Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt: KIO 1213/12
WYROK
z dnia 26 czerwca 2012 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący : Ryszard Tetzlaff

Protokolant: Przemysław Łaciński

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 26 czerwca 2012 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 11 czerwca 2012 r. przez
Przedsiębiorstwo Produkcyjno Usługowo-Handlowego „Rapid” Sp. z o.o., ul. Prosta 7,
21-500 Biała Podlaska w postępowaniu prowadzonym przez Gminę Biskupiec, ul. Rynek
1, 13-340 Biskupiec

orzeka:
1. uwzględnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu unieważnienie czynności
wyboru oferty najkorzystniejszej, jak i odrzucenia oferty Odwołującego oraz
nakazuje powtórzenie czynności badania i oceny ofert, z uwzględnieniem oferty
Odwołującego, w której ramach nakazuje się zastosowanie względem oferty
Odwołującego instytucji wynikającej z art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp;
2. kosztami postępowania obciąża Gminę Biskupiec, ul. Rynek 1, 13-340 Biskupiec i:
2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10 000 zł 00 gr
(słownie: dziesięć tysięcy złotych zero groszy), uiszczoną przez
Przedsiębiorstwo Produkcyjno Usługowo-Handlowego „Rapid” Sp. z o.o.,
ul. Prosta 7, 21-500 Biała Podlaska tytułem wpisu od odwołania;
2.2. nakazuje dokonać wpłaty kwoty 10.000 zł 00 gr (słownie: dziesięć tysięcy złotych
zero groszy) przez Gminy Biskupiec, ul. Rynek 1, 13-340 Biskupiec na rzecz
wykonawcy Przedsiębiorstwa Produkcyjno Usługowo-Handlowego „Rapid”
Sp. z o.o., ul. Prosta 7, 21-500 Biała Podlaska stanowiącej uzasadnione koszty
strony z tytułu wpisu od odwołania.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje
skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego
w Elblągu.
Przewodniczący:

………………………………

























Sygn. akt KIO 1213/12

U z a s a d n i e n i e

Postępowanie prowadzone w trybie przetargu nieograniczonego na wykonanie
zadania inwestycyjnego: „Zastosowanie odnawialnych źródeł energii przy kompleksowej
modernizacji systemu grzewczego publicznego gimnazjum w' Bielicach" (znak sprawy:
ZP.271.4.2012), zostało wszczęte ogłoszeniem w Biuletynie Zamówień Publicznych
Nr 143988 – 2012, data zamieszczenia 08.05.2012 r. przez Gminę Biskupiec, ul. Rynek 1,
13-340 Biskupiec zwaną dalej: „Zamawiającym”.
W dniu 06.06.2012 r. (faxem) Zamawiający przekazał zawiadomienie
o rozstrzygnięciu postępowania informując o wyborze oferty: Mariana Behrendta Firma
„BEHRENT” Grupa SBS, ul. Batalionów Chłopskich 24, 87-300 Brodnica zwanej dalej:
„Firma „BEHRENT” – Grupa SBS” oraz odrzuceniu oferty Przedsiębiorstwa Produkcyjno
Usługowo-Handlowego „Rapid” Sp. z o.o., ul. Prosta 7, 21-500 Biała Podlaska zwanego
dalej: „Przedsiębiorstwem Produkcyjno Usługowo-Handlowym „Rapid” Sp. z o.o.” albo
„Odwołującym”.
W dniu 11.06.2012 r. (wpływ bezpośredni do Prezesa KIO) Przedsiębiorstwo
Produkcyjno Usługowo-Handlowego „Rapid” Sp. z o.o. wniosło odwołanie od czynności
Zamawiającego z dnia 06.06.2012 r. Kopie odwołania Zamawiający otrzymał w dniu
11.06.2012 r. (wpływ bezpośredni do Zamawiającego). Czynności tej zarzucił naruszenie art.
87 ust. 2 pkt 3 i art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 z późn. zm.) zwanej dalej: „Pzp”,
a w konsekwencji także art. 7 ust. 1 Pzp. Wnosił o: 1) nakazanie zamawiającemu
unieważnienia czynności wyboru najkorzystniejszej oferty oraz unieważnienia czynności
odrzucenia oferty Odwołującego, 2) powtórzenia czynności badania i oceny ofert złożonych
w postępowaniu, w tym oferty Odwołującego. Podniósł, że w trakcie badania ofert
Zamawiający poprawił w ofercie Wykonawcy inną omyłkę polegającą na niezgodności oferty
z SIWZ. Omyłka polegała na błędnym ujęciu ilości w kosztorysie ofertowym oraz wezwał do
złożenia wyjaśnień odnośnie drugiej stwierdzonej omyłki polegającej na zamieszczeniu
w kosztorysie ofertowym cen jednostkowych z czterema miejscami po przecinku.
Wykonawca udzielając wyjaśnień pismem z dnia 01.06.2012 r. poinformował, że
w pozycjach cen jednostkowych kosztorysu ofertowego wystąpiła omyłka, wynikająca
z błędnych ustawień programu kosztorysowego. W dniu 06.06.2012 r. Zamawiający
rozstrzygnął postępowanie oraz poinformował wykonawców o wyborze najkorzystniejszej
oferty, w tym o odrzuceniu oferty Odwołującego na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp -

w związku z tym, że jej treść nie odpowiada treści SIWZ. Zdaniem Zamawiającego
pozostawienie w kosztorysie ofertowym wartości wyrażonych w złotych z czterema
miejscami po przecinku rażąco narusza treść SIWZ. Odwołujący nie zgodził z niniejszym.
Niezaprzeczalnym jest, iż Zamawiający w rozdziale 12 pkt 6 SIWZ postawił wykonawcom
warunek, iż: „wszystkie wartości określone w kosztorysie ofertowym oraz ostateczna cena
oferty muszą być liczone do dwóch miejsc po przecinku". Odwołujący nie kwestionuje, że
pozostawienie w kosztorysie ofertowym cen jednostkowych wyrażonych w złotych do
czterech miejsc po przecinku jest omyłką. Jednak zdaniem Odwołującego omyłka ta ma taki
charakter, że Zamawiający mógł dokonać jej poprawienia, samodzielnie, bez udziału w tej
czynności Odwołującego, kierując się definicją ceny zawartą w art. 2 pkt. 1 Pzp. W związku
z czym ewidentnym jest. iż omyłka ma charakter innej omyłki opisanej w art. 87 ust. 2 pkt 3
Pzp, do poprawienia której zobowiązany był sam Zamawiający. Jak wynika z licznych
komentarzy do ustawy, art. 87 ust. 2 pkt 3 wprowadzony został właśnie w celu uniknięcia
przypadków odrzucania ofert z powodu omyłek możliwych do wyeliminowania. Taką intencję
ustawodawca wyraził w uzasadnieniu do Ustawy z dnia 4 września 2008 r. o zmianie ustawy
- Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw: „w projekcie wprowadza się
istotne zmiany dotyczące sposobu poprawiania oczywistych omyłek pisarskich
i rachunkowych (art. 87 ust. 2 Ustawy). Jest to szczególnie istotne w kontekście zamówień
na roboty budowlane, w których oferty wykonawców, niezwykle obszerne i szczegółowe,
liczące nieraz po kilkadziesiąt tomów, często podlegają odrzuceniu ze względu na drobne
błędy w ich treści. Proponowany przepis art. 87 ust. 2 pkt. 3 Ustawy w szczególności ma na
celu umożliwienie poprawiania tego rodzaju błędów, które mogą pojawić się w trakcie
sporządzania kosztorysu ofertowego”. Z uzasadnienia wynika ogólny zamiar ustawodawcy
dopuszczenia do oceny w postępowaniu wszystkich ofert, nawet tych. które zawierają
różnego rodzaju błędy, niedoskonałości, byleby tylko nie prowadziło to do zniekształcenia
woli wykonawcy w zakresie istotnej części jego oferty.
Poprawienie przez zamawiającego omyłki w ofercie Odwołującego nie generuje
istotnej zmiany treści jego oferty, ponieważ zmienia jedynie cenę oferty o kwotę 12,15 PLN
co nie skutkuje zmianą miejsca oferty Odwołującego w rankingu ofert złożonych
w przedmiotowym postępowaniu, oferta Odwołującego pozostaje nadal ofertą najtańszą.
Poprawiona kwota w odniesieniu do kwoty zamówienia jest nie istotna, w związku z tym
błędne jest twierdzenie Zamawiającego, że „dokonanie postulowanych przez wykonawcę
poprawek w ofercie (zaokrągleń) w efekcie doprowadziłoby do istotnych zmian w treści
oferty”. Podnoszony przez Zamawiającego zarzut, że oferta złożona przez Odwołującego
„rażąco narusza SIWZ”, nie może mieć zastosowania, ponieważ zapis art. 87 ust. 2 pkt 3
Pzp wymaga jedynie, aby błąd był omyłką, której zmiana nie powoduje istotnych zmian treści
oferty, a więc nie odnosi się ani do stopnia zawinienia wykonawcy, ani stopnia naruszenia

SIWZ. Potwierdzeniem tego jest Wyrok KIO z dnia 12.02.2009 r., sygn. akt: KIO 134/09:
„Zamawiający podniósł, iż niepoprawność kwestionowanej pozycji kosztorysu ofertowego
powstała na skutek okoliczności zawinionych przez Odwołującego, który nie zapoznawał się
na bieżąco ze stroną internetową Zamawiającego, na której zamieszczono modyfikację
SIWZ (...) stwierdzić należy, że ustawodawca nie uzależnia ustalenia istnienia omyłki od
stopnia zawinienia wykonawcy, który na taką omyłkę się powołuje. Istotnie poprawienie poz.
20 kosztorysu ofertowego, będącego załącznikiem do oferty złożonej przez Odwołującego,
zmieni cenę oferty. Jednak cena ta nadal będzie ceną najniższą, a poprawiona kwota
w odniesieniu do kwoty zamówienia nie będzie istotną (wartość podstawowa zamówienia -
1.734.690,78 zł. netto; różnica w cenie oferty Odwołującego 22.665,30 zł.). Zmiana w ofercie
Odwołującego zostanie dokonana z danych już zawartych w ofercie, z uwzględnieniem
konsekwencji działań arytmetycznych, a dokonana zmiana będzie zmianą jedynie ilościowy,
wynikającą z uzgodnienia ilości wynikających z SIWZ z ilościami wynikającymi z oferty
Odwołującego. Taka czynność Zamawiającego doprowadzi więc ofertę Odwołującego do
porównywalności z innymi ofertami złożonymi w postępowaniu (...) stwierdzić,
że uzgodnienie treści oferty z treścią SIWZ w sposób wyżej opisany jest uprawnione na
podstawie art. 87 ust. 2 pkt. 3 Pzp, a odrzucenie oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2
ustawy Pzp było przedwczesne;”
Zaniechanie poprawienia oferty przez Zamawiającego, w sytuacji gdy poprawa jest
jasna, oczywista, nie budząca jakichkolwiek wątpliwości, wynika wprost z danych zawartych
w ofercie bez konieczności jej uzupełniania przez wykonawcę, a poprawiona kwota
w odniesieniu do kwoty zamówienia nie jest istotna (cena zmienia się jedynie o 12,15 PLN) -
jest ewidentnym naruszeniem zasad uczciwej konkurencji i równego traktowania
wykonawców w rozumieniu art. 7 Pzp.
Zamawiający w dniu 13.06.2012 r. wezwał e-mailem w trybie art. 185 ust.1 Pzp
uczestników postępowania przetargowego do wzięcia udziału w postępowaniu
odwoławczym.
W dniu 15.06.2012 r. (faxem), 18.06.2012 r. (wpływ bezpośredni do Prezesa KIO)
Firma „BEHRENT” – Grupa SBS zgłosiła przystąpienie do postępowania odwoławczego po
stronie Zamawiającego wnosząc o oddalenie odwołania w całości. Kopia zgłoszenia została
przekazana Zamawiającemu oraz Odwołującemu.
Izba stwierdziła, że zgłoszone przystąpienie do postępowania odwoławczego po
stronie Zamawiającego firmy: Firma „BEHRENT” – Grupa SBS nie spełnia wymogów
wynikających z art. 185 ust. 2 Pzp. Zgłoszone przystąpienie w przywołanym terminie miało
miejsca faxem, a następnie zostało potwierdzone pisemnie – po 3 dniowym terminie.
Jednakże faksowi nie można przypisać atrybutu formy pisemnej. Niedopuszczalność

składania zgłoszenia przystąpienia do postępowania odwoławczego w formie faksowej
przewiduje także § 7 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 marca 2010 r.
w sprawie regulaminu postępowania przy rozpoznawaniu odwołań (Dz. U. nr 48 poz. 280)
stanowiąc, że z wyjątkiem wniesienia odwołania i zgłoszenia przystąpienia do postępowania
odwoławczego przez wykonawcę korespondencja w sprawie odwoławczej kierowana przez
strony i uczestników postępowania odwoławczego do Izby, a także korespondencja
kierowana przez Izbę może być przesyłana faksem lub drogą elektroniczną. W konsekwencji
Izba, nie uznała zgłoszonego przystąpienia za skuteczne, uznając, że żadne przystąpienia
do przedmiotowego postępowania odwoławczego nie miały miejsca.
Do otwarcia posiedzenia Zamawiający wobec wniesienia odwołanie do Prezesa KIO
nie wniosło na piśmie, w trybie art. 186 ust. 1 Pzp, odpowiedzi na odwołanie.

Skład orzekający Krajowej Izby Odwoławczej, po przeprowadzeniu rozprawy
w przedmiotowej sprawie, zapoznaniu się z postanowieniami SIWZ (wyjaśnienia z dnia
18.05.2012 r., modyfikacja z dnia 18.05.2012 r., czy też modyfikacja z dnia 21.05.2012 r.
nie dotyczyły kluczowych dla przedmiotu sporu postanowień), zawiadomieniem z dnia
31.05.2012 r. o poprawieniu omyłki w zakresie poz. 121 kosztorysu ofertowego w trybie
art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp, zgodą Odwołującego z dnia 01.06.2012 r. na poprawienie
niniejszej omyłki, wezwaniem z dnia 31.05.2012 r. do wyjaśnień w trybie art. 87 ust.1
Pzp, wyjaśnieniami Odwołującego z dnia 01.06.2012 r., informacją o wyborze oferty
najkorzystniejszej wraz ze streszczeniem złożonych ofert w postępowaniu oraz
odrzuceniu oferty Odwołującego, odwołaniem wraz z załącznikami w tym
w szczególności kosztorysem ofertowym dołączonym do oferty, kosztorysem
ofertowym po poprawce Zamawiającego, jak i kosztorysem ofertowym po
uwzględnieniu wszelkich poprawek, który powinien być podstawa do oceny ofert, po
wysłuchaniu oświadczeń, jak i stanowisk stron złożonych ustnie do protokołu
w toku rozprawy, ustalił i zważył, co następuje.

Izby ustalił, że nie została wypełniona żadna z przesłanek skutkujących odrzuceniem
odwołania w trybie art. 189 ust. 2 Pzp, a Wykonawca wnoszący odwołanie posiadał interes
w rozumieniu art. 179 ust. 1 Pzp, uprawniający do jego złożenia, przy założeniu
potwierdzenia się zarzutów. Odwołujący, którego oferta została odrzucona i nie podlegała
klasyfikacji w ramach kryterium oceny ofert, tj. ceny (100%), w przypadku potwierdzenia się
podnoszonych zarzutów (biorąc pod uwagę jej najkorzystniejszy charakter), ma szanse na
uzyskanie przedmiotowego zamówienia.

Skład orzekający Izby działając zgodnie z art. 190 ust. 7 Pzp dopuścił w niniejszej
sprawie: dowody z dokumentacji postępowania o zamówienie publiczne nadesłanej przez
Zamawiającego do akt sprawy w kopii potwierdzonej za zgodność z oryginałem o sygn. akt:
KIO 1213/12, postanowień SIWZ, (wyjaśnienia z dnia 18.05.2012 r., modyfikacja z dnia
18.05.2012 r., czy też modyfikacja z dnia 21.05.2012 r. nie dotyczyły kluczowych dla
przedmiotu sporu postanowień), oryginalnej oferty Odwołującego okazanej przez
Zamawiającego do zamknięcia rozprawy, zawiadomienia z dnia 31.05.2012 r. o poprawieniu
omyłki w zakresie poz. 121 kosztorysu ofertowego w trybie art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp, zgody
Odwołującego z dnia 01.06.2012 r. na poprawienie niniejszej omyłki, wezwania z dnia
31.05.2012 r. do wyjaśnień w trybie art. 87 ust.1 Pzp, wyjaśnienia Odwołującego z dnia
01.06.2012 r., informacji o wyborze oferty najkorzystniejszej wraz ze streszczeniem
złożonych ofert w postępowaniu oraz odrzuceniu oferty Odwołującego, odwołania wraz
z załącznikami w tym w szczególności kosztorysu ofertowego dołączonego do oferty,
kosztorysu ofertowego po poprawce Zamawiającego, jak i kosztorysu ofertowego po
uwzględnieniu wszelkich poprawek, który powinien być podstawa do oceny ofert.
Izba uznała, że przeprowadzony podczas rozprawy dowodu z zeznań świadka. P.
Mariana Behrendta (art. 190 ust. 3 Pzp) nie miał przesądzającego charakteru dla przedmiotu
sporu, gdyż de facto odnosił się raczej do sytuacji Wykonawcy wybranego przez
Zamawiającego w dniu 06.06.2012 r. niż do sytuacji oferty Odwołującego.
Przy rozpoznawaniu przedmiotowej sprawy skład orzekający Izby wziął pod uwagę
także stanowiska i oświadczenia stron złożone ustnie do protokołu.
Odnosząc się do podniesionych w treści odwołania zarzutów stwierdzić należy, że
odwołanie zasługuje na uwzględnienie.

