-ZEC Sp. z o.o. w Poznaniu, DGP DOZORBUD GRUPA
POLSKA Sp. z o.o. w Legnicy swojej oferty zamieścił ..Wykaz osób niezbędnych do realizacji
zamówienia", którego treść nie odpowiada wymaganiom Zamawiającego. W wykazie brak : -
informacji o liczbie osób niezbędnych do wykonania zamówienia odpowiedzialnych za
sprzątanie i transport odpadów komunalnych, - wykazu imiennego osób odpowiedzialnych za
czynności pomocnicze realizowane przy obsłudze pacjentów' - pomoc przy bezpiecznym
ułożeniu do transportu i transporcie wewnętrznym pacjenta, którzy ukończyli szkolenie BLS, -
wykazu imiennego osób odpowiedzialnych za nadzór wykonania usługi. Zarzut 3 (brak
instrukcje stanowiskowe oraz brak instrukcji) SIWZ cześć D, Lista wymaganych oświadczeń i
dokumentów pkt. III (wykonawcy zobowiązani są do dołączenia do oferty następujących

dokumentów): ppkt. 4 Instrukcje Stanowiskowe zapewniające ochronę przed zakażeniami
szpitalnymi opracowane zgodnie z zasadami określonymi przez Zamawiającego w części
B.2 SIWZ „Warunki wymagane od Wykonawcy” pkt 1: Wykonawca zobowiązany jest do
posiadania i przestrzegania nw. instrukcji stanowiskowych zapewniających ochronę przed
zakażeniami szpitalnymi, m.in. - postępowania po ekspozycji na materiał biologiczny, - mycia
i dezynfekcji pokrowca na materac i materaca p/odleżynowego, - przechowywania i
wydawania preparatów i substancji chemicznych, (...) (Wykonawca jest zobowiązany do
opracowania instrukcji według schematu: - cel instrukcji, - odpowiedzialność, - technika
wykonania. ) Plan Higieny oraz Instrukcje Stanowiskowe, o których mowa wyżej służyć będą
Zamawiającemu do dokonania oceny oferty w Kryterium wyboru oferty - jakość koncepcji
utrzymania czystości. SIWZ część E Zasady oceny": Jakość koncepcji utrzymania czystości -
ocena ta zostanie dokonana na podstawie załączonych do oferty dokumentów
opracowanych przez Wykonawcę, tj.: i) Planu Higieny dla Wojewódzkiego Szpitala
Zespolonego im. L. Perzyny w Kaliszu wraz z załączonym wykazem osób, które będą
realizowały usługę, j) Instrukcji Stanowiskowych, za Instrukcje Stanowiskowe
najkorzystniejsze, tzn. instrukcje dostosowane do potrzeb i specyfiki Szpitala, które
wyczerpują wszystkie wymagane zasady postępowania przy wykonywaniu określonych
czynności, gwarantujące prawidłowość ich wykonania i bezpieczeństwo sanitarno -
epidemiologiczne - 10 pkt. korzystne, tzn. instrukcje które nie wyczerpują wszystkich
wymaganych zasad postępowania przy wykonywaniu określonych czynności, ale
gwarantujące prawidłowość ich wykonania i bezpieczeństwo sanitarne - 2 pkt, dopuszczalne,
tzn. instrukcje które nie wyczerpują wszystkich wymaganych zasad postępowania przy
wykonywaniu określonych czynności, które nie są dostosowane do specyfiki Zamawiającego
- 0 pkt.
