Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt KIO/2260/10

WYROK
z dnia 2 listopada 2010 roku

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Katarzyna Prowadzisz

Protokolant: Patrycja Kaczmarska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 27 października 2010 roku w Warszawie odwołania
wniesionego przez KARMAR S. A. z siedzibą w Warszawie przy ulicy Al. Wyścigowa 6,
02-681 Warszawa
od czynności Zamawiającego
Urząd Skarbowy w Piasecznie z siedzibą w Piasecznie przy ulicy Czajewicza 2/4,
05 – 500 Piaseczno,

przy udziale uczestnika postępowania odwoławczego wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielnie zamówienia: Przedsiębiorstwo Budowlano – Usługowe
DORBUD S. A. z siedzibą w Kielcach przy ulicy Zagnańskiej 153, 25-563 Kielce (Lider),
Przedsiębiorstwo Budowlano – Usługowe INTERBUD – WEST Sp. z o.o. z siedzibą
w Gorzowie Wielkopolskim przy ulicy Kosynierów Gdyńskich 51, 66-400 Gorzów Wlkp.
(Członek) zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
Zamawiającego

orzeka:
1. Oddala odwołanie,

2. Kosztami postępowania obciąża wykonawcę KARMAR S. A. z siedzibą w Warszawie
przy ulicy Al. Wyścigowa 6, 02-681 Warszawa i nakazuje zaliczyć na rzecz Urzędu
Zamówień Publicznych wpis w wysokości 20 000 zł 00 gr (słownie: dwadzieścia tysięcy
str. 2

złotych zero groszy) uiszczony przez KARMAR S. A. z siedzibą w Warszawie przy ulicy
Al. Wyścigowa 6, 02-681 Warszawa stanowiący koszty postępowania odwoławczego.



Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia
jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do Sądu Okręgowego w Warszawie.


………………………………



























str. 3

Sygn. akt KIO/2260/10
U Z A S A D N I E N I E

Zamawiający Urząd Skarbowy w Piasecznie z siedzibą w Piasecznie przy ulicy
Czajewicza 2/4, 05 – 500 Piaseczno prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego w trybie przetargu nieograniczonego pod nazwą „Budowa Urzędu Skarbowego
w Piasecznie wraz z zagospodarowaniem terenu i infrastrukturą towarzyszącą"
opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z 5 czerwca 2010 roku pod
numerem 2010/S 108-163577.
7 października 2010 roku Zamawiający poinformował uczestników postępowania o wyniku
postępowania.

18 października 2010 roku Odwołujący - wykonawca KARMAR S. A. z siedzibą
w Warszawie przy ulicy Al. Wyścigowa 6, 02-681 Warszawa wniósł do Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej odwołanie wobec podjętych w postępowaniu czynności Zamawiającego -
zaniechanie przez Zamawiającego wykluczenia wykonawców wspólnie ubiegających się
o udzielnie zamówienia: Przedsiębiorstwo Budowlano – Usługowe DORBUD S.A.
z siedzibą w Kielcach przy ulicy Zagnańskiej 153, 25-563 Kielce (Lider), Przedsiębiorstwo
Budowlano – Usługowe INTERBUD – WEST Sp. z o. o. z siedzibą w Gorzowie
Wielkopolskim przy ulicy Kosynierów Gdyńskich 51, 66-400 Gorzów Wlkp. (Członek)
z postępowania o udzielenie zamówienia oraz na zaniechanie odrzucenia oferty złożonej
przez tych wykonawców, do czego Zamawiający był zobowiązany na podstawie art. 24 ust. 2
pkt 4, art. 89 ust. 1 pkt 2 i 8 ustawy w zw. z art. 104 Kodeksu Cywilnego.

zarzucając Zamawiającemu naruszenie przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych
w zakresie:
∼ art. 7 ust. 1 i 3 w związku z art. 91 ust. 1 ustawy poprzez dokonanie wadliwej
czynności badania i oceny ofert oraz wadliwej czynności wyboru oferty
najkorzystniejszej,
∼ art. 7 ust. 1 i 3 w związku z art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy poprzez zaniechanie
wykluczenia konsorcjum z postępowania z powodu nie wykazania przez konsorcjum
spełnienia warunków udziału w postępowaniu,
str. 4

∼ art. 82 ust 3 ustawy poprzez jego niezastosowanie i wybór oferty, której treść
nie odpowiada Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia („SIWZ"),
∼ art. 89 ust. 1 pkt 2 i 8 ustawy poprzez jego niezastosowanie i nieodrzucenie oferty
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielnie zamówienia: Przedsiębiorstwo
Budowlano – Usługowe DORBUD S.A. z siedzibą w Kielcach przy ulicy Zagnańskiej
153, 25-563 Kielce (Lider), Przedsiębiorstwo Budowlano – Usługowe INTERBUD –
WEST Sp. z o. o. z siedzibą w Gorzowie Wielkopolskim przy ulicy Kosynierów
Gdyńskich 51, 66-400 Gorzów Wlkp. (Członek), która nie odpowiada treści SIWZ
i jest nieważna na podstawie art. 104 zd. 1 Kodeksu Cywilnego,
∼ 26 ust. 3 ustawy poprzez wezwanie do „uzupełnienia oferty", gdy przepis ten daje
możliwość wyłącznie do uzupełniania oświadczeń lub dokumentów, których brak
lub które zawierają błędy możliwe do poprawy, przy czym łącznie musi być spełniony
warunek nieistnienia innych przesłanek skutkujących odrzuceniem oferty,
∼ art. 23 ust. 1 i 2 ustawy poprzez niespełnienie warunku wspólnego ubiegania się
o udzielenie zamówienia, a także poprzez złożenie oferty i wniesienie wadium przez
podmiot nieuprawniony do reprezentowania wykonawców wspólnie ubiegających się
o udzielnie zamówienia: Przedsiębiorstwo Budowlano – Usługowe DORBUD S.A.
z siedzibą w Kielcach przy ulicy Zagnańskiej 153, 25-563 Kielce (Lider),
Przedsiębiorstwo Budowlano – Usługowe INTERBUD – WEST Sp. z o. o. z siedzibą
w Gorzowie Wielkopolskim przy ulicy Kosynierów Gdyńskich 51, 66-400 Gorzów
Wlkp. (Członek) w postępowaniu,
∼ oraz innych przepisów wskazanych w uzasadnieniu odwołania lub z niego
wynikających.


Odwołujący wniósł o:
∼ unieważnienie czynności wyboru oferty złożonej przez wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielnie zamówienia: Przedsiębiorstwo Budowlano – Usługowe
DORBUD S.A. z siedzibą w Kielcach przy ulicy Zagnańskiej 153, 25-563 Kielce
(Lider), Przedsiębiorstwo Budowlano – Usługowe INTERBUD – WEST Sp. z o. o.
z siedzibą w Gorzowie Wielkopolskim przy ulicy Kosynierów Gdyńskich 51, 66-400
Gorzów Wlkp. (Członek) jako najkorzystniejszej złożonej w postępowaniu
przetargowym,
∼ wykluczenie wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielnie zamówienia:
Przedsiębiorstwo Budowlano – Usługowe DORBUD S.A. z siedzibą w Kielcach przy
ulicy Zagnańskiej 153, 25-563 Kielce (Lider), Przedsiębiorstwo Budowlano –
str. 5

Usługowe INTERBUD – WEST Sp. z o. o. z siedzibą w Gorzowie Wielkopolskim przy
ulicy Kosynierów Gdyńskich 51, 66-400 Gorzów Wlkp. (Członek) z postępowania
o udzielenie zamówienia oraz odrzucenie oferty złożonej przez tych wykonawców,
∼ wybór oferty KARMAR S.A. – Odwołującego jako najkorzystniejszej złożonej
w postępowaniu oferty, która nie podlega odrzuceniu; oraz
∼ zwrot kosztów postępowania odwoławczego wg norm przepisanych.
Odwołujący, wykazuje w odwołaniu, iż posiada interes we wniesieniu odwołania
w rozumieniu art. 179 ust. 1 ustawy, gdyż jest wykonawcą, który złożył ważną ofertę
w niniejszym postępowaniu a czynności Zamawiającego dokonane w trakcie oceny ofert
uniemożliwiają mu uzyskanie zamówienia. Oferta złożona przez Odwołującego została
oceniona jako druga w rankingu wszystkich złożonych i nie podlegających odrzuceniu ofert.
Zarzuty Odwołującego wskazują, że to oferta Odwołującego stanowi ofertę
najkorzystniejszą, a dokonanie przez Zamawiającego oceny ofert w sposób naruszający
przepisy ustawy doprowadziło do sytuacji, w której Odwołujący może utracić możliwość
uzyskania przedmiotowego zamówienia. Gdyby naruszające przepisy ustawy czynności
Zamawiającego zostały utrzymane w mocy, Odwołujący poniesie szkodę, ponieważ zostanie
pozbawiony możliwości zawarcia umowy na realizację Zamówienia, która przyniosłoby
zakładany przychód.

Odwołujący uzasadnia następująco swoje stanowisko wyrażone w odwołaniu:
Odwołujący wskazał, iż Zamawiający dokonuje badania i oceny ofert na podstawie
dokumentów przedkładanych wraz z ofertą. Do oferty wykonawców wspólnie ubiegających
się o udzielnie zamówienia: Przedsiębiorstwo Budowlano – Usługowe DORBUD S.A.
z siedzibą w Kielcach przy ulicy Zagnańskiej 153, 25-563 Kielce (Lider), Przedsiębiorstwo
Budowlano – Usługowe INTERBUD – WEST Sp. z o. o. z siedzibą w Gorzowie
Wielkopolskim przy ulicy Kosynierów Gdyńskich 51, 66-400 Gorzów Wlkp. (Członek) (dalej:
Konsorcjum) załączone jest pełnomocnictwo dla Janusza Wielgusa (karta 110 oferty), które
zostało udzielone wyłącznie do podpisania oferty w imieniu spółki Przedsiębiorstwo
Budowlano – Usługowe DORBUD S.A. W związku z tym, Pan Janusz W nie był
umocowany, w ocenie Odwołującego, do podpisania oferty w imieniu konsorcjum, a brak
ten nie może być konwalidowany. W ocenie Odwołującego Zamawiający obowiązany jest
więc do odrzucenia takiej oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 8 Pzp w zw. art. 104
Kodeksu Cywilnego. Zgodnie z art. 104 Kodeksu Cywilnego: jednostronna czynność
prawna dokonana w cudzym imieniu bez umocowania lub z przekroczeniem jego zakresu
str. 6

