Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt KIO 1178/13

WYROK
z dnia 3 czerwca 2013 r.

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:

Przewodniczący: Magdalena Grabarczyk

Protokolant: Paweł Nowosielski


po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 3 czerwca 2013 r. w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 20 maja 2013 r. przez Ekom M………… sp.j.
w Kielcach w postępowaniu prowadzonym przez Gminę Kielce

orzeka:

1. oddala odwołanie.

2. kosztami postępowania obciąża Ekom M………… sp.j. w Kielcach i zalicza w poczet
kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy
złotych zero groszy) uiszczoną przez Ekom M……….. sp.j. w Kielcach tytułem wpisu od
odwołania.


Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2010 r. 113, poz. 759 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Kielcach.


Przewodniczący: ……………

Sygn. akt KIO 1178/13

Uzasadnienie

Zamawiający – Gmina Kielce - prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego na
podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010
r. Nr 113, poz. 759 ze zm.), dalej jako: „ustawa” lub „Pzp” postępowanie o udzielenie
zamówienia, którego przedmiotem jest w postępowaniu w sprawie udzielenia zamówienia
publicznego prowadzonego w trybie przetargu nieograniczonego, którego przedmiotem jest
świadczenie usług polegających na odbieraniu odpadów komunalnych od właścicieli
nieruchomości zamieszkałych oraz niezamieszkałych, na których powstają odpady
komunalne, położonych w obszarze Miasta Kielce..
Ogłoszenie o zamówieniu opublikowane zostało w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej 10 maja 2013 r., pod numerem 2013/S 090-153132.
Wartość zamówienia jest większa, niż kwota wskazana w przepisach wydanych na
podstawie art. 11 ust. 8 Pzp.

„EKOM” M……….. Sp. J. W Kielcach wniósł odwołanie wobec specyfikacji istotnych
warunków zamówienia. Zachowany został termin ustawowy i obowiązek przekazania
zamawiającemu kopii odwołania.
Odwołujący zakwestionowała postanowienie załącznika Nr 1 do specyfikacji istotnych
warunków zamówienia, pkt I ust. 4 - Opis przedmiotu zamówienia, wskazujący, iż zakres
przedmiotu zamówienia obejmuje transport wszystkich odpadów komunalnych odebranych z
nieruchomości zamieszkałych oraz niezamieszkałych, na których powstają odpady
komunalne, zgodnie z § 6 ust. 14 Uchwały Rady Miasta Kielce Nr XXXVII/688/2012 z dnia 6
grudnia 2012r. w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta
Kielce do Przedsiębiorstwa Gospodarki Odpadami Sp. z o. o - Zakład Unieszkodliwiania stan
zerowy w Promniku (gmina Strawczyn). Wywodził, że wymaganie to pozostaje niemożliwe
do spełnienia, bowiem faktycznie i formalnie nie istnieje taka instalacja regionalna, dla terenu
Miasta Kielce.
Zarzucił naruszenie art. 29 ust 1 i ust. 2 oraz art. 7 ust. 1 ustawy przez wskazanie w
opisie faktycznie i formalnie nieistniejącej instalacji regionalnej w postaci Przedsiębiorstwa
Gospodarki Odpadami Sp. z o.o. - Zakład Unieszkodliwiania w Promniku, które jest spółką z
udziałami Gminy Kielce.
Odwołujący wniósł o o nakazanie zamawiającemu modyfikacji specyfikacji istotnych
warunków zamówienia przez zamieszczenie w specyfikacji wyłącznie ogólnego obowiązku
przekazywania odpadów komunalnych i ich transportu do instalacji regionalnych wskazanych

w uchwale Sejmiku Województwa Świętokrzyskiego o wykonaniu wojewódzkiego plam
gospodarki odpadam, a w przypadku braku możliwości przyjęcia odpadów do instalacji
regionalnej, do instalacji zastępczej.
Odwołujący ocenił, że naruszenie prawa przez zamawiającego, znajduje
potwierdzenie w fakcie, iż Zakład Unieszkodliwiania wskazany, jako instalacja regionalna w
regionie 4 w Uchwale Sejmiku Województwa Świętokrzyskiego z dnia 28 czerwca 2012 r., nr
XXI/361/12 w przedmiocie wykonania „Planu gospodarki odpadami dla województwa
świętokrzyskiego 2012 — 2018” która w tej części, Wyrokiem Wojewódzkiego Sądu
Administracyjnego w Kielcach z dnia 13 lutego 2013 r., sygn. akt II SA/Ke 779/12, została
unieważniona.
Wywodził, że zgodnie zatem, z ustalonym tym wyrokiem stanem prawnym, w ogóle
nie istnieje instalacja regionalna w regionie 4 województwa świętokrzyskiego. Argumentował,
że nie jest możliwe, aby wskazana instalacja regionalna w Promniku, mogła występować w
takiej roli w Uchwale Rady Miasta Kielce Nr XXXVII/688/2012 z dnia 6 grudnia 2012 r. w
sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta Kielc i była narzucana
w specyfikacji istotnych warunków zamówienia, jako instalacja obligatoryjna.

Izba ustaliła i zważyła, co następuje:

Odwołujący wskazujący na naruszenie przez zamawiającego art. 7 ust. 1 oraz art. 29
ust. 1 i 2 Pzp wykazał przesłanki dopuszczalności odwołania wskazane w art. 179 ust. 1 Pzp.