Wykonawca: ,,DERSŁAW” sp. z o.o w Połańcu, DGP CLEAN PARTNER Sp. z o.o. w
Legnicy, Przedsiębiorstwo Usługowe GOS-ZEC Sp. z o.o. w Poznaniu, DGP DOZORBUD
GRUPA POLSKA Sp. z o.o. w Legnicy w swojej ofercie nie umieścił wszystkich wymaganych
przez Zamawiającego instrukcji. W ofercie brak jest instrukcji: - postępowania po ekspozycji
na materiał biologiczny, - mycia i dezynfekcji pokrowca na materac (powinna być „instrukcja
mycia i dezynfekcji pokrowca na materac i materaca p/odleżynowego”, a Wykonawca
zamieścił „instrukcję mycia i dezynfekcji materaca”, zatem treść instrukcji nie obejmuje
czynności mycia i dezynfekcji pokrowca na materac), - instrukcji przechowywania i
wydawania preparatów i substancji chemicznych. Zarzut 4 (błędne przyporządkowanie
brudowników do stref). W SIWZ część D, pkt. III, ppkt. 3 Zamawiający wymaga dołączenia
do oferty „Planu Higieny /…/" opracowanego zgodnie z podziałem pomieszczeń
przyporządkowanych do poszczególnych stref higienicznych wg schematu: - powierzchnia, -
sprzęt i technika sprzątania, - czynność, - częstotliwość. - preparat do mycia, - preparat do

dezynfekcji. W SIWZ część B. pkt. 2 ppkt.I (1) Strefa I (czystości ciągłej): - brak możliwości
lub znikome prawdopodobieństwa skażenia biologicznego, - do utrzymania w czystości
należy stosować wyłącznie środka myjącego, - w skład tej strefy wschodzą, m.in.:
pomieszczenia administracyjno - biurowe, sale konferencyjne, korytarze, klatki schodowe,
pomieszczenia techniczne, szatnie, magazyny,
- sanitariaty przynależące do powyższych pomieszczeń. Strefa III (czystości zmiennej):
- znaczna możliwość skażenia materiałem biologicznym, - wymagany wysoki stopień
czystości, - należy stosować środek myjąco- dezynfekujący lub środek myjący +
dezynfekcyjny, - wymagana dezynfekcja doraźna, miejscowa, w' razie zabrudzenia
materiałem biologicznym (krew, mocz, plwocina) oraz dezynfekcja po zakończeniu
zabiegów, - w skład tej strefy wchodzą, m.in.: sale izolacji pacjentów, pokoje badań, gabinety
zabiegowe, w których wykonuje się zabiegi i badania inwazyjne, pracownie Zakładu
Diagnostyki Laboratoryjnej, pracownie Zakładu Mikrobiologii Klinicznej, Pracownia
Immunologii Transfuzyjnej z Bankiem Krwi, Pracownie Endoskopowe, Stacja Dializ, Stacja
Uzdatniania Wody dla Stacji Dializ, Centralna Sterylizatornia,
Apteka - pomieszczenie receptury i pomieszczenie do przygotowywania leków jałowych,
toalety, łazienki, brudowniki, kuchenki oddziałowe. - Zakład Patomorfologii, pomieszczenia
pro - morte, - pomieszczenia składowania odpadów medycznych i niebezpiecznych,
pomieszczenie dekontaminacyjne.
Wykonawca ,,DERSŁAW” sp. z o.o w Połańcu, DGP CLEAN PARTNER Sp. z o.o. w
Legnicy, Przedsiębiorstwo Usługowe GOS-ZEC Sp. z o.o. w Poznaniu, DGP DOZORBUD
GRUPA POLSKA Sp. z o.o. w Legnicy:, w planie higieny na stronie 110 oferty błędnie
przyporządkował brudowniki do stref higienicznych. Zgodnie z SIWZ brudowniki należą do III
strefy higienicznej, natomiast Wykonawca przyporządkował brudowniki do stref II. III,
IV w zależności od pomieszczeń do których należą. Zarzut 5 (brak spektrum działania
środków dezynfekcyjnych, brak wszystkich czynności z SIWZ) SIW'Z część E, pkt. 2 ppkt Ad
a): Plan Higieny należy opracować zgodnie z podziałem pomieszczeń przyporządkowanych
do poszczególnych stref higienicznych (w oparciu o zasady podziału środowiska szpitalnego
na strefy zagrożenia i procesy dekontaminacji) według schematu: - powierzchnia, - sprzęt i
technika sprzątania, - czynność, - częstotliwość, - preparat do mycia,
