Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt: KIO 2666/11

WYROK
z dnia 29 grudnia 2011 roku

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:

Przewodniczący: Katarzyna Prowadzisz

Protokolant: Małgorzata Wilim

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 27 grudnia 2011 roku odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 14 grudnia 2011 roku przez wykonawcę
MWM Sp. z o.o. z siedzibą w Gliwicach przy ulicy Grottgera 35, 44-100 Gliwice w
postępowaniu prowadzonym przez Miasto Katowice z siedzibą w Katowicach przy ulicy
Młyńskiej 4, 40-098 Katowice

orzeka:

1. Uwzględnia odwołanie
Nakazuje Zamawiającemu unieważnienie czynności oceny oferty Odwołującego
i unieważnienie czynności wyboru ofert w postępowaniu. Nakazuje dokonanie
wyboru oferty spośród ofert niepodlegających odrzuceniu z uwzględnieniem
oferty Odwołującego.

2. Kosztami postępowania obciąża Zamawiającego Miasto Katowice z siedzibą w
Katowicach przy ulicy Młyńskiej 4, 40-098 Katowice
2.1 zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 gr 00
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez
MWM Sp. z o.o. z siedzibą w Gliwicach przy ulicy Grottgera 35, 44-100 Gliwice
tytułem wpisu od odwołania,
2.2 zasądza od Zamawiającego Miasto Katowice z siedzibą w Katowicach przy ulicy
Młyńskiej 4, 40-098 Katowice na rzecz MWM Sp. z o.o. z siedzibą w Gliwicach
przy ulicy Grottgera 35, 44-100 Gliwice kwotę 11 100 zł 00 gr (słownie:
jedenaście tysięcy sto złotych zero groszy) stanowiącą koszty postępowania

odwoławczego poniesione z tytułu wpisu od odwołania i wynagrodzenia
pełnomocnika.


Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. 113, poz. 759 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni
od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Katowicach.


Przewodniczący: ……………………..………

Sygn. akt: KIO 2666/11
U Z A S A D N I E N I E

Zamawiający Miasto Katowice z siedzibą w Katowicach przy ulicy Młyńskiej 4, 40-098
Katowice prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu
ograniczonego pod nazwą Rozbudowa Systemu Monitoringu Wizyjnego - Instalacja Kamer
w Dzielnicy Nikiszowiec wraz z Dzierżawą Infrastruktury Telekomunikacyjnej zamieszczonego
w Biuletynie Zamówień Publicznych z 21 października 2011 roku w pozycji 276609.

9 grudnia 2011 roku Zamawiający przekazał informację o wyniku postępowania
o udzielnie zamówienia publicznego w przedmiotowej sprawie.

14 grudnia 2011 roku Odwołujący złożył do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
odwołanie wobec następujących czynności Zamawiającego:
− wykluczenia Odwołującego z postępowania,
− wyboru jako najkorzystniejszej oferty wykonawców wspólnie ubiegających się
o zamówienie: TKP S.A. z siedzibą w Gliwicach ALTER Włodzimierz Stachowiak
w Oświęcimiu.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenia art. 92 ust. 1 pkt 3, art. 24 ust. 2 pkt 4
ustawy Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 roku, nr 113 poz. 759
z późn. zm.; dalej: „Pzp” lub „ustawa”), a także 104 ustawy Prawo budowlane.
Odwołujący wniósł o: unieważnienie czynności Zamawiającego tj.: wykluczenia Odwołującego
z postępowania, wyboru najkorzystniejszej oferty oraz nakazanie Zamawiającemu powtórzenie
badania ofert i wyboru najkorzystniejszej oferty z uwzględnieniem faktu, że Odwołujący nie
podlega wykluczeniu z postępowania, a jego oferta odrzuceniu.

Odwołujący wskazał, że ma interes prawny uzasadniający wniesienie odwołania albowiem
oferta Odwołującego zawiera najniższą cenę, a w związku z tym w przypadku uwzględnienia
odwołania oferta ta będzie najkorzystniejszą ofertą nie podlegającą odrzuceniu.

Odwołujący następująco uzasadnił przedstawione w odwołaniu zarzuty:
W dniu 9 grudnia 2011 roku Zamawiający powiadomił odwołującego o wyborze jako
najkorzystniejszej oferty złożonej przez wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie:
TKP S.A. z siedzibą w Gliwicach ALTER Włodzimierz Stachowiak w Oświęcimiu oraz

