Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt: KIO 1765/14
Sygn. akt: KIO 1766/14

WYROK
z dnia 11 września 2014 r.

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:

Przewodniczący: Katarzyna Brzeska

Protokolant: Magdalena Cwyl


po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 9 września 2014 r. w Warszawie odwołań wniesionych
w dniu 28 sierpnia 2014 r. przez:

A. Interasphalt Sp. z o.o., z siedzibą w Obornikach Wielkopolskich (sygn. akt: KIO
1765/14)
B. Przedsiębiorstwo Robót Drogowo-Mostowych S.A., z siedzibą w Kole (sygn. akt:
KIO 1766/14)

w postępowaniu prowadzonym przez Województwo Wielkopolskie - Wielkopolski Zarząd
Dróg Wojewódzkich w Poznaniu

orzeka:

1. Oddala oba odwołania;
2. Kosztami postępowania obciąża Interasphalt Sp. z o.o., z siedzibą w Obornikach
Wielkopolskich oraz Przedsiębiorstwo Robót Drogowo-Mostowych S.A., z
siedzibą w Kole i:

1) zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 30 000 zł 00 gr
(słownie: trzydzieści tysięcy złotych zero groszy), uiszczoną przez Odwołujących
się tytułem wpisów od odwołań, w tym:
A) kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną
przez Interasphalt Sp. z o.o., z siedzibą w Obornikach Wielkopolskich tytułem
wpisu od odwołania;

B) kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną
przez Przedsiębiorstwo Robót Drogowo-Mostowych S.A., z siedzibą w Kole
tytułem wpisu od odwołania;

2) zasądza od Odwołujących się kwotę 7 200 zł 00 gr (słownie: siedem tysięcy
dwieście złotych zero groszy) na rzecz Zamawiającego: Województwa
Wielkopolskiego - Wielkopolskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w
Poznaniu stanowiącą uzasadnione koszty strony, w tym:
A) kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) od
Interasphalt Sp. z o.o., z siedzibą w Obornikach Wielkopolskich na rzecz
Zamawiającego: Województwa Wielkopolskiego - Wielkopolskiego Zarządu
Dróg Wojewódzkich w Poznaniu stanowiącą uzasadnione koszty strony poniesione
z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika;

B) kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) od
Przedsiębiorstwa Robót Drogowo-Mostowych S.A., z siedzibą w Kole na rzecz
Zamawiającego: Województwa Wielkopolskiego - Wielkopolskiego Zarządu
Dróg Wojewódzkich w Poznaniu stanowiącą uzasadnione koszty strony poniesione
z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 907 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Poznaniu.

Przewodniczący:
…………………..

Sygn. akt KIO 1765/14
Sygn. akt KIO 1766/14

U z a s a d n i e n i e

Zamawiający – Województwo Wielkopolskie - Wielkopolski Zarząd Dróg
Wojewódzkich w Poznaniu prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego, na podstawie
ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz.
907 ze zm.) (zwanej dalej również „ustawą Pzp”), postępowanie o udzielenie zamówienia pn:
„Zimowe utrzymanie dróg na obszarze działania Wielkopolskiego Zarządu Dróg
Wojewódzkich obejmujące: odśnieżanie, zwalczanie śliskości zimowej, patrolowanie,
utrzymanie chodników oraz wywóz śniegu w latach 2014-2018".

Wartość zamówienia przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na
podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp.

W dniu 28 sierpnia 2014 r. Zamawiający zawiadomił wykonawców – dla części III i
VIII - o unieważnieniu postępowania na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp. Czynność
unieważnienia postępowania była podstawą wniesienia odwołań.

Odwołanie o sygn. akt KIO 1765/14 oraz KIO 1766/14

Wykonawca Interasphalt Sp. z o.o., z siedzibą w Obornikach Wielkopolskich oraz
wykonawca - Przedsiębiorstwo Robót Drogowo-Mostowych S.A., z siedzibą w Kole (zwani
dalej również odpowiednio: „Odwołującym Interasphalt” oraz „Odwołującym PRDM”) w dniu 9
września 2014 r. (data wpływu do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej) złożyli odwołania
odpowiednio w zakresie części III i VIII - na czynność unieważnienia postępowania na
podstawie art. 93 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp.