- preparat do dezynfekcji. Wykonawca jest zobowiązany do przygotowania Planu
Higieny według formularza załączonego do SIWZ. SIWZ część E „Zasady oceny”: za Plan
Higieny najkorzystniejszy, tzn. taki który uwzględniając system i specyfikę pracy Szpitala
przedstawi szczegółowy plan higieny szpitalnej zapewniający wykonanie wszystkich
wymaganych w SIWZ czynności, we wszystkich oddziałach i wszystkich komórkach
organizacyjnych Szpitala, proponujący najlepiej dobrane czynności mycia, dezynfekcji oraz
inne czynności z częstotliwościami wykonywania gwarantującymi wysoki stopień

bezpieczeństwa sanitarno - epidemiologicznego, oraz wykazujący środki, którymi będą
wykonywane w/wym. czynności, spektrum działania środków myjąco - dezynfekcyjnych, oraz
dezynfekcyjnych, a także stosowany przy poszczególnych czynnościach sprzęt - 12 pkt,
dopuszczalny, tzn. taki który uwzględniając system i specyfikę pracy Szpitala przedstawi
szczegółowy plan higieny szpitalnej zapewniający wykonanie wszystkich wymaganych w
SIWZ czynności, we wszystkich oddziałach i wszystkich komórkach organizacyjnych
Szpitala, proponujący dopuszczalne czynności mycia, dezynfekcji oraz inne czynności z
minimalnymi częstotliwościami wykonywania gwarantującymi bezpieczeństwo sanitarne,
oraz wykazujący środki którymi będą wykonywane w/w czynności i sprzęt - 0 pkt.
Wykonawca: Konsorcjum firm ,,DERSŁAW” sp. z o.o. w Połańcu, DGP CLEAN PARTNER
Sp. z o.o. w Legnicy, Przedsiębiorstwo Usługowe GOS-ZEC Sp. z o.o. w Poznaniu, DGP
DOZORBUD GRUPA POLSKA Sp. z o.o. w Legnicy w Planie Higieny: 1 Nie zamieścił
wszystkich wymaganych w SIWZ czynności, a jedynie czynności z załącznika nr 4 do SIWZ.
Brak jest m.in. czynności wymienionych w części B, pkt 2 „Sposób wy konania przedmiotu
zamówienia przez Wykonawcę”: -pkt. 19 w czasie trwania remontu zabezpieczanie
powierzchni przed zabrudzeniem, dodatkowe sprzątanie, doczyszczanie pomieszczeń po
remoncie, - segregacja odpadów medycznych, niebezpiecznych i komunalnych, transport
odpadów komunalnych: zbieranie z miejsc wytwarzania odpadów medycznych
niebezpiecznych i komunalnych worków z odpadami medycznymi, niebezpiecznymi i
komunalnym zgodnie z instrukcją obowiązującą w Szpitalu i przenoszenia ich do miejsc
czasowego przechowywania w workach zbiorczych, zgodnie z instrukcją obowiązującą w
Szpitalu; -Czynności pomocnicze realizowane przy obsłudze pacjentów wykonywane pod
nadzorem i na zlecenie personelu medycznego: 1. Pomoc przy transporcie wewnętrznym
pacjenta: - oddział/ oddział/ SOR - oddział/ blok operacyjny, gabinet zabiegowy, - oddział/
zakład / pracownia diagnostyczna/ zakład usprawniania leczniczego od poniedziałku do
piątku od 7.00 - 15.00. 2. Przygotowanie łóżka dla nowo przyjętego pacjenta, zdejmowanie
brudnej bielizny z łóżka po wypisie/przeniesienie/ zgonie pacjenta, transport zwłok. Zakres
powyższych czynności reguluje Załącznik nr 6 do Projektu umowy -wymiany w razie zużycia/
uszkodzenia dozowników na mydło w płynie również typu Sterisol i typu Sensiva lub
równoważne - po skonsultowaniu i zatwierdzeniu przez Zamawiającego), podajników' na
ręczniki jednorazowa typu ZZ, pojemników na papier toaletowy, każdy uszkodzony wyłącznie
na typu Jambo. – mycie i dezynfekcja wózków transportowych po każdym użyciu -
utrzymania właściwego stanu sanitarno-epidemiologicznego w sytuacjach nagłych i
awaryjnych, których Zamawiający nie jest w stanie przewidzieć, bez w'zględu na trudności
powstałe po jego stronie. 2. Nie określił spektrum działania preparatów myjąco-
dezynfekcyjnych i dezynfekcyjnych.