o wykluczeniu Odwołującego z postępowania wskazując, że oferta odwołującego nie spełnia
warunków udziału w postępowaniu.
Zgodnie z art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy, Zamawiający wyklucza z postępowania wykonawcę,
który nie spełnił warunków udziału w postępowaniu, a ofertę wykluczonego wykonawcy uznaje
się za odrzuconą.
Po pierwsze - z przesłanego przez Zamawiającego Ogłoszenia o Wyborze Najkorzystniejszej
Oferty nie wynika, że to Odwołujący został wykluczony z postępowania oraz jakie były
przyczyny wykluczenia. Odwołujący podniósł, że z tej tylko przyczyny czynność
Zamawiającego jest wadliwa prawnie. Zgodnie bowiem z art. 92 ust. 1 pkt 3 ustawy
Zamawiający był zobowiązany do zawiadomieniu wykonawców o wykonawcach, którzy zostali
wykluczeni z postępowania o udzielenie zamówienia, podając uzasadnienie faktyczne
i prawne. Odwołujący podniósł, iż o tym że został wykluczony z postępowania musiał się
domyślać się z Protokołu z Posiedzenia Komisji Przetargowej z dnia 1 grudnia 2011 roku -
taka forma zawiadomienia w sposób oczywisty nie spełnia wymogów ustawy oraz stanowisko
Zamawiającego, iż Odwołujący nie spełnia warunków udziału w postępowaniu jest błędne.
Odwołujący wskazał, że istota sprawy sprowadza się do oceny czy wskazana przez
odwołującego osoba tj. Pan Janusz P. posiada uprawnienia budowlane w zakresie sieci,
instalacji i urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych, czy też jak twierdzi Zamawiający
tylko w zakresie instalacji elektrycznych. Zgodnie z SIWZ (Część III pkt. 12.4 lit a) warunkiem
udziału postępowaniu było między innymi dysponowania przez wykonawcę minimum 1 osobą
posiadającą uprawnienia budowlane bez ograniczeń do projektowania
i kierowania robotami w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń
elektrycznych i elektroenergetycznych. Odwołujący podniósł, że tak opisany warunek udziału
w postępowaniu spełnia. Jako osobę posiadające przedmiotowe uprawnienia odwołujący
wskazał Pana Janusza P., który posiada uprawniania do wykonywania samodzielnej funkcji
projektanta i kierownika budowy w specjalności instalacyjno-inżynieryjnej w zakresie instalacji
elektrycznych, co potwierdzone zostało Stwierdzeniem Przygotowania Zawodowego nr 639/76
z dnia 30.06.1976r., wydanym przez Urząd Wojewódzki w Katowicach na podstawie przepisów
rozporządzenia Ministra Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska z dnia 20 lutego
1975roku w sprawie samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie (Dz.U n 8 poz.46).
Zgodnie z przepisami rozporządzenia:
1. do pełnienia samodzielnej funkcji projektanta jest wymagane ukończenie wyższej
szkoły technicznej, stwierdzone dyplomem, oraz trzy lata praktyki przy sporządzaniu
projektów i rok praktyki na budowie (§ 2 ust 1 pkt. 1);
2. do pełnienia samodzielnych funkcji technicznych obejmujących kierowanie,
nadzorowanie i kontrolowanie techniczne budowy i robót jest wymagane ukończenie

wyższej szkoły technicznej, stwierdzone dyplomem, oraz co najmniej dwuletnia
praktyka na budowie (§ 5 ust 1 pkt 1);
3. osoby posiadające przygotowanie zawodowe do pełnienia samodzielnych funkcji
obejmujących kierowanie, nadzorowanie i kontrolowanie techniczne budowy i robót
są uprawnione również w tym samym zakresie do kierowania i kontrolowania
wytwarzania konstrukcyjnych elementów budowlanych oraz do kontrolowania stanu
technicznego obiektów budowlanych.
W § 13 ust. 1 rozporządzenia wymienione zostały specjalności, w których Wojewoda stwierdza
posiadanie przygotowania zawodowego do pełnienia samodzielnej funkcji projektanta,
kierownika budowy i robót oraz funkcji w specjalnościach techniczno-budowlanych, w tym
w pkt 4 lit. d w specjalność instalacyjno-inżynieryjna w zakresie sieci i instalacje elektryczne -
obejmująca instalacje elektryczne napowietrzne i kablowe linie energetyczne, stacje
i urządzenia elektroenergetyczne.
Jak wynika z powyższych przepisów w dacie wydania spornych uprawnień ustawodawca
nie wprowadził rozróżnienia na instalacje elektryczne i elektroenergetyczne. Uprawnienia
wymienione w § 13 ust 1 pkt 4 lit d obejmują sieci i instalacje elektryczne oraz
elektroenergetyczne, a ich zakres jest tożsamy z wymaganiami opisanym w SIWZ.
Odwołujący wskazał, że istotne jest, że przepisy rozporządzenia z dnia 20 lutego 1975 roku
zostały wprawdzie uchylone art. 107 ust. 2 ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane.
(Dz. U. Nr 89 poz.414), jednakże zgodnie z art. 104 Prawa budowlanego osoby, które przed
dniem wejścia w życie ustawy, uzyskały uprawnienia budowlane lub stwierdzenie posiadania
przygotowania zawodowego do pełnienia samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie,
zachowują uprawnienia do pełnienia tych funkcji w dotychczasowym zakresie. W aktualnym
stanie prawnym zgodnie z art. 14 ust 1 pkt 5 Prawa budowlanego uprawnienia budowlane są
udzielane w między innymi w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń
elektrycznych i elektroenergetycznych. Uprawniają one do projektowania obiektu budowlanego
lub kierowania robotami budowlanymi związanymi z obiektem budowlanym, takim jak: sieci,
instalacje i urządzenia elektryczne i elektroenergetyczne, w tym kolejowe, trolejbusowe
i tramwajowe sieci trakcyjne wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi zasilania
i sterowania, w tym kolejowej, trolejbusowej i tramwajowej sieci trakcyjnej oraz elektrycznego
ogrzewania rozjazdów (§ 24. ust. 1 Rozporządzenie Ministra Transportu i Budownictwa z dnia
28 kwietnia 2006r. w sprawie samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie (Dz. U.
Nr 83 poz. 578)).
Uwzględniając powyższe Odwołujący podniósł, iż uprawnienia, które 30 czerwca1976 roku
nabył Pan Janusz P. pozostają w mocy i odpowiadają one uprawnieniom wymaganym przez
Zamawiającego w SIWZ. Potwierdzenie stanowiska odwołującego się stanowi orzecznictwo

