Pełny tekst orzeczenia

Sygn. akt: KIO 2119/12

WYROK
z dnia 18 października 2012 r.


Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:

Przewodniczący: Jolanta Markowska

Protokolant: Rafał Komoń


po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 16 października 2012 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 3 października 2012 r. przez
wykonawcę: EXATEL S.A., ul. Perkuna 47, 04-164 Warszawa w postępowaniu
prowadzonym przez zamawiającego: Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich,
Al. Jerozolimskie 65/79, 00-679 Warszawa,

przy udziale wykonawcy: S&T Services Polska Sp. z o.o., ul. Postępu 21 D, 02-676
Warszawa zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego w sprawie
o sygn. akt KIO 2119/12 po stronie odwołującego,

przy udziale wykonawcy: Sygnity S.A., Al. Jerozolimskie 180,02-486 Warszawa
zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego w sprawie o sygn. akt
KIO 2119/12 po stronie zamawiającego,

orzeka:

1. uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu dokonanie zmiany postanowień
specyfikacji istotnych warunków zamówienia w rozdziale 7 pkt 7.1.1. w zakresie treści
opisu sposobu oceny ofert w ramach kryterium nr 2 i nr 3 w części I zamówienia,
poprzez:
1) w odniesieniu do kryterium nr 2: Sposób realizacji zamówienia/Koncepcja realizacji
przedmiotu zamówienia - precyzyjne określenie, co zamawiający rozumie poprzez
podkryteria:
a) Koncepcja zapewnienia warunków SLA dla infrastruktury PSZ,

b) Kompletność opisanej koncepcji,
c) Uniwersalność opisanej koncepcji,
oraz wskazanie w sposób wymierny jakie dokładnie elementy będą brane pod uwagę
podczas oceny ofert, tj. określenie wszystkich istotnych cech koncepcji realizacji
przedmiotu zamówienia odnośnie każdej podkategorii, które będą podlegały ocenie,
2) w odniesieniu do kryterium nr 3: Oferowany zakres usług wdrożenia
pilotazowego/Rozszerzony zakres usług dla wdrożenia pilotażowego – precyzyjne
określenie, co zamawiający rozumie poprzez podkryterium: integracja wdrożonego
pilotażowo modelowego rozwiązania infrastrukturalnego w zakresie telefonii IP
z systemem „Zielona Linia” oraz nadanie temu podkryterium wymierności, poprzez
wskazanie jakie dokładnie elementy wymagane w ramach powyższej integracji będą
brane pod uwagę podczas oceny ofert.

2. kosztami postępowania obciąża Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich,
Al. Jerozolimskie 65/79, 00-679 Warszawa, i:

2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę:
EXATEL S.A., ul. Perkuna 47, 04-164 Warszawa tytułem wpisu od odwołania,
2.2. zasądza kwotę15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy)
od Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Al. Jerozolimskie 65/79, 00-679
Warszawa na rzecz EXATEL S.A., ul. Perkuna 47, 04-164 Warszawa,
stanowiących uzasadnione koszty strony poniesione z tytułu wpisu
od odwołania.


Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. 113, poz. 759 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni
od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.



Przewodniczący: …………............…

Sygn. akt: KIO 2119/12
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający: Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich z siedzibą w Warszawie
prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia w przedmiocie „Dostawa oraz wdrożenie
scentralizowanej infrastruktury publicznych służb zatrudnienia" część I. Ogłoszenie
o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu
22 września 2012 r. pod nr 2012/S 183-300617. Specyfikacja istotnych warunków
zamówienia (dalej „siwz”) została zamieszczona na stronie internetowej zamawiającego
w dniu 24 września 2012 r.
Wykonawca: EXATEL S.A. z siedzibą w Warszawie wniósł odwołanie wobec
postanowień specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Odwołujący wyjaśnił, że zajmuje
się działalnością objętą przedmiotem zamówienia, a zaniechania i czynności zamawiającego
uniemożliwiają mu złożenie prawidłowej i konkurencyjnej oferty oraz wykonywanie przyszłej
umowy. Odwołujący wniósł o nakazanie zamawiającemu zmiany siwz w punktach
wskazywanych w odwołaniu w sposób wskazany w treści odwołania. Odwołujący zarzucił
naruszenie art. 7 ust. 1 w związku z art. 29 ust. 1 i ust. 2, art. 91, art. 14 ustawy z dnia 29
stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r. 113, poz. 759 ze zm.)
zwanej dalej „Pzp” w zw. z art. 365 K.c., poprzez:
- dokonanie opisu przedmiotu zamówienia w sposób niewyczerpujący i niejednoznaczny, w
szczególności w zakresie opisania warunków lokalizacji Centrum Przetwarzania Danych II ,
co może budzić wątpliwości w zakresie oceny spełnienia tych warunków,
- dokonania opisu sposobu oceny ofert w kryteriach: sposób realizacji zamówienia (kryterium
nr 2) oraz rozszerzony zakres usług dla wdrożenia pilotażowego (kryterium nr 3) w sposób
nieprecyzyjny i niewyczerpujący, co pozostawia zamawiającemu duży margines
uznaniowości w zakresie przyznawania punktów.
Odwołujący podniósł w uzasadnieniu, że w Załączniku nr 1 do Opisu przedmiotu
zamówienia w pkt. 1.1) ppkt 2 zamawiający określił lokalizację CPDII używając sformułowań:
„bezpieczna odległość”, „obszar trudny lub niemożliwy do kontrolowania”, które są
wyrażeniami niedookreślonymi, co powoduje, iż na etapie realizacji ocena spełnienia
poszczególnych wymogów przez zamawiającego i wykonawcę może się rozminąć.
Odwołujący wskazał, iż przepisy obowiązującego prawa nakładają wymogi co do warunków
technicznych i organizacyjnych stawianych systemom przetwarzania danych. Dodatkowo
sam zamawiający postawił szereg wymogów związanych z bezpieczeństwem
przechowywania i przetwarzania danych, które wykonawca musi wziąć pod uwagę
konstruując i kalkulując ofertę. Zestawienie tych warunków normatywnych, jak i umownych
wydaje się wystarczającym dla zapewnienia ochrony dla danych wrażliwych, bez
konieczności odwoływania się do wyrażeń niedookreślonych. W związku z powyższym,

fi
zdaniem odwołującego zasadne jest bądź zrezygnowanie z wymogów opisanych w pkt. 1.1)
ppkt 2 Załącznika nr 1 do OPZ bądź dookreślenie poszczególnych warunków, tak by nie
stwarzały możliwości odmiennej interpretacji postanowień przez każdą ze stron.
Ponadto, w Rozdziale 7 siwz Ocena ofert - kryteria oceny, zamawiający dokonując
opisu sposobu oceny ofert w kryterium nr 2 i nr 3 nie dochował należytej staranności
określając elementy, jakie będą brane pod uwagę przy ocenie ofert (brak wzorca
odniesienia), nie rozstrzygnął w sposób jednoznaczny, jak dokonana zostanie ocena ofert,
które nie uzyskają maksymalnej liczby punktów w ramach poszczególnych podkryteriów.
Tym samym, uniemożliwił wykonawcom kontrolę ofert złożonych przez konkurentów.
Przeprowadzona w taki sposób ocena nie prowadzi do uszeregowania ofert w: kolejności ich
korzystności i tym samym narusza cel jakim jest wybór oferty najkorzystniejszej.
Podkreślił, że sposób oceny ofert, które nie otrzymają ani maksymalnej liczby, ani
zera punktów nie jest dokonywany w odniesieniu do przedmiotu zamówienia, tylko poprzez
porównanie do rozwiązań oferowanych przez innych uczestników postępowania o udzielenie
zamówienia. Powyższe pozostaje w sprzeczności z regulacją art. 91 ust. 2 Pzp nakazującą
oceniać oferty, poprzez odniesienie do przedmiotu zamówienia. Dodatkowo w podkryterium -
Uniwersalność koncepcji - zamawiający punktuje „wariantowość realizacji zamówienia”
podczas gdy w rozdziale 1 pkt 1.3.4 wyłączył możliwość składania ofert wariantowych.
Odwołujący wniósł o doprecyzowanie ww. kryteriów w sposób, który usunąłby wskazane w
zarzucie niejasności co do oceny ofert.
W dniu 8 października 2012 r. wykonawca S&T Services Polska Sp. z o.o.
z siedzibą w Warszawie zgłosił przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
odwołującego, wnosząc o uwzględnienie odwołania, a wykonawca Sygnity S.A. z siedzibą
w Warszawie zgłosił przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
zamawiającego, wnosząc o oddalenie odwołania.
Zamawiający złożył pisemną odpowiedź na odwołanie, w której „uznał zarzuty
odwołania w całości” oraz poinformował, że w dniu 15 października 2012 r. dokonał zmiany
treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia w zakresie wskazanym w odwołaniu. W
odniesieniu do kryterium nr 2, tj. „Sposób realizacji zamówienia – 30% (maksymalnie 30
punktów) zamawiający nadał treść: „Ocena w kryterium nr 2 będzie dokonana w następujący
sposób: komisja oceniająca zawartość merytoryczną ofert opracuje streszczenia (recenzje)
każdej oferty złożonej w postępowaniu, która nie podlega odrzuceniu. W wyniku recenzji,
komisja określi wszystkie istotne cechy przedstawionych przez Wykonawców propozycji
dotyczących uwzględnienia w opisie realizacji przedmiotu zamówienia wszystkich wymagań
określonych w OPZ. Następnie komisja utworzy listę wszystkich istotnych cech dla tego
kryterium, które zaproponowali wykonawcy oraz określi, które z nich znalazły się w

