Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt: KIO 392/12

WYROK
z dnia 9 marca 2012 r.

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:

Przewodniczący: Katarzyna Brzeska

Protokolant: Paweł Nowosielski

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 8 marca 2012 r. w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 24 lutego 2012 r. przez wykonawców
wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Inforsys S. A. oraz Comarch S. A.,
adres dla pełnomocnika: 05-250 Radzymin, Al. Jana Pawła II 24 w postępowaniu
prowadzonym przez Skarb Państwa - Główny Inspektorat Transportu Drogowego, 02-
676 Warszawa, ul. Postępu 21

przy udziale wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Comp
S. A. oraz Techelon Sp. z o.o., adres dla pełnomocnika: ul. Jutrzenki 116, 02-230
Warszawa zgłaszających przystąpienie po stronie Zamawiającego

przy udziale wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Poczta
Polska S. A., Intella Information Sp. z o.o., PTK Centertel Sp. z o.o., adres dla
pełnomocnika: ul. Rakowiecka 26, 00-940 Warszawa zgłaszających przystąpienie po
stronie Zamawiającego.


orzeka:

1. Uwzględnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu dokonanie sprawdzenia
oferty wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia:
Poczta Polska S. A., Intella Information Sp. z o.o., PTK Centertel Sp. z o.o., pod

kątem dokonanych w niej zastrzeżeń tajemnicy przedsiębiorstwa i odtajnienie
części oferty, w których zastrzeżone informacje nie stanowią tajemnicy
przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

2. Kosztami postępowania obciąża Skarb Państwa - Główny Inspektorat Transportu
Drogowego, 02-676 Warszawa, ul. Postępu 21 i:

1) zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr.
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy), uiszczoną przez Inforsys S. A.
oraz Comarch S. A., adres dla pełnomocnika: 05-250 Radzymin, Al. Jana
Pawła II 24 tytułem wpisu od odwołania,

2) zasądza od Skarbu Państwa - Głównego Inspektoratu Transportu
Drogowego, 02-676 Warszawa, ul. Postępu 21 na rzecz Inforsys S. A. oraz
Comarch S. A., adres dla pełnomocnika: 05-250 Radzymin, Al. Jana Pawła II
24 kwotę 19 697 zł 16 gr. (słownie: dziewiętnaście tysięcy sześćset
dziewięćdziesiąt siedem złotych szesnaście groszy) stanowiącą koszty strony
poniesione z tytułu wpisu, koszty strony poniesione z tytułu wynagrodzenia
pełnomocnika oraz koszty dojazdu.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 119, poz. 759 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7
dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.

Przewodniczący:
……………………

Sygn. akt KIO 392/12
U z a s a d n i e n i e

Zamawiający – Skarb Państwa - Główny Inspektorat Transportu Drogowego, 02-676
Warszawa, ul. Postępu 21 prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego, na podstawie
ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity Dz. U. z
2007 r. Nr 223, poz. 1655, z późn. zm.) (zwanej dalej również „ustawą Pzp”), postępowanie o
udzielenie zamówienia na: „Świadczenie usług personalizowania, wydruku, konfekcjonowania,
kopertowania i doręczania korespondencji".

Wartość zamówienia przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na
podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp.

Ogłoszenie o zamówieniu zostało przekazane Urzędowi Oficjalnych Publikacji
Wspólnot Europejskich w dniu 18 listopada 2011 r. oraz opublikowane w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 23 listopada 2011 r. pod numerem 2011/S 225-365558.

Wykonawcy wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Inforsys S. A. oraz
Comarch S. A., adres dla pełnomocnika: 05-250 Radzymin, Al. Jana Pawła II 24 (zwani
dalej: „Odwołującym”) w dniu 24 lutego 2012 r. (data wpływu do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej złożył odwołanie m. in. na zaniechanie ujawnienia części ofert następujących
wykonawców: wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Poczta
Polska S. A., Intella Information Sp. z o.o., Polska Telefonia Komórkowa „Centertel’ Sp. z
o.o.; Emerson Polska Sp. z o.o. oraz wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia: Comp S. A. i Techelon Sp. z o.o.

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu w odwołaniu naruszenie:
- art. 8 ust. 1 i 3 ustawy Pzp w zw. z art. 96 ust. 3 ustawy Pzp poprzez zaniechanie
ujawnienia zastrzeżonych części ofert wykonawców: wykonawców wspólnie ubiegających się
o udzielenie zamówienia: Poczta Polska S. A., Intella Information Sp. z o.o., Polska Telefonia
Komórkowa „Centertel’ Sp. z o.o.; Emerson Polska Sp. z o.o. oraz wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia: Comp S. A. i Techelon Sp. z o.o.,
- art. 87 ust. 1 ustawy Pzp poprzez zaniechanie żądania od wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia: Poczta Polska S. A., Intella Information Sp. z o.o.,
Polska Telefonia Komórkowa „Centertel’ Sp. z o.o.; Emerson Polska Sp. z o.o. oraz
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Comp S. A. i Techelon
Sp. z o.o. wyjaśnień dotyczących wskazanych powyżej zastrzeżonej przez nich części oferty

pod kątem spełnienia przez informacje znajdujące się w zastrzeżonych dokumentach
przesłanek tajemnicy przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji,
- art. 26 ust. 4 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wezwania wykonawców do złożenia
wyjaśnień dotyczących treści załączników nr 5-6, 14, 21-24 do oferty pod kątem sprawdzenia
spełnienia czy informacje znajdujące się w tych załącznikach spełniają przesłanki tajemnicy
przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji,
- art. 7 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 8 ust. 1 i 3 ustawy Pzp oraz art. 87 ust. 1 i art. 26 ust. 4
ustawy Pzp poprzez zaniechanie ujawnienia części ofert w zakresie wskazanym
odpowiednio oraz zaniechanie żądania od wykonawców wyjaśnień dotyczących
zastrzeżonych przez nich w/w części ofert i w konsekwencji ograniczenie Odwołującemu
możliwości weryfikacji poprawności tych ofert.

W związku z powyższym, Odwołujący wniósł o uwzględnienie niniejszego odwołania i
nakazanie Zamawiającemu:
1) ujawnienia:
- części oferty wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Poczta
Polska S. A., Intella Information Sp. z o.o., Polska Telefonia Komórkowa „Centertel’ Sp. z
o.o.,
- części oferty wykonawcy Emerson Polska Sp. z o.o.,
- części oferty wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Comp S. A.
i Techelon Sp. z o.o.
2) zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów postępowania w tym
kosztów zastępstwa procesowego.
względnie o:
3) uwzględnienie odwołania w całości i nakazanie Zamawiającemu dokonanie
sprawdzenia ofert pod kątem dokonanych w nich zastrzeżeń tajemnicy przedsiębiorstwa i
odtajnienie tych części w/w ofert, w których zastrzeżone informacje nie stanowią tajemnicy
przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
4) zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów postępowania w tym
kosztów zastępstwa procesowego.

Odwołujący uzasadniając swoje stanowisko, wskazał m. in. na następujące okoliczności:
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie art. 8 ust. 1 i 3 ustawy Pzp w zw. z art. 96
ust. 3 ustawy Pzp poprzez zaniechanie ujawnienia zastrzeżonych jako tajemnica
przedsiębiorstwa części złożonych ofert, w sytuacji gdy informacje znajdujące się w
zastrzeżonych częściach tych ofert nie stanowią tajemnicy przedsiębiorstwa w rozumieniu

art. 11 ust. 4 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
Odwołujący wskazał, że jawność postępowania jest jedną z podstawowych zasad
prowadzenia postępowań o udzielenie zamówień publicznych. Przejawia się ona w wielu
innych przepisach ustawy Pzp i ma na celu umożliwienie wykonawcom pełnej informacji o
fakcie wszczęcia postępowania oraz o jego dokumentacji, w tym także o treści ofert
złożonych przez ich konkurentów. Zastrzeżenie tajemnicy przedsiębiorstwa należy więc
postrzegać jako wyjątek od zasady jawności postępowania i dlatego też, wyjątek ten musi
być interpretowany w bardzo ścisły i ostrożny sposób. Definicja tajemnicy przedsiębiorstwa
zawiera się w art. 11 ust. 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Przez "tajemnicę
przedsiębiorstwa" należy rozumieć nieujawnione do wiadomości publicznej informacje
techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające
wartość gospodarczą, co do których przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu
zachowania ich poufności. Zatem określona informacja stanowi tajemnicę przedsiębiorstwa
jedynie, gdy łącznie zaistnieją trzy następujące przesłanki: (1) informacja taka ma charakter
techniczny, technologiczny, organizacyjny przedsiębiorstwa lub posiada wartość
gospodarczą, (2) nie została ujawniona do wiadomości publicznej, (3) podjęto w stosunku do
niej niezbędne działania w celu zachowania poufności (tak m.in. wyrok Sądu Najwyższego z
dnia 3 października 2000 r., I CKN 304/00). Niedopuszczalnym w ocenie Odwołującego jest
uznanie a priori, że informacje w zastrzeżonych przez wykonawców dokumentach nie zostały
nigdy ujawnione do wiadomości publicznej oraz, że wykonawcy ci podjęli w stosunku do nich
wszelkie niezbędne działania w celu zachowania ich w poufności.
Zdaniem Odwołującego, Zamawiający bezprawnie nie odtajnił zastrzeżonych przez
wykonawców informacji, gdyż w jego ocenie, informacje te nie spełniają łącznie w/w
warunków, pozwalających na zakwalifikowanie tych informacji jako tajemnicy
przedsiębiorstwa. Co do zastrzeżenia przez wykonawcę odpisu z KRS zaświadczenia z KRK
podwykonawcy jako tajemnicy przedsiębiorstwa, to oczywistym według Odwołującego jest,
że informacje zawarte w tych dokumentach nie spełniają przesłanek z art. 11 ust. 4 ustawy o
zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, ponieważ są one jawne i publicznie dostępne dla
każdego. Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 roku o Krajowym Rejestrze
Sądowym, rejestr ten jest jawny i każdy ma prawo dostępu do danych w nim zawartych, a
także prawo do otrzymywania poświadczonych odpisów danych zawartych w tym rejestrze,
również informacje zgromadzone w Krajowym Rejestrze Karnym są dostępne dla
wskazanych w ustawie z dnia 24 maja 2000 r. Krajowy Rejestr Karny podmiotów.
Odwołujący wskazał również, że informacji wynikających z zaświadczenia o niezaleganiu w
podatkach oraz zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek podwykonawcy nie
można uznać za tajemnicę przedsiębiorstwa, ponieważ nie spełniają one przesłanki
„informacji technicznych, technologicznych, organizacyjnych przedsiębiorstwa lub innych

informacji posiadających wartość gospodarczą". Ponadto, zgodnie z poglądem Sądu
Najwyższego, wyrażonym w wyroku z dnia 3 października 2000 r. (sygn. akt I CKN
304/2000), wykluczone jest uznanie za tajemnicę przedsiębiorstwa informacji, które osoba
zainteresowana może uzyskać w zwykłej dozwolonej drodze. Należy podkreślić, że
informacje znajdujące się w zastrzeżonych przez niektórych wykonawców dokumentach
podwykonawcy takich jak: odpis z KRS, zaświadczenie z KRK, zaświadczenie o
niezaleganiu w podatkach oraz zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek znajdują
się w publicznych rejestrach i można je uzyskać zgodnie z procedurą wskazaną w
odpowiednich ustawach. Jeżeli zaś chodzi o zastrzeżenie załącznika nr 14 do oferty, tj.
wykazu potencjału technicznego należy zauważyć, że potencjał ten miał być zgodnie z SIWZ
wskazany przez wykonawców na formularzu numer DP.4. Zgodnie z tym formularzem, w
zakresie spełnienia przesłanki potencjału technicznego każdy wykonawca musiał wskazać
jedynie informacje dotyczące: rodzaju, producenta, typu i modelu maszyn do personalizacji
wydruków o rozdzielczości minimalnej 600x600 dpi oraz maszyn do kopertowania, których
zamierza użyć przy wykonywaniu przedmiotowego zamówienia. Odwołujący zauważył, że
powyższe informacje nie spełniają przesłanek z art. 11 ust 4 Ustawy o zwalczaniu
nieuczciwej konkurencji pozwalających na zakwalifikowanie ich jako tajemnicę
przedsiębiorstwa wykonawcy. Zgodnie z wyrokiem KIO z dnia 12 stycznia 2011 r. (KIO
2793/10), Wskazane przez wykonawców w załączniku nr 14 maszyny nie są urządzeniami
wyprodukowanymi, dedykowanymi specjalnie przez wykonawcę w celu realizacji tego
konkretnego zamówienia, tylko stanowią standardowe, seryjnie produkowane urządzenia
ogólnie dostępne na rynku. Należy zauważyć, że Zamawiający w SIWZ nie postawił jakiś
szczególnych, precyzyjnych wymagań związanych z tym sprzętem, ale w przypadku maszyn
do personalizacji wydruków określił tylko ogólnie, że muszą posiadać one minimalną
rozdzielczość 600x600 dpi. Skoro maszyny wskazane w wykazie nie powstały na potrzeby
tego konkretnego postępowania, to nie stanowią one "know-how" tych wykonawców i jako
takie nie mogą być uznane za tajemnicę przedsiębiorstwa tych wykonawców. Ponadto nie
ma cech tajemnicy przedsiębiorstwa informacja, o której można się dowiedzieć z dostępnych
źródeł co ma miejsce w tym przypadku, gdyż wiadomości dotyczące producenta, modelu,
typu maszyn wskazanych w załączniku nr 14 do ofert, są ogólnie dostępne chociażby na
stornach internetowych producentów tych maszyn. Odwołujący podniósł także, że tajemnicy
przedsiębiorstwa nie stanowią również informacje wymienione w załączniku nr 6 - „Wykaz
wykonanych zamówień" oraz w załącznikach od nr 7 do 13 - Referencje nr 1-7 do oferty.

Odwołujący zarzucił także Zamawiającemu naruszenie art. 87 ust. 1 oraz 26 ust. 4
ustawy Pzp poprzez zaniechanie żądania od wykonawców wyjaśnień dotyczących
zastrzeżonych przez nich dokumentów w zakresie spełnienia przez informacje znajdujące się
w tych dokumentach przesłanek tajemnicy przedsiębiorstwa w rozumieniu Ustawy o
zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Ponadto w dniu 23 lutego 2012 r., Odwołujący otrzymał
od Zamawiającego telefoniczną informację, że żadna z zastrzeżonych przez wykonawców
części ich ofert nie została przez niego odtajniona oraz, że nie zamierza podejmować w
przyszłości żadnych działań w celu ustalenia, czy zastrzeżone przez wykonawców
informacje faktycznie stanowią tajemnicę ich przedsiębiorstw. Zatem Zamawiający nie podjął
jakichkolwiek działań, w szczególności nie zwrócił się do wykonawców o udzielenie
pisemnych wyjaśnień we wskazanym powyżej trybie, aby wyjaśnić czy zachodzą przesłanki
tajemnicy przedsiębiorstwa, w odniesieniu do zastrzeżonych przez wykonawców informacji,
np. czy informacje te nie zostały publicznie udostępnione lub czy podjęto w stosunku do nich
niezbędne działania w celu zachowania ich w poufności. Odwołujący podkreślił również, że
Odwołujący nie zastrzegł swojej oferty w tym postępowaniu w jakimkolwiek zakresie i tym
samym (z powodu powyższych zaniechań Zamawiającego) znajduje się w dużo gorszej
sytuacji niż pozostali wykonawcy, ponieważ nie może dokonać pełnej weryfikacji ich ofert.
Gdyby bowiem Zamawiający udostępnił Odwołującemu informacje zastrzeżone przez
wykonawców, które nie stanowią tajemnicy przedsiębiorstwa, Odwołujący mógłby w
większym stopniu dokonać oceny zgodności treści ofert tych wykonawców z treścią SIWZ,
co otwierałoby mu drogę do ewentualnego kwestionowania tych ofert, a tym samym
dawałoby możliwość uzyskania zamówienia.

W dniu 15 lutego 2012 r. Odwołujący złożył wniosek o udostępnienie protokołu
postępowania wraz z załącznikami i ofertami.
W piśmie z dnia 17 lutego 2012 r. Zamawiający poinformował wykonawcę, że żądane
dokumenty zostaną mu udostępnione w dniu 21 lutego 2012 r.
W dniu 21 lutego 2012 r. Odwołujący złożył oświadczenie, że udostępniono mu do
wglądu ofert następujących wykonawców: wykonawców wspólnie ubiegających się o
udzielenie zamówienia: Poczta Polska S. A., Intella Information Sp. z o.o., Polska Telefonia
Komórkowa „Centertel’ Sp. z o.o.; Emerson Polska Sp. z o.o. oraz wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia: Comp S. A. i Techelon Sp. z o.o.

Czynność Zamawiającego polegająca na nieudostępnieniu części złożonych ofert,
(części ofert zastrzeżonych jako tajemnica przedsiębiorstwa) stała się przedmiotem
odwołania, wniesionego przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie

zamówienia: Inforsys S. A. oraz Comarch S. A., adres dla pełnomocnika: 05-250 Radzymin,
Al. Jana Pawła II 24.


Następnie Izba ustaliła, że do niniejszego postępowania po stronie Zamawiającego
zgłosili przystąpienie wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia:
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Comp S. A. oraz Techelon
Sp. z o.o., adres dla pełnomocnika: ul. Jutrzenki 116, 02-230 Warszawa.

Izba ustaliła również, że do niniejszego postępowania po stronie Zamawiającego
zgłosili przystąpienie wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia: Poczta
Polska S. A., Intella Information Sp. z o.o., PTK Centertel Sp. z o.o., adres dla pełnomocnika:
ul. Rakowiecka 26, 00-940 Warszawa.

Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, w tym w szczególności ofertę wykonawców Poczta Polska S.
A., Intella Information Sp. z o.o., PTK Centertel Sp. z o.o., adres dla pełnomocnika: ul.
Rakowiecka 26, 00-940 Warszawa jak również oświadczenia i stanowiska stron oraz
uczestników postępowania złożone w trakcie rozprawy, skład orzekający Izby ustalił i
zważył, co następuje:

Odwołanie, wobec nie stwierdzenia na posiedzeniu niejawnym braków formalnych
oraz w związku z uiszczeniem przez Odwołującego wpisu, podlega rozpoznaniu.

Ponadto Izba ustaliła, że Odwołujący przekazał Zamawiającemu kopię niniejszego
odwołania.
Izba stwierdziła, że Odwołujący legitymuje się uprawnieniem do korzystania
ze środków ochrony prawnej, o których stanowi przepis art. 179 ust. 1 ustawy Pzp.

Izba ustaliła również, że Zamawiający wezwał wykonawców do wzięcia udziału w
postępowaniu odwoławczym przekazując jednocześnie kopię odwołania w dniu 1 marca
2012 r. za pośrednictwem faksu.

Na podstawie art. 185 ust. 2 i 3 ustawy Pzp, Izba stwierdziła, iż przystąpienia
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: 1) Comp S. A. oraz
Techelon Sp. z o.o., adres dla pełnomocnika: ul. Jutrzenki 116, 02-230 Warszawa (dalej
zwani: „Przystępującym Comp”), po stronie Zamawiającego a także 2) Poczta Polska S. A.,

Intella Information Sp. z o.o., PTK Centertel Sp. z o.o., adres dla pełnomocnika: ul.
Rakowiecka 26, 00-940 Warszawa są skuteczne, gdyż wykonawcy zgłosili przystąpienia
odpowiednio w dniach 5 marca 2012 r. oraz 1 marca 2012 r. (data wpływu pism do Prezesa
Izby), tj. w 4- dniu (ponieważ 3 dzień jako dzień ustawowo wolny od pracy upływał w dniu 27
czerwca 2010 r. w niedzielę) od daty otrzymania od Zamawiającego kopii odwołania wraz
z wezwaniem do przyłączenia się do postępowania, co miało miejsce w dniu 1 marca 2012 r.

Ponadto na posiedzeniu niejawnym z udziałem stron Zamawiający złożył wniosek o
odrzucenie odwołania na podstawie art. 189 ust. 2 pkt 1 ustawy Pzp, gdyż odwołanie, w jego
ocenie dotyczy zaniechania czynności, a Zamawiający nie uchybił terminowi i nie zaniechał
żadnej czynności. W ocenie Zamawiającego odwołanie podlega odrzuceniu na podstawie
art. 189 ust. 2 pkt 1 ustawy Pzp.

W niniejszym stanie faktycznym, co jest bezsporne, Odwołujący w dniu 15 lutego
2012 r. złożył wniosek o udostępnienie protokołu postępowania wraz z załącznikami i
ofertami. Zamawiający w dniu 21 lutego 2012 r. udostępnił Odwołującemu dokumentację
postępowania. Na posiedzeniu Zamawiający wyjaśnił, że w dniu 21 lutego 2012 r. udostępnił
Odwołującemu oferty, za wyjątkiem części ofert, które zostały zastrzeżone jako tajemnica
przedsiębiorstwa.
Przypomnienia wymaga treść art. 182 ust. 3 pkt 1 ustawy Pzp, zgodnie z którym
odwołanie wnosi się wobec czynności innych niż określone w ust. 1 i 2 w przypadku
zamówień, których wartość jest równa lub przekracza kwoty określone w przepisach
wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 – w terminie 10 dni od dnia, w którym powzięto lub
przy zachowaniu należytej staranności można było powziąć wiadomość o okolicznościach
stanowiących podstawę jego wniesienia.