3. Nie uwzględnił wszystkich komórek organizacyjnych szpitala - brak planu higieny dla
pomieszczeń takich jak: Pracownia Laseroterapii (z załącznika nr 1 pkt. III powierzchnie
poszczególnych odcinków wg rodzaju pomieszczeń - szpital ul. Poznańska 79 - Budynek
główny), pomieszczenia transportu wewnętrznego (załącznik nr 2 pkt
II.2) ; Zarzut 6 (brak odpowiedniego sprzętu i środków do mycia i dezynfekcji obuwia
operacyjnego) W części B.2 SIWZ „Warunki wymagane od Wykonawców” pkt. 21
Zamawiający zapisał, iż „Wykonawca zobowiązany jest zainstalować dwie myjki do mycia i
dezynfekcji obuwia operacyjnego”. W odpowiedzi na pytanie nr 22 z dnia 30.10.2012 r.
Zamawiający wymaga, aby Wykonawca zakupił i zainstalował profesjonalne myjki z
przeznaczeniem do mycia, dezynfekcji i suszenia obuwia operacyjnego. W odpowiedzi na
pytanie nr 66 /. dnia 30.10.2012 r. Zamawiający potwierdził, że zapewnienie środka do mycia
i dezynfekcji obuwia operacyjnego w myjkach należy do Wykonawcy. Wykonawca w planie
higieny na stronie 118 oferty do mycia i dezynfekcji obuwia operacyjnego wskazał
specjalistyczny sprzęt do mycia i dezynfekcji i przypisał środek o nazwie Meliseptol. Jest to
preparat oparty na alkoholu (1-propanol) do szybkiej dezynfekcji powierzchni, nie nadający
się do zastosowania w myjkach obuwia operacyjnego. Wykonawca nie zapewniła preparatu,
przy użyciu którego można umyć i zdezynfekować obuwie operacyjne w myjkach obuwia
operacyjnego, co jest niezgodne z wymaganiami Zamawiającego. Biorąc powyższe pod
uwagę wszystkie przedstawione powyżej zarzuty dotyczące oferty wykonawcy Konsorcjum
,,DERSŁAW” sp. z o.o. w Połańcu, DGP CLEAN PARTNER Sp. z o.o. w Legnicy,
Przedsiębiorstwo Usługowe GOS-ZEC Sp. z o.o. w Poznaniu, DGP DOZORBUD GRUPA
POLSKA Sp. z o.o. w Legnicy Zamawiający winien odrzucić ofertę Wykonawcy: jako
niezgodną z treścią SIWZ.
Na rozprawie odwołujący stwierdził, że plan higieny, który określa sposób wykonania usługi,
stanowi treść oferty i ma stanowić załącznik do umowy, a zatem nie powinien podlegać
modyfikacjom po złożeniu oferty. Wskazał, że wybrany wykonawca w przystąpieniu powołuje
się na ustalenia dokonane w trakcie wizji lokalnej, jednakże informacje pozyskane w trakcie
takiej wizji nie uprawniają do zmiany wymogów określonych w SIWZ. Złożył do akt
informacje producenta o zakresie działania preparatu Desam Off, Desam Effekt wskazując,
że nie działają one na wirusa polio, złożył także oświadczenie producenta na tę okoliczność.
Ponadto złożył informację producenta dotyczącą preparatu SAVO PRIM wskazując, że
preparat ten zawiera związki chlorowe. Na poparcie stanowiska powołał wyroki KIO o sygn.:
1416/07, 1263/09, 1506/09, 1521/09, 789/11, 1610/12, 1234/11, 56/12, 2756/10.
Zamawiający wniósł o oddalenie odwołania. Uznał zarzuty za nieuzasadnione.
Stwierdził, że kwestionowane referencje zostały podpisane przez Naczelną Pielęgniarkę,
pełniącą funkcję zastępcy dyrektora, uprawnioną do podpisania takich dokumentów.

Wskazał na pkt E.2 (str. 18 SIWZ) dotyczący jakości i koncepcji utrzymania czystości.
Wskazał także na str. 49 oraz 10 i 11 SIWZ z zapisami dotyczącymi wymogu zatwierdzenia
przez Zamawiającego planu higieny, a także zmian planu higieny. Odnośnie spektrum
działania preparatów wskazał na str. 39 oferty Przystępującego, gdzie podano również
preparaty przeciwko polio. Zauważył, że wykonawca podał prawidłowo częstotliwość
wykonywania czynności, a jedynie w zakresie powierzchni administracyjno-biurowych
nieprawidłowo wpisał „1 raz w miesiącu”, zamiast „1 raz w tygodniu”, jednak błąd ten może
być zweryfikowany i zatwierdzony przez Zamawiającego stosownie do zapisów siwz.
Wskazał na str. 25 oferty przystępującego z wykazem preparatów, ich przeznaczenia,
sposobu przygotowania, co ocenia jako prawidłowe przedstawienie spektrum działania i
stężenia preparatu. Zamawiający stwierdził także, że Instrukcja stanowiskowa (str. 128 oferty
Przystępującego) jest prawidłowa, zawiera jedynie błędne oznaczenie kodu, natomiast
definicja w treści jest prawidłowa.
Przystępujący do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego przyłączył się do
stanowiska Zamawiającego w całości i wniósł o oddalenie odwołania. Uzasadnienie
stanowiska przedstawił w przystąpieniu.

Krajowa Izba Odwoławcza po rozpatrzeniu sprawy na rozprawie z udziałem stron i
uczestnika, uwzględniając dokumentację postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego, a w szczególności treść specyfikacji istotnych warunków zamówienia, treść
oferty przystępującego oraz stanowiska stron przedstawione na piśmie i do protokołu
rozprawy, zważyła, co następuje.
Odwołujący ma interes w uzyskaniu zamówienia w rozumieniu art. 179 ustawy pzp, gdyż w
razie potwierdzenia zasadności zarzutów odwołania złożona przez niego oferta stałaby się
najkorzystniejszą w postępowaniu.
Izba nie rozpatrywała zarzutów podniesionych wobec oferty złożonej przez Konsorcjum firm:
,,DERSŁAW” sp. z o.o. w Połańcu, DGP CLEAN PARTNER Sp. z o.o. w Legnicy,
Przedsiębiorstwo Usługowe GOS-ZEC Sp. z o.o. w Poznaniu, DGP DOZORBUD GRUPA
POLSKA Sp. z o.o. w Legnicy wziąwszy pod uwagę, że wynik oceny tej oferty z uwagi na
ostatnią pozycję w rankingu ofert nie miałby wpływu na wynik postępowania.
Odnośnie zarzutu naruszenia przez zamawiającego art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy pzp poprzez
niewykluczenie Wykonawcy B……… P…………. PPHiU „DELFA” w Warszawie, mimo iż
Wykonawca nie wykazał spełnienia warunków udziału w postępowaniu, Izba stwierdziła, że
odwołujący nie kwestionuje wykazanego doświadczenia w zakresie wykonanych usług tak co
do rodzaju, jak i wymaganej wartości, lecz kwestionuje referencje dotyczące trzeciej pozycji z
wykazu usług jako podpisane przez osobę nieuprawnioną. Referencje noszą datę 2.11.2012
r. i zostały podpisane przez Naczelną Pielęgniarkę Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego im.

Ludwika Perzyny w Kaliszu. Osoba ta rzeczywiście nie figuruje w KRS jako organ
reprezentujący Szpital. Okoliczność ta została ustalona podstawie złożonego do akt KRS
zamawiającego, który jest podmiotem zamawiającym w niniejszej sprawie. Izba uznaje za
wiarygodne twierdzenie zamawiającego, że osoba podpisująca dokument referencji miała ku
temu kompetencje. Należy przy tym zauważyć, że gdyby nawet uznać twierdzenia
odwołującego w tym zakresie za uzasadnione, to złożone oświadczenie w referencjach
zostało przyjęte i potwierdzone przez zamawiającego w toku postępowania i oceny ofert jako
prawidłowe. Również na rozprawie przed Izbą zamawiający działający przez trzech
pełnomocników (wśród nich osobę podpisującą referencje) potwierdził poprawność
kwestionowanej czynności, co może być uznane za potwierdzenie w rozumieniu art. 103
kodeksu cywilnego. Z tego względu zarzut jest nieuzasadniony.