poszczególnych ofertach. Liczba przyznanych punktów będzie wyliczona na podstawie wzoru
[…]. Wynik niniejszego działania zostanie obliczony z dokładnością do dwóch miejsc po
przecinku. Przedmiotem oceny będzie:
A. Koncepcja zapewnienia warunków SLA dla infrastruktury PSZ – ocenie będzie podlegać
zaoferowany przez Wykonawcę sposób realizacji zamówienia w odniesieniu do warunków
SLA określonych dla poszczególnych elementów SI OSZ w kartach wymagań
infrastrukturalnych (patrz: „Opis przedmiotu zamówienia” – załącznik nr 1 do SIWZ, dalej
zwanych warunkami SLA).
Maksymalna liczba punktów do uzyskania w podkategorii A: 15.
B. Kompletność opisanej koncepcji – ocenie będzie podlegać stopień uwzględnienia w
koncepcji realizacji przedmiotu zamówienia wszystkich wymagań określonych w OPZ,
które mają wpływ na realizację części I zamówienia.
Maksymalna liczba punktów do uzyskania w podkategorii B: 10.
C. Uniwersalność opisanej koncepcji – ocenie będzie podlegać przyjęta przez Wykonawcę
elastyczność i wariantowość realizacji zamówienia, rozumiana jako przygotowanie do
zastosowania alternatywnych sposobów realizacji prac w przypadku niepowodzenia
sposobu podstawowego przyjętego przez wykonawcę w celu osiągnięcia wszystkich celów
zamówienia.
Maksymalna liczba punktów do uzyskania w podkategorii C: 5.”
Odnośnie Lokalizacji i konstrukcji CPDII (załącznik nr 10 do OPZ) zamawiający
dokonał zmiany postanowienia siwz, poprzez określenie w pkt 1.1) ppkt 2 „bezpiecznej
odległości” jako „co najmniej 9,1 m”.

Krajowa Izba Odwoławcza, uwzględniając dokumentację postępowania, dokumenty
zgromadzone w aktach sprawy i wyjaśnienia złożone przez strony i uczestników
postępowania odwoławczego, ustaliła i zważyła, co następuje.

Odwołanie zasługuje na uwzględnienie.

W pierwszej kolejności Izba zbadała czy uwzględnienie zarzutów odwołania w całości,
o którym mowa w odpowiedzi zamawiającego na odwołanie rzeczywiście ma charakter pełny.
Jak wynika z treści dokonanych w dniu 15 października 2012 r. przez zamawiającego zmian
postanowień specyfikacji istotnych warunków zamówienia, wprowadzono nowe brzmienie do
siwz wyłącznie w zakresie opisu przedmiotu zamówienia w Załączniku nr 10 do Opisu
przedmiotu zamówienia pkt. 1.1) ppkt 2., dotyczącego CPDII oraz w zakresie opisu kryterium
nr 2 w pkt 7.1.1 siwz. Zamawiający nie wprowadził żadnych zmian do opisu kryterium nr 3,