sądów administracyjnych. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie
w wyroku z dnia 11 października 2007 roku (sygn. akt VII SA/Wa 1192/07; LEX nr 443841)
stwierdził między innymi iż: 1. Zakres posiadanych uprawnień należy odczytywać zgodnie
z treścią decyzji o ich nadaniu i w oparciu o przepisy będące podstawą ich nadania. Skoro
jednak przepisy te uległy zmianie, a zakres samego ograniczenia uprawnień opisano
w rozporządzeniu zmieniającym - to osoby, które uzyskały stwierdzenie posiadania
przygotowania zawodowego do pełnienia samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie
osób fizycznych, mogą pełnić te funkcje w zakresie określonym ww. rozporządzeniem.
2. Zasadą jest uzyskiwanie uprawnień budowlanych bez ograniczeń, co wynika z najwyższych
kwalifikacji, uprawnienia zaś do projektowania z ograniczeniami są wyjątkiem od zasady,
będąc skutkiem niższego poziomu wiedzy i doświadczenia w danej dziedzinie. 3.To, że nabyte
w ograniczonym zakresie uprawnienia, stwierdzenie posiadania przygotowania zawodowego
do pełnienia samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie, zostały zdefiniowane
w odmienny sposób jak było to w dacie nabycia tych uprawnień, nie stanowi naruszenia
zasady nie działania prawa wstecz. 4. Nabycie uprawnień budowlanych wprawdzie pod
rządami "starego prawa" tworzy stan, w którym te uprawnienia funkcjonują pod rządami
"nowego prawa", zatem jest zdarzeniem "ciągłym", sytuacją trwająca także po wejściu w życie
nowych regulacji prawnych ".

20 grudnia 2011 roku do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło pismo
Zamawiającego Odpowiedź Zamawiającego na odwołanie. Zamawiający uznał,
że podniesione w odwołaniu zarzuty podlegają oddaleniu.
Zamawiający wskazał, że Odwołujący został poinformowany o tym, że jego oferta została
wykluczona. Zamawiający w dniu 9 grudnia 2011 roku wysłał Wykonawcom uczestniczącym w
przedmiotowym postępowaniu pismo informujące o wyborze najkorzystniejszej oferty.
Załącznikiem do pisma był protokół z posiedzenia komisji z dnia 1 grudnia 2011 roku,
z którego wynikało, że Wykonawca został wykluczony z postępowania a oferta wykonawcy
wykluczonego podlega odrzuceniu. W protokole tym znajduje się informacja, że wykonawca
nie spełnia warunków udziału w postępowaniu i podlega wykluczeniu z postępowania oraz
podana była przyczyna wykluczenia. Nie został podany numer artykułu ustawy, na podstawie
którego wykonawca został wykluczony, jednak w ocenie Zamawiającego Odwołujący się
nie może z tego powodu twierdzić, że musiał się domyślać przyczyn wykluczenia.
Odwołujący został wykluczony z postępowania, ponieważ nie spełnia warunku udziału
w postępowaniu dotyczącego dysponowania minimum 1 osobą posiadającą uprawnienia
budowlane bez ograniczeń do projektowania i kierowania robotami w specjalności instalacyjnej

