Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt KIO/UZP 1006/08

WYROK
z dnia 7 października 2008 r.

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Izabela Niedziałek
Członkowie: Andrzej Niwicki
Anna Packo


Protokolant: Dorota Witak
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 07.10.2008 r. w Warszawie odwołania wniesionego
przez Vip Car Sp. z o.o., 45-273 Opole, ul. Pużaka 6 od rozstrzygnięcia przez
zamawiającego Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Warszawie,
03-808 Warszawa, ul. Mińska 25 protestu z dnia 1 września 2008 r.

przy udziale „DĄBROWSCY” Sp. z o.o., 41-804 Zabrze, ul. Wolności 59 zgłaszającej
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego

orzeka:
1 uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu powtórzenie czynności oceny i
badania ofert z uwzględnieniem oferty odwołującego się.

2. kosztami postępowania obciąża Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad
Oddział w Warszawie, 03-808 Warszawa, ul. Mińska 25 i nakazuje:

1) zaliczyć na rzecz Urzędu Zamówień Publicznych koszty w wysokości
4 064 zł 00 gr (słownie: cztery tysiące sześćdziesiąt cztery złote zero groszy)

z kwoty wpisu uiszczonego przez Vip Car Sp. z o.o., 45-273 Opole, ul.
Pużaka 6;

2) dokonać wpłaty kwoty 4 064 zł 00 gr (słownie: cztery tysiące sześćdziesiąt
cztery złote zero groszy) przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i
Autostrad Oddział w Warszawie, 03-808 Warszawa, ul. Mińska 25 na rzecz
Vip Car Sp. z o.o., 45-273 Opole, ul. Pużaka 6 stanowiącej uzasadnione
koszty strony poniesione z tytułu kosztów postępowania odwoławczego;

3) dokonać wpłaty kwoty XXX (słownie: XXX) przez XXX na rzecz Urzędu
Zamówień Publicznych na rachunek dochodów własnych UZP;

4) dokonać zwrotu kwoty 15 936 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy dziewięćset
trzydzieści sześć złotych zero groszy) z rachunku dochodów własnych Urzędu
Zamówień Publicznych na rzecz Vip Car Sp. z o.o., 45-273 Opole, ul.
Pużaka 6;


U z a s a d n i e n i e

Zamawiający prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego na dostawę 33 sztuk samochodów osobowych (numer referencyjny
92/2008), opublikowanego w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich w dniu 22 lipca
2008 r. nr 140 pod pozycją 187760.
W dniu 29 sierpnia 2008r. Zamawiający przekazał informację o wynikach oceny ofert
złożonych w postępowaniu, ze wskazaniem oferty najkorzystniejszej złożonej przez
Dąbrowscy Sp. z o.o. oraz ofert odrzuconych, w tym oferty VIP Car Sp. z o.o., zawierającej
omyłkę rachunkową w obliczeniu ceny, której nie można poprawić na podstawie art. 88
ustawy Pzp. W formularzu cenowym Wykonawca nieprawidłowo wyliczył pozycję VAT 22%.
W dniu 1 września 2008 r. wpłynął do Zamawiającego protest od Wykonawcy VIP Car Sp. z
o.o., w zakresie wyboru najkorzystniejszej oferty i odrzucenia jego oferty, z żądaniem
powtórzenia oprotestowanych czynności. W uzasadnieniu Wykonawca wykazał sposób
kalkulacji ceny netto, podatku VAT oraz ceny brutto w rozbiciu na 1 sztukę samochodu oraz
za całość zamówienia, przez przemnożenie każdej z trzech podanych wartości przez liczbę
33 sztuk samochodów. Wskazany przez Wykonawcę Vip Car Sp. z o.o. sposób wyliczenia
ceny jest prawidłowy, a zatem w ofercie nie występuje omyłka rachunkowa w obliczeniu
pozycji VAT 22 %.