Odnośnie zarzutu naruszenia przez Zamawiającego art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp i art. 89
ust.1 pkt 2 Pzp poprzez odrzucenie oferty Odwołującego, jako nieodpowiadającej treści
SIWZ bez zastosowania instytucji wynikającej z art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp, Izba uznała ww.
zarzut za potwierdzony.
Izba dokonała następujących ustaleń odnośnie przedmiotowych zarzutów:
Zamawiający określił w SIWZ w: „Rozdział 12 OPIS SPOSOBU OBLICZENIA CENY
OFERTY (art. 2 pkt. 1; art. 36 ust. 1 pkt. 12; art. 91 ust. 3a
1. Cenę oferty należy podać w formie ryczałtu wyrażoną w złotych polskich (PLN).
Rozliczenia miedzy zamawiającym a wykonawcą prowadzone będą w PLN.
2. Cena oferty winna wynikać bezpośrednio z dołączonego do oferty kosztorysu
ofertowego. Zamawiający żąda złożenia kosztorysów ofertowych wraz z ofertą.

Kosztorysy stanowią istotny element oferty. Mają pełnić funkcje potwierdzającą sposób
i prawidłowość dokonania wyceny robót budowlanych będących przedmiotem
zamówienia oraz potwierdzić zgodność oferowanych robót w treścią siwz. Kosztorysy
służyć mają weryfikacji złożonej oferty pod katem wyceny wszystkich wchodzących w
zakres przedmiotu zamówienia elementów, ich brak wyczerpuje przesłankę odrzucenia
oferty, o której mowa w art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy. Treść kosztorysów podlega ocenie
pod katem art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy pzp, a więc ocenie zgodności oferty z treścią siwz.
3. Cena oferty jest cena ryczałtową zgodnie z ustawą z dnia 23 kwietnia 1964r. kodeks
cywilny (Dz. U. 64.16.93 z późn. zm.) ten rodzaj wynagrodzenia określa w art. 632
następująco:
§ 1. Jeżeli strony umówiły się o wynagrodzenie ryczałtowe, przyjmujący zamówienie nie
może żądać podwyższenia wynagrodzenia, chociażby w czasie zawarcia umowy nie
można było przewidzieć rozmiaru lub kosztów prac,
§ 2. Jeżeli jednak wskutek zmiany stosunków, której nie można było przewidzieć,
wykonanie dzieła groziłoby przyjmującemu zamówienie rażącą stratą, sąd może
podwyższyć ryczałt lub rozwiązać umowę.
4. W związku z powyższa sytuacją cena oferty musi zawierać wszelkie koszty niezbędne do
zrealizowania pełnego zakresu przedmiotu zamówienia, wynikające wprost
z dokumentacji projektowej budowlanej i wykonawczej, przedmiarach robót, specyfikacji
technicznych wykonania i odbioru robót, jak również w dokumentacji tej nie ujęte, a bez
których nie można wykonać zamówienia zapewniającego przekazanie obiektu do
użytkowania.
5. Zgodnie z art. 649 KC wykonawca przyjmuje do wykonania wszelkie roboty przewidziane
dokumentacją projektową. Przedmiar robót stanowi tylko materiał pomocniczy do
obliczenia ceny.
6. Wszystkie wartości określone w kosztorysie ofertowym oraz ostateczna cena oferty
musza być liczone do dwóch miejsc po przecinku.
7. Ostateczną cenę oferty stanowi suma podana w formularzu ofertowym.
8. Zamawiający w celu ustalenia czy oferta zawiera rażąco niska cenę w stosunku do
przedmiotu zamówienia może zwrócić się do każdego wykonawcy o udzielenie
w określonym terminie wyjaśnień dotyczących elementów oferty mających wpływ na
wysokość ceny. Zamawiający zastrzega sobie prawo żądania od każdego wykonawcy
wybranych pozycji lub kompletnego kosztorysu ofertowego wykonanego metoda
szczegółową.
9. Prawidłowe ustalenie podatku VAT należy do obowiązków wykonawcy, zgodnie
z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym.
10. Zastosowanie przez wykonawcę stawki podatku VAT niezgodnej z obowiązującymi