Podważając czynność Zamawiającego Odwołujący Interasphalt oraz Odwołujący
PRDM zarzucili Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów ustawy:
- art. 93 ust. 1 pkt. 4 ustawy Pzp, poprzez błędne zastosowanie i przyjęcie, że w niniejszej
sprawie zachodzą podstawy do unieważnienia postępowania w zakresie części III i VIII
zamówienia, pomimo iż brak jest rzeczywistych przesłanek do dokonania takiej czynności;
- art. 32 ust. 4 ustawy Pzp poprzez traktowanie poszczególnych części zamówienia jako
odrębnych zamówień i traktowanie ich wartości jako górnej granicy kwoty jaką zamawiający

zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, bez jednoczesnego uznania, że to
wartość wszystkich części zamówienia stanowi łączną wartość całego zamówienia (kwoty
jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na jego sfinansowanie);
naruszenie art. 7 ust. 1 ustawy Pzp poprzez działanie wbrew zasadzie uczciwej konkurencji i
równego traktowania wykonawców;
- art. 86 ust. 3 ustawy Pzp w zw. z §2 ust. 1 pkt. 13) Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z
dnia 26 października 2010 roku w sprawie protokołu postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego oraz załącznika nr 1 do tego rozporządzenia,

W związku z powyższym, Odwołujący wnieśli o uwzględnienie obu odwołań w częściach
III i VIII i nakazanie Zamawiającemu:

- unieważnienie czynności unieważnienia postępowania w części III i VIII i dokonania wyboru
oferty Odwołujących – jako ofert najkorzystniejszych lub
- (w przypadku części VIII) unieważnienia czynności Zamawiającego w zakresie
unieważnienia postępowania w części VIII RDW Szamotuły na podstawie przepisów art. 93
ust. 1 pkt. 4) ustawy Pzp i nakazanie Zamawiającemu unieważnienie całego postępowania
na podstawie art. 93 ust. 1 pkt. 7) ustawy Pzp, jako obarczonego niemożliwą do usunięcia
wadą, uniemożliwiającą zawarcie niepodlegających unieważnieniu umów w sprawie
udzielenia zamówienia publicznego, a także zasądzenie kosztów postępowania.

Czynność unieważnienia postępowania (w zakresie części III i VIII) stała się
przedmiotem odwołań, wniesionych przez wykonawców Interasphalt Sp. z o.o., z siedzibą w
Obornikach Wielkopolskich oraz Przedsiębiorstwo Robót Drogowo-Mostowych S.A. z
siedzibą w Kole.

Pismem z dnia 8 września 2014 r. Zamawiający odpowiedział na odwołania, nie
zgadzając się z zarzutami zawartymi w odwołaniu oraz wnosząc o oddalenie przedmiotowych
odwołań.

Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, w tym w szczególności treść ogłoszenia o zamówieniu oraz
postanowienia SIWZ, oferty wykonawców Interasphalt Sp. z o.o., z siedzibą w
Obornikach Wielkopolskich oraz Przedsiębiorstwa Robót Drogowo-Mostowych S.A. z
siedzibą w Kole jak również oświadczenia i stanowiska stron postępowania złożone
w trakcie rozprawy, skład orzekający Izby ustalił i zważył, co następuje:

Odwołania, wobec nie stwierdzenia na posiedzeniu niejawnym braków formalnych
oraz w związku z uiszczeniem przez Odwołujących wpisu, podlegają rozpoznaniu.

Ponadto Izba ustaliła, że Odwołujący przekazali Zamawiającemu kopie niniejszych
odwołań.

Izba stwierdziła, że Odwołujący legitymują się uprawnieniem do korzystania
ze środków ochrony prawnej, o których stanowi przepis art. 179 ust. 1 ustawy Pzp.

Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła, co następuje:

Przedmiotem zamówienia jest: „Zimowe utrzymanie dróg na obszarze działania
Wielkopolskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich obejmujące: odśnieżanie, zwalczanie śliskości
zimowej, patrolowanie, utrzymanie chodników oraz wywóz śniegu w latach 2014-2018".