w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych. Wykonawca
uzupełniając swoją ofertę o wykaz osób wykonujących zamówienie wskazał, że osoba
posiadająca wymagane uprawnienia to Pan Janusz P., który posiada uprawnienia do pełnienia
samodzielnych funkcji wydane przez Urząd Wojewódzki w Katowicach z 30 czerwca 1976
roku. W 1976 roku uprawnienia do pełnienia samodzielnych funkcji w budownictwie były
wydawane:
1. w specjalności instalacyjno - inżynieryjnej w zakresie instalacji elektrycznych - przez
wojewodów na podstawie Rozporządzenia Ministra gospodarki terenowej i ochrony
środowiska z dnia 20 lutego 1975 roku w sprawie samodzielnych funkcji technicznych
w budownictwie;
2. w zakresie sieci elektrycznych - przez zakłady pracy w zakresie uprawnień
do wykonywania robót w specjalności sieci elektrycznych.
Zamawiający wyjaśnił, że Dopiero od 13 stycznia 1989 roku - zgodnie z rozporządzeniem
Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 20 grudnia 1988 roku zmieniającym
rozporządzenie w sprawie samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie, wojewodowie
otrzymali prawo do nadawania uprawnień budowlanych w specjalności instalacyjno-
inżynieryjnej w zakresie sieci elektrycznych.
Zamawiający wskazał orzeczenie Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 29 sierpnia 2011 ( sygn.
akt 1737/11), w którym skład orzekający stwierdza: „(..) z obowiązujących w momencie
nadania uprawnień przepisów wynika, że w dniu 19 kwietnia 198Sr możliwe było stwierdzenie
przez zakład pracy uprawnień osoby w zakresie robót w specjalności sieci elektrycznych "
i odnosząc się do uprawnień w specjalności instalacyjno - inżynieryjnej w zakresie instalacji
elektrycznych wydanych na podstawie rozporządzenia z 1975 roku, skład orzekający
stwierdza: „Nie były to więc uprawnienia o najszerszym przedmiotowo zakresem branży
elektrycznej, jakie można było w dacie wydania decyzji o nadaniu uprawnień uzyskać.
Uprawnienia te w szczególności nie obejmują sieci elektrycznych, a co za tym idzie stanowią
nieodpowiadające obecnie wydawanym uprawnieniom w specjalności elektrycznej bez
ograniczeń ".
Zamawiający podtrzymuje, że uprawnienia Pana Janusza P. obejmują jedynie zakres
instalacji elektrycznych. Do oferty nie została dołączona interpretacja uprawnień Pana P.
dokonana przez Okręgowa Izbę Inżynierów Budownictwa, w której wprost byłoby stwierdzone,
że Pan P. posiada uprawnienia również w zakresie sieci elektrycznych. Zamawiający dodał, że
w cytowanym wcześniej wyroku Izba stwierdziła, że ( ..) opinie wydawane przez Okręgową
Izbę Inżynierów budownictwa każdorazowo dotyczą indywidualnego stanu faktycznego i
prawnego dotyczącego interpretacji konkretnych uprawnień danej osoby. Opinia taka nie może

być odnoszona wprost do uprawnień innej osoby, nawet wówczas gdy zostały one wydane na
tej samej podstawie prawnej .
Zamawiający odniósł się do orzeczenia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego
w Warszawie, który w wyroku z dnia 07 listopada 2008 roku rozpatrując zażalenie na decyzję
organu I Instancji, który stwierdził, że (...) uprawnienia budowlane wydane na podstawie
rozporządzenia MGTiOS z dnia 20.02.1975 r w sprawie samodzielnych funkcji technicznych
w budownictwie obowiązują nadal w zakresie w jakim je nadano. Na zakres uprawnień
budowlanych skarżącego nie miały wpływu zmiany prawne dokonane przepisami
rozporządzenia MGPIG z dnia 20.12.1988 r zmieniającego rozporządzenie (...) Zatem
omawiane uprawnienia budowlane nie upoważniają do wykonywania samodzielnych funkcji
technicznych w zakresie sieci elektrycznych orzekł że: (..) Reasumując uprawnienia
stwierdzone decyzją z dnia ... 1980 r wynikają z zapisu rozporządzenia wykonawczego z dnia
20.02.1975 r i tak też winny być interpretowane, zaś nie mogą być - jak chciałby skarżący-
dostosowane do zapisów rozporządzenia nowelizującego z 1988 r kształtującego stan prawny
począwszy od 13.01.1989 r.
Zamawiający wskazał, że nie twierdzi, że Pan P.posiada uprawnienia w specjalności
instalacyjno - inżynieryjnej w zakresie instalacji elektrycznych w ograniczonym zakresie lecz
twierdzi, że nie posiada on uprawnień budowlanych z zakresie sieci elektrycznych, dlatego
nie został spełniony warunek udziału w postępowaniu i Odwołujący się został wykluczony
z postępowania.


Po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem Stron postępowania na podstawie
zebranego materiału dowodowego w sprawie oraz oświadczeń i stanowisk Stron
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła, co następuje.

Izba ustaliła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek, o których stanowi
art. 189 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 roku, nr 113 poz. 759
z późn. zm.; dalej: „Pzp” lub „ustawa”), skutkujących odrzuceniem odwołania. Odwołanie
zostało złożone do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 14 grudnia 2011 roku oraz została
przekazana w ustawowym terminie kopia odwołania Zamawiającemu, co potwierdza
dołączona do odwołania informacja potwierdzająca przesłanie odwołania.