którego dotyczył trzeci zarzut odwołania. Na posiedzeniu zamawiający wyjaśnił, że w jego
ocenie zarzut ten jest niezasadny, a w związku z tym dokonanie zmian w opisie kryterium nr 3
nie było uzasadnione. Z uwagi na powyższe Izba uznała, że złożona przez odwołującego
odpowiedź na odwołanie, pomimo, że zawiera oświadczenie zamawiającego o uwzględnieniu
zarzutów odwołania w całości, faktycznie nie stanowi uwzględnienia wszystkich zarzutów
zawartych w odwołaniu. Zgodnie z art. 186 ust. 2 Pzp, w przypadku uwzględnienia zarzutów
odwołania w całości, zamawiający wykonuje powtarza lub unieważnia czynności w
postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.
Wprowadzone przez zamawiającego zmiany treści siwz na skutek „uwzględnienia odwołania”
dotyczące kryterium nr 2 nie uwzględniają żądań zawartych w odwołaniu - żądania
doprecyzowania kryteriów w sposób, który usunie niejasności co do: zasad przyznawania
punktacji pośredniej, pomiędzy maksymalną liczbą punktów a „0”, niejednoznaczności
kryteriów spowodowanej użyciem ogólnych określeń typu: „najbardziej pełny i wyczerpujący”,
oceny ofert na podstawie ich porównania ze sobą, a nie w odniesieniu do wymagań
określonych w siwz dotyczących przedmiotu zamówienia, oceny ofert w podkryterium
„Uniwersalność koncepcji” w zakresie „wariantowości realizacji przedmiotu zamówienia” przy
jednoczesnym wyłączeniu możliwości składania ofert wariantowych (rozdział 1 pkt 1.3.4 siwz).
W tych okolicznościach odwołanie podlegało rozpoznaniu na rozprawie.
Izba stwierdziła, iż odwołujący jest legitymowany do wniesienia odwołania, stosownie
do wymagań określonych w art. 179 ust. 1 Pzp, jako wykonawca zainteresowany udziałem w
przedmiotowym postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego i uzyskaniem tego
zamówienia.
Izba uznała, że wykonawcy: S&T Services Poland Sp. z o.o. oraz Sygnity S.A.
skutecznie przystąpili do postępowania odwoławczego w ustawowym terminie, określonym
w art. 185 ust. 2 Pzp, a ponadto posiadają interes w rozstrzygnięciu odwołania na korzyść
strony, do której przystąpili.
Izba rozpoznała odwołanie w granicach zarzutów zawartych w odwołaniu, zgodnie
z art. 192 ust. 7 Pzp.
Izba uznała za zasadny zarzut naruszenia art. 7 ust. 1 w związku z art. 29 ust. 1 i ust.
2 Pzp w odniesieniu do opisu przedmiotu zamówienia w zakresie - CPDII. Sformułowania
użyte w postanowieniu zawartym w Załączniku nr 10 do Opisu przedmiotu zamówienia pkt.
1.1) ppkt 2., iż „CPDII musi być położone w bezpiecznej odległości od pomieszczeń lub
obszarów trudnych lub niemożliwych do kontrolowania, np. parking publiczny, drogi
publiczne, budynki należące do innych podmiotów’ gospodarczych lub osób fizycznych, itp.”,
w szczególności „bezpieczna odległość”, „obszar trudny lub niemożliwy do kontrolowania” są