Odnośnie zarzutu niezgodności treści oferty z treścią siwz, skład orzekający
przyznaje rację odwołującemu, że „Plan Higieny dla Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego
im. L. Perzyny w Kaliszu” zgodnie z postanowieniami SIWZ w części D. pkt. III. ppkt. 3
należało dołączyć do oferty i dokument ten winien być opracowany zgodnie z podziałem
pomieszczeń przyporządkowanych do poszczególnych stref higienicznych opisanych w siwz
i zgodnie z opracowanym przez zamawiającego schematem, w którym należało opisać
powierzchnię, sprzęt i technikę sprzątania, czynność, częstotliwość, preparat do mycia i
preparat do dezynfekcji. Dla planu higieny w siwz zawarto wzór formularza. Ponadto zgodnie
z pkt E siwz – kryteria oceny ofert, drugim obok ceny kryterium, była „Jakość koncepcji
utrzymania czystości” oceniana na podstawie załączonych do oferty dokumentów tj. Planu
Higieny/…/ oraz Instrukcji Stanowiskowych. W konsekwencji Plan Higieny, niezależnie od
tego, że w toku dalszego postępowania ma podlegać zatwierdzeniu przez zamawiającemu,
jak również ewentualnym zmianom także podlegającym akceptacji zamawiającego, jest
częścią oferty i jako taki – podlegać musi ocenie co do zgodności jego treści z treścią siwz.
Analiza treści tego Planu w kontekście postanowień specyfikacji prowadzi do wniosku, że
przystępujący wykonawca w ofercie (Planie Higieny) przewidział środki dezynfekujące
działające także na wirusa Polio, opisał wymagane operacje w poszczególnych strefach
świadczenia usług, w tym mycie lodówek i ich obudów, czyszczenie sprzętu RTV oraz użycie
detergentów. Powyższe opisy łącznie ze spektrum działania środków znajdują się w Planie
Higieny, chociaż rzeczywiście w miejscach innych niż wskazywałaby na to konstrukcja
Planu. Uchybienie takie można by co najwyżej oceniać w kategorii niezgodności formy oferty
z treścią siwz, a nie treści oferty. Jedyną niezgodnością treści oferty z treścią siwz jest
przedstawienie przez przystępującego w Planie Higieny częstotliwości czyszczenia
powierzchni biurowych w szpitalu, która zgodnie z siwz ma wynosić 1 raz w tygodniu,
natomiast wykonawca wpisał w ofercie 1 raz w miesiącu. W ocenie składu orzekającego
okoliczność tę zamawiający powinien był potraktować jako omyłkę podlegającą poprawieniu

na podstawie art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy pzp, zważywszy, że wskazana niezgodność nie jest
istotna w świetle treści całej oferty. Izba nie nakazała jednak zastosować powyższego
przepisu mając na uwadze ekonomię postępowania, fakt, że informacja w omawianym
zakresie nie miała wpływu na punktację oferty, a ponadto z uwagi na przewidziane
postanowieniami siwz czynności modyfikacji i zatwierdzania treści Planu Higieny stosownie
do potrzeb zamawiającego.
W świetle powyższego wobec nie stwierdzenia naruszenia przez zamawiającego
przepisów ustawy pzp wskazanych przez odwołującego, za wyjątkiem opisanego w akapicie
poprzednim, odwołanie oddalono, gdyż opisane naruszenie nie miało wpływu na wynik
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, co wynika z treści art. 192 ust. 2 ustawy
pzp.

O kosztach postępowania odwoławczego - stosownie do jego wyniku - orzeczono na
podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Pzp oraz w oparciu o przepisy § 3 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania
wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich
rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238).



Przewodniczący: …………………….