Na gruncie niniejszego stanu faktycznego, w ocenie Izby od daty nieudostępnienia
dokumentacji, t.j. części ofert, zastrzeżonych jako tajemnica przedsiębiorstwa rozpoczął się
bieg terminu na wniesienie odwołania w zakresie skuteczności zastrzeżenia tajemnicy
przedsiębiorstwa. W dniu 21 lutego 2012 r. Odwołujący miał możliwość zapoznania się z
ofertami. Skoro Zamawiający nie udostępnił ofert w pełnym zakresie, to należy uznać, że
respektował zasadność zastrzeżenia a wykonawca miał prawo domniemywać, że
Zamawiający zaakceptował takie zastrzeżenie, biorąc jednocześnie pod uwagę że
Zamawiający w piśmie z dnia 17 lutego 2012 r., informującym o możliwości zapoznania się z
dokumentacją postępowania nie poinformował wykonawcy że procedura badania
skuteczności zastrzeżenia trwa i nie została jeszcze przez niego zakończona.

Izba tym samym nie przychyliła się do argumentacji Zamawiającego, że termin na
wniesienie odwołania, rozpoczyna swój bieg z dniem 7 marca 2012 r., t.j. z momentem
poinformowania o zakończeniu procedury badania skuteczności zastrzeżenia tajemnicy
przedsiębiorstwa. Izba uznała, że Odwołujący dochował należytej staranności, aby zapoznać
się ze złożonymi ofertami. Skoro Zamawiający przyznał, iż w dniu 21 lutego 2012 r. odmówił
udostępnienia pełnej treści ofert zatem zasadnym jest uznanie, iż w świetle dyspozycji art.
182 ust. 3 pkt 1 ustawy Pzp „powzięto lub przy zachowaniu należytej staranności można było
powziąć wiadomość o okolicznościach stanowiących podstawę jego wniesienia”.
Uznając argumentację, że nie ma w ustawie Pzp terminu na zbadanie zastrzeżenia
tajemnicy przedsiębiorstwa, to jednak należy pamiętać że wykonawca nie może pozostawać
w niepewności, co do czynności (czy też zaniechania czynności) Zamawiającego.
Wykonawca w przypadku braku jakiejkolwiek informacji ze strony Zamawiającego, czekając
na decyzję co do dokonania, bądź nie weryfikacji skuteczności zastrzeżenia tajemnicy
przedsiębiorstwa, pozostawałby w niepewności, ryzykując że jego odwołanie zostanie
uznane za spóźnione i w konsekwencji odrzucone przez Krajową Izbę Odwoławczą, jako
wniesione po terminie na podstawie art. 189 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp. Ponadto przyznanie
racji Zamawiającemu mogłoby również prowadzić do sytuacji w której, wykonawca dopiero
na posiedzeniu uzyskałby informację, że Zamawiający jest w trakcie badania zastrzeżenia
tajemnicy przedsiębiorstwa, a odwołanie w związku z tym należałby uznać za przedwczesne.
Izba zauważa również, że w świetle brzmienia art. 189 ust. 2 pkt 3 ustawy, iż
podstawą odrzucenia odwołania jest jego wniesienie po upływie terminu przewidzianego
ustawie, Ustawodawca nie posługuje się stwierdzeniem, że odwołanie podlega odrzuceniu w
przypadku jego wniesienia z uchybieniem terminu ustawowego. Zatem, mając powyższe na
względzie należało uznać, że Odwołujący w dniu 21 lutego 2012 r. zapoznając się z częścią
dokumentacji (za wyjątkiem dokumentacji zastrzeżonej jako tajemnica przedsiębiorstwa)
mógł powziąć wiadomość o okolicznościach stanowiących podstawę wniesienia niniejszego
odwołania (odmowy udostępnienia oferty w zakresie, co do którego wykonawca stwierdzał
brak możliwości zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa) i nie zachodzi przesłanka
skutkująca odrzuceniem odwołania sprecyzowana w art. 189 ust. 2 pkt 1 ustawy Pzp,
podniesiona przez Zamawiającego na posiedzeniu.

Ponadto Izba nie znalazła również innych negatywnych przesłanek,
uniemożliwiających merytoryczne rozpoznanie niniejszego odwołania a wynikających z art.
189 ust. 2 pkt 2-7 ustawy Pzp.

Odwołanie, wobec nie stwierdzenia na posiedzeniu niejawnym braków formalnych
oraz w związku z uiszczeniem przez Odwołującego wpisu, podlega rozpoznaniu. Ze względu

na brak przesłanek uzasadniających odrzucenie odwołania Izba przeprowadziła rozprawę
merytorycznie je rozpoznając.