jest nieważna. Odwołujący podniósł, iż mając na uwadze, że z art. 82 ust. 2 Pzp wynika
obowiązek złożenia oferty w formie pisemnej pod rygorem nieważności, a art. 99 § 1 KC
wskazuje, że jeżeli do czynności prawnej wymagana jest forma szczególna, to również
pełnomocnictwo do dokonania tej czynności powinno być udzielone w takiej samej formie,
należy uznać, że pełnomocnictwo Janusza W nie obejmuje umocowania do złożenia oferty
w imieniu Konsorcjum. Tak więc, już po wstępnej analizie oferty konsorcjum należy
stwierdzić, że oferta ta jest nieważna, ponieważ została złożona przez osobę
nieuprawnioną.
Odwołujący wskazał również, iż pełnomocnictwo udzielone Przedsiębiorstwu Budowlano –
Usługowemu DORBUD S.A. jako liderowi Konsorcjum, nie obejmuje umocowania do
wniesienia wadium w imieniu wykonawców, zaś Zamawiający w części
XX ust. 2 pkt 2SIWZ, (str. 14), postawił następujące wymogi:
„ W przypadku składania oferty wspólnej przez wykonawców składających się z dwóch
lub więcej przedsiębiorców jako partnerów, muszą zostać spełnione następujące warunki:
a ) udzielone pełnomocnictwo rodzajowe liderowi wykonawców wspólnie ubiegających się
o udzielenie zamówienia winno zostać złożone w oryginale lub w formie odpisu
potwierdzonego notarialnie, jednoznacznie wskazywać zakres pełnomocnictwa,
co do reprezentacji, wniesienia wadium w imieniu wykonawców, podpisania umowy,
b) oferta będzie zawierać oświadczenie wymienione w części VI pkt 1 złożone przez -
ustanowionego pełnomocnika w imieniu wykonawców występujących wspólnie w zakresie
spełniania łącznego warunków udziału w postępowaniu określonych w Części Vpkt. 1.1 lit.
a-d i 1.2SIWZ.
Odwołujący uzasadnił, iż oferta Konsorcjum nie spełnia żadnego z powyższych wymogów,
ponieważ w zakresie pkt (b) przedstawione oświadczenie o spełnianiu warunków udziału
w postępowaniu (str. 4 oferty) zostało złożone wyłącznie przez Janusza W w imieniu
Przedsiębiorstwo Budowlano – Usługowe DORBUD S.A., a nie w imieniu Konsorcjum -
oferta konsorcjum nie odpowiada treści SIWZ i nie spełnia warunków postawionych przez
Zamawiającego.
Odwołujący wskazał, iż z uwagi na powyższe uchybienia Zamawiający 23 września 2010
roku wezwał Konsorcjum do ich usunięcia. Zamawiający wskazał w wezwaniu również,
że pełnomocnictwo udzielone Przedsiębiorstwu Budowlano – Usługowemu DORBUD S.A.
nie zawiera umocowania do udzielania dalszych pełnomocnictw. Odwołujący podniósł,
że przedmiotowe wezwanie Zamawiającego zostało dokonane z naruszeniem art. 26 ust. 3
ustawy, ponieważ niewłaściwość zakresu pełnomocnictwa jest nieusuwalna, więc oferta
str. 7

konsorcjum i tak podlegałaby odrzuceniu, zaś ewentualne późniejsze wystawienie
prawidłowego pełnomocnictwa nie mogłoby stanowić podstawy skutecznego złożenia oferty
z datą wcześniejszą. W konsekwencji pełnomocnictwo wystawione po upływie terminu
składania ofert nie może potwierdzać skuteczności czynności, która miała miejsce w dniu
upływu tego terminu.
Odwołujący wskazał, iż wprawdzie w wyniku nowelizacji art. 26 ust. 3 ustawy stworzono
możliwość wykonawcom uzupełniania pełnomocnictw w sytuacji, kiedy ich nie złożono we
właściwym terminie lub złożono wadliwe, jednak dotyczy to wymagań formalnych
stawianych przez Zamawiającego lub określonych przepisami Pzp. Tymczasem
pełnomocnictwo Janusza W jest prawidłowe pod względem formalnym, tylko jego zakres
nie obejmuje umocowania do złożenia oferty w imieniu Konsorcjum. Ponieważ
art. 26 ust. 3 Pzp dopuszcza uzupełnianie dokumentów i oświadczeń, których bądź
to wcale nie złożono, bądź takich, które zawierają błędy stanowiące w istocie uchybienia
w zakresie formy dokumentów, należy uznać, że złożenie oświadczenia lub dokumentu
zawierającego braki, co do zasady, nie daje możliwości jego uzupełnienia. Takie
oświadczenie czy dokument podlega ocenie Zamawiającego w takim stanie, w jakim
zostało złożone i nie ma on prawa żądania uzupełniania dokumentu w myśl art. 26 ust. 3
Pzp. Obowiązek żądania przez Zamawiającego uzupełnienia pełnomocnictwa jest
wyłączony, gdy pomimo jego złożenia Zamawiający i tak zobowiązany byłby do odrzucenia
oferty, ponieważ nawet tak uzupełnione pełnomocnictwo i tak nie uprawniałoby pana
Janusza W do złożenia oferty w imieniu Konsorcjum przed upływem terminu
do składania ofert. Uzupełnienie dokumentów, w tym pełnomocnictwa, stanowi właściwie
dokonaną czynność, gdy mimo daty wystawienia dokumentów po upływie terminu
składania ofert, potwierdzają one spełnianie wymagań określonych przez Zamawiającego,
nie później niż w dniu, w którym upłynął termin składania ofert. Tymczasem, uzasadnia
Odwołujący, wystawianie nowego pełnomocnictwa z wsteczną datą lub ze zwiększeniem
jego zakresu jest niedopuszczalne. W przedłożonym wg instrukcji Zamawiającego
po terminie składania ofert „poprawionym" pełnomocnictwie dla Janusza W pozostawiono
datę jego udzielenia 3 sierpnia 2010 roku, podczas gdy podpisana przez niego oferta jest z
dnia 2 sierpnia 2010 roku więc w tym dniu Janusz W nie był umocowany do podpisania
oferty. Zgodnie z cytowanym art. 104 Kodeksu Cywilnego taka czynność prawna jest
bezwzględnie nieważna. Zasada jednokrotnego wzywania
do uzupełnienia dokumentu uniemożliwia ponowne poprawienie tego pełnomocnictwa.
Wypada jednak stanowczo podkreślić, że przepis art. 26 ust. 3 ustawy Prawo zamówień
publicznych daje możliwość uzupełniania oświadczeń łub dokumentów, których brak lub
które zawierają błędy możliwe do poprawy. Tymczasem pełnomocnictwo dla Janusza W
str. 8

takich błędów ani braków nie zawiera; po prostu jego zakres nie obejmuje umocowania do
złożenia oferty w imieniu konsorcjum, a jego okres ważności nie obejmuje daty podpisania
oferty.
Odwołujący podniósł, że przepis art. 89 ust. 1 Prawo zamówień publicznych ma charakter
obligatoryjny, co oznacza, iż zaistnienie jakiejkolwiek przesłanki w nim wymienionej musi
skutkować odrzuceniem oferty. W przedmiotowym postępowaniu spełnione są przesłanki
z pkt 2 i 8 tego przepisu. Odrzucenie oferty jest konsekwencją czynności Zamawiającego,
polegającej na badaniu i ocenie złożonych ofert.

Przedmiotowa oferta podlega odrzuceniu również z innych względów wskazał Odwołujący -
Gwarancja wadialna jak również jej przedłużenie na prośbę Zamawiającego wystawione
są wyłącznie na Przedsiębiorstwo Budowlano – Usługowe DORBUD S.A., podczas
gdy wymogi SIWZ (część X. pkt.6.2.) stanowiły:
Dokument gwarancyjny wnoszony w formie gwarancji lub poręczenia: w przypadku
wnoszenia przez konsorcjum (powinien) wskazywać imiennie wszystkich członków
konsorcjum biorących udział w postępowaniu, chyba że z innych dokumentów
(upoważnienia dla lidera konsorcjum, umowy konsorcjum) jednoznacznie wynika,
że wadium wnosi lider w imieniu wszystkich członków konsorcjum.
Pełnomocnictwo dla Przedsiębiorstwa Budowlano – Usługowe DORBUD S.A. jako lidera
Konsorcjum w ogóle nie obejmowało umocowania do wniesienia wadium. Dopiero
„poprawione" na skutek wezwania Zamawiającego przewiduje „wniesienie wadium
w imieniu i na rzecz wszystkich Partnerów Konsorcjum i każdego z nich z osobna".
Abstrahując od skuteczności takiego rozszerzenia zakresu pełnomocnictwa należy
zaznaczyć, że w dalszym ciągu dokument gwarancyjny wadium wystawiony jest wyłącznie
na Przedsiębiorstwo Budowlano – Usługowe DORBUD S.A., a więc niezgodnie z powyżej
wskazanymi wymogami SIWZ. Należy podkreślić, że procedura zamówień publicznych nie
przewiduje możliwości uzupełnienia dokumentu wadium, a więc wykonawca, który wniósł
wadliwe wadium, musi się liczyć z wykluczeniem z postępowania.

Odwołujący uzasadniał, iż Zamawiający w części V pkt 1.1.a) SIWZ żądał zrealizowania
obiektu biurowego, a więc wybudowania obiektu budowlanego określonego zgodnie z klasą
1220 Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych:
Klasa 1220 Budynki biurowe obejmuje:
str. 9