Zamawiający w dniu 9 września 2008r. oddalił przedmiotowy protest, uznając
podniesione zarzuty za bezzasadne, w całości podtrzymując zasadność argumentacji
podniesionej w przystąpieniu do postępowania protestacyjnego Wykonawcy Dąbrowscy Sp.
z o.o. z dnia 2 września 2009 r. W stanowisku Przystępujący odwołał się do formularza
cenowego przygotowanego przez Zamawiającego, wskazującego na sposób wyliczenia
ceny. Zgodnie z formularzem, zarówno podana przez Protestującego wartość VAT, jak i
wynikająca z niej cena oferty „ogółem” są nieprawidłowe i niewątpliwie zawierają omyłki
rachunkowe, których Zamawiający nie może poprawić na podstawie art. 88 ustawy Pzp, co
skutkuje odrzuceniem oferty.
W dniu 12 września 2008 r., Vip Car Sp. z o.o. wniósł odwołanie do Prezesa Urzędu
Zamówień Publicznych, w którym podtrzymał stanowisko przedstawione w proteście. W
uzupełnieniu wskazał, iż przygotowując ofertę założono rozliczenie dostawy pod kątem
finansowo-księgowym na dwa możliwe sposoby, tj. dostawę samochodów i wystawienie
osobnych faktur VAT za poszczególne samochody oraz dostawę samochodów i wystawienie
jednej faktury VAT za wszystkie samochody. Pierwszy ze sposobów jest najwygodniejszy dla
Zamawiającego z uwagi na ułatwienie podczas rejestracji, ubezpieczenia, jak również dla
ewidencji środków trwałych. W przypadku faktury zbiorczej zsumowaniu podlegać będą
wartości netto, kwota podatku VAT oraz wartości brutto z poszczególnych pozycji faktury.
Dokonane w ten sposób sumowanie podatku VAT jest dopuszczalne na gruncie przepisów
obowiązujących – przywołanego rozdziału 4, § 12, pkt 3 Rozporządzenia Ministra Finansów
z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego
zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i
usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U.
nr 54, poz. 535). W przypadku obu sposobów rozliczenia dostawy podana w ofercie kwota
podatku VAT 22% jest prawidłowa.
W dniu 15 września 2008r. (faksem), a pisemnie w dniu 17 września 2008r.,
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego zgłosił wybrany
Wykonawca Dąbrowscy Sp. z o.o. Skład orzekający na posiedzeniu postanowił dopuścić do
udziału w postępowaniu Przystępującego do postępowania odwoławczego po stronie
Zamawiającego.


Na podstawie oryginału dokumentacji oraz stanowisk stron skład orzekający Izby
ustalił i zważył co następuje.

Istota sporu pomiędzy stronami dotyczy prawidłowości wyliczenia stawki podatku VAT
22%. W ofercie Odwołującego podane zostały następujące wartości: cena jednostkowa