Izba ustaliła, że zostały wypełnione łącznie przesłanki z art. 179 ust 1 ustawy Prawo
zamówień publicznych – Środki ochrony prawnej określone w niniejszym dziale przysługują
wykonawcy, uczestnikowi konkursu, a także innemu podmiotowi jeżeli ma lub miał interes

w uzyskaniu danego zamówienia oraz poniósł lub może ponieść szkodę w wyniku
naruszenia przez zamawiającego przepisów niniejszej ustawy - to jest posiadania interesu
w uzyskaniu danego zamówienia oraz możliwości poniesienia szkody.

Przy rozpoznawaniu przedmiotowej sprawy skład orzekający Izby wziął pod uwagę
stanowiska i oświadczenia Stron złożone ustnie do protokołu. Izba dopuściła dowód złożony
przez Odwołującego – pismo, w którym zwrócono się do Śląskiej Okręgowej Izby Inżynierów
Budownictwa o wyjaśnienie zakresu uprawnień budowlanych posiadanych przez Pana
Janusza P. na które to pismo odpowiedzi nie otrzymał.
.
Biorąc pod uwagę powyższe ustalenia, Izba stwierdziła co następuje.

Zgodnie z brzmieniem przepisu art. 192 ust 2 ustawy Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2010 roku, nr 113 poz. 759 z późn. zm.; dalej: „Pzp” lub „ustawa”), Izba uwzględnia
odwołanie, jeżeli stwierdzi naruszenie przepisów ustawy, które miało wpływ lub może mieć
istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie zamówienia. Izba dokonawszy oceny
podniesionych w odwołaniu zarzutów biorąc pod uwagę stanowiska Stron przedstawione
na rozprawie stwierdziła, że odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.

Zarzut wskazany przez Odwołującego w odwołaniu a dotyczący wyboru jako
najkorzystniejszej oferty wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie: TKP S.A.
z siedzibą w Gliwicach ALTER Włodzimierz Stachowiak w Oświęcimiu nie podlegają
rozpoznaniu przez Izbę, bowiem zgodnie z regulacja art. 180 ust 2 ustawy jeżeli wartość
zamówienia jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11
ust. 8, odwołanie przysługuje wyłącznie wobec czynności: 1) wyboru trybu negocjacji bez
ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki lub zapytania o cenę; 2) opisu sposobu dokonywania
oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu; 3) wykluczenia odwołującego
z postępowania o udzielenie zamówienia; 4) odrzucenia oferty odwołującego”. Zarzut
wskazany przez Odwołującego, przytoczony powyżej dotyczy czynności Zamawiającego nie
zawartej w katalogu przesłanek określonym w art. 180 ust 2 ustawy, a więc co do nich
Odwołujący nie miał podstawy wnoszenia odwołania. Sąd Najwyższy w Uchwale z dnia 10
grudnia 2009 roku (sygn. akt III CZP 110/09), choć wydanej na podstawie ustawy Prawo
zamówień publicznych obowiązującej przed 29 stycznia 2010 roku i dotyczącego innej
z przesłanek zachowującą swoja aktualność, SN zważył, iż „W związku z tym, że przyjęte
w art. 184 ust. 1a przypadki mają wyjątkowy charakter wobec obowiązującej zasady,

że w sprawach o wartości przedmiotu zamówienia niższych niż progi unijne określone
w art. 11 ust. 8 u.p.z.p. odwołanie nie przysługuje, konieczna jest wykładnia ścieśniająca
każdego z tych wyjątków.(…) W ramach dyrektyw preferencji metod wykładni na czoło
wysuwa się powszechnie akceptowana w orzecznictwie i w piśmiennictwie zasada
pierwszeństwa wykładni językowej i subsydiarności wykładni systemowej i funkcjonalnej. (…)
Jak ujął to Sąd Najwyższy w uchwale Składu Siedmiu Sędziów z dnia 1 marca 2007 r. (sygn.
akt III CZP 94/06, OSNC 2007/7-8/95), odstępstwo od jasnego i oczywistego sensu przepisu
wyznaczonego jego jednoznacznym brzmieniem mogą uzasadniać tylko szczególnie istotne
i doniosłe racje prawne, społeczne, ekonomiczne lub moralne; jeśli takie racje nie zachodzą,
należy oprzeć się na wykładni językowej”

Odwołujący zarzucił Zmawiającemu, iż z przesłanego przez Zamawiającego
Ogłoszenia o Wyborze Najkorzystniejszej Oferty nie wynika, że to Odwołujący został
wykluczony z postępowania oraz jakie były przyczyny wykluczenia czym Zamawiający
naruszył art. 92 ust. 1 pkt 3 ustawy - Niezwłocznie po wyborze najkorzystniejszej oferty
zamawiający jednocześnie zawiadamia wykonawców, którzy złożyli oferty, o: (…) 3)
wykonawcach, którzy zostali wykluczeni z postępowania o udzielenie zamówienia, podając
uzasadnienie faktyczne i prawne - jeżeli postępowanie jest prowadzone w trybie przetargu
nieograniczonego, negocjacji bez ogłoszenia albo zapytania o cenę.
Obowiązkiem Zamawiającego jest jednoczesne zawiadomienie wszystkich wykonawców,
którzy złożyli oferty, między innymi o wykonawcach wykluczonych z postępowania o udzielnie
zamówienia publicznego a w zawiadomieniu tym Zamawiający obowiązany jest podać
zarówno uzasadnienie faktyczne jak i uzasadnienie prawne. Realizacja obowiązku
wynikającego z art. 92 ustawy powiązane są z zasadą jawności postępowania o udzielenie
zamówienia a także zasadą uczciwej konkurencji jaka powinna być zachowana
w postępowaniu i zasadą równego traktowania wykonawców. Działania takie mają zapewnić
wykonawcom biorącym udział w postępowaniu możliwość realizacji prawa do korzystania
ze środków ochrony prawnej. Tym samym czynność Zamawiającego, będąca jego
oświadczeniem, powinna być jasna i precyzyjna, wola Zamawiającego powinna być wyrażona
w sposób precyzyjny i jednoznaczny, tak aby nie wprowadzała wykonawców w błąd
a wykonawcy mieli możliwość odniesienia się zarówno do podstaw faktycznych jak i prawnych
wykluczenia wykonawcy z postępowania. W piśmie z 9 grudnia 2011 roku podał jedynie liczbę
wykonawców wykluczonych, natomiast w załączniku (którego załączenie do pisma nie było
kwestionowane przez Strony postępowania) będącym kopią protokołu z posiedzenia komisji
przetargowej Zamawiający zawarł informację następującej treści: Po zapoznaniu się z opinią
prawną komisja uznała, że wykonawca MWM Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu uzupełnił

swoją ofertę o osobę (tj. Pana Janusza P.) który posiada uprawnienia budowlane
w zakresie w specjalności instalacyjno-inżynieryjnej tylko w zakresie instalacji elektrycznych
a nie takie jakie wymagał zamawiający w zakresie sieci, instalacji urządzeń elektrycznych
i elektroenergetycznych. Kwestionowane przez Odwołującego błędne podanie siedziby spółki
w ocenie Izby nie może mieć wpływu na poprawność identyfikacji faktycznej podstawy
wykluczenia z postępowania, bowiem w treści tego uzasadnienia faktycznego podane zostało
imię i nazwisko osoby, której uprawnienia budowlane były kwestionowane oraz poprawna
nazwa spółki. Niemniej Zamawiający nie podał podstawy prawnej wykluczenia Odwołującego
z postępowania do czego obowiązują go przepisy ustawy czym naruszył ich dyspozycję,
co w konsekwencji prowadzi do uwzględnienia zarzutu powołanego przez Odwołującego.

Odwołujący zarzucił Zmawiającemu, iż w sposób nieuprawniony wykluczył
Odwołującego z postępowania o udzielnie zamówienia z powodu niewykazania się
spełnieniem warunku udziału w postępowaniu tj. wykazania się dysponowania osobami
zdolnymi do wykonania zamówienia posiadającymi uprawnienia budowlane bez ograniczeń
do projektowania i kierowania robotami w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji
i urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych (minimum 1 osoba) czym naruszył art. 24
ust. 2 pkt 4 ustawy - Z postępowania o udzielenie zamówienia wyklucza się również
wykonawców, którzy: (…) nie wykazali spełniania warunków udziału w postępowaniu.
Zamawiający w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia w Części III – Warunki udziału
w postępowaniu w punkcie 12 ppkt 4 litera a) wskazał, że o udzielenie zamówienia mogą
ubiegać się Wykonawcy, którzy spełniają warunki dotyczące (…) Dysponowania osobami
zdolnymi do wykonania zamówienia: dysponują osobami posiadającymi uprawnienia
budowlane bez ograniczeń do projektowania i kierowania robotami w specjalności jak niżej:
a) instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych
– minimum 1 osoba (…).
W wyniku wezwania do uzupełnienia dokumentów odwołujący złożył wykaz osób które będą
uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia (część 1), gdzie podał osobę Pana Jana P. a w
kolumnie Informacje o posiadanych uprawnieniach zawarł następującą informacje:
uprawnienia do projektowania i kierowania budową i robotami nr 639/76 w branży
elektrycznej w specjalności instalacyjno – inżynieryjnej wydane przez Urząd Wojewódzki
w Katowicach 30 czerwca 1976 roku.
Izba w części podzieliła argumentację przedstawioną przez Odwołującego na rozprawie:
w zakresie argumentacji dotyczącej naruszenia art. 92 ust. 1 pkt 3 ustawy, a także
w zakresie uznania, że ocena uprawnień powinna następować zgodnie z treścią decyzji
o ich nadaniu i w oparciu o przepisy będące podstawą ich nadania.