Ogłoszenie o zamówieniu zawierało m. in. następujące postanowienia:

- Informacja o częściach zamówienia: Część nr 3: Zimowe utrzymanie dróg na obszarze
działania RDW w Kole. Zimowe utrzymanie dróg obejmuje: odśnieżanie, zwalczanie śliskości
zimowej, patrolowanie, utrzymanie chodników oraz wywóz śniegu, pkt 3: „Wielkość lub
zakres”: Szacunkowa wartość bez VAT: 5.431.940,00 PLN;
- Informacja o częściach zamówienia: Część nr 8: Zimowe utrzymanie dróg na obszarze
działania RDW w Szamotułach. Zimowe utrzymanie dróg obejmuje: odśnieżanie, zwalczanie
śliskości zimowej, patrolowanie, utrzymanie chodników oraz wywóz śniegu, pkt 3: „Wielkość
lub zakres”: Szacunkowa wartość bez VAT: 6.196.888,00 PLN.

Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła, że Odwołujący złożyli oferty w niniejszym
postępowaniu na następujące części:
1) Przedsiębiorstwo Robót Drogowo-Mostowych S.A., z siedzibą w Kole – w części III
zamówienia;
2) Interasphalt Sp. z o.o., z siedzibą w Obornikach Wielkopolskich - w części VIII
zamówienia.

Otwarcie ofert miało miejsce w dniu 11 sierpnia 2014 r. Bezpośrednio przed otwarciem
ofert Zamawiający podał kwotę jakie zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia,
t.j. kwotę: 59.416.783,00 zł. Zatem Zamawiający nie podał kwot jakie zamierza przeznaczyć
na sfinansowanie poszczególnych części zamówienia, a jedynie podał ich globalną kwotę.

W dniu 20 sierpnia 2014 r. Zamawiający zawiadomił wykonawców: Interasphalt Sp. z
o.o., z siedzibą w Obornikach Wielkopolskich oraz Przedsiębiorstwo Robót Drogowo-
Mostowych S.A. z siedzibą w Kole o unieważnieniu postępowania (dla części III i VIII) na
podstawie art. 93 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp. Zamawiający uzasadniając swoje stanowisko
wskazał:
1) Dla części III – podstawa prawna: art. 93 ust. 1.4 ustawy Pzp – „cena
najkorzystniejszej oferty przewyższa kwotę, którą zamawiający zamierza przeznaczyć
na sfinansowanie zamówienia”. Zamawiający zamierzał przeznaczyć na
sfinansowanie zamówienia kwotę 5.866.495,00 zł.
2) Dla części VIII - podstawa prawna: art. 93 ust. 1.4 ustawy Pzp – „cena
najkorzystniejszej oferty przewyższa kwotę, którą zamawiający zamierza przeznaczyć
na sfinansowanie zamówienia”. Zamawiający zamierzał przeznaczyć na
sfinansowanie zamówienia kwotę 6.692.639,00 zł.

Krajowa Izba Odwoławcza zważyła, co następuje:

Przy rozpoznawaniu przedmiotowej sprawy skład orzekający Izby wziął pod uwagę
dokumentację przedmiotowego postępowania (dla części III i VIII) stanowiska i oświadczenia
Stron złożone pisemnie oraz ustnie do protokołu. Izba dopuściła dowody złożone przez
Zamawiającego – pismo z dnia 16 czerwca 2014 r. (znak:WZDW.31.612-37/14) oraz
porównanie średniej z cen jednostkowych (wybranych pozycji) najtańszych ofert z niektórych
części RDW.

Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy, oświadczenia
i stanowiska stron przedstawione podczas rozprawy, Izba uznała, iż odwołania są
bezzasadne i nie zasługują na uwzględnienie.

Krajowa Izba Odwoławcza - oceniając zarzuty Odwołujących: Interasphalt oraz
PRDM - wzięła pod uwagę następujące okoliczności faktyczne oraz prawne:

W pierwszej kolejności należy zgodzić się z Odwołującymi, że jeżeli Zamawiający
przewiduje możliwość składania ofert częściowych albo udziela zamówienia w częściach, z
których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania – co miało miejsce w niniejszym
stanie faktycznym - wartością zamówienia jest łączna wartość poszczególnych części
zamówienia (art. 32 ust. 4 ustawy Pzp).

Ponadto zgodnie z art. 86 ust. 3 ustawy Pzp bezpośrednio przed otwarciem ofert
zamawiający podaje kwotę, jaką zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia.

