Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt KIO 1004/11
POSTANOWIENIE
z dnia 23 maja 2011 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Katarzyna Prowadzisz
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron w dniu 23 maja 2011 roku
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 13 maja 2011 roku
przez wykonawcę NEKK Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu przy ulicy Chełmońskiego 8/6, 60-
754 Poznań w postępowaniu prowadzonym przez Operatora Gazociągów Przesyłowych
GAZ-SYSTEM S.A. z siedzibą w Warszawie przy ulicy Mszczonowskiej 4, 02-337 Warszawa

postanawia:
1. Zwraca odwołanie.
2. Nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
NEKK Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu przy ulicy Chełmońskiego 8/6, 60-754
Poznań kwoty 7 500 zł 00 gr (słownie: siedem tysięcy pięćset złotych).

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. 113, poz. 759 ze zm.) na niniejsze postanowienie -
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.

Przewodniczący: ………………………………

Sygn. akt KIO 1004/11
U z a s a d n i e n i e

Zamawiający – Operator Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM S.A. z siedzibą
w Warszawie przy ulicy Mszczonowskiej 4, 02-337 Warszawa prowadzi w trybie przetargu
nieograniczonego postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, pod nazwą zakup
materiałów informacyjno-promocyjnych do promocji inwestycji współfinansowanych
ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Unii Europejskiej w ramach
Programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, działanie 10.1.

Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,
4 marca 2011 roku pod numerem 2011 /S 44 – 07307.
Odwołujący - NEKK Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu przy ulicy Chełmońskiego 8/6, 60-754
Poznań – wniósł odwołanie, które wpłynęło do Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych 13
maja 2011 roku (prezentata na piśmie). Wpis, w kwocie 7 500 zł 00 gr (słownie: siedem
tysięcy pięćset złotych) został uiszczony 12 maja 2011 roku poprzez dokonanie przelewu na
konto Urzędu Zamówień Publicznych.

Pismem z dnia 16 maja 2011 roku, (doręczonym w dniu 16 maja 2011 roku) na podstawie
art. 187 ust. 3 ustawy wezwano Odwołującego pod rygorem zwrotu odwołania do złożenia
dowodu uiszczenia wpisu w wymaganej przepisami prawa kwocie oraz dowodu przesłania
kopii odwołania Zamawiającemu. Odwołujący w wyznaczonym terminie przesłał dowód
uiszczenia wpisu w kwocie 7 500 zł oraz dowód przesłania kopii odwołania Zamawiającemu.
Zamawiający pismem z dnia 12 maja 2011 roku przesłanym do Odwołującego oraz pismem
z dnia 17 maja 2011 roku przesłanym do Izby powiadomił, iż szacowana wartość rzeczonego
zamówieni została ustalona na kwotę 403 030,00 zł. W punkcie II.2.1) ogłoszenia
o zamówieniu opublikowanego w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej Zamawiający
zawarł informację, że wartość zamówienia przekracza wyrażoną w złotych równowartość
kwoty 387 000 EURO.
W dniu 20 maja 2011 roku Zamawiający wniósł do Prezes Krajowej Izby Odwoławczej
pismo zawierające następujące wyjaśnienia: z dołączonego do odwołania dowód uiszczenia
wpisu wynika, że Odwołujący uiścił wpis w wysokości, 7 500,00 zł. Tymczasem wartość
przedmiotowego zamówienia publicznego przekracza kwoty określone na podstawie art. 11
ust. 8 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr
113, poz. 759 ze zm.) i wynosi 3 000 000,00 zł, W związku z tym, zgodnie z § 1 ust. 1

rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 roku, w sprawie wysokości i
sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U, Nr 41, poz. 238), wpis od odwołania
wnoszonego w przedmiotowym postępowaniu powinien zostać wniesiony w wysokości
15 000,00 zł. Zamawiający zaznaczył, że Odwołujący posiadał, a przynajmniej powinien
posiadać wiedzę o tym, iż wartość zamówienia przekracza kwotę określoną na podstawie
art. 11 ust. 8 ustawy, tj. 387 000 euro, gdyż informacja na ten temat została zamieszczona w
sekcji II.2.1) Ogłoszenia o zamówienia, gdzie wyraźnie wskazano, że: Wartość zamówienia
przekracza wyrażona w złotych równowartość kwoty 387,000,00 euro. Zamawiający zwrócił
uwagę, iż nawet gdyby Odwołujący nie zauważył tego zapisu, bądź uznał go za oczywistą
omyłkę, to z faktu, iż Zamawiający posiada status zamawiającego sektorowego, a
przedmiotowe zamówienie udzielane jest w celu wykonywania działalności sektorowej - i tym
samym jest zamówieniem sektorowym (o czym świadczy choćby sam tytuł ogłoszenia -
„Ogłoszenie o zamówieniu - Zamówienie sektorowe" oraz informacja zawarta w sekcji I.2)
Ogłoszenia o zamówieniu, dotycząca statusu Zamawiającego), wynika, że w przypadku,
gdyby wartość zamówienia nie przekraczała kwoty określonej na podstawie art. 11 ust. 8
ustawy tj.: równowartości 387.000 euro, wówczas ustawa ta do udzielenia przedmiotowego
zamówienia w ogóle nie miałaby zastosowania. Tym samym Odwołującemu nie
przysługiwałby środek odwoławczy w postaci odwołania wnoszonego do Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej. Zamawiający wyjaśnił, że informacja dotycząca wartości zamówienia
zawarta w protokole postępowania (druk ZP-1, w którym jako wartość zamówienia podano
kwotę 406 030,00 zł), a także przekazana do KIO, jest niepełna i informuje jedynie o wartości
tego konkretnego postępowania, nie zawierając informacji w wartości zamówienia. Wartość
ta, zagregowana zgodnie z zasadami wynikającymi z art. 32 ustawy, przekracza
równowartość 387 000 euro. Z uwagi na tę agregację Zamawiający przy udzieleniu tego
zamówienia miał obowiązek stosowania przepisów ustawy, co determinowało publikację
Ogłoszenia o zamówieniu sektorowym w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 201 l/S 44
- 073073 z dnia 4 marca 2011 roku. W przeciwnym wypadku, gdyby przyjąć, że wartość
zamówienia, będącego niewątpliwie zamówieniem sektorowym, wynosi 406 030,00 zł,
przepisy ustawy nie miałyby zastosowania z uwagi na wartość poniżej progów unijnych.
W takiej sytuacji odwołanie należałoby odrzucić na podstawie art. 189 ust. 2 pkt. 1),
ponieważ przepisy ustawy nie miałyby w tej sprawie zastosowania. Odwołujący nie uiścił
wpisu od odwołania w prawidłowej wysokości, tym samym należy uznać, że wpis
od odwołania w ogóle nie został uiszczony, a tym samym zachodzą przesłanki zwrotu
odwołania na podstawie art. 187 ust. 6 ustawy.

Izba z urzędu, na posiedzeniu niejawnym, dokonała czynności formalnoprawnych
i sprawdzających, w wyniku których stwierdziła, że przedmiotowe odwołanie podlega
zwrotowi w oparciu o art. 187 ust 6 w związku z art. 187 ust 7 ustawy Prawo zamówień
publicznych. (Dz. U. z 2010 roku, nr 113 poz. 759 ze zm.; dalej: „ustawa”),
Zgodnie z dyspozycją art. 187 ust. 1 pkt 2 ustawy odwołanie podlega rozpoznaniu, jeżeli
uiszczono wpis. Wpis Odwołujący zobowiązany jest uiścić najpóźniej do dnia upływu terminu
do wniesienia odwołania, a dowód uiszczenia wpisu dołącza do odwołania – art. 187 ust 2
ustawy. Wpis uznaje się za uiszczony tylko w sytuacji, gdy został wniesiony we właściwym
terminie i odpowiedniej wysokości oraz na stosowny numer konta zgodnie z dyspozycją § 2
ust. 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości
oraz sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238). Zgodnie z rozporządzeniem
Odwołujący zobowiązany był do uiszczenia wpisu w kwocie 15 000,00 zł (słownie: piętnaście
tysięcy złotych). Odwołujący nie uzupełnił dowodu uiszczenia wpisu w wymaganej przepisami
wysokości w terminie wskazanym w wezwaniu do uzupełnienia dokumentów.
Nieuiszczenie wpisu do dnia upływu terminu do wniesienia odwołania oraz nieuzupełnienie
dowodu uiszczenia wpisu w terminie 3 dni od dnia doręczenia wezwania – zgodnie z treścią
art. 187 ust. 6 ustawy skutkuje zwrotem wniesionego odwołania w drodze postanowienia,
które w przedmiotowej sprawie, zgodnie z art. 187 ust. 7 ustawy wydaje skład orzekający Izby.

O kosztach postępowania orzeczono na podstawie § 4 rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu
od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich
rozliczania (Dz. U. nr 41, poz. 238) nakazując zwrot na rzecz Odwołującego się kwoty 7 500
zł 00 gr (słownie: siedem tysięcy pięćset złotych).

Przewodniczący: ………………………………