przepisami, zamawiający potraktuje jako błąd w obliczeniu ceny, co spowoduje
odrzucenie oferty.
11. Jeżeli złożono ofertę, której wybór prowadził by do powstania obowiązku podatkowego
zamawiającego zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług w zakresie
dotyczącym wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, zamawiający w celu oceny takiej
oferty dolicza do przedstawionej w niej ceny podatek od towarów i usług, który miałby
obowiązek wpłacić zgodnie z obowiązującymi przepisami.
12. Zaleca się , aby każdy z wykonawców odwiedził miejsce budowy celem sprawdzenia
warunków placu budowy oraz warunków związanych z wykonaniem prac będących
przedmiotem przetargu celem uzyskania dodatkowych informacji koniecznych
i przydatnych do oceny prac.
13. Koszty odwiedzenia miejsca budowy ponosi wykonawca.
14. Należy przewidzieć cały przebieg robót budowlanych a wszelkie utrudnienia wynikające
z warunków realizacji wykonawca winien uwzględnić w podanej cenie ofertowej.
15. Tak zaoferowana cena dla zakresu rzeczowego ustalonego w dokumentacji projektowej
budowlanej i wykonawczej, przedmiarach robót, SIWZ i specyfikacji technicznej jest cena
ryczałtowa niezmienną do końca realizacji zadania.”.
Nadto, Zamawiający określił w Wzorze umowy zał. 5 do SIWZ: „§ 4. Terminy (…) 1.1.
terminy wykonania poszczególnych elementów przedmiotu umowy, które mogą stanowić
osobny element odbioru częściowego z uwzględnieniem terminów realizacji każdego z tych
elementów określa harmonogram rzeczowo-terminowo-finansowy, który wykonawca jest
zobowiązany opracować w terminie 14 dni od daty podpisania umowy na podstawie
kosztorysu ofertowego złożonego przez wykonawcę w ofercie. Zamawiający w ciągu 7 dni od
dnia otrzymania harmonogramu może wnieść do niego uwagi, które wykonawca winien
uwzględnić.”. Dodatkowo stwierdził w: „§ 6. Wynagrodzenie
1. Strony ustalają, że obowiązująca formą wynagrodzenia, zgodnie ze specyfikacja
istotnych warunków zamówienia oraz oferta wykonawcy wybrana w trybie przetargu
nieograniczonego jest wynagrodzenie ryczałtowe.
2. Wynagrodzenia , o którym mowa w ust. 1 wyraża się kwotą: cena netto zł
(słownie złotych : ......................................................................................................... )
podatek VAT .........................................zł
( słownie złotych : ........................................................................................................ )
cena brutto ...........................................zł
( słownie złotych : ........................................................................................................ )
3. Wynagrodzenie wymienione w ust. 2 obejmuje wszelkie koszty związane z realizacja
przedmiotu umowy, w tym ryzyko wykonawcy z tytułu oszacowania wszelkich kosztów
związanych z realizacją przedmiotu umowy. Niedoszacowanie, pominięcie oraz brak

rozpoznania zakresu przedmiotu umowy nie może być podstawą do żądania zmiany
wynagrodzenia ryczałtowego określonego w ust. 2 niniejszego paragrafu. Strony niniejszej
umowy nie mogą zmienić ceny wykonania zamówienia przedstawionej w ust. 2 poza
okolicznościami przedstawionymi w ust. 4 i 6 niniejszego paragrafu.
4. Wynagrodzenie zostanie zmienione w przypadku urzędowych zmian w obowiązujących
przepisach podatkowych, w tym zmiany podatku VAT.
5. Waloryzacji ceny ryczałtowej nie przewiduje się.
6. W przypadku ograniczenia zakresu rzeczowego przedmiotu umowy sposób obliczenia
kwoty, która będzie potrącona wykonawcy będzie następujący:
a) w przypadku odstąpienia od całego elementu robót określonego w harmonogramie
rzeczowo-terminowo-finansowym nastąpi odliczenie wartości tego elementu, określonej
w tym harmonogramie, od ogólnej wartości przedmiotu umowy,
b) w przypadku odstąpienia od części robót z danego elementu określonego
w harmonogramie rzeczowo-terminowo-finansowym obliczenie niewykonanej części tego
elementu nastąpi na podstawie ustalenia, przez zamawiającego i wykonawcę, procentowego
stosunku niewykonanych robót do wartości całego elementu; następnie zostanie wyliczona
wartość niewykonanych robót i odliczona od ogólnej wartości przedmiotu umowy; w
przypadku gdy ten sposób wyliczenia byłby za bardzo niedokładny dopuszcza się także
możliwość obliczenia niewykonanej części danego elementu na podstawie kosztorysu
przygotowanego przez wykonawcę, w oparciu o odpowiednie KNR-y lub KNNR-y oraz
rynkowe ceny materiałów, robocizny oraz sprzętu, a zatwierdzonych przez zamawiającego.
7 . Wynagrodzenie Wykonawcy o którym mowa w pkt .1 i 2 rozliczone będzie na podstawie
faktury wystawionej przez Wykonawcę.”.
Odwołujący w ramach przedłożonej oferty załączył kosztorys ofertowy zawierający
ceny jednostkowe z czteroma miejscami po przecinku.
W dniu 31.05.2012 r. Zamawiający dokonał poprawienia na podstawie art. 87 ust.2
pkt 3 poz. 121 kosztorysu ofertowego Odwołującego, a w konsekwencji także wartości netto:
na 1.164.901, 34 PLN, podatku VAT na: 267.927,31 PLN oraz wartości brutto na:
1.432.828,65 PLN. Jednocześnie w oddzielnym piśmie z tego dnia wezwał do wyjaśnień
w trybie art. 87 ust.1 odnośnie pozycji w nim wskazanych w kontekście podania w nich
stawki cen jednostkowych z 4 miejscami po przecinku.
W dniu 01.06.2012 r. Odwołujący wyjaśnił, że w pozycjach cen jednostkowych
kosztorysu ofertowego wystąpił błąd wynikających z błędnych ustawień programu
kosztorysowego. Stwierdził, że zaistniały błąd był w swej istocie błędem niezamierzonym
wynikającym z właściwości programu komputerowego, w jego ocenie, należy przyjąć zasadę