Dodatkowo Izba przywołuje w tym zakresie również treść art. 93 ust. 1 pkt 4 ustawy
Pzp, zgodnie z którym Zamawiający unieważnia postępowanie o udzielenie zamówienia,
jeżeli cena najkorzystniejszej oferty lub oferta z najniższa ceną przewyższa kwotę, którą
zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, chyba że zamawiający
może zwiększyć tę kwotę do ceny najkorzystniejszej oferty.

Zatem zgodzić należy się z Odwołującymi, że Zamawiający nie ma prawa do
swobodnego decydowania o unieważnieniu postępowania w zakresie przez siebie
ustalonym, a dopiero po spełnieniu przesłanek z art. 93 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp, i
zobowiązany jest podać kwotę jaką zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia w
podanych przez siebie częściach. Zatem istotnym jest, aby wykonawcy wiedzieli jaką kwotę
Zamawiający zamierza przeznaczyć na finansowanie poszczególnych części zamówienia.
Niepodanie kwot dla poszczególnych części zamówienia, prowadzić może do sytuacji
bezpodstawnego unieważniania dowolnych części zamówienia, a wykonawcy nie wiedząc
jaką konkretnie kwotę Zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie danej części
zamówienia (przy odczytaniu jedynie kwoty dotyczącej całości) nie będą mogli zweryfikować
zasadności unieważnienia - przez Zamawiającego – postępowania na podstawie art. 93 ust.
1 pkt 4 ustawy Pzp. Zatem brak obowiązku podania kwot w poszczególnych częściach
(stanowiących odrębne postępowania) – jak wywodzili Odwołujący - prowadziłoby do sytuacji
w której wykonawcy nie byliby chronieni przed arbitralnymi decyzjami Zamawiającego w
trakcie oceny ofert w zakresie unieważnienia postępowania z powodu braku środków na
sfinansowanie zamówienia. Wobec powyższego – biorąc pod uwagę wykładnię
celowościową ww. przepisów - Zamawiający dopuszczając możliwość składania ofert
częściowych zobowiązany jest również do podania kwot jakie zamierza przeznaczyć na
sfinansowanie zamówienia również co do poszczególnych części zamówienia (nie tylko
kwoty dotyczącej całości, jak to miało miejsce w niniejszym stanie faktycznym). Powyższe
przepisy, w tym w szczególności art. 93 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp pełni funkcję gwarancyjną,
tak aby wykonawcy mieli możliwość zweryfikowania zasadności takiego unieważnienia oraz
wypełnienia wszystkich jego przesłanek wynikających z art. 93 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp.

Jednak – w ocenie Krajowej Izby Odwoławczej – co wynika ze złożonych dowodów –
w niniejszym stanie faktycznym Zamawiający nie był w stanie zwiększyć finansowania na
zadanie częściowe nr III i VIII, gdyż nie posiadał tak wysokiego budżetu zaplanowanego na
te zadania. Powyższe potwierdzało złożone przez Zamawiającego pismo z dnia 16 czerwca

2014 r. (znak:WZDW.31.612-37/14) oraz porównanie średniej z cen jednostkowych
(wybranych pozycji) najtańszych ofert z niektórych części RDW.

Ponadto, jak wskazał Zamawiający dokonał on czynności unieważnienia części III i
VIII postępowania, gdyż oferta z najniższą ceną (a zarazem jedyna oferta złożona dla części
III jak i zarówno dla części VIII zamówienia) przewyższała kwotę, jaką Zamawiający
zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia o kwotę dla części III 1.209.228,68 zł a
dla części VIII 2.454.896,20 zł.

Cena oferty Odwołującego PRDM w części III zamówienia wyniosła 7.075.723,68 zł
brutto, a Odwołującego Interasphalt w części VIII 9.147.535,20 zł brutto, natomiast
Zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia kwotę dla części III
5.866.495,00 zł, zaś dla części VIII 6.692.639,00 zł. W związku z tym, że były to jedyne
oferty złożone odpowiednio w ramach III i VIII części postępowania, konieczne okazało się
unieważnienie tych części na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp.