Ponadto Izba ustaliła, że W dniu 15 lutego 2012 r. Odwołujący złożył wniosek o
udostępnienie protokołu postępowania wraz z załącznikami i ofertami.
W piśmie z dnia 17 lutego 2012 r. Zamawiający poinformował wykonawcę, że żądane
dokumenty zostaną mu udostępnione w dniu 21 lutego 2012 r.
W dniu 21 lutego 2012 r. Odwołujący złożył oświadczenie, że udostępniono mu do
wglądu oferty następujących wykonawców: wykonawców wspólnie ubiegających się o
udzielenie zamówienia: Poczta Polska S. A., Intella Information Sp. z o.o., Polska Telefonia
Komórkowa „Centertel’ Sp. z o.o.; Emerson Polska Sp. z o.o. oraz wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia: Comp S. A. i Techelon Sp. z o.o.

Czynność Zamawiającego polegająca na nieudostępnieniu części złożonych ofert,
(części ofert zastrzeżonych jako tajemnica przedsiębiorstwa) stała się przedmiotem
odwołania, wniesionego przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia: Inforsys S. A. oraz Comarch S. A., adres dla pełnomocnika: 05-250 Radzymin,
Al. Jana Pawła II 24.
Ponadto pismem z dnia 24 lutego 2012 r. Zamawiający wystąpił do wykonawców o
wyjaśnienie w zakresie zastrzeżenia przez nich w ofercie tajemnicy przedsiębiorstwa.
W wyniku wezwania Zamawiającego wykonawcy, w tym m. in. wykonawcy wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia: Poczta Polska S. A., Intella Information Sp. z o.o.,
Polska Telefonia Komórkowa „Centertel’ Sp. z o.o. udzielili odpowiedzi w przedmiocie
zastrzeżenia oferty jako tajemnicy przedsiębiorstwa.
W dniu 24 lutego 2012 r. został złożony wniosek przez wykonawcę Emerson Polska
Sp. z o.o. z żądaniem odtajnienia części dokumentów złożonych przez wykonawców
wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Poczta Polska S. A., Intella Information
Sp. z o.o., Polska Telefonia Komórkowa „Centertel’ Sp. z o.o.

Ponadto Izba ustaliła, że Odwołujący na posiedzeniu cofnął większość zarzutów, za
wyjątkiem zarzutu dotyczącego zaniechania odtajnienia załącznika nr 14 złożonego przez
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Poczta Polska S. A.,
Intella Information Sp. z o.o., Polska Telefonia Komórkowa „Centertel’ Sp. z o.o. do oferty, t.j.
wykazu „Potencjału technicznego”.

Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy, oświadczenia
i stanowiska stron oraz uczestników postępowania przedstawione podczas rozprawy, Izba
uznała, iż odwołanie jest zasadne i zasługuje na uwzględnienie.

Dokonując oceny podtrzymanego w odwołaniu zarzutu, na podstawie
zgromadzonego w sprawie materiału dowodowego, uwzględniając stanowiska stron i
uczestników postępowania Izba stwierdziła, że odwołanie należało uwzględnić.

Wobec cofnięcia przez Odwołującego na posiedzeniu większości zarzutów
przedmiotem rozpoznania był jedynie zarzut dotyczący zaniechania odtajnienia przez
Zamawiającego wykazu „Potencjału technicznego” złożonego przez wykonawcę w
postępowaniu.
Izba uznała, że w niniejszym stanie faktycznym powyższy zarzut potwierdził się.
Spór wniesiony niniejszym odwołaniem sprowadza się do pytania czy wykonawca
zastrzegając w ofercie informację jako tajemnicę przedsiębiorstwa zastrzegł ją prawidłowo w
wyniku spełnienia łącznie wszystkich przesłanek, t.j.: (1) informacja miała ma charakter
techniczny, technologiczny, organizacyjny przedsiębiorstwa lub posiadała wartość
gospodarczą, (2) nie została ujawniona do wiadomości publicznej, (3) podjęto w stosunku do
niej niezbędne działania w celu zachowania poufności uznając informacje zawarte w ofercie
jako tajemnicę przedsiębiorstwa.

Izba dała wiarę twierdzeniom Odwołującego, że informacje zawarte w załączniku nr
14 (formularz nr DP.4) „Potencjał techniczny” (str. 26 – 28), za wyjątkiem informacji
zawartych w oświadczeniach zamieszczonych na str. 28 („Oświadczamy, że …..”;
„Następujące ….”; „Oświadczamy, że ….”) nie stanowią tajemnicy przedsiębiorstwa.