W rozpoznaniu przedmiotowej sprawy zastosowanie mają przepisy rozporządzenia Ministra
Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska z dnia 20 lutego 1975 r. w sprawie
samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie (Dz. U. Nr 8, poz. 46 z 1975 r.), które
były nowelizowane rozporządzeniem Ministra Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony
Środowiska z dnia 13 czerwca 1975 roku w sprawie przejęcia przez terenowe organy
administracji państwowej stopnia wojewódzkiego uprawnień organów administracji
państwowej stopnia powiatowego dotyczących samodzielnych funkcji technicznych
w budownictwie (Dz. U. Nr 22, poz. 121 z 1975 r.); rozporządzenie Ministra Budownictwa,
Gospodarki Przestrzennej i Komunalnej z dnia 4 lipca 1986 roku zmieniającego
rozporządzenie w sprawie samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie (Dz. U.
Nr 26, poz. 127 z 1986 r.); rozporządzenie Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa
z dnia 20 grudnia 1988 roku zmieniającego rozporządzenie w sprawie samodzielnych funkcji
technicznych w budownictwie (Dz. U. Nr 412, poz. 334 z 1988 r.); rozporządzenie Ministra
Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 11 sierpnia 1989 roku zmieniającego
rozporządzenie w sprawie samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie (Dz. U.
Nr 49, poz. 280 z 1989 r.); rozporządzenie Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa
z dnia 18 lipca 1991 roku zmieniającego rozporządzenie w sprawie samodzielnych funkcji
technicznych w budownictwie (Dz. U. Nr 69, poz. 299 z 1991 r.).
Na rozprawie Odwołujący okazał Stwierdzenie Przygotowania Zawodowego do pełnienia
samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie Pana Janusza P.z dnia 30 czerwca
1976 roku wydane przez Wojewodę Katowickiego. Z treści tego dokumentu wynika, że Pan
P. magister inżynier elektryk (…) posiada przygotowanie zawodowe upoważniające do
wykonywania samodzielnej funkcji projektanta i kierownika budowy
w specjalności instalacyjno – inżynieryjnej w zakresie instalacji elektrycznych; został
upoważniony do sporządzania projektów instalacji elektrycznych a także do kierowania,
nadzorowania i kontrolowania budowy i robót, kierowania i kontrolowania wytwarzania
konstrukcyjnych elementów instalacji oraz oceniania i badania stanu technicznego
w zakresie instalacji elektrycznych. Upoważnienie to zostało wydane na podstawie § 13 ust.
1 pkt 4 lit. d, § 2 ust. 1 pkt 1, § 5 ust. 1 pkt 1 i § 7 rozporządzenia Ministra Gospodarki
Terenowej i Ochrony Środowiska z dnia 20 lutego 1975 r. w sprawie samodzielnych funkcji
technicznych w budownictwie (Dz. U. Nr 8, poz. 46 z 1975 r.).
Pierwotne brzmienie przepisu § 13 ust. 1 pkt 4 lit. d rozporządzenia Ministra Gospodarki
Terenowej i Ochrony Środowiska z dnia 20 lutego 1975 r. w sprawie samodzielnych funkcji
technicznych w budownictwie (Dz. U. Nr 8, poz. 46 z 1975 r.) (dalej : rozporządzenie) Organ
administracji państwowej stopnia powiatowego stwierdza posiadanie przygotowania
zawodowego do pełnienia samodzielnej funkcji projektanta, kierownika budowy, i robót oraz

funkcji, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 3 i 4, w specjalnościach techniczno – budowlanych:
(...) 4) instalacyjno – inżynieryjnej w zakresie: (…) d) instalacji elektrycznych. Wskazać
należy na równie istotny z punktu wykładni przepisów § 1 ust. 5 rozporządzenia Osoby, które
odbyły praktykę zawodową wyłącznie w zakresie wąskiej specjalizacji zawodowej, mogą
wykonywać samodzielne funkcje techniczne w budownictwie tylko w zakresie objętym
tą specjalizacją. Należy zatem wskazać, co wydaje się istotnym i kluczowym dla tej sprawy,
że to praktyka jaką wykazała się osoba ubiegająca się o nadanie uprawnień stanowiła o tym
czy uprawnienia specjalności elektrycznej obejmują instalacje, sieci czy też łącznie instalacje
i sieci. Dlatego też jeżeli w nadanych decyzją uprawnieniach nie zostały zawarte
ograniczenia zakresu uprawnień w wyniku odbytej praktyki zawodowej to w przypadku osób
posiadających wykształcenie wyższe nadane im uprawnienia obejmują pełny zakres
specjalności, który został określony nowelizacją z 1988 roku. Zgodnie z rozporządzeniem
Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 20 grudnia 1988 roku
zmieniającego rozporządzenie w sprawie samodzielnych funkcji technicznych
w budownictwie (Dz. U. Nr 412, poz. 334 z 1988 r.) § 13 ust. 1 pkt 4 lit. d rozporządzenia
z 1975 roku otrzymał nowe brzmienie: d) sieci i instalacji elektrycznych – obejmuje instalacje
elektryczne, napowietrzne i kablowe linie energetyczne, stacje i urządzenia
elektroenergetyczne. Prawodawca dokonał tą nowelizacją uzupełnienia przepisu,
nie powstała nowa dodatkowa regulacja lecz dotychczasowy przepis uzyskał nowe
brzmienie. Nie wymagało to zmian dotychczas wydanych uprawnień ani rozszerzania
decyzjami administracyjnymi zakresu stwierdzenia przygotowania zawodowego do pełnienia
samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie w specjalności instalacji elektrycznych
w sytuacji gdy stwierdzenie przygotowania zawodowego wydane przed nowelizacją z 1988
roku obejmowało pełen zakres danej specjalności, a contrario w decyzji o stwierdzeniu
posiadania przygotowania zawodowego nie zawarto ograniczenia zakresu uprawnień.
Takowe rozumienie nowelizacji z 1988 roku reprezentowane było również przez ówczesnego
Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa, które zostało wyrażone w piśmie z dnia
6 czerwca 1989 roku.
Powyżej wskazane uzasadnienie stanowiska Izby jest zbieżne ze stanowiskiem
zaprezentowanym przez Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego Roberta Dziwińskiego
z 19 lipca 2011 roku, które to stanowisko Polska Izba Inżynierów Budownictwa przyjęła
do wiadomości i wykonania o czym powiadomił Prezes Krajowej Rady Polskiej Izby
Inżynierów Budownictwa mgr inż. Andrzej Dobrucki (przykładowe miejsca publikacji
w/w stanowiska www.sep.com.pl; www.inzynierbudownictwa.pl).