Zamawiający zauważył także – co zostało przez Izbę wzięte pod rozwagę - że już na
etapie wszczęcia postępowania - ogłoszenia o zamówieniu, które zostało opublikowane w
dniu 3 lipca 2014 roku w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej Zamawiający podał
wartości szacunkowe dla poszczególnych części zamówienia, tak by wszyscy potencjalni
oferenci mieli świadomość górnej granicy finansowania dla poszczególnej części. Kwota jaką
Zamawiający mógł przeznaczyć na sfinansowanie części III zamówienia stanowiła
równowartość szacunkowej wartości części zamówienia powiększonej o stawkę podatku
VAT, t.j. 8% dla części III – RDW Koło, Zamawiający wskazał że wartość zamówienia
podana w ogłoszeniu stanowiła kwotę netto (bez podatku VAT) 5.431.940,00 zł. Co po
dodaniu kwoty podatku VAT w wysokości 8% daje łącznie kwotę brutto 5.866.495,00 zł, zaś
cena zaoferowana przez Odwołującego PRDM stanowiła równowartość kwoty 7.075.723,68
zł. W przypadku części VIII kwota jaką Zamawiający mógł przeznaczyć na sfinansowanie
części VIII zamówienia stanowiła równowartość szacunkowej wartości części zamówienia
powiększonej o stawkę podatku VAT, tj. 8%. Dla części VIII - RDW Szamotuły, Zamawiający
wskazał, że wartość szacunkowa podana w ogłoszeniu o zamówieniu stanowiła kwotę netto
(bez podatku VAT) 6.196.888,00 złotych. Co po dodaniu kwoty podatku VAT w wysokości
8% daje łącznie kwotę brutto 6.692.639,00 złotych. Cena zaoferowana przez Odwołującego
Interasphalt stanowiła równowartość kwoty 9.147.535,20 złotych brutto. Co więcej, kwota
jaką Zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie poszczególnych części
zamówienia wynikała z planów finansowych Zamawiającego, a przede wszystkim z

dokumentu WZDW.31.612-37/14 z dnia 16 czerwca 2014 roku. Z treści tego dokumentu
wyraźnie wynika kwota jaką Zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie części III
zamówienia – 5.866.495,00 zł a dla części VIII zamówienia - 6 692 639,00 zł.

Tym samym cena zaoferowana przez Odwołujących przewyższa kwotę jaką
Zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia dla części III o ponad
milion złotych a dla części VIII 2,5 miliona złotych, co wypełnia przesłanki konieczne do
unieważnienia tych części postępowania wskazane w przepisie art. 93 ust. 1 pkt 4 ustawy
Pzp.

Odnosząc się do zarzutów Odwołujących - jak wskazał Zamawiający – nie ulega
wątpliwości, że decyzja o ewentualnym zwiększeniu kwoty na sfinansowanie zamówienia
jest jego suwerenną decyzją i nie można jej Zamawiającemu narzucić, skoro nie może on –
jak wynika to ze złożonych dowodów - zwiększyć tej kwoty do ceny najkorzystniejszej oferty.
Wobec tego Zamawiający ma możliwość zwiększenia podanej przez siebie kwoty do ceny
zawartej w najkorzystniejszej ofercie, o ile uzna to za celowe i uzasadnione – zatem
powyższe nie jest jego obowiązkiem a uprawnieniem (podobnie wyrok KIO z dnia 12
kwietnia 2013 r., sygn. akt KIO 728/13). W sytuacji, gdy Zamawiający podejmie decyzję
stwierdzając, że dokonanie takiego zwiększenia środków nie jest możliwe lub celowe, a
kwota, jaką zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia jest niższa od ceny oferty,
to zachodzą obligatoryjne przesłanki unieważnienia postępowania na podstawie art. 93 ust. 1
pkt 4 ustawy Pzp.

Nie ulega wątpliwości, że w niniejszym stanie faktycznym, żaden z wykonawców nie
wniósł w zakreślonym terminie odwołania co do treści ogłoszenia lub specyfikacji istotnych
warunków zamówienia, a tym samym nie zakwestionował podanych przez Zamawiającego
szacunkowych wartości, zarówno dla całego zamówienia, jak i dla poszczególnych jego
części. Zamawiający określił szacunkowe wartości zamówienia dla poszczególnych części
zamówień, co de facto mogło ułatwić wykonawcom złożenie ofert. Tym samym, Zamawiający
oszacował wartość zamówienia zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy Pzp.