wyrażeniami niedookreślonymi, których interpretacja może budzić istotne wątpliwości
zarówno na etapie oceny ofert jak i realizacji zamówienia. Opinię tę podzielił także
zamawiający, który uznał za uzasadniony powyższy zarzut oraz w dniu 15 października 2012
r. dokonał zmiany treści powyższego postanowienia, określając w sposób jednoznaczny,
że „bezpieczna odległość” oznacza „co najmniej 9,1 m”. Izba uznała jednocześnie, że fakt
potwierdzenia się omawianego zarzutu nie może prowadzić do uwzględnienia odwołania.
Zgodnie z art. 192 ust. 2 Pzp Izba jest zobowiązana do badania, czy stwierdzone naruszenie
przepisów ustawy Pzp miało wpływ lub może mieć istotny wpływ na wynik postępowania.
Biorąc pod uwagę, że zamawiający dokonał zmiany zakwestionowanego postanowienia,
poprzez skonkretyzowanie wymagania, a zatem usunął zarzucaną nieprawidłowość w opisie
przedmiotu zamówienia Izba uznała, że stwierdzone naruszenie przepisów ustawy Pzp
w omawianym zakresie, w danym stanie faktycznym, nie może mieć istotnego wpływu na
wynik postępowania.
Potwierdził się zarzut naruszenia przez zamawiającego przepisu art. 7 ust. 1
w związku z art. 91 ust. 1 i 2 Pzp, poprzez dokonanie opisu sposobu oceny ofert
w kryteriach: „sposób realizacji zamówienia” (kryterium nr 2) oraz „rozszerzony zakres usług
dla wdrożenia pilotażowego” (kryterium nr 3) w sposób nieprecyzyjny i niewyczerpujący,
który pozostawia zamawiającemu duży margines uznaniowości w zakresie przyznawania
punktów.
Jak wynika z treści specyfikacji, zamawiający ustanowił w postępowaniu, oprócz
kryterium ceny, pozacenowe kryteria oceny ofert. W rozdziale 7 siwz pkt 7.1.1 zamawiający
określił sposób oceny ofert w części I zamówienia wskazując oprócz kryterium ceny
(kryterium nr 1):
Kryterium 2 - Koncepcja realizacji przedmiotu zamówienia - 30 %. (maksymalnie 30 pkt),
w tym jako podkryteria:
A. Koncepcja zapewnienia warunków SLA dla infrastruktury PSZ - maksymalnie 15 pkt.
W tym podkryterium: 0 pkt otrzyma wykonawca, który nie opisze sposobu
zapewnienia warunków SLA lub jego oferta w tym zakresie będzie jedynie powtórzeniem
treści zawartych w siwz, natomiast 15 pkt - wykonawca, który w sposób najbardziej pełny
i wyczerpujący określi: sposób realizacji zamówienia zapewniający spełnienie (zachowanie)
warunków SLA, specyficzne warunki związane z realizacją zamówienia związane ze
znajomością dziedziny, tj. SI PSZ, które mają wpływ na zachowanie tych warunków.
B. Kompletność opisanej koncepcji – maksymalnie 10 pkt;
W tym podkryterium: 0 pkt otrzyma wykonawca, który nie uwzględni wszystkich
wymagań określonych w OPZ lub jego oferta w tym zakresie będzie jedynie powtórzeniem
treści zawartych w siwz, natomiast 10 pkt - wykonawca, który w sposób najbardziej pełny

i wyczerpujący opisze: wszystkie elementy realizacji części I zamówienia z uwzględnieniem
wszystkich uwarunkowań wynikających z realizacji całego zamówienia oraz wszystkie
zadania, których wykonanie wymaga współpracy pomiędzy wykonawcami poszczególnych
części zamówienia w celu osiągnięcia celów zamówienia oraz zaproponuje schemat
komunikacji i współdziałania wykonawców.
C. Uniwersalność opisanej koncepcji - maksymalnie 5 pkt.
W tym podkryterium 0 pkt otrzyma wykonawca, który nie zaproponuje uniwersalnej
koncepcji realizacji zamówienia, natomiast 5 pkt otrzyma wykonawca, który zaoferuje
najbardziej elastyczny sposób realizacji zamówienia, tj. w sposób najbardziej pełny
i wyczerpujący opisze warianty prac dla wszystkich etapów realizacji zamówienia.
Zamawiający zastrzegł przy ww. podkryteriach, że pozostałe koncepcje realizacji
zamówienia otrzymają w tym podkryterium punktację wynikającą z porównania
z koncepcjami, które uzyskały maksymalną oraz minimalną liczbę punktów.
Zamawiający wskazał także, że „Oceny w ww. podkryteriach dokonywane będą
w następujący sposób: komisja oceniająca zawartość merytoryczną ofert opracuje
streszczenia (recenzje) każdej oferty złożonej w postępowaniu, która nie podlega
odrzuceniu. W wyniku recenzji, komisja określi wszystkie istotne cechy przedstawionej przez
Wykonawcę koncepcji odnośnie każdej podkategorii oraz określi (na zasadzie porównania
ofert) różnice pomiędzy złożonymi ofertami. Na podstawie recenzji, każdy z członków komisji
oceniającej przyzna punkty zgodnie z zasadami określonymi dla tego podkryterium. Ocena
oferty zostanie obliczona jako średnia arytmetyczna ocen przyznanych przez członków
komisji (w każdym kryterium oceny przyznane przez członków komisji zostaną do siebie
dodane a następnie podzielone przez liczbę członków zespołu oceniającego).”
Kryterium 3 - Rozszerzony zakres usług dla wdrożenia pilotażowego - 10 %, w tym:
- 4 pkt otrzyma wykonawca, który zaoferuje pilotażowe wdrożenie modelowego rozwiązania
infrastrukturalnego z wykorzystaniem urządzeń dostosowanych do struktury organizacyjnej
urzędów pracy, obejmujące (ponad warunki określone w rozdz.7.3 OPZ):
a) zastosowanie urządzeń zintegrowanych z komputerem osobistym zapewniających
funkcjonalność telefonii IP, video-rozmów i video – konferencji dla kadry kierowniczej
jednostek (dyrektor i jeżeli dotyczy wicedyrektorzy).
b) zastosowanie zintegrowanych urządzeń zapewniających funkcjonalność telefonii IP,
video-rozmów i video-konferencji, dla kierowników i naczelników wydziałów organizacyjnych,
przy czym za wskazanie ww. osób odpowiada każdorazowo dyrektor lub kierownik jednostki.
- 6 pkt otrzyma wykonawca, który zaoferuje integrację wdrożonego pilotażowo modelowego
rozwiązania infrastrukturalnego w zakresie telefonii IP z systemem „Zielona Linia”, zgodnie
z warunkami określonymi w rozdz.[patrz: rozdz. 7.3.3 OPZ].
Zamawiający zastrzegł, że jeżeli wykonawca nie zaoferuje rozszerzenia zakresu