Budynki wykorzystywane jako miejsce pracy dla działalności biura, sekretariatu lub innych
o charakterze administracyjnym, np.: budynki banków, urzędów pocztowych, urzędów
miejskich, gminnych, ministerstw, itp. lokali administracyjnych;
Budynki centrów konferencyjnych i kongresów, sądów i parlamentów
Klasa nie obejmuje: Biur w budynkach przeznaczonych głównie do innych celów;
ewentualnie zgodnie z kat. XVI obiektów budowlanych określoną w załączniku do ustawy
z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane: Kategoria XVI / budynki biurowe i konferencyjne
Odwołujący podał, iż Zamawiający w odpowiedzi udzielonej 25 czerwca 2010 roku
na pytanie nr 6 o to, czy Zamawiający uzna powyższy warunek za spełniony, jeżeli oferent
wykaże się np. zrealizowaniem obiektu użyteczności publicznej - szkolnictwa wyższego
w części którego wykonano pokoje biurowe, jednoznacznie rozstrzygnął, że wymaga
wykazania przez wykonawcę wiedzy i doświadczenia w zakresie tożsamym z przedmiotem
zamówienia.
Tymczasem, w ocenie Odwołującego, tego podwójnego warunku (budowa + obiekt
biurowy) nie spełnia żadna z podanych przez konsorcjum referencji: remont skrzydeł Sądu
Okręgowego w Warszawie (str. 5 oferty), przebudowa komendy policji (str. 7 oferty),
wprawdzie budowa, ale budynku penitencjarnego - klasa 1274 PKOB lub kat. XII obiektów
budowlanych (str. 7 oferty), rozbudowa i modernizacja fundacji (str. 7 i 10 oferty) -
Odwołujący uzasadnił, że Zamawiający żądał zrealizowania jednego obiektu biurowego
o określonej kubaturze lub metrażu, a ta referencja odnosi się łącznie do trzech obiektów,
z których żaden nie odpowiada wymogom Zamawiającego. Zamawiający w części V
pkt 1.1.b) i c) SIWZ postawił wymóg obiektu biurowego, a takim z pewnością nie jest szpital
MSWiA (str. 15 oferty) - klasa 1264 PKOB lub kat. XI obiektów budowlanych. Konsorcjum,
w ocenie Odwołującego, nie wykazało spełnienia warunków udziału w postępowaniu,
więc w konsekwencji powinno być wykluczone z postępowania na podstawie art. 24 ust. 2
pkt 4 ustawy.
Ponadto, wskazał Odwołujący, w załącznikach nr 3 i 4 do oferty Konsorcjum samowolnie
usunęło objaśnienia, przez co zmieniona została treść załączników określona przez
Zamawiającego, a więc nie odpowiadają one wymaganym wzorom. Konsorcjum
zdecydowało się zatem nie przestrzegać zamieszczonych tam zaleceń Zamawiającego,
a w szczególności nie wypełniło wszystkich kolumn tabelki. Zgodnie z usuniętym przez
Konsorcjum punktem 3) w obu załącznikach Zamawiający stanowczo wymagał: „Wszystkie
kolumny wykazu muszą zostać obowiązkowo wypełnione w opisanym zakresie!”
Tymczasem konsorcjum w załącznikach nr 3 i 4 nie wskazało powierzchni
str. 10

i kubatury pozostawiając puste kolumny. Zatem treść oferty konsorcjum w tym zakresie
również nie odpowiada treści SIWZ określonej przez Zamawiającego, co uniemożliwia
ocenę spełniania warunków udziału w postępowaniu i co uzasadnia odrzucenie tej oferty.

Z oświadczenia zamieszczonego na str. 12 oferty wynika, że partner Konsorcjum -
Przedsiębiorstwo Budowlano – Usługowe INTERBUD – WEST Sp. z o.o. jest faktycznie
podwykonawcą Przedsiębiorstwa Budowlano – Usługowego DORBUD S.A., w realizacji
Zamówienia, a ponadto Przedsiębiorstwo Budowlano – Usługowe INTERBUD – WEST
Sp. z o.o. jako podmiot trzeci udostępnia Przedsiębiorstwa Budowlano – Usługowego
DORBUD S.A. swoją wiedzę i doświadczenie. Oferta zawiera więc sprzeczne i wzajemnie
wykluczające się oświadczenia spółki Przedsiębiorstwo Budowlano – Usługowe INTERBUD
– WEST Sp. z o.o., co podważa istnienie samego konsorcjum, a wyżej wykazany brak
umocowania do podpisania oferty w imieniu konsorcjum ostatecznie przesądza
o nieważności oferty takiego rzekomego konsorcjum. Nastąpiło tu bowiem naruszenie art.
23 ust. 1 i 2 ustawy. Powyższe potwierdzają również oświadczenia różnych firm
zamieszczone na str. 20, 21 i 22 oferty o oddaniu swojego potencjału tylko do dyspozycji
Przedsiębiorstwa Budowlano – Usługowego DORBUD S.A.,, a nie na rzecz konsorcjum.
Także oświadczenie o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu (str. 4 oferty) było
złożone wyłącznie w imieniu Przedsiębiorstwa Budowlano – Usługowego DORBUD S.A.,
a nowe oświadczenie z datą wsteczną zostało wystawione na żądanie Zamawiającego.
Każdy z wykonawców ubiegających się o przyznanie zamówienia był zobowiązany
do starannego przygotowania swojej oferty w sposób uwzględniający wymogi postawione
przez Zamawiającego. Uchybienie temu obowiązkowi powoduje, że taka oferta jest
sprzeczna z warunkami SIWZ i w konsekwencji podlega odrzuceniu na podstawie
art. 89 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 82 ust. 3 ustawy oraz na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 8
ustawy w zw. art. 104 Kodeksu Cywilnego.

22 października 2010 roku do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło zgłoszenie
przystąpienia złożone przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielnie
zamówienia: Przedsiębiorstwo Budowlano – Usługowe DORBUD S.A. z siedzibą w Kielcach
przy ulicy Zagnańskiej 153, 25-563 Kielce (Lider), Przedsiębiorstwo Budowlano – Usługowe
INTERBUD – WEST Sp. z o. o. z siedzibą w Gorzowie Wielkopolskim przy ulicy Kosynierów
Gdyńskich 51, 66-400 Gorzów Wlkp. (Członek).
str. 11

Wykonawca ten wskazuje, iż posiada interes w uzyskaniu na korzyść Zamawiającego
rozstrzygnięcia odwołania złożonego przez wykonawca KARMAR S.A., gdyż jest wykonawcą,
którego oferta została uznana za najkorzystniejszą w przedmiotowym postępowaniu
a wydanie rozstrzygnięcia na korzyść Zamawiającego tj. podtrzymanie wyboru oferty
zgłaszającego przystąpienie, daje zgłaszającemu przystąpienie możliwość uzyskanie
zamówienia. Zgłaszający przystąpienie popiera w całości stanowisko Zamawiającego oraz
wniósł o oddalenie Odwołania wniesionego przez KARMAR S.A. jako bezzasadnego.

26 października 2010 roku do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło pismo
Zamawiającego „Odpowiedź na odwołanie”
Zamawiający w piśmie tym wniósł o oddalenie odwołania jako bezzasadnego uzasadniając
swoje stanowisko następująco: Zarzuty Odwołującego sprowadzają się w zasadzie
do rozstrzygnięcia kwestii możliwości wezwania uczestnika postępowania do przedłożenia
pełnomocnictwa dla osoby podpisującej ofertę i występującej w imieniu Konsorcjum.
Bezspornym jest bowiem fakt, że do oferty złożonej przez Konsorcjum zostały załączone
pełnomocnictwa, które swoim zakresem nie obejmowały upoważnienia do wszystkich
wymaganych prawem czynności. Braki dotyczyły zarówno pełnomocnictwa dla lidera
Konsorcjum jak i pełnomocnictwa dla osoby podpisującej ofertę czyli dla Pana Janusza
Wielgusa. Zdaniem KARMAR S.A. braki te nie mogą być konwalidowane, gdyż uprawnienie
wynikające z art. 26 ust. 3 Ustawy odnosi się wyłącznie do wymagań formalnych
pełnomocnictwa. Odwołujący nie popierając tego żadną prawną argumentacją, niejako
a priori uznał, że w ustawowym pojęciu „wadliwe pełnomocnictwo" mieści się wyłącznie wada
formalna pełnomocnictwa. Odwołujący dokonał też nie znanego prawu rozróżnienia
na „usuwalne" i „nieusuwalne" wady pełnomocnictwa i uznał, że braki w zakresie
upoważnienia są wadą „nieusuwalną". Z twierdzeniami tymi Zamawiający się nie zgadza,
ponieważ nie znajdują one oparcia w obowiązujących przepisach prawa. Art. 26 ust. 3
Ustawy wyraźnie stanowi, że „Zamawiający wzywa wykonawców, którzy nie złożyli
wymaganych prawem oświadczeń lub dokumentów lub którzy nie złożyli pełnomocnictw,
albo którzy złożyli wadliwe pełnomocnictwa do ich złożenia w wyznaczonym terminie."
Przepis ten stwarza więc możliwość wykonawcom uzupełniania pełnomocnictw, zarówno
w sytuacji kiedy ich nie złożono we właściwym terminie, jak również w sytuacji, gdy złożono
pełnomocnictwa wadliwe. Zamawiający ma zatem nie tylko prawo, ale wręcz obowiązek
żądania uzupełnienia pełnomocnictwa w sytuacji, gdy go nie złożono lub zawiera ono błędy
lub wady. Z uwagi więc na dostrzeżone w toku badania ofert braki w ofercie Konsorcjum
Zamawiający pismem z 23 września 2010 roku wezwał Konsorcjum do przedstawienia
str. 12

brakujących dokumentów. W odpowiedzi na to wezwanie Konsorcjum złożyło
w wyznaczonym terminie : pełnomocnictwo dla lidera konsorcjum Przedsiębiorstwo
Budowlano – Usługowe DORBUD S.A., pełnomocnictwo dla Janusza W oraz oświadczenie z
art. 44 ustawy Prawo zamówień publicznych złożone w imieniu Konsorcjum. Po złożeniu
brakujących dokumentów Zamawiający uznał, że uzupełnione dokumenty potwierdzają
spełnianie warunków udziału w postępowaniu wg. stanu na dzień składania ofert. Jako że
oferta złożona przez Konsorcjum zawiera najniższą cenę, która jest jedynym kryterium
wyboru, Zamawiający 7 października 2010 roku dokonał wyboru tej oferty jako
najkorzystniejszej. Odwołujący błędnie przyjął, że Zamawiający nie miał prawa wezwać
Wykonawcy do uzupełniania oferty w części zakresów udzielonych pełnomocnictw.
Uprawnienie to, zdaniem Zamawiającego jasno wynika z dyspozycji art. 26 ust. 3 Ustawy
i jest poparte ugruntowanym orzecznictwem KIO. Powołane natomiast przez
Odwołującego dla poparcia swoich twierdzeń wyroki Krajowej Izby Odwoławczej, czy
wcześniej Zespołu Arbitrów, odnoszą się do stanu prawnego sprzed obowiązywania normy
zawartej w art. 26 ust. 3 Ustawy, a zatem nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie.
Tak więc zarzuty podpisania oferty przez osobę nieuprawnioną, braku umocowania dla lidera
do wniesienia wadium w imieniu Konsorcjum, złożenia oświadczenia o spełnieniu warunków
udziału w postępowaniu w imieniu Przedsiębiorstwo Budowlano – Usługowe DORBUD S.A.
a nie w imieniu konsorcjum, braku umocowania dla Przedsiębiorstwo Budowlano – Usługowe
DORBUD S.A. do udzielania dalszych pełnomocnictw - wobec ich uzupełnienia należy uznać
ze bezzasadne.
Również, w ocenie Zamawiającego, podniesione przez Odwołującego twierdzenia o
rzekomym braku umocowania Janusza W do podpisania 2 sierpnia 2010r (gdyż dokument
pełnomocnictwa wystawiony został z datą 3 sierpnia 2010r.) nie znajdują potwierdzenia w
przepisach prawa zamówień publicznych i prawa cywilnego. Zamawiający bada umocowanie
osoby podpisującej ofertę na dzień otwarcia ofert. Oferta Konsorcjum została złożona 5
sierpnia 2010 roku, w dniu tym dokonano otwarcia ofert i w dniu tym -jak wynika ze
złożonych w toku postępowania dokumentów - Janusz W był upoważniony do podpisania i
złożenia oferty. Decydującym momentem dla badania upoważnień dla osób występujących w
sprawie jest moment otwarcia ofert, wtedy bowiem zgodnie
z kodeksem cywilnym oświadczenie woli zostaje ujawnione i dociera do adresata. Tak więc
wniosek Odwołującego o odrzucenie oferty Konsorcjum na podstawie art. 89 ust. 1 pkt. 8
Ustawy należy uznać za niezasadny.
str. 13