Ponadto, Zamawiający podkreślił, że jako jednostka budżetowa zobowiązany jest do
stosowania Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz. U. 2013, poz.
885 z późn. zm.) (zwanej dalej jako „U.f.p."). Zgodnie z art. 17 U.f.p.: Minister Finansów
określi, w drodze rozporządzenia, sposób prowadzenia gospodarki finansowej jednostek
budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych, a w szczególności:
1) sposób i tryb sporządzania planów finansowych,

2) sposób dokonywania zmian w planach finansowych jednostek budżetowych oraz
zatwierdzania tych zmian,
3) tryb pobierania dochodów i dokonywania wydatków państwowych jednostek
budżetowych,
4) sposób ustalania nadwyżki środków obrotowych w samorządowych zakładach
budżetowych
- biorąc pod uwagę potrzebę przestrzegania zasad celowego i oszczędnego dokonywania
wydatków oraz jawności, przejrzystości i terminowej realizacji zadań.

W związku z powyższym, według Zamawiającego zobowiązany jest on do
wydatkowania środków zgodnie z zasadami gospodarki finansowej jednostek budżetowych,
określonymi w rozporządzeniu, oraz biorąc pod uwagę potrzebę przestrzegania zasad
celowego i oszczędnego dokonywania wydatków oraz jawności, przejrzystości i terminowej
realizacji zadań. Nakaz wykorzystywania środków w odpowiednich wielkościach i na
określone przepisami cele, jest równoznaczny z przestrzeganiem zasad dyscypliny finansów
publicznych. Wydatkowanie środków publicznych objęte jest kolejnymi zasadami
określonymi w przepisach ustawy o finansach publicznych, które Zamawiający zobowiązany
jest przestrzegać. Zgodnie z art. 44 ust. 3 U.f.p. wydatki publiczne powinny być dokonywane
w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z
danych nakładów oraz optymalnego wyboru metod i środków służących osiągnięciu
założonych celów, co w niniejszym postępowaniu według Zamawiającego miało miejsce.

Nie ulega wątpliwości, że Zamawiający nie podał kwot jakie zamierza przeznaczyć na
sfinansowanie poszczególnych części zamówienia, a jedynie podał globalną kwotę, jednak w
ocenie Krajowej Izby Odwoławczej na rozprawie wykazane zostało, że Zamawiający nie był
w stanie zwiększyć finansowania na zadanie częściowe nr III i VIII, gdyż nie posiadał tak
wysokiego budżetu zaplanowanego na te zadania, a wskazane przez Zamawiającego kwoty
przeznaczone na sfinansowanie zadania III – 5.866.495,00 zł oraz zadania VIII –
6.692.639,00 zł wynikają z pisma z dnia 16 czerwca 2014 r. (znak:WZDW.31.612-37/14)
oraz ogłoszenia o zamówieniu. Zatem niepodanie powyższych kwot – w tak ustalonym stanie
faktycznym – nie ma wpływu na wynik tego postępowania (w postaci unieważnienia
postępowania) w ramach części III i VIII.

Tym samym, w związku z przekroczeniem kwoty jaką Zamawiający zamierzał
przeznaczyć na sfinansowanie części III i VIII zamówienia oraz z uwagi m.in. na zawyżone
ceny ofert Odwołujących – co wynikało z porównania średniej z cen jednostkowych
(wybranych pozycji) najtańszych ofert z niektórych części RDW, Zamawiający nie miał

podstaw do podwyższenia kwoty na sfinansowanie części III i VIII zamówienia. W związku z
powyższym, konieczne okazało się unieważnienie postępowania w ramach części III i VIII.

Konkludując, Izba nie dopatrzyła się naruszenia przez Zamawiającego art. 93 ust. 1
pkt 4 w zw. z art. 32 ust. 4 ustawy Pzp i wobec powyższego orzeczono jak w sentencji, na
podstawie przepisu art. 192 ust. 1 ustawy Pzp.

O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku postępowania na
podstawie przepisu art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Pzp, z uwzględnieniem przepisów
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i
sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238), w szczególności § 3 ust. 1
pkt 2 b) ww. rozporządzenia.

Przewodniczący:
…………………….