pilotażowego wdrożenia modelowego rozwiązania, zgodnie z wymaganiami określonymi
w podkryteriach 1-2, otrzyma w przedmiotowym kryterium 0 pkt. Maksymalna liczba punktów
do uzyskania w tym kryterium obliczona będzie jako suma wartości punktów uzyskanych
w podkryteriach 1-2, wynosi: 10.
Z treści przedstawionych powyżej postanowień siwz wynika, że zamawiający
dokonując opisu sposobu oceny ofert wg kryterium nr 2 ( w tym w podkryteriach) nie określił
jednoznacznie konkretnych elementów, jakie będą brane pod uwagę przy ocenie ofert oraz
nie nadał tym elementom wymierności, która jest niezbędna w postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego z punktu widzenia wyboru oferty najkorzystniejszej z zachowaniem
zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców oraz zasady obiektywizmu
i przejrzystości postępowania. Zamawiający nie wskazał też wymiernych i obiektywnych
reguł dokonywania oceny ofert, które nie uzyskają maksymalnej liczby punktów w ramach
poszczególnych podkryteriów. Zamawiający posłużył się wyrażeniami Niedookreślonymi np.
„najbardziej pełny i wyczerpujący”, „najbardziej elastyczny” itp., które powodują,
że wykonawcy nie wiedzą co będzie się faktycznie kryło pod tymi określeniami w trakcie
oceny ofert. Ponadto powyższe określenia wskazują, że zamawiający będzie oceniał oferty
porównując je wzajemnie, a nie porównując do wymagań dotyczących przedmiotu
zamówienia. Oznacza to, że w zależności od treści złożonych ofert, podkryteria nabiorą
konkretnego znaczenia. Zgodnie natomiast z art. 91 ust. 2 Pzp zamawiający dokonuje oceny
ofert wg kryteriów odnoszących się do przedmiotu zamówienia. W przedmiotowym
postępowaniu ustalony przez zamawiającego sposób oceny ofert nie odnosi się
bezpośrednio do przedmiotu zamówienia - ocena ofert będzie dokonywana w odniesieniu do
treści ofert złożonych przez innych wykonawców. Jak wynika z opisu kryteriów
(podkryteriów) i sposobu oceny ich spełnienia, zamawiający ustali istotne cechy koncepcji
przedstawionej w ofertach odnośnie każdej podkategorii oraz określi w wyniku porównania
ofert różnice pomiędzy złożonymi ofertami. Następnie członkowie komisji będą przyznawali
punkty w poszczególnych podkryteriach: w liczbie maksymalnej oraz minimalnej (zero),
a także w liczbie pośredniej - na zasadzie porównania wzajemnego ofert, w tym z ofertą,
która uzyska maksymalną ocenę. Brak określenia w siwz istotnych konkretnych cech
przedmiotu zamówienia, które będą punktowane konkretną ilością punktów, oznacza,
że zamawiający pozostawił ocenę ofert członkom komisji przetargowej do swobodnego
uznania w ramach określonego dla danego podkryterium przedziału punktacji. Taki sposób
oceny utrudnia zarówno kontrolę prawidłowości dokonanej oceny ofert, jak i opracowanie
ofert spełniających oczekiwania zamawiającego. Wobec braku określenia przez
zamawiającego w siwz istotnych cech koncepcji, które będą punktowane, wykonawcy nie
mogą przy sporządzaniu ofert wziąć pod uwagę tych najistotniejszych wymagań
zamawiającego, ponieważ wymagania te zostaną ustalone dopiero po zapoznaniu się przez