Izba przychyliła się do stanowiska Odwołującego, że podstawowe informacje, których
wymagał Zamawiający od wykonawców, t.j. dotyczące rodzaju, producenta, typu, modelu i
wydajności nie stanowią tajemnicy przedsiębiorstwa. Skoro Zamawiający w SIWZ nie
postawił jakiś szczególnych, precyzyjnych wymagań związanych ze sprzętem, określił tylko
ogólnie, że muszą posiadać one minimalną rozdzielczość i wskazane w wykazie maszyny
nie powstały na potrzeby tego konkretnego postępowania, to nie stanowią one "know-how"
tych wykonawców i jako takie nie mogą być uznane za tajemnicę przedsiębiorstwa.

Izba nie mogła również zgodzić się z argumentacją Zamawiającego i
Przystępującego, że ocenie podlegała wydajność zatem biorąc pod uwagę, że w wykazie

należało wskazać wszystko czym dysponuje wykonawca zatem powyższe informacje
stanowią dla wykonawcy wartość gospodarczą.
Izba nie zgodziła się również z argumentacją, że jest to informacja istotna, istotna
gdyż wskazuje o pozycji wykonawcy na rynku i w tym wypadku istnieje zagrożenie, że
informacja taka zostanie pozyskana przez konkurencję.
Izba uznała, że potencjał wskazany w wykazie jest globalnym potencjałem
wykonawcy i nie może stanowić tajemnicy przedsiębiorstwa, nie spełnia on wszystkich
przesłanek z art. 11 ust. 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
Izba nie dała również wiary wyjaśnieniom, Zamawiającego i Przystępującego
uznając, że zbiór wymaganych elementów zawartych w wykazie „Potencjał techniczny” nie
stanowi elementów unikatowych, nie zawiera specyficznych procedur, formuł dających
podstawę do zastrzeżenia całości jako tajemnicy przedsiębiorstwa.
Izba za niewystarczające uznała wyjaśnienia wykonawców wspólnie ubiegających się
o udzielenie zamówienia: Poczta Polska S. A., Intella Information Sp. z o.o., Polska Telefonia
Komórkowa „Centertel’ Sp. z o.o., powołujących się na określone regulacje, jednak nie
przedstawiając w tym zakresie żadnych dowodów.
W ocenie Izby w przypadku wystąpienia przez Zamawiającego o wyjaśnienia to na
wykonawcy, spoczywa ciężar wykazania zaistnienia przesłanek uprawniających wykonawcę
do zastrzeżenia oferty jako tajemnicy przedsiębiorstwa.
Odnosząc się do wyciągu z Umowy Konsorcjum w sprawie wspólnej realizacji
zamówienia publicznego w zakresie świadczenia usług personalizowania, wydruku,
konfekcjonowania, kopertowania i doręczania korespondencji za niewystarczające, zdaniem
Izby, wydaje się powołanie na § 10 tej umowy, z której ogólnie wynika, że strony w ramach
współpracy zobowiązane są do zachowania tajemnicy wszystkich informacji technicznych i
handlowych dotyczących przedsięwzięcia, którymi to informacjami w ocenie Izby nie są
informacje zawarte w wykazie „Potencjał techniczny”.
Reasumując, zatem istniały podstawy do nakazania Zamawiającemu dokonanie
sprawdzenia oferty wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Poczta
Polska S. A., Intella Information Sp. z o.o., PTK Centertel Sp. z o.o., pod kątem dokonanych
w niej zastrzeżeń tajemnicy przedsiębiorstwa i odtajnienie części oferty (za wyjątkiem:
informacji zawartych w oświadczeniach zamieszczonych na str. 28 („Oświadczamy, że …..”;
„Następujące ….”; „Oświadczamy, że ….”), w których zastrzeżone informacje nie stanowią
tajemnicy przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

Wobec stwierdzenia naruszenia przez Zamawiającego przepisów art. 8 ust. 3 ustawy
Pzp oraz art. 96 ust. 3 ustawy Pzp orzeczono jak w sentencji.

O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku postępowania na
podstawie przepisu art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Pzp, z uwzględnieniem przepisów
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i
sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238), w tym także co do
uzasadnionych kosztów Odwołującego w zakresie wynagrodzenia pełnomocnika,
ograniczając ich wysokość do kwoty określonej w § 3 pkt 2 b) niniejszego rozporządzenia
oraz co do uzasadnionych kosztów dojazdu na rozprawę na podstawie § 3 pkt 2 a)
niniejszego rozporządzenia.

Przewodniczący:
…………………….