Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt: KIO 2015/11
POSTANOWIENIE
z dnia 28 września 2011 r.

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:

Przewodniczący: Honorata Łopianowska

po rozpoznaniu na posiedzeniu w dniu 28 września 2011 r. odwołania wniesionego do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 16 września 2011 r. przez wykonawcę Samson
spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością w Niedomicach w postępowaniu prowadzonym
przez Miasto i Gminę Niepołomice

postanawia:

1. umorzyć postępowanie odwoławcze,
2. nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
Odwołującego Samson spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w Niedomicach kwoty
20.000 zł 00 gr (słownie: dwudziestu tysięcy złotych, zero groszy), stanowiącej
równowartość wpisu uiszczonego przez Odwołującego w kwocie 10.000 zł (dziesięciu tysięcy
złotych, zero groszy) a także dalsze 10.000 zł (dziesięć tysięcy złotych, zero groszy)
stanowiące nadpłacony wpis.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. 113, poz. 759 ze zm.) na niniejsze postanowienie -
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Krakowie.

Przewodniczący:

Sygn. akt: KIO 2015/11

U z a s a d n i e n i e

Zamawiający prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie
przetargu nieograniczonego na roboty budowlane stanowiące „Odnowę Centrum Staniątek –
Remont Domu Kultury” z zastosowaniem przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo
zamówień publicznych (tekst jednolity: Dz.U. z 2010, Nr 113, poz. 759 ze zm.) wymaganych
przy procedurze, kiedy wartość szacunkowa zamówienia nie przekracza kwot określonych w
przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Prawo zamówień publicznych.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych
w dniu 18 sierpnia 2011r., pod nr 222667/11.
Odwołujący w dniu 13 września 2011r. otrzymał informację o rozstrzygnięciu
postępowania, zaś w dniu 16 września 2011r. wniósł odwołanie wobec odrzucenia Jego
oferty.
Odwołujący zarzucił naruszenie art. 90 ust. 2 i 3 oraz art. 91 ust. 1 ustawy Prawo
zamówień publicznych.
W związku z podniesionymi zarzutami, Odwołujący wniósł o nakazanie
Zamawiającemu:
1) unieważnienia czynności wyboru najkorzystniejszej oferty,
2) unieważnienia czynności odrzucenia oferty Odwołującego,
3) powtórzenia czynności badania i oceny ofert wraz z ustaleniem iż oferta Odwołującego
nie zawiera rażąco niskiej ceny,
4) dokonania czynności wyboru najkorzystniejszej oferty.

Zamawiający w dacie 19 września 2011 r. powiadomił wykonawców o złożeniu
odwołania, wzywając do przystąpienia do postępowania odwoławczego (pismo
Zamawiającego z dnia 20 września 2011 r., zawiadomienia o wniesieniu odwołania
adresowane do wykonawców). Wykonawca Furtunet Robert Dulba w Krakowie otrzymał
kopię odwołania faksem w dniu 19 września 2011 r.
W dniu 20 września 2011r. wpłynęło do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej faksem
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego, złożone na
podstawie art. 185 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych przez wykonawcę Furtunet
Robert Dulba w Krakowie. Następnie, w dniu 23 września 2011 r. wykonawca Furtunet
Robert Dulba w Krakowie złożył przystąpienie w oryginale.