zamawiającego z treścią złożonych ofert, kiedy to w ramach indywidulanej oceny członków
komisji zostanie nadana im waga. Powyższe dowodzi jednoznacznie, że zamawiający
opracował siwz w zakresie kryteriów oceny ofert w sposób jedynie hasłowy, posługując się
przy tym bardzo pojemnymi ogólnymi określeniami, które zostaną skonkretyzowane dopiero
na etapie oceny ofert.
Izba uznała ponadto, że wymóg przedstawienia w ofercie dodatkowych „awaryjnych”
sposobów realizacji zamówienia, który jest punktowany w podkryterium „uniwersalność
koncepcji” – „wariantowość realizacji zamówienia”, nie oznacza możliwości składania ofert
wariantowych, w rozumieniu art. 2 pkt 7 Pzp. W przedmiotowym postępowaniu zamawiający
nie określił jednoznacznie sposobu realizacji zamówienia, pozostawiając to w gestii
wykonawcy, zatem może się zdarzyć sytuacja, że każda z ofert będzie przedstawiała inny
sposób realizacji (inny wariant), a dodatkowo także różne sposoby zastępcze („awaryjne”).
Powyższe może prowadzić do braku porównywalności złożonych ofert.
W odniesieniu do kryterium nr 3 zauważyć należy, że zamawiający, odnosząc sposób
oceny, w podkryterium: zaoferowanie integracji wdrożonego pilotażowo modelowego
rozwiązania infrastrukturalnego w zakresie telefonii IP z systemem „Zielona Linia”, do
warunków określonych w rozdz. 7.3.3 OPZ, w bardzo ogólny i niejednoznaczny sposób
określił wymagania, które będą punktowane. Zamawiający opisując wymaganą „pełną
funkcjonalność” wskazał jedynie wybiórczo kilka cech, posługując się określeniem „w tym”.
Ponadto nawet wskazane cechy nie zostały określone jednoznacznie, czego dowodzi treść
pkt 4 „zapewnienie integralności systemu call-center z innymi elementami usługi Zielona
Linia”, w którym określenie „inne elementy” nie zostały zdefiniowane w siwz.
Reasumując, ustalony przez zamawiającego sposób oceny ofert w kryterium nr 2 i 3
uniemożliwia wykonawcom kontrolę prawidłowości dokonanej oceny ofert zarówno własnych
jak i złożonych przez konkurentów. Przeprowadzona w taki sposób ocena nie prowadzi do
wyboru oferty najkorzystniejszej, zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych.
Izba w pełni podziela pogląd wyrażony w wyroku SO w Warszawie z dnia 18 marca 2004r.
(VCa 264/04), iż kryteria oceny ofert powinny być wyraźnie określone w specyfikacji
w sposób umożliwiający późniejszą weryfikację prawidłowości oceny ofert i wyboru oferty
najkorzystniejszej. W odniesieniu do opisu kryterium nr 2 i nr 3 (wraz z podkryteriami)
w przedmiotowym postępowaniu zamawiający powyższych zasad w ocenie Izby nie
dochował. Stwierdzone naruszenie przepisów art. 7 ust. 1 oraz art. 91 ust. 1 i 2 Pzp
niewątpliwie może mieć istotny wpływ na wynik postępowania, co stanowiło podstawę do
uwzględnienia odwołania.

Biorąc pod uwagę stan rzeczy ustalony w toku postępowania, Izba orzekła,
jak w sentencji, na podstawie art. 192 ust. 2 i ust. 3 pkt 1 Pzp.

O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 Pzp, stosownie do
wyniku sprawy oraz zgodnie z § 3 pkt 1 i § 5 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania
(Dz. U. Nr 41, poz. 238).



Przewodniczący: …………............…