Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt: KIO 1453/14

WYROK
z dnia 29 lipca 2014 r.


Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:

Przewodniczący: Emil Kuriata

Protokolant: Rafał Komoń

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 29 lipca 2014 r. w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 15 lipca 2014 r. przez wykonawcę STRYKER
Polska Sp. z o.o., ul. Poleczki 35, 02-822 Warszawa w postępowaniu prowadzonym przez
Wojewódzki Szpital im. Zofii z Zamoyskich Tarnowskiej w Tarnobrzegu, ul. Szpitalna 1,
39-400 Tarnobrzeg,

orzeka:

1. Uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu w zakresie Pakietu Nr 1:
unieważnienie czynności unieważnienia postępowania, unieważnienie czynności
odrzucenia oferty odwołującego, dokonanie poprawy innej omyłki w ofercie
odwołującego, w trybie przepisu art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy - Prawo zamówień
publicznych oraz powtórne badanie i ocenę ofert.

2. Kosztami postępowania obciąża Wojewódzki Szpital im. Zofii z Zamoyskich
Tarnowskiej w Tarnobrzegu, ul. Szpitalna 1, 39-400 Tarnobrzeg i:
2.1 zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez STRYKER
Polska Sp. z o.o., ul. Poleczki 35, 02-822 Warszawa, tytułem wpisu od odwołania,
2.2 zasądza od Wojewódzkiego Szpitala im. Zofii z Zamoyskich Tarnowskiej w
Tarnobrzegu, ul. Szpitalna 1, 39-400 Tarnobrzeg na rzecz STRYKER Polska Sp.
z o.o., ul. Poleczki 35, 02-822 Warszawa kwotę 11 100 zł 00 gr (słownie:
jedenaście tysięcy sto złotych, zero groszy), stanowiącą koszty postępowania
odwoławczego poniesione z tytułu wpisu od odwołania oraz wynagrodzenia
pełnomocnika.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia
jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do Sądu Okręgowego w Tarnobrzegu.


Przewodniczący: …………………………

sygn. akt: KIO 1453/14
U z a s a d n i e n i e

Zamawiający – Wojewódzki Szpital im. Zofii z Zamoyskich Tarnowskiej w Tarnobrzegu, ul.
Szpitalna 1; 39-400 Tarnobrzeg, prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego, w trybie przetargu nieograniczonego, którego przedmiotem jest „Dostawa
sprzętu i aparatury medycznej dla Wojewódzkiego Szpitala im. Zofii z Zamoyskich
Tarnowskiej w Tarnobrzegu” na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 907 ze zm.).

Zamawiający dnia 10 lipca 2014 roku przekazał wykonawcom informację o wynikach
prowadzonego postępowania.

Dnia 15 lipca 2014 roku wykonawca Stryker Polska Sp. z o.o., ul. Poleczki 35; 02-822
Warszawa (dalej „odwołujący”) wniósł odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej od:
1) czynności zamawiającego polegającej na unieważnieniu postępowania, co w efekcie
stanowi naruszenie art. 7 ust 1 i ust 3 oraz art. 93 ust 1 pkt 1 ustawy PZP oraz art. 17
ust 3 ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny
finansów publicznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2013 r., poz. 168, dalej: „ustawa o
odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych");
2) czynności zamawiającego polegającej na odrzuceniu oferty odwołującego, co w efekcie
stanowi naruszenie art. 7 ust 1 i ust. 3 oraz art. 89 ust 1 pkt 2 ustawy PZP w zw. z art.
87 ust 2 pkt 3 ustawy PZP;
3) zaniechania dokonania czynności wezwania odwołującego do wyjaśnień treści złożonej
oferty, co w efekcie stanowi naruszenie art. 7 ust. 1, art. 87 ust. 1 w zw. z art. 89 ust. 1
pkt 2 ustawy PZP;
4) zaniechania dokonania czynności poprawienia w ofercie odwołującego innej omyłki
polegającej na niezgodności oferty ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia,
niepowodującej istotnych zmian w treści oferty, co w efekcie stanowi naruszenie art. 87
ust 2 pkt 3 w zw. z art. 7 ust 1 i ust. 3 ustawy PZP;
5) zaniechania dokonania czynności wyboru oferty odwołującego, jako najkorzystniejszej
w postępowaniu, co w efekcie stanowi naruszenie art. 91 ust 1 w zw. z art. 7 ust 1 i ust.
3 ustawy PZP.

Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania oraz nakazanie zamawiającemu:
1) unieważnienie czynności unieważnienia postępowania,
2) unieważnienie czynności odrzucenia oferty odwołującego,

3) dokonanie ponownej oceny ofert złożonych w postępowaniu z uwzględnieniem oferty
odwołującego,
4) poprawienie w ofercie odwołującego innej omyłki powodującej niezgodność oferty
z s.i.w.z., po ewentualnym wezwaniu odwołującego do złożenia wyjaśnień odnośnie
treści złożonej oferty,
5) dokonanie wyboru, jako najkorzystniejszej oferty odwołującego.
6) zasądzenie od zamawiającego na rzecz odwołującego kosztów postępowania
odwoławczego, w tym kosztów zastępstwa prawnego w postępowaniu.

Interes w uzyskaniu zamówienia.
Odwołujący wykazał swój interes w uzyskaniu danego zamówienia, a także interes w
złożeniu odwołania, ponieważ może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez
zamawiającego przepisów ustawy PZP. Powyższe odwołujący uzasadnił okolicznością, iż
ww. czynności zamawiającego uniemożliwiają odwołującemu uzyskanie zamówienia.
Odwołujący wskazał, iż w wyniku ww. czynności i zaniechań czynności wymaganych
przepisami Prawa zamówień publicznych, może ponieść szkodę, polegającą na zaniechaniu
wyboru jego oferty i uniemożliwieniu zawarcia oraz realizacji umowy w sprawie zamówienia
publicznego. Zdaniem odwołującego, zamawiający winien, zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy
PZP, dokonać wyboru oferty odwołującego, jako najkorzystniejszej w postępowaniu.

Zamawiający, dnia 16 lipca 2014 roku przekazał wykonawcom kopię odwołania.

Dnia 18 lipca 2014 roku, do postępowania odwoławczego – po stronie odwołującego,
zgłosił przystąpienie wykonawca DARKAT K………. P…………., ul. Ludowa 7; 05-070
Sulejówek.

Zamawiający, dnia 25 lipca 2014 roku, złożył pisemną odpowiedź na odwołanie, w której
wniósł o oddalenie odwołania.

Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska
stron, złożone w pismach procesowych, jak też podczas rozprawy Izba stwierdziła, iż
odwołanie zasługuje na uwzględnienie.

Izba stwierdziła, że nie zachodzą przesłanki do odrzucenia odwołania, o których
stanowi przepis art. 189 ust. 2 ustawy - Prawo zamówień publicznych.

Zamawiający prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego
z zastosowaniem przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych wymaganych przy
procedurze, której wartość szacunkowa zamówienia nie przekracza kwoty określonej
w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Prawo zamówień
publicznych.

Izba ustaliła i zważyła, co następuje.

Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, że odwołujący posiada interes w uzyskaniu
przedmiotowego zamówienia, kwalifikowany możliwością poniesienia szkody w
wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy, o których mowa w art.
179 ust. 1 ustawy - Prawo zamówień publicznych, co uprawnia go do złożenia
odwołania.

Odwołujący wskazał, co następuje.
Zamawiający odrzucił ofertę odwołującego na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy PZP, tj.
jako niezgodną z SIWZ. W treści uzasadnienia wskazując, iż: „Treść oferty nie odpowiada
treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia, tj. Wykonawca w załączonym
zestawieniu granicznych parametrów techniczno - użytkowych stanowiącym Załącznik nr 2
do SIWZ dla Pakietu 1, w pkt VI. 1 zaoferował lampę laparoskopową wysokiej rozdzielczości
średnica 10 mm, kąt 0 stopni, co jest niezgodne z wymaganiami Zamawiającego, ponieważ
Zamawiający jako parametr wymagany wskazał optykę laparoskopową wysokiej
rozdzielczości średnica 10 mm, kąt 0 stopni w ilości 2 szt. Wobec powyższego oferta
Wykonawcy: Stryker Polska Sp. z o.o., ul. Poleczki 35, 02-822 Warszawa, jest niezgodną
z treścią SIWZ". Odwołujący nie zgodził się z decyzją zamawiającego podnosząc,
iż w ofercie odwołującego doszło wyłącznie do wystąpienia innej omyłki, o której mowa w art.
87 ust. 2 pkt 3 ustawy PZP. W trakcie wypełniania załącznika nr 2 do s.i.w.z. nie został
omyłkowo umieszczony zapis o 2 sztukach oferowanych optyk laparoskopowych. O omyłce
świadczy również fakt, iż odwołujący także w kolumnie formularza parametry wymagane nie
zamieścił informacji o 2 sztukach. Informacja o zaoferowaniu 2 sztuk optyk laparoskopowych
wynika jednoznacznie z treści pkt VI załącznika nr 2 do s.i.w.z., gdzie odwołujący potwierdził,
że jego oferta zawiera ten element. Zatem poprawa omyłki w trybie art. 87 ust. 2 pkt 3
ustawy PZP nie dodawałaby żadnego nowego elementu do oferty, który oferta ta zawiera.
Tym samym zamawiający mając w ofercie odwołującego wszystkie niezbędne informacje
mógł po ewentualnym wyjaśnieniu tej kwestii w trybie art. 87 ust 1 ustawy PZP dokonać

poprawy tej omyłki w trybie art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy PZP. Odwołujący wskazał, że oferta
złożona w przedmiotowym postępowaniu zadośćuczyniła wszystkim formalnym
i materialnym wymogom zamawiającego określonym w s.i.w.z. oraz wyjaśnieniach treści
s.i.w.z. Odwołujący podkreślił, że zgodnie z doktryną i orzecznictwem zamawiający przy
ocenie ofert związany jest treścią s.i.w.z. i wyjaśnień s.i.w.z., odrzucenie oferty dopuszczalne
jest zaś tylko w sytuacji stwierdzenia jej oczywistej i niepodważalnej niezgodności z ww.
wymogami. W niniejszym stanie faktycznym nie można mówić o niezgodności oferty
z s.i.w.z., z racji na dopuszczalną poprawę innej omyłki w ofercie odwołującego. Niezależnie
od powyższego, w ocenie odwołującego, zamawiający przed odrzuceniem oferty powinien
wpierw wezwać odwołującego do złożenia wyjaśnień, a dopiero gdyby udzielone wyjaśnienia
nie potwierdziły, że oferta zgodna jest z s.i.w.z. odrzucić ofertę. Zamawiający zobowiązany
jest do skorzystania z dyspozycji art. 87 ust. 1 ustawy PZP w razie jakichkolwiek wątpliwości
i wezwania wykonawcy do złożenia wyjaśnień odnośnie treści złożonej przez niego oferty.
Tym samym, zdaniem odwołującego, ocena jego oferty została przeprowadzona w sposób
sprzeczny z podstawowymi zasadami Prawa zamówień publicznych zawartymi w art. 7 ust. 1
ustawy PZP, tj. zasadą uczciwej konkurencji i zasadą równego traktowania wykonawców.
Odwołujący podnosi, iż w pełni uprawnionym działaniem jest zwrócenie się do wykonawcy
w trybie art. 87 ust. 1 ustawy PZP o złożenie wyjaśnień odnośnie treści złożonej oferty i po
uzyskaniu takich wyjaśnień poprawienie w ofercie innej omyłki w trybie art. 87 ust. 2 pkt 3
ustawy PZP. Oświadczenie odwołującego nie stanowiłoby nowego dodatkowego
oświadczenia, a jedynie stanowiłoby wykładnię pierwotnego oświadczenia wykonawcy, jakim
jest oferta na gruncie ustawy PZP. Odwołujący wskazał, iż postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego prowadzone w oparciu o przepisy ustawy PZP jest postępowaniem
bardzo sformalizowanym. Ustawa wprowadza określone procedury, które muszą być
zachowane. Należy zwrócić uwagę, iż oferowane przez odwołującego produkty spełniają
całość oczekiwań zamawiającego wyrażonych w s.i.w.z. i wyjaśnieniach treści s.i.w.z.
Wszystkie wyżej wymienione zarzuty skutkują koniecznością uznania oferty odwołującego za
ofertę, najkorzystniejszą w rozumieniu art. 91 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych
w postępowaniu. Odwołujący wykazał, iż w wyniku odrzucenia oferty doszło do zaniechania
dokonania wyboru oferty odwołującego, jako najkorzystniejszej i doszło do naruszenia art. 91
ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych, tj. „wyboru oferty najkorzystniejszej"
w omawianym postępowaniu. Przejawia się w tym, iż odrzucona przez zamawiającego oferta
odwołującego spełniając wszystkie wymogi zamawiającego jest zarazem ofertą
najkorzystniejszą z punktu widzenia kryteriów oceny ofert ustalonych przez zamawiającego
w części D ust. 1 specyfikacji istotnych warunków zamówienia.

Zamawiający wskazał, iż zasadniczym celem postępowania o zamówienie publiczne
jest optymalne zaspokojenie potrzeb zamawiającego, w celu zabezpieczenia
prawidłowej realizacji zadań, z których głównym zadaniem jest ochrona zdrowia i
życia pacjentów. Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na „Dostawę
sprzętu i aparatury medycznej dla Wojewódzkiego Szpitala im. Zofii z Zamoyskich
Tarnowskiej w Tarnobrzegu" prowadzone jest zgodnie z Ustawą z dnia 29 stycznia
2004 roku Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U, z 2013 r. poz, 907 z póz. zm.).
Zamawiający kierując się potrzebami Szpitala, jakich zamawiający oczekuje od
potencjalnych wykonawców działa w oparciu o zapis art. 7 ustawy.
Zamawiający wskazał, że w toku badania i oceny ofert złożonych w przedmiotowym
postępowaniu, kierował się zasadą bezstronności i obiektywizmu, a czynności
podjęte przez zamawiającego w tym procesie nie uchybią zasadzie uczciwej
konkurencji ani równego traktowania stron. Fakt ten potwierdza, że zamawiający
odrzucił w zakresie Pakietu nr 1 ofertę nr 4 wykonawcy Aesculap Chifa Sp. z o. o., ul.
Tysiąclecia 14, 64-300 Nowy Tomyśl powołując się na art. 89 ust. 1 pkt 2 Ustawy
podając w uzasadnieniu „Treść oferty nie odpowiada treści specyfikacji. istotnych
warunków zamówienia, tj.: Wykonawca w załączonym zestawieniu granicznych
parametrów techniczno - użytkowych stanowiącym Załącznik nr 2 do SIWZ dla
Pakietu 1, w pkt VIII.21 zaoferował jednorazowy zestaw ssąco płuczący zasilany
pompą ssąco-płuczącą, co jest -niezgodne z wymaganiami Zamawiającego,
ponieważ Zamawiający jako parametr wymagany wskazał jednorazową pompę
płuczącą z końcówką roboczą, zasilaną bakteryjnie w ilości 12 szt.". Zamawiający nie
dyskryminuje i nie preferuje któregokolwiek z potencjalnych Wykonawców, a wręcz
przeciwnie zagwarantował Wykonawcom równe szanse w udzieleniu zamówienia.
Zamawiający szczegółowo opisał przedmiot zamówienia za pomocą granicznych
parametrów techniczno - użytkowych, zarówno dla Pakietu 1 - Zestaw
laparoskopowy jak i dla Pakietu 2 - Kardiomonitor – 4 szt,, stanowiących Załącznik nr
2 do SIWZ dla przedmiotowego postępowania. Zamawiający poprzez wskazanie w
s.i.w.z. wymaganych parametrów (kolumna 2 w załączniku nr 2 do s.i.w.z.) ustalił
treść oferty oraz elementy, z których ma się składać oświadczenie woli wykonawcy.
Odwołujący złożył ofertę dla Pakietu 1 i w pkt VI. 1, zarówno w kolumnie nr 2 -
parametr wymagany przez zamawiającego, jak i w kolumnie nr 4 - parametr
oferowany przez wykonawcę, zaoferował „optykę laparoskopową wysokiej
rozdzielczości średnica 10 mm, kąt 0 stopni".

Zgodnie z art. 87 ust. 1 „W toku badania i oceny ofert Zamawiający może żądać od
Wykonawców wyjaśnień dotyczących treści złożonych ofert". Możliwość, o której
mowa, mogłaby być pomocna w przedmiotowym postępowaniu, gdyby oświadczenie
woli wykonawcy w w/w zakresie budziło jakąkolwiek wątpliwość, natomiast z treści
oferty odwołującego jasno wynika, jaki zakres rzeczowy zostanie wykonany w
ramach przedmiotowego postępowania.
Zamawiający wskazał, że nie widzi podstaw do zastosowania art. 87 ust. 2 pkt 3
Ustawy w zakresie poprawy oferty odwołującego w pkt VI. 1 w kolumnie 4 załącznika
nr 2 do s.i.w.z., ponieważ zmiana zakresu rzeczowego zamówienia stanowi bardzo
istotny element oferty. Jak wynika z przedstawionych wyżej wyjaśnień
zamawiającego, zapis oferty odwołującego był celowym działaniem, którego
skutkiem mogły być niższe koszty realizacji zamówienia stąd też nie można było tego
zakwalifikować jako oczywista omyłka pisarska czy też inna omyłka zgodnie z art. 87
cyt. wyżej Ustawy. W ocenie zamawiającego do naruszenia zasady równego
traktowania wszystkich wykonawców doszłoby w sytuacji, gdyby zamawiający
usiłował dostosować ofertę jednego wykonawcy do wymagań s.i.w.z. Zamawiający
wobec powyższych niezgodności treści oferty odwołującego z treścią s.i.w.z. był
zobowiązany do odrzucenia jego oferty.

W ocenie Krajowej Izby Odwoławczej zarzuty odwołującego są częściowo zasadne.
Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, że zamawiający w treści załącznika Nr 2 do
specyfikacji istotnych warunków zamówienia – pakiet 1 – Zestaw laparoskopowy,
żądał podania przez wykonawców potwierdzenia wymaganych parametrów
techniczno-użytkowych. W dziale opisanym, jako „VI Optyki laparoskopowe w
programie wymiany” zamawiający zawarł wymóg, aby optyka była oferowana w
liczbie 2 szt. Ponadto szczegółowo doprecyzowując opisany zestaw zamawiający w
ust. 1 działu VI żądał potwierdzenia przez wykonawców, aby optyka laparoskopowa
była wysokiej rozdzielczości
o średnicy 10 mm, kąt 0 stopni – 2 szt.
Odwołujący w swojej ofercie podał, w dziale VI – „Tak, optyki laparoskopowe w
programie wymiany – 2 szt.”, natomiast w ust. 1 tego działu „Tak, optyka
laparoskopowa wysokiej rozdzielczości - średnica 10 mm, kąt 0 stopni”.

Powyższy zapis odwołującego, dotyczący ustępu 1 działu VI stanowił podstawę o
podjęciu decyzji przez zamawiającego o odrzuceniu oferty odwołującego, na
podstawie przepisu art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp.
W ocenie Krajowej Izby Odwoławczej czynność zamawiającego uznać należało za
wadliwą. Jak wynika bowiem z treści oferty (całej oferty), można było powziąć
informację, czy odwołujący oferuje przedmiot zamówienia w ilości odpowiadającej
wymaganiom zamawiającego. W szczególności informację taką zamawiający mógł
powziąć z treści działu VI, w którym odwołujący potwierdził oferowanie 2 sztuk optyki
laparoskopowej. Ustępy od 1 do 5 wymienione w dziale VI doprecyzowują bowiem
główny opis, który jednak zgodny jest
z wymogiem zamawiającego.
Izba stwierdziła, że bezspornym jest, że odwołujący w ustępie 1 działu VI popełnił
błąd/omyłkę poprzez nie wpisanie w kolumnie 2 i 4 liczby sztuk, jednakże w związku
z tym, iż informacja o oferowanej liczbie sztuk znajduje się już w ofercie
odwołującego, w dziale VI, to nie sposób uznać, że oferta odwołującego podlegała
odrzuceniu na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy - Prawo zamówień publicznych.
W ocenie Izby, w przedmiotowym postępowaniu mamy do czynienia z inną omyłką w
ofercie, dającą się sanować w trybie przepisu art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp. Przepis
ten nakazuje bowiem zamawiającemu poprawienie w ofercie innych omyłek,
polegających na niezgodności oferty ze specyfikacją istotnych warunków
zamówienia, niepowodujących istotnych zmian w treści oferty. Skoro bowiem treść
oferty jasno wskazuje na jej przedmiot i wielkość oraz nie jest konieczne
podejmowanie czynności przez zamawiającego w zakresie wyjaśniania treści oferty,
w trybie przepisu art. 87 ust. 1 ustawy Pzp, które to wyjaśnienia mogłyby wykreować
nową treść oferty, to zamawiający bez wątpienia powinien dokonać stosownej
poprawy treści oferty odwołującego poprzez dopisanie w ust. 1 działu VI, kolumny 2 i
4 sformułowania „2 szt.”. Poprawa dokonana przez zamawiającego doprowadzi
bowiem do zgodności treści oferty ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia,
jednocześnie nie spowoduje istotnych zmian w treści oferty, gdyż informacja o liczbie
sztuk zaoferowanych urządzeń już znajduje się
w ofercie – w dziale VI.
Artykuł 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Prawo zamówień publicznych ma charakter wyjątku od
zasady, iż złożona oferta od początku powinna odpowiadać w pełni siwz (art. 82 ust.
3 Pzp). Instytucja przewidziana w art. 87 ust. 2 Pzp służy udzieleniu zamówienia

wykonawcy, który złożył ofertę najkorzystniejszą i ma eliminować sytuacje, w których
z powodu nieistotnych omyłek czy niezamierzonych opuszczeń, odrzucane byłyby
oferty gwarantujące realizacją zamówienia zgodnie z siwz (vide: wyrok Sądu
Okręgowego w Krakowie z 29 stycznia 2010 r., sygn. akt: XII GA 429/09 oraz wyrok
KIO z 5 stycznia 2012 r., sygn. akt KIO 2743/11). Weryfikacji charakteru
niezgodności treści oferty z treścią SIWZ służy także procedura wyjaśniania treści
oferty opisana w art. 87 ust. 1 Pzp, która może poprzedzać dokonanie poprawek w
treści oferty wykonawcy. Z żadnego bowiem przepisu ustawy, w szczególności
z regulacji zawartych w art. 87 Pzp, nie wynika zakaz poprzedzenia takiego
poprawienia wezwaniem do wyjaśnień treści oferty, jak również zakaz skorzystania w
tym celu
z otrzymanych w ich wyniku informacji. (…). Zamiarem ustawodawcy w odniesieniu
do komentowanego przepisu było umożliwienie udzielenia zamówienia wykonawcom,
którzy złożyli oferty obarczone nieistotnymi wadami, będącymi wynikiem różnego
rodzaju omyłek, które nie prowadzą do istotnych zmian w treści oferty – nie
zniekształcają w znaczącym stopniu oświadczenia woli wykonawcy ubiegającego się
o zamówienie. Z przepisu tego wynika ogólny zamiar ustawodawcy dopuszczenia do
oceny w postępowaniu wszystkich ofert, nawet tych, które zawierają różnego rodzaju
niedoskonałości, byleby tylko nie prowadziło to do zniekształcenia woli wykonawcy w
zakresie istotnej części jego oferty. Taką intencję ustawodawca wyraził w
uzasadnieniu projektu ustawy z dnia 4 września 2008 r.
o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw.
W uzasadnieniu projektu tej ustawy stwierdzono, że: „W projekcie wprowadza się
istotne zmiany dotyczące sposobu poprawiania oczywistych omyłek pisarskich i
rachunkowych (art. 87 ust. 2). Rezygnuje się z zamkniętego katalogu sposobu
poprawiania omyłek rachunkowych, pozostawiając jednocześnie zamawiającemu
uprawnienie do poprawiania oczywistych omyłek pisarskich, rachunkowych oraz
innych omyłek polegających na niezgodności oferty ze specyfikacją istotnych
warunków zamówienia. Proponowane rozwiązanie przyczyni się do usprawnienia
procedury udzielania zamówienia publicznego oraz do zmniejszenia liczby
odrzucanych ofert i unieważnianych postępowań. Ogranicza się sytuacje, w których
oferty uznane za najkorzystniejsze podlegają odrzuceniu ze względu na błędy
rachunkowe w obliczeniu ceny, które nie są możliwe do poprawienia w myśl
ustawowo określonych reguł. (…). Należy również podkreślić, że proponowane

rozwiązanie nie stoi na przeszkodzie temu, aby zamawiający samodzielnie
precyzował w specyfikacji istotnych warunków zamówienia przykładowe okoliczności,
w których będzie dokonywał poprawy omyłek w ofertach w trybie art. 87 ust. 2.
Powyższe prowadzi do przejrzystości postępowania, ogranicza kazuistykę ustawy i
może ograniczyć ewentualne spory
z wykonawcami.” (vide: wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 26 lipca 2012 roku,
sygn. akt KIO 1501/12).
W ocenie Krajowej Izby Odwoławczej, w przedmiotowym postępowaniu zamawiający
nie był zobowiązany do zastosowania trybu przewidzianego przepisem art. 87 ust. 1
ustawy Pzp, gdyż treść oferty odwołującego, była jednoznaczna, choć zawierała
omyłkę, dlatego też zarzut powyższy Izba uznała za bezzasadny.

Biorąc powyższe pod uwagę orzeczono jak w sentencji.

O kosztach postępowania orzeczono stosownie do jego wyniku - na podstawie art.
192 ust. 9 i 10 ustawy Pzp oraz w oparciu o przepisy § 5 ust. 3 w zw. z § 3 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w
postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41 poz. 238).



Przewodniczący: …………………………