zaokrąglenia cen jednostkowych do dwóch miejsc po przecinku zaokrąglając matematycznie
0,5 w górę.
W dniu 06.06.2012 r. Zamawiający odrzucił ofertę Odwołującego jako niezgodną
z Rozdz. 12 pkt 6 SIWZ. Jednocześnie uznał, że z wyjaśnienia z dnia 01.06.2012 r.
udzielonego przez Odwołującego na wezwanie z dnia 31.05.2012 r. wynika, że podczas
sporządzania kosztorysu ofertowego miał miejsce błąd za który odpowiada Wykonawca.
Przywołał oprócz postanowień SIWZ definicje ceny wynikającą z art. 2 pkt 1, jak i art. 3 ust.1
pkt 1 Ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz. U. Nr 97. poz. 1050 z późn. zm.). Przywołał
wyrok KIO z dnia 29.09.2011 r., sygn. akt: KIO 2006/11. Nadto, powołał się na art. 31 ustawy
o Narodowym Banku Polskim, jak i ustawę z dnia 7 lipca 1994 r. o denominacji złotego
(Dz. U. z 1994 r., Nr 84, poz. 386 z późn. zm.). Wskazywał na zamierzony charakter
zaistniałego błędu. Wykonawca wybrany zaoferował cenę brutto: 1.437.144,73 PLN.
Z załączonych do odwołania kosztorysów ofertowych Odwołującego (nie negowanych
przez Zamawiających) cena netto w kosztorysie ofertowym dołączonym do oferty wynosiła
1.161.000,00 PLN, po poprawieniu Zamawiającego 1.164.901, 34 PLN (Izba uwzględniła
w tym zakresie treść zawiadomienia o poprawieniu omyłki przez Zamawiającego z dnia
31.05.2012 r.), zaś po wnioskowanych w odwołaniu poprawkach 1.164.889, 19 PLN (różnica
12, 15 PLN netto).
Biorąc pod uwagę powyższe ustalenia, Izba stwierdziła co następuje.
Zgodnie z art. 89 ust.1 pkt 2 Pzp Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej treść nie
odpowiada treści SIWZ, z zastrzeżeniem art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp. Wynika więc z niniejszego
przepisu, że tylko wtedy można odrzucić ofertę Wykonawcy, w tym wypadku Odwołującego,
jeśli nie ma zastosowania instytucja wynikająca z art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp, która ma charakter
obligatoryjny, a nie fakultatywny.
„Inna omyłka”, o które mowa w art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp niekoniecznie musi mieć
charakter oczywisty. Dopuszczalne jest również poprawienie omyłek nie mających takiego
charakteru, byleby poprawa nie spowodowała istotnej zmiany treści oferty. Każdorazowo,
o tym, czy dana zmiana ma charakter istotny, czy też nie należy rozstrzygać biorąc pod
uwagę wszystkie okoliczności sprawy. Jedynym więc ograniczeniem zakresu poprawienia
omyłki jest skutek w postaci zmiany treści oferty, która nie jest zmianą istotną.
Z treści art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp zd. 2 wynika także, w ocenie Izby, iż zmiana oferty
przez Zamawiającego jest dokonywana samodzielnie przez niego bez ingerencji ze strony
Wykonawcy, a dopiero po dokonaniu poprawek zawiadamia się Wykonawcy o ich
dokonaniu. W ocenie Izby orzeczenie przywołane przez Zamawiającego w odrzuceniu oferty
oraz na rozprawie, nie odnosi się do kwestii możliwości lub też nie zastosowania art. 87 ust.

