Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt KIO/1167/10

POSTANOWIENIE
z dnia 30 czerwca 2010 r.

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:

Przewodniczący: Marek Szafraniec


Protokolant: Patrycja Kaczmarska

po rozpoznaniu na posiedzeniu z udziałem stron w dniu 30 czerwca 2010 roku
w Warszawie odwołania wniesionego dnia 11 czerwca 2010 roku przez Przedsiębiorstwo
Usługowo-Produkcyjne MERA-MONT Sp. z o.o., ul. Culica 1, 62-300 Września,
w postępowaniu o udzielenie zamówienia prowadzonym przez Zamawiającego, którym jest
Gmina Niwiska, 36-147 Niwiska 430


orzeka:


1. odrzuca odwołanie,
2. do kosztów postępowania odwoławczego zalicza wpis w wysokości 10 000 zł 00 gr
(słownie: dziesięć tysięcy złotych zero groszy) uiszczony przez Przedsiębiorstwo
Usługowo-Produkcyjne MERA-MONT Sp. z o.o., ul. Culica 1, 62-300 Września,

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655 ze zm.) na niniejsze postanowienie -
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Tarnobrzegu.

Przewodniczący:

………………………………

Sygn. akt KIO/1167/10

U z a s a d n i e n i e

Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego prowadzone w trybie przetargu
nieograniczonego na realizację zadania: „Rozbudową gminnej oczyszczalni ścieków
w miejscowości Trześń do przepustowości 550 m3/d", zostało wszczęte przez Gminę
Niwiska, zwaną dalej: „Zamawiającym”, w dniu 10 marca 2010 r. poprzez zamieszczenie
ogłoszenia o zamówieniu w miejscu publicznie dostępnym w siedzibie Zamawiającego,
na stronie internetowej oraz w Biuletynie Zamówień Publicznych pod numerem 65934-2010.
W dniu 11 czerwca 2010 r. (prezentata na piśmie) do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej wpłynęło w formie pisemnej odwołanie wobec czynności wyboru oferty
najkorzystniejszej oraz odrzucenia oferty wniesione przez Wykonawcę: Przedsiębiorstwo
Usługowo-Produkcyjne MERA-MONT Sp. z o.o.

Biorąc pod uwagę powyższe, Izba ustaliła i zważyła co następuje:
W pierwszej kolejności skład orzekający Izby ustalił, że wobec wszczęcia
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, którego dotyczy rozpoznawane
przez Izbę odwołanie, po dniu 29 stycznia 2010 r., tj. po dniu wejścia w życie przepisów
ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz
niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 223, poz. 1778), do rozpoznawania niniejszej sprawy
odwoławczej mają zastosowanie przepisy ustawy Pzp oraz aktów wykonawczych wydanych
na jej podstawie – rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 marca 2010 r.
w sprawie regulaminu postępowania przy rozpoznawaniu odwołań (Dz. U. Nr 48, poz. 280) i
z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości oraz sposobu pobierania wpisu
od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich
rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238) w brzmieniu nowym – po wejściu w życie wskazanych
przepisów.
Kolejnym istotnym dla rozstrzygnięcia sprawy działaniem składu orzekającego Izby
było dokonanie sprawdzenia, czy uprawnionym jest wykluczenie możliwości wypełnienia
którejkolwiek z przesłanek odrzucenia odwołania ustanowionych w art. 189 ust. 2 ustawy
Pzp. Ażeby tego dokonać Izba zobowiązana była dokonać następujących ustaleń
faktycznych.