Okoliczności faktyczne powołane w odwołaniu nie są sporne między stronami.
Przedmiotem sporu jest ocena na gruncie ustawy postanowienia załącznika Nr 1 do
specyfikacji istotnych warunków zamówienia, pkt I ust. 4.

Odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.

Izba uznała, że wymagania dotyczące wykonania przedmiotu zamówienia –
transportu odpadów do wskazanej Regionalnej Instalacji Przetwarzania Odpadów
Komunalnych – wchodzą w zakres opisu przedmiotu zamówienia. Ustawa nie definiuje
odrębnie przedmiotu pojęcia „wymagania dotyczące wykonania przedmiotu zamówienia”,
zatem opis przedmiotu zamówienia na gruncie ustawy należy wykładać szeroko.
Zamawiający nie naruszył art. 29 ust. 1 Pzp. Wymaganie transportu odpadów do
instalacji Przedsiębiorstwa Gospodarki Odpadami Sp. z o.o. - Zakład Unieszkodliwiania w
Promniku zostało sformułowane jednoznacznie, za pomocą dostatecznie zrozumiałych

określeń. Potwierdza to sam odwołujący już w odwołaniu identyfikując miejsce transportu
odpadów.
Wymaganie zamawiającego nie jest sprzeczne z art. 7 ust. 1 Pzp, ani też nie
ogranicza konkurencji. Jest takie same dla wszystkich wykonawców potencjalnie
zainteresowanych zamówieniem i nie ustala preferencji dla któregokolwiek wykonawcy.
Odwołujący nie przedstawił dowodów na twierdzenie przeciwne, a nawet nie wskazywał w
odwołaniu, że wymaganie zamawiającego ogranicza mu możliwość wzięcia udziału w
postępowaniu i uzyskania zamówienia.
Już z tego powodu odwołanie podlega oddaleniu.
Dodatkowo Izba wskazuje na kształtujący się w orzecznictwie Krajowej Izby
Odwoławczej pogląd, zgodnie z którym w przypadku postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego, którego przedmiotem jest – stosownie do art. 6d ustawy z 13 września 1996 r. o
utrzymaniu czystości i porządku w gminach – wyłącznie odbieranie odpadów komunalnych
od właścicieli – zamawiający jest uprawniony do wskazania instalacji, do której wykonawca
będzie transportował odpady, również w sytuacji, gdy zamawiający jest udziałowcem
podmiotu prowadzącego instalację (vide: wyroki Krajowej Izby Odwoławczej z 4 stycznia
2013 r, sygn. akt KIO 2829/12, z 12 kwietnia 2013 r., sygn. akt KIO 738/13, z 23 kwietnia
2013 r., sygn. akt KIO 818/13 oraz z dnia 30 kwietnia, sygn. akt KIO 874/13).
Odwołujący na rozprawie kierował spór w kierunku niedopuszczalności wskazania w
uchwale Rady Miasta Kielce z 6 grudnia 2012 r. nr XXXVII/688/2012 w sprawie regulaminu
utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta Kielc oraz uchwale Sejmiku Województwa
Świętokrzyskiego z 27 maja 2013 r. (która w dniu rozprawy nie została jeszcze ogłoszona) -
Przedsiębiorstwa Gospodarki Odpadami Sp. z o.o. - Zakład Unieszkodliwiania w Promniku,
jako instalacji właściwej dla zamawiającego. Zamawiający złożył ekspertyzę zleconą przez
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego, na podstawie której wymieniona
instalacja została wskazana w uchwale Sejmiku.
W tej mierze należy przypomnieć, że na mocy art. 172 ust. 1 Pzp Krajowa Izba
Odwoławcza jest powołana do rozpoznawania odwołań wnoszonych w postępowaniu o
udzielenie zamówienia. Zgodnie z art. 180 ust. 1 Pzp przedmiotem rozpoznania w
postępowaniu odwoławczym jest wyłącznie czynność zamawiającego lub zaniechanie
czynności, do której zamawiający jest zobowiązany na podstawie ustawy. Izba ocenia
zgodność czynności zamawiającego z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych
stosując posiłkowo przepisy kodeksu cywilnego zgodnie z art..14 Pzp.
W państwie prawa sądy i organy udzielające ochrony prawnej z urzędu przestrzegają
swojej właściwości rzeczowej.
Izba nie jest uprawniona do tego, aby w postępowaniu odwoławczym dokonywać
oceny spełniania przez instalację w Promniku wymagań pozwalających na uznanie jej za

Regionalną Instalację Przetwarzania Odpadów Komunalnych, ani tym bardziej legalności
wskazania tej instalacji w powołanej uchwale Rady Miasta Kielce z 6 grudnia 2012 r. nr
XXXVII/688/2012 lub w podjętej 27 maja 2013 r. uchwale Sejmiku Województwa
Świętokrzyskiego. Kontrolę prawną w tym zakresie sprawują właściwy Wojewódzki Sąd
Administracyjny.





W tym stanie rzeczy Izba na podstawie art. 192 ust. 1 i 2 oddaliła odwołanie. O
kosztach Izba orzekła na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 Pzp stosownie do wyniku
postępowania odwoławczego.



Przewodniczący:.............................................