2 pkt 3 Pzp w wypadku zaistnienia takiej sytuacji, jak miała miejsce w ramach przedmiotu
sporu. Dotyczy zupełnie innego stanu faktycznego. Z orzecznictwa KIO (Zamówienia
Publiczne w Orzecznictwie – Zeszyty Orzecznicze – Zeszyt nr 4 /str. 87-88/ W-wa, XII 2009,
czy też Zamówienia Publiczne w Orzecznictwie – Zeszyty Orzecznicze – Zeszyt nr 5 /98-99/
W-wa, VI 2010), które wprost porusza taką samą sytuacje jaka miała miejsce w ofercie
Odwołującego wynika, że błąd (omyłka) polegającą na niedokonaniu koniecznego
zaokrąglenia podanych cen jednostkowych do setnych części złotego, tzn. dwóch miejsc po
przecinku stanowi inną omyłkę w rozumieniu art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp, która podlega poprawie
i jest możliwa do poprawienia samodzielnie przez Zamawiającego za pomocą powszechnie
znanych działań arytmetycznych, bez konieczności prowadzenia pomiędzy Zamawiającym,
a Odwołującym jakichkolwiek negocjacji (wyrok KIO z dnia 10.03.2009n r., sygn. akt:
KIO/UZP 239/09). Podobnie Izba uznała w wyroku z dnia 05.11.2009 r., sygn. akt: KIO/UZP
1358/09. Niniejsza interpretacja art. 87 ust.2 pkt 3 Pzp jest spójna z uzasadnieniem do
nowelizacji wprowadzającej tego rodzaju regulacje prawną. Miała bowiem ona na celu
umożliwienie poprawienia tego rodzaju błędów, które mogą pojawić się w trakcie
sporządzania kosztorysu ofertowego.
Izba podkreśla także nieistotny cenowo skutek jaki wywołałaby niniejsza zmiana.
Podana kwota zmiany 12,15 PLN nie była negowana przez Zamawiającego na rozprawie.
Oferta Odwołującego przed odrzuceniem była najkorzystniejsza cenowo i taka pozostanie po
dokonaniu wnioskowanych w odwołaniu przez Odwołującego poprawek.
Izba także nie neguje istniejących postanowień SIWZ, świadczących o literalnej
niezgodności treści oferty z jej postanowieniami (Rozdz. 12 pkt 6 SIWZ), przy czym w jej
ocenie, zaistniały błąd /omyłka/ w prezentacji ceny jednostkowej nie jest takiego rodzaju, że
jego sanowanie wpłynęłoby w sposób istotny na treść oferty Odwołującego. Przy czy, nie
liczy się ilość poprawionych ewentualnie pozycji, ale ich ranga, waga, dla ceny końcowej.
Izba rozumie argumentacje Zamawiającego, odnoszącą się do innych Wykonawców, przy
czym, jak wskazywała już w uzasadnieniu, co wymaga podkreślenia, nie jest sytuacja, jaka
zaistniała w ofercie Odwołującego dokonaniem wyceny w inny sposób niż został określony
przez Zamawiającego w SIWZ, lecz stanowi de facto omyłkę w prezentacji ceny
jednostkowej. Jednocześnie, okoliczność, ze Odwołujący dokonał wyliczenia przy pomocy
programu do kosztorysowania z wykorzystaniem jego standardowych, jak rozumie Izba,
ustawień, nie świadczy jeszcze niezbicie o jego celowym działaniu w złożeniu takiej, a nie
innej oferty.
Z analizy postanowień SIWZ przywołanych podczas rozprawy przez Zamawiającego
oraz Odwołującego wynika nadto, że cena jednostkowa nie będzie służyła do rozliczeń

między Zamawiającym, a Wykonawcom, zaś nakazana poprawa w trybie art. 87 ust. 2 pkt 3
Pzp pozwoli uniknąć Zamawiającemu ewentualnych kłopotów w toku przyszłej kontroli.
Izba dodatkowo podkreśla, że przy rozpatrywaniu przedmiotowej sprawy kierowała
się celem, jaki przyświecał Ustawodawcy przy wprowadzaniu niniejszej instytucji wynikającej
z art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp i przywołanym w uzasadnieniu jednoznacznym stanowiskiem
orzecznictwa KIO. Zasadność takich działań, jak nakazane można także wywieść z wyroku
KIO z dnia 09.11.2011 r., sygn. akt: KIO 2351/11.
Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie.
Odnosnie zarzutu naruszenia przez Zamawiającego art. 7 ust. 1 Pzp, Izba uznała, że
wobec potwierdzenia się naruszenia przez Zamawiajacego art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp i art. 89
ust.1 pkt 2 Pzp, niniejszy zarzut należy także uznać za zasadny.

W tym stanie rzeczy, Izba uwzględniła odwołanie na podstawie art. 192 ust. 1 zdanie
pierwsze i ust. 2 Pzp oraz orzekła jak w sentencji na podstawie art. 192 ust. 3 pkt 1 Pzp.

O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku na podstawie art. 192 ust.
9 i 10 Pzp, a także w oparciu o § 5 ust. 2 pkt 1 i ust. 4 w zw. z § 3 pkt 1 lit. a rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania
wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich
rozliczania (Dz. U. z 2010 r. Nr 41, poz. 238).


Przewodniczący:

……………………….