Nietrafny jest również zarzut dotyczący wniesienia wadium, gdyż z uzupełnionego
upoważnienia dla lidera Konsorcjum jednoznacznie wynika, że wadium wnosi lider w imieniu
wszystkich członków Konsorcjum.
Zamawiający uzasadnia, iż nie można zgodzić się także z zarzutem zarzucaną
Zamawiającemu błędną ocenę spełniania przez Konsorcjum warunku określonego w części V
pkt. l.l.a SIWZ. Zamawiający wymagał, aby Wykonawca przystępujący do postępowania
wykazał się minimum jednym zrealizowanym obiektem biurowym wykonanym w okresie
ostatnich pięciu latach przed upływem terminu składania ofert. Konsorcjum w wykazie robót
(zał. nr 2 do oferty) przedstawiło między innymi rozbudowę i modernizację siedziby Fundacji
Współpracy Polsko-Niemieckiej w Warszawie. Z treści referencji Fundacji wynika,
że w ramach zadania inwestycyjnego zrealizowano 3 budynki biurowe o łącznej kubaturze
50 570 m3 i powierzchni użytkowej 6 004 m2. Jeden z budynków - budynek „B" obejmował
zrealizowanie 7 kondygnacji nadziemnych i 3 kondygnacje podziemne. Zamawiający uznał,
że Konsorcjum spełniło warunek określony w części V pkt. l.l.a SIWZ, wykazując wiedzę
i doświadczenie w zakresie tożsamym z przedmiotem zamówienia. W zakresie wypełnienia
przez Konsorcjum załączników nr 3 i 4 Zamawiający uznał, że treść tych załączników
pozwala ocenić, że wykonawca spełnia warunek posiadania doświadczenia dotyczącego
ilości wykonanych punktów logicznych, kamer, czujek SSWiN i p.poż., określony w części V
pkt. l.l.b i c SIWZ.
Zamawiający wskazał, iż Odwołujący z faktu załączenia przez uczestnika Konsorcjum
Przedsiębiorstwo Budowlano – Usługowe INTERBUD – WEST Sp. z o. o. oświadczenia
o możliwości polegania na wiedzy i doświadczeniu wyciągnął wnioski z niego nie wynikające.
W żaden sposób nieuprawnione jest twierdzenie, że oferta zawiera sprzeczne i wykluczające
się oświadczenia podważające istnienie samego Konsorcjum. Oświadczenie uczestnika
Konsorcjum, nie wymagane dla wykazania spełniania warunków, nie wpływa na stosunek
prawny uczestników Konsorcjum. Oferta została złożona wspólnie, o czym świadczy
obligatoryjne w takim przypadku pełnomocnictwo dla lidera Konsorcjum. Załączenie
dodatkowego, (tu: zbędnego) oświadczenia o możliwości polegania na wiedzy
i doświadczeniu Uczestnika Konsorcjum pozostaje bez wpływu na ważność stosunku
łączącego strony Konsorcjum.

27 października 2010 roku do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło „Pismo
procesowe pełnomocnika przystępującego do postępowania odwoławczego” wykonawców
str. 14

wspólnie ubiegających się o zamówienie: Przedsiębiorstwo Budowlano – Usługowe
DORBUD S.A. z siedzibą w Kielcach przy ulicy Zagnańskiej 153, 25-563 Kielce (Lider),
Przedsiębiorstwo Budowlano – Usługowe INTERBUD – WEST Sp. z o. o. z siedzibą
w Gorzowie Wielkopolskim przy ulicy Kosynierów Gdyńskich 51, 66-400 Gorzów Wlkp.
(Członek). Konsorcjum podtrzymuję dotychczasowe stanowisko i wniosło o oddalenie
w całości odwołania wniesionego przez KARMAR S.A. z siedzibą w Warszawie jako
bezzasadnego.
Zgłaszający przystąpienie uzasadnia następująco swoje stanowisko: Odwołujący niesłusznie
zarzucił, że pełnomocnictwo dla Wiceprezesa Zarządu - Pana Janusza W, załączone do
oferty Przystępującego, zostało udzielone wyłącznie do podpisania oferty w imieniu spółki
Przedsiębiorstwo Budowlano – Usługowe DORBUD S.A. Z powyższym nie można się
zgodzić, bowiem, po pierwsze, należy zauważyć, że spółka Przedsiębiorstwo Budowlano –
Usługowe DORBUD S.A. nie składała w tym postępowaniu samodzielnej oferty, lecz
wyłącznie jako Konsorcjum, a po drugie, spółka Przedsiębiorstwo Budowlano – Usługowe
DORBUD S.A. została, na mocy umowy konsorcjum, ustanowiona Liderem Konsorcjum
i upoważniona do występowania w imieniu Konsorcjum w postępowaniu o udzielenie
zamówienia na budowę Urzędu Skarbowego w Piasecznie wraz z zagospodarowaniem
terenu i infrastrukturą towarzyszącą (ZP-56/21210). Upoważnienie do takiego działania
wynika wprost z umowy konsorcjum zawartej pomiędzy Przedsiębiorstwem Budowlano -
Usługowym DORBUD S.A. z siedzibą w Kielcach oraz Przedsiębiorstwem Budowlano -
Usługowym INTERBUD-WEST Sp. z o. o. z siedzibą w Gorzowie Wielkopolskim, która jest
dokumentem pierwotnym, na podstawie którego powstały dalsze pełnomocnictwa,
tj. pełnomocnictwa załączone do oferty. Powyższe zostało także potwierdzone
w oświadczeniu członków konsorcjum z dnia 22 października 2010 roku. Zgłaszający
przystąpienie wyjaśnił, że z treści umowy konsorcjum wyraźnie wynika jaki był zamiar i cel
powołania konsorcjum. Celem tym było złożenie wspólnej oferty w postępowaniu
o udzielenie zamówienia publicznego oraz wspólna realizacja umowy zawartej w wyniku
rozstrzygnięcia postępowania. Wspólnym, uzgodnionym w umowie, celem członków
konsorcjum było także ustanowienie pełnomocnika do dokonywania czynności w imieniu
konsorcjum, któremu przyznano prawo do udzielania dalszych pełnomocnictw w pełnym
zakresie umocowania. Powyższe cele umowy konsorcjum nie budzą wątpliwości, jak również
bezspornym jest ustanowienie w umowie konsorcjum pełnomocnika uprawnionego
do ustanawiania dalszych pełnomocników. Zgodnie z utrwaloną linią orzecznictwa Krajowej
Izby Odwoławczej oraz doktryną prawa cywilnego, przy interpretacji treści złożonego
dokumentu (w tym przypadku pełnomocnictwa) należy brać pod uwagę treść innych
złożonych dokumentów w sprawie. Pogląd ten wynika z art. 65 § 1 k.c. (mający
str. 15

zastosowanie w sprawie w związku z art. 14 Pzp) nakazującego uwzględnianie przy
interpretacji oświadczeń woli, a więc również w odniesieniu do jednostronnych oświadczeń
woli (pełnomocnictw), ze względu na okoliczności w jakich zostało złożone, zasad
współżycia społecznego oraz ustalonych zwyczajów w kontekście okoliczności
towarzyszących złożeniu oświadczenia woli.
W przedmiotowej sprawie pomimo, że treść pełnomocnictw złożonych w ofercie
Zgłaszającego przystąpienie, nie pokrywała się w pełnym zakresie z pełnomocnictwem
wynikającym z umowy konsorcjum, to na skutek uzupełnienia, zostały przedstawione
Zamawiającemu pełnomocnictwa, których zakres pokrywał się całkowicie z zakresem
ustalonym w umowie konsorcjum. W takim wypadku Zgłaszający przystąpienie potwierdził
skutecznie, że jego oferta została złożona przez osobę uprawnioną. Nie można bowiem
dokonywać wykładni treści dokumentu pełnomocnictwa w oderwaniu od umowy konsorcjum,
która była podstawą do udzielenia pełnomocnictwa. Jak stwierdził bowiem Sąd Najwyższy: „
wynik wykładni nie może nigdy unicestwić autonomii woli stron wyrażonej w wiążącym
je stosunku cywilnoprawnym, ustalona bowiem przez strony w sposób swobodny
i nieskrępowany treść umowy jest dla nich wiążąca, a ingerencja ustawodawcy i sądu, w tym
także oparta na podstawie art. 65 § 2 k.c. ma charakter całkowicie wyjątkowy" (vide: wyrok
SN z 24 kwietnia 1997 r., II CKN 118/97, OSP 1/98, poz. 4 i wyrok SN z 9 kwietnia 1999 r., I
CKN 1135/97, OSNC 9/99, poz. 165). Zgłaszający przystąpienie wyjaśnił, że fakt nie
załączenia do oferty umowy konsorcjum nie stanowi przeszkody formalnej, bowiem umowa
taka nie była wymagana przez Zamawiającego, a ponadto dopuszczalne jest późniejsze
potwierdzenie umocowanie pełnomocnika do działania. Powyższe stanowisko znajduje
swoje oparcie w przepisach kodeksu cywilnego. Zgodnie z brzmieniem art. 104 k.c:
„Jednostronna czynność prawna dokonana w cudzym imieniu bez umocowania
lub z przekroczeniem jego zakresu jest nieważna. Jednakże gdy ten, komu zostało złożone
oświadczenie woli w cudzym imieniu, zgodził się na działanie bez umocowania, stosuje się
odpowiednio przepisy o zawarciu umowy bez umocowania." W przedmiotowej sprawie
doszło do sytuacji określonej dyspozycją przepisu art. 104 zd. drugie k.c, bowiem
Zamawiający wzywając Zgłaszającego przystąpienie do uzupełnienia pełnomocnictwa,
de facto wyraził zgodę na działanie pełnomocnika bez umocowania, bądź z przekroczeniem
jego zakresu. Wyrażenie zgody nie musiało przybierać szczególnej formy, bowiem może
nastąpić przez fakty konkludentne. Ma ono charakter czynności prawnej jednostronnej,
niewymagającej przyjęcia przez adresata. Wobec uzupełnienia pełnomocnictwa przez
Zgłaszającego przystąpienie, ułomna czynność prawna została potwierdzona przez
mocodawcę, a potwierdzenie to ma moc wsteczną.
str. 16