Jedną z ofert złożonych przed upływem terminu składnia ofert w postępowaniu
o udzielenie zamówienia na Rozbudowę gminnej oczyszczalni ścieków w miejscowości
Trześń do przepustowości 550 m3/d była oferta złożona przez występujących wspólnie
Wykonawców: Przedsiębiorstwo Usługowo-Produkcyjne MERA-MONT Sp. z o.o. oraz
Witolda Beresia prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo
Prodykcyjno-Handlowo-Usługowe WIBER Witold Bereś, co potwierdziły Strony na rozprawie
przed Izbą. Tym samym, w ocenie Izby, to konsorcjum (wszyscy wykonawcy występujący
wspólnie), a nie poszczególni przedsiębiorcy je stanowiący, nabyli status Wykonawcy
w tym postępowaniu. W sprawach związanych z tym postępowaniem to konsorcjum jest
decydentem. To konsorcjum, jako całości, przysługuje uprawnienie do dokonywania
czynności w postępowaniu i z tym postępowaniem związanych, a mającymi na nie wpływ.
Dlatego też to konsorcjum, tj. wszystkim wykonawcom występującym wspólnie, przysługują
środki ochrony prawnej określone w ustawie Pzp.
Do oferty tej załączone zostało pełnomocnictwo z dnia 7 kwietnia 2010 r. podpisane
przez upoważnione do występowania w imieniu każdego z konsorcjantów (ze strony PUP
MERA-MONT Sp. z o.o. – Kazimierz S. oraz Piotr K. – reprezentacja łączna, zaś ze strony
PPHU Biber – Witold Bereś), zgodnie z którym konsorcjanci ustanowili wspólnego
pełnomocnika w osobie Kazimierza S., który w imieniu obu Wykonawców podpisał złożoną
przez nich ofertę.
W dniu 11 czerwca 2010 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło w formie
pisemnej odwołanie wobec czynności wyboru oferty najkorzystniejszej oraz odrzucenia oferty
wniesione przez Wykonawcę: Przedsiębiorstwo Usługowo-Produkcyjne MERA-
MONT Sp. z o.o. Zostało ono podpisane przez radcę prawnego Monikę Ś. działającą na
podstawie pełnomocnictwa z dnia 10 czerwca 2009 r. podpisanego
przez Kazimierza Słomińskiego oraz Piotra Klimkiewicza. Z treści tegoż pełnomocnictwa
jednoznacznie wynika, iż Monika Śmigielska upoważniona została do wnoszenia środków
ochrony prawnej w imieniu Przedsiębiorstwa Usługowo-Produkcyjnego MERA-
MONT Sp. z o.o. Wobec oczywiście błędnego oznaczenia daty wystawienia powołanego
pełnomocnictwa – mocodawcy w dacie 10 czerwca 2009 nie mogli wiedzieć, że Zamawiający
ogłosi w roku 2010 postępowanie o udzielenie zamówienia, którego dotyczyć będzie
postępowanie odwoławcze prowadzone przed Izbą – Izba uznała jedynie za oczywiste,
iż, wobec załączenia go do odwołania, zostało ono wystawione przed datą wniesienie
odwołania.
Po dokonaniu analizy treści wniesionego odwołania Izba uznała, iż w rozpatrywanej
sprawie odwołanie wniosło w swoim imieniu i na swoją rzecz Przedsiębiorstwo Usługowo-

Produkcyjne MERA-MONT Sp. z o.o. Podmiot ten nie powołał się w treści odwołania
na jakiekolwiek pełnomocnictwo ze strony członka konsorcjum, ani nawet na sam fakt
złożenia przez to konsorcjum oferty w kwestionowanym przez siebie postępowaniu
o udzielenie zamówienia. Jako odwołującego, w sposób jednoznaczny i wykluczający
wszelkie wątpliwości, wskazał siebie, tj. Przedsiębiorstwo Usługowo-Produkcyjne MERA-
MONT Sp. z o.o. Okolicznością potwierdzającą dodatkowo dokonane przez Izbę ustalenie
jest treść przedłożonych Izbie pełnomocnictw dla Lesława S. oraz Kazimierza S.,
upoważniające ich do występowania przed Izbą w imieniu Przedsiębiorstwa Usługowo-
Produkcyjne MERA-MONT Sp. z o.o.
Mając na uwadze powyższe, Izba uznała, że na tym etapie postępowania
o udzielenie zamówienia publicznego, tj. po upływie terminu składania ofert, wobec faktu,
iż ofertę złożyło konsorcjum dwóch Wykonawców, którego to Przedsiębiorstwo Usługowo-
Produkcyjne MERA-MONT Sp. z o.o.. była członkiem, Spółka ta nie była podmiotem
uprawnionym do samodzielnego skorzystania ze środków ochrony prawnej. Tym samym
wypełniona została przesłanka odrzucenia odwołania określona w art. 189 ust. 2 pkt 2)
ustawy Pzp.
Wobec powyższego, orzeczono jak w sentencji.

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192
ust. 9 i 10 ustawy Prawo zamówień publicznych, stosownie do wyniku postępowania, oraz
w oparciu o przepisy § 1 ust. 2 pkt 1, § 3 oraz § 5 ust. 4 rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu
od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich
rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238).

Przewodniczący:

………………………………