32.696,72 zł, wartość zł.: 1.078.991,76; VAT 22% 237.378,24, ogółem 1.316.370,00. Oferta
przedstawiała najniższą cenę ze złożonych w postępowaniu.
W pkt 12.4 specyfikacji istotnych warunków zamówienia, Zamawiający podkreślił
konieczność wypełnienia między innymi formularza cenowego ściśle według warunków i
postanowień specyfikacji. W pkt 14 siwz Zamawiający zawarł opis sposobu obliczenia ceny
oferty, w którym wymagał, aby wykonawcy określili ceny jednostkowe netto dla wszystkich
elementów usług wymienionych w formularzu cenowym i wyliczyli cenę brutto stanowiącą
cenę zamówienia (pkt 14.2). Formularz należało wypełnić z dokładnością do dwóch miejsc
po przecinku, przyjmując matematyczną zasadę zaokrąglania trzeciej liczby po przecinku
(pkt 14.7).
Na podstawie zestawienia formularza cenowego z zapisami specyfikacji istotnych
warunków zamówienia, w tym w szczególności przywołanymi zapisami pkt 14, Izba
stwierdziła, że oferta VIP Car Sp. z o.o. nie zawiera omyłki rachunkowej w obliczeniu ceny.
Powodem odrzucenia oferty Wykonawcy jest różnica w wyliczeniu wartości wskazanej w
pozycji VAT 22 %. W ocenie Zamawiającego zapisy siwz – formularz cenowy, wskazywały
sposób wyliczenia wartości oferty i obliczenie kwoty podatku od wartości netto całości
zamówienia, tj. 33 sztuk samochodów. Natomiast Odwołujący argumentował prawidłowość
zastosowanej przez niego kalkulacji, polegającej na obliczeniu wartości wskazanych w
formularzu dla 1 sztuki samochodu, a następnie pomnożeniu poszczególnych pozycji przez
ilość odpowiadającą wielkości zamówienia. Różnica pomiędzy przedstawionymi sposobami
wyliczenia ceny oferty wynika z zaokrągleń. Stosując zasadę wskazywaną przez
Zamawiającego, wartość pozycji VAT 22% powinna wynosić 237.378,19 zł., a jest
237.378,24 zł, a w konsekwencji wartość ogółem winna wynosić 1.316.369,95 zł, a jest
1.316.370,00 zł.
W ocenie składu orzekającego różnica w przedstawieniu obliczenia ceny, nie może w
świetle zapisów specyfikacji, mieć wpływu dla oceny prawidłowości podanej w ofercie
wartości brutto za całość zamówienia. Zamawiający nie wskazał, jak twierdził w toku
rozprawy, metody kalkulacji ceny oferty, tj. kolejności działań matematycznych, zatem
przyjęty przez Odwołującego sposób obliczenia, prawidłowy na gruncie przepisów
powołanego w odwołaniu rozporządzenia, był dopuszczalny. Kwota podatku VAT obliczona
od ceny jednostkowej netto za samochód wynosi 7.193,28 zł, a po przemnożeniu przez ilość
33 sztuk, iloczyn jest równy kwocie 237.378,24 zł, czyli tyle ile Wykonawca wskazał w
ofercie. Po dodaniu do wartości netto, wyliczonej w ten sposób kwoty podatku VAT, wartość
brutto wynosi 1.316.370,00 zł, czyli tyle ile „wartość ogółem” w ofercie.
Na tej podstawie Izba uznała, iż podana w ofercie cena przeniesiona z formularza
cenowego obejmuje całość przedmiotu zamówienia i została wyliczona w sposób
prawidłowy. Mimo, iż formularz cenowy mógł sugerować, iż podatek VAT należało wyliczyć

od wartości netto, to jednak sposób obliczenia ceny nie został w specyfikacji sprecyzowany.
Tym samym należało uznać, iż skoro Wykonawca zastosował przy wyliczeniu ceny oferty
prawidłową stawką podatku VAT, a przyjęty przez niego sposób kalkulacji nie zawiera
błędów rachunkowych, to nie zachodzi okoliczność skutkująca odrzuceniem oferty na
podstawie art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp.
Ceną oferty w rozumieniu ustawy z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach
(Dz. U. Nr 97, poz. 1050, z późn. zm.) jest wartość wyrażona w jednostkach pieniężnych,
którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę. W tak
rozumianej cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli
na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towarów (usług) podlega obciążeniu podatkiem
od towarów i usług oraz podatkiem akcyzowym. Zatem, dla potrzeb oceny i porównania ofert,
jako cenę, na gruncie przepisów ustawy Pzp, przyjmuje się tzw. cenę brutto.
Podana w ofercie cena nie zawiera błędu rachunkowego przy tym sposobie obliczenia, jaki
został przedstawiony przez Odwołującego się. Różnica 5 groszy wynikająca z odmiennego,
jednak dopuszczalnego sposobu wyliczenia wartości pozycji VAT 22%, nie może stanowić
podstawy do odrzucenia oferty Odwołującego się, gdyż nie stanowi o błędzie w obliczeniu
ceny, czy też omyłce rachunkowej, której nie można poprawić. Formularz cenowy
przygotowany przez Zamawiającego ma charakter pomocniczy dla obliczenia ceny oferty,
mającej w przedmiotowym postępowaniu charakter ryczałtowy.
Mając powyższe na uwadze, należało orzec jak w sentencji.

O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy na podstawie art.
191 ust. 6 i 7 ustawy Pzp.

Stosownie do art. 194 i 195 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2006 r. Nr 164, poz. 1163, z późn. zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Urzędu Zamówień
Publicznych do Sądu Okręgowego Warszawa-Praga w Warszawie.

Przewodniczący:
………………………………

Członkowie:

………………………………

………………………………




_____
*
niepotrzebne skreślić