Odnosząc się do zarzutu braku umocowania do wniesienia wadium, Zgłaszający przystąpienie
podniósł, że zarówno z uzupełnionego pełnomocnictwa, jak i z umowy konsorcjum wynika wyraźnie
upoważnienie dla Lidera Konsorcjum do uzyskania i wniesienia wadium, a ponadto wadium mogło
być wystawione wyłącznie na Lidera Konsorcjum. Powyższe jest zgodne z regulacją części X ust. 6
pkt 2 SIWZ, z którego wynika, że w przypadku składania oferty przez wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia, dokument gwarancyjny wnoszony w formie gwarancji lub
poręczenia powinien „wskazywać imiennie wszystkich członków konsorcjum, biorących udział
w postępowaniu, chyba że z innych dokumentów (upoważnienia dla lidera konsorcjum, umowy
konsorcjum jednoznacznie wynika, że wadium wnosi lider w imieniu wszystkich członków
konsorcjum". Zarówno z uzupełnionego pełnomocnictwa Przystępującego, jak i z umowy konsorcjum
wynika, że wadium wnosi Lider w imieniu wszystkich członków konsorcjum oraz że wadium może
być wystawione na Lidera.
Z tych samych względów niezasadny jest zarzut Odwołującego dotyczący złożenia
oświadczenia o spełnieniu warunków udziału, a także zarzut podpisania oferty przez Pana Janusz W
w dniu 2 sierpnia 2010 r., podczas, gdy jego pełnomocnictwo datowane jest na
3 sierpnia 2010 roku W tym ostatnim przypadku doszło ponadto do technicznej pomyłki, związanej
z maszynowym wypełnianiem oferty. Oferta przygotowywana była w przeciągu kilku dni przez
pracowników Lidera Konsorcjum, czego potwierdzeniem jest umieszczenie na formularzu oferty daty
2 sierpnia 2010 roku, a na oświadczeniu o spełnianiu warunków udziału daty 4 sierpnia 2010
roku. Wszystkie daty są jednak wcześniejsze niż termin składania ofert, który został przesunięty
na 5 sierpnia 2010 roku. Oferta jako całość podpisywana była przez Pana Janusza W faktycznie w
jednym dniu, po udzieleniu mu pełnomocnictwa do tego. Przeoczeniem było
nie ujednolicenie dat widniejących w ofercie, lecz nie wywołuje to negatywnych skutków prawnych
dla złożonej oferty.
Wobec powyższego, Zgłaszający przystąpienie stwierdził, że jego oferta została złożona przez osobę
uprawioną do tego i jest oferta ważną.

W ocenie Zgłaszającego przystąpienie, również niezasadny jest zarzut odwołania dotyczący
niespełnienia przez Przystępującego warunków udziału w zakresie posiadania niezbędnej wiedzy
i doświadczenia. Zamawiający żądał od wykonawców wykazania doświadczenia w zakresie
zrealizowania minimum jednego obiektu biurowego o kubaturze 16 000 m3 lub powierzchni
całkowitej min. 4000 m2 (część V ust. 1 pkt 1 lit. a SIWZ). Zgłaszający przystąpienie w ofercie
przedstawił, m.in. referencje Okręgowego Inspektora Służby Więziennej w Szczecinie dotyczące
budowy budynku penitencjarnego w Zakładzie Karnym w Gorzowie Wielkopolskim, o wymaganej
przez Zmawiającego kubaturze i powierzchni użytkowej. Ponadto załączona została referencja
pochodząca od Fundacji Współpracy Polsko - Niemieckiej potwierdzająca wykonanie rozbudowy
str. 17

i modernizacji siedziby Fundacji przy ul. Zielnej 37 w Warszawie. W tym wypadku również
potwierdzone zostało wykonanie obiektów o wymaganej kubaturze i powierzchni użytkowej.
Zgłaszający przystąpienie wskazał, że obie powyższe referencje potwierdzają posiadanie przez
Zgłaszającego przystąpienie doświadczenia wymaganego w SIWZ. W szczególności, zgodnie
z załącznikiem do ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tekst. jedn. z 2006 r., Dz. U. Nr
156, poz. 1118 ze zmianami), określającym kategorie obiektów budowlanych, zakłady karne i areszty
śledcze należą do kategorii XII, do której należą też, m.in. budynki administracji publicznej,
stanowiące przedmiot zamówienia, opisany przez Zamawiającego w części III ust. 2 pkt 1 SIWZ.
Referencja odnosząca się do rozbudowy i modernizacji siedziby Fundacji Współpracy Polsko -
Niemieckiej przy ul. Zielnej 37 w Warszawie, potwierdza wymagane doświadczenie. Zgłaszający
przystąpienie wskazał, że z dokumentacji projektowej dotyczącej budynku C i D wynika, że budynek
C stanowi projektowany budynek biurowy, natomiast budynek D był faktycznie zaprojektowany
tylko jako garaż, będący częścią założenia dalszej rozbudowy siedziby Fundacji a wskazana
w projekcie powierzchnia użytkowa i kubatura samego tylko budynku C jest zgodna z wymaganiami
Zamawiającego. Wobec powyższego Zgłaszający przystąpienie w sposób nie budzący wątpliwości
potwierdził posiadanie wymaganej wiedzy i doświadczenia.
Po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem Stron postępowania, na podstawie
zebranego materiału dowodowego w sprawie oraz oświadczeń i stanowisk Stron Izba
ustaliła i zważyła, co następuje.

Izba ustaliła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek, o których stanowi
art. 189 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 roku, nr 113 poz. 759
z późn. zm.; dalej: „Pzp” lub „ustawa”), skutkujących odrzuceniem odwołania. Odwołanie
zostało złożone Prezesowi Krajowej Izby Odwoławczej 18 października 2010 roku oraz
została przekazana w ustawowym terminie kopia odwołania Zamawiającemu
(18 października 2010 roku).

Izba ustaliła, że zostały wypełnione łącznie przesłanki z art. 179 ust 1 ustawy Prawo
zamówień publicznych – Środki ochrony prawnej określone w niniejszym dziale przysługują
wykonawcy, uczestnikowi konkursu, a także innemu podmiotowi jeżeli ma lub miał interes
w uzyskaniu danego zamówienia oraz poniósł lub może ponieść szkodę w wyniku
naruszenia przez zamawiającego przepisów niniejszej ustawy - to jest posiadania interesu
w uzyskaniu danego zamówienia oraz możliwości poniesienia szkody.

Izba dopuściła do udziału w postępowaniu zgłaszającego przystąpienie po stronie
Zamawiającego do postępowania odwoławczego tj. wykonawców wspólnie ubiegających się
str. 18

o udzielnie zamówienia: Przedsiębiorstwo Budowlano – Usługowe DORBUD S.A. z siedzibą
w Kielcach przy ulicy Zagnańskiej 153, 25-563 Kielce (Lider), Przedsiębiorstwo Budowlano –
Usługowe INTERBUD – WEST Sp. z o. o. z siedzibą w Gorzowie Wielkopolskim przy ulicy
Kosynierów Gdyńskich 51, 66-400 Gorzów Wlkp. (Członek). W trakcie posiedzenia Izby
z udziałem Stron stwierdzono, po pierwsze, że Zamawiający – zgodnie z art. 185 ust 1
ustawy Prawo zamówień publiczne: Zamawiający przesyła niezwłocznie, nie później
niż w terminie 2 dni od dnia otrzymania, kopię odwołania innym wykonawcom
uczestniczącym w postępowaniu o udzielenie zamówienia, a jeżeli odwołanie dotyczy treści
ogłoszenia o zamówieniu lub postanowień specyfikacji istotnych warunków zamówienia,
zamieszcza ją również na stronie internetowej, na której jest zamieszczone ogłoszenie
o zamówieniu lub jest udostępniana specyfikacja, wzywając wykonawców do przystąpienia
do postępowania odwoławczego - powiadomił wykonawców biorących udział
w postępowaniu o wpłynięciu odwołania 19 października 2010 roku; po drugie, że zgłoszenie
przystąpienia nastąpiło 22 października 2010 roku a zgłaszający przystąpienie przekazał
w tym terminie Odwołującemu i Zamawiającemu kopię zgłoszenia przystąpienia.
Wykonawca zgłosił przystąpienie do postępowania odwoławczego w terminie 3 dni od dnia
otrzymania kopii odwołania, wskazując stronę po której zgłosił przystąpienie i interes
w uzyskaniu rozstrzygnięcia na korzyść strony, do której przystępuje. Zgłoszenie
przystąpienia doręczone zostało Prezesowi Izby w formie pisemnej, a jego kopię przekazał
zgłaszający przystąpienie Zamawiającemu oraz wykonawcy wnoszącemu odwołanie, tym
samym Izba uznał, iż wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia
Przedsiębiorstwo Budowlano – Usługowe DORBUD S.A. z siedzibą w Kielcach przy ulicy
Zagnańskiej 153, 25-563 Kielce (Lider), Przedsiębiorstwo Budowlano – Usługowe
INTERBUD – WEST Sp. z o. o. z siedzibą w Gorzowie Wielkopolskim przy ulicy Kosynierów
Gdyńskich 51, 66-400 Gorzów Wlkp. (Członek), stali się uczestnikiem postępowania
odwoławczego.

Izba działając zgodnie z art. 190 ust. 7 ustawy dopuściła w niniejszej sprawie dowody
z dokumentacji postępowania o zamówienie publiczne nadesłanej przez Zamawiającego
do akt sprawy w kopii potwierdzonej za zgodność z oryginałem, w tym w szczególności
zawiadomienia o wyborze oferty najkorzystniejszej z 7 października 2010 roku oraz dowód
z pisma Zamawiającego z 23 września 2010 roku (nr 1418-DO-251-264/10) a także pismo
z 24 września 2010 roku złożone do Zamawiającego przez wykonawców wspólnie
ubiegający się o udzielenie zamówienia Przedsiębiorstwo Budowlano – Usługowe DORBUD
S.A. z siedzibą w Kielcach przy ulicy Zagnańskiej 153, 25-563 Kielce (Lider),
Przedsiębiorstwo Budowlano – Usługowe INTERBUD – WEST Sp. z o. o. z siedzibą
str. 19

w Gorzowie Wielkopolskim przy ulicy Kosynierów Gdyńskich 51, 66-400 Gorzów Wlkp.
(Członek).
Przy rozpoznawaniu przedmiotowej sprawy skład orzekający Izby wziął pod uwagę także
stanowiska i oświadczenia Stron złożone pisemnie w tym: Odpowiedź na odwołanie złożoną
przez Zamawiającego oraz Pismo procesowe pełnomocnika zgłaszającego przystąpienie
oraz stanowiska i oświadczenia Stron złożone ustnie do protokołu.

Biorąc pod uwagę powyższe ustalenia, Izba stwierdziła co następuje.

Zgodnie z brzmieniem przepisu art. 192 ust 2 ustawy Izba uwzględnia odwołanie,
jeżeli stwierdzi naruszenie przepisów ustawy, które miało wpływ lub może mieć istotny wpływ
na wynik postępowania o udzielenie zamówienia. Izba dokonawszy oceny podniesionych
w odwołaniu zarzutów biorąc pod uwagę stanowiska Stron przedstawione na rozprawie,
uwzględniając zgromadzony materiał dowodowy stwierdziła, że odwołanie nie zasługuje
na uwzględnienie.

Zarzucane przez Odwołującego Zamawiającemu naruszenie art. 7 ust. 1 i 3
w zw. z art. 91 ust 1, art. 7 ust. 1 i 3 w zw. z art. 24 ust. 2 pkt 4, art. 82 ust. 3, art. 89 ust. 1
pkt 2 i 8, art. 26 ust 3, art. 23 ust 1 i 2 Prawa zamówień publicznych przez przyjęcie, że
Zamawiający dokonał niewłaściwie wyboru oferty w postępowaniu w tym zaniechał
czynności odrzucenia oferty wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielnie
zamówienia: Przedsiębiorstwo Budowlano – Usługowe DORBUD S.A. z siedzibą w Kielcach
przy ulicy Zagnańskiej 153, 25-563 Kielce (Lider), Przedsiębiorstwo Budowlano – Usługowe
INTERBUD – WEST Sp. z o. o. z siedzibą w Gorzowie Wielkopolskim przy ulicy Kosynierów
Gdyńskich 51, 66-400 Gorzów Wlkp. (Członek) (dalej: Konsorcjum) w ocenie Izby
nie potwierdził się.

Izba ustaliła, iż w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, zgodnie
z dokumentacją postępowania przedstawioną przez Zamawiającego w Specyfikacji Istotnych
Warunków Zamówienia (dalej: „SIWZ” lub „Specyfikacja”) w części XX pkt 2 ppkt 2) został
sprecyzowany następujący wymóg:
„ W przypadku składania oferty wspólnej przez wykonawców składających się z dwóch
lub więcej przedsiębiorców jako partnerów, muszą zostać spełnione następujące warunki:
a ) udzielone pełnomocnictwo rodzajowe liderowi wykonawców wspólnie ubiegających się
o udzielenie zamówienia winno zostać złożone w oryginale lub w formie odpisu
str. 20

potwierdzonego notarialnie, jednoznacznie wskazywać zakres pełnomocnictwa,
co do reprezentacji, wniesienia wadium w imieniu wykonawców, podpisania umowy,
b) oferta będzie zawierać oświadczenie wymienione w części VI pkt 1 złożone przez -
ustanowionego pełnomocnika w imieniu wykonawców występujących wspólnie w zakresie
spełniania łącznego warunków udziału w postępowaniu określonych w Części Vpkt. 1.1 lit.
a-d i 1.2SIWZ.”

W części X pkt 6 ppkt 2 SIWZ Zamawiający zobowiązał wykonawców składających oferty do:
„Dokument gwarancyjny wnoszony w formie gwarancji lub poręczenia: w przypadku
wnoszenia przez konsorcjum wskazywać imiennie wszystkich członków konsorcjum
biorących udział w postępowaniu, chyba że z innych dokumentów (upoważnienia dla lidera
konsorcjum, umowy konsorcjum) jednoznacznie wynika, że wadium wnosi lider w imieniu
wszystkich członków konsorcjum.”

W części XX pkt 2 ppkt 2) lit. a) SIWZ Zamawiający zobowiązał wykonawców składających
oferty do spełnienia następującego warunku w przypadku składania oferty wspólnej przez
dwóch lub więcej przedsiębiorców:
„udzielone pełnomocnictwo rodzajowe liderowi wykonawców wspólnie ubiegających się
o udzielenie zamówienia winno zostać złożone w oryginale lub w formie odpisu
potwierdzonego notarialnie, jednoznacznie wskazywać zakres pełnomocnictwa,
co do reprezentacji, wniesienia wadium w imieniu wykonawców, podpisania umowy”
oraz w części XX pkt 2 ppkt 2) lit. b) SIWZ
„oferta będzie zawierać oświadczenie wymienione w części VI pkt 1 złożone przez
ustanowionego pełnomocnika w imieniu wykonawców występujących wspólnie w zakresie
spełnienia łącznego warunków udziału w postępowaniu określonych w części V pkt 1.1
lit. a – d i 1.2 SIWZ.”

W części V pkt 1.1 ppkt a) SIWZ Zamawiajacy określił warunek udziału w postępowaniu:
„1.1 Posiadają wiedzę i doświadczenie oraz dysponują odpowiednimi osobami zdolnymi do
wykonania zamówienia tj.: a) w okresie ostatnich 5 lat przed wszczęciem postępowania a
jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy w tym okresie zrealizowali minimum jeden
obiekt biurowy o kubaturze 16 000 m3 lub powierzchni całkowitej minimum 4 000 m2,”
str. 21

oraz w części VI pkt 2.1 SIWZ Zamawiajacy określił dokument jaki zobowiązany jest
dołączyć wykonawca w celu potwierdzenia spełnienia tego warunku:
„ (…) wykaz robót budowlanych wykonanych w okresie ostatnich pięciu lat przed upływem
terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie
z podaniem daty i miejsca wykonania oraz załączeniem dokumentów potwierdzających,
że roboty zostały wykonane zgodnie z zasadami wiedzy technicznej, obowiązującymi
przepisami i normami i prawidłowo ukończone. (…)”

Pismem z 25 czerwca 2010 roku Zamawiający wyjaśnił w odpowiedzi na pytanie nr 6 treść
SIWZ w zakresie określonego warunku udziału w postępowaniu w przedmiocie posiadanej
wiedzy i doświadczenia. Zamawiający, na pytanie dotyczące możliwości wykazania się
dla potwierdzenia powyżej wskazanego warunku zrealizowanym obiektem użyteczności
publicznej – szkolnictwa wyższego w części którego wykonano pokoje biurowe wskazał,
iż wymaga „wykazania przez wykonawcę wiedzy i doświadczenia w zakresie tożsamym
z przedmiotem zamówienia”.

W postępowaniu zostało złożonych trzynaście ofert, jednakże tylko trzy nie podlegały
odrzuceniu tj:
- oferta Cz. P. B. P. Przemysłówka na kwotę 18 251 200,00 zł brutto (86.90 pkt),
- oferta KARMAR S.A. na kwotę 16 270 743,06 zł brutto (97.48 pkt),
- oferta wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielnie zamówienia: Przedsiębiorstwo
Budowlano – Usługowe DORBUD S.A. (Lider), Przedsiębiorstwo Budowlano – Usługowe
INTERBUD – WEST Sp. z o. o. (Członek) na kwotę 15 859 997,24 zł brutto (100 pkt).


Odnosząc się do zarzutów Odwołującego dotyczących naruszenia przepisów ustawy
w związku z udzielonymi pełnomocnictwami odpowiednio Liderowi konsorcjum
i pełnomocnikowi Lidera konsorcjum Izba uznała, iż nie doszło do naruszenie wskazanych
przez Odwołującego przepisów.

Po pierwsze, Izba wskazuje, iż w ofercie zostały zawarte pełnomocnictwa; na stronie 110
oferty pełnomocnictwo dla Pana Janusza W z 3 sierpnia 2010 roku umocowujące
do podpisani oferty i jej załączników w imieniu Przedsiębiorstwo Budowlano – Usługowe
str. 22

DORBUD S.A. w postępowaniu o udzielenie zamówienia pn: „Budowa Urzędu Skarbowego
w Piasecznie wraz z zagospodarowaniem terenu i infrastrukturą towarzyszącą" oraz na
stronie 107 oferty pełnomocnictwo dla sygnatariusza oferty w postępowaniu pn: „Budowa
Urzędu Skarbowego w Piasecznie wraz z zagospodarowaniem terenu i infrastrukturą
towarzyszącą" z 2 sierpnia 2010 roku wskazujące jako lidera konsorcjum Przedsiębiorstwo
Budowlano – Usługowe DORBUD S.A. umocowujące w szczególności do reprezentacji
wobec Zamawiającego i osób trzecich, podpisania w imieniu konsorcjum oferty oraz
wszelkich dokumentów i oświadczeń składanych wraz z ofertą i w przypadku korzystnego
dla Konsorcjum rozstrzygnięcia przetargu, do zawarcia umowy z Zamawiającym,
pełnomocnictwo to upoważnia również Lidera do wnoszenia odwołań.

Po drugie, w wyniku uzupełnienia dokumentów na wezwanie Zamawiającego wykonawcy
wspólnie ubiegający się o udzielnie zamówienia: Przedsiębiorstwo Budowlano – Usługowe
DORBUD S.A. z siedzibą w Kielcach przy ulicy Zagnańskiej 153, 25-563 Kielce (Lider),
Przedsiębiorstwo Budowlano – Usługowe INTERBUD – WEST Sp. z o. o. z siedzibą
w Gorzowie Wielkopolskim przy ulicy Kosynierów Gdyńskich 51, 66-400 Gorzów Wlkp.
(Członek) złożyli pełnomocnictwo dla sygnatariusza oferty z 2 sierpnia 2010 roku
zawierające w swej treści umocowanie dla Przedsiębiorstwo Budowlano – Usługowe
DORBUD S.A. tj. Lidera konsorcjum do dokonania wszelkich czynności wykonawcy
w postępowaniu o udzielenie zamówienia pn: „Budowa Urzędu Skarbowego w Piasecznie
wraz z zagospodarowaniem terenu i infrastrukturą towarzyszącą", w szczególności
do: podpisania, parafowania i złożenia oferty składanej przez Konsorcjum w postępowaniu
o udzielenie zamówienia i poświadczania wszelkich dokumentów za zgodność z oryginałem;
składania oświadczeń woli i wiedzy, w tym oświadczeń w ofercie, przyjmowanie oświadczeń,
składanie i przyjmowanie wyjaśnień, zawiadomień i instrukcji w imieniu wszystkich partnerów
Konsorcjum i każdego z nich z osobna; uzyskania oraz wniesienia wadium
lub zabezpieczenia należytego wykonania umowy, w imieniu i na rzecz wszystkich partnerów
Konsorcjum i każdego z nich z osobna; wnoszenia środków ochrony prawnej, o których
mowa w ustawie, reprezentację Spółki i Konsorcjum w postępowaniu odwoławczym przed
Krajową Izbą Odwoławczą oraz przed Sądem; podpisania umowy w sprawie zamówienia
publicznego, prowadzenia korespondencji z Zamawiającym; prowadzenia wszelkich
rozliczeń finansowych w imieniu partnerów Konsorcjum; innych czynności prawnych
i faktycznych potrzebnych do wypełnienia zakresu i celu niniejszego pełnomocnictwa oraz
związanych z wykonaniem umowy z Zamawiającym. Pełnomocnictwo to obejmuje również
umocowanie do udzielania dalszych pełnomocnictw w pełnym zakresie umocowania
pełnomocnika. Konsorcjum uzupełniło również pełnomocnictwo z 3 sierpnia 2010 roku
str. 23

dla Pana Janusza W umocowujące do reprezentowania wykonawców wspólnie ubiegających
się o udzielnie zamówienia: Przedsiębiorstwo Budowlano – Usługowe DORBUD S.A. z
siedzibą w Kielcach przy ulicy Zagnańskiej 153, 25-563 Kielce (Lider), Przedsiębiorstwo
Budowlano – Usługowe INTERBUD – WEST Sp. z o. o. z siedzibą
w Gorzowie Wielkopolskim przy ulicy Kosynierów Gdyńskich 51, 66-400 Gorzów Wlkp.
(Członek) w postępowaniu o udzielenie zamówienie publicznego pn: „Budowa Urzędu
Skarbowego w Piasecznie wraz z zagospodarowaniem terenu i infrastrukturą
towarzyszącą" w szczególności do podpisania oferty, parafowania i złożenia oferty składanej
przez Konsorcjum w postępowaniu o udzielenie zamówienia, do poświadczania wszystkich
dokumentów „za zgodność z oryginałem”, składania oświadczeń woli i wiedzy, w tym
oświadczeń w ofercie, składania wyjaśnień i zawiadomień w imieniu wszystkich partnerów
Konsorcjum i każdego z nich z osobna.

Na wstępie Izba zaznacza, iż zgodnie z treścią art. 23 ust. 2 ustawy - W przypadku, o którym
mowa w ust. 1 (art. 23 ust 1 - Wykonawcy mogą wspólnie ubiegać się o udzielenie
zamówienia), wykonawcy ustanawiają pełnomocnika do reprezentowania
ich w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo reprezentowania w postępowaniu
i zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego. Brzmienie tego przepisu pozwala
na stwierdzenie, że na wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia
(czyli potocznie Konsorcjum) został nałożony obowiązek ustanowienia pełnomocnika,
reprezentującego Konsorcjum w dwóch możliwych zakresach umocowania:
1) do reprezentowania innych uczestników konsorcjum w postępowaniu,
2) do reprezentowania innych uczestników konsorcjum w postępowaniu i podpisania
umowy.

W przedmiotowej sprawie niewątpliwie pełnomocnictwo z 2 sierpnia 2010 roku załączone
do oferty wskazuje, iż Liderem wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia : Przedsiębiorstwo Budowlano – Usługowe DORBUD S.A. z siedzibą w Kielcach
przy ulicy Zagnańskiej 153, 25-563 Kielce (Lider), Przedsiębiorstwo Budowlano – Usługowe
INTERBUD – WEST Sp. z o. o. z siedzibą w Gorzowie Wielkopolskim przy ulicy Kosynierów
Gdyńskich 51, 66-400 Gorzów Wlkp. (Członek) jest Przedsiębiorstwo Budowlano –
Usługowe DORBUD S.A. fakt ten nie był kwestionowany przez Odwołującego. Zgodnie
z art. 23 ust. 2 ustawy został ustanowiony pełnomocnik wykonawców wspólnie ubiegających
się o zamówienie do ich reprezentacji. Pełnomocnictwo to nie zawierało upoważnienia
do wniesienia wadium przez Lidera Konsorcjum w imieniu Konsorcjum (gwarancja
przetargowa – str. 109 oferty wystawiona została dla Przedsiębiorstwa Budowlano –
str. 24

Usługowego DORBUD S.A.) oraz nie zawierało upoważnienie do udzielania dalszych
pełnomocnictw, jednakże umocowanie do tych czynności potwierdza przesłane
w odpowiedzi na wezwanie do uzupełnienia dokumentów pełnomocnictwo dla Lidera
konsorcjum (z 2 sierpnia 2010 roku).

W rozpatrywanym sporze, oferta Konsorcjum została podpisana przez Pana Janusza W,
który działał na podstawie pełnomocnictwa z 3 sierpnia 2010 załączonego
do oferty jednakże umocowującego do złożenia oferty w imieniu Przedsiębiorstwa
Budowlano – Usługowego DORBUD S.A. W odpowiedzi na wezwanie do uzupełnianie
dokumentów 28 września 2010 roku Konsorcjum złożyło u Zamawiającego pełnomocnictwo
Janusza W, z 3 sierpnia 2010 roku, z którego wynika umocowanie do działania
w imieniu Konsorcjum.

Izba wskazuje, iż Zamawiający zobowiązany jest, zgodnie z art. 26 ust 3 ustawy -
Zamawiający wzywa wykonawców, którzy w określonym terminie nie złożyli wymaganych
przez zamawiającego oświadczeń lub dokumentów, o których mowa w art. 25 ust. 1, lub
którzy nie złożyli pełnomocnictw, albo którzy złożyli wymagane przez zamawiającego
oświadczenia i dokumenty, o których mowa w art. 25 ust. 1, zawierające błędy lub którzy
złożyli wadliwe pełnomocnictwa, do ich złożenia w wyznaczonym terminie, chyba że mimo
ich złożenia oferta wykonawcy podlega odrzuceniu albo konieczne byłoby unieważnienie
postępowania. Złożone na wezwanie zamawiającego oświadczenia i dokumenty powinny
potwierdzać spełnianie przez wykonawcę warunków udziału w postępowaniu oraz spełnianie
przez oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane wymagań określonych przez
zamawiającego, nie później niż w dniu, w którym upłynął termin składania wniosków
o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo termin składania ofert – wezwać
wykonawców do uzupełnienia pełnomocnictw w przypadku gdy takie nie zostały załączone
do oferty lub gdy są wadliwe.

Izba wskazuje w tym miejscu, iż ustawodawca wprowadzając obowiązek wezwania
do uzupełnienia pełnomocnictwa (zgodnie z art. 26 ust. 3) odniósł się do dokumentu
pełnomocnictwa, czyli umocowania do dokonania czynności prawnej (dokonywania
czynności prawnych) w imieniu i ze skutkiem dla mocodawcy.
Ustawodawstwo polskie zna przypadki posługiwania się w zakresie pełnomocnictw
znaczeniem tego pełnomocnictwa jako dokumentu. Można wskazać w tym miejscu ustawę o
opłacie skarbowej z 16 listopada 2006 roku (Dz. U. nr 225 poz. 1635
z 2006 r. z późn. zm.) gdzie ustawodawca jednoznacznie podał, iż opłacie skarbowej
str. 25

podlega złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa (art.1); potwierdza
również taki stan rzeczy bogate orzecznictwo, które podnosi, iż nie wiąże powstania
obowiązku podatkowego w opłacie skarbowej z faktem ustanowienia pełnomocnika, ani
istnienia już w obrocie ważnego pełnomocnictwa, ale z faktem złożenia tego dokumentu
(jego odpisu, wypisu lub kopii) (porównaj: wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego
w Gliwicach z 16 września 2008 roku sygn. akt: I SA/ GI 192/08; wyrok Wojewódzkiego
Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z 3 lipca 2008 roku sygn. akt: I SA/ Rz 341/08;
Decyzja SKO w Elblągu z 31 marca 2008 roku 65/PO/08)
Pełnomocnictwo, czyli dokument składany wraz z ofertą – może stanowić jeden z wielu
dokumentów – w przypadku jego braku podlega on uzupełnieniu, Zamawiający zobowiązany
jest ustawowo do wezwania do jego uzupełnienia, jednakże z zastrzeżeniem, że gdy
wykonawca nie uzupełni dokumentu pełnomocnictwa Zamawiający zobowiązany będzie
go wykluczyć a konsekwencji uznania jego oferty za odrzuconądo odrzucenia jego oferty.
Brak pełnomocnictwa w ofercie nie rodzi więc negatywnych skutków dla wykonawcy,
o ile odpowie na wezwanie do uzupełnienia oferty skierowane
do niego przez Zamawiającego. Nie uprawnionym i nie znajdującym umocowania
w przepisach ustawy jest twierdzenie dotyczące usuwalności i nieusuwalności wad
złożonego wraz z ofertą pełnomocnictwa. W obliczu obowiązujących przepisów, w przypadku
gdy Zamawiający stwierdzi podczas badania oferty wady pełnomocnictwa wzywa do jego
uzupełnienia. Ustawodawca nie zawarł klasyfikacji poszczególnych wad pełnomocnictwa,
które zobowiązują Zamawiającego, bądź nie zobowiązują, do wezwania do uzupełnienia
pełnomocnictwa; ustawodawca nie określił wad usuwalnych i nieusuwalnych
pełnomocnictwa. W słowniku ustawy, w art. 2 ustawy zawierającym definicje nie została
przez ustawodawcę wyprowadzona odrębna definicja pełnomocnictwa. Dlatego też,
dokonując przy dokonaniu oceny prawnej zarzutu zastosowanie miały na podstawie art. 14
ustawy przepisy Kodeksu cywilnego - Do czynności podejmowanych przez zamawiającego
i wykonawców w postępowaniu o udzielenie zamówienia stosuje się przepisy ustawy z dnia
23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93, z późn.zm.)), jeżeli przepisy
ustawy nie stanowią inaczej(dalej: KC). Zgodnie z art. 96 KC Umocowanie do działania w
cudzym imieniu może opierać się na ustawie (przedstawicielstwo ustawowe) albo na
oświadczeniu reprezentowanego (pełnomocnictwo) tak więc istota pełnomocnictwa to
możliwość działania w cudzym imieniu, czyli złożenia oświadczenia woli ze skutkiem
prawnym dla mocodawcy o czym przesądza treść art. 95 § 2 KC - Czynność prawna
dokonana przez przedstawiciela w granicach umocowania pociąga za sobą skutki
bezpośrednio dla reprezentowanego. Zgodnie z nauką prawa cywilnego pojęcie
pełnomocnictwa rozumiane jest w podwójnym znaczeniu; po pierwsze jako określenie samej
str. 26

czynności prawnej, której istotą jest treść oświadczenia mocodawcy upoważniająca
określoną osobę do dokonywania w jego imieniu czynności prawnych określonych
w pełnomocnictwie, po drugie jako sam dokument. W oparciu o art. 98 KC – Pełnomocnictwo
ogólne obejmuje umocowanie do czynności zwykłego zarządu. Do czynności
przekraczających zakres zwykłego zarządu potrzebne jest pełnomocnictwo określające ich
rodzaj, chyba że ustawa wymaga pełnomocnictwa do poszczególnej czynności.- definiuje się
niezbędną treść pełnomocnictwa rozróżniając pełnomocnictwo ogólne, rodzajowe i
szczególne. Uwzględniając stanowisko zawarte w orzecznictwie dotyczącym zamówień
publicznych oraz ugruntowane w doktrynie, pełnomocnictwo jakie składają wykonawcy
wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia ustanawiając pełnomocnika
do reprezentacji (art. 23 ust. 2 ustawy) powinno być co najmniej pełnomocnictwem
rodzajowym - tj. pełnomocnictwem do czynności prawnych określonego rodzaju czyli
czynności prawnych mieszczących się w pewnej klasie / grupie czynności prawnych – czyli
co najmniej upoważniającym do reprezentacji w postępowaniu o udzielnie zamówienia
publicznego. Obowiązujące przepisy ustawy oraz KC nie wymagają aby w treści tego
pełnomocnictwa zawarte były szczególne uregulowania charakterystyczne dla samego
postępowania o zamówienie (porównaj: wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 8 kwietnia 2008
roku Sygn. akt: KIO/UZP 263 /08).

Odwołujący podniósł, iż pełnomocnictwa złożone wraz z ofertą były prawidłowe, jednakże
zwierały nieusuwalne braki. Z tym stanowiskiem, w obliczu powyżej wskazanego
uzasadnienia, Izba nie może się zgodzić. Istotnym jest, iż pełnomocnik Konsorcjum
przedstawił na rozprawie dowód z oświadczenia świadka – Pana Janusza W,
iż podpisał on ofertę 4 sierpnia 2010 roku natomiast Odwołujący nie obalił tego dowodu.
Odniesienie się Odwołującego na rozprawie jedynie do daty zawartej w formularzu oferty
(powołanie się w tym miejscu na pisemność postępowania) jako przesądzającej o złożeniu
podpisu obaliło, w ocenie Izby, oświadczenie pełnomocnika Pana Janusza W,
a przemawia za tym dodatkowo fakt, iż dokumenty w ofercie posiadają różne daty.
Argumentacja jaką podnosił Odwołujący nie znajduje uzasadnienia w oceni Izby
w szczególności z uwagi na faktyczny czas złożenia oświadczenia woli Zamawiającemu;
pełnomocnictwo dla Pana Janusza W wystawiono 3 sierpnia 2010 roku, formularz oferty
zawiera datę 2 sierpnia 2010 roku (pozostałe dokumenty w innych różnych terminach)
natomiast termin składania i otwarcia ofert upływał 5 sierpnia 2010 roku. Nawet gdyby Pan
Janusz Wielgus nie złożył oświadczenia na rozprawie co do terminu podpisania oferty,
to i tak oświadczenie w stosunku do Zamawiającego zostało złożone w dniu 5 sierpnia 2010
str. 27

roku i na ten dzień pełnomocnik był umocowany do działania w imieniu i na rzecz
Konsorcjum.
W ocenie Izby nie znajduje w tym przypadku uznania argumentacja Odwołującego
wykazująca, iż pełnomocnik Konsorcjum działał w imieniu tego Konsorcjum bez
umocowania. Jednocześnie należy zaznaczyć, iż pełnomocnik Odwołującego nie udowodnił,
iż złożone w wyniku wezwania do uzupełnienia przez Odwołującego pełnomocnictwa nie
istniały, zaś pełnomocnik Konsorcjum w piśmie procesowym i na rozprawie wyjaśnił
przyczyny różnych treści poszczególnych pełnomocnictw zawartych w ofercie oraz złożonych
w odpowiedzi na wezwanie.
W świetle powyższego Izba wskazuje, iż dokonane badanie oferty Konsorcjum przez
Zamawiającego nastąpiło prawidłowo, wezwanie do uzupełnienia dokumentów
pełnomocnictw było prawidłowe, Odwołujący zaś poprawnie uzupełnił pełnomocnictwa.

Uwzględniając powyższe, Izba uznała, iż nie znajduje uzasadnienia argumentacja
Odwołującego w zakresie zarzutu braku wniesienia wadium zgodnie ze Specyfikacją.
Gwarancja została wystawiona dla jednego z Konsorcjantów - Lidera, natomiast zgodnie
z uzupełnionym pełnomocnictwem z 2 sierpnia 2010 roku Przedsiębiorstwo Budowlano –
Usługowe DORBUD S.A. będące pełnomocnikiem Konsorcjum zostało upoważnione
do uzyskania oraz wniesienia wadium w imieniu i na rzecz Konsorcjum.
Jednocześnie należy zaznaczyć, iż Konsorcjum nie jest samodzielnym podmiotem prawnym,
bowiem przymiot ten mają różni wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielnie zamówienia
tym samym Konsorcjum jest pozbawione zdolności do zaciągania zobowiązań na własny
rachunek, w tym do uzyskania gwarancji wadialnej. Prowadzi to do wniosku, iż gwarancja
może być wystawiona tylko na zlecenie poszczególnych członków Konsorcjum (porównaj
wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 5 lutego 2009 roku Sygn. akt: KIO/UZP 99 /09).

Konsorcjum do oferty (str.4) załączyło oświadczenie o spełnianiu warunków udziału
w postępowaniu, o którym mowa w art. 44 ustawy, podpisane przez Pana Janusza W w
imieniu Przedsiębiorstwa Budowlano – Usługowego DORBUD S.A.. Zamawiający wezwał
konsorcjum do uzupełnienia tegoż oświadczenia. W związku z powyższym oraz faktem,
że brak oświadczenia jest brakiem możliwym do uzupełnienia na podstawie art. 26 ust. 3
ustawy oraz uwzględniając ustalenia dokonane w zakresie pełnomocnictw a także biorąc pod
uwagę treść uzupełnionego oświadczenia Izba uznała zarzut za niezasadny. W podnoszonej
przez Odwołującego argumentacji w zakresie złożonego w ofercie (str. 12) oświadczenia
Przedsiębiorstwa Budowlano – Usługowego INTERBUD – WEST Sp. z o. o. Izba uznała,
str. 28

iż nie wywołuje ono skutków, bowiem nie było kwestionowana przez Odwołującego
konstrukcja Konsorcjum a samo oświadczenie nie może wywołać negatywnych skutków.

Odnosząc się do zarzutu niespełnienia przez Konsorcjum warunku udziału
w postępowaniu w zakresie posiadanej wiedzy i doświadczenia Izba uznała, iż nie
potwierdziła się argumentacja Odwołującego, tym samym, Konsorcjum potwierdziło
spełnienie owego warunku. Konsorcjum wykazało się realizacją zamówienia tj. rozbudowy i
modernizacji Siedziby Fundacji Polsko – Niemieckiej w Warszawie (str. 7 oferty)
potwierdzonego w referencji zamieszczonych na stronach 10 i 11 oferty. Z treści tychże
referencji wynika, iż budynek C to konstrukcja monolityczna posiadająca 13 kondygnacji
nadziemnych, zaprojektowany jako budynek biurowy a także, że w ramach zadania
inwestycyjnego zrealizowano 3 budynki biurowe o łącznej kubaturze 50 570 m3 i powierzchni
użytkowej 6 004 m2. Wraz z pismem procesowym pełnomocnik Konsorcjum złożył wyciąg
projektu wykonawczego zamiennego dla realizacji tej inwestycji w zakresie budynku C i D,
który to wyciąg dodatkowo potwierdza spełnienie określonego przez Zamawiającego
a opisanego w części V pkt 1.1 ppkt a) SIWZ warunku udziału w postępowaniu.
W zakresie zarzutów dotyczących wypełnienia przez Konsorcjum załączników nr 3 i 4
do SIWZ a tym samym wykazania spełniania określonych w części V pkt. l.l. lit) b i c Izba
podzieliła stanowisko Zamawiającego uwzględniając, iż zawarte w załączniku nr 3 i 4
informacje wraz z załączonymi dokumentami potwierdzają spełnienie warunku udziału
w postępowaniu.

Zgodnie z art. 14 ustawy do czynności podejmowanych przez zamawiającego
i wykonawców w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego stosuje się przepisy
ustawy a dnia 23 kwietnia 1964 roku – Kodeks cywilny, jeżeli przepisy ustawy nie stanowią
inaczej. Zgodnie z regułą zawartą w art. 6 Kodeksu cywilnego ciężar udowodnienia faktu
spoczywa na osobie, która z faktu tego wywodzi skutki prawne; przepis ten wyraża dwie
ogólne reguły, a mianowicie wymaganie udowodnienia powoływanego przez stronę faktu,
powodującego powstanie określonych skutków prawnych oraz usytuowanie ciężaru dowodu
danego faktu po stronie osoby, która z faktu tego wywodzi skutki prawne. Odwołujący
wywodząc skutki prawne, z faktów, iż jakie zostały poniesione w odwołaniu i na rozprawie
nie udowodnił, iż oferta Konsorcjum nie zawierała prawidłowych pełnomocnictw (w wyniku
uzupełnienia) oraz nie udowadniał braku istnienie pełnomocnictw oraz braku podstaw
do uzupełnienia pełnomocnictw, co w efekcie prowadziło do braku możliwości uznania
pozostałych zarzutów mających swoje źródło w tychże pełnomocnictwach. Odwołujący nie
str. 29

udowodnił również braku spełnienia warunków udziału w postępowaniu przez Konsorcjum,
nie obalił dowodów złożonych z pismem procesowym Konsorcjum, tym samym Odwołujący
uznał argumentację Konsorcjum.

O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku na podstawie art. 192 ust. 9 oraz
art. 192 ust. 10 Prawa zamówień publicznych oraz w oparciu o przepisy § 3 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania
wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu
ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238).
Izba nie uwzględniła wniosku Odwołującego o zasądzenie na jego rzecz kosztów
zastępstwa prawnego zgodnie z wnioskiem zawartym w odwołaniu i powtórzonym na
rozprawie tj. o zwrot kosztów postępowania odwoławczego wg norm przepisanych, bowiem
Odwołujący nie złożył żadnych rachunków. Zgodnie z brzmieniem § 3 pkt 2) rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania
wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich
rozliczania - „uzasadnione koszty stron postępowania odwoławczego (…) w wysokości
określonej na podstawie rachunków przedłożonych do akt sprawy” – Izba uwzględnia
wniosek o zasądzenie kosztów jeżeli jest on poparty stosownymi rachunkami.

Wobec powyższego orzeczono jak w sentencji.

Przewodniczący: …………………………