Na podstawie art. 190 ust. 1 ustawy – Strony i uczestnicy postępowania odwoławczego
są obowiązani wskazywać dowody do stwierdzenia faktów, z których wywodzą skutki
prawne. Dowody na poparcie swych twierdzeń lub odparcie twierdzeń strony przeciwnej
strony i uczestnicy postępowania odwoławczego mogą przedstawiać aż do zamknięcia
rozprawy. Przepis ten nakłada na Strony postępowania obowiązek, który zarazem jest
uprawnieniem Stron, wykazywania dowodów na stwierdzenie faktów, z których wywodzą
skutki prawne. Postępowanie przez Izbą stanowi postępowanie kontradyktoryjne, czyli
sporne a z istoty tego postępowania wynika, iż spór toczą Strony postępowania i to one mają
obowiązek wykazywania dowodów, z których wywodzą określone skutki prawne. Powołując
w tym miejscu regulację art. 14 ustawy do czynności podejmowanych przez zamawiającego
i wykonawców w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego stosuje się przepisy
ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 roku – Kodeks cywilny, jeżeli przepisy ustawy nie stanowią
inaczej przechodząc do art. 6 Kodeksu cywilnego ciężar udowodnienia faktu spoczywa
na osobie, która z faktu tego wywodzi skutki prawne, należy wskazać, iż właśnie z tej zasady
wynika reguła art. 190 ust 1 ustawy. Przepis art. 6 Kodeksu cywilnego wyraża dwie ogólne
reguły, a mianowicie wymaganie udowodnienia powoływanego przez stronę faktu,
powodującego powstanie określonych skutków prawnych oraz usytuowanie ciężaru dowodu
danego faktu po stronie osoby, która z faktu tego wywodzi skutki prawne; ei incubit probatio
qui dicit non qui negat (na tym ciąży dowód kto twierdzi a nie na tym kto zaprzecza).
Odwołujący uzasadnił w sposób przekonujący swoje stanowisko, natomiast Zamawiający
oparłszy się o orzecznictwo nie przedstawił argumentacji co do meritum rozpoznawanej
sprawy i argumentacji Odwołującego w tej sprawie. Wykonawcy biorący udział
w postępowaniu, składający oferty mają prawo oczekiwać, że złożone przez nich oferty
zostaną ocenione zgodnie z wyartykułowanymi w specyfikacji istotnych warunków
zamówienia wymaganiami oraz na podstawie ustawy w poszanowaniu zasad udzielania
zamówień publicznych a Zamawiający wykona ciążące na nim ustawowe obowiązki,
gwarantując tym samym zabezpieczenie interesów uczestników procesu udzielania
zamówień publicznych. Postępowanie o udzielnie zamówienia publicznego, stanowi
szczególną formę prowadzącą do zawarcia umowy w sprawie realizacji danego zamówienia,
kreowane jest przez obowiązujące przepisy prawa dla tej dyscypliny i zobowiązuje tymi
przepisami wszystkich uczestników tego systemu. Szczególna regulacja postępowań
o udzielnie zamówienia publicznego zobowiązuje Zamawiających do takiego działania oraz
korzystania z praw jakie przypisuje mu ustawa, które to działanie doprowadzi do obiektywnie
najkorzystniejszego rozstrzygnięcia postępowania i zapewni jednocześnie poszanowanie
zasad prawa zamówień publicznych oraz interesów wszystkich uczestników procesu
udzielania zamówień publicznych.

O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku na podstawie art. 192 ust.
9 oraz art. 192 ust. 10 Prawa zamówień publicznych oraz w oparciu o przepisy § 3 i § 5 ust.
2 pkt. 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238).

Przewodniczący: ………………………………………………….