W oparciu o powyższe, ustalono, że przystąpienie wykonawcy Furtunet Robert Dulba
w Krakowie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego nie zostało złożone
skuteczne.
W myśl znajdującego zastosowanie dla ustalenia terminu na zgłoszenie w niniejszym
przypadku przepisu art. 185 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych, zgłoszenie
przystąpienia wnosi się w terminie 3 dni od dnia otrzymania kopii odwołania.
Kopię odwołania Odwołujący otrzymał w dniu 19 września 2011r., zaś przystąpienie
zostało wniesione w dacie 23 września 2011r.
Podkreślenia w tym miejscu wymaga, że ustawa Prawo zamówień publicznych w
brzmieniu nadanym nowelizacją z dnia 2 grudnia 2009 r. o zmianie ustawy – Prawo
zamówień publicznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw nie wiąże żadnych skutków z
nadaniem zgłoszenia przystąpienia w placówce operatora publicznego.
Po rzeczonej nowelizacji, dla zachowania terminu na zgłoszenie przystąpienia
koniecznym jest faktyczne doręczenie zgłoszenia przystąpienia Prezesowi Krajowej Izby
Odwoławczej w ustawowym, trzydniowym terminie. W przepisach Prawa zamówień
publicznych po nowelizacji z dnia 2 grudnia 2009 roku brak bowiem domniemania, że
złożenie zgłoszenia przystąpienia do postępowania odwoławczego w placówce pocztowej
operatora publicznego jest równoznaczne z jego wniesieniem do Prezesa Izby. Powyższe
oznacza, że ustawodawca dla skutecznego wniesienia zgłoszenia przystąpienia do
postępowania odwoławczego zastrzegł wyraźnie jego doręczenie w ustawowym terminie do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej.
Tak więc, za datę zgłoszenia przystąpienia w niniejszej sprawie należy uznać dzień
23 września 2011r. – tj. datę złożenia przystąpienia do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w formie pisemnej, a nie dzień jego nadania w placówce pocztowej operatora publicznego
(21 wrzesień 2011r.). Nie może być także uznane zgłoszenie przystąpienia dokonane
faksem w dniu 20 września 2011 r. Podkreślić należy, że ustawa Prawo zamówień
publicznych nie wiąże żadnych skutków prawnych z wniesieniem zgłoszenia przystąpienia
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w formie faksu. Zgodnie bowiem z treścią art. 185
ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych, zgłoszenie przystąpienia wnosi się do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w formie pisemnej albo elektronicznej opatrzonej bezpiecznym
podpisem weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu.
Reasumując, zgłoszenie przystąpienia, które wpłynęło w dniu 20 września 2011 r. –
faksem oraz w dniu 23 września 2011 r. – w formie pisemnej, jest wniesionym z uchybieniem
ustawowego terminu na jego wniesienie, co skutkuje koniecznością uznania go za
nieskuteczne.
Powyższe skutkowało uznaniem, że wykonawca Furtunet Robert Dulba w Krakowie
nie uzyskał statusu przystępującego do postępowania odwoławczego.

Pismem doręczonym Prezesowi Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 27 września
2011r. Zamawiający wniósł odpowiedź na odwołanie, w której oświadczył, iż Zamawiający
uwzględnia w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu i wykona powtórzy lub unieważni
czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem zawartym w
odwołaniu.

Krajowa Izba Odwoławcza zważyła, co następuje:

W związku z faktem, iż przed otwarciem posiedzenia przed Krajową Izbą
Odwoławczą wyznaczonego w celu rozpatrzenia odwołania, Zamawiający oświadczył, na
podstawie art. 186 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych, iż uwzględnia odwołanie
spółki Samson spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w Niedomicach w całości, uznano,
że zaszły podstawy do umorzenia postępowania.
Zgodnie z treścią art. 186 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych, w przypadku
uwzględnieniu przez zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu, Izba
może umorzyć postępowanie na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz
uczestników postępowania odwoławczego, pod warunkiem, że w postępowaniu
odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden wykonawca,
a w takim wypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności
w postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.
Dla wywarcia skutku procesowego w postaci umorzenia postępowania
odwoławczego, konieczne jest bowiem uwzględnienie przez zamawiającego zarzutów
podniesionych w odwołaniu. Dalsze czynności, jakie zamawiający podejmie w związku
z uwzględnieniem zarzutów, pozostają bez znaczenia dla ustalenia przesłanki do umorzenia
postępowania odwoławczego.
Zatem mając na uwadze, że:
1. Zamawiający uwzględnił w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu,
2. do postępowania odwoławczego nie przystąpił skutecznie żaden wykonawca,
Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, że zachodzą przesłanki do wydania postanowienia
o umorzeniu postępowania odwoławczego.

Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego, Krajowa Izba Odwoławcza
uwzględniła okoliczność, iż uwzględnienie odwołania miało miejsce przed otwarciem
posiedzenia, zatem koszty te znoszą się wzajemnie z mocy przepisu art. 186 ust. 6 pkt 2
ustawy Prawo zamówień publicznych, orzekając w tym zakresie o konieczności zwrotu kwoty
wpisu uiszczonego przez Odwołującego z rachunku Urzędu Zamówień Publicznych,

stosownie do § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca
2010r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów
kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238